abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95255999
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:56 schreef jankaas020 het volgende:
En ik kan trouwens nergens concrete cijfers vinden over bezuinigingen bij OSW..
En daar kan ik je wel aan helpen. http://www.rijksoverheid.(...)kkelingssamenwerking

quote:
De totale hulp wordt blijvend teruggebracht van 0,8% naar 0,7% van het bruto nationaal product (bnp), een bezuiniging van ¤ 1,9 miljard. De bezuinigingen worden gelijk verdeeld over subsidies aan maatschappelijke hulporganisaties, donaties aan internationale organisaties en hulpprogrammas tussen Nederland en ontwikkelingslanden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:00:27 #52
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95256084
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ontken ik dat dan? aan de andere kant is er ook bijna elk jaar geld bijgekomen (al mag ik dat niet zeggen hier van Puma). Hoe dat verdeeld wordt is vervolgens vooral een politieke keuze.
Er is hooguit in pure nummertjes geld bijgekomen, maar gecorrigeerd voor inflatie is het gemiddeld alleen maar minder en minder geworden. Nog even los van de afspraak die we gemaakt hebben bij de NAVO (waar we willens en wetens lid van zijn geworden) om jaarlijks 2% te besteden. Die afspraak wordt namelijk al zeker 10 en mogelijk 15 jaar geschonden.
quote:
[..]

Ik ben van mening dat er bij elk departement flink gesneden dient te worden en als een overheid haar begroting op orde moet brengen zijn defensie en ows hoe lullig dat ook klinkt relatief makkelijke departementen om in te snijden.
Ik ben van mening dat wanneer een departement (en niet in de laatste plaats het personeel dat daar werkt) al 20 jaar bovenmatig heeft moeten inleveren ten opzichte van andere departementen, je dat departement maar eens met rust moet laten. Er is namelijk geen crisis meer. En dat weten we al van het vorige kabinet. Er is een correctie geweest op de financiele markten waar Defensie al jarenlang op vooruit is gelopen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:01:55 #53
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_95256125
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 00:48 schreef Leopaard het volgende:
is zowiezo onderdeel van de cultuur, zoiets schaf je niet zomaar af. dan schaffen we bevrijdingsdag ook maar af. Zoiets doe je ook niet..
WTF. Dat kost volgens mij echt miljoenen per jaar. Als je tanks afschaffen, F16's afstoten en 6.000 mensen ontslaan dan mogen ze alsnog niet gaan snijden in de muzikanten? :')

Als er iets overbodig is.... Hou er 25 over, heb je er genoeg om op 4/5 mei en andere ceremoniele gelegenheden te spelen.
pi_95256140
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

En daar kan ik je wel aan helpen. http://www.rijksoverheid.(...)kkelingssamenwerking

[..]

Aha, maar ik lees ergens anders dat 0,7% van het BNP normaal is:
quote:
zo lijkt het. Maar in realiteit brengen ze het terug van 0,8% van het BBP naar 0,7%. Die 0,7% is namelijk altijd de norm geweest. Maar toen het BBP nog hoger was hebben we er zelf 0,8% van gemaakt, bron
En wat RonaldV zegt: de norm voor defensie zou 2% moeten zijn.
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_95256737
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:00 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Er is hooguit in pure nummertjes geld bijgekomen, maar gecorrigeerd voor inflatie is het gemiddeld alleen maar minder en minder geworden.
Nou ja het is als ik het zo zie. op enkel jaren na, wel ongeveer meegegroeid met de inflatie. Ook zeker niet veel meer hoor. http://www.internationale(...)ns_Beeres&Bakker.pdf is in dezen misschien wel aardig. ook reeel gezien zijn de uitgaven vrij stabiel gebleven maar Defensie is natuurlijk veel kapitaalintensiever geworden.
quote:
Nog even los van de afspraak die we gemaakt hebben bij de NAVO (waar we willens en wetens lid van zijn geworden) om jaarlijks 2% te besteden. Die afspraak wordt namelijk al zeker 10 en mogelijk 15 jaar geschonden.
Tja ik heb al vaker aangegeven dat ik begroting baseren op een percentage van het BNP een perverse prikkel vind om maar zoveel mogelijk geld uit te geven. Het gaat om wat je te bieden hebt niet hoeveel geld je daar aan uitgeeft...

