Dat is dus ook een LIO Eerste stage die ik liep was ook met name observeren en daarvoor kreeg ik niks betaald. Pas toen ik zelfstandig les ging geven (tijdens mijn opleiding) kreeg ik een LIO-contract en dus 50% salaris. Van mijn medestudenten heeft maar een enkeling een 'gewoon' contract en de meeste hebben een LIO en dan nog onbetaald ook. Dit is wel 2e graads..quote:Op zondag 5 juni 2011 10:42 schreef Liekje het volgende:
Bedankt voor je reactie Hippos. Het afgelopen half jaar heb ik gewoon stage gelopen en kreeg ik ook niets betaald. Ook logisch, want toen observeerde ik vooral. Bij deze baan is het wel de bedoeling dat ik zelf gewoon ga lesgeven, alleen zullen ze me wel moeten begeleiden door af en toe een les bij te wonen. Maar ik draag wel zelf verantwoordelijkheid voor de klassen. Ik stap dus over van de stagevariant naar de baanvariant en het was even een (financiële) tegenvaller dat ik een lio-contract krijg. Dus daarom was ik benieuwd hoe gebruikelijk dit is, omdat ik op mijn opleiding er nog niemand over gehoord had.
Ik geef ook Nederlands, in de regio Rotterdam. Ik liep in eerste instantie onbetaald stage (eerstegraads), maar in april van mijn stagejaar kwamen er wat uren vrij van een collega die ziek thuis kwam te zitten. Dat waren 11 lesuurtjes ofzo, en die kreeg ik toen, gewoon betaald met een LB-salaris. Niks geen Lio-dingen, hoewel ik eigenlijk nog wel een lio (bij ons heette dat een dio) was. Ik zou dus ook niet zomaar akkoord gaan met dat voorstel hoor, als ik jou was.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:54 schreef Liekje het volgende:
Ik geef Nederlands, dus het is een schaarstevak, en in mijn regio is er ook veel vraag naar. Maar ik hoorde inderdaad van medestudenten dat hun studie gedeeltelijk betaald wordt en dat ze gewoon betaald krijgen. En de reden waarom ik ben overgestapt naar de baanvariant is vooral omdat ik geld nodig had haha. Ze vroegen me of ik over het voorstel wilde nadenken, maar goed te weten dat dit niet per sé heel standaard is.
Als je Nederlands geeft zou ik lekker solliciteren op andere scholen als ze je niet gewoon aan willen nemen. Het is idd. een schaarstevak en het is veel gebruikelijker dat je een gewone aanstelling hebt met een kelien omvang en dat de school dan je studie betaalt (dat deden ze bij mij niet, op mn nieuwe school wel)...quote:Op zondag 5 juni 2011 12:54 schreef Liekje het volgende:
Ik geef Nederlands, dus het is een schaarstevak, en in mijn regio is er ook veel vraag naar. Maar ik hoorde inderdaad van medestudenten dat hun studie gedeeltelijk betaald wordt en dat ze gewoon betaald krijgen. En de reden waarom ik ben overgestapt naar de baanvariant is vooral omdat ik geld nodig had haha. Ze vroegen me of ik over het voorstel wilde nadenken, maar goed te weten dat dit niet per sé heel standaard is.
Ze proberen altijd alles. Maar dan moet je zeggen dat ze dan maar een andere idioot zoeken (in andere woorden).quote:Op zondag 5 juni 2011 08:54 schreef Liekje het volgende:
Ik ben nu bezig met de master om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen en moet nog een half jaartje. Nu heb ik per komend schooljaar een baan van 0,5 fte. Ik ben ervan uitgegaan dat ik een gewoon contract zou krijgen, maar nu willen ze me een lio-overeenkomst aanbieden en dat scheelt de helft van het salaris :s Als mijn opleiding is afgerond wordt dit omgezet naar een gewoon contract. Heeft iemand van jullie ook zo'n overeenkomst gehad tijdens zijn studie? Ik vraag me af hoe gebruikelijk het is, omdat mijn medestudenten allemaal gewone contracten krijgen. En wat de overeenkomst allemaal precies inhoudt.
Zo hebben wij een leerling die met heel veel pijn en moeite vmbo-k doet, en zijn moeder blijft maar volhouden dat haar zoon hoogbegaafd is en eigenlijk op het vwo thuishoort. Zijn resultaten liggen dan ook niet aan het jochie zelf maar aan de docenten, want die kunnen volgens moeder geen lesgeven. Behalve de docent Engels, daar was ze volgens de mentor zeer over te spreken. Laat ik dat nu net zijn...quote:Op donderdag 9 juni 2011 14:18 schreef mane het volgende:
Ik heb ook zo'n geval. Een leerling in 3 gymnasium waarvan alle docenten al vanaf klas 1 waarschuwen dat hij het niet gaat redden, heeft duidelijk een hekel aan de klassieke talen en staat daar onvoloendes voor, en toch blijven de ouders maar volhouden dat hij het 'wel moet kunnen.' Zo eigenwijs en zo jammer voor het kind. Terwijl wij al drie jaar lang zeggen dat het niet gaat lukken dan toch ook nog met verwijten komen en zeggen dat ze zich nu wel overvallen voelen omdat ze de tip krijgen over te stappen naar een andere school ("Had dat advies niet eerder gekund?"). Tegenwoordig probeer ik zulke adviezen altijd heel vriendelijk in te pakken, omdat ik op mijn vorige school weleens het verwijt kreeg 'te hard' te zijn in die dingen, maar bij sommige mensen moet je gewoon hard zijn omdat ze het niet willen zien en weten. Beetje frustrerend soms die frustaties van ouders. . Wat is nou het probleem ook? Is atheneum of havo niet goed genoeg? Andere ouders zouden een gat in de lucht spingen. Ik snap dat niet hoor.
stond een mooi stuk over in de volkskrant, dat het aantal zorgleerlingen o.a. zo gegroeid is omdat niet kunnen leren een probleem is dat nu tot "zorg" wordt gerekend.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:59 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ze proberen altijd alles. Maar dan moet je zeggen dat ze dan maar een andere idioot zoeken (in andere woorden).
Die verhalen hier over ouders zijn ook erg herkenbaar. Ouders zijn een groot deel van alle problemen in het onderwijs. Er zitten zoveel leerlingen op te hoge niveaus (in 3 Havo bij mij hoort 15% er niet). En vervolgens wordt er zoveel gezeurd over het dalende niveau in het onderwijs. Ja, goh. De kudde is zo snel als de langzaamste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |