abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95160020
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Klopt, daar had ik even geen tijd voor.

Jij vindt het dus gek dat er is bezuinigd vlak na het einde van de Koude Oorlog? Ik niet, ik vind het meer dan terecht. Als je een PvdA-minister en bezuinigingen uit 1991 moet gebruiken om je punt duidelijk te maken heb je blijkbaar wel heel erg argumenten om je gelijk aan te tonen.

Jij geeft altijd zo lekker af op links, maar in de naoorlogse parlementaire geschiedenis heeft het CDA (of één en misschien zelfs twee van haar voorgangers) slechts acht jaar niet in de regering gezeten.
Mijn punt was dat de jaren 60 en 70 niet uit bezuinigingen bestonden door partijen zoals werd aangegeven door Delpit. De bezuinigingen begonnen pas in 1991, en niet onder ministers onder welke pluimage ook in de dertig jaar ervoor.

Maar ik vind je standpunt inzake de bezuinigingen in 1991 wel erg prappant, onderbouw die eens?

En ik herhaal, het CDA bestaat pas 31 jaar en moet je niet rekenen tot de liberalen, dus het CDA is in mijn ogen ook een linkse partij ( God, liefde voor de medemens en dat soort onzin?) ;)
  donderdag 7 april 2011 @ 11:20:32 #177
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_95160343
Sorry hoor, maar of je nu door een kat of een hond gebeten wordt. :{w
De hele discussie links en rechts gaat nergens over. Ongeacht welke kleur de regering heeft komt de krijgsmacht er bekaaid vanaf.

Het vervelende aan politici is dat ze een lange termijn visie van 4 jaar hebben. Bezuinigingen zijn te vaak ondoordacht en leveren vaak het tegenovergestelde op, namelijk extra kosten.

Ik denk dat de mensen hier op het forum genoeg voorbeelden kunnen noemen. Denk aan de afstoting van de Orions, L- en M fregatten en de Apaches. Maar wat dacht je van het nieuwe bestuursmodel waarmee het CDC en de DMO hun intrede hebben gedaan in 2005? Het heeft Nederland alleen maar geld gekost. In plaats van een efficiency slag te maken is er nu meer bureaucratie dan ooit. Maar daar hoor je mensen niet over. Over wanbestuur door politieke top. Die gaan gewoon verder naar hun volgende baantje en laten Defensie in chaos achter.

Ik vind het heel jammer dan in de samenleving er altijd zo makkelijk gedaan wordt als er wordt bezuinigd op de krijgsmacht en militairen hun baan verliezen. Maar dan heb ik nieuws voor de mensen. 1 op 7 gaat eruit. Locaties zullen gesloten worden. Regio's waar veel militairen wonen of waar bedrijven leveren aan Defensie gaan een enorme klap krijgen.

En dan hebben we nog niet eens gekeken naar al het goede werk wat we de afgelopen jaren verzet hebben. In Irak, Afghanistan enzovoort. Je kunt het er niet mee eens zijn dat we daar opereren, maar voorlopig mogen we wel weer aanschuiven bij de G-20. Nederland koopt o.a. met de inzet van haar krijgsmacht invloed in de internationale politiek en haalt daar ook economisch voordeel uit.

Het klopt dat de wereld veranderd is en dat het beschermen van onze landsgrenzen niet langer altijd onze inzet bepaald. Mensen hoor je vaak: "We worden toch niet meer aangevallen". Maar dezelfde mensen moeten eens goed kijken hoe de wereld is veranderd. De wereld staat in brand. Er is gigantisch veel instabiliteit in Afrika, Azië en in zelfs in sommige delen van Europa. Dictators, schurkenstaten en opkomende economieën in o.a. Azië en Zuid-Amerika bezuinigingen niet op hun militaire apparaat. Dat zullen de landen zijn die het straks voor het zeggen krijgen. En als je dan als Nederland (en de rest van Europa waar ook flink bezuinigd wordt) je belangen niet kan verdedigen, ben je daar mooi klaar mee.

Als je denkt dat de wereld veiliger is geworden dan leef je in een droomwereld.

Ik denk dat de krijgsmacht wel degelijk nuttig is voor Nederland. Voor zowel taken in eigen land als taken internationaal gezien.
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
pi_95163466
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:11 schreef Clan het volgende:

[..]

Mijn punt was dat de jaren 60 en 70 niet uit bezuinigingen bestonden door partijen zoals werd aangegeven door Delpit. De bezuinigingen begonnen pas in 1991, en niet onder ministers onder welke pluimage ook in de dertig jaar ervoor.

Maar ik vind je standpunt inzake de bezuinigingen in 1991 wel erg prappant, onderbouw die eens?
De Sovjet-Unie, de grootste bedreiging voor Nederlandse belangen in de veertig jaar daarvoor viel uit elkaar. Het leek er op dat het westen geen vijanden meer had, zeker op het gebied van conventionele oorlogsvoering. Dan heeft het geen zin om een leger in stand te houden dat is gericht op een dergelijke dreiging.

quote:
En ik herhaal, het CDA bestaat pas 31 jaar en moet je niet rekenen tot de liberalen, dus het CDA is in mijn ogen ook een linkse partij ( God, liefde voor de medemens en dat soort onzin?) ;)
Niet liberaal staat gelijk aan links?

pi_95163945
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 10:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nee maar het is een voorbeeld, de politiek heeft torenhoge ambities wat betreft defensie, als het mogelijk was deden we overal aan mee maar ondertussen blijft er door de bezuinigingen geen leger over.
Daarom heeft men ook voor de kaasschaaf gekozen in plaats voor echt rigoureus schrappen en wat overblijft op topniveau houden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_95164173
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarom heeft men ook voor de kaasschaaf gekozen in plaats voor echt rigoureus schrappen en wat overblijft op topniveau houden.
Topniveau? Het aantal oefeningen is al sterk gedaald,
Ron Paul 2012
pi_95164868
quote:
Ten eerste, het CDA bestond nog helemaal iet in de jaren 60 en 70, daarnaast zijn de confessionelen niet per definitie rechts, maar gewoon conservatief. Ten tweede begonnen de bezuinigingen bij Defensie pas in 1991, en toen zat er een PvdA minister op die post, en dat zijn tot nu toe de grootste bezuinigingen geweest die Defensie ooit heeft gehad. Ik denk dat jij eerst zelf eens wat geschiedenisles moet volgen eer je zo'n grote mond hebt.

Gelul dat het CDA pas 31 jaar bestaat. CDA is gewoon een fusiepartij van ARP, CHU en KVP. En wie was er (zowel voor als na de oorlog), meestal met hulp van de VVD, soms met behulp van PvdA aan de macht? Juist ja de ARP, de CHU, de KVP - het CDA dus. Dus roepen dat het CDA niet bestond is nogal sneu en bezijds de echte waarheid.

CDA links noemen is helemaal mooi. De namen Hendrikus Colijn, Pieter Sjoerds Gerbrandy en Piet de Jong wel eens gehoord? Respectievelijk KNIL majoor, reserve landmachtkapitein en kapitein ter zee (militair dus) voordat ze politicus bij één van de CDA voorgangers en uiteindelijk premier werden van een rechts kabinet? Ik zou eens naar ex onderzeebootkapitein Piet de Jong gaan als ik jou was en hem een linkse hippie noemen. Kortom mijn stelling dat links niets, maar dan ook helemaal niets van doen heeft met zeker de huidige bezuinigingen blijft staan en is prima onderbouwd.

En ja de grote bezuinigingen op defensie begonnen in de jaren negentig. Niet geheel toevallig samenvallend met de val van het sovjetrijk. Heel begrijpelijk en volkomen terecht dus. Of hadden er hier mensen nog een zinvolle rol gezien voor een leger vol met dienstplichtigen en pakweg 1000 tanks op de duitse hei? Volgens mij hebben we onze moderne geprofessionaliseerde krijgsmacht juist aan een linkse (PvdA) minister te danken. Wel een beetje moeilijk om te bevatten misschien wanneer je nooit anders hebt geleerd en niets anders kunt roepen dan 'links is slecht!' en 'links doet potverteren'.
pi_95165649
Heb hier nog een tabel met de ontwikkeling van het defensiebudget

Overzicht van de defensie-uitgaven uitgedrukt in procenten van het BBP:
Luxemburg 0,77
Canada 1,02
Spanje 1,17
Nederland 1,21 (in 2011)
Litouwen 1,24
België 1,24
Letland 1,28
Hongarije 1,33
Duitsland 1,35
Denemarken 1,36
Nederland 1,43
Slovenië 1,57
Portugal 1,64
Estland 1,67
Noorwegen 1,70
Tsjechië 1,81
Italië 1,81
Slowakije 1,83
Polen 1,92
Frankrijk 1,94
Roemenië 1,95
Verenigd Koninkrijk 2,31
Bulgarije 2,53
Griekenland 3,07
Turkije 3,21
Verenigde Staten 3,78

[ Bericht 59% gewijzigd door Leopaard op 07-04-2011 13:47:25 ]
Nastresser
  donderdag 7 april 2011 @ 14:01:48 #183
21467 franske19
Hit the deck!
pi_95166463
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 23:04 schreef Cobra4 het volgende:
En we kunnen ons vast klaar maken voor nog meer bezuinigingen.

Een nieuwe uitgave post heeft zich gemeldt. Portugal vraagt 80 miljard steun. Zal mij benieuwen hoeveel NL gaat geven ondanks de zware bezuinigingen.
Het wrange is dat juist Portual een jaar of wat geleden 37 Leopard tanks van Nederland heeft gekocht. :')
pi_95166595
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 23:04 schreef Cobra4 het volgende:
En we kunnen ons vast klaar maken voor nog meer bezuinigingen.

Een nieuwe uitgave post heeft zich gemeldt. Portugal vraagt 80 miljard steun. Zal mij benieuwen hoeveel NL gaat geven ondanks de zware bezuinigingen.
Ja, maar dat geld krijgen we terug hè!
  donderdag 7 april 2011 @ 14:13:41 #185
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_95166935
Ik snap nog steeds niet dat ze niet fors bezuinigen op ontwikkelingshulp. Kut kabinet.
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_95167938
Ik heb een idee! Zullen we de waterschappen ook grotendeels afschaffen, met het argument ''want de laatste watersnoodramp was al weer 54 jaar geleden.'' ?

Politici :{
  Moderator donderdag 7 april 2011 @ 14:37:58 #187
236264 crew  capricia
pi_95168021
quote:
Op donderdag 7 april 2011 14:36 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Ik heb een idee! Zullen we de waterschappen ook grotendeels afschaffen, met het argument ''want de laatste watersnoodramp was al weer 54 jaar geleden.'' ?

Politici :{
Tja, dan had je maar SGP moeten stemmen...die zijn de enigen die niet op def willen bezuinigen, volgens mij.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_95168503
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Tja, dan had je maar SGP moeten stemmen...die zijn de enigen die niet op def willen bezuinigen, volgens mij.
Dat klopt, maar dat is een radicale geloofspartij. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van.
  donderdag 7 april 2011 @ 15:49:06 #189
21467 franske19
Hit the deck!
pi_95171329
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:48 schreef HAKIM_1988 het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat is een radicale geloofspartij. Daar wordt je helemaal niet vrolijk van.
VVD heeft ook in het programma staan dat ze niet willen bezuinigen op defensie, vervolgens doen ze exact het tegenovergestelde. Laatste keer dat ik VVD heb gestemd. CDA had soortgelijke plannen.
  donderdag 7 april 2011 @ 16:24:08 #190
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95172921
Staat 8 april nogsteeds?
De jongste :)
pi_95172966
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:24 schreef FadetoGreen het volgende:
Staat 8 april nogsteeds?
Dat merken we morgen. :X
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 7 april 2011 @ 16:26:29 #192
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95173022
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:25 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Dat merken we morgen. :X
Lekker dan, dat ze je dat niet al vandaag laten weten... Zit je nog langer in spanning...
pi_95173144
Misschien is het wel een late april grap en krijgt Defensie er juist geld bij. 20k meer personeel, 20 B2-spirit bommenwerpers van de Amerikanen cadeau en een stuk of 10 apaches.
Ron Paul 2012
  donderdag 7 april 2011 @ 16:38:48 #194
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_95173554
Ik vroeg trouwens iets! wie gaat er nu ammel SGP stemmen?
  donderdag 7 april 2011 @ 16:39:49 #195
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95173605
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:38 schreef revolutionarymen het volgende:
Ik vroeg trouwens iets! wie gaat er nu ammel SGP stemmen?
Ik denk (DENK) dat veel mensen dat zowieso niet doen omdat het een geloofspartij is en dat ze misschien 1/2 zeteltjes erbij krijgen.
pi_95173622
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:24 schreef FadetoGreen het volgende:
Staat 8 april nogsteeds?
Staat volgens mij nog steeds. Wij krijgen morgen in ieder geval de maatregelen te horen hier op de kazerne. Ben benieuwd :')
  donderdag 7 april 2011 @ 16:40:58 #197
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95173643
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:40 schreef kronolith het volgende:

[..]

Staat volgens mij nog steeds. Wij krijgen morgen in ieder geval de maatregelen te horen hier op de kazerne. Ben benieuwd :')
Kans dat jij ontslagen wordt?
  donderdag 7 april 2011 @ 16:42:45 #198
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_95173723
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:39 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

Ik denk (DENK) dat veel mensen dat zowieso niet doen omdat het een geloofspartij is en dat ze misschien 1/2 zeteltjes erbij krijgen.
ja precies beter kan je het niet hebben, je hebt het beste mogelijke signaal afgegeven én ze komen toch never nooit in de regering dus je hoeft niet schuldig te voelen naar je vriendin :)
pi_95173737
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:40 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

Kans dat jij ontslagen wordt?
Hoop het niet, de onderzeedienst blijft als het goed is nog :) . Er gaan hier al wel geruchten dat de hele mijnendienst eruit geflikkerd wordt...
  donderdag 7 april 2011 @ 16:45:16 #200
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95173840
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:42 schreef kronolith het volgende:

[..]

Hoop het niet, de onderzeedienst blijft als het goed is nog :) . Er gaan hier al wel geruchten dat de hele mijnendienst eruit geflikkerd wordt...
Idd onderzeedienst blijft (staat in alle persberichten enzo), en mijnendienst wordt veel geschrapt.
Iemand anders hier kans op ontslag?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')