abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94884918
Gegroet allen,

Het volgende filmpje bracht mij aan het denken:

Ja, als je het zo bekijkt is het heelal zo onmetelijk groot en stelt de aarde, laat staan wijzelf, zo ontzettend niets voor in het grote geheel... Van de vele miljarden sterrenstelsels met elk vele miljarden zonnen zitten wij, toevallig, op deze planeet, maar wat aan te klooien met zijn allen. Zit er een doel achter? Waarschijnlijk niet - dat we met 7 miljard op deze planeet rondwandelen en geen van ons weet wat de zin van het leven is moet toch wel genoeg zeggen eigenlijk. Hoe bizar is dat?

Ja, inderdaad, sommige mensen geloven in een God, hoger doel, etc, maar dat is allemaal wishful thinking om niet de ondraaglijke realisatie door te laten dringen dat het leven helemaal nergens voor dient. Voortbestaan van de soort? Evolutie? Nah, ook niet, over pak hem beet 4 miljard jaar gaat de zon toch supernova en is alles voor niets geweest. Hoe verder ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat iedereen maar dingen doet om niet tot de conclusie te hoeven komen dat alles zinloos is. Bezigheidstherapie.

Men stelt zichzelf doelen, 'die baan wil ik hebben', 'die auto wil ik in rijden', 'ik wil de marathon lopen', om maar in beweging te blijven. De zgn. 'carrot on a stick'. De wortel zelf wordt nooit bereikt, want als die eenmaal bereikt is kom je weer tot de conclusie dat het toch allemaal zinloos is, dus men stelt zich weer een nieuw doel voor ogen en het begint weer van voor af aan. Om de rit wat gemakkelijker te maken sluiten we onszelf op in regeltjes, gewoontes en gebruiken, en proberen we onze gedachten te stoppen mbv televisie en computer. Die 'kick' die je krijgt als je een doel bereikt heb prik je ook uiteindelijk door als gewoon een evolutionair handigheidje om de soort maar in beweging te laten blijven, en de magie is er ook wel vanaf als je dat eenmaal door hebt. Hetzelfde met de zgn. 'moraal' - dingen die goed lijken zijn uiteindelijk toch allemaal nutteloos en werken meestal zelfs averechts.

Het verbaast me ook dat mensen zoveel dingen pikken, voor lief aannemen - 'het is zoals het is'. Het Koningshuis bijvoorbeeld. "Ja, het kost bakken vol met geld en levert niets op, maar het is een traditie en die moeten we respecteren." Ja, en? Als we op die manier gingen redeneren waren we nog in de tijd van de boeren en de adel gebleven. Mensen worden nog steeds massaal gemanipuleerd door zichzelf en andere mensen, die kuddementaliteit heerst nog steeds. Er is echter maar één iemand nodig die dat eerste dominosteentje om durft te gooien, wat je ook ziet nu in de Arabische landen. Waarom doen we dat hier niet? Laten we hier niet zien wat we van bepaalde zaken vinden? We worden uitgeknepen door de EU en laten dat vrolijk doorgaan, staan volgende maand vrolijk met vlaggetjes te zwaaien op de persoonsverheerlijkingsdag van mevr. van Amsberg - maar ook voorbeelden dichter bij huis, bijvoorbeeld een overval, of vandalisme waarin niemand ingrijpt.

Men is er ook, onbewust, ontzettend bang voor dat het allemaal zinloos is, vandaar dat men probeert zo belangrijk mogelijk te zijn met dingen als Hyves, Facebook, Twitter etcetera. Want als je even nadenkt stel jijzelf al helemaal niets voor - tienduizenden jaren menselijke geschiedenis voor jou, tienduizenden jaren menselijke geschiedenis na jou. Een oneindig zwart gat voor je geboorte waar je niets van meegekregen hebt, een oneindig zwart gat na je dood waar je niets van mee kunt krijgen. En iedereen die jou uiteindelijk vergeet, wat je ook doet. Nee, geen prettige gedachte. Dus wat kun je doen? Uiteindelijk komt het er alleen maar op neer dat het leven een bezigheidstherapie is, en dat we allemaal in die draaimolen meedoen. Uitzonderingen zijn mensen die de situatie werkelijk doorhebben en hebben laten zinken, en dan resteren nog drie opties - je hebt door dat het allemaal zinloos is en stapt uit het leven, je hebt door dat het geen zin hebt om je druk te maken en doet je tegoed aan hedonistisch genot, of je maakt gebruik van deze kennis en manipuleert de boel vanaf de zijkant of van bovenaf - volgens mij overkomt dat dictators vaak waardoor ze nog gekker worden dan ze al waren, omdat ze doorkrijgen dat ze alles kunnen doen wat ze willen, het volk slikt het toch wel.

Enfin, excuses voor deze onsamenhangende brainfart, geen idee waarom ik dit typ, maar het moest er even uit :P
pi_94885215
Onze zon is niet groot genoeg om supernova te gaan, maar +1 voor dat leven geen doel heeft *O*
pi_94888101
Goede OP, ben het op veel punten met je eens en daar hou ik het nu bij want k ga mijn bed weer in. Morgen een uitgebreide reactie ^O^
pi_94888398
Ze heet mevrouw van Oranje- Nassau tot Lippe Biesterdinges ofzo en niet Amsberg, want ze heeft nooit de naam van wijlen haar man aangenomen. Verder goed stuk.

Je kunt wel wat kanttekeningen maken. Weliswaar is het leven zinloos en toevallig, maar wij mensen zijn wel product van die evolutie, en wij zijn geëvolueerd tot een sociale diersoort. Bezig zijn met andere mensen , of het nu je eigen kinderen zijn of je facebook 'vriendjes' kan dus wel degelijk ons gelukkig maken. Maar goed, het is nu 02:00 uur en al lijd ik vanavond een beetje aan slapeloosheid, dit is meer iets om later op door te gaan, ga nu geen lang verhaal schrijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door vaarsuvius op 01-04-2011 02:21:33 ]
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_94888436
'Leidt ik' is wel heel erg. Verder wel eens met de post.
pi_94888569
Zou het hoogste doel dan niet onze cultuur zijn ?
pi_94888600
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 02:10 schreef Ausputzert het volgende:
'Leidt ik' is wel heel erg. Verder wel eens met de post.
oops :@

wel slapeloos , niet uitgerust...
pi_94888637
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 02:20 schreef superdrufus het volgende:
Zou het hoogste doel dan niet onze cultuur zijn ?
Voor mij persoonlijk geldt dat wel denk ik
pi_94888736
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 02:25 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk geldt dat wel denk ik
Maar aan de andere kant is er ook een Socrates die beweert dat diegenen met een antwoord het eigenlijk niet weten.
Zelfs Nietzsche geloofde dat er meer was dan alleen nihilisme.
  vrijdag 1 april 2011 @ 10:00:35 #10
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_94892666
En uiteindelijk sterft al het leven op de aardbol uit en is er tot in de eeuwigheid geen mensheid meer... And nobody to care...
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_94897004

If we had all the answers, there would be nothing left to discover...

Wel kort door de bocht maar het geeft deels antwoord op de vraag van TS, als je verder kijkt dan het filmpje zelf.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2011 12:07:40 ]
pi_94901301
Ignorance is bliss, inderdaad. Hoe meer je weet, hoe meer zorgen je je gaat maken over dingen waar je eigenlijk niets aan kunt doen. De huidige eurocrisis bijvoorbeeld - als je niet geschoold bent in economie zal je er waarschijnlijk niets van begrijpen, maar een professor in macro-economie zal beseffen dat we diep in de shit zitten met zijn allen, wat zijn nachtrust niet erg bevordert. Politiek ook - een 'dom' iemand zal denken dat in de Tweede Kamer en in Europa alleen de hele slimme mensen zitten die het beste voor het land willlen, maar een 'slim' iemand zal al snel inzien dat er een paar ontzettende retards tussenzitten en de EU meer de USSR dan de VS is (excuses voor mijn politieke mening, het is slechts ter schetsing van een voorbeeld :P).

Domme mensen zullen eerder hebben van 'hij is slimmer dan mij, hij denkt goed na over wat er gaat gebeuren en het zal wel goed komen', bij slimme mensen is het 'hij weet net zo min als ik wat er nodig is om de problemen op te lossen, gaat dit wel goed komen?', of zelfs 'wat een idioot, dit lost de problemen niet op maar maakt ze alleen maar erger!'. Dusja, ik denk dat domme mensen gelukkiger zijn, omdat ze sommige problemen niet begrijpen, laat staan dat ze zich er zorgen om kunnen maken. Ignorance is bliss :)

Rest de vraag: wat te doen? Aangezien alles uiteindelijk toch vrij zinloos is kun je net zo goed doen waar je zin in hebt en je niet al te veel laten leiden door de kuddementaliteit (al moet je natuurlijjk wel de risico's inschatten en de nodige verantwoordelijkheden in het leven nemen). Een soort van übermensch worden, volgens mij bedoelde Nietzsche ongeveer dat ermee. Dus als ik bijvoorbeeld het koningshuis weg wil moet ik daar gewoon actie tegen ondernemen, maar ja, dan bestaat natuurlijk de kans dat je net als Erwin L voor gek wordt verklaard en in een inrichting belandt...
pi_94901822
Volledig eens met de eerste 2 alinea's/

Wat te doen ?

Ik denk juist niks. Niet nadenken. Laten gaan voor wat het is. Hoe meer je weet, hoe minder lekker je slaapt. En hoe meer je weet en alle problemen van te voren ziet, hoe meer het leven een hel wordt. We horen niet ALLES te weten en het leven te perfectioneren. Als we alles onder controle hadden zouden we geen mensen meer zijn maar robots.
pi_94903094
Ironisch dat ts in zijn OP beweert dat men aan kuddegedrag doen en vervolgens precies hetzelfde gedrag vertoont, maar anyway er zijn bepaalde axioma's die nodig zijn om het leven te leiden. We zijn immers wezens die bestaan in de geestelijke en fysieke wereld, maar we leven en bij dit leven horen bepaalde lichamelijk en geestelijke begeertes.
pi_94903251
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:51 schreef superdrufus het volgende:
Ironisch dat ts in zijn OP beweert dat men aan kuddegedrag doen en vervolgens precies hetzelfde gedrag vertoont
Hoe precies? :P Maar ja, soms is kuddegedrag wel nuttig voor als je geen zin hebt om na te denken en alles wel prima vindt zoals het is. Andere keren weer niet, bijvoorbeeld met onzindingen als Facebook en Twitter, al is dat natuurlijk wel weer een ideale mogelijkheid om de boel te flessen en eens lekker te gaan trollen.
pi_94903860
quote:
Op vrijdag 1 april 2011 14:55 schreef TBNA het volgende:

[..]

Hoe precies? :P Maar ja, soms is kuddegedrag wel nuttig voor als je geen zin hebt om na te denken en alles wel prima vindt zoals het is. Andere keren weer niet, bijvoorbeeld met onzindingen als Facebook en Twitter, al is dat natuurlijk wel weer een ideale mogelijkheid om de boel te flessen en eens lekker te gaan trollen.
Het is vrij makkelijk om tot de conclusie te komen dat er niks is omdat het heelal een tijdslimit heeft of omdat onze cultuur gebaseerd is op imitatie. Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.
pi_94905528
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:10 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Het is vrij makkelijk om tot de conclusie te komen dat er niks is omdat het heelal een tijdslimit heeft of omdat onze cultuur gebaseerd is op imitatie. Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.
Tja, héél misschien zou dat zo kunnen zijn, maar het feit dat we hier met 7 miljard rondlopen en geen van ons weet wat dat doel dan is zegt wel genoeg lijkt me...
pi_94906046
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:55 schreef TBNA het volgende:

[..]

Tja, héél misschien zou dat zo kunnen zijn, maar het feit dat we hier met 7 miljard rondlopen en geen van ons weet wat dat doel dan is zegt wel genoeg lijkt me...
Niet alle 7 miljard vragen zichzelf het ook af. Ik denk dat 70% procent gelovig is dus die kan je wegstrepen, die denken niet mee. En van da overige 30% zal het ook niet zo een groot deel zijn dat zich met deze vraag bezig houd.
pi_94911608
Alle organismen hebben 2 doelen: overleven en voortplanten.
pi_94913306
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:55 schreef TBNA het volgende:

[..]

Nou, dat geen van ons dat weet lijkt me een boude uitspraak.
Hier zijn in de loop der tijden veel antwoorden op geformuleerd, en dit is er een van:

quote:
Wat is het doel van mijn bestaan? Het gnostische antwoord luidt onder meer dat je diepste kern een goddelijke vonk is. Je stamt van God af, en het gaat er in dit leven om, dat je je dat bewust wordt. Het is de bedoeling, dat je uit de onwetendheid omtrent je afkomst ont-waakt en tot het inzicht komt, dat je hier op aarde niet thuis bent. Je hoort ergens anders, in het hemelse rijk van licht en eeuwigheid. Door die gnosis kun je verlost worden van de vergankelijke materiële wereld en deel krijgen aan de onvergankelijke kennis van God. Ten diepste is deze kennis ook zelfkennis, aangezien God ook in je zelf te vinden is1.
http://www.riemerroukema.(...)%20en%20Gnostiek.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door kleinduimpje3 op 01-04-2011 21:48:10 ]
pi_94933721
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:45 schreef Caxixi het volgende:
Alle organismen hebben 2 doelen: overleven en voortplanten.
Dat weten we dus niet.
ROBODEMONS..................|:(
pi_94934110
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 06:42 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat weten we dus niet.
Niet? ;(
pi_94934831
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 00:19 schreef TBNA het volgende:
Gegroet allen,

Ja, als je het zo bekijkt is het heelal zo onmetelijk groot en stelt de aarde, laat staan wijzelf, zo ontzettend niets voor in het grote geheel... Van de vele miljarden sterrenstelsels met elk vele miljarden zonnen zitten wij, toevallig, op deze planeet, maar wat aan te klooien met zijn allen. Zit er een doel achter? Waarschijnlijk niet - dat we met 7 miljard op deze planeet rondwandelen en geen van ons weet wat de zin van het leven is moet toch wel genoeg zeggen eigenlijk. Hoe bizar is dat?

Ja, inderdaad, sommige mensen geloven in een God, hoger doel, etc, maar dat is allemaal wishful thinking om niet de ondraaglijke realisatie door te laten dringen dat het leven helemaal nergens voor dient. Voortbestaan van de soort? Evolutie? Nah, ook niet, over pak hem beet 4 miljard jaar gaat de zon toch supernova en is alles voor niets geweest. Hoe verder ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat iedereen maar dingen doet om niet tot de conclusie te hoeven komen dat alles zinloos is. Bezigheidstherapie.

Men stelt zichzelf doelen, 'die baan wil ik hebben', 'die auto wil ik in rijden', 'ik wil de marathon lopen', om maar in beweging te blijven. De zgn. 'carrot on a stick'. De wortel zelf wordt nooit bereikt, want als die eenmaal bereikt is kom je weer tot de conclusie dat het toch allemaal zinloos is, dus men stelt zich weer een nieuw doel voor ogen en het begint weer van voor af aan. Om de rit wat gemakkelijker te maken sluiten we onszelf op in regeltjes, gewoontes en gebruiken, en proberen we onze gedachten te stoppen mbv televisie en computer. Die 'kick' die je krijgt als je een doel bereikt heb prik je ook uiteindelijk door als gewoon een evolutionair handigheidje om de soort maar in beweging te laten blijven, en de magie is er ook wel vanaf als je dat eenmaal door hebt. Hetzelfde met de zgn. 'moraal' - dingen die goed lijken zijn uiteindelijk toch allemaal nutteloos en werken meestal zelfs averechts.

Het verbaast me ook dat mensen zoveel dingen pikken, voor lief aannemen - 'het is zoals het is'. Het Koningshuis bijvoorbeeld. "Ja, het kost bakken vol met geld en levert niets op, maar het is een traditie en die moeten we respecteren." Ja, en? Als we op die manier gingen redeneren waren we nog in de tijd van de boeren en de adel gebleven. Mensen worden nog steeds massaal gemanipuleerd door zichzelf en andere mensen, die kuddementaliteit heerst nog steeds. Er is echter maar één iemand nodig die dat eerste dominosteentje om durft te gooien, wat je ook ziet nu in de Arabische landen. Waarom doen we dat hier niet? Laten we hier niet zien wat we van bepaalde zaken vinden? We worden uitgeknepen door de EU en laten dat vrolijk doorgaan, staan volgende maand vrolijk met vlaggetjes te zwaaien op de persoonsverheerlijkingsdag van mevr. van Amsberg - maar ook voorbeelden dichter bij huis, bijvoorbeeld een overval, of vandalisme waarin niemand ingrijpt.

Men is er ook, onbewust, ontzettend bang voor dat het allemaal zinloos is, vandaar dat men probeert zo belangrijk mogelijk te zijn met dingen als Hyves, Facebook, Twitter etcetera. Want als je even nadenkt stel jijzelf al helemaal niets voor - tienduizenden jaren menselijke geschiedenis voor jou, tienduizenden jaren menselijke geschiedenis na jou. Een oneindig zwart gat voor je geboorte waar je niets van meegekregen hebt, een oneindig zwart gat na je dood waar je niets van mee kunt krijgen. En iedereen die jou uiteindelijk vergeet, wat je ook doet. Nee, geen prettige gedachte. Dus wat kun je doen? Uiteindelijk komt het er alleen maar op neer dat het leven een bezigheidstherapie is, en dat we allemaal in die draaimolen meedoen. Uitzonderingen zijn mensen die de situatie werkelijk doorhebben en hebben laten zinken, en dan resteren nog drie opties - je hebt door dat het allemaal zinloos is en stapt uit het leven, je hebt door dat het geen zin hebt om je druk te maken en doet je tegoed aan hedonistisch genot, of je maakt gebruik van deze kennis en manipuleert de boel vanaf de zijkant of van bovenaf - volgens mij overkomt dat dictators vaak waardoor ze nog gekker worden dan ze al waren, omdat ze doorkrijgen dat ze alles kunnen doen wat ze willen, het volk slikt het toch wel.
"Het heelal is ontieglijk veel groter dan wij en daarom zijn wij onbelangrijk." Dat lijkt ergens het argument te zijn. Qua gevoel kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar als je er over nadenkt klopt het van geen kant, wat mij betreft. Sinds wanneer bepaalt het volume van iets de belangrijkheid? We vinden een kleine baby toch ook belangrijker dan een vrachtwagen?

Verder vergeet je dat God zichzelf heeft geopenbaard aan de mensen en daardoor mogen we weten dat we gewild zijn. Je bent niet verloren in miljarden jaren tijd en een idioot grote ruimte. Je mag weten dat God wel degelijk naar je omziet en dat hij ook blijft doen na die ongeveer 80 jaar die we aan deze kant van de dood meemaken. Je kunt dat wishful thinking noemen, maar het is wel degelijk gebaseerd op argumenten (niet bewijs) uit het heden en verleden. Vraag is allereerst of je je wilt laten overtuigen, of dat allerlei onderbuikgevoelens nog een rol spelen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_94935017
Het is een mysterieus gebeuren dat bestaan hè ?

Hier een leuke weergave van de verhoudingen:

http://www.rense.com/general72/size.htm
pi_94957794
quote:
"Het heelal is ontieglijk veel groter dan wij en daarom zijn wij onbelangrijk." Dat lijkt ergens het argument te zijn. Qua gevoel kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar als je er over nadenkt klopt het van geen kant, wat mij betreft. Sinds wanneer bepaalt het volume van iets de belangrijkheid? We vinden een kleine baby toch ook belangrijker dan een vrachtwagen?
Maar waarom vinden we een baby belangrijker dan een vrachtwagen? Het is allemaal gebaseerd op illusies. En volume geeft wel een indicatie van belangrijkheid - er zijn triljarden planeten in het universum, maar omdat wij op de Aarde wonen lijkt het alleen of deze planeet belangrijk is. Hetzelfde dat er miljarden mensen zijn en tienduizenden jaren menselijke geschiedenis, maar omdat wij onszelf zijn resp. in deze tijd leven lijkt het alleen maar of het belangrijk is.

quote:
Verder vergeet je dat God zichzelf heeft geopenbaard aan de mensen en daardoor mogen we weten dat we gewild zijn. Je bent niet verloren in miljarden jaren tijd en een idioot grote ruimte. Je mag weten dat God wel degelijk naar je omziet en dat hij ook blijft doen na die ongeveer 80 jaar die we aan deze kant van de dood meemaken. Je kunt dat wishful thinking noemen, maar het is wel degelijk gebaseerd op argumenten (niet bewijs) uit het heden en verleden. Vraag is allereerst of je je wilt laten overtuigen, of dat allerlei onderbuikgevoelens nog een rol spelen.
Ik hoop het, en wil het ook geloven, maar inderdaad knagen er gewoon twijfels aan me - onderbuikgevoelens, zo jij wilt :P Ik ben nou eenmaal een sceptisch mens van het type 'eerst zien dan geloven', en tot nu toe ben ik geen onomstotelijk bewijs tegengekomen van het bestaan van een God. Echt, ik zou graag willen dat het zo zou zijn want dat zou betekenen dat er nog een groter 'doel' is, maar op dit moment blijft het allemaal wishful thinking...
pi_94981415
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:10 schreef superdrufus het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.
Dan vraag je je af welke andere fysische processen ook een "hoger doel" hebben. Dat hangt ook samen met de vraag wat leven nu precies is, natuurlijk.
pi_94982617
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 10:20 schreef gefeli het volgende:
Het is een mysterieus gebeuren dat bestaan hè ?

Hier een leuke weergave van de verhoudingen:

http://www.rense.com/general72/size.htm
Geweldig inderdaad, en die lijst is nog niet eens compleet, je kunt nog 1 of twee keer verder gaan met nog grotere voetballen die de vorige grootste weer tot een knikker of erwt reduceren.
pi_94991463
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:29 schreef TBNA het volgende:

[..]

Maar waarom vinden we een baby belangrijker dan een vrachtwagen? Het is allemaal gebaseerd op illusies. En volume geeft wel een indicatie van belangrijkheid - er zijn triljarden planeten in het universum, maar omdat wij op de Aarde wonen lijkt het alleen of deze planeet belangrijk is. Hetzelfde dat er miljarden mensen zijn en tienduizenden jaren menselijke geschiedenis, maar omdat wij onszelf zijn resp. in deze tijd leven lijkt het alleen maar of het belangrijk is.
Je zegt dat volume een indicatie is voor belangrijkheid. Hoe kom je daar dan bij? En waarom zou dat geen illusie zijn?
quote:
Ik hoop het, en wil het ook geloven, maar inderdaad knagen er gewoon twijfels aan me - onderbuikgevoelens, zo jij wilt :P Ik ben nou eenmaal een sceptisch mens van het type 'eerst zien dan geloven', en tot nu toe ben ik geen onomstotelijk bewijs tegengekomen van het bestaan van een God. Echt, ik zou graag willen dat het zo zou zijn want dat zou betekenen dat er nog een groter 'doel' is, maar op dit moment blijft het allemaal wishful thinking...
Onomstotelijk bewijs? Is dat echt wat je zoekt? Voor hoeveel van de overtuigingen die je nu hebt, heb je onomstotelijk bewijs? Ik vermoed niet heel veel.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_94994064
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je zegt dat volume een indicatie is voor belangrijkheid. Hoe kom je daar dan bij? En waarom zou dat geen illusie zijn?
Volume is een handig hulpmiddel om te relativeren. Iedereen denkt bijvoorbeeld dat hij heel wat voorstelt (nuja, de meesten), maar als je kijkt naar het 'volume' mensen in de wereld waarvan iedereen denkt dat hij vrij belangrijk is, kom je al snel tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal niets voorstelt.

quote:
[..]

Onomstotelijk bewijs? Is dat echt wat je zoekt? Voor hoeveel van de overtuigingen die je nu hebt, heb je onomstotelijk bewijs? Ik vermoed niet heel veel.
100% onomstotelijk bewijs voor iets kun je natuurlijk nooit vinden, omdat er natuurlijk altijd de kans is dat je alles zit te dromen. In ieder geval, ik bedoel dat het voor mij op het moment aannemelijker is dat God niet bestaat dan dat het wel het geval zou zijn - als je kijkt naar alle ellende in de wereld, kan ik mij daar niet echt een liefdevolle God bij bedenken, nee.
pi_95019004
Een wat betere gevonden op wikipedia:

maandag 4 april 2011 @ 16:23:48 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95027294
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

[..]

Gebaseerd op waarnemingen.

Ik neem helaas geen God waar. Anderen nemen wel goden waar, in de meest uiteenlopende vormen. Maar ze zijn het bijna altijd oneens met elkaar dus daar heb je ook niet veel aan.
pi_95027400
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 20:48 schreef TBNA het volgende:

[..]

Volume is een handig hulpmiddel om te relativeren. Iedereen denkt bijvoorbeeld dat hij heel wat voorstelt (nuja, de meesten), maar als je kijkt naar het 'volume' mensen in de wereld waarvan iedereen denkt dat hij vrij belangrijk is, kom je al snel tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal niets voorstelt.
Als je wilt dat mensen niets voorstellen, dan zou je inderdaad naar volume kunnen kijken. Maar ik accepteer helemaal niet dat volume daarin iets te zeggen heeft. Ik kan net zo goed zeggen dat doorzichtigheid de maat moet zijn voor belangrijkheid. De lucht is dan zo'n beetje het belangrijkste wat er bestaat. Kortom: de uitspraak 'ik ben belangrijk' is niet objectief onjuister dan de uitspraak 'ik ben niet belangrijk'.
quote:
100% onomstotelijk bewijs voor iets kun je natuurlijk nooit vinden, omdat er natuurlijk altijd de kans is dat je alles zit te dromen. In ieder geval, ik bedoel dat het voor mij op het moment aannemelijker is dat God niet bestaat dan dat het wel het geval zou zijn - als je kijkt naar alle ellende in de wereld, kan ik mij daar niet echt een liefdevolle God bij bedenken, nee.
De Godsbewijzen (lees: argumenten voor Gods bestaan) laat ik hier maar even voor wat ze zijn. Persoonlijk denk ik dat er wel een zekere waarschijnlijkheid is voor het Godsbestaan. Het probleem van het lijden lijkt me niet noodzakelijk desastreus voor dat geloof. Bovendien geeft het geloof je een krachtig middel om met het kwaad om te gaan. Met nihilisme ontbreekt dat.
pi_95027780
Er zit imho wel een vreemde omslag in de OP. Eerst tot de conclusie komen dat het zinloos is, maar daarna wel oproepen tot revolutie? Als het toch zinloos is maakt het ook niet zoveel uit of we nu een koning of een president hebben.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_95250975
pi_95270090
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 09:11 schreef Dwerfion het volgende:
Ik kwam zojuist deze relevante video tegen.
Of ik heb haar clou gemist, of ik vond het niet bijster interessant en sterk wat ze zei.
pi_95275061
@Dwerfion: Maar waarom? Waarom zou God een ontieglijk groot heelal scheppen met miljarden sterrenstelsels met elk miljarden planeten, puur en alleen om daarin één kleine planeet met mensen in te maken? Waarom niet op een veel kleinere schaal?
pi_95277305
quote:
@Dwerfion: Maar waarom? Waarom zou God een ontieglijk groot heelal scheppen met miljarden sterrenstelsels met elk miljarden planeten, puur en alleen om daarin één kleine planeet met mensen in te maken? Waarom niet op een veel kleinere schaal?
Gaan we weer?

Straks gaan we nog discussiëren waarom 1+1 2 is en geen 3...

Snap ik niet he, zijn we in 2011 aanbeland maar onze gesprekken zijn nog hetzelfde als 400 voor Christus.
pi_95278922
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of ik heb haar clou gemist, of ik vond het niet bijster interessant en sterk wat ze zei.
Ik vond het vooral interessant dat in eerste instantie het heliocentrisme niet werd gezien als een degradatie van de centrale plaats van de mens. Dat wordt nu vaak gezegd en klinkt eigenlijk logischer. Moet ik nog eens wat meer over lezen.
pi_95278952
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:54 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Gaan we weer?

Straks gaan we nog discussiëren waarom 1+1 2 is en geen 3...

Snap ik niet he, zijn we in 2011 aanbeland maar onze gesprekken zijn nog hetzelfde als 400 voor Christus.
Als ik de berichten op Twitter lees besef ik dat men anno 400 voor Christus op een hoger niveau zat dan anno 2011, dus eigenlijk zou je dat moeten toejuichen he.
  zondag 10 april 2011 @ 01:13:55 #40
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_95286638
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 12:50 schreef gefeli het volgende:
Een wat betere gevonden op wikipedia:

[ afbeelding ]
Als we dus kunnen overleven op VY Canis Majoris is het overbevlokingsprobleem opgelost. :Y

(Jahaa, ik weet ook dat dat niet mogelijk is. :O )
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_95290544
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 21:02 schreef TBNA het volgende:
Dat is een vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar waar wel antwoorden op te bedenken zijn.

Misschien wel om te voorkomen dat de mens overmoedig wordt en zich boven God gaat stellen
Misschien wel om in verwondering te komen van de Schepper
Misschien wel om de mens te stimuleren om de schepping te onderzoeken
Misschien wel omdat er nog meer bewoonde planeten zijn
pi_95291340
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 08:38 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat is een vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar waar wel antwoorden op te bedenken zijn.

Misschien wel om te voorkomen dat de mens overmoedig wordt en zich boven God gaat stellen
En wat als we hier nou een natuurwetenschappelijk antwoord op vinden?

Persoonlijk kan ik bar weinig met dit soort antwoorden :)
pi_95292941
quote:
Als ik de berichten op Twitter lees besef ik dat men anno 400 voor Christus op een hoger niveau zat dan anno 2011, dus eigenlijk zou je dat moeten toejuichen he.
:) das waar. Maar ik had het over of er nog op andere planeten leven is. NATUURLIJK is er leven op andere planeten, dat is wiskundig te berekenen. Zoveel miljard sterren en planeten, het zou wiskundig onmogelijk zijn dat daar geen leven is.

quote:
Die eerste drie lijken erop dat je denkt dat het allemaal om de mens draait. Maar goed, je kan dat ook oplossen door de sterren in de vorm van letters te zetten. Waar je dan kan lezen: God is BIG, of God is Powerfull. Daar heeft hij die miljarden planeten en sterren niet voor nodig gehad. En merk wel dat er in Genesis vrij weinig wordt vrijgegeven over planeten en sterren zoals wij die nu kennen. De Aarde is daarin het middelpunt van de belangstelling.

Misschien is God uit Genesis wel de God van deze Aarde? Waar Paulus het over had? En is er nog ergens een oppergod die gaat over het gehele universum?

quote:

2
pi_95296248
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed? Dat is toch helemaal geen wetenschappelijke vraag?
pi_95296821
quote:
Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed? Dat is toch helemaal geen wetenschappelijke vraag?
Ofwel god is entiteit die iets deed met (meetbare) consequenties, en dan kan je daar zeker iets over zeggen door de wetenschappelijke methode toe te passen.

Óf je moet stellen dat god iets is wat 'onkenbaar' is (mystiek) en dan is het inderdaad geen wetenschappelijk vraagstuk meer, dan is het namelijk een onzinnige nietszeggende vraag geworden, en daarmee, god een nietzeggend en leeg concept.
pi_95297317
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:09 schreef ampburner het volgende:

[..]

Ofwel god is entiteit die iets deed met (meetbare) consequenties, en dan kan je daar zeker iets over zeggen door de wetenschappelijke methode toe te passen.
Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring. Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.
pi_95299152
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 12:51 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed?
Ik bedoelde de vraag waarom het universum zo groot is :) Dat is een fundamenteel probleem in de natuurkunde: waarom heeft de natuur schalen die zo ver uiteen lopen?

Waarom zou God daar iets mee te maken hebben? Of laat God ook persoonlijk elektronen in hun baan om een atoom draaien? Zwarte gaten, sterren en planeten vormen?
pi_95299343
quote:
Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring. Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.
Dat is voornamelijk een spelletje met woorden.

Als god bestaat, dan versta ik daaronder dat hij bestaat in dezelfde zin als alle andere (natuurlijke) fenomenen. Die kunnen we onderzoeken.

De wetenschappelijke methode is een manier om kennis te vergaren. De wetenschap sluit het bestaan van een god niet per definitie uit, en bestudeert zelfs het ontstaan van het universum. Als daar bewijsmateriaal uit zou komen wat aantoont dat god het allemaal gefixed heeft, dan is dat in principe een wetenschappelijke conclusie.

Dat de wetenschap op gespannen voet staat met religie, komt niet doordat de wetenschap god uitsluit, of een ander domein van kennis bestudeert... maar gewoon doordat er verdomd weinig bewijsmateriaal voor hem spreekt.

Zodra je gaat beginnen met woorden als bovennatuurlijk, niet-weetbaar of on-kenbaar (die woorden neem je niet in de mond, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer), dan verval je eigenlijk in irrelevant gebazel.

wat is god, en hoe kan hij op enige wijze dan ook relevant zijn als hij
- buiten de natuur staat?
- onkenbaar is

quote:
Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.
het is dan ook een slechte vraag.
pi_95299484
Wij moeten DIT leven gebruiken om God te Eren
(Judas 9) "Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!'
pi_95299487
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 13:24 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring.
Dus je wilt aan alle natuurlijke processen die we om ons heen zien een Goddelijke intentie breien? Of alleen aan die processen die te maken hebben met ons menselijke denkbeeld dat wij op de één of andere manier een voorkeursbehandeling genieten van God?
pi_95299520
Het doet me denken aan "theïstische evolutie". Waarom we dan geen "theïstische zwaartekracht", "theïstische scheikundeprocessen" of "theïstisch radioactief verval" hebben is me dan niet helemaal duidelijk.
pi_95302600
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik bedoelde de vraag waarom het universum zo groot is :) Dat is een fundamenteel probleem in de natuurkunde: waarom heeft de natuur schalen die zo ver uiteen lopen?

Waarom zou God daar iets mee te maken hebben? Of laat God ook persoonlijk elektronen in hun baan om een atoom draaien? Zwarte gaten, sterren en planeten vormen?
De vraag waarom het universum zo groot is, kun je zeker ook natuurkundig benaderen. Dat is 1 aspect. Als je gelooft dat God de schepper van de hele schepping is, dan is de vraag 'waarom schiep God het zo groot' een vrij logische vraag die ook bij je op kan komen. Hoe direct God verantwoordelijk is voor het draaien van ieder elektron is binnen het christendom niet zo vastgelegd. Het idee dat God Zijn schepping onderhoudt wel.

quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:19 schreef ampburner het volgende:

[..]

Dat is voornamelijk een spelletje met woorden.

Als god bestaat, dan versta ik daaronder dat hij bestaat in dezelfde zin als alle andere (natuurlijke) fenomenen. Die kunnen we onderzoeken.
Mooi dat jij dat er onder verstaat. Joden, Moslims en Christenen denken er anders over. Maar ik ben het wel met je eens dat je Gods invloed kunt meten/merken. Bijvoorbeeld als iemand door gebed geneest.
quote:
De wetenschappelijke methode is een manier om kennis te vergaren. De wetenschap sluit het bestaan van een god niet per definitie uit, en bestudeert zelfs het ontstaan van het universum. Als daar bewijsmateriaal uit zou komen wat aantoont dat god het allemaal gefixed heeft, dan is dat in principe een wetenschappelijke conclusie.
Nee, zo werkt het niet. Juist omdat God niet bestaat zoals een appeltaart bestaat. God is niet direct observeerbaar. Hij werkt altijd bemiddeld; via middelen.
quote:
Dat de wetenschap op gespannen voet staat met religie, komt niet doordat de wetenschap god uitsluit, of een ander domein van kennis bestudeert... maar gewoon doordat er verdomd weinig bewijsmateriaal voor hem spreekt.

Zodra je gaat beginnen met woorden als bovennatuurlijk, niet-weetbaar of on-kenbaar (die woorden neem je niet in de mond, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer), dan verval je eigenlijk in irrelevant gebazel.
Als je een eeuw 80 jaar geleden had geleefd, had je mooi kunnen aansluiten bij de logisch positivisten. Je verhaal is er een mooi echo van. Jammer dat hun missie gefaald is. Jammer, dat je in de verkeerde tijd bent geboren.
quote:
wat is god, en hoe kan hij op enige wijze dan ook relevant zijn als hij
- buiten de natuur staat?
- onkenbaar is
Omdat God bemiddeld werkt, heeft hij invloed, zonder dat we Hem zelf zien. En het precieze hoe weet ik uiteraard ook niet. Ik zit in hetzelfde schuitje als ieder ander.
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:23 schreef Haushofer het volgende:

Dus je wilt aan alle natuurlijke processen die we om ons heen zien een Goddelijke intentie breien? Of alleen aan die processen die te maken hebben met ons menselijke denkbeeld dat wij op de één of andere manier een voorkeursbehandeling genieten van God?
Ik snap je vraag niet helemaal met betrekking tot wat ik schreef. Waar ik op doelde is bijvoorbeeld iemand die door gebed geneest. Je kunt doctoren voor- en na het gebed laten meten en zien dat een tumor is verdwenen. Je meet dan mogelijk Gods invloed. Tegelijkertijd ga je dan geen wetenschappelijk artikel schrijven waarin God als hypothese voorkomt.
pi_95302878
quote:
Op zondag 10 april 2011 11:12 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

:) das waar. Maar ik had het over of er nog op andere planeten leven is. NATUURLIJK is er leven op andere planeten, dat is wiskundig te berekenen. Zoveel miljard sterren en planeten, het zou wiskundig onmogelijk zijn dat daar geen leven is.
Die berekening berust op aannames en kansverdelingen. De aannames kunnen fout zijn en de kans dat geen leven buiten onze planeet bestaat is nog steeds aanwezig.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat elders in ons universum geen leven is, maar dat zegt weinig zolang we slechts uit kunnen gaan van het leven op onze eigen planeet als referentie. Het blijft 50:50; wel of niet.
pi_95306599
Morgen kan de wereld ontploffen. het blijft 50:50; wel of niet.

Oja, met de recente vindingen kan men al een aantal dingen invullen.

pi_95308692
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 15:46 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De vraag waarom het universum zo groot is, kun je zeker ook natuurkundig benaderen. Dat is 1 aspect. Als je gelooft dat God de schepper van de hele schepping is, dan is de vraag 'waarom schiep God het zo groot' een vrij logische vraag die ook bij je op kan komen.
Omdat het Christendom heel erg antropocentrisch is. Filosofisch vind ik het een hele vreemde vraag, vergelijkbaar met "waarom heeft God de waarde van de constante van Planck zus en zo gekozen"? Volgens mij ben je dan met de verkeerde vragen bezig.

quote:
Ik snap je vraag niet helemaal met betrekking tot wat ik schreef. Waar ik op doelde is bijvoorbeeld iemand die door gebed geneest. Je kunt doctoren voor- en na het gebed laten meten en zien dat een tumor is verdwenen. Je meet dan mogelijk Gods invloed. Tegelijkertijd ga je dan geen wetenschappelijk artikel schrijven waarin God als hypothese voorkomt.
Hoe zou je dan moeten concluderen dat het God is?Dit is dan toch gewoon God weer als tandarts op laten komen om gaten op te vullen?

Als een beker van tafel valt volgens onze zwaartekrachtswetten, kan het dan nog steeds God zijn?

Welke relevantie hebben dit soort overwegingen wanneer je natuurwetenschap gaat vermengen met een theïstische interpretatie, behalve persoonlijke religieuze overtuiging?
pi_95308802
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 15:51 schreef Gray het volgende:

Het lijkt onwaarschijnlijk dat elders in ons universum geen leven is, maar dat zegt weinig zolang we slechts uit kunnen gaan van het leven op onze eigen planeet als referentie. Het blijft 50:50; wel of niet.
Dit is een grapje, hoop ik.

Maar je kunt inderdaad wiskundig niet aantonen dat er elders leven is in ons universum. Daarvoor heb je zo'n enorme berg aannames voor nodig dat het moeilijk meer een wetenschappelijk resultaat kan worden genoemd.
pi_95309455
quote:
Op zondag 10 april 2011 18:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit is een grapje, hoop ik.

Maar je kunt inderdaad wiskundig niet aantonen dat er elders leven is in ons universum. Daarvoor heb je zo'n enorme berg aannames voor nodig dat het moeilijk meer een wetenschappelijk resultaat kan worden genoemd.
Nee, ik bedoelde het niet als grapje, al is het ook niet m'n sterkste tekst. :P Waarom denk je dat het een grapje is?
pi_95311601
Ik weet niet hoe jij een kans uitrekent, maar ik zou zeggen dat met jouw notie van statistiek elke kans 50% zou moeten zijn.

Wat is de kans dat jij op dezelfde dag jarig bent als Einstein? 50%?
pi_95312222
quote:
Op zondag 10 april 2011 19:16 schreef Haushofer het volgende:
Ik weet niet hoe jij een kans uitrekent, maar ik zou zeggen dat met jouw notie van statistiek elke kans 50% zou moeten zijn.

Wat is de kans dat jij op dezelfde dag jarig bent als Einstein? 50%?
Ach so!

50% is idd erg kort door de bocht en zal hier geen realistisch getal zijn. Toch heb je voorwaarden en een totaal nodig om de kans te kunnen bepalen. In het geval van leven elders weet je die beiden niet, al kan je het totaal (aan planeten) wel schatten. 50% had ik niet moeten typen, het wel of niet blijft echter staan. :)

Ipv de vraag hoe groot de kans is maakte ik er in mn hoofd van of er leven is ja of nee. Oeps! :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Gray op 10-04-2011 19:49:09 ]
pi_95313978
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat het Christendom heel erg antropocentrisch is. Filosofisch vind ik het een hele vreemde vraag, vergelijkbaar met "waarom heeft God de waarde van de constante van Planck zus en zo gekozen"? Volgens mij ben je dan met de verkeerde vragen bezig.
Het zijn vragen waar ik me inderdaad niet te veel op zou focussen. Dat het christendom 'heel erg' antropocentrisch is deel ik niet. Zeker wordt er het nodige gesproken over de relatie tussen God en mens. En doordat christenen daar blij over zijn zullen ze daar ook enthousiast over spreken. Maar door de eeuwen heen heeft men toch ook heel veel gesproken over de schepping en God zelf. In de geloofsbelijdenissen staat God helemaal centraal. De mens komt er amper in voor.
quote:
Hoe zou je dan moeten concluderen dat het God is?Dit is dan toch gewoon God weer als tandarts op laten komen om gaten op te vullen?

Als een beker van tafel valt volgens onze zwaartekrachtswetten, kan het dan nog steeds God zijn?

Welke relevantie hebben dit soort overwegingen wanneer je natuurwetenschap gaat vermengen met een theïstische interpretatie, behalve persoonlijke religieuze overtuiging?
Wat het 'behalve' dat laatste voor relevantie heeft weet ik niet. Maar dat 'behalve' is nou doorgaans zo'n beetje de grond van waaruit je denkt en doet. Heel belangrijk dus.

Ik probeer dus niet God in de wetenschap te krijgen. Juist niet. Als christen combineer je gegevens uit de natuurwetenschappen (die de schepping onderzoekt) met gegevens uit de openbaring en je probeert daar een coherent geheel van te maken. Dingen willen begrijpen.
pi_95315653
quote:
Mooi dat jij dat er onder verstaat. Joden, Moslims en Christenen denken er anders over. Maar ik ben het wel met je eens dat je Gods invloed kunt meten/merken. Bijvoorbeeld als iemand door gebed geneest.
gebedsgenezing is inderdaad een mooi voorbeeld, wanneer je dus een groep zieken hebt waarvoor gebeden wordt, een controlegroep neemt waar niet voor gebeden wordt, dan zul je zien dat gebed niet aantoonbaar werkt. (hoogstens een placebo effect)

Gebed werkt, óf het werkt niet. Dat is toch een direct observeerbaar effect?

http://en.wikipedia.org/wiki/Studies_on_intercessory_prayer

quote:
Als je een eeuw 80 jaar geleden had geleefd, had je mooi kunnen aansluiten bij de logisch positivisten. Je verhaal is er een mooi echo van. Jammer dat hun missie gefaald is. Jammer, dat je in de verkeerde tijd bent geboren.
logisch positivisme gaat me wat ver (al voel ik er wel wat voor) maar ik heb geen problemen met de metafysica of filosfie op zich. Het probleem ontstaat wanneer je van twee walletjes wilt eten. Aan de ene kant zeg je dat god wel bestaat, maar alleen in een metafysische, niet empirische zin.
Aan de andere kant zeg je dat hij bijvoorbeeld zieke mensen beter kan maken als genoeg mensen dat maar lief genoeg vragen. Dat is dus wel empirisch vast te stellen. You can't have your cake and eat it, too.

Als je stelt dat god niet bestaat zoals een appeltaart bestaat (haha, wat overigens wel grappig zou zijn als god een grote appeltaart zou zijn. Big pie in the sky!) dan moet je toch wel heel nauwkeurig uitleggen op welke manier hij dan wel bestaat.

Mijn stelling is inderdaad: als iets niet falsificeerbaar is, of geen falsificeerbare eigenschappen heeft, dan kun je het niet aantonen. Voor alle praktische doelen zou dit gelijk zijn aan de situatie waarin het niet bestaat.

Dan kun je daar tegen inbrengen dat ik te praktisch denk, en dat god meer een concept is, dan een 'ding' of een persoon. Prima, dan kunnen we het nog wel eens worden ook. Maar houdt je daar dan ook aan. Dan moet je ook zo eerlijk zijn om god alleen te zien als een gedachtenexperiment. En bijvoorbeeld gebedsgenezing afwijzen als onzinnig.
pi_95316694
Dat bidden tot een god soms een observeerbaar effect heeft op genezing wil niet zeggen dat die god dat veroorzaakt heeft...

Vervang god hierboven met strontvlieg, heeft die dan plots genezende krachten? Nee toch?
pi_95316984
Nee, maar als je het expirement goed en op voldoende grote schaal uitvoert dan zul je tot de conclusie komen dat in beide gevallen het effect niet significant is.

Je toont daarmee dan aan dat bidden niet werkt. (iets wat wel geclaimed wordt, dus je weerlegt wel 'het woord van god')
Je toont niet aan dat god niet bestaat.
pi_95318294
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 20:44 schreef ampburner het volgende:
gebedsgenezing is inderdaad een mooi voorbeeld, wanneer je dus een groep zieken hebt waarvoor gebeden wordt, een controlegroep neemt waar niet voor gebeden wordt, dan zul je zien dat gebed niet aantoonbaar werkt. (hoogstens een placebo effect)

Gebed werkt, óf het werkt niet. Dat is toch een direct observeerbaar effect?

http://en.wikipedia.org/wiki/Studies_on_intercessory_prayer

Het effect is inderdaad observeerbaar, alleen de bron/oorzaak niet. Je kunt bij genezingen bijvoorbeeld vaak ook stellen dat er een sterk psychosomatisch effect is opgetreden. En zie de post van Gray hierboven. Je kunt ook geloven dat als je in naam van Jezus een genezing ziet plaatsvinden, dat er eigenlijk een strontvlieg aan het werk was. Persoonlijk lijkt het me niet de meest voor de hand liggende conclusie, maar ik kan 'm niet uitsluiten.

Een tijd terug (in deze post) heb ik een link gegeven met een meta-analyse van onderzoeken naar (dubbelblinde) gebedsgenezingsonderzoeken waar een significant effect werd vastgesteld. Maar persoonlijk heb ik weinig zin om die discussie weer helemaal te herhalen.
quote:
logisch positivisme gaat me wat ver (al voel ik er wel wat voor) maar ik heb geen problemen met de metafysica of filosfie op zich. Het probleem ontstaat wanneer je van twee walletjes wilt eten. Aan de ene kant zeg je dat god wel bestaat, maar alleen in een metafysische, niet empirische zin.
Aan de andere kant zeg je dat hij bijvoorbeeld zieke mensen beter kan maken als genoeg mensen dat maar lief genoeg vragen. Dat is dus wel empirisch vast te stellen. You can't have your cake and eat it, too.
Ik zeg absoluut niet dat iemand geneest als maar genoeg mensen dat vragen. Dat geloof ik echt niet.
pi_95331637
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 20:15 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het zijn vragen waar ik me inderdaad niet te veel op zou focussen. Dat het christendom 'heel erg' antropocentrisch is deel ik niet.
Ik wel. De mens wordt als kroon op de schepping aanschouwd omdat we bewustzijn hebben. Mensen kunnen gered worden, en veel Christenen geloven dat mensen naar een hemel gaan. Voor dieren geldt dat neem ik aan niet.

In mijn ogen is dat heel antropocentrisch :)

quote:
Ik probeer dus niet God in de wetenschap te krijgen. Juist niet. Als Christen combineer je gegevens uit de natuurwetenschappen (die de schepping onderzoekt) met gegevens uit de openbaring en je probeert daar een coherent geheel van te maken. Dingen willen begrijpen.
Wat in mijn ogen zo flexibel en selectief is dat het weinig zegt.
pi_95332015
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik wel. De mens wordt als kroon op de schepping aanschouwd omdat we bewustzijn hebben. Mensen kunnen gered worden, en veel Christenen geloven dat mensen naar een hemel gaan. Voor dieren geldt dat neem ik aan niet.

In mijn ogen is dat heel antropocentrisch :)

Ik kan je wel meer van zulke voorbeelden geven. Maar daarmee is het christendom als geheel mijns inziens nog meer theocentrisch dan antropocentrisch. Neem bijvoorbeeld de hele discussie rond Marcion of de God van het OT wel dezelfde was als de God van Jezus Christus. Daar is het nodige over gestreden, maar draait helemaal niet om de mens en alles om het wezen van God.
quote:
Wat in mijn ogen zo flexibel en selectief is dat het weinig zegt.
Ik denk dat elke levensbeschouwing dat wel doet.
pi_95332762
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:58 schreef Dwerfion het volgende:
Ik kan je wel meer van zulke voorbeelden geven. Maar daarmee is het christendom als geheel mijns inziens nog meer theocentrisch dan antropocentrisch. Neem bijvoorbeeld de hele discussie rond Marcion of de God van het OT wel dezelfde was als de God van Jezus Christus. Daar is het nodige over gestreden, maar draait helemaal niet om de mens en alles om het wezen van God.
Ok, jij hebt het over theocentrisch VS antropocentrisch. Ik bedoelde meer antropocentrisch tegenover alle andere levensvormen.
pi_95334349
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 09:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, jij hebt het over theocentrisch VS antropocentrisch. Ik bedoelde meer antropocentrisch tegenover alle andere levensvormen.
Ah, op die manier. Dan kan ik het wel redelijk met je eens zijn. Hoe kan het ook anders zou ik haast zeggen. We weten nou eenmaal weinig van het geestesleven van een paard. De mens lijkt me nou eenmaal het meest religieuze dier wat er is. Als dieren geen besef hebben van hun Schepper, wat moet je er dan nog over zeggen? In de hernieuwde schepping (de nieuwe aarde) kunnen best dieren voorkomen trouwens. Neem bijvoorbeeld het mooie beeld wat in Jesaja 11 wordt beschreven:

quote:
1 Maar uit de stronk van Isaï schiet een telg op,
een scheut van zijn wortels komt tot bloei.
2 De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.
3 Hij ademt ontzag voor de HEER;
zijn oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn,
noch grondt hij zijn vonnis op geruchten.
4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.
5 Hij draagt gerechtigheid als een gordel om zijn lendenen
en trouw als een gordel om zijn heupen.
6 Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
7 Een koe en een beer grazen samen,
hun jongen liggen bijeen;
een leeuw en een rund eten beide stro.
8 Bij het hol van een adder speelt een zuigeling,
een kind graait met zijn hand naar het nest van een slang.
9 Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg.
Want kennis van de HEER vervult de aarde,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.
10 Op die dag zal de telg van Isaï
als een vaandel voor alle volken staan.
Dan zullen de volken hem zoeken
en zijn woonplaats zal schitterend zijn.
Hoe letterlijk je dit moet nemen is een tweede, maar dieren worden nou niet direct uitgesloten van de nieuwe schepping, lijkt me.
pi_95335606
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 10:36 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Dan kan ik het wel redelijk met je eens zijn. Hoe kan het ook anders zou ik haast zeggen. We weten nou eenmaal weinig van het geestesleven van een paard. De mens lijkt me nou eenmaal het meest religieuze dier wat er is. Als dieren geen besef hebben van hun Schepper, wat moet je er dan nog over zeggen? In de hernieuwde schepping (de nieuwe aarde) kunnen best dieren voorkomen trouwens. Neem bijvoorbeeld het mooie beeld wat in Jesaja 11 wordt beschreven:

[..]

Hoe letterlijk je dit moet nemen is een tweede, maar dieren worden nou niet direct uitgesloten van de nieuwe schepping, lijkt me.
Ok, dan stel ik een natuurlijke vraag: wanneer vallen primaten onder de verlossing van Christus? Aangezien evolutie een continu proces is, en de evolutie van het bewustzijn ook, lijkt me dit nogal een penibel vraagstuk voor de Christelijke leer.
  maandag 11 april 2011 @ 13:28:52 #71
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95340195
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dan stel ik een natuurlijke vraag: wanneer vallen primaten onder de verlossing van Christus? Aangezien evolutie een continu proces is, en de evolutie van het bewustzijn ook, lijkt me dit nogal een penibel vraagstuk voor de Christelijke leer.
De meeste christenen geloven niet in de evolutie, maar van een aarde van niet ouder dan 20.000 jaar. Er is dan verder ook geen sprake van evolutie van bewustzijn e.d.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_95340289
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:28 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

De meeste christenen geloven niet in de evolutie, maar van een aarde van niet ouder dan 20.000 jaar. Er is dan verder ook geen sprake van evolutie van bewustzijn e.d.
Dat zal best, maar wetenschap is niet een kwestie van "geloven" (in religieuze zin) :)

Je kunt als Christen van een flat afspringen en niet geloven in Newton's zwaartekrachtstheorie, maar dat zal je ook niet veel verder helpen.
  maandag 11 april 2011 @ 13:40:23 #73
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95340570
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal best, maar wetenschap is niet een kwestie van "geloven" (in religieuze zin) :)

Je kunt als Christen van een flat afspringen en niet geloven in Newton's zwaartekrachtstheorie, maar dat zal je ook niet veel verder helpen.
Een christen twijfelt in principe ook niet aan de natuurwetten. Echter ontkennen de meeste de evolutietheorie over miljoenen jaren, daar ben je toch wel van op de hoogte?
pi_95342078
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 13:40 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Een christen twijfelt in principe ook niet aan de natuurwetten. Echter ontkennen de meeste de evolutietheorie over miljoenen jaren, daar ben je toch wel van op de hoogte?
Ja, maar dat vind ik persoonlijk belachelijk :) Je kunt niet zomaar lukraak zaken uit de wetenschap schrappen naar je gelang, en als Christenen serieus genomen willen worden dan zullen ze dergelijke vragen zoals ik die hierboven stelde in elk geval moeten erkennen.
  maandag 11 april 2011 @ 14:33:50 #75
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95342386
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, maar dat vind ik persoonlijk belachelijk :) Je kunt niet zomaar lukraak zaken uit de wetenschap schrappen naar je gelang, en als Christenen serieus genomen willen worden dan zullen ze dergelijke vragen zoals ik die hierboven stelde in elk geval moeten erkennen.
Dat kan ik mij vanuit jou gezichtspunt heel goed voorstellen, alleen ik garandeer je dat wetenschap en geloof altijd tot onoverkomenlijke verschillen zal leiden qua visie.

Ik zal dan persoonlijk ook nooit op het punt komen om die vraag te stellen aan mijzelf, omdat ik ervan uitga dat de aarde geschapen is, en niet is ontstaan vanuit een singulariteit o.i.d.
pi_95342599
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:33 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Dat kan ik mij vanuit jou gezichtspunt heel goed voorstellen, alleen ik garandeer je dat wetenschap en geloof altijd tot onoverkomenlijke verschillen zal leiden qua visie.
Dat snap ik. Maar om de natuur beter te begrijpen gebruiken we natuurwetenschappen, niet de bijbel. Zelfs Augustinus had dat al door:

quote:
"It not infrequently happens that something about the earth, about the sky, about other elements of this world, about the motion and rotation or even the magnitude and distances of the stars, about definite eclipses of the sun and moon, about the passage of years and seasons, about the nature of animals, of fruits, of stones, and of other such things, may be known with the greatest certainty by reasoning or by experience, even by one who is not a Christian. It is too disgraceful and ruinous, though, and greatly to be avoided, that he [the non-Christian] should hear a Christian speaking so idiotically on these matters, and as if in accord with Christian writings, that he might say that he could scarcely keep from laughing when he saw how totally in error they are. In view of this and in keeping it in mind constantly while dealing with the book of Genesis, I have, insofar as I was able, explained in detail and set forth for consideration the meanings of obscure passages, taking care not to affirm rashly some one meaning to the prejudice of another and perhaps better explanation."
quote:
Ik zal dan persoonlijk ook nooit op het punt komen om die vraag te stellen aan mijzelf, omdat ik ervan uitga dat de aarde geschapen is, en niet is ontstaan vanuit een singulariteit o.i.d.
Niemand gaat er van uit dat de aarde "is ontstaan vanuit een singulariteit".

Het scheppingsverhaal in Genesis letterlijk nemen is in mijn ogen intellectuele luiheid en spirituele armoede. Ik kan op basis van bijbelteksten ook gaan claimen dat de aarde plat is, onder de noemer "dat geloof ik". Dan zou ik ook niet verwachten dat mensen me ook maar enigszins serieus gaan nemen. Het geloof in de letterlijkheid van het scheppingsverhaal is niet veel anders.

Misschien heeft Darwin zich wel gebaseerd op Prediker:

quote:
Ik zei tegen mezelf dat God de mensen heeft bevoorrecht: ze beseffen dat ze als de dieren zijn. Niet meer dan de dieren zijn ze, 19 want de mensen en de dieren treft hetzelfde lot. Zoals een dier sterft, zo sterft ook een mens; ze delen in dezelfde adem. Dat is hun beider lot. Een mens is niet beter af dan een dier, want alles is leegte. 20 Alles gaat naar dezelfde plaats, alles is uit stof ontstaan en alles keert terug tot stof. 21 Wie zal ooit weten of de adem van een mens naar boven opstijgt en die van een dier afdaalt naar de aarde?
Als Christenen het scheppingsverhaal letterlijk nemen, waarom vatten ze dit stukje tekst dan weer op als "slechts" poëzie?

[ Bericht 9% gewijzigd door Haushofer op 11-04-2011 14:49:29 ]
  maandag 11 april 2011 @ 15:30:02 #77
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95344360
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar om de natuur beter te begrijpen gebruiken we natuurwetenschappen, niet de bijbel. Zelfs Augustinus had dat al door:

Ik ben het harstikke met Augustinus eens, je kan natuurlijk lastig gaan beweren dat de aarde plat is, als blijkt dat dat niet zo is.

quote:
Niemand gaat er van uit dat de aarde "is ontstaan vanuit een singulariteit".
Stond ook o.i.d. achter. Mijn punt was dat ik het scheppingsverhaal aanhoud als ontstaan van het universum.

quote:
Het scheppingsverhaal in Genesis letterlijk nemen is in mijn ogen intellectuele luiheid en spirituele armoede. Ik kan op basis van bijbelteksten ook gaan claimen dat de aarde plat is, onder de noemer "dat geloof ik". Dan zou ik ook niet verwachten dat mensen me ook maar enigszins serieus gaan nemen. Het geloof in de letterlijkheid van het scheppingsverhaal is niet veel anders.
Dat kan ik mij voorstellen, echter zie ik dat anders. Het mij druk maken om dit soort zaken vind ik spirituele luiheid. Dit omdat het mij afleidt van zaken die voor mij een grotere zekerheid zijn gebleken dan de wetenschap.

quote:
Misschien heeft Darwin zich wel gebaseerd op Prediker:

[..]

Als Christenen het scheppingsverhaal letterlijk nemen, waarom vatten ze dit stukje tekst dan weer op als "slechts" poëzie?
Welke conclusie trek jij dan uit Prediker 3?
pi_95344977
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:30 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben het harstikke met Augustinus eens, je kan natuurlijk lastig gaan beweren dat de aarde plat is, als blijkt dat dat niet zo is.

Dus hou je als verklaring voor het ontstaan van de diversiteit van het leven op aarde de evolutietheorie aan, lijkt me.

quote:
Stond ook o.i.d. achter. Mijn punt was dat ik het scheppingsverhaal aanhoud als ontstaan van het universum.
Op wat voor manier?

quote:
Dat kan ik mij voorstellen, echter zie ik dat anders. Het mij druk maken om dit soort zaken vind ik spirituele luiheid. Dit omdat het mij afleidt van zaken die voor mij een grotere zekerheid zijn gebleken dan de wetenschap.
Het is niet zozeer "druk maken". Het is je persoonlijke geloofsbeleving in de huidige filosofie en wetenschap plaatsen.

quote:
Welke conclusie trek jij dan uit Prediker 3?
Dat het poëtisch bedoeld is, zoals zoveel teksten uit de bijbel. Voor een deel ook het scheppingsverhaal in Genesis :)
  maandag 11 april 2011 @ 16:20:26 #79
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95346358
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Dus hou je als verklaring voor het ontstaan van de diversiteit van het leven op aarde de evolutietheorie aan, lijkt me.
Waarom? De huidige stand van de wetenschap laat voldoende ruimte over om in een schepping te geloven.

Discussie hadden we al eerder gevoerd, je hebt bij de christelijke visie te maken met een almachtige God, wat een hoop wetenschappelijke bezwaren tegengaat.

Wil daarmee echter de discussie niet platleggen, maar juist de verschillende visies aankaarten.

quote:
Op wat voor manier?
Zoals beschreven in Genesis.

quote:
Het is niet zozeer "druk maken". Het is je persoonlijke geloofsbeleving in de huidige filosofie en wetenschap plaatsen.
Zie boven.

quote:
Dat het poëtisch bedoeld is, zoals zoveel teksten uit de bijbel. Voor een deel ook het scheppingsverhaal in Genesis :)
Zoals ik Prediker lees laat hij zien wat een leegheid de wereld heeft zonder God, daarom heeft hij het later in zijn boek ook over de zaken die er wel toedoen.

Genesis zie ik persoonlijk niet als Poëtisch. Ik heb jou meerdere keren wel doen melden, op basis waarvan heb jij dat gecloncudeerd?
pi_95346763
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waarom? De huidige stand van de wetenschap laat voldoende ruimte over om in een schepping te geloven.
Tsja, dat zie ik niet in. We gebruiken tegenwoordig meteorologie om regen te verklaren, in plaats van weergoden. Op dezelfde manier kunnen we natuurlijke selectie gebruiken als algoritme om de biodiversiteit te verklaren.

Laat de huidige stand van de wetenschap ook voldoende ruimte over om in weergoden te geloven? Natuurlijk, het kan. Maar dan veeg je in 1 keer de grote kracht van wetenschap van tafel. Dennett heeft het dan over hemelkranen en hijskranen. Jouw God die