abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 april 2011 @ 18:11:27 #1
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_94986503
Mijn vriend en ik willen over plusminus twee maanden gaan samenwonen, in een leuk huurhuisje. :)

Maar hoeveel kan een koppel (beide werkend, we verdienen elk 1100 euro per maand) ongeveer uitgeven per maand aan een huurhuisje?

Bestaat daar een sommetje voor?
Of wat is reeel voor een startend koppel, om per maand aan huur te betalen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Flew op 03-04-2011 18:17:13 ]
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
  zondag 3 april 2011 @ 18:12:39 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_94986559
Het aantal uur dat je werkt is niet zo belangrijk, wat je ervoor krijgt is interessanter.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zondag 3 april 2011 @ 18:13:04 #3
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_94986576
Tussen de 20 en 35% van je Netto inkomen zou ik zeggen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_94986637
dat hangt ervan af hoeveel je verdient en wat de woning kost. Een bedrag kan je daarom niet noemen.
Qua percentage weet ik niet of daar iets voor is. Het hangt ook van al je andere kosten af G/W/L en verzekeringen, wel/geen auto en meer van dat.

Heb je al op nibud gekeken?
Same shit different day
  zondag 3 april 2011 @ 18:15:39 #5
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_94986656
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het aantal uur dat je werkt is niet zo belangrijk, wat je ervoor krijgt is interessanter.
Haha, inderdaad.
Helemaal vergeten erbij te vermelden!

Mijn vriend en ik verdienen beide 1100 euro per maand.
  zondag 3 april 2011 @ 18:28:01 #6
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_94987089
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:15 schreef Flew het volgende:

[..]

Haha, inderdaad.
Helemaal vergeten erbij te vermelden!

Mijn vriend en ik verdienen beide 1100 euro per maand.
(1100*2)*0.30=660 euro per maand, incl GWL
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_94987187
quote:
Op zondag 3 april 2011 18:28 schreef XL het volgende:

[..]

(1100*2)*0.30=660 euro per maand, incl GWL
Hoe kom je aan die berekening? Is dit standaard?
Same shit different day
pi_94987245
Ik zou eerst eens gaan kijken wat er überhaupt beschikbaar is, het is niet eenvoudig om zo even in twee maanden tijd iets te vinden.
٩๏̯͡๏)۶
  zondag 3 april 2011 @ 18:33:24 #9
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_94987320
Ik heb geen bron, maar heb het percentage rond de 30% eens ergens gelezen. Zelf vind ik het tot midden hoge inkomens realistisch. Het percentage uitzoeken lijkt me haalbaar als je op basis van dit salaris hypotheken gaat aanvragen, de maandlasten voor een hypotheek zou je als koude huur kunnen gebruiken.
  zondag 3 april 2011 @ 18:34:44 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_94987375
Hoeveel je uit kan geven? Maximaal je netto inkomen.
Ik denk dat je je beter af kan vragen hoeveel je wil uitgeven aan huur.

En de kans dat je over twee maanden samen gaat wonen is 0,00. Tenzij je ergens in een dorp op de hei wil gaan wonen.
So we just called him Fred
  zondag 3 april 2011 @ 18:35:58 #11
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_94987419
Nou, mijn vriend en ik hebben drie appartementjes op het oog, die ook beschikbaar zijn.

* De eerste is 875 euro inclusief G/W/E + internet en televisie.
* De tweede is 910 euro all-inclusive, dus ook geen eindejaarsafrekeningen.
* De derde is 750 euro, maar exclusief G/W/E.

En ik vraag me af of die huizen betaalbaar zouden zijn, of dat het echt royaal buiten ons budget valt.

Er is redelijk wat aanbod in onze regio, dus we voorzien niet echt veel problemen met het vinden van een leuk huisje binnen twee maanden.

En binnen twee maanden is ook geen 'must'.
Het zou fijn zijn natuurlijk, maar een maandje langer wachten bij wijze van spreken, zou ook geen problemen opleveren.
pi_94987475
MAG je deze ook huren van de eigenaar, gezien jullie inkomen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 april 2011 @ 18:38:08 #13
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_94987508
Dan is de vraag toch veel eenvoudiger.