[..]
quote:
Ik ben van mening dat wanneer een departement (en niet in de laatste plaats het personeel dat daar werkt) al 20 jaar bovenmatig heeft moeten inleveren ten opzichte van andere departementen, je dat departement maar eens met rust moet laten. Er is namelijk geen crisis meer. En dat weten we al van het vorige kabinet. Er is een correctie geweest op de financiele markten waar Defensie al jarenlang op vooruit is gelopen.
Daar denken Beeres en De Bakker uit het artikel toch een beetje anders over. Maar goed, er zal bezuinigd moeten worden in Nederland en dan moet de politiek keuzes maken, ik kan jouw motiveren begrijpen hoor maar er zijn veel meer plekken waar het moeilijk wordt de komende jaren. En als ik dan moet kiezen tussen de helft van de bibliotheken in Nederland dicht of de tanks er uit dan kies ik voor het schrappen van de tanks. Maar goed dat is politiek.
pi_95256857
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:02 schreef jankaas020 het volgende:

[..]

Aha, maar ik lees ergens anders dat 0,7% van het BNP normaal is:

[..]

En wat RonaldV zegt: de norm voor defensie zou 2% moeten zijn.
In het artikel wat ik in de post voor RonaldV aanhaal noemen ze daar ook wel wat dingen over. Maar ik vind die percentagediscussie nogal onzinnig als ik eerlijk ben. Het zou volgens mij moeten gaan om wat je wilt gaan doen en hoeveel geld daar realistisch gezien voor nodig is.
pi_95257013
Daarin geef ik je gelijk, en daarom vind ik het zo raar dat men wel bezuinigd maar wel hetzelfde wil blijven doen.. :{
pi_95257159
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:24 schreef jankaas020 het volgende:
Daarin geef ik je gelijk, en daarom vind ik het zo raar dat men wel bezuinigd maar wel hetzelfde wil blijven doen.. :{
Tja dat is de politiek :+. Die vinden het namelijk heel, heel erg eng om echte keuzes te maken. dan liever maar overal met de kaasschaaf langs (dit keer met wat dikkere plakken).
  zaterdag 9 april 2011 @ 13:46:38 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95257869
Mogen nog wel wat sneetjes uitgedeeld worden wat mij betreft.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95258348
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:46 schreef eriksd het volgende:
Mogen nog wel wat sneetjes uitgedeeld worden wat mij betreft.
ik zou liever zien dat ze echte keuzes zouden maken over waar defensie in de toekomst mot komen te staan. Wat willen we? Waar zijn we goed in? Waar voegen we wat toe?
Focus je inspanningen en investeringen daar vervolgens op. Dan kan je volgens mij met minder geld meer bereiken.
  zaterdag 9 april 2011 @ 14:10:30 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95258942
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 14:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

En die schamele 1 tiende procent vind jij in verhouding staan met zo ongeveer 2% in de afgelopen 20 jaar?
Ik vind 2 miljard op een begroting die kleiner is dan die van defensie vrij fors inderdaad. Vergeet ook niet dat door de crisis men bij OWS al daadwerkelijk minder geld uit mocht geven (dus niet minder meer).
Verder gaat je vergelijking een beetje mank omdat we een grote groei hebben gehad van onze economie en de koude oorlog afgelopen is. We zijn niet het enige land dat vredesdividend heeft ge-ind.
  zaterdag 9 april 2011 @ 14:45:59 #63
118523 Amootje
Fearless. Blameless
pi_95259927
Cijfertjes ansich zijn misschien leuk, maar kijk ook eens naar afgelopen jaren en de resultaten die geboekt zijn of die je in de toekomst wil gaan boeken.
Bij vele andere departementen wordt er o.a. ingezet op privatisering. Bij onderwijs is het streven om op hoog internationaal niveau te blijven, bij zorg is het streven om alles te laten concureren met elkaar zodat de prijs/kwaliteit verhouding verbetert.
Bij sociale zekerheid wil men zoveel mogelijk mensen aan het werk hebben en zo weinig mogelijk uitgeven.

Opzich allemaal hele heldere doelstellingen, die met moeite worden getracht te halen.

