abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2011 @ 19:01:29 #151
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_95353132
Als ik het zo lees ben ik ook AP en UP opgevoed, en dat zelfs toen dat nog niet zo bekend was.
Mijn ouders merkten al vroeg dat ik geen 'gemiddeld' kind was. Wát hebben en hadden ze veel problemen met het uitleggen aan de omgeving en familie van hun opvoedmanieren....
Mijn ouders legden dus ook alles uit. Een "omdat dat zo hoort" ging er bij mij, zeker met mijn autisme, niet in. Nooit. Dus altijd werd er uitgelegd, omdat niks vanzelf sprak/spreekt voor mij.
De therapeuten, de scholen en de omgeving vond dat not-done, omdat ik zo 'verwend' zou worden.
Maar mijn ouders zagen steeds meer de goede kanten van het 'in discussie' gaan in. Ik maakte meer contact, ik ging in gesprek en kreeg weet van andere visies.

Leuk voorbeeld is ook het maandenlang elke week naar een andere geloofsrichting gaan. Een kerk/synagoge/tempel/moskee/dienst/bijeenkomst dus.
Omdat ze ons pertinent niet wilden opvoeden met 1 waarheid. Ik heb toen een grote interesse in godsdiensten ontwikkeld.
Toen ik voor een geloofsrichting koos, was er geen oordeel, toen ik er weer vanafweek ook niet.

Mijn broer uit 1987 is niet autistisch maar ook zegmaar 'bijzonder' in de zin dat hij ook heel erg zijn eigen pad kiest en gaat.
En ik weet dat mijn ouders het soms zeer zeer moeilijk vinden daar geen oordeel over te vellen.
Maar ze gaan steeds in gesprek. Uit ten treure. Echt soms heel ver gaan ze mee.

Ze geloven ook zelf dat wij, als kinderen, hen hebben uitgekozen om bij te mogen leven en opgroeien. En dat zij niet de leraar zijn, maar de leerling.
Dat gaat ver, ja. :P :*
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_95353678
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 18:58 schreef TimeJumper het volgende:

Het nadeel is dat als je als volwassene deze beslissing neemt voor het kind, je elke keer deze strijd met het kind hebt.
Zonde van alle negatieve energie en de tijd die het kost.
en het kind blijft meestal bij het gevoel dat hij toch gelijk heeft maar dat het van die stomme ouder niet mag.

Als je een kind uitlegt (nu ben ik niet voor alles maar uitleggen hoor ;) ) dat het te koud is, en wat hij gaat doen als het te koud is bijvoorbeeld met zijn zomerjasje.
Het kind blijft maar "dom" volhouden dat die zomerjas in de winter best kan.
Dan zou ik zeggen laat zo maar naar school fietsen of naar buiten gaan.
Er zullen geen lichaamsdelen afvriezen en verkouden worden overleefd een kind wel.

Maar dan ben je in 1 klap van al die nodeloze discussies af, gezeur en eventuele huilpartijen.
Wat ik altijd dan wel doe, als dat kind haast blauw thuiskomt :+ het er effe wel over hebben ;)
Zulke dingen komen ook voor, en de discussie is daarmee niet afgelopen. Dat van de zomerjas is deze winter wel een keer of tien gebeurd dus is deze 'tactiek' ook wel gebruikt. (Overigens, is mijn vriend vooral degene die de opvoeding doet). Zij houdt, ook als ze aan het klappertanden is bijvoorbeeld, vol dat ze het niet koud heeft. En dat het dus prima kan. Dan zegt mijn vriend: jaja, maar de volgende keer trek je toch maar weer je winterjas aan.

En dan krijg je dus gesprekjes zoals ik beschreef.

Ja, ik begrijp dat hij dat dan zo stelt, want zij is (als een echte vrouw by the way :+ ) alleen maar bezig met: er leuk uit willen zien (ze vindt winterjassen 'lomp'). En dan lijdt ze maar kou als het moet. Mijn vriend ziet dat niet zitten, om steeds een bibberend/klappertandend (letterlijk hoor) meisje naast zich te hebben lopen/fietsen. Dat vind ik logisch. Ik zou dat ook niet willen.

Het is in zulke situaties, vooral als die veel voorkomen, gewoon moeilijk om altijd voor de 'juiste' strategie te kiezen. Mijn vriend en ik proberen dus meerdere dingen uit, maar het gebeurt dus ook dat het gewoon ' punt uit' en 'nee is nee' is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95354384
het hangt volgens mij ook gewoon heel erg van de ouder *en* van het kind af. iedereen heeft uiteindelijk toch de eigen gezinsdynamiek. en wat bij het ene kind door de ene ouder heel goed uitpakt levert bij een ander kind en een andere ouder misschien wel een slopende strijd en gedoetje.

overigens vind ik huilfoto's niet respectloos naar het kind toe. integendeel. dat gaat helemaal niet om een soort van "gnagnagna, kiek dat eens huilen!" maar veel meer: "kiek nou, is ze niet snoezig zelfs nu ze huilt?". of die van een tijdje terug, toen selene zich klemgezet had in der bedje. het was gtrappig en ergens ben ik ook trots op mijn belhamel die streken uithaalt O+ maar goed; da's mijn redenatie he! er zullen vast ook wel ouders zijn die zulke foto's wel uit gemeenheid plaatsen. er zijn wel meer dingen die ouders doen waarvan ik op zn minst denk :?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 11 april 2011 @ 19:47:53 #154
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_95355857
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 19:12 schreef mane het volgende:

[..]

Zulke dingen komen ook voor, en de discussie is daarmee niet afgelopen. Dat van de zomerjas is deze winter wel een keer of tien gebeurd dus is deze 'tactiek' ook wel gebruikt. (Overigens, is mijn vriend vooral degene die de opvoeding doet). Zij houdt, ook als ze aan het klappertanden is bijvoorbeeld, vol dat ze het niet koud heeft. En dat het dus prima kan. Dan zegt mijn vriend: jaja, maar de volgende keer trek je toch maar weer je winterjas aan.

En dan krijg je dus gesprekjes zoals ik beschreef.

Ja, ik begrijp dat hij dat dan zo stelt, want zij is (als een echte vrouw by the way :+ ) alleen maar bezig met: er leuk uit willen zien (ze vindt winterjassen 'lomp'). En dan lijdt ze maar kou als het moet. Mijn vriend ziet dat niet zitten, om steeds een bibberend/klappertandend (letterlijk hoor) meisje naast zich te hebben lopen/fietsen. Dat vind ik logisch. Ik zou dat ook niet willen.

Het is in zulke situaties, vooral als die veel voorkomen, gewoon moeilijk om altijd voor de 'juiste' strategie te kiezen. Mijn vriend en ik proberen dus meerdere dingen uit, maar het gebeurt dus ook dat het gewoon ' punt uit' en 'nee is nee' is.
Ja ik heb die ervaring door mijn werk als groepsleidster met zeg maar zo'n 10 kinderen onder de 12.
Bij de meeste werkte het en een enkeling niet, daar bleef ik dan ook niet mee doorgaan moet ik zeggen.
Ook omdat ik me best wel schaamde om bijvoorbeeld met 2 kinderen al bibberend en klappertandend samen te fietsen en dan mensen afkeurend zien kijken (al denkend kan je die kinderen niet gewoon goed aankleden :9 )
Dus ik switch van de ene "methode" naar de andere. :P
Rayen 2½ jaar!
pi_95358106
Natural parenting... maar je moet er wel een yoga-verantwoorde draagdoek bij kopen. Leer toch zelf nadenken. Alsof je het dan ineens 'goed' doet. Ik denk dat de enige manier waarop je het goed doet is met veel liefde en aandacht, de vormelijkheden zijn maar een schillejte. Overigens vind ik wel dat kinderen grenzen nodig hebben. ik ben van mening als je geen grenzen aangeeft, je je verantwoordelijkheid als ouders ontloopt.

Keiharde regels zijn onzin. Dus wanneer je met eten ietsa anders doet, slapen, etc... Het ligt aan jjou, je kind en je partner. Plooi je naar je kind en geef het wat het nodig heeft.
Whatever...
pi_95358660
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:17 schreef Spanky78 het volgende:
Natural parenting... maar je moet er wel een yoga-verantwoorde draagdoek bij kopen. Leer toch zelf nadenken. Alsof je het dan ineens 'goed' doet. Ik denk dat de enige manier waarop je het goed doet is met veel liefde en aandacht, de vormelijkheden zijn maar een schillejte. Overigens vind ik wel dat kinderen grenzen nodig hebben. ik ben van mening als je geen grenzen aangeeft, je je verantwoordelijkheid als ouders ontloopt.

Keiharde regels zijn onzin. Dus wanneer je met eten ietsa anders doet, slapen, etc... Het ligt aan jjou, je kind en je partner. Plooi je naar je kind en geef het wat het nodig heeft.
nu beschrijf je de filosofie van natural parenting ;) als je je daar ietsje in verdiept zal je vinden dat je daar echt niet perse voor hoeft te borstvoeden en dragen en kind in je bed enzo voor hoeft hoor!

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 11 april 2011 @ 21:08:29 #157
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_95361819
quote:
11s.gif Op maandag 11 april 2011 18:35 schreef mane het volgende:
Oke, dus het is haar eigen verantwoordelijkheid als ze snipverkouden/ziek thuis zit? Als ze bibberend op de fiets zit? Nee, zo werkt het voor mij niet hoor. Dat is wel degelijk mijn zorg. Niet zozeer probleem, maar wel zorg. Het gaat mij echt te ver om die verantwoordelijkheid volledig bij een kind van 8 neer te leggen. Niemand laat zijn kind min of meer bewust kou lijden of ziek worden en zegt dan: tja, eigen verantwoordelijkheid hoor.

