abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 april 2011 @ 14:54:18 #101
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_95300577
Militaire bonden voeren actie

DEN HAAG - De militaire vakbonden beginnen dinsdag hun gezamenlijke acties tegen de forse bezuinigingen bij Defensie. De plannen van minister Hans Hillen (Defensie) om 1 miljard euro te bezuinigingen zijn bij hen ingeslagen als een bom.

De komende weken staan er bij verscheidene Defensielocaties in het land acties gepland, ook zijn er prikacties. De bijeenkomsten betekenen de aanloop naar een landelijke actiedag op 16 juni. Dinsdag is de eerste actiebijeenkomst in Havelte.

Vrijdag stemde het kabinet in met de bezuinigingen die ertoe leiden dat een op de zes van de 69.000 medewerkers bij Defensie verdwijnt. Van de twaalfduizend ontslagen zal de helft gedwongen zijn. Ook in materieel wordt flink gesneden, zowel bij de landmacht, de luchtmacht als de marine. Pas op 1 juli wordt duidelijk wie precies weg moet en welke locaties zullen sluiten.

De militaire bonden vinden de plannen onacceptabel en onverantwoord. Voorzitters spraken meteen van kaal en kil saneringsbeleid. Wij zullen ons hier met hand en tand tegen verzetten, kondigde AFMP-voorzitter Wim van den Burg aan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 10 april 2011 @ 14:56:42 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95300661
quote:
Geen krokodillentranen over minder Defensiegeld

Nederland behoort tot de Europese top met zijn buitenlanduitgaven. Wie nu tranen met tuiten huilt over de defensiebezuinigingen had ook kunnen kiezen voor veel minder ontwikkelingshulp

Door Syp Wynia

Het stond al lang in het Regeerakkoord, maar de inkrimping van de krijgsmacht blijkt voor velen toch nog een verrassing te zijn. Zijn voorganger mocht nog 8,5 miljard euro per jaar uitgeven, maar minister Hans Hillen (CDA, Defensie) moet het met een miljard minder doen. Dat betekent 12 procent minder geld en tien tot twintig procent minder personeel en materieel.

Wereldschokkend
Dat is veel, maar behalve voor wie gehecht was aan zijn tanks en zijn baan ook weer niet per se wereldschokkend. Premier Merk Rutte en minister Hillen denken dat Nederland zonder tanks en met minder straaljagers en schepen internationaal mee kan blijven doen, al zal het wat minder intensief zijn. Dat lijkt een redelijke aanname, al was het maar omdat andere westerse landen vaak minstens zo zwaar bezuinigen op de krijgsmacht.

Een crisis is ook een kans. Dat geldt voor ieder bedrijf en dus ook voor de overheid en in dit geval voor de krijgsmacht. Die kans luidt dat de krijgsmacht meer up to date gemaakt kan worden. Daar hoort helaas ook bij dat de tanks uit onze defensie verdwijnen. Die tanks waren belangrijk toen de Russen op 300 kilometer van onze oostgrens stonden. Dat type landsverdediging, zo mogen we hopen, is minder relevant geworden.

Aanzien
Defensiebeleid is sinds het einde van de Koude Oorlog, twee decennia geleden, al minder directe landsverdediging geworden en meer onderdeel van het brede buitenlandbeleid. Door mee te doen aan interventies ver buiten onze landsgrenzen wordt ook nagestreefd internationaal aanzien te verwerven en zo ook economisch wereldoverleg mee te kunnen doen.

Als onderdeel van de grotere bezuinigingsoperatie die 18 miljard euro moet opleveren staat nu dat hele buitenlandbeleid ter discussie. Niet alleen bij de krijgsmacht moet een miljard worden bespaard. Ook bij de ontwikkelingshulp gaat er een miljard van af. Het kabinet probeert ook een miljard te besparen op de contributie aan Europa. En daarnaast worden een aantal ambassades gesloten.

Dat is allemaal verdedigbaar beleid. Nederland is per hoofd van de bevolking de grootste financier van de Europese Unie en staat samen met een handvol andere deugdelijke eurolanden garant voor de miljardenperikelen in Ierland en Zuid-Europa. Nederland geeft meer ontwikkelingshulp dan Canada en Italië samen. Nederland heeft een diplomatiek netwerk dat niet veel kleiner is dan Duitsland. Nederland geeft verhoudingsgewijs meer uit voor defensie dan de directe buurlanden.

Keus
Die optelsom aan hoge buitenlanduitgaven is niet meer te verkopen aan belastingbetalend Nederland. Wie nu treurt omdat Defensie moet bezuinigen had ook de keus kunnen maken om structureel minder aan ontwikkelingshulp uit te geven.