2200 - 900 = 1300

Kun je van 1300 euro met zijn tweeen een maand rondkomen?
Als je je vaste lasten er ook nog afhaalt is het nog makkelijker inschatten.
pi_94987547
Ik zou voordat je gaat bekijken wat je kwijt wilt zijn eerst een kijken wat je MAG huren, dat ligt praktisch overal namelijk een stuk lager.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94987645
Bij ons stellen ze deze regel:

inkomenseis: huurders dienen over een bruto maandinkomen te beschikken van minimaal 4x de maandhuur, het eventuele tweede inkomen mag voor 50% worden meegeteld.

En de 4x varieert soms ook nog is hoger!
pi_94987882
Bij netto 1100 is bruto ongeveer 1400. Bij sommige mag er maar 1 inkomen gebruikt worden. 1400/4 is 350 ongeveer.

Als je beide inkomens mag meetellen is het dus 2800/4 is 700.

Je kan je dus wel afvragen of je bovenstaand woningen wilt huren, maar als ze 4x je loon rekenen dan MAG het niet eens. 4x is trouwens nog mild, toen ik zocht was het 4.5x tot 5x voor één inkomen, ook al had je 2 inkomens.
  zondag 3 april 2011 @ 18:56:35 #17
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_94988267
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. :)

Ik moet er wel bij vermelden dat de laatste twee woningen particulier verhuurd worden, dus direct bij de eigenaar zelf.

Bij de tweede woning worden als voorwaarden genoemd..

* Aantoonbaar vast inkomen,
* Borgsom

En bij de derde woning, worden er zelfs geen voorwaarden of inkomenseisen genoemd.
pi_94990105
Particuliere huurwoningen hebben vaak zo een eis niet, enige eis is dat je voldoende verdient zodat je geen wanbetaler wordt.

Het is net wat je er zelf voor over hebt, daarbij is de oppervlakte van de woning en de ligging redelijk interessant, zeker voor de prijzen die je noemt.

GWL is voor ons momenteel 150 euro en onze woning is slecht geisoleerd, om je een idee te geven ;)

Internet en tv kosten 30 tot 40 euro per maand, dan heb je voor beide het basis abonnement.
  zondag 3 april 2011 @ 19:46:32 #19
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_94990508
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:39 schreef muhahaha het volgende:
Particuliere huurwoningen hebben vaak zo een eis niet, enige eis is dat je voldoende verdient zodat je geen wanbetaler wordt.

Het is net wat je er zelf voor over hebt, daarbij is de oppervlakte van de woning en de ligging redelijk interessant, zeker voor de prijzen die je noemt.

GWL is voor ons momenteel 150 euro en onze woning is slecht geisoleerd, om je een idee te geven ;)

Internet en tv kosten 30 tot 40 euro per maand, dan heb je voor beide het basis abonnement.
Dankjewel voor je reactie, Muhahaha! :)

De tweede woning bedraagt de woonoppervlakte 140 vierkante meter.
En bij de derde woning is de woonoppervlakte 150 vierkante meter.

Hoeveel zou je ongeveer - als je natuurlijk let op geen onnodig licht laten branden, en de verwarming niet te hoog zetten bijvoorbeeld - kwijt zijn aan gas, water en electriciteit? :)

Wat zou daarvoor een ruwe schatting zijn?
  zondag 3 april 2011 @ 19:49:16 #20
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_94990642
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 3 april 2011 @ 20:56:17 #21
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_94994676
Ja hey, tis een keus die je maakt. Je kunt 1500 euro uitgeven aan je huur en dan alleen maar naar de Lidl gaan voor je boodschappen, je kunt ook een sociale huurwoning zoeken voor 3-400 euri, dan heb je het wat ruimer. Het is maar wat je wilt, staat geen echte norm voor.
pi_94998085
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:46 schreef Flew het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie, Muhahaha! :)

De tweede woning bedraagt de woonoppervlakte 140 vierkante meter.
En bij de derde woning is de woonoppervlakte 150 vierkante meter.

Hoeveel zou je ongeveer - als je natuurlijk let op geen onnodig licht laten branden, en de verwarming niet te hoog zetten bijvoorbeeld - kwijt zijn aan gas, water en electriciteit? :)

Wat zou daarvoor een ruwe schatting zijn?
Dat is ook afhankelijk van isolatie en de grootte van de ruimte die je verwarmt. Wij verwarmen alleen de woonkamer en als het echt koud wordt de slaapkamer. Dubbelglas is een goed begin, als de huurwoning voorzien is van dubbelglas en je zou alleen de woonkamer verwarmen in de koudere maanden zul je 80 tot 100 euro per maand betalen. Let op, dit is een erg ruwe schatting ;). We hebben ook een verouderde combi-ketel, dit scheelt ook.

140m2 klinkt groot, sociale gezins-woningen met 3 slaapkamers en een zolder zijn in Den Bosch +/- 700 euro kaal. Dit is niet in het centrum natuurlijk :).
pi_95012580
Vroeger, maar ja... vroeger keek ik eerst naar mijn eigen inkomsten en uitgaven om te bepalen wat ik kon en wilde huren. En toen bleek een standaard rekensommetje en wat anderen er van vonden toch maar bar weinig van toepassing :@
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_95014610
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:11 schreef Flew het volgende:
Mijn vriend en ik willen over plusminus twee maanden gaan samenwonen, in een leuk huurhuisje. :)

Maar hoeveel kan een koppel (beide werkend, we verdienen elk 1100 euro per maand) ongeveer uitgeven per maand aan een huurhuisje?

Bestaat daar een sommetje voor?
Of wat is reeel voor een startend koppel, om per maand aan huur te betalen?
Sociale huurwoning(flat) tot 500 euro is het beste passend voor jullie.
wil je huurtoeslag(subsidie) omdat jullie met zn 2en zijn mag het bruto jaarbedrag niet hoger zijn dan 27.000 euro voor jullie 2 samen.

Vrije sector komen jullie niet voor in aanmerking (ook dom als je dat doet)

Tip : huur een jaren 60 flat die op het punt staat om gerenoveerd te worden dan mogen ze jullie huur niet verhogen (mag alleen bij nieuwe gevallen) en je hebt een opgeknapte woning voor habbekrats:P.

Trap trouwens niet in in de oppervlaktes die makelaars en partuclieren zien.
9 van de 10 keer klopt dat niet vaak pakken ze muur tot muur en de schuur zolder enzo tellen ze mee.

Mijn flat is van muur tot muur incl schuur balkon ook 100m2 maar volgens de wettelijke meet regels is de woning maar 75 m2.

Schuine wanden mag je pas vanaf 1,5 meter hoogte meten dus alles wat onder die 1,5 meter zit mag je niet gebruiken in de rekensom.

Heb je toevalig een link van woningen die jullie graag willen?
En zit daar een keurmerk bij van die oppervlakte berekening? Energielabel ?
Interessant he ?
pi_95018935
Sorry maar de TS heeft toch zelf het meeste inzicht in de uitgaven van haar en haar vriend?

Het is maar net waar je prioriteiten liggen: heb je een auto (of zelfs allebei een auto), krijg je zorg- en of huurtoeslag?, hoeveel euro in de maand geef je uit aan dingen als uitgaan, boodschappen, kleding, telefoon, etc.?

Ik ben zelf heel zuinig. Ik heb een huur van 300 euro en kwam de eerste maanden rond van een salaris van 460 euro in de maand. Dat kan als je heel zuinig bent met boodschappen, niet uitgaat, geen kleding koopt en weinig aan je telefoon besteedt. Ik vermoed dat ik gemakkelijk 60% van mijn salaris aan de huur zou kunnen besteden.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 4 april 2011 @ 18:17:11 #26
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_95032245
Ik heb straks even een simpel rekensommetje gemaakt, wat we ons aan huur zouden kunnen permitteren, als alle overige kostenposten er al vanaf getrokken zijn..

Dan kunnen we voor ongeveer 900 euro inclusief huren! :s)

En dat moet ik er ook bij zeggen, dat ik royaal de andere kosten heb meegenomen in de begroting.

Dus voor boodschappen 400 euro per maand gerekend, voor de auto 200 euro per maand, ..
  maandag 4 april 2011 @ 18:49:00 #27
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_95033871
quote:
99s.gif Op maandag 4 april 2011 18:17 schreef Flew het volgende:
Ik heb straks even een simpel rekensommetje gemaakt, wat we ons aan huur zouden kunnen permitteren, als alle overige kostenposten er al vanaf getrokken zijn..

Dan kunnen we voor ongeveer 900 euro inclusief huren! :s)

En dat moet ik er ook bij zeggen, dat ik royaal de andere kosten heb meegenomen in de begroting.