Laat ik het dan zo zeggen: er zijn misschien mensen die het zo doen, en wellicht werkt dat, maar ik begrijp dat niet. Een volwassene is er toch om zulke grenzen aan te geven?
Het klinkt bijna als je handen een keer branden aan de kachel zodat je weet dat ie heet is ;). Hier zou het ook niet doorgaan. Wil je persé die jas aan? Prima, trek je winterjas er maar overheen. Of neem de jas mee in je tas en trek hem op school aan. Als volwassene kan je beter inschatten dat in een dunne jas door de vrieskou geen goed idee is (zo ben ik ooit eens onderkoeld geweest door het zelfde grapje), waar het kind zich misschien alleen beperkt tot het feit dat de dunne jas leuker is.
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_95361975
Maar waarom dan niet die verdomde zomerjas opbergen ver achter in de kast tijdens vrieskou _O- ;)
  maandag 11 april 2011 @ 21:13:00 #159
11682 Moonah
Jolie femme
pi_95362172
Of geef het kind inspraak bij de keuze van een winterjas...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_95362232
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 20:24 schreef simmu het volgende:

[..]

nu beschrijf je de filosofie van natural parenting ;) als je je daar ietsje in verdiept zal je vinden dat je daar echt niet perse voor hoeft te borstvoeden en dragen en kind in je bed enzo voor hoeft hoor!

[ afbeelding ]
Prima filosofie dan, zolang ze maar oprotten met alle biologisch-dynamische-yoga-vegetarische-antroposofische-natuurwinkel rommel. Ik ben echt zó allergisch voor de dogmatiek die aan allerlei van dit soort 'geloven' hangt.

Echt zo een kennis van me die dan een draagdoek moet van 200 euro, moet je ook nog een consult van 3 uur (a 200 euro) knopen leggen. Koop dan gewoon een babybjorn of hoe heet zo'n ding ;)
Whatever...
pi_95362895
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:13 schreef Moonah het volgende:
Of geef het kind inspraak bij de keuze van een winterjas...
Dat krijgt ze ook. Maar ze vindt haar zomerjas leuker.
  maandag 11 april 2011 @ 21:24:25 #162
14746 k_i_m
pi_95363004
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 21:10 schreef Pvoesss het volgende:
Maar waarom dan niet die verdomde zomerjas opbergen ver achter in de kast tijdens vrieskou _O- ;)
Het gaat hier om een puber he? Niet om een klein kind.
In my life
Why do I smile
pi_95364439
Waar lees ik de puber? En waarom kan je als ouder niet gewoon de jas wegleggen in de winter :@
Waarom moet je die discussie aangaan over een zomerjas midden in de winter?

quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 18:04 schreef mane het volgende:
Ik heb een stiefdochtertje van 8.
pi_95364798
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Prima filosofie dan, zolang ze maar oprotten met alle biologisch-dynamische-yoga-vegetarische-antroposofische-natuurwinkel rommel. Ik ben echt zó allergisch voor de dogmatiek die aan allerlei van dit soort 'geloven' hangt.

Echt zo een kennis van me die dan een draagdoek moet van 200 euro, moet je ook nog een consult van 3 uur (a 200 euro) knopen leggen. Koop dan gewoon een babybjorn of hoe heet zo'n ding ;)
Lees je dan in voor je blaat want met vegetarischm dynamisch, yoga, biologisch of wat dan ook heeft het niets te maken. Draagdoeken zijn er in alle prijsklasses.
Een consult is zo duur dus niet. Ik vind het dus echt niet leuk dat er nu dit getroll in dit topic zit.
Lees je dan ook in als je iets afzeikt. :X
pi_95365772
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 21:48 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Lees je dan in voor je blaat want met vegetarischm dynamisch, yoga, biologisch of wat dan ook heeft het niets te maken. Draagdoeken zijn er in alle prijsklasses.
Een consult is zo duur dus niet. Ik vind het dus echt niet leuk dat er nu dit getroll in dit topic zit.
Lees je dan ook in als je iets afzeikt. :X
Het is geen getroll. Die draagdoek: een lap stof voor veel geld, het consult is onzinnig, ze hebben van die mooie clipjes uitgevonden. Ontzettend onhandig en niet praktisch. Net zo iets als een bug-a-boo, allemaal onzin. Dat is mijn mening. Als jij het geweldig vindt, veel plezier ervan (ik meen het).