Als Nederland omgerekend net zoveel ontwikkelingshulp zou geven als het gemiddelde van Duitsland en België waren er geen bezuinigingen op defensie nodig geweest en hadden we nog geld overgehouden ook. Zo simpel zijn die rekensommen.
Syp Wynia
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 14:58:29 #103
236264 crew  capricia
pi_95300720
quote:
Op zondag 10 april 2011 14:54 schreef jankaas020 het volgende:

[..]

Het zijn niet alleen jonge mensen, maar van alle rangen en standen van defensie, en die "aardige" opleiding bestaat, voor de meeste mensen, uit kisten poetsen en met een geweertje knallen. Daar heb je in de burgermaatschappij geen moer aan.
Het idee dat je je leven slijt bij 1 werkgever is al zo achterhaald. Mensen hebben zelf ook een verantwoording om zich interessant te houden voor de arbeidsmarkt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 10 april 2011 @ 14:59:49 #104
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_95300772
quote:
Als Nederland omgerekend net zoveel ontwikkelingshulp zou geven als het gemiddelde van Duitsland en België waren er geen bezuinigingen op defensie nodig geweest en hadden we nog geld overgehouden ook. Zo simpel zijn die rekensommen.
:{
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_95300863
Ach joh, alsof we al dat geld uitgeven aan ontwikkelingshulp omdat we zo aardig zijn. Meer omdat je dan meer kans maakt dat Shell zich daar mag vestigen ipv één of ander Chinees bedrijf.

Natuurlijk moeten we daar al mee stoppen, want dat gevecht ga je niet blijven winnen als klein landje.
Ron Paul 2012
pi_95301410
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:58 schreef capricia het volgende:

[..]

Het idee dat je je leven slijt bij 1 werkgever is al zo achterhaald. Mensen hebben zelf ook een verantwoording om zich interessant te houden voor de arbeidsmarkt.
Dat is misschien in de burgermaatschappij zo.
Iemand bij defensie die de burgermaatschappij in wilt, na zijn contract, krijgt al een jaar voordat dit contract beëindigt begeleiding de burgermaatschappij in. Maar nu worden er mensen op straat gezet die helemaal niet de intentie hadden om te stoppen bij defensie en daarom ook nog geen opleidingen hebben gevolgd.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_95305973
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:54 schreef jankaas020 het volgende:

[..]

Het zijn niet alleen jonge mensen, maar van alle rangen en standen van defensie, en die "aardige" opleiding bestaat, voor de meeste mensen, uit kisten poetsen en met een geweertje knallen. Daar heb je in de burgermaatschappij geen moer aan.
Zo weinig vertrouwen in defensie? Of is het weinig meer dan een sociale werkvoorziening?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_95306411
quote:
Op zondag 10 april 2011 17:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zo weinig vertrouwen in defensie? Of is het weinig meer dan een sociale werkvoorziening?
een sociale werkvoorziening?
ze verdedigen ons land, direct danwel indirect. en je wil beweren dat dat mongolen en gehandicapten zijn?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_95306661
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:14 schreef gerco94 het volgende:

[..]

een sociale werkvoorziening?
ze verdedigen ons land, direct danwel indirect. en je wil beweren dat dat mongolen en gehandicapten zijn?
Dat beweer ik niet, ik reageer op iemand die stelt dat ze vermoedelijk niet meer of moeilijk aan het werk zullen komen. Ik heb daar zelf een stuk meer vertrouwen in.
pi_95306801
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat beweer ik niet, ik reageer op iemand die stelt dat ze vermoedelijk niet meer of moeilijk aan het werk zullen komen. Ik heb daar zelf een stuk meer vertrouwen in.
dat zal voor veel mensen verschillend zijn. sommige mensen hebben alleen hun VMBO/MAVO o.i.d. en verder niks. dienstplichtigen die zijn blijven hangen bij de baas.. natuurlijk zijn er lui met een opleiding, die daarna bij defensie zijn gegaan.
bij technische functies is het vaak al makkelijker om werk te vinden, maar infanteristen hebben vrij weinig aan hun skills in de burgermaatschappij.

je diploma diemaco schieten voor gevorderden telt niet in de burgermaatschappij.
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 17:29:29 #111
236264 crew  capricia
pi_95307025
quote:
Op zondag 10 april 2011 17:23 schreef gerco94 het volgende:

[..]

dat zal voor veel mensen verschillend zijn. sommige mensen hebben alleen hun VMBO/MAVO o.i.d. en verder niks. dienstplichtigen die zijn blijven hangen bij de baas.. natuurlijk zijn er lui met een opleiding, die daarna bij defensie zijn gegaan.
bij technische functies is het vaak al makkelijker om werk te vinden, maar infanteristen hebben vrij weinig aan hun skills in de burgermaatschappij.

je diploma diemaco schieten voor gevorderden telt niet in de burgermaatschappij.
Maar vind je niet dat mensen daar zelf (al dan niet deels) verantwoordelijk voor zijn?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_95307064
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:23 schreef gerco94 het volgende:

[..]

Dus moeten we maar bakken met geld in defensie blijven steken om deze 'onrendabele' mensen aan het werk te houden? Tja van dergelijke staatssteun is volgens mij nog nooit iemand beter geworden. Het was uiteindelijk ook een goed idee om de mijnen in Limburg te sluiten.
pi_95307379
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar vind je niet dat mensen daar zelf (al dan niet deels) verantwoordelijk voor zijn?
deels inderdaad. er word gezegd dat je 4 uur per week krijgt(van defensie) om je zelf te ontwikkelen, dmv een opleiding. MBO dan wel HBO. in deeltijd dus.
vooral bij de infanterie functies is hier weinig/geen tijd voor. doordat je altijd bezig bent met oefeningen, of het voorbereiden ervan. het op peil houden van kennis en conditie enz.

meer een lokkertje dus...
  zondag 10 april 2011 @ 17:39:38 #114
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_95307419
paar maanden en dan krijgen we dit op de radio te horen http://www.dumpert.nl/med(...)_door_venezuela.html
pi_95307488
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dus moeten we maar bakken met geld in defensie blijven steken om deze 'onrendabele' mensen aan het werk te houden? Tja van dergelijke staatssteun is volgens mij nog nooit iemand beter geworden. Het was uiteindelijk ook een goed idee om de mijnen in Limburg te sluiten.
dus defensie ook maar afschaffen? omdat het toch alleen maar geld kost, en je er niks voor terug krijgt?
pi_95308034
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:41 schreef gerco94 het volgende:

[..]

dus defensie ook maar afschaffen? omdat het toch alleen maar geld kost, en je er niks voor terug krijgt?
dat lijkt me wat drastisch. Je kan natuurlijk wel degelijk een maatschappelijke waarde hechten aan defensie. Vrede en veiligheid zijn best wat geld waard. Maar het gaat wel om gemeenschapsgeld en dat moeten we zo goed mogelijk besteden. En dan vind ik niet bezuinigen omdat dan misschien wel mensen op straat komen te staan geen goed argument.
pi_95309537
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Moet je voor de grap eens babbelen met ErwinRommel, kan je zien hoe makkelijk hij, als ex defensie man, aan een baan is gekomen.
quote:

[..]

Wat wil je dan? Dat iedereen naast z'n baan nog ff een opleiding volgt 'voor het geval dat'? Dat ik als elektromonteur nog ff een opleiding bakker erbij doet, beetje overdreven, niet?
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:54 schreef du_ke het volgende:

[..]

dat lijkt me wat drastisch. Je kan natuurlijk wel degelijk een maatschappelijke waarde hechten aan defensie. Vrede en veiligheid zijn best wat geld waard. Maar het gaat wel om gemeenschapsgeld en dat moeten we zo goed mogelijk besteden. En dan vind ik niet bezuinigen omdat dan misschien wel mensen op straat komen te staan geen goed argument.
Er kan een stuk beter bezuinigd worden, door bv een keer goed materieel aan te kopen, ipv goedkope rommel dat uiteindelijk meer kost omdat het steeds gerepareerd moet worden en uiteindelijk zelfs vervangen. (Ik noem een energiediesel op het lcf)

En uiteindelijk is de politiek er over een paar jaar achter dat ze toch wel tanks hadden willen houden, die vervolgens weer ingekocht moet worden, evenals de kennis en het personeel.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
  zondag 10 april 2011 @ 19:19:29 #118
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95311718
quote:

[..]

Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf onder welke voorwaarden je binnen bent gehaald, ik heb/ had een BOT contract waarin letterlijk stond: "Maakt deel uit van het beroepspersoneel tot tenminste 55 jaar" (de vroegere FLO datum), natuurlijk wel met een aantal mitsen zoals afgekeurd, strafblad en dat soort zaken.

Toen het studeren er een beetje in kwam waarbij de BBT'ers recht hadden op een bepaald aantal uren studie per week (extra vije tijd en gedeeltelijk vergoed) stonden de BOT'ers dom te kijken, die mochten niet, want die hadden voldoende baangarantie was toen het excuus.

Daarbij komt omdat wij vaak op onmogelijke tijden aan het werk, oefening of uitzending waren dat die hele studie het water in viel, voor de BBT'ers was dat vaak een zuur verhaal omdat ze dan vaak aan het einde van hun contract zaten en dus verder konden fluiten naar hun half afgemaakte studie.

