abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 april 2011 @ 11:44:48 #51
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95016792
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:21 schreef nostradama het volgende:

[..]

Misschien moet je eens de ruimte geven om die link eens zichtbaar te laten maken. Aton heeft niet de bedoeling om zich toe te spitsen op antisemitisme maar op de politieke achtergrond waarin alles zich heeft afgespeeld en daar komt onvermijdelijk antisemitisme achter de hoek loeren. Niet meer en niet min. Tenzij je liever over een vredelievende Jezus wilt praten. Maar dan ben je op het verkeerde topic, denk ik zo.
Als dat zo is dan zou ik graag uitgelegd zien waar er sprake is van anti semitisme in die tijd. Het gaat om de rol van Jezus meld je, en de politeke achtergrond. Aton probeert zonder argumentatie een beeld te zetten, en roept daarnaast het een en ander zonder inhoud. Als ik om opheldering vraag wordt ik beticht van het dragen van gekleurde brillen.

Ik ben sowieso niet brildragend, dus ook in dat opzicht...

De volgelingen van Jezus waren zelf jood, en zij werden door joden beschuldigt. Hoe er dan sprake van anti-semitisme kan zijn is mij niet bepaald duidelijk.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_95016872
geduld...misschien wordt het je wel duidelijk met de tijd.
  maandag 4 april 2011 @ 11:50:18 #53
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95017001
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:46 schreef nostradama het volgende:
geduld...misschien wordt het je wel duidelijk met de tijd.
Misschien, als Aton het goed weet te onderbouwen...
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_95018869
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:50 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Misschien, als Aton het goed weet te onderbouwen...
En hier hebben we weer het magische woord: Onderbouw .
Als je uw geloof aannam, wat had jij als ' onderbouw ' ? De Bijbel ? En wat nog ? Wat heb jij verder aan onderzoek gedaan aan onderbouwen van wat je aannam voor waar ? Wat je op school geleerd hebt ? Wat de ' voorganger ' of hoe je de geestelijke ook wil noemen, je heeft voorgezegd? Ik geef hier genoeg linken aan en zaken om over na te denken. Wat je er mee doet kan me geen reet schelen. Misschien kan je zelf eens wat literatuur doornemen wat ik hier al veelvuldig heb aangereikt. Wat heb je dáár al van nagetrokken ? Wat verwacht je eigenlijk van me ? Dat ik hier om de haverklap een hoofdstuk ga kopiëren ? Dit doe ik, in tegenstelling tot sommigen hier een half evangelie neerpoten, enkel om relevante reden. Dus, lees wat ik hier schrijf of lees het niet. Trek mijn bronmateriaal na of niet, maar kom niet steeds opnieuw zeuren over ' onderbouw '.
  maandag 4 april 2011 @ 13:01:56 #55
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95019374
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:45 schreef ATON het volgende:
En hier hebben we weer het magische woord: Onderbouw .
Als je uw geloof aannam, wat had jij als ' onderbouw ' ? De Bijbel ? En wat nog ? Wat heb jij verder aan onderzoek gedaan aan onderbouwen van wat je aannam voor waar ? Wat je op school geleerd hebt ? Wat de ' voorganger ' of hoe je de geestelijke ook wil noemen, je heeft voorgezegd?
Geen idee wat dit met de discussie te maken heeft, of wat je hiermee wil zeggen. Ik heb daar wel een onderbouwing/reactie op, maar dat heeft op geen enkele wijze te maken met de discussie.

quote:
Ik geef hier genoeg linken aan en zaken om over na te denken. Wat je er mee doet kan me geen reet schelen. Misschien kan je zelf eens wat literatuur doornemen wat ik hier al veelvuldig heb aangereikt. Wat heb je dáár al van nagetrokken ? Wat verwacht je eigenlijk van me ? Dat ik hier om de haverklap een hoofdstuk ga kopiëren ? Dit doe ik, in tegenstelling tot sommigen hier een half evangelie neerpoten, enkel om relevante reden. Dus, lees wat ik hier schrijf of lees het niet. Trek mijn bronmateriaal na of niet, maar kom niet steeds opnieuw zeuren over ' onderbouw '.
Jij geeft een link, houd een betoog wat geen houd snijd, en gaat daarna met modder gooijen. Argumenten tegen accepteer je niet.

Jij komt met hele grote beweringen aan, en grote beweringen vragen ook grote bewijslast. Zeker als dat tegen de algemene consensus ingaat.
  maandag 4 april 2011 @ 13:24:41 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95020167
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 22:54 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik zie dat ik een belangrijke tekst in dit verband nog niet gegeven heb, zodat het zou kunnen lijken alsof ik dit uit mijn duim zuig.

Alsnog de betreffende tekst dan:

Johannes 11
47 Daarop riepen de hogepriesters en de farizeeën het Sanhedrin bijeen: Wat moeten we doen? Deze man doet veel wondertekenen, 48 en als we hem zijn gang laten gaan, zal iedereen in hem gaan geloven. Straks grijpen de Romeinen in; dan zullen ze onze tempel en ons volk vernietigen. 49 Een van hen, Kajafas, die dat jaar hogepriester was, zei tegen de anderen: Jullie begrijpen het niet! 50 Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat.
Bijzonder vreemd eigenlijk he? Dat de Schriftgeleerden toegaven dat JC "wondertekenen" deed. Mensen uit de dood oproepen en zo. Maar blijkbaar was dat niet genoeg om in hem te geloven. Met andere woorden: blijkbaar was het in die tijd niet zo heel buitengewoon dat er wonderdoeners rondliepen.
pi_95020197
Murvgeslagen:
quote:
De volgelingen van Jezus waren zelf jood, en zij werden door joden beschuldigt. Hoe er dan sprake van anti-semitisme kan zijn is mij niet bepaald duidelijk.
Kijk, dat is nu eens een goede vraag zie. Eigenlijk een kernvraag !

We moeten ons eerst de vraag stellen; Wie waren de volgelingen van Jezus ( de historische )?
Zoals we kunnen zien in Matt.5 : 17-19 , kwam hij duidelijk niet met een nieuwe leer, maar met het herstellen ervan. Wat was er te herstellen ? Door de eeuwenlange Helleense invloeden waren er denkbeelden van over genomen. Voorbeeld: Ik heb Romeinen waar ik al een tijdje zaken mee doe en af en toe op een etentje wordt uitgenodigd. Moet ik nog zonodig die voedingsvoorschriften nog opvolgen, of zou ik mijn zoontje nog laten besnijden. Ach, dat zal zonder ook wel gaan... Kijk, zulke zaken en nog honderd andere. Hoe zit het met onze nederlandse taal ? Hoeveel leenwoorden uit het engels zitten er al niet in waar er toch een perfect nederlands woord voor is. Een taalpurist gaat dit niet pikken. Snap je de gelijkenis ?
De zeloten ( ijveraars voor het geloof en cultuurbehoud ) waren zo', puristen. Terug naar de bron van de tijd van Jesaja en koning Josia. Dát waren de volgelingen van Jezus!
Nu gaan we iets verder in de tijd, de tijd ná de verwoesting en genocide van het jaar 70. Van de zeloten schiet er niet veel meer over. Zelfs Josephus, een zelotenleider, is overgelopen naar het kamp van de Romeinen. Ondertussen werkt Paulus aan een update om heidense rites en religies nog verder te laten infiltreren in het jodendom. Door Jezus op een andere wijze te verkopen dan de historische, ontwikkeld zich wél een nieuwe godsdienst. Ik denk zelfs dat hij dit niet in zijn eentje gedaan heeft. De helleense joden grijpen uiteraard deze kans met beide handen aan, dit tot grote ergernis van de trouw-gebleven-aan-de-Torah-joden. En in de versie van Paulus was iedereen welkom. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Deze metamorfose is verder geleidelijk ontwikkeld tot zijn hoogtepunt in 325 men de meest gangbare vorm van dit ' christendom' als staatsgodsdienst heeft aangenomen.
En nu zitten we met één vlag met twee ladingen; enerzijds de getrouwen ( zeloten ) van Jezus en anderzijds de volgelingen van de Paulus-versie, wat we nu kennen als ' het christendom'.
Het is dan ook zeer normaal dat de evangeliën, wat geen historische verslagen zijn, de Romeinen zeker niet de schuld aan Jezus' dood zullen geven. Stel nu eens even voor dat ze zouden geschreven hebben: Pilatus heeft Jezus en zijn beweging laten arresteren en ter dood gebracht als opruier. Ik denk niet dat er dan ooit een eerste editie van het N.T. het licht zou gezien hebben. Er waren in de eerste eeuw twee soorten christenen: de ene groep de zeloten en de andere groep de adepten van Paulus. Een eeuw later waren er wel tien soorten christenen, maar dan zonder de zeloten. Die waren gewoon uitgeroeid. Uiteindelijk heeft één groep het pleit gewonnen en heeft de rest gebrandmerkt als ketters. Waren nu een van die "ketterse groepen" in de meerderheid geweest, waren de huidige christenen de ketters.
pi_95020347
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:25 schreef ATON het volgende:

Zoals we kunnen zien in Matt.5 : 17-19 kwam hij duidelijk niet met een nieuwe leer...

Het is dan ook zeer normaal dat de evangeliën, wat geen historische verslagen zijn...
Waarom neem je dan het Mattheüs-evangelie aan het begin van je betoog wel als historisch uitgangspunt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 04-04-2011 14:07:46 ]
pi_95020570
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:01 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Geen idee wat dit met de discussie te maken heeft, of wat je hiermee wil zeggen. Ik heb daar wel een onderbouwing/reactie op, maar dat heeft op geen enkele wijze te maken met de discussie.
Hieruit besluit ik dat mijn veronderstelling juist is.

quote:
Jij geeft een link, houd een betoog wat geen houd snijd, en gaat daarna met modder gooijen. Argumenten tegen accepteer je niet.
Wat snijdt geen hout ?? Waar heb ik met modder gegooid ?? Argumenten die steek houden heb ik hier nog niet veel gelezen en kijk er echt naar uit.

quote:
Jij komt met hele grote beweringen aan, en grote beweringen vragen ook grote bewijslast. Zeker als dat tegen de algemene consensus ingaat.
Nou, zo groot zijn die beweringen niet hoor. Alles wat ik hier " beweer " komt niks van mezelf en is al in alle geuren en kleuren beschreven door deskundigen op elk gebied dat er mee te maken heeft. Nogmaals, ga zelf eens op zoek.
  maandag 4 april 2011 @ 14:36:23 #60
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95022965
quote:
Kijk, dat is nu eens een goede vraag zie. Eigenlijk een kernvraag !
Misschien wel een kernvraag, maar er jouw betoog is er zeker geen antwoord op.

quote:
De zeloten ( ijveraars voor het geloof en cultuurbehoud ) waren zo', puristen. Terug naar de bron van de tijd van Jesaja en koning Josia. Dát waren de volgelingen van Jezus!
In de wiki pagina die jij aanhaalt wordt vermeld dat de zeloten ontstonden rond het jaar 0, in dezelfde tijd dus van de geboorte van Jezus. Hoe zij dan volgelingen konden zijn van Jezus is mij een beetje vreemd. Historisch verslag daarvan bestaat ook niet.

Je zou kunnen zeggen dat zij later volgelingen werden, nadat Jezus in de openbaarheid trad. Echter kom je dan weer op het punt uit wat kleinduimpje al aanhaalde: Jezus leerde een gigantisch vreedzame leer. De engelse wiki meld o.a. dat de zeloten worden gezien als de eerste groep die gebruik maakte van terrorisme.

quote:
Ondertussen werkt Paulus aan een update om heidense rites en religies nog verder te laten infiltreren in het jodendom. Door Jezus op een andere wijze te verkopen dan de historische, ontwikkeld zich wél een nieuwe godsdienst. Ik denk zelfs dat hij dit niet in zijn eentje gedaan heeft.
Dit lijkt mij erg sterk. Het is duidelijk dat er veelvuldig contact was tussen de discipelen ( latere apostelen) en Paulus. Petrus spreekt aan het eind van zijn tweede brief ook lovend over Paulus en zijn brieven.

Dat Paulus persoonlijk op eigen houtje aan een nieuwe leer werkt lijkt mij dan ook wat vreemd.

quote:
En nu zitten we met één vlag met twee ladingen; enerzijds de getrouwen ( zeloten ) van Jezus en anderzijds de volgelingen van de Paulus-versie, wat we nu kennen als ' het christendom'.
Het is dan ook zeer normaal dat de evangeliën, wat geen historische verslagen zijn, de Romeinen zeker niet de schuld aan Jezus' dood zullen geven.
De bewering dat zeloten volgelingen waren van Jezus vind ik erg wankel, zeker in combinatie met de bewering dat er een tweede Paulus leer was die totaal dus in zou moeten zijn gegaan van de leer van de vroeg christelijke kerk.

quote:
Er waren in de eerste eeuw twee soorten christenen: de ene groep de zeloten en de andere groep de adepten van Paulus. Een eeuw later waren er wel tien soorten christenen, maar dan zonder de zeloten. Die waren gewoon uitgeroeid. Uiteindelijk heeft één groep het pleit gewonnen en heeft de rest gebrandmerkt als ketters. Waren nu een van die "ketterse groepen" in de meerderheid geweest, waren de huidige christenen de ketters.
Waar spreek je nu over? De concilies, of nog voor die tijd?
pi_95023347
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? De evangelieën zijn geschreven om en nabij het schisma tussen Joden en vroeg-Christenen, dus het is niet gek dat "de Joden" (als tegengesteld aan "Christenen") in sommige tekstplaatsen nogal negatief worden neergezet. Het is de vraag in hoeverre je dit "antisemitisme" kunt noemen. En dan nog zie ik de relevantie hiervan niet in voor dit topic.
Nostradama weet heel goed wat de bedoeling is van ATON, Haushofer, minstens even goed als hijzelf, want nostradama is het alter ego van ATON, dat zal nu onderhand toch wel duidelijk zijn.

Als de nood voor ATON het hoogst is, is nostradama nabij.

Nostradama:
quote:
:X Laten we nu Aton maar verder aan het woord laten, zou ik zeggen. Naar mijn gedacht heeft hij nog boeiende zaken te vertellen ~O>
  maandag 4 april 2011 @ 14:51:26 #62
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95023498
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:35 schreef ATON het volgende:

Hieruit besluit ik dat mijn veronderstelling juist is.
Je mag besluiten wat je wil, maar `nergens wordt duidelijk wat je wilt zeggen.

Ik merk op dat jij je beweringen niet of amper onderbouwd, en daarna begin jij over mijn kerkelijke achtergrond. Volgens mij begrijp jij best wel dat dat niets met elkaar te maken heeft.

quote:
Nou, zo groot zijn die beweringen niet hoor. Alles wat ik hier " beweer " komt niks van mezelf en is al in alle geuren en kleuren beschreven door deskundigen op elk gebied dat er mee te maken heeft. Nogmaals, ga zelf eens op zoek.
Geef dan op zijn minst een boek of link waar je stelling wordt uitgewerkt, in plaats van een bewering zonder steekhoudende argumenten.
pi_95023820
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
...
Ja, en dat ze beide Vlaams zijn en 2 dagen na elkaar zijn geregistreerd is ook lichtelijk verdacht :')

Ik heb een vermoeden dat ze mekaar IRL goed kennen. Geeft verder niet, het valt alleen op. :)
pi_95024506
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:36 schreef Murvgeslagen het volgende:

Misschien wel een kernvraag, maar er jouw betoog is er zeker geen antwoord op.
Misschien niet het antwoord wat je verwachtte ?

quote:
In de wiki pagina die jij aanhaalt wordt vermeld dat de zeloten ontstonden rond het jaar 0, in dezelfde tijd dus van de geboorte van Jezus. Hoe zij dan volgelingen konden zijn van Jezus is mij een beetje vreemd. Historisch verslag daarvan bestaat ook niet.
Nee, daarin is Wiki wel fout. De stichter van de zeloten ( als verzetsbeweging ) was Judas de Galileër in 6 v.C., kort na of in hetzelfde jaar dat Jezus geboren is. Wat vreemd is dat je deze beweging linkt aan de geboorte van Jezus. Zeer vreemd. Historisch verslag bestaat wél. En waar Wiki ook fout zit is met de aantal slachtoffers bij de slag om Jeruzalem en het totale dodental in Palestina. Dit zou betekenen dat iedereen was omgebracht.

quote:
Je zou kunnen zeggen dat zij later volgelingen werden, nadat Jezus in de openbaarheid trad.
Ook weer mis. Jezus werd volgeling van de zeloten als Nazarener. Officieel sloot hij zich er bij aan door de inwijding bij Johannes de Doper, een Esseen.
quote:
Echter kom je dan weer op het punt uit wat kleinduimpje al aanhaalde: Jezus leerde een gigantisch vreedzame leer.
Dat is de Paulinistische versie van Jezus, maar heeft niks te maken met de historische.
quote:
De engelse wiki meld o.a. dat de zeloten worden gezien als de eerste groep die gebruik maakte van terrorisme.
Dat waren de Sicarii, de harde kern. Niet alle zeloten waren sicarii. Zo had men ook de vreedzamere strekking van de Essenen. Allen waren ' vromen/ijveraars voor de Wet '.

quote:
Dit lijkt mij erg sterk. Het is duidelijk dat er veelvuldig contact was tussen de discipelen ( latere apostelen) en Paulus.
Om die reden lag hij dan ook zeer in de clinch met de broer van Jezus; Jakobus. Let wel, hij heeft met slechts twee contact gehad en kort erop hebben ze hem naar Cesarea verwezen.
quote:
Petrus spreekt aan het eind van zijn tweede brief ook lovend over Paulus en zijn brieven.
Opgelet, dit apocrief is maar zoveel waard als de rest van de evangelies.

quote:
Dat Paulus persoonlijk op eigen houtje aan een nieuwe leer werkt lijkt mij dan ook wat vreemd.
Daarom denk ik ook dat hij reeds in opdracht werkte van de staat. Hij had namelijk in Tarsus, een overwegend Mythras-gemeenschap, een leder-tentenmakerij. Dit type werd gebruikt door het leger. Hij had dus zeer goede connecties met het Rijk.

quote:
De bewering dat zeloten volgelingen waren van Jezus vind ik erg wankel, zeker in combinatie met de bewering dat er een tweede Paulus leer was die totaal dus in zou moeten zijn gegaan van de leer van de vroeg christelijke kerk.
Je kan toch niet beweren dat ik geen geduld heb he ? Nogmaals:
De zeloten was de groep waarin Jezus zich bewoog. Jezus wás een zeloot. Was hij dan volgeling van zichzelf ? Paulus' leer was geen tweede Paulus' leer. De leer van Paulus wás de vroeg christelijke kerk.

quote:
Waar spreek je nu over? De concilies, of nog voor die tijd?
Het eerste Concilie van Nicea en de daarop volgenden.
pi_95024748
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 14:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nostradama weet heel goed wat de bedoeling is van ATON, Haushofer, minstens even goed als hijzelf, want nostradama is het alter ego van ATON, dat zal nu onderhand toch wel duidelijk zijn.

Als de nood voor ATON het hoogst is, is nostradama nabij.

Nostradama:

[..]

Nu ja, alle middelen zijn goed he KD3 ? Maar... ik moet je teleur stellen stellen. Ik weet dat Nostradama uit België is, maar verder ken ik die niet of heb die nooit ontmoet. Misschien is de ' Verlichting ' eerder in België opgetreden dan in Nederland. Tja, wie zal het zeggen.
pi_95024802
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, en dat ze beide Vlaams zijn en 2 dagen na elkaar zijn geregistreerd is ook lichtelijk verdacht :')

Ik heb een vermoeden dat ze mekaar IRL goed kennen. Geeft verder niet, het valt alleen op. :)
Noemen jullie zulke opmerkingen dan wel relevant aan het topic? Je kan daar misschien een ander topic voor openen. _O-
pi_95024908
quote:
Ik merk op dat jij je beweringen niet of amper onderbouwd, en daarna begin jij over mijn kerkelijke achtergrond. Volgens mij begrijp jij best wel dat dat niets met elkaar te maken heeft.
Nou Murv, nu begin je wel deftig mijn keel uit te hangen hoor. Blijkbaar nood aan onderbouw. Aak-bewoner ??
pi_95024956
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:28 schreef nostradama het volgende:

[..]

Noemen jullie zulke opmerkingen dan wel relevant aan het topic? Je kan daar misschien een ander topic voor openen. _O-
Dit is gewoon beschamend voor een moderator!! Onder mijn niveau, zeker weten.
pi_95025050
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit is gewoon beschamend voor een moderator!! Onder mijn niveau, zeker weten.
Misschien kun je dan inhoudelijk op mijn posts ingaan om het niveau weer op te krikken :Y Zoals deze:

quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 13:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom neem je dan het Mattheüs-evangelie aan het begin van je betoog wel als historisch uitgangspunt?
pi_95025359
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:35 schreef Haushofer het volgende:

Misschien omdat ze als enige aansluit met het OT? Dus dichts bij oorspronkelijk Joodse leer
pi_95025911
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:43 schreef nostradama het volgende:

[..]

Misschien omdat ze als enige aansluit met het OT? Dus dichts bij oorspronkelijk Joodse leer.
En dan is het opeens wel als historie te lezen? Waarom?
pi_95026122
De Bijbel is niet historisch te lezen maar wel te ontwarren om zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen. En dan vertrek van zaken die het dichts de originele leer benaderd en dat is Matt. Daarom staat het ook als eerste in het NT. Het was ook het populairste evangelie. Maar ook daarin werden zaken verdraaid , toegevoegd en weggelaten en worden zaken vooral verkeerd gelezen of in het daglicht van Paulus geplaatst.
  maandag 4 april 2011 @ 16:00:17 #73
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95026161
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:19 schreef ATON het volgende:
[quote]
Misschien niet het antwoord wat je verwachtte ?
Jij gaat tegen mij op basis van die "kernvraag" een betoog beginnen, het geeft er echter geen antwoord op.

quote:
Nee, daarin is Wiki wel fout. De stichter van de zeloten ( als verzetsbeweging ) was Judas de Galileër in 6 v.C., kort na of in hetzelfde jaar dat Jezus geboren is. Wat vreemd is dat je deze beweging linkt aan de geboorte van Jezus. Zeer vreemd.
Daar was ik ook achter. De reden dat ik dat link is omdat jij aangaf dat de zeloten volgelingen waren van Jezus. Echter ligt het onstaan van de zeloten waarschijnlijk voor zijn geboorte, en al helemaal voor zijn optreden

quote:
Ook weer mis. Jezus werd volgeling van de zeloten als Nazarener. Officieel sloot hij zich er bij aan door de inwijding bij Johannes de Doper, een Esseen.
Jij hebt hier historische verslagen van, of zijn dit ook weer speculaties? Van het laatste weet ik zeer zeker dat het speculaties betreft.

quote:
Dat is de Paulinistische versie van Jezus, maar heeft niks te maken met de historische.
Dat is de Jezus die wordt beschreven in de evangeliën, en die zijn niet door Paulus geschreven. het betreft hier ooggetuigeverslagen.

quote:
Dat waren de Sicarii, de harde kern. Niet alle zeloten waren sicarii. Zo had men ook de vreedzamere strekking van de Essenen. Allen waren ' vromen/ijveraars voor de Wet '.
Maar dat wil bepaald niet zeggen dat de zeloten een vreedzaam volkje was. Dat meld je overigens ook zelf in je FP

quote:
Om die reden lag hij dan ook zeer in de clinch met de broer van Jezus; Jakobus. Let wel, hij heeft met slechts twee contact gehad en kort erop hebben ze hem naar Cesarea verwezen.
Heb jij hier een bron van? Er was alleen een discussie gaande over de toepassing van de besnijdenis. En dat heeft dus niks af te doen aan het feit dat Paulis veelvuldig goed contact had met de apostelen.

quote:
Opgelet, dit apocrief is maar zoveel waard als de rest van de evangelies.
Je schrapt dus gelijk het hele nieuwe testament? Je haalt het zelf aan in je OP?

quote:
Daarom denk ik ook dat hij reeds in opdracht werkte van de staat. Hij had namelijk in Tarsus, een overwegend Mythras-gemeenschap, een leder-tentenmakerij. Dit type werd gebruikt door het leger. Hij had dus zeer goede connecties met het Rijk.
Dat zij ik niet. Ik zei dat hij veelvuldig contact had met de apostelen, er waren diverse uitwisselingen van mensen die meegingen op zendingsrijs. Hij hield er dus geen eigen leer op na.

quote:
Je kan toch niet beweren dat ik geen geduld heb he ? Nogmaals:
De zeloten was de groep waarin Jezus zich bewoog. Jezus wás een zeloot. Was hij dan volgeling van zichzelf ? Paulus' leer was geen tweede Paulus' leer. De leer van Paulus wás de vroeg christelijke kerk.
Eerst beweer je dat zeloten volgelingen van Jezus waren, en nu beweer je dat hij gewoon een deel van die groep was?

En op basis waarvan wil jij dat beweren? Zoals zojuist duidelijk werd vind je de evangeliën niet hystorisch bruikbaar, evenmin als de petrus brieven.
  maandag 4 april 2011 @ 16:03:16 #74
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95026295
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 15:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Nou Murv, nu begin je wel deftig mijn keel uit te hangen hoor. Blijkbaar nood aan onderbouw. Aak-bewoner ??
Je draait er omheen, als je nu eens inhoudelijk op mijn vraag ingaat?
pi_95026515
Als er al mensen rond de pot draaien dan zal het wel niet Aton zijn hoor. Kijk maar bv. naar je opmerkingen ivm de al of niet volgelingen van de Zeloten van Jezus. Kan je daar nu zelf niet opkomen? Jezus was een groep van de Zeloten en hij had daarin ook volgelingen. Als iemand iets niet goed weet of wilt weten gaat een mens meestal vitten op trivialiteiten in de genre van wat was er nu eerst? , dat is duidelijk he.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')