Dus voor boodschappen 400 euro per maand gerekend, voor de auto 200 euro per maand, ..
Net even slimmer zou zijn als je van de draagkracht van een persoon zou uitgaan. Stel dat je onverhoopt toch uit elkaar gaat in de toekomst, dan is het praktisch als een van jullie beiden kan blijven zitten op de woning. Scheelt voor een van beiden in ieder geval een nieuwe zoektocht. Ook de huurtoeslag meereken op basis van een eenpersoons huishouding voor dit scenario.
pi_95046031
Royaal gerekend en auto ¤ 200,- per maand? Brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving? Zelfs als je een klein autootje hebt en je maar 1 tank per maand leeg rijdt (ca 50 euro) dan ga je waarschijnlijk al over die ¤200,- heen.
pi_95047266
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Royaal gerekend en auto ¤ 200,- per maand? Brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving? Zelfs als je een klein autootje hebt en je maar 1 tank per maand leeg rijdt (ca 50 euro) dan ga je waarschijnlijk al over die ¤200,- heen.
Klopt ik vond dat bedrag ook al bizzar laag.
Ik rij zelf Twingo en met 1000 km per maand zit ik al tegen de 300/350 aan.

Autorijden is veel duurder dan mensen denken mensen vergeten vaak afschrijving en onderhoud en kosten bij de APK kan zo 1000 euro kosten hoewel dit eens per 3 jaar ofzo is blijft het kosten.
Interessant he ?
  maandag 4 april 2011 @ 22:26:18 #30
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_95049031
Ik ben er vergeten bij te vermelden dat de kosten van de auto (brandstof, verzekering, wegenbelasting e.d.) worden gedeeld met de moeder van mijn vriend. :)

Dan is het wel een reeel bedrag, lijkt me.
pi_95049174
Zijn oververwachtste reparatiekosten goed afgesproken? Wat gebeurd er met een aanrijding, die betaald het no-claim verlies?
  maandag 4 april 2011 @ 23:03:45 #32
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_95051417
Houd eens een maand (liefst meerdere, maar dat red je niet als je op korte termijn al samen wil) AL je uitgaven bij, tel er 200 euro bij op voor onvoorziene uitgaven en de rest kun je besteden aan een all-in-huurwoning. Er zijn meer verborgen uitgaven dan je verwacht.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:17:06 #33
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_95062299
quote:
7s.gif Op maandag 4 april 2011 23:03 schreef 08gnoT. het volgende:
Houd eens een maand (liefst meerdere, maar dat red je niet als je op korte termijn al samen wil) AL je uitgaven bij, tel er 200 euro bij op voor onvoorziene uitgaven en de rest kun je besteden aan een all-in-huurwoning. Er zijn meer verborgen uitgaven dan je verwacht.
Bedankt voor je tip, daar gaan we zeker mee aan de slag. :Y

Verder hebben mijn vriend en ik volgende week een afspraak met iemand, die een heleboel weet van het fenomeen 'samenwonen' en alles daaromtrent.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:22:42 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95062498
quote:
99s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:17 schreef Flew het volgende:

[..]

Bedankt voor je tip, daar gaan we zeker mee aan de slag. :Y

Verder hebben mijn vriend en ik volgende week een afspraak met iemand, die een heleboel weet van het fenomeen 'samenwonen' en alles daaromtrent.
Een relatietherapeut? Een notaris?
The love you take is equal to the love you make.
pi_95063618
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een relatietherapeut? Een notaris?
Pa en ma?

Haha, gewoon logisch nadenken moet toch voldoende zijn om een eind te komen lijkt me.
All management is Strategic Management.
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:29:33 #36
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_95083452
Hmm, de afspraak is afgezegd.
Er kan nog geen concreet plaatje worden gemaakt, als we de toekomstige huurprijs nog niet exact weten.

Ik denk dat we al een heel eind samen komen, als mijn vriend en ik onze vaste, maandelijkse uitgaven naast elkaar leggen, evenals ons inkomen.

Daaruit kun je toch wel opmaken wat je maximaal qua huur kan bekostigen samen, denk ik zo.
pi_95089534
De tip is nou al meerdere malen gegeven: kijk eens op de site van het Nibud. En schrik niet al te hard.
  woensdag 6 april 2011 @ 10:18:20 #38
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_95109899
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 18:35 schreef Flew het volgende:
Nou, mijn vriend en ik hebben drie appartementjes op het oog, die ook beschikbaar zijn.

* De eerste is 875 euro inclusief G/W/E + internet en televisie.
* De tweede is 910 euro all-inclusive, dus ook geen eindejaarsafrekeningen.
* De derde is 750 euro, maar exclusief G/W/E.

En ik vraag me af of die huizen betaalbaar zouden zijn, of dat het echt royaal buiten ons budget valt.