Dus om achteraf aan te komen dat ik zelf verantwoordelijk zou zijn vind ik een beetje kort door de bocht. Als je lekker van 9 tot 1600 op je kantoortje zit en buiten de reguliere werkuren om alleen maar vrije tijd hebt is het natuurlijk wel makkelijk roepen.
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 19:22:56 #119
236264 crew  capricia
pi_95311849
quote:
Op zondag 10 april 2011 19:19 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf onder welke voorwaarden je binnen bent gehaald, ik heb/ had een BOT contract waarin letterlijk stond: "Maakt deel uit van het beroepspersoneel tot tenminste 55 jaar" (de vroegere FLO datum), natuurlijk wel met een aantal mitsen zoals afgekeurd, strafblad en dat soort zaken.

Toen het studeren er een beetje in kwam waarbij de BBT'ers recht hadden op een bepaald aantal uren studie per week (extra vije tijd en gedeeltelijk vergoed) stonden de BOT'ers dom te kijken, die mochten niet, want die hadden voldoende baangarantie was toen het excuus.

Daarbij komt omdat wij vaak op onmogelijke tijden aan het werk, oefening of uitzending waren dat die hele studie het water in viel, voor de BBT'ers was dat vaak een zuur verhaal omdat ze dan vaak aan het einde van hun contract zaten en dus verder konden fluiten naar hun half afgemaakte studie.

Dus om achteraf aan te komen dat ik zelf verantwoordelijk zou zijn vind ik een beetje kort door de bocht. Als je lekker van 9 tot 1600 op je kantoortje zit en buiten de reguliere werkuren om alleen maar vrije tijd hebt is het natuurlijk wel makkelijk roepen.
Ja, en in mijn contract staat dat ik tot mijn 65ste door blijf werken.
Maar het is toch echt ook je eigen verantwoording om aan je ontwikkeling te blijven werken.
Nogmaals: je leven lang bij 1 baas in dienst, dat idee is echt al jaren voorbij.
In het bedrijfsleven dan.
Jammer dat mensen bij defensie daar nu pas achter komen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 10 april 2011 @ 19:26:57 #120
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95312000
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, en in mijn contract staat dat ik tot mijn 65ste door blijf werken.
Maar het is toch echt ook je eigen verantwoording om aan je ontwikkeling te blijven werken.
Nogmaals: je leven lang bij 1 baas in dienst, dat idee is echt al jaren voorbij.
In het bedrijfsleven dan.
Jammer dat mensen bij defensie daar nu pas achter komen.
Dat dat idee in het bedrijfsleven al jaren voorbij is, heeft er absoluut niets mee te maken. Zou je niet, als jij je land zou dienen (je leven in de waagschaal stellen, van dat soort dingen) niet als minste dank verwachten om een baan te krijgen tot iig je 55ste of genoeg tijd om een opleiding te doen (wat dus niet vaak kan, blijkt uit de post van AchJa)? Het is toch volstrekte onzin om er dan mee aan te komen: ja opleiding is je eigen probleem...
De jongste :)
  Moderator zondag 10 april 2011 @ 19:28:57 #121
236264 crew  capricia
pi_95312070
quote:
Op zondag 10 april 2011 19:26 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

Dat dat idee in het bedrijfsleven al jaren voorbij is, heeft er absoluut niets mee te maken. Zou je niet, als jij je land zou dienen (je leven in de waagschaal stellen, van dat soort dingen) niet als minste dank verwachten om een baan te krijgen tot iig je 55ste of genoeg tijd om een opleiding te doen (wat dus niet vaak kan, blijkt uit de post van AchJa)? Het is toch volstrekte onzin om er dan mee aan te komen: ja opleiding is je eigen probleem...
Ik zeg dat het ook deels je eigen verantwoording is om jezelf attractief te houden voor de arbeidsmarkt.
Wie wedt er nu op 1 paard?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 10 april 2011 @ 19:29:08 #122
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95312079
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:26 schreef FadetoGreen het volgende:

Wat begreep je niet aan: "Geen mogelijkheid hebben tot het volgen van een studie"?
  zondag 10 april 2011 @ 19:54:17 #123
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_95312962
hele discussies over tanks pagina's geleden.. jammer dat ik er toen niet in kon haken.

maar .. goede avond lui! :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 10 april 2011 @ 20:21:33 #124
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95314322
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zeg dat het ook deels je eigen verantwoording is om jezelf attractief te houden voor de arbeidsmarkt.
Wie wedt er nu op 1 paard?
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat begreep je niet aan: "Geen mogelijkheid hebben tot het volgen van een studie"?
I rest my case.
De jongste :)
  zondag 10 april 2011 @ 21:07:10 #125
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_95317232
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:39 schreef revolutionarymen het volgende:
paar maanden en dan krijgen we dit op de radio te horen http://www.dumpert.nl/med(...)_door_venezuela.html
Laten we het hopen, als Venezuela de Antillen overneemt scheelt het pas echt op de begroting van ons land ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')