Hoi,
Ik heb dit forum via een vriendin die hier wel eens post (is nu zwanger). Ik heb een vraagje over mijn zoontje n.a.v. het bezoek bij het cb. Lees wel eens mee op een ander forum, maar heb niet zo'n hoge pet van de mensen die daar zitten.
Via mijn vriendin hoor ik goede verhalen. Vind het wel een beetje vervelend om hier binnen te komen met een vraag, maar het is even niet anders.
Mijn zoontje Yaro was w.b. lengte en gewicht altijd niet iets boven het gemiddelde in zijn curve. 4 weken terug waren we er voor onze 7 maanden afspraak en mochten we, gezien wat hij toen at, over naar 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Ik vond de overgang zoals zij hem daar zeiden wat snel (zij wilde bv melk uit een tuitbeker en niet meer uit de fles), maar binnen een week zaten we wel op zo'n schema, maar dan op onze manier.
Naar mijn idee deed hij het hier erg goed op, maar voor mijn nieuwsgierigheid ging ik 2 weken laten naar het weeg uurtje om te kijken of mijn gevoel ook klopte. Tot mijn verbazing was hij 130 gram afgevallen. Niets om ons druk om te maken, hij was 2 dagen niet lekker geweest en hij leek het verder prima te doen.
Maar omdat onze volgende afspraak pas 25 mei is, wilde ze me 2 weken later opnieuw zien.
Vandaag dus weer geweest, en weer was hij afgevallen. Dit keer maar 30 gram, maar toch. We hadden nu gewoon een afspraak, dus hadden we iets meer de tijd. Eetschema besproken, ontwikkeling, enz. De verpleegkundige gaf aan dat zij er ook geen verklaring voor had, ze een mooi, gezond en vrolijk mannetje zag. Vroeg of ik me zorgen maakte (uh nee, hij lacht, is erg actief, huilt zelden itt de eerste 2 maanden oftewel hij doet het super). Dus spraken we af dat ik gewoon zo door zou gaan en we verder zouden kijken bij de volgende afspraak. Wel ging ze het overleggen met de arts omdat zij ook geen verklaring had. Bij bijzonderheden zou ze bellen.
Om 16.00 uur belde ze terug. De arts vond dat hij toch wel veel was afgeweken van zijn lijntje en moest denken aan een gluten allergie. Nou zitten allergieën wel in de familie, maar geen gluten allergie. De arts had aangegeven dat je dit vaker ziet bij kinderen van zijn leeftijd (bijna 8 maanden) die ineens gewicht verliezen. Zij adviseerde me om de komende 4 weken, tot de volgende afspraak de gluten zo veel mogelijk te schrappen.
Nu wil ik dat natuurlijk wel doen als dat moet gebeuren, maar ik twijfel. Hij heeft geen klachten (heb een lijstje gevonden met bv afwijkende ontlasting, opgezwollen buik, buikpijn, overgeven, diaree, obstipatie, enz. Hij heeft af en toe wel eens een bolle buik, maar is vaak snel weer weg. Hij geeft tegenwoordig meer ontlasting nu hij vast voedsel eet (2x per dag ipv 1x), maar dit varieert van smeuïg tot wat vaster. Geen bijzondere ontlasting enz.
Juist het brood, de pasta's en de koekjes als tussendoortje vind hij lekker en zouden we moeten schrappen. We zouden hem nu tussen de middag ook pap moeten geven. Hij eet dit nu wel in de ochtend, maar is geen favoriet, dus om dit nou 2x per dag te geven....
Nogmaals, wat moet dat moet, maar omdat hij geen klachten heeft twijfel ik. Dus nu is mijn vraag of meer dames (of heren) hier ervaring mee hebben. Alle tips en info is welkom. Ik wil eerst e.e.a. op een rijtje zetten voordat ik beslis wat ik ga doen.
Oja, nog even zijn schema zoals hij nu is:
08.00 uur 180 cc pap
10.30 uur fruit met sap
12.30 uur 1 boterham met sap en daarna een fles van 170 cc
16.00 uur tussendoortje (koekje, ontbijtkoek, soepstengel, rijstwafel, liga, rozijnen) met sap
18.15 uur avondmaaltijd en toetje
19.15 uur flesje (variërend tussen 170 - 200 cc afhankelijk van de hoeveelheid die hij bij zijn avondmaaltijd heeft gegeten.
Alvast bedankt,
Yaro en Astrid
sorry voor het lange verhaal