abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95255999
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:56 schreef jankaas020 het volgende:
En ik kan trouwens nergens concrete cijfers vinden over bezuinigingen bij OSW..
En daar kan ik je wel aan helpen. http://www.rijksoverheid.(...)kkelingssamenwerking

quote:
De totale hulp wordt blijvend teruggebracht van 0,8% naar 0,7% van het bruto nationaal product (bnp), een bezuiniging van ¤ 1,9 miljard. De bezuinigingen worden gelijk verdeeld over subsidies aan maatschappelijke hulporganisaties, donaties aan internationale organisaties en hulpprogrammas tussen Nederland en ontwikkelingslanden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:00:27 #52
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95256084
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ontken ik dat dan? aan de andere kant is er ook bijna elk jaar geld bijgekomen (al mag ik dat niet zeggen hier van Puma). Hoe dat verdeeld wordt is vervolgens vooral een politieke keuze.
Er is hooguit in pure nummertjes geld bijgekomen, maar gecorrigeerd voor inflatie is het gemiddeld alleen maar minder en minder geworden. Nog even los van de afspraak die we gemaakt hebben bij de NAVO (waar we willens en wetens lid van zijn geworden) om jaarlijks 2% te besteden. Die afspraak wordt namelijk al zeker 10 en mogelijk 15 jaar geschonden.
quote:
[..]

Ik ben van mening dat er bij elk departement flink gesneden dient te worden en als een overheid haar begroting op orde moet brengen zijn defensie en ows hoe lullig dat ook klinkt relatief makkelijke departementen om in te snijden.
Ik ben van mening dat wanneer een departement (en niet in de laatste plaats het personeel dat daar werkt) al 20 jaar bovenmatig heeft moeten inleveren ten opzichte van andere departementen, je dat departement maar eens met rust moet laten. Er is namelijk geen crisis meer. En dat weten we al van het vorige kabinet. Er is een correctie geweest op de financiele markten waar Defensie al jarenlang op vooruit is gelopen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:01:55 #53
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_95256125
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 00:48 schreef Leopaard het volgende:
is zowiezo onderdeel van de cultuur, zoiets schaf je niet zomaar af. dan schaffen we bevrijdingsdag ook maar af. Zoiets doe je ook niet..
WTF. Dat kost volgens mij echt miljoenen per jaar. Als je tanks afschaffen, F16's afstoten en 6.000 mensen ontslaan dan mogen ze alsnog niet gaan snijden in de muzikanten? :')

Als er iets overbodig is.... Hou er 25 over, heb je er genoeg om op 4/5 mei en andere ceremoniele gelegenheden te spelen.
pi_95256140
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

En daar kan ik je wel aan helpen. http://www.rijksoverheid.(...)kkelingssamenwerking

[..]

Aha, maar ik lees ergens anders dat 0,7% van het BNP normaal is:
quote:
zo lijkt het. Maar in realiteit brengen ze het terug van 0,8% van het BBP naar 0,7%. Die 0,7% is namelijk altijd de norm geweest. Maar toen het BBP nog hoger was hebben we er zelf 0,8% van gemaakt, bron
En wat RonaldV zegt: de norm voor defensie zou 2% moeten zijn.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_95256737
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:00 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Er is hooguit in pure nummertjes geld bijgekomen, maar gecorrigeerd voor inflatie is het gemiddeld alleen maar minder en minder geworden.
Nou ja het is als ik het zo zie. op enkel jaren na, wel ongeveer meegegroeid met de inflatie. Ook zeker niet veel meer hoor. http://www.internationale(...)ns_Beeres&Bakker.pdf is in dezen misschien wel aardig. ook reeel gezien zijn de uitgaven vrij stabiel gebleven maar Defensie is natuurlijk veel kapitaalintensiever geworden.
quote:
Nog even los van de afspraak die we gemaakt hebben bij de NAVO (waar we willens en wetens lid van zijn geworden) om jaarlijks 2% te besteden. Die afspraak wordt namelijk al zeker 10 en mogelijk 15 jaar geschonden.
Tja ik heb al vaker aangegeven dat ik begroting baseren op een percentage van het BNP een perverse prikkel vind om maar zoveel mogelijk geld uit te geven. Het gaat om wat je te bieden hebt niet hoeveel geld je daar aan uitgeeft...

[..]
quote:
Ik ben van mening dat wanneer een departement (en niet in de laatste plaats het personeel dat daar werkt) al 20 jaar bovenmatig heeft moeten inleveren ten opzichte van andere departementen, je dat departement maar eens met rust moet laten. Er is namelijk geen crisis meer. En dat weten we al van het vorige kabinet. Er is een correctie geweest op de financiele markten waar Defensie al jarenlang op vooruit is gelopen.
Daar denken Beeres en De Bakker uit het artikel toch een beetje anders over. Maar goed, er zal bezuinigd moeten worden in Nederland en dan moet de politiek keuzes maken, ik kan jouw motiveren begrijpen hoor maar er zijn veel meer plekken waar het moeilijk wordt de komende jaren. En als ik dan moet kiezen tussen de helft van de bibliotheken in Nederland dicht of de tanks er uit dan kies ik voor het schrappen van de tanks. Maar goed dat is politiek.
pi_95256857
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:02 schreef jankaas020 het volgende:

[..]

Aha, maar ik lees ergens anders dat 0,7% van het BNP normaal is:

[..]

En wat RonaldV zegt: de norm voor defensie zou 2% moeten zijn.
In het artikel wat ik in de post voor RonaldV aanhaal noemen ze daar ook wel wat dingen over. Maar ik vind die percentagediscussie nogal onzinnig als ik eerlijk ben. Het zou volgens mij moeten gaan om wat je wilt gaan doen en hoeveel geld daar realistisch gezien voor nodig is.
pi_95257013
Daarin geef ik je gelijk, en daarom vind ik het zo raar dat men wel bezuinigd maar wel hetzelfde wil blijven doen.. :{
pi_95257159
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:24 schreef jankaas020 het volgende:
Daarin geef ik je gelijk, en daarom vind ik het zo raar dat men wel bezuinigd maar wel hetzelfde wil blijven doen.. :{
Tja dat is de politiek :+. Die vinden het namelijk heel, heel erg eng om echte keuzes te maken. dan liever maar overal met de kaasschaaf langs (dit keer met wat dikkere plakken).
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:46:38 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95257869
Mogen nog wel wat sneetjes uitgedeeld worden wat mij betreft.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95258348
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:46 schreef eriksd het volgende:
Mogen nog wel wat sneetjes uitgedeeld worden wat mij betreft.
ik zou liever zien dat ze echte keuzes zouden maken over waar defensie in de toekomst mot komen te staan. Wat willen we? Waar zijn we goed in? Waar voegen we wat toe?
Focus je inspanningen en investeringen daar vervolgens op. Dan kan je volgens mij met minder geld meer bereiken.
  zaterdag 9 april 2011 @ 14:10:30 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95258942
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 14:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

En die schamele 1 tiende procent vind jij in verhouding staan met zo ongeveer 2% in de afgelopen 20 jaar?
Ik vind 2 miljard op een begroting die kleiner is dan die van defensie vrij fors inderdaad. Vergeet ook niet dat door de crisis men bij OWS al daadwerkelijk minder geld uit mocht geven (dus niet minder meer).
Verder gaat je vergelijking een beetje mank omdat we een grote groei hebben gehad van onze economie en de koude oorlog afgelopen is. We zijn niet het enige land dat vredesdividend heeft ge-ind.
  zaterdag 9 april 2011 @ 14:45:59 #63
118523 Amootje
Fearless. Blameless
pi_95259927
Cijfertjes ansich zijn misschien leuk, maar kijk ook eens naar afgelopen jaren en de resultaten die geboekt zijn of die je in de toekomst wil gaan boeken.
Bij vele andere departementen wordt er o.a. ingezet op privatisering. Bij onderwijs is het streven om op hoog internationaal niveau te blijven, bij zorg is het streven om alles te laten concureren met elkaar zodat de prijs/kwaliteit verhouding verbetert.
Bij sociale zekerheid wil men zoveel mogelijk mensen aan het werk hebben en zo weinig mogelijk uitgeven.

Opzich allemaal hele heldere doelstellingen, die met moeite worden getracht te halen.

Bij defensie en bij politie/justitie vind ik dat zwaarwegende belangen gediend worden op een ander niveau. Daarom vind ik het goed dat je zorgt dat het binnen deze departementen netjes verloopt, met een gezonde boekhouding. Maar ik vind dat het twee departementen zijn die een zekere bescherming moeten hebben tegen grofweg snijden in personeel en inventaris. Zowel nationaal als internationaal kun je hier nooit op in leveren als je het mij vraagt.
En privatisering is hier geen optie.
Ik kan het alleen maar eens zijn met het efficient werken. Kijk waar het goedkoper kan en kijk waar je op kan besparen. Bijvoorbeeld als een kazerne de capaciteit kan hebben voor 2 takken van sport, breng het dan ook bij elkaar ipv 2 dure tereinen te beheren en te betalen.
En ik denk dat er op deze manier tal van wegen naar Rome leiden.

Alleen dit gesnoei, gesnij en gehaksel gaat mij persoonlijk wat te ver.
Dit is geen bezuiniging, dit is deleten.
Curiousity is a curse...
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:24:22 #64
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261115
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:34 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Ik ben geen lid van de VVD, maar (als student!!!) heb ik er wel op gestemd, mede omdat ik mijn toekomst zie binnen defensie. Ook nooit meer :N :r
Hans Hillen is toch echt van het CDA hoor ;)
pi_95261242
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:24 schreef Mores het volgende:

[..]

Hans Hillen is toch echt van het CDA hoor ;)
De VVD is echter de leidende partij in deze coalitie..
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:29:38 #66
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261314
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee, dat was een mooi verhaal maar er klopt niet veel van. Hij vergat bijvoorbeeld te melden dat OWS ook zo'n 2 miljard per jaar moet gaan bezuinigen op een veel kleinere begroting dan defensie.
Wat is daar erg aan? Dat zijn buitenlanders, die wonen niet hier dus doen ook geen beroep op de sociale zekerheid in Nederland. Ik stem toch niet voor het beleid in andere landen zeg!
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:32:46 #67
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261434
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

De VVD is echter de leidende partij in deze coalitie..
Dan heb je toch echt iets gemist van de onderhandelingen die tot dit beleid en deze coalitie hebben geleid ;)
pi_95261564
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:29 schreef Mores het volgende:

[..]

Wat is daar erg aan? Dat zijn buitenlanders, die wonen niet hier dus doen ook geen beroep op de sociale zekerheid in Nederland. Ik stem toch niet voor het beleid in andere landen zeg!
dat kan een politieke keuze zijn.
  zaterdag 9 april 2011 @ 18:16:12 #69
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95268016
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja ik heb al vaker aangegeven dat ik begroting baseren op een percentage van het BNP een perverse prikkel vind om maar zoveel mogelijk geld uit te geven. Het gaat om wat je te bieden hebt niet hoeveel geld je daar aan uitgeeft...

[..]

Geldt dat alleen voor Defensie, of ook voor bijvoorbeeld onderwijs? Want de norm ligt op meerdere departementen min of neer vast. Het enige verschil: over die defensie afspraken hebben we internationaal afspraken gemaakt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_95269463
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 18:16 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Geldt dat alleen voor Defensie, of ook voor bijvoorbeeld onderwijs? Want de norm ligt op meerdere departementen min of neer vast. Het enige verschil: over die defensie afspraken hebben we internationaal afspraken gemaakt.
Het zou wat mij betreft voor de hele overheidsbegroting moeten gelden. En die afspraak is heel leuk maar bijna geen land houdt zich daar aan. We hoeven niet altijd het braafste landje te zijn...
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:10:47 #71
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_95270268
Het Nederlandse leger stelt zo meteen helemaal niets meer voor... binnenkort geen tanks meer had ik ergens gelezen? Wat heb je dan nog aan zo'n leger? 12.000 banen verdwijnen... logisch dat de Duitsers in mei 1940 Nederland in nog geen 5 dagen verpletterd hadden, het stink leger is altijd al zo waardeloos onderhouden geweest!
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
pi_95270383
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:10 schreef jamesstewart het volgende:
Het Nederlandse leger stelt zo meteen helemaal niets meer voor... binnenkort geen tanks meer had ik ergens gelezen? Wat heb je dan nog aan zo'n leger? 12.000 banen verdwijnen... logisch dat de Duitsers in mei 1940 Nederland in nog geen 5 dagen verpletterd hadden, het stink leger is altijd al zo waardeloos onderhouden geweest!
Als men met een kaassschaaf overal gedeeltes weghaalt, wordt het krakkemikkig. Als het gehele onderdeel verdwijnt, is het niet meer krakkemikkig, want het is er niet. Logisch.
Ik vraag we alleen af,als deze bezuinigingen zo in deze vorm doorgaat, zie ik niet hoe dit defensie zou moeten gaan verbeteren ivm gebrekkig onderhoud en vervangingsproducten e.d, wat hillen via zijn video beweert.
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:40:30 #73
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_95271543
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:13 schreef TMartina het volgende:

[..]

Als men met een kaassschaaf overal gedeeltes weghaalt, wordt het krakkemikkig. Als het gehele onderdeel verdwijnt, is het niet meer krakkemikkig, want het is er niet. Logisch.
Ik vraag we alleen af,als deze bezuinigingen zo in deze vorm doorgaat, zie ik niet hoe dit defensie zou moeten gaan verbeteren ivm gebrekkig onderhoud en vervangingsproducten e.d, wat hillen via zijn video beweert.
Wat moet je met zo'n leger dan? Een leger zonder tanks... de overblijfselen van Gaddafi's leger zouden het Nederlandse leger dan nog aankunnen!
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:53:03 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95272139
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:10 schreef jamesstewart het volgende:
Je koestert de illusie dat Nederland de Duitsers terug had gedreven?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95272956
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je koestert de illusie dat Nederland de Duitsers terug had gedreven?
Niet teruggedreven, maar uiteindelijk moesten de Duitsers Rotterdam bombarderen omdat ze niet zo 1,2,3 door Nederland heen denderden, terwijl ze dat wel verwacht hadden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')