Bij defensie en bij politie/justitie vind ik dat zwaarwegende belangen gediend worden op een ander niveau. Daarom vind ik het goed dat je zorgt dat het binnen deze departementen netjes verloopt, met een gezonde boekhouding. Maar ik vind dat het twee departementen zijn die een zekere bescherming moeten hebben tegen grofweg snijden in personeel en inventaris. Zowel nationaal als internationaal kun je hier nooit op in leveren als je het mij vraagt.
En privatisering is hier geen optie.
Ik kan het alleen maar eens zijn met het efficient werken. Kijk waar het goedkoper kan en kijk waar je op kan besparen. Bijvoorbeeld als een kazerne de capaciteit kan hebben voor 2 takken van sport, breng het dan ook bij elkaar ipv 2 dure tereinen te beheren en te betalen.
En ik denk dat er op deze manier tal van wegen naar Rome leiden.

Alleen dit gesnoei, gesnij en gehaksel gaat mij persoonlijk wat te ver.
Dit is geen bezuiniging, dit is deleten.
Curiousity is a curse...
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:24:22 #64
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261115
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:34 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Ik ben geen lid van de VVD, maar (als student!!!) heb ik er wel op gestemd, mede omdat ik mijn toekomst zie binnen defensie. Ook nooit meer :N :r
Hans Hillen is toch echt van het CDA hoor ;)
pi_95261242
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:24 schreef Mores het volgende:

[..]

Hans Hillen is toch echt van het CDA hoor ;)
De VVD is echter de leidende partij in deze coalitie..
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:29:38 #66
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261314
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 april 2011 12:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee, dat was een mooi verhaal maar er klopt niet veel van. Hij vergat bijvoorbeeld te melden dat OWS ook zo'n 2 miljard per jaar moet gaan bezuinigen op een veel kleinere begroting dan defensie.
Wat is daar erg aan? Dat zijn buitenlanders, die wonen niet hier dus doen ook geen beroep op de sociale zekerheid in Nederland. Ik stem toch niet voor het beleid in andere landen zeg!
  zaterdag 9 april 2011 @ 15:32:46 #67
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_95261434
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

De VVD is echter de leidende partij in deze coalitie..
Dan heb je toch echt iets gemist van de onderhandelingen die tot dit beleid en deze coalitie hebben geleid ;)
pi_95261564
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:29 schreef Mores het volgende:

[..]

Wat is daar erg aan? Dat zijn buitenlanders, die wonen niet hier dus doen ook geen beroep op de sociale zekerheid in Nederland. Ik stem toch niet voor het beleid in andere landen zeg!
dat kan een politieke keuze zijn.
  zaterdag 9 april 2011 @ 18:16:12 #69
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95268016
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 13:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja ik heb al vaker aangegeven dat ik begroting baseren op een percentage van het BNP een perverse prikkel vind om maar zoveel mogelijk geld uit te geven. Het gaat om wat je te bieden hebt niet hoeveel geld je daar aan uitgeeft...

[..]

Geldt dat alleen voor Defensie, of ook voor bijvoorbeeld onderwijs? Want de norm ligt op meerdere departementen min of neer vast. Het enige verschil: over die defensie afspraken hebben we internationaal afspraken gemaakt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_95269463
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 18:16 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Geldt dat alleen voor Defensie, of ook voor bijvoorbeeld onderwijs? Want de norm ligt op meerdere departementen min of neer vast. Het enige verschil: over die defensie afspraken hebben we internationaal afspraken gemaakt.
Het zou wat mij betreft voor de hele overheidsbegroting moeten gelden. En die afspraak is heel leuk maar bijna geen land houdt zich daar aan. We hoeven niet altijd het braafste landje te zijn...
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:10:47 #71
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_95270268
Het Nederlandse leger stelt zo meteen helemaal niets meer voor... binnenkort geen tanks meer had ik ergens gelezen? Wat heb je dan nog aan zo'n leger? 12.000 banen verdwijnen... logisch dat de Duitsers in mei 1940 Nederland in nog geen 5 dagen verpletterd hadden, het stink leger is altijd al zo waardeloos onderhouden geweest!
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
pi_95270383
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:10 schreef jamesstewart het volgende:
Het Nederlandse leger stelt zo meteen helemaal niets meer voor... binnenkort geen tanks meer had ik ergens gelezen? Wat heb je dan nog aan zo'n leger? 12.000 banen verdwijnen... logisch dat de Duitsers in mei 1940 Nederland in nog geen 5 dagen verpletterd hadden, het stink leger is altijd al zo waardeloos onderhouden geweest!
Als men met een kaassschaaf overal gedeeltes weghaalt, wordt het krakkemikkig. Als het gehele onderdeel verdwijnt, is het niet meer krakkemikkig, want het is er niet. Logisch.
Ik vraag we alleen af,als deze bezuinigingen zo in deze vorm doorgaat, zie ik niet hoe dit defensie zou moeten gaan verbeteren ivm gebrekkig onderhoud en vervangingsproducten e.d, wat hillen via zijn video beweert.
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:40:30 #73
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_95271543
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:13 schreef TMartina het volgende:

[..]