Er is redelijk wat aanbod in onze regio, dus we voorzien niet echt veel problemen met het vinden van een leuk huisje binnen twee maanden.

En binnen twee maanden is ook geen 'must'.
Het zou fijn zijn natuurlijk, maar een maandje langer wachten bij wijze van spreken, zou ook geen problemen opleveren.
Bij huren geldt vaak de regel dat het 2e inkomen maar voor de helft wordt meerekend, en vaak zie je dat er 3 tot 5 keer het huurbedrag als inkomen wordt gevraagd. Dus ik denk zo tussen de 350 en 550 euro aan huurprijs.

Reken daarnaast nog rond de 150 euro minimaal aan GWL, wat verzekeringen (10-15 euro per maand), zorgtoeslag ( snel 200 euro met zijn tweeen) , auto dan 200 euro, boodschappen moet voor 200 euro makkelijk lukken (400 is echt absurd veel) , internet en televisie abbo (25-40 euro), eventueel mobiel abbo (15 euro?) . euro of 800 euro ben je zo kwijt bovenop je huur maar met 2 keer 1100 euro inkomen moet dat dus wel lukken, vergeet ook niet te sparen ;)

[ Bericht 17% gewijzigd door Metro2005 op 06-04-2011 10:24:04 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_95110108
Hoi Flew!

Toen mijn vriend en ik gingen samenwonen hadden we per maand een vergelijkbaar inkomen als jij en je vriend (Ongeveer zo'n 2200 euro per maand). Onze huur was 360 euro per maand, exc. gas/water/licht. Wij gingen er vanuit dat we dus meer dan genoeg over zouden houden voor de auto, boodschappen en dat we dan ook nog een redelijk bedrag zouden kunnen sparen. Nu kwamen we uiteindelijk altijd keurig rond, maar sparen schoot er hier en daar toch wel is bij in. Je verkijkt je echt op dingen die soms "onvoorzien" opduiken; dan gaat er weer een wasmachine kapot, dan moet er weer wat gerepareerd aan de auto.
Houdt ook rekening met de gemeentebelastingen; wij krijgen daar geen vrijstelling voor en je hebt het op jaarbasis toch over zo'n 600 euro die je naast je huur en overige lasten moet kunnen ophoesten.. Kortom: ik denk dat je met 900 euro op 2200 voor huur je echt verkijkt op de dingen die je verder nog moet (en wil) doen..
pi_95110425
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:25 schreef silliegirl het volgende:
Hoi Flew!

Toen mijn vriend en ik gingen samenwonen hadden we per maand een vergelijkbaar inkomen als jij en je vriend (Ongeveer zo'n 2200 euro per maand). Onze huur was 360 euro per maand, exc. gas/water/licht. Wij gingen er vanuit dat we dus meer dan genoeg over zouden houden voor de auto, boodschappen en dat we dan ook nog een redelijk bedrag zouden kunnen sparen. Nu kwamen we uiteindelijk altijd keurig rond, maar sparen schoot er hier en daar toch wel is bij in. Je verkijkt je echt op dingen die soms "onvoorzien" opduiken; dan gaat er weer een wasmachine kapot, dan moet er weer wat gerepareerd aan de auto.
Houdt ook rekening met de gemeentebelastingen; wij krijgen daar geen vrijstelling voor en je hebt het op jaarbasis toch over zo'n 600 euro die je naast je huur en overige lasten moet kunnen ophoesten.. Kortom: ik denk dat je met 900 euro op 2200 voor huur je echt verkijkt op de dingen die je verder nog moet (en wil) doen..
Shit :o

2200 netto per maand, 360 huur (laten we er eens 500 van maken) en dan nog net rondkomen? Volgens mij ging daar iets niet goed met budgetteren. In mijn ogen moet je daar toch echt makkelijk van rond kunnen komen?
pi_95111397
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:34 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Shit :o