Ben misschien een botte nuchtere hollander, maar wel een die zelf blijft nadenken. Ik vraag me af wat jij met inlezen bedoelt. Waarschijnlijk iets waar geen/nauwelijks een serieuze basis onder ligt, weinig te bewijzen valt en met name het 'gevoel' moet spelen. Gevoel is mooi, maar vooral als je geniet van het lekkere wee rop het strand oid, niet bij draagdoeken of medicatie (homepathie bijv.).
Whatever...
  maandag 11 april 2011 @ 22:05:25 #166
14746 k_i_m
pi_95366092
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 21:44 schreef Pvoesss het volgende:
Waar lees ik de puber? En waarom kan je als ouder niet gewoon de jas wegleggen in de winter :@

[..]

Geen idee, ik ga hier geen discussies aan. De jas gaat gewoon aan, en dat weet ze. Maar dat is met 3 jaar nog makkelijk natuurlijk.
In my life
Why do I smile
pi_95366813
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 21:44 schreef Pvoesss het volgende:
Mijn vriend heeft geen geheime kasten of een zolder met vele hoekjes waar hij de zomerkleding zodanig kan verstoppen dat zij het niet zal vinden. :D . Nee, die zomerjas hangt gewoon in haar kast. Tussen andere zomerkleding. Als je dat bewust bij haar vandaan gaat hangen, krijg je pas 'strijd'/een flauw spelletje. Dan gaan de gesprekken zoiets als dit:
Zij: Nou zeg, ik kan mijn zomerjas niet vinden. Weet jij waar mijn zomerjas is??
Ouder: Dat zeg ik niet/Die heb ik goed opgeborgen
Zij: NOUHOU. Waar is MIJN zomerjas? Dat mag je niet zomaar voor mij verstoppen. Dat vind ik gemeen. Het is MIJN jas. Waar is ie dan?
Ouder: zeg ik niet.
Zij: stampt weg en gaat alle kasten af zoeken.

_O- .

Ze is nog geen puber, maar ze is niet achterlijk.
  maandag 11 april 2011 @ 22:17:04 #168
14746 k_i_m
pi_95367037
Nouja, 8 is in ieder geval dichtbij genoeg bij een puber om het echt niet meer te kunnen vergelijken met een klein kind. begint de pubertijd tegenwoordig niet al bij een jaar of 9? :X.
In my life
Why do I smile
  dinsdag 12 april 2011 @ 00:18:42 #169
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_95374269
Met 10 zijn ze al een heel eind op weg :X
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_95377780
Ja, mijn nichtje van 10 is ook al echt aan de pubertijd begonnen (inclusief wisselende stemmingen). Poe, wat gaat dat snel zeg.
pi_95378206
Dames, puberteit! De pubertijd is een andere tijd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 12 april 2011 @ 08:41:33 #172
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_95378384
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het is geen getroll. Die draagdoek: een lap stof voor veel geld, het consult is onzinnig, ze hebben van die mooie clipjes uitgevonden. Ontzettend onhandig en niet praktisch. Net zo iets als een bug-a-boo, allemaal onzin. Dat is mijn mening. Als jij het geweldig vindt, veel plezier ervan (ik meen het).

Ben misschien een botte nuchtere hollander, maar wel een die zelf blijft nadenken. Ik vraag me af wat jij met inlezen bedoelt. Waarschijnlijk iets waar geen/nauwelijks een serieuze basis onder ligt, weinig te bewijzen valt en met name het 'gevoel' moet spelen. Gevoel is mooi, maar vooral als je geniet van het lekkere wee rop het strand oid, niet bij draagdoeken of medicatie (homepathie bijv.).
Er zijn tig goede redenen om voor een draagdoek te kiezen, waarvan geen enkele met vegetarisme of yoga te maken heeft. Dus je was gewoon letterlijk aan het trollen.
  dinsdag 12 april 2011 @ 08:44:29 #173
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_95378433
En als we dat soort trolls gewoon negeren en verder gaan waar we gebleven waren loopt het topic lekkerder door ipv dat er een oeverloze discussie ontstaat over de zin of onzin van dragen etc. etc.

Nu dus maar weer gewoon over opvoeding en keuzes?
  dinsdag 12 april 2011 @ 08:51:01 #174
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_95378566
ok, sorry.

Ik ben nog geen vader, ik heb er geen idee van. Ik zal wsch alle fouten maken die alle ouders maken bij hun eerste kindje. In augustus word ik vader, en we hebben wel wat voornemens en zo, maar geen idee wat ze waard zijn, en of ze wel goed zijn.

Een draagdoek kopen is daar één van :P
  dinsdag 12 april 2011 @ 08:52:59 #175
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_95378606
Beregd het feit dat je nu bewust bezig bent met nadenken wat jullie voor jullie kindje willen vind ik getuigen van iig op de goede weg bezig zijn !
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')