Als men met een kaassschaaf overal gedeeltes weghaalt, wordt het krakkemikkig. Als het gehele onderdeel verdwijnt, is het niet meer krakkemikkig, want het is er niet. Logisch.
Ik vraag we alleen af,als deze bezuinigingen zo in deze vorm doorgaat, zie ik niet hoe dit defensie zou moeten gaan verbeteren ivm gebrekkig onderhoud en vervangingsproducten e.d, wat hillen via zijn video beweert.
Wat moet je met zo'n leger dan? Een leger zonder tanks... de overblijfselen van Gaddafi's leger zouden het Nederlandse leger dan nog aankunnen!
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zaterdag 9 april 2011 @ 19:53:03 #74
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95272139
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:10 schreef jamesstewart het volgende:
Je koestert de illusie dat Nederland de Duitsers terug had gedreven?
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_95272956
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Niet teruggedreven, maar uiteindelijk moesten de Duitsers Rotterdam bombarderen omdat ze niet zo 1,2,3 door Nederland heen denderden, terwijl ze dat wel verwacht hadden.
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:13:12 #76
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_95273022
quote:

[..]

met tanks en vliegtuigen ja
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:14:20 #77
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95273084
1000 bommen en granaten!
Bis bis bis
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:53:11 #78
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95274736
quote:

[..]

Met betere spullen hadden de Nederlanders de Duitsers misschien niet teruggedreven, maar de schade wel zo groot gemaakt dat ze hun verdere plannen in Europa zwaar hadden moeten aanpassen. De Duitsers deden er langer over om door Nederland heen te marcheren dan ze verwacht hadden. Daardoor deden ze ook langer over België en Frankrijk. De meeste mensen realiseren het zich niet, maar Frankrijk was een kantje-boord missie voor de Duitsers, waarbij de echt enorm veel geluk gehad hebben. Een van die gelukjes was dat ze er in slaagden om Frankrijk in tweeën te snijden door een gebrekkige communicatie tussen de Fransen en de Britten. De Fransen zagen zich toen genoodzaakt om het land in tweeën te splitsen: een gedeelte dat door de Duitsers bezet was, en een gedeelte waar de Vichy regering zat. Waren de Duitsers niet in hun splitsing geslaagd (bijvoorbeeld door een veel zwaarder verzet in Nederland) dan had de oorlog er heel anders uit gezien.
- Privacy Matters
pi_95274762
Tja WO2 vind ik niet het allerbeste argument tegen bezuinigingen op defensie en speciaal de dreigende afschaffing van tanks.

Oorlog is een combinatie van economie & wiskunde. Grote getallen winnen op termijn altijd. De Sherman of de T34 waren niet de beste tanks van WO2, wel het makkelijkst (en daarom talrijkst) te fabriceren. Op het moment dat Hitler in oorlog was met de sovjet unie heeft Duitsland eigenlijk de oorlog verloren. Qua manschappen en economie moesten hij en zijn bondgenoten het vanaf dat moment afleggen tegen het gezamenlijk gewicht van Groot Brittannië (wat toen nog echt een grootmacht was) en de sovjets. De amerikanen hebben dat proces alleen maar aanzienlijk versterkt.

In WO2 waren wij kansloos tegen de Duitsers. Extra investeringen hadden daarbij bijzonder weinig geholpen, waarschijnlijk had de strijd wat langer geduurd, met veel extra slachtoffers, maar de einduitkomst (in 1940 dus) was niet veel anders geweest. Wellicht zou, indien Nederland daadwerkelijk een echt state of the art leger had gehad, dus met honderden tanks en een grote moderne luchtmacht, neutraliteit mogelijk zijn geweest (net als WO1 dus). Het grappige is dat dat op de lange termijn waarschijnlijk economisch slecht zou zijn uitgepakt. Economisch vijf jaar volkomen geïsoleerd, geen technologische modernisering, geen marshall hulp, Indië alsnog onder de voet gelopen. Wij zouden er tot op de dag van vandaag waarschijnlijk economisch een stuk slechter aan toe zijn geweest.

