Ja, in een context.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:49 schreef gamezz het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik: een opdracht van Allah is een vaststaande opdracht van Allah.
fundamentalisten die te dom zijn om te poepen en dus alles maar letterlijk gaan nemen heb je in ale geloven, kijk alleen maar eens naar Amerikaquote:Op zaterdag 9 april 2011 12:47 schreef gamezz het volgende:
[..]
Is heel de Koran niet geschreven voor de tijd waarin hij was bedoeld? Met alle tradities en gebruiken?
Hoe dan ook zijn er fundamentalistische moslims die iedere opdracht van Allah serieus nemen, en dus ook de gewelddadige (die misschien voor het verleden bedoeld waren, maar daarover zijn de meningen verdeeld).
Fundamentalisme staat niet per definitie gelijk aan literalisme.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:52 schreef Re het volgende:
[..]
fundamentalisten die te dom zijn om te poepen en dus alles maar letterlijk gaan nemen heb je in ale geloven, kijk alleen maar eens naar Amerika
oh, nou in mijn ogen wel...quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Fundamentalisme staat niet per definitie gelijk aan literalisme.
Uiteraard. Maar globaal gezien valt de invloed van Christenfundementalisme ten opzichte van Moslimfundementalisme te verwaarlozen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:52 schreef Re het volgende:
[..]
fundamentalisten die te dom zijn om te poepen en dus alles maar letterlijk gaan nemen heb je in ale geloven, kijk alleen maar eens naar Amerika
uhmmm nou en?quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:59 schreef 3-voud het volgende:
En wat zijn dan de niet-fundamentalisten? Ik kan me voorstellen, zoals bij het Christendom, de ene moslim dit wel om te geloven vind maar de andere moslim niet.
Je kunt de niet-fundamentalisten wel op 1 hoop gooien maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal gelijk zijn. Ook die kunnen nog zaken geloven die fundamentalisten ook als "waar" aannemen.
Dus zomaar een schifting maken tussen fundamentalisten en niet-fundamentalisten kan zomaar niet.
Maar je bent geen theoloog om to zo'n conclusie te kunnen komen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:49 schreef gamezz het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik: een opdracht van Allah is een vaststaande opdracht van Allah.
och dat is maar hoe je het bekijkt, denk dat de invloed van het christenfundamentalisme veel dieper in de samenleving is verwevenquote:Op zaterdag 9 april 2011 13:05 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar globaal gezien valt de invloed van Christenfundementalisme ten opzichte van Moslimfundementalisme te verwaarlozen.
Heel veel.quote:
Antwoord je dan ook nog even op mijn vraag? Ik help je wel herinneren.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:05 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maar je bent geen theoloog om to zo'n conclusie te kunnen komen.
Maar ik moet gaan, ben vanavond terug.²
I beg to differ. In landen waar het christendom de leidende religie is, is over het algemeen sprake van secularisme. Dit is in Islamitische landen niet bepaald het geval.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:06 schreef Re het volgende:
[..]
och dat is maar hoe je het bekijkt, denk dat de invloed van het christenfundamentalisme veel dieper in de samenleving is verweven
Klopt.quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:12 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
I beg to differ. In landen waar het christendom de leidende religie is, is over het algemeen sprake van secularisme. Dit is in Islamitische landen niet bepaald het geval.
ik bedoelde meer op individualistisch niveau bedenk ik me nu... aangezien we hier praten over gestoorden die met een heilig boek in de hand poep pratenquote:Op zaterdag 9 april 2011 13:12 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
I beg to differ. In landen waar het christendom de leidende religie is, is over het algemeen sprake van secularisme. Dit is in Islamitische landen niet bepaald het geval.
Okee. Staan er filmpjes op YouTube van geflipte grefojongeren van de Veluwe die met De Bijbel in de hand Hel en Verdoemenis afroepen over Boris van der Ham omdat hij voor koopzondagen is?quote:Op zaterdag 9 april 2011 13:15 schreef Re het volgende:
[..]
ik bedoelde meer op individualistisch niveau bedenk ik me nu... aangezien we hier praten over gestoorden die met een heilig boek in de hand poep praten
och kijk naar de abortusklinieken, de Marlborough Baptist Church, en elke willekeurige secte in de VSquote:Op zaterdag 9 april 2011 13:24 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Okee. Staan er filmpjes op YouTube van geflipte grefojongeren van de Veluwe die met De Bijbel in de hand Hel en Verdoemenis afroepen over Boris van der Ham omdat hij voor koopzondagen is?
Dat je achter de teksten staat, met begrip van context. Dat is wat moslims doen, dus inderdaad dan sta je achter de gehele Koran. Volgens mij begrijp je het niet helemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:40 schreef gamezz het volgende:
[..]
Precies, het kenmerk van een echte moslim. Graag gedaan.
Mutant01, zie je het nog steeds niet? Echte moslims staan achter de gehele koran, en doen geen teksten af als
'oh, dat is uit het verleden, dus niet meer belangrijk'.
Je hebt je er totaal niet in verdiept, dat blijkt uit het feit dat je met dergelijke teksten (op zichzelf) komt zonder enige historische context daarbij te plakken. Dat kan, maar dan doe je exact hetzelfde als extremisten, namelijk cherry picking zonder verdiepende analyse. De historische context is voor moslims zelfs van zeer groot belang, aangezien de Islam in de ogen van moslims de vervolkmaking is van een eerdere reeks, namelijk het Jodendom en Christendom. Dat is zelfs de basis van de Islam, het is ook niet zomaar dat er bijvoorbeeld zaken als "hadiths" zijn. Ten tweede geldt het inderdaad als een onveranderlijk woord van God - in diezelfde context (zoals iemand anders al aanhaalde). Deze teksten zijn van toepassing als de omstandigheden op z'n minst soortgelijk zijn aan die van toen. Dat wil zeggen, actieve moslimvervolging, aanvallen van het Islamitische rijk (wat niet eens meer bestaat) etc, of het vernielen van Islamitische symbolen, denk aan de Ka'aba in Mekka. En zelfs dan kan je lezen dat mensen die dat niet doen, gespaard dienen te worden. Oftewel - onschuldige burgers in een bus opblazen is not done at all.quote:Op zaterdag 9 april 2011 12:35 schreef gamezz het volgende:
[..]
Veel teksten daarvan staan op zichzelf en zijn deel van het onveranderlijke woord van Allah, waar moslims zich aan dienen te houden. De historische context is daarbij niet van belang voor moslims. Daarom hoef je de koran niet van begin tot einde gelezen te hebben. En lang niet alle teksten zijn defensief, zoals de eerste bron al aangeeft.
Dat ik dat 'kennelijk niet interessant' zou vinden is een belachelijke conclusie. Anders zou ik me hier überhaupt niet in willen verdiepen. Als iemand mij weet te overtuigen dat deze teksten niet meer van toepassing zijn hoor ik dat graag. En wat is er zo extremistisch aan om kritiek te hebben op een religie? Je vergelijking raakt kant noch wal.
Dus het is die moslims hun eigen schuld bedoel je.quote:Op zaterdag 9 april 2011 14:34 schreef Zolcon het volgende:
Wildersdreiging tegen moslims.
Wie haat zaait zal haat oogsten
Jij haalt teksten eruit die voor jou werken en de haatteksten filter je onder het mom "context, tijdsgeest" omdat je je daarmee niet geliefd maakt/niets voor jou is of wat dan ook. Met andere woorden: cherry picking.quote:Op zaterdag 9 april 2011 14:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je hebt je er totaal niet in verdiept, dat blijkt uit het feit dat je met dergelijke teksten (op zichzelf) komt zonder enige historische context daarbij te plakken. Dat kan, maar dan doe je exact hetzelfde als extremisten, namelijk cherry picking zonder verdiepende analyse.
Met andere woorden: moslims mogen niet nuanceren en duiden, want dan kunnen wij ze niet meer in hokjes plaatsen en op haatteksten vastpinnen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 15:18 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Jij haalt teksten eruit die voor jou werken en de haatteksten filter je onder het mom "context, tijdsgeest" omdat je je daarmee niet geliefd maakt/niets voor jou is of wat dan ook. Met andere woorden: cherry picking.
Terwijl dat hele boek wel de letterlijke woorden van allah zouden moeten zijn.
Of om met je eigen onderschrift te verwoorden: irrelevant, toch?
Welk waardeoordeel je aan dat ge-cherry pick geeft maakt mij niet uit. Het blijft cherry picking.quote:Op zaterdag 9 april 2011 15:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Met andere woorden: moslims mogen niet nuanceren en duiden, want dan kunnen wij ze niet meer in hokjes plaatsen en op haatteksten vastpinnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |