abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95305507
Vorige deel: [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).
Een uitleg over LaTeX-code kun je hier vinden, en je kunt deze site gebruiken om een hele post met verschillende stukken Latex-code erin ineens te laten parsen door betahw.mine.nu.

Wiskundig inhoudelijk:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.
http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc...

OP
pi_95305572
Ah ja, ik las het verkeerd. Ik neem aan dat n=2 en bewijs het in dat geval. Even proberen.

Aan minibeer: a|b betekent a deelt b, oftewel b/a zit in Z. Staat ook (in iets andere vorm en algemener) gedefinieerd op p3!
pi_95305645
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 16:53 schreef BasementDweller het volgende:
Aan minibeer: a|b betekent a deelt b, oftewel b/a zit in Z. Staat ook (in iets andere vorm) gedefinieerd op p3!
Niet helemaal equivalent: 0 deelt 0, maar 0/0 is niet gedefinieerd.
pi_95305690
Beter om dus te zeggen er bestaat een c in Z (of S) zodat ac=b.
pi_95306716
Ik kom er echt niet uit...
Misschien toch wel :7

Klopt het dat E(X1² X2 + X1X2²) = 0?

[ Bericht 42% gewijzigd door BasementDweller op 10-04-2011 17:45:50 ]
pi_95308187
Dat is uiteraard de bedoeling, anders is de opgave fout. Je wilde het echter met karakteristieke functies doen, in dat opzicht is E(X1² X2 + X1X2²) niet de juiste stap.
pi_95308227
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:57 schreef thabit het volgende:
Dat is uiteraard de bedoeling, anders is de opgave fout. Je wilde het echter met karakteristieke functies doen, in dat opzicht is E(X1² X2 + X1X2²) niet de juiste stap.
Ja dat is waar. Maar ik dacht misschien dat ik deze dan weer kan bewijzen met karakteristieke functies maar dat lukte me niet.
pi_95308375
Je kan het derde moment van de som uitdrukken in karakteristieke functies, en de karakteristieke functie van de som van twee onafhankelijke stochasten in elk van beide.
pi_95308502
:Y thanks thabit en basementdweller
Finally, someone let me out of my cage
pi_95312338
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:01 schreef thabit het volgende:
Je kan het derde moment van de som uitdrukken in karakteristieke functies, en de karakteristieke functie van de som van twee onafhankelijke stochasten in elk van beide.
Ah, ik heb gezegd f_X1+X2 = f_X1 f_X2, en dat ding 3x naar t gedifferentieerd. Na heel vaak de productregel van differentiëren toegepast te hebben komt het antwoord eruit. Bedankt.
pi_95312861
Dat "heel vaak toepassen" daar bestaat ook een binomium voor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Product_rule#Higher_derivatives
pi_95313202
quote:
2s.gif Op zondag 10 april 2011 19:52 schreef thabit het volgende:
Dat "heel vaak toepassen" daar bestaat ook een binomium voor:

[ afbeelding ]

http://en.wikipedia.org/wiki/Product_rule#Higher_derivatives
Chique, bedankt.
pi_95314861
Om even terug naar trigonometrie te gaan: Klopt deze afleiding?

tan(x/2) = sinx / (1 + cosx)

stel sinx = p => arcsin(sinx) = x = arcsin(p)

tan(x/2) = p / (1 + SQRT(1-p2)

arctan(tan(x/2)) = arctan (p / (1 + SQRT(1-p2))

(x/2) = arctan (p / (1 + SQRT(1-p2))

x = 2 arctan (p / (1 + SQRT(1-p2))

backsub x = arcsin(p)

arcsin p = 2 arctan (p / (1 + SQRT(1-p2))
pi_95315587
Nee, arcsin(sin x) is niet x: als je bij x 2pi optelt, blijft z'n sinus immers hetzelfde.
pi_95316190
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 20:43 schreef thabit het volgende:
Nee, arcsin(sin x) is niet x: als je bij x 2pi optelt, blijft z'n sinus immers hetzelfde.
Da's enkel een kwestie van domeinrestrictie. En dat had je zelf al kunnen zien aan de wortelterm waarin x in [-1,1] moet liggen, anders is deze niet gedefinieerd. En laat [-1,1] nou net het complete domein van arcsin (en arccos) zijn :z

[ Bericht 14% gewijzigd door VanishedEntity op 10-04-2011 20:57:17 ]
pi_95316708
Vul maar x=2pi in: arcsin(sin 2pi) = 0, niet x.
pi_95318520
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 20:58 schreef thabit het volgende:
Vul maar x=2pi in: arcsin(sin 2pi) = 0, niet x.
Ja, logisch dat je dan niet uitkomt, want je gaat voorbij aan de extra eis van domeinrestrictie die bij cyclometrische functies naar voren komt. 2pi valt niet binnen het domein [-1/2*pi;1/2*pi] voor sinx, en daarmee het bereik van arcsinx. Je zal eerst net zolang INT*2pi af moeten trekken totdat x, òf pi - x binnen [-1/2*pi;1/2*pi] komt te liggen.
pi_95336593
Ola, ik zit ook even met een probleempje.

Als ik de volgende dubbele integraal oplos

I(a) = int(int(exp(-a(x+2*y)), y = x .. 1), x = 0 .. 1)

kom ik voor willekeurige a uit op

I(a) = (1/6)*(2*exp(-3*a)-3*exp(-2*a)+1)/a^2

vervolgens moet ik laten zien dat dit voor a=0 gelijk is aan een half, maar gezien je deelt door 0² heb je toch een ongedefinieerde oplossing, of ben ik nu een kiwi?

kusjes
Omnia vincit amor, nos et cedamus amori
pi_95336699
Vul maar eens direct a=0 in in de integraal. Of neem een limiet.
pi_95336814
direct a invullen in de integraal dan kom je inderdaad uit op een half, maar de opdracht is vervolgens op I(a) voor willekeurige a te bepalen en dan komt de vraag op beide manieren overeen komen
Omnia vincit amor, nos et cedamus amori
pi_95353871
Ik heb iets dat me helemaal gek maakt. Ik ben bezig met zelfstudie voor Wiskunde B en heb niemand in mijn omgeving die me dit uitleggen. Het volgende vraag ik me af:

Bron: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=6783

Deze formule draait om het afgeleide van f(x) = x2. Allemaal duidelijk, totdat ik bij derde stap van de formule kom. Daar komt h2 + 2hx wat mij betreft een beetje uit de lucht vallen. Ik weet dat de afgeleide van X2 = 2X, maar dat verklaart niet hoe men komt tot de derde stap.

Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies gebeurd. Mijn boek, Youtube en andere sites geven me geen duidelijkheid. Overigens heb ik het voorbeeld van internet gehaald, aangezien dat duidelijker is dan mijn boek.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_95354263
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:16 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik heb iets dat me helemaal gek maakt. Ik ben bezig met zelfstudie voor Wiskunde B en heb niemand in mijn omgeving die me dit uitleggen. Het volgende vraag ik me af:

[ afbeelding ]

Deze formule draait om het afgeleide van f(x) = x2. Allemaal duidelijk, totdat ik bij derde stap van de formule kom. Daar komt h2 + 2hx wat mij betreft een beetje uit de lucht vallen. Ik weet dat de afgeleide van X2 = 2X, maar dat verklaart niet hoe men komt tot de derde stap.

Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies gebeurd. Mijn boek, Youtube en andere sites geven me geen duidelijkheid. Overigens heb ik het voorbeeld van internet gehaald, aangezien dat duidelijker is dan mijn boek.
vlogens mij wordt (x + h)^2 daar gewoon uitgeschreven :) Dus zonder haakjes ;)
Zie je het dan wel? Schrijf gewoon maar eens uit.
~Si vis amari, ama~
  maandag 11 april 2011 @ 19:26:37 #23
302853 themole
graaft totaal door.
pi_95354436
quote:

[ afbeelding ]

(x+h)2= x2+2xh+h2

Als je dit optelt met die -x2 krijg je 2xh+h2
Niet altijd serieus
pi_95355475
quote:

[ afbeelding ]

Deze formule draait om de afgeleide van f(x) = x2. Allemaal duidelijk, totdat ik bij derde stap van de formule kom. Daar komt h2 + 2hx wat mij betreft een beetje uit de lucht vallen. Ik weet dat de afgeleide van x2 = 2x, maar dat verklaart niet hoe men komt tot de derde stap.

Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies gebeurt. Mijn boek, Youtube en andere sites geven me geen duidelijkheid. Overigens heb ik het voorbeeld van internet gehaald, aangezien dat duidelijker is dan mijn boek.
Heb je wel eens gehoord van een merkwaardig product?
pi_95375885
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 19:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

Heb je wel eens gehoord van een merkwaardig product?
Eigenlijk niet. :') Ik mis nogal wat algebraïsche kennis heb ik gemerkt. Ben er nu naar een het kijken. Erg verhelderend allemaal.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_95377263
Ik ben nu wat aan het leren over o.a. modulorekenen, en er staan wat opdrachten bij. Ik kan maar niet uit deze komen:
zoek de gehele getallen waarvoor x2-3y2=1997
Volgens wolfram heeft deze vergelijking geen oplossingen, maar het lukt me niet dit zelf aan te tonen. Het lukt me wel bijvoorbeeld de vergelijking a-3b=1997 op te lossen (wat dan ook niet zo moeilijk is), maar ik snap niet goed hoe je dit moet doen.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag :).
pi_95377307
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 01:11 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Eigenlijk niet. :') Ik mis nogal wat algebraïsche kennis heb ik gemerkt. Ben er nu naar een het kijken. Erg verhelderend allemaal.
Het merkwaardig product dat je in je bepaling van de afgeleide van f(x) = x2 kunt gebruiken is:

(a + b)2 = a2 + 2ab + b2

Je kunt de juistheid van deze identiteit natuurlijk aantonen door de haakjes in het linkerlid weg te werken, maar het is meetkundig ook mooi in te zien dat dit klopt.

De oppervlakte van een vierkant met zijde a is a2 en de oppervlakte van een vierkant met zijde b is b2. Stel nu eens dat we een vierkant hebben met zijde (a + b), dan is de oppervlakte (a + b)2. Maar hoe staat deze oppervlakte nu in verband met die van de vierkanten met zijde a en zijde b? Ik heb even een plaatje gepikt uit de Franse Wikipedia:

Laten we aannemen dat het blauwe lijnstuk rechts van het vierkant een lengte a heeft, en het rode lijnstuk een lengte b. Dan is de totale zijde van het vierkant dus (a + b) en de totale oppervlakte van het vierkant dus (a + b)2. Maar je ziet dat de totale oppervlakte van het grote vierkant wordt gevormd door het blauwe vierkant (met oppervlakte a2), het rode vierkant (met oppervlakte b2), maar ook nog door de twee groene rechthoeken. Elk van die groene rechthoeken heeft een lengte a en een breedte b, en dus een oppervlakte ab. En omdat er twee van die rechthoeken zijn, moeten we bij a2 + b2 dus ook nog 2ab optellen om de oppervlakte van het grote vierkant te krijgen. En dat is precies wat het merkwaardig product hierboven zegt!
pi_95378230
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 03:10 schreef minibeer het volgende:
Ik ben nu wat aan het leren over o.a. modulorekenen, en er staan wat opdrachten bij. Ik kan maar niet uit deze komen:
zoek de gehele getallen waarvoor x2-3y2=1997
Volgens wolfram heeft deze vergelijking geen oplossingen, maar het lukt me niet dit zelf aan te tonen. Het lukt me wel bijvoorbeeld de vergelijking a-3b=1997 op te lossen (wat dan ook niet zo moeilijk is), maar ik snap niet goed hoe je dit moet doen.
Als iemand een tip heeft hoor ik het graag :).
ok, laten we gewoon eens wat gaan rekenen en kijken hoever we komen:

x2-3y2=1997
3y2=x2-1997
y2=(x2-1997)/3

Nu maken we de observatie dat als dit een oplossing heeft voor x en y gehele getallen, dan moet x2-1997 deelbaar zijn door 3. met andere woorden:
x2 = 1997 mod 3

Aan jou de vraag, waarom heeft dit geen oplossing?
pi_95386248
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 03:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

... En dat is precies wat het merkwaardig product hierboven zegt!
Feitelijk is het dus zo dat X2 = 2X omdat het twee (blauwe) vierkanten vormt? Tenminste om het even eenvoudig te maken voor mezelf, want volgens mij klopt dat niet helemaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pipo1234 op 12-04-2011 12:34:29 ]
pi_95387040
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:20 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Feitelijk is het dus zo dat X2 = 2X omdat het twee (blauwe) vierkanten vormt? Tenminste om het even eenvoudig te maken voor mezelf, want volgens mij klopt dat niet helemaal.
x2 is sowieso niet gelijk aan 2x, de afgeleide van x2 is 2x. Dat is ook niet zo omdat het twee blauwe vierkanten vormt (los daarvan, er is maar één blauw vierkant), dat is slechts een tussenstap die je nodig hebt om de limiet op te lossen.

Het vierkant laat zien dat je (a+b)2 kunt schrijven als a2+2ab+b2. Als je dat invult in de limiet kom je uit op de oplossing ;).

Je moet het niet te simpel maken voor jezelf door stappen simpelweg over te slaan, dan klopt het niet meer.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_95387112
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:40 schreef M.rak het volgende:

[..]

x2 is sowieso niet gelijk aan 2x, de afgeleide van x2 is 2x. Dat is ook niet zo omdat het twee blauwe vierkanten vormt (los daarvan, er is maar één blauw vierkant), dat is slechts een tussenstap die je nodig hebt om de limiet op te lossen.

Het vierkant laat zien dat je (a+b)2 kunt schrijven als a2+2ab+b2. Als je dat invult in de limiet kom je uit op de oplossing ;).

Je moet het niet te simpel maken voor jezelf door stappen simpelweg over te slaan, dan klopt het niet meer.
:') Het is de afgeleide natuurlijk. Misschien probeer ik het inderdaad te simpel voor mezelf te maken.
pi_95393274
Die merkwaardige producten is precies wat ik nodig had! Alleen nu heb ik er nog een vraag over. Als ik X3 heb en dan op h3 + 3x2h + 3xh2 uitkom, wat gebeurd er dan met die overtollige 3x van de laatste samenstelling? Als ik h wegstreep houd ik namelijk 3x over... en ik weet dat het antwoord 3x2 moet zijn.
pi_95393651
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:49 schreef Pipo1234 het volgende:
Die merkwaardige producten is precies wat ik nodig had! Alleen nu heb ik er nog een vraag over. Als ik X3 heb en dan op h3 + 3x2h + 3xh2 uitkom, wat gebeurd er dan met die overtollige 3x van de laatste samenstelling? Als ik h wegstreep houd ik namelijk 3x over... en ik weet dat het antwoord 3x2 moet zijn.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Als ik het uitwerk kom ik uit op(h3 + 3x2h + 3xh2 + x3 - x3)/h. Als je dat uitwerkt komt het gewoon uit hoor ;). Misschien dat je vergeten bent om in het begin f(x+h) - f(x) te doen?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_95393924
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 14:56 schreef M.rak het volgende:

[..]

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt? Als ik het uitwerk kom ik uit op(h3 + 3x2h + 3xh2 + x3 - x3)/h. Als je dat uitwerkt komt het gewoon uit hoor ;). Misschien dat je vergeten bent om in het begin f(x+h) - f(x) te doen?
Nee die formule heb ik ook. Ik probeer het te gebruiken voor een differentatie van X3. Bij X2 kom ik er door H weg te strepen. Maar bij X3 houd ik op de volgende manier 3X2 en 3X over: h3 + 3x2h + 3xh2 + x3 - x3)/h
pi_95393977
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 08:30 schreef Don_Vanelli het volgende:

[..]

ok, laten we gewoon eens wat gaan rekenen en kijken hoever we komen:

x2-3y2=1997
3y2=x2-1997
y2=(x2-1997)/3

Nu maken we de observatie dat als dit een oplossing heeft voor x en y gehele getallen, dan moet x2-1997 deelbaar zijn door 3. met andere woorden:
x2 = 1997 mod 3

Aan jou de vraag, waarom heeft dit geen oplossing?
Ah, nu begrijp ik het denk ik:
x2 = 1997 mod 3
x2 = 2 mod 3
De enige manier om in modulo 3 verzameling 2 te krijgen is door 1 met 2 of 2 met 1 te vermenigvuldigen. Voor x2 is er us geen oplossing in gehele getallen.
Dit betekent als ik het goed begrijp ook dat x2 -2 nooit deelbaar is door 3, wat ik best opmerkelijk vind :).
Dank voor de hulp ^O^
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:29:21 #36
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_95395228
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:02 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Nee die formule heb ik ook. Ik probeer het te gebruiken voor een differentatie van X3. Bij X2 kom ik er door H weg te strepen. Maar bij X3 houd ik op de volgende manier 3X2 en 3X over: h3 + 3x2h + 3xh2 + x3 - x3)/h
Ik denk dat je de limiet van h naar 0 vergeet. Je deelt een keer een h weg, zodat je h2 + 3xh + 3x2 overhoudt. De limiet van h naar 0 nemen zorgt er voor dat alleen de 3x2 overblijft.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_95396763
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:29 schreef freiss het volgende:

[..]

Ik denk dat je de limiet van h naar 0 vergeet. Je deelt een keer een h weg, zodat je h2 + 3xh + 3x2 overhoudt. De limiet van h naar 0 nemen zorgt er voor dat alleen de 3x2 overblijft.
Ik snap dat even niet. Betekent dit dat de lim h->0 de 3xh2 wegstreept omdat deze 0 is? Er zit toch 3X in, of is dat 3xh en geen 3x?
pi_95398667
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:58 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik snap dat even niet. Betekent dit dat de lim h->0 de 3xh2 wegstreept omdat deze 0 is? Er zit toch 3X in, of is dat 3xh en geen 3x?
Even tussendoor, snap je wat er bedoelt wordt met de limiet? Dat is namelijk wel redelijk belangrijk om dit echt te begrijpen ;).

Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurt, eerst heb je de limiet van (f(x+h) - f(x) )/h. Daarna schrijf je dit uit, in jouw geval krijg je dan de limiet van (h3 + 3x2h + 3xh2 + x3 - x3)/h. Eerst werk je dit uit, je deelt de h weg uit alle termen, je krijgt nu de limiet van h2 + 3x2 + 3xh. Nu ga je de limiet invullen, als h in deze uitdrukking naar nul gaat zullen alle termen nul worden behalve 3x2, dat is dus de uitkomst van dit probleem. Ik ben er in deze uitleg een beetje van uitgegaan dat je snapt wat de limiet is, als je dat niet snapt moet je dat maar even proberen op te zoeken of te vragen :P.
pi_95399371
quote:
Op dinsdag 12 april 2011 15:58 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Differentiëren is geen 'wegstrepen'. Je bepaalt van een functie y = f(x) eerst het differentiequotiënt:

Δy/Δx = (f(x+h) - f(x))/((x+h) - x) = (f(x+h) - f(x))/h

Deze verhouding zegt iets over hoeveel de afhankelijke variabele y (i.e. de functiewaarde) verandert in verhouding tot een verandering van de onafhankelijke variabele x. Meetkundig kun je dit opvatten als de gemiddelde steilheid van de curve van f(x) over een klein intervalletje [x, x+h]. Door nu het intervalletje steeds kleiner te maken (en dus de limiet te bepalen als h naar 0 gaat) krijgen we dan de steilheid van de curve van f(x) c.q. de steilheid van de raaklijn aan de curve van f(x) in één bepaald punt. Die steilheid (en dus de afgeleide) is een maat voor de snelheid waarmee de waarde van f(x) op dat punt verandert.