Kortom, wanneer het aankomt op het verdedigen van ons grondgebied tegen onze directe buren (met name Duitsland of Frankrijk) dan zijn wij kansloos. Wij kunnen nooit dezelfde middelen opbrengen, zeker niet over langere periode Dus mocht zich ooit een situatie voordoen dat Europa dusdanig uit elkaar spat dat dergelijke scenario's opdoemen, berg je dan maar en heb niet de illusie dat wij een krijgsmacht kunnen opbrengen die daarin onze veiligheid kan garanderen.

Samen met onze buren Europa verdedigen, ja dat is wat anders. Dat is een scenario wat wel degelijk op enig moment denkbaar wordt. Echter zeker voor de komende decennia zie ik het niet gebeuren. Ja de wereld kan drastisch veranderen, sterker nog de wereld zal de komende tijd drastisch veranderen, maar eenvoudig gezegd, hier is niets te halen. Waarom zou Iwan alsnog de Duitse laagvlakte oversteken? Om wat te halen? Welk voordeel heeft Rusland (met grondstoffen) bij het veroveren van West-Europa (bijna geen grondstoffen). Dus ja die volgende grote oorlog kan er komen, maar de kans dat Europa opnieuw het slagveld wordt? Ik schat die niet zo groot in.

Kortom, ja ik ben voor het samen met onze bondgenoten (want die hebben we gewoon nodig) in stand houden van een goede defensiemacht (of misschien is offensiemacht een beter woord). De Hollandse waterlinie, de Grebbelinie of 'de stuw bij Olst'. Ooit aardige concepten, maar vooral een romantisch idee uit het verleden. Onze belangen, soms ook met geweld, samen met anderen verdedigen, ja helaas zal dat nu en in de toekomst nodig zijn. Ik denk dat tanks daarbij soms best een aardige rol kunnen spelen. Ze (en andere redelijk functionerende middelen als cougars) wegdoen lijkt mij penny-wise pound-foolish. Een kleine besparing met mogelijke grote consequenties.

En ja, wat dat betreft past een leger in dezelfde traditie als ontwikkelingshulp. Het zijn middelen om de wereld te beïnvloeden. Vergis je niet in de economische voordelen die ons eigen bedrijfsleven heeft bij het bestaan van ontwikkelingshulp.

Waarschijnlijk zijn besparingen bij defensie best mogelijk. Of één miljard gehaald kan worden zonder al te veel pijn is onwaarschijnlijk, maar dat er nog behoorlijk wat vet op de botten zit in staffuncties en ondersteuning kan bijna niet anders. Elke bureaucratie vervet nu eenmaal, het is niet anders.
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:54:56 #80
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95274807
Ik vond zojuist een aardig linkje over de Antillen in het nieuws-topic. Misschien handig als de voorstanders van de bezuiniging dat even doorlezen... Het gaat om dit artikel: http://www.marineschepen.nl/dossiers/dossiervenezuela.html
- Privacy Matters
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:55:40 #81
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_95274836
geen dank!!!!!!!!! :)
  zaterdag 9 april 2011 @ 21:01:34 #82
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95275041
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 20:53 schreef delpit het volgende:
<kortheidshalve even geknipt>
Je maakt een enorme denkfout. Oorlog is geen wiskunde. Oorlog is een kansberekening: is de moeite die ik in een oorlog moet steken de opbrengst waard? Een verdedigend leger is per man per definitie sterker. Je leger moet dus zo sterk zijn dat het voor de tegenpartij zo duur wordt dat hij elders gaat shoppen. Het is geen kewstie van mijn leger heeft 50 tanks en de jouwe 5, dus ik zal het wel winnen. Dat is gewoon niet zo. De vergelijking is: als ik 5 tanks moet opruimen, loop ik het risico om het 5 voudige te verliezen. Is het winnen van de oorlog het mij waard om mijn halve tankleger op te offeren?

Er zijn in de krijgsgeschiedenis meer dan voldoende voorbeelden van legereenheden die het maandenlang volhielden om belegerd te worden door een enorme overmacht. Er zijn zelfs voorbeelden (ook in de recente krijgsgeschiedenis) waar een klein groepje militairen verantwoordelijk was voor het binden van een heel legerkorps terwijl die hard nodig waren op andere plekken (het front)
- Privacy Matters
pi_95275465
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 20:53 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Met betere spullen hadden de Nederlanders de Duitsers misschien niet teruggedreven, maar de schade wel zo groot gemaakt dat ze hun verdere plannen in Europa zwaar hadden moeten aanpassen. De Duitsers deden er langer over om door Nederland heen te marcheren dan ze verwacht hadden. Daardoor deden ze ook langer over België en Frankrijk. De meeste mensen realiseren het zich niet, maar Frankrijk was een kantje-boord missie voor de Duitsers, waarbij de echt enorm veel geluk gehad hebben. Een van die gelukjes was dat ze er in slaagden om Frankrijk in tweeën te snijden door een gebrekkige communicatie tussen de Fransen en de Britten. De Fransen zagen zich toen genoodzaakt om het land in tweeën te splitsen: een gedeelte dat door de Duitsers bezet was, en een gedeelte waar de Vichy regering zat. Waren de Duitsers niet in hun splitsing geslaagd (bijvoorbeeld door een veel zwaarder verzet in Nederland) dan had de oorlog er heel anders uit gezien.
Kantje-boord-missie was het niet, de Fransen waren door hun verouderde tactieken niet in staat nun numerieke overwicht (in bijv. tanks!) uit te spelen jegens de Duitsers. De Fransen speelden nog oorlogje volgens de regels van WO 1, de Duitsers volgens nieuwe regels die ze zelf hadden opgebouwd.

Wel deel ik met jou het oordeel dat als Nederland een sterke defensie had gehad, de Duitsers dat risico niet hadden genomen en Nederland net als in WO 1 gewoon links hadden laten liggen om meteen alle krachten tegen Belgie / Frankrijk / Engeland in te zetten. Wat ze eventueel daarna zouden hebben gedaan laten we dan maar even open.
pi_95275573
quote:
Je maakt een enorme denkfout. Oorlog is geen wiskunde. Oorlog is een kansberekening: is de moeite die ik in een oorlog moet steken de opbrengst waard?
Sinds wanneer is kansberekening geen wiskunde?

Volgens mij onderbouw je mijn stuk. Namelijk ja we hadden wellicht neutraliteit kunnen 'verdienen', meer niet. Je wilt toch niet werkelijk beweren dat Nederland echt een kans zou hebben gehad he met wat meer investeringen? De vraag is of neutraliteit een voordeel zou zijn geweest. Ik waag het te betwijfelen. Indië en onze koopvaardijvloot zouden sowieso sitting ducks zijn geworden.

En ja een verdedigend leger is sterker, echter het heeft één heel groot nadeel. Een verdediging moet zich uitspreiden, een aanval kan zich concentreren op één klein gebied.
  zondag 10 april 2011 @ 00:28:22 #85
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95284655
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:15 schreef delpit het volgende:

[..]

Sinds wanneer is kansberekening geen wiskunde?
Ik bedoelde geen wiskunde in de zin van mijn 500 tanks tegen de 25 van jou. Dat staat ook in mijn verhaal.
quote:
Volgens mij onderbouw je mijn stuk. Namelijk ja we hadden wellicht neutraliteit kunnen 'verdienen', meer niet. Je wilt toch niet werkelijk beweren dat Nederland echt een kans zou hebben gehad he met wat meer investeringen? De vraag is of neutraliteit een voordeel zou zijn geweest. Ik waag het te betwijfelen. Indië en onze koopvaardijvloot zouden sowieso sitting ducks zijn geworden.
Die neutraliteit had wellicht to gevolg gehad dat Nederland niet zo hoog in het rijtje van afgevoerde joden had gestaan. Vind ik persoonlijk belangrijk genoeg.

En uiteraard hadden die investeringen ook over Indië moeten gaan. Ook daar hadden we geen leger om over naar huis te schrijven. Het was niet eens genoeg om de Japanners te vertragen. :{
quote:
En ja een verdedigend leger is sterker, echter het heeft één heel groot nadeel. Een verdediging moet zich uitspreiden, een aanval kan zich concentreren op één klein gebied.
Nee hoor, dat bewezen de Duitsers wel langs het Kanaal. Ze bezetten alleen de havensteden langs de kust, en rekten de geallieerde aanvoerlijnen daarmee zo lang op dat ze bijna braken. Eén van de redenen waarom het Ardennen-offensief bijna lukte. De lijnen waren zo lang geworden dat de Geallieerden aan alles te kort hadden: brandstof, munitie, eten.
- Privacy Matters
  zondag 10 april 2011 @ 00:36:25 #86
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_95285007
Laat ik me trouwens toch weer verleiden tot het vergelijken met WO-II. Daar gaat dit topic niet oveer (al zitten er wel degelijk parallellen). Het gaat er om dat je er niet op kunt rekenen dat je je spullen wel kunt kopen als je nodig hebt, je moet ze tevoren hebben liggen. Je moet er tevoren mee geoefend hebben, en de spullen kennen. Parallel met WO-II: we konden niet meer snel genoeg de juiste spullen kopen. Parallel met recentere geschiedenis: toen het puntje bij het paaltje kwam de afgelopen 10 jaar konden we geen spullen meer krijgen omdat de Ameerikanen ze zelf allemaal nodig hadden (tenzij we het dubbele van de hoofdprijs wensten te betalen). Parallel met de Golfoorlog (die van 1990): we hadden geen airlift van betekenis. Mochten we wel huren van de Russen: koste bij elkaar alleen net zo veel als het nieuw kopen van transportvliegtuigen 3 jaar eerder kostte. De Amerikanen hadden geen tijd voor ons, de Britten en de Fransen ook niet. Terwijl we daar wel altijd op rekenden. Nog een goed argument tegen taakspecialisatie trouwens.
- Privacy Matters
pi_95287559

Laat het maar aan de Chinezen over om hun leger te respecteren.
Ron Paul 2012
  zondag 10 april 2011 @ 11:10:30 #88
325253 MrMofo
perspicere
pi_95292876
"A statesman thinks about the future generation, a politician thinks about the next election."
This is not about heroes, nor is it about deeds, or lands or anything about glory, honor, might, majesty, dominion or power... except war. Above all I am not concerned with poetry, my subject is war, and the pity of war. The poetry is in the pity...
pi_95293050
quote:
3s.gif Op zondag 10 april 2011 11:10 schreef MrMofo het volgende:
"A statesman thinks about the future generation, a politician thinks about the next election."
Het terugdringen van onze staatsschuld door als overheid minder uit te geven lijkt mij zeker iets waar de volgende generatie baat bij heeft.
pi_95293243
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2011 11:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het terugdringen van onze staatsschuld door als overheid minder uit te geven lijkt mij zeker iets waar de volgende generatie baat bij heeft.
Lekker boeiend, in december 2012 is alles over
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  zondag 10 april 2011 @ 11:34:36 #91
165633 eriksd
The grand facade...
pi_95293616
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:22 schreef m.k het volgende:

[..]

Zozo, wat een stoere praat.
Bis bis bis
  zondag 10 april 2011 @ 12:12:58 #92
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95294898
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 11:22 schreef m.k het volgende:

[..]

Haha, misschien zijn het wel aliens en hebben we defensie toch nodig om daartegen te vechten :P
De jongste :)
  zondag 10 april 2011 @ 12:15:08 #93
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_95294964
quote:
Op zondag 10 april 2011 11:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan zou de regering eens moeten beginnen met de broodnodige hervormingen in de sociale zekerheid en het aanpakken van de hra, daar is pas echt winst te behalen die de staatsschuld terugdringt. Maar nee, omdat de pauperachterban van de pvv dat niet kan hebben gaat Geert op het punt van de sociale zekerheid dwarsliggen en moet het geld op andere punten bij elkaar geschraapt worden. Alleen daardoor richt het enorme schade aan, wat op het oog niet zo opvalt.
pi_95295042
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:15 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dan zou de regering eens moeten beginnen met de broodnodige hervormingen in de sociale zekerheid en het aanpakken van de hra, daar is pas echt winst te behalen die de staatsschuld terugdringt. Maar nee, omdat de pauperachterban van de pvv dat niet kan hebben gaat Geert op het punt van de sociale zekerheid dwarsliggen en moet het geld op andere punten bij elkaar geschraapt worden. Alleen daardoor richt het enorme schade aan, wat op het oog niet zo opvalt.
Tja we hebben een prutskabinet. Maar het is niet realistisch om in deze tijden van bezuinigingen bij voorbaat bepaalde ministeries te ontzien. Zeker niet een ministerie van Defensie waar je, hoe lullig het ook klinkt, met relatief weinig pijn kan snijden.
pi_95297672
met relatief weinig pijn? 12000 banen die verdwijnen? Stel je voor dat Philips er ff 10000 man uittrappen, dan is nederland te klein :X

En wat denk je van alle leveranciers van defensie? en steden/gemeentes waar kazernes gesloten gaan worden.

Nee, idd relatief weinig pijn.
pi_95298061
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:36 schreef Bouke-p het volgende:
met relatief weinig pijn? 12000 banen die verdwijnen? Stel je voor dat Philips er ff 10000 man uittrappen, dan is nederland te klein :X
Nogmaals voor de betrokkenen is het heel vervelend natuurlijk. Maar, je hebt natuurlijk verloop, bestaande vacatures die niet ingevuld zullen worden etc. Dan bleven er meen ik hooguit 6.000 man over. Heel vervelend maar wereldschokkend? Neuh niet echt hoor. Daarnaast zijn dit vaak vrij jonge mensen met een aardige opleiding. het lijkt mij dat die grotendeels weer vrij snel werk vinden hoor...
quote:
En wat denk je van alle leveranciers van defensie? en steden/gemeentes waar kazernes gesloten gaan worden.
Tja als je voor de staatssteun gaat zijn er effectievere maatregelen te bedenken lijkt me zo.
quote:
Nee, idd relatief weinig pijn.
Hoe hard het ook klinkt, in vergelijking met veel andere mogelijke bezuinigingen valt dit relatief mee.
pi_95298254
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nogmaals voor de betrokkenen is het heel vervelend natuurlijk. Maar, je hebt natuurlijk verloop, bestaande vacatures die niet ingevuld zullen worden etc. Dan bleven er meen ik hooguit 6.000 man over. Heel vervelend maar wereldschokkend? Neuh niet echt hoor. Daarnaast zijn dit vaak vrij jonge mensen met een aardige opleiding. het lijkt mij dat die grotendeels weer vrij snel werk vinden hoor...

[..]

Tja als je voor de staatssteun gaat zijn er effectievere maatregelen te bedenken lijkt me zo.

[..]

Hoe hard het ook klinkt, in vergelijking met veel andere mogelijke bezuinigingen valt dit relatief mee.
Nee hoor, het zijn voornamelijk oudere mensen die eruit gegooid worden.
Ron Paul 2012
pi_95300380
quote:

[..]

Inderdaad, als de HRA was aangepakt hadden de vriendjes van Rutte het flink gevoeld.
  zondag 10 april 2011 @ 14:51:48 #99
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_95300475
quote:
Meeste Nederlanders tegen gedwongen ontslagen Defensie

(Novum) - Ruim twee derde van de Nederlanders is tegen het gedwongen ontslag van zesduizend militairen. Dat blijkt zondag uit een peiling van peil.nl. Slechts 26 procent is voor deze maatregel, ongeveer vijf procent weet het niet en de rest is tegen.

In een sterke vermindering van het hogere personeel kan driekwart zich volgens Maurice de Hond wel vinden. Verder zijn er krappe meerderheden voor het afstoten van een van de drie bataljons van de luchtmobiele brigade en voor de verkoop van zestien F-16's.

Voor het verkopen van tanks en marineschepen is geen meerderheid te vinden, hier zijn ongeveer vier op de tien Nederlanders voor. Evenveel Nederlanders vrezen dat Nederland door de bezuinigingen die minister van Defensie Hans Hillen (CDA) vrijdag aankondigde, kwetsbaar wordt voor bedreigingen uit het buitenland.

Een meerderheid van 57 procent vindt dat Nederland moet blijven meedoen aan buitenlandse missies. De helft vindt dat er een Europees leger moet komen in plaats van de huidige nationale legers.
Binnenland Nieuws
pi_95300566
quote:
Daarnaast zijn dit vaak vrij jonge mensen met een aardige opleiding. het lijkt mij dat die grotendeels weer vrij snel werk vinden hoor...
Het zijn niet alleen jonge mensen, maar van alle rangen en standen van defensie, en die "aardige" opleiding bestaat, voor de meeste mensen, uit kisten poetsen en met een geweertje knallen. Daar heb je in de burgermaatschappij geen moer aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')