Voor alle juristen en juristen in spe had ik een vraag over de wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens zoals deze opgesteld is in 2009. Het is namelijk zo dat er in de criteria van deze wet gesproken wordt over openbare telecommunicatiediensten en openbare telecommunicatienetwerken waarbij de term openbaar en elektronisch belangrijk is.
Ik werk voor een bedrijf dat onder andere voor onze klanten domeinen registreert, websites host en inkomende mail host (uitgaande mail gaat via hun eigen ISP). Onze klanten sluiten daarvoor een abonnement af waardoor ik redeneer dat dit een selecte groep is in plaats van een openbare dienst. (In een rechtszaak van de OPTA tegen SURFnet werd besloten dat SURFnet geen openbaar netwerk is omdat hogescholen en universiteiten een groep was die "voldoende afgebakend" is.) Waardoor in mijn ogen de term openbaar al niet meer geldt, maar ik weet niet of de regering dit ook zo definieert.
Bij de term elektronisch wordt door
Arnoud Engelfriet gezegd dat dit simpel gezegd inhoud dat je, 'stroompjes moet laten stromen of signalen routeren onder het IP-niveau in het OSI model'. Aangezien wij onze eigen servers hebben in een datacenter en alle domeinen door ons gehost worden op een specifiek ip adres, maar het verwijzen van de domeinen door het SIDN geregeld wordt vermoed ik dat ook de term elektronisch niet opgaat voor ons. Dit omdat bijvoorbeeld hotmail en gmail dankzij dit criterium ook niet onder deze wet vallen (zie blog Engelfriet.)
Nu is het zo dat de fiscus onderzoek doet naar een klant van ons en er geïnformeerd werd naar de inkomende email van die klant, staan zij in hun recht? En verder, hebben wij ons te houden aan deze wet?