2200 netto per maand, 360 huur (laten we er eens 500 van maken) en dan nog net rondkomen? Volgens mij ging daar iets niet goed met budgetteren. In mijn ogen moet je daar toch echt makkelijk van rond kunnen komen?
Zoals ik zei: Dat ging ook altijd prima. Op maanden waarin we ons aan onze budgettering konden houden, ging er standaard 800 euro naar de spaarrekening. Maar er zaten een hoop maanden tussen waardoor we door extra uitgaven niet de geplande 800 euro konden sparen, maar slechts een deel of helemaal niets. Zo kwam er een keer een reparatie van de auto a 750 euro tussendoor. De maand erop ging de wasmachine kapot en moest er een nieuwe komen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij hadden die ruimte zonder dat we aan ons spaargeld moesten komen, maar ik kan me voorstellen dat je met 900 euro aan huur alleen dan wel is krap komt te zitten ja.
pi_95111647
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 11:01 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Zoals ik zei: Dat ging ook altijd prima. Op maanden waarin we ons aan onze budgettering konden houden, ging er standaard 800 euro naar de spaarrekening. Maar er zaten een hoop maanden tussen waardoor we door extra uitgaven niet de geplande 800 euro konden sparen, maar slechts een deel of helemaal niets. Zo kwam er een keer een reparatie van de auto a 750 euro tussendoor. De maand erop ging de wasmachine kapot en moest er een nieuwe komen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij hadden die ruimte zonder dat we aan ons spaargeld moesten komen, maar ik kan me voorstellen dat je met 900 euro aan huur alleen dan wel is krap komt te zitten ja.
Ah, dan heb ik je post niet goed begrepen.

Onvoorziene uitgaven zijn er inderdaad altijd, maar zelfs met een huur van ¤ 900,00 moet het mogelijk zijn om een buffer op te bouwen.
pi_95153897
Ik zou met zo'n laag inkomen kijken naar een klein huis, en niet een van 150 m2. En tja, in principe kun je toch geen 800 euro betalen op een inkomen van 1100 netto? Jullie zijn dan volledig van elkaar afhankelijk, en eigenlijk is het met zijn tweeën ook al erg veel geld. Maar ja, jullie zullen nu allebei apart waarschijnlijk wel meer kwijt zijn dan 400 euro, dus zul je er waarschijnlijk op vooruit gaan in dat opzicht.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_95153904
Lekker in een huis van 400,- in de maand gaan zitten en zo snel mogelijk een nieuwbouw huissie kopen ;)
pi_95154100
900 euro huur en een maandsalaris van 1100 per persoon? Vind je dat nou echt slim klinken?
thats it
pi_95156324
Met 2200 euro netto kun je prima 900 euro huur ophoesten. Dat is zo ongeveer mijn situatie geweest een tijd lang (ware het niet dat ik dat alleen verdiende, en dus geen "relatie"-risico liep op het huis ;)).

Verwacht alleen niet dat je ook nog veel kunt sparen; dat kon wel eens hard tegenvallen.
  donderdag 7 april 2011 @ 09:01:37 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95156358
Ach, wat is 'relatierisico' bij een huurhuis?
The love you take is equal to the love you make.
pi_95156546
quote:
99s.gif Op zondag 3 april 2011 18:38 schreef XL het volgende:
Dan is de vraag toch veel eenvoudiger.

2200 - 900 = 1300

Kun je van 1300 euro met zijn tweeen een maand rondkomen?
Als je je vaste lasten er ook nog afhaalt is het nog makkelijker inschatten.
Als je met z'n tweeën niet van 1300 euro per maand kunt rondkomen, dan ben je wel enorm slecht qua financiën. Woonkosten zijn normaal gesproken toch wel het grootste deel van je vaste lasten.

Werken jullie fulltime trouwens? Want dan is dat netto salaris wel erg laag.
pi_95156690
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:11 schreef Devz het volgende:

[..]

Als je met z'n tweeën niet van 1300 euro per maand kunt rondkomen, dan ben je wel enorm slecht qua financiën. Woonkosten zijn normaal gesproken toch wel het grootste deel van je vaste lasten.

Dat ligt er maar net aan, aan boodschappen, ziektekostenverzekering andere verzekeringen en abonnementen (telefoon 2x, internet + tv, ) ben je snel 700 euro kwijt

Dan heb je nog 500 euro voor andere dingen. Heb je een auto of misschien zelfs elk 1tje wordt het wel krap

En dan heb je nog dingen als gemeentebelastingen e.d.
pi_95156732
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 09:18 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan, aan boodschappen, ziektekostenverzekering andere verzekeringen en abonnementen (telefoon 2x, internet + tv, ) ben je snel 700 euro kwijt

Dan heb je nog 500 euro voor andere dingen. Heb je een auto of misschien zelfs elk 1tje wordt het wel krap
Ik vind 500 euro 'voor andere dingen' vrij veel hoor. Als je allebei een eigen auto hebt wordt het inderdaad wel krap, maar dat is als starter vast niet het geval. Gezien hun salaris ga ik er ook vanuit dat het gezamenlijk inkomen wel snel zal stijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')