Hebben we f(x) = x3, dan vinden we voor het differentiequotiënt:

(f(x+h) - f(x))/h = ((x+h)3 - x3)/h = (x3 + 3x2h + 3xh2 + h3 - x3)/h = 3x2 + 3xh + h2

Om nu de afgeleide f'(x) te vinden moet ik de limiet van dit differentiequotiënt bepalen voor h→ 0. Dus krijg ik:

f'(x) = lim h→0 (f(x+h) - f(x))/h = lim h→0 (3x2 + 3xh + h2) = 3x2

De beide termen 3xh en h2 naderen immers tot 0 als we h naar nul laten gaan, zodat 3x2 resulteert.
pi_95399621
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:58 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_95435298
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik al begrijp wat ik fout heb gedaan. Ik moest het namelijk nog daar H delen, alleen had er niet bij stil gestaan dat dit voor het limiet noodzakelijk is.

De volgende benadering heb ik nu:

f(x) = x3

f'(x) = lim(h>0) (x+h)3 - (x)3 / h
f'(x) = lim(h>0) x3 + h3 - x3 / h
f'(x) = lim(h>0) x3 + h3 + 3x2h + 3xh2 - x3 / h (Volgens het merkwaardig product)
f'(x) = lim(h>0) h3 + 3x2h + 3xh2/ h (x3 - x3)
f'(x) = lim(h>0) h2 + 3x2 + 3xh (Gedeeld door h)
f'(x) = 3x2 (Limiet 0 is benaderd)

Mijn boek merkt trouwens op dat dit de beste maar moeilijkste methode is om te differentiëren. Is dat zo? Ik vind het voor uitvoerig, maar kan me wel voorstellen dat dit op een examen een beetje teveel van het goed is.
pi_95435603
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:13 schreef Pipo1234 het volgende:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik denk dat ik al begrijp wat ik fout heb gedaan. Ik moest het namelijk nog daar H delen, alleen had er niet bij stil gestaan dat dit voor het limiet noodzakelijk is.

De volgende benadering heb ik nu:

f(x) = x3

f'(x) = lim(h>0) (x+h)3 - (x)3 / h
f'(x) = lim(h>0) x3 + h3 - x3 / h
f'(x) = lim(h>0) x3 + h3 + 3x2h + 3xh2 - x3 / h (Volgens het merkwaardig product)
f'(x) = lim(h>0) h3 + 3x2h + 3xh2/ h (x3 - x3)
f'(x) = lim(h>0) h2 + 3x2 + 3xh (Gedeeld door h)
f'(x) = 3x2 (Limiet 0 is benaderd)

Mijn boek merkt trouwens op dat dit de beste maar moeilijkste methode is om te differentiëren. Is dat zo? Ik vind het voor uitvoerig, maar kan me wel voorstellen dat dit op een examen een beetje teveel van het goed is.
In grote lijnen klopt het zo, alleen nog een paar opmerkingen ;). Je zou wat meer haakjes mogen gebruiken voor de duidelijkheid, zoals je het nu doet is het voor jou en voor mij duidelijk, maar in een examen moet je ipv (x+h)3 - (x)3 / h toch echt ((x+h)3 - (x)3) / h schrijven. Verder vraag ik me af wat je precies tussen het eerste en tweede punt doet? Je haakjes zijn daar weg, maar je hebt ze nog niet uitgewerkt? Die stap kan je weglaten.

Wat je boek zegt klopt, het is de beste manier, maar zoals je zelf al zegt, dit kan je in een examen niet iedere keer doen. Daarom zijn er regels voor het differentiëren, waarschijnlijk staan ze ook wel ergens in je boek in een volgende paragraaf, anders kan je hier even kijken :P.
pi_95435762
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:21 schreef M.rak het volgende:

[..]

In grote lijnen klopt het zo, alleen nog een paar opmerkingen ;). Je zou wat meer haakjes mogen gebruiken voor de duidelijkheid, zoals je het nu doet is het voor jou en voor mij duidelijk, maar in een examen moet je ipv (x+h)3 - (x)3 / h toch echt ((x+h)3 - (x)3) / h schrijven. Verder vraag ik me af wat je precies tussen het eerste en tweede punt doet? Je haakjes zijn daar weg, maar je hebt ze nog niet uitgewerkt? Die stap kan je weglaten.

Wat je boek zegt klopt, het is de beste manier, maar zoals je zelf al zegt, dit kan je in een examen niet iedere keer doen. Daarom zijn er regels voor het differentiëren, waarschijnlijk staan ze ook wel ergens in je boek in een volgende paragraaf, anders kan je hier even kijken :P.
Ik begrijp wat je bedoeld. Heb het even uitvoerig gedaan zodat het voor mezelf duidelijk is en voor anderen ook. Meer haakjes? Oké. Ik zal het proberen te onthouden. Ben er juist zuinig mee, omdat het er zo chaotisch uit gaat zien. Er staan trouwens regels op de volgende pagina's. Maar ik wil graag de basis beheersen, zodat ik weet waar het vandaan komt.

Even nog een vraag hierover... :') Hoe komt het dat bij een deling met x (dus 1/x2) een negatieve functie voortvloeit? Ik begrijp dat 1 delen door iets altijd een afname betekent als x hoger dan 1 is in ieder geval, maar welke stap zorgt daar voor. Mijn boek geeft totaal geen uitleg over dit onderwerp... :')
pi_95436173
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:25 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoeld. Heb het even uitvoerig gedaan zodat het voor mezelf duidelijk is en voor anderen ook. Meer haakjes? Oké. Ik zal het proberen te onthouden. Ben er juist zuinig mee, omdat het er zo chaotisch uit gaat zien. Er staan trouwens regels op de volgende pagina's. Maar ik wil graag de basis beheersen, zodat ik weet waar het vandaan komt.
Ik zou niet al te zuinig zijn met de haakjes, je kan er beter te veel dan te weinig hebben ;). Het ziet er misschien niet altijd even mooi uit, maar het is tenminste wel duidelijk. Verder is het heel goed dat je de basis wil beheersen, maar in een examen zal je nooit zo hoeven te differentiëren, dus als je snapt hoe het werkt zou ik verder gaan met die regels ;).
quote:
Even nog een vraag hierover... :') Hoe komt het dat bij een deling met x (dus 1/x2) een negatieve functie voortvloeit? Ik begrijp dat 1 delen door iets altijd een afname betekent als x hoger dan 1 is in ieder geval, maar welke stap zorgt daar voor. Mijn boek geeft totaal geen uitleg over dit onderwerp... :')
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, wat bedoel je met een negatieve functie?
pi_95436320
quote:

[..]

Je bedoelt dat de afgeleide negatief is?
pi_95436377
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:40 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de afgeleide negatief is?
Precies. f(x) = 1 / x2 wordt f'(x) = - (2 / x3)
pi_95436485
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:41 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Je kan het zien als je de grafiek plot, 1/x2 is een dalende functie (als we even alleen naar positieve x kijken), van een dalende functie is de afgeleide negatief. Ik weet niet of je dat bedoelt?
pi_95436508
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:41 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Teken eens de grafiek van 1/x2.
Vertel eens wat er met die grafiek gebeurt als je langs de x-as gaat: neemt de grafiek toe of af, hoe snel gaat die stijging/daling, etc.
Probeer aan de hand van dat verhaal het verloop van de afgeleide te vertellen.

Ik heb je eerdere posts bekeken:
Vertel liever eerst eens wat de afgeleide is?
pi_95436972
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:44 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Teken eens de grafiek van 1/x2.
Vertel eens wat er met die grafiek gebeurt als je langs de x-as gaat: neemt de grafiek toe of af, hoe snel gaat die stijging/daling, etc.
Probeer aan de hand van dat verhaal het verloop van de afgeleide te vertellen.

Ik heb je eerdere posts bekeken:
Vertel liever eerst eens wat de afgeleide is?
De afgeleide van 1 / x2 of in het algemeen? Ik heb trouwens een grafiek uitgetekend en zie dat de rico steeds kleiner wordt. Dit klopt ook wanneer het vergeleken wordt met - (1/x3).
pi_95437114
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:55 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

De afgeleide van 1 / x2 of in het algemeen? Ik heb trouwens een grafiek uitgetekend en zie dat de rico steeds kleiner wordt. Dit klopt ook wanneer het vergeleken wordt met - (1/x3).
De grafiek van 1/x2, vertel eerst eens wat daarmee gebeurt als je langs de x-as loopt.

Daarna vertel je wat er met de afgeleide gebeurt als je langs de x-as loopt.
pi_95437438
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:58 schreef Siddartha het volgende:

[..]

De grafiek van 1/x2, vertel eerst eens wat daarmee gebeurt als je langs de x-as loopt.

Daarna vertel je wat er met de afgeleide gebeurt als je langs de x-as loopt.
De lijn loopt in een vrij scherp hoek omlaag en komt na 7 op een punt dat niet meer te tekenen is. Dus de formule geeft steeds kleinere waarden: 1, 0.25, 0.037, 0.0625, 0.04, 0.028, 0.0204.

De afgeleide wordt ook steeds kleiner alleen dan wel in negatieve waarden: -1, -0.125, -0.037, -0.016, -0.008, -0.0046, -0.0029. Dat die waarden negatief zijn is logisch omdat de afname in een negatieve richting plaats vindt.

Als ik het goed begrijp is dus de afgeleide bij een afnemende waarde altijd negatief...?
pi_95437950
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:08 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

De lijn loopt in een vrij scherp hoek omlaag en komt na 7 op een punt dat niet meer te tekenen is. Dus de formule geeft steeds kleinere waarden: 1, 0.25, 0.037, 0.0625, 0.04, 0.028, 0.0204.

De afgeleide wordt ook steeds kleiner alleen dan wel in negatieve waarden: -1, -0.125, -0.037, -0.016, -0.008, -0.0046, -0.0029. Dat die waarden negatief zijn is logisch omdat de afname in een negatieve richting plaats vindt.

Als ik het goed begrijp is dus de afgeleide bij een afnemende waarde altijd negatief...?
De grafiek van 1/x2 daalt als je langs de x-as naar rechts gaat, zoals je zelf ook zegt.
Wat je ook zou moeten opvallen, is dat die daling steeds langzamer gaat: In het begin neemt de grafiek een enorme duik, terwijl de grafiek wat later steeds een beetje afneemt.

Dus: De grafiek neemt constant af, maar de daling zelf neemt ook af.
De beschrijving van dit stijgen/dalen geven we weer met de afgeleide, de afgeleide in een punt is de 'rico'. De afgeleide geeft in elk punt weer hoe de grafiek gaat veranderen: Dalen of stijgen, en met welke snelheid.

Neem nu een punt op de grafiek 1/x2 dicht bij de oorsprong (dus dicht bij het punt x=0).
Je ziet aan de grafiek dat je met een kleine stap naar rechts, een grote daling gaat maken. Dus moet de afgeleide in dat punt:
-Negatief zijn: Want de grafiek neemt af, de rico van de grafiek in dat punt is negatief.
- Groot zijn: De afname/toename in dat punt is groot (in dit geval is het een afname, maar het kon net zo goed een toename zijn.)

Neem nu bijvoorbeeld x=12.
Dan zie je: De grafiek neemt in dat punt nog steeds af, is dus dalend. Maar de daling is nog maar heel klein. Dus de afgeleide ziet er zo uit:
-Negatief, want dalend
-Klein, want de afname/toename is klein

Nu weet je dus de rol van de afgeleide: Die beschrijft de richting van de grafiek (dalen of stijgen) en met hoeveel de grafiek stijgt of daalt( de absolute waarde van de afgeleide).

( Je gaf als afgeleide de functie : f ' (x)= -1/x3.
Bekijk die grafiek eens, en zie waarom die grafiek ook echt de afgeleide is van 1/x2.)
pi_95442033
Kan iemand mij alsjeblieft met deze vragen helpen? Ik heb zelf al het één en ander geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Op langere vluchten wil Hoogeland Air maaltijden serveren. Voor het leveren van de verpakte maaltijden komen twee leveranciers in aanmerking. Om de verpakte maaltijden te testen op houdbaarheid wordt van beide leveranciers een partij maaltijden gedurende langere tijd bewaard. Vervolgens wordt gekeken nar de fractie van elke partij die moet worden afgekeurd wegens te veel bacteriën.

De resultaten:
Leverancier 1: 96 van de 240 maaltijden moesten worden afgekeurd.
Leverancier 2: 144 van de 320 maaltijden moesten worden afgekeurd.

A.
Een betrouwbaarheidsinterval (confidence interval) voor de populatiefractie (population proportion) van maaltijden van leverancier 2 die moeten worden afgekeurd heeft als ondergrens 0,3835 en als bovengrens 0,5165. Bereken welke betrouwbaarheid hier gebruikt is (in procenten tot op 2 decimalen nauwkeurig).

B.
Toets of de proportie afgekeurde maaltijden verschilt voor beide leveranciers.

C.
Volgens 1 leverancier 1 is er met de geteste partij maaltijden iets misgegaan. Er wordt besloten om een nieuw onderzoek te doen naar de maaltijden van leverancier 1. Bereken hoe groot deze nieuwe steekproef moet worden, indien het 95%-betrouwbaarheidsinterval van de proportie afgekeurde maaltijden van leverancier 1 maximaal 0,06 breed mag worden (NB: breedte = 2x marge)

Alvast bedankt!
  woensdag 13 april 2011 @ 14:22:54 #54
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95442514
Hoever kom je met http://www.sigmazone.com/binomial_confidence_interval.htm ? En wat heb je al wel?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_95444201
A. p is X / N = 144 / 320 = 0.45
p ± m = 0.3835, 0.5165
m = z* x SEp
m = 0.0665
z* is onbekend daar ben je naar op zoek
SEp = (0.45(1-0.45)) / 320 = 0.0278
m / SEp = 0.0665/0.0278 = 2,3921
z* = 2,3921
oftewel het Confidence level zit tussen 98% en 99% volgens tabel D
maar het moet dus op 2 decimalen nauwkeurig dus ik zou niet weten wat dan te doen.

B. H0; p1=p2
Ha; p1p2
Z = (p1-p2)/SEdp
SEdp = p(1-p) (1/n1 + 1/n2) = 0.0423
p1 = x1/n1 = 0.4
p2 = x2/n2 = 0.45
p = (x1+x2)/(n1+n2) = 0.4286
n1 = 240
n2 = 320
Als je dan alles invult een Zwaarde van -1.1832
Dan kijk je in tabel A bij -1.19
Geeft een kans van 0.1170
Deze doe je keer 2, want het is een dubbelzijdige toets = 0.2340
En dan zit ik vast.

C. Hier heb ik eerlijk gezegd nog niet echt naar gekeken aangezien ik er al niet al
te veel vertrouwen meer in had 8)7
  woensdag 13 april 2011 @ 15:11:41 #56
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95444651
Dat gaat best goed.

A. Bij SEp vergeet je de wortel op te schrijven; 0.0278 klopt wel. Je moet dus geen tabel gebruiken maar wat nauwkeurigers. Met je rekenmachine zal het vast kunnen. Vergeet ook niet dat je tweezijdig toetst.

B. Je hebt geen significantieniveau gekozen. Gebruikelijk is alpha=0.05 of alpha=0.01. Omdat alpha < 0.2340 verwerp je H0 niet.
pi_95445468
Dankje! Heb nu inderdaad A uitgevonden dat je dan kan doen met een functie genaamd 'Shadenorm' kom dan op een Confidence van 99,16% ?

En dat je deze testen ook allemaal uit kan voeren op je rekenmachine, wat natuurlijk een handig controleermiddel is dan.

Bij B is geen significantieniveau genoemd, dan moet je er dus zelf van één uitgaan?

Nu maar eens even bezig met C :P.
  woensdag 13 april 2011 @ 15:32:47 #58
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95445655
A. nee, ik zei nog dat je tweezijdig kijkt
B. klopt.
pi_95446112
Jaa ik denk dat ik dan 0.0665/2 = 0.03325 --> 0.003325/0.0278 = 1.1960 moet doen dus mijn z* waarde wordt dan 1,1960 wat een Confidence-interval geeft van 88,42%?
  woensdag 13 april 2011 @ 16:23:15 #60
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95448239
Bepaal je een confidence interval mbv 0.0665 of ga je die 0.0665 opnieuw schatten? p(1-p) is het grootst als p=1/2.
pi_95450117
Het is zo dat p ± m = (0.3835), (0.5165)
Waarbij p = 0.45 dus dan moet margin of error toch 0.0665 zijn?
m = z* x SEp waarbij je dus ook al SEp hebt = 0.0278
Dan lijkt het mij een kwestie van delen en de z* waarde vinden, wat zie ik dan over het hoofd?
  woensdag 13 april 2011 @ 17:08:27 #62
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95450363
De p schat je natuurlijk adhv de nieuwe steekproef.
pi_95450543
Kan iemand de aangegeven stap in onderstaande som voor me verklaren?
Ik snap niet hoe je op de manier van uitschrijven van het gedeelte achter de pijl komt.
[ http://img94.imageshack.us/i/som25.png/ (copy/paste deze link) (copy/paste deze link) ]
Bij voorbaat dank, dat gaat me helpen met m'n tentamen morgen ;d
  woensdag 13 april 2011 @ 17:20:48 #64
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_95450921
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:12 schreef Forzes het volgende:
Kan iemand de aangegeven stap in onderstaande som voor me verklaren?
Ik snap niet hoe je op de manier van uitschrijven van het gedeelte achter de pijl komt.
[ http://img94.imageshack.us/i/som25.png/ (copy/paste deze link) (copy/paste deze link) ]
Bij voorbaat dank, dat gaat me helpen met m'n tentamen morgen ;d
Helpt het je als ik zeg dat (2-x)4=(2-x)*(2-x)3?
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  woensdag 13 april 2011 @ 17:21:45 #65
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95450954
ik wilde net (2-x)^3 * (2-x) - (2-x)^3 *4x noemen.
pi_95452288
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:08 schreef GlowMouse het volgende:
De p schat je natuurlijk adhv de nieuwe steekproef.
Sorry maar ik snap niet wat je bedoelt.. ;(
pi_95453361
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:20 schreef freiss het volgende:

[..]

Helpt het je als ik zeg dat (2-x)4=(2-x)*(2-x)3?
Ja, dat hielp! Super, bedankt. Ik miste deze koppeling even!

quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:21 schreef GlowMouse het volgende:
ik wilde net (2-x)^3 * (2-x) - (2-x)^3 *4x noemen.
Ook bedankt voor het meedenken!
  woensdag 13 april 2011 @ 18:27:25 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95453464
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:55 schreef GivanildoVieiraDeSouza het volgende:

[..]

Sorry maar ik snap niet wat je bedoelt.. ;(
p = 0.45 komt van een oude steekproef. Als ik een nieuwe steekproef neem, vind ik een nieuwe p.
pi_95453591
quote:

[..]

Bepaal de afgeleide van f(x) = 1/x2 ook eens aan de hand van de definitie. Werk eerst het differentiequotiënt (f(x+h) - f(x))/h uit en neem dan de limiet voor h naar 0. Is meteen een goede algebra-oefening.

Welk boek gebruik je eigenlijk?
pi_95454143
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:27 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

p = 0.45 komt van een oude steekproef. Als ik een nieuwe steekproef neem, vind ik een nieuwe p.
Maar jij hebt nu over C denk ik dan? Die had ik onderhand al gedaan en ik kwam dan op inderdaad een P nemen van 0,5 en dan doe je (Z*/2M)^2 --> (1.960/2x0.03)^2 = 1068 moet de nieuwe steekproef zijn. Ik zat nog met A ik snap niet wat daar nu het goede antwoord moet zijn en hoe die gevonden dient te worden?
  woensdag 13 april 2011 @ 18:56:58 #71
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95454848
quote:
z* = 2,3921
oftewel het Confidence level zit tussen 98% en 99% volgens tabel D
Daar gaat het mis. Bij die z hoort een kans (van overschreiding) van 0.0084. Dat geldt voor p+m. Bij p-m heb je z=-2,3921. Links daarvan zit ook een kans van 0.0084. Je krijgt dus 1-2*0.0084 = 98,32%.
pi_95455572
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:56 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Daar gaat het mis. Bij die z hoort een kans (van overschreiding) van 0.0084. Dat geldt voor p+m. Bij p-m heb je z=-2,3921. Links daarvan zit ook een kans van 0.0084. Je krijgt dus 1-2*0.0084 = 98,32%.
Oh ik moest dus tabel A gebruiken super bedankt! Ik keek in tabel D :)
pi_95456051
Vraagje. In het basisboek wiskunde komt in hoofdstuk 1 dit stukje tekst voor:
quote:
Een slim idee
Er is een methode om de ggd van twee getallen te bepalen waarbij priemontbindingen
niet nodig zijn, en die vaak veel sneller werkt. Het basisidee is dat de ggd van twee
getallen ook een deler moet zijn van het verschil van die twee getallen. Zie je ook
waarom dit zo is?

Zo moet ggd(4352, 4342) ook een deler zijn van 4352 4342 = 10. Het getal 10 heeft
alleen maar de priemdelers 2 en 5. Het is duidelijk dat 5 geen deler is van de beide
getallen, maar 2 wel, en dus geldt ggd(4352, 4342) = 2. Wie slim is kan zich door dit
idee te gebruiken veel rekenwerk besparen!
Dit is dus het algoritme van Euclides. Natuurlijk zie ik dat het werkt, maar ik zie nog niet waarom. Is het bewijs eigenlijk eenvoudig (dat het al in hoofdstuk 1 gevraagd wordt) of is dit vrij gecompliceerd?
  woensdag 13 april 2011 @ 19:18:51 #74
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95456096
Het is vrij makkelijk. Als a een deler is, kun je de getallen schrijven als a*b en a*c. Wat kun je zeggen over het verschil?
pi_95456698
Je bedoelt dat b en c de getallen voorstellen waarvan de GGD gevraagd wordt?

Als het dat is, dan is het verschil van a*b en a*c het verschil tussen b en c maal de GGD...

Dus ik bedoel 30 en 12. verschil is 18, GGD = 6. 30*6 - 12*6 = 108. 108/6 = 18
pi_95457673
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:29 schreef Warren het volgende:
Je bedoelt dat b en c de getallen voorstellen waarvan de GGD gevraagd wordt?

Als het dat is, dan is het verschil van a*b en a*c het verschil tussen b en c maal de GGD...

Nee, dat bedoelt GlowMouse uiteraard niet, want b en c zijn niet hetzelfde als ab en ac.

Neem aan dat je twee natuurlijke getallen a en b hebt met a > b, die beiden een deler d hebben. Dan zijn er dus twee natuurlijke getallen m en n zodanig dat:

(1a) a = md
(1b) b = nd

En dan is dus:

(2) a - b = md - nd = (m - n)d,

zodat we kunnen concluderen dat d ook een deler is van (a - b).
pi_95459221
Bedankt ik zie het nu.
pi_95466861
Voor twee gebeurtenissen A en B geldt dat P(A|B) = P(B|A), beide ongelijk aan nul. Verder is de kans op gebeurtenis A gelijk aan 0.32. Bepaal de kans op gebeurtenis B.

Iemand enig idee welke regel ik hier überhaupt moet gebruiken?
  woensdag 13 april 2011 @ 22:13:11 #79
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95467063
P(A)P(B|A) = P(A en B)
P(B)P(A|B) = P(A en B)
die twee.
pi_95475018
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:13 schreef GlowMouse het volgende:
P(A)P(B|A) = P(A en B)
P(B)P(A|B) = P(A en B)
die twee.
Ja dus als A + B = A x B waarbij A = 0.32 ofzo?
pi_95477575
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 18:30 schreef Riparius het volgende:

[..]

Bepaal de afgeleide van f(x) = 1/x2 ook eens aan de hand van de definitie. Werk eerst het differentiequotiënt (f(x+h) - f(x))/h uit en neem dan de limiet voor h naar 0. Is meteen een goede algebra-oefening.

Welk boek gebruik je eigenlijk?
en vergeet vooral niet te vermelden dat 1/x2 te schrijven is als x-2 .
pi_95478106
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:34 schreef GivanildoVieiraDeSouza het volgende:

[..]

dat is iets te kort door de bocht vrees ik..
Zoals gezegd weten we dat
P(A|B) = P(B|A)

Hoe kun je dit gebruiken in:
P(A)P(B|A) = P(A en B)
P(B)P(A|B) = P(A en B)
  donderdag 14 april 2011 @ 09:08:45 #83
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95479370
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:34 schreef GivanildoVieiraDeSouza het volgende:

[..]

Die notatie ken ik niet.
pi_95486045
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 07:40 schreef Don_Vanelli het volgende:

[..]

dat is iets te kort door de bocht vrees ik..
Zoals gezegd weten we dat
P(A|B) = P(B|A)

Hoe kun je dit gebruiken in:
P(A)P(B|A) = P(A en B)
P(B)P(A|B) = P(A en B)
P(A)P(A|B) = P(B)P(A|B) = P(A en B) dus dan zou ik zeggen 0.32^2 = 0,1024?
pi_95486137
Hoe komen jullie eigenlijk aan al deze wijsheid als ik vragen mag *)
pi_95488975
Even een vraag tussendoor: Ik moet de functie f(x) = xWx - 3X differentieren. (W = Wortel)

Nu zit ik alleen met een probleem, want ik kan die eerste x niet plaatsen. De wortel en -3X krijg ik gedifferentieerd, waar die X kan ik nergens kwijt. Dit is wat ik nu heb: X.0,5X-0,5 - 3. Alleen wanneer ik dit controleer op mijn GR, dan klopt er geen snars van. Zonder de eerste X in de functie en afgeleide klopt het wel.
pi_95490391
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:44 schreef Pipo1234 het volgende:
Even een vraag tussendoor: Ik moet de functie f(x) = xWx - 3X differentieren. (W = Wortel)

Nu zit ik alleen met een probleem, want ik kan die eerste x niet plaatsen. De wortel en -3X krijg ik gedifferentieerd, waar die X kan ik nergens kwijt. Dit is wat ik nu heb: X.0,5X-0,5 - 3. Alleen wanneer ik dit controleer op mijn GR, dan klopt er geen snars van. Zonder de eerste X in de functie en afgeleide klopt het wel.

Dan lukt het je vast ;)
pi_95490772
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:17 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dan lukt het je vast ;)
Verrek... Is dit de regel in dergelijk samestellingen? Want die had ik niet verwacht.

Waar maak jij trouwens die formule mee?
pi_95491397
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:26 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Verrek... Is dit de regel in dergelijk samestellingen? Want die had ik niet verwacht.

Waar maak jij trouwens die formule mee?
In dit geval wel, je kan overigens ook de productregel gebruiken voor mimetex.cgi?x%20%5Csqrt%7Bx%7D%5C

Die formule heb ik opgemaakt met word, maar je kan ook LaTeX code gebruiken (http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html) en die dan hier (http://betahw.mine.nu/index.php) invullen om vervolgens de formule op fok te kunnen plaatsen.
  donderdag 14 april 2011 @ 14:44:21 #90
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_95491528
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:35 schreef GivanildoVieiraDeSouza het volgende:

[..]

P(A)P(A|B) = P(B)P(B|A) = P(A en B) dus dan zou ik zeggen 0.32^2 = 0,1024?
0.32^2 = 0,1024 kan ik ook zo zeggen, dat is altijd waar. Maar je wilt P(B) weten. P(A)P(A|B) = P(B)P(B|A)
nu het gegeven gebruiken dat P(A|B) = P(B|A) (!= 0)
P(A)P(A|B) = P(B)P(A|B)
en nu weet je P(A)=0.32.
pi_95497454
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:41 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

... dan hier (http://betahw.mine.nu/index.php) invullen om vervolgens de formule op fok te kunnen plaatsen.
Bedankt voor die handige link. Dat is wel erg handig aangezien ik Texmaker onder Ubuntu gebruik.
pi_95539547
Kan iemand mij vertellen hoe ik de volgende vergelijking het makkelijkste oplos? Ik weet niet goed hoe ik machten moet aanpakken namelijk.

mimetex.cgi?X%5E%7B2%7D%20-%202X%20%3D%20-1
pi_95540488
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:26 schreef Pipo1234 het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de volgende vergelijking het makkelijkste oplos? Ik weet niet goed hoe ik machten moet aanpakken namelijk.

[ afbeelding ]
Deze valt ook met wat nadenken op te lossen ( je hebt een kwadraat, je moet op -1 uitkomen..), maar hier een methode:
Haal -1 naar links zodat je
x2 -2x + 1=0
krijgt. Kijk dan of je kunt ontbinden in factoren. Probeer dit altijd als eerste, want dit heb je gewoon nodig.
In dit geval zie je dus dat je de functie zo kunt ontbinden:
(x-1)(x-1)=0
Dus kan je ook de oplossing gemakkelijk aflezen: x=1

Lukt dit niet, dan kun je dit toepassen.
pi_95540601
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:47 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Deze valt ook met wat nadenken op te lossen ( je hebt een kwadraat, je moet op -1 uitkomen..), maar hier een methode:
Haal -1 naar links zodat je
x2 -2x + 1=0
krijgt. Kijk dan of je kunt ontbinden in factoren. Probeer dit altijd als eerste, want dit heb je gewoon nodig.
In dit geval zie je dus dat je de functie zo kunt ontbinden:
(x-1)(x-1)=0
Dus kan je ook de oplossing gemakkelijk aflezen: x=1
Bedankt. Ik was intussen op hetzelfde onderwerp uitgekomen. Wanneer leer je dit soort algebraïsche dingen normaal eigenlijk op de middelbare school? Ik ken dit allemaal niet namelijk (en doe dus aan zelfstudie).
pi_95540823
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:49 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Bedankt. Ik was intussen op hetzelfde onderwerp uitgekomen. Wanneer leer je dit soort algebraïsche dingen normaal eigenlijk op de middelbare school? Ik ken dit allemaal niet namelijk (en doe dus aan zelfstudie).
Dit leer je al vrij snel, ontbinden in factoren is de basis voor het oplossen van kwadratische functies.
pi_95540896
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:54 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Dit leer je al vrij snel, ontbinden in factoren is de basis voor het oplossen van kwadratische functies.
Heb zeker niet goed opgelet in de MAVO. :')
pi_95541094
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:56 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Heb zeker niet goed opgelet in de MAVO. :')
Waarvoor doe je trouwens zelfstudie als ik vragen mag?
pi_95541131
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:00 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Waarvoor doe je trouwens zelfstudie als ik vragen mag?
Voor een BÈTA-studie
pi_95541345
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:01 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Voor een BÈTA-studie
Succes!

Lukt het nu trouwens beter met de afgeleide? Snap je nu wat de afgeleide is?
pi_95541388
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:07 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Succes!

Lukt het nu trouwens beter met de afgeleide? Snap je nu wat de afgeleide is?
Ja hoor. Gaat hartstikke goed. Vind het ook een leuk onderwerp, dus dat scheelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')