abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95161812
Voor alle juristen en juristen in spe had ik een vraag over de wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens zoals deze opgesteld is in 2009. Het is namelijk zo dat er in de criteria van deze wet gesproken wordt over openbare telecommunicatiediensten en openbare telecommunicatienetwerken waarbij de term openbaar en elektronisch belangrijk is.

Ik werk voor een bedrijf dat onder andere voor onze klanten domeinen registreert, websites host en inkomende mail host (uitgaande mail gaat via hun eigen ISP). Onze klanten sluiten daarvoor een abonnement af waardoor ik redeneer dat dit een selecte groep is in plaats van een openbare dienst. (In een rechtszaak van de OPTA tegen SURFnet werd besloten dat SURFnet geen openbaar netwerk is omdat hogescholen en universiteiten een groep was die "voldoende afgebakend" is.) Waardoor in mijn ogen de term openbaar al niet meer geldt, maar ik weet niet of de regering dit ook zo definieert.

Bij de term elektronisch wordt door Arnoud Engelfriet gezegd dat dit simpel gezegd inhoud dat je, 'stroompjes moet laten stromen of signalen routeren onder het IP-niveau in het OSI model'. Aangezien wij onze eigen servers hebben in een datacenter en alle domeinen door ons gehost worden op een specifiek ip adres, maar het verwijzen van de domeinen door het SIDN geregeld wordt vermoed ik dat ook de term elektronisch niet opgaat voor ons. Dit omdat bijvoorbeeld hotmail en gmail dankzij dit criterium ook niet onder deze wet vallen (zie blog Engelfriet.)

Nu is het zo dat de fiscus onderzoek doet naar een klant van ons en er geïnformeerd werd naar de inkomende email van die klant, staan zij in hun recht? En verder, hebben wij ons te houden aan deze wet?
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  donderdag 7 april 2011 @ 12:52:01 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95163677
volgt
  donderdag 7 april 2011 @ 21:15:37 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_95187793
Ik ben even te lui om de precieze wetten en regelingen er bij te pakken. Een van de vragen is wie jullie klanten zijn. Kan iedereen klant worden bij jullie, of zijn daar beperkingen aan? Als in principe iedereen klant bij jullie kan worden, moet je er rekening mee houden dat het wordt gezien als het openbaar aanbieden van diensten.

Voor de rest lijkt het mij dat jullie geen netwerktoegang bieden aan jullie klanten (er is iemand anders die dat wel doet) en daardoor geen telecommunicatiedienst bieden.

Zoals echter gezegd, ik heb niet de regelgeving er op nageslagen, dus weet niet hoe e.e.a. daar gedefinieerd is!
pi_95202016
Een hosting provider is geen ISP.
En wordt met de fiscus de FIOD bedoeld?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_95204919
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 00:55 schreef r_one het volgende:
Een hosting provider is geen ISP.
En wordt met de fiscus de FIOD bedoeld?
Met fiscus wordt in deze context de belastingdienst bedoeld.
En een hosting provider is wel degelijk een ISP, een hosting ISP ten overstaande van een access ISP.
pi_95210698
Maar niemand heeft hier iets zinnigs over te melden?
pi_95213097
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 07:03 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Met fiscus wordt in deze context de belastingdienst bedoeld.
En een hosting provider is wel degelijk een ISP, een hosting ISP ten overstaande van een access ISP.
quote:
In de volksmond wordt vaak ISP gezegd als de Access provider wordt bedoeld.
;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetprovider

En de belastingdienst (niet in de zin van de FIOD) heeft geen opsporingsbevoegdheid. Nou is mij uit de OP niet duidelijk wat het "onderzoek naar de inkomende mail van de klant" behelst maar het klonk mij als iets 'des FIODs' in de oren.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_95213261
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:35 schreef r_one het volgende:

[..]

[..]

;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internetprovider

En de belastingdienst (niet in de zin van de FIOD) heeft geen opsporingsbevoegdheid. Nou is mij uit de OP niet duidelijk wat het "onderzoek naar de inkomende mail van de klant" behelst maar het klonk mij als iets 'des FIODs' in de oren.
Dus de belastingdienst mag zoiets sowieso niet opvragen, ook al vielen we onder die wet? En oke, ik snap je ISP punt, maar in juridische termen is het natuurlijk altijd iets neteliger wat er exact bedoelt wordt.
pi_95214938
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:40 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Dus de belastingdienst mag zoiets sowieso niet opvragen, ook al vielen we onder die wet?
Daar kan ik niks zinnig over zeggen. Zoals gezegd, het is me niet duidelijk wat 'zoiets' behelst.
.
pi_95215436
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:21 schreef r_one het volgende:

[..]

Daar kan ik niks zinnig over zeggen. Zoals gezegd, het is me niet duidelijk wat 'zoiets' behelst.
Nou exact wat er besproken wordt in de wet bewaarplicht telecommunicatie gegevens, namelijk de verzenders, ontvanger en tijdstippen van eventuele elektronische correspondentie.
pi_95216033
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:33 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Nou exact wat er besproken wordt in de wet bewaarplicht telecommunicatie gegevens, namelijk de verzenders, ontvanger en tijdstippen van eventuele elektronische correspondentie.
Maw maillogs? Ik bied ook wat diensten aan op mijn eigen servers, waaronder mail, maar de logs bewaar ik echt niet veel langer dan een maand. Ik ben er nooit vanuit gegaan dat ik met mijn diensten onder de bewaarplicht val, interessant om te volgen dus.
pi_95216318
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:33 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

En de belastinginspecteur vordert die? Op grond van wat en met welk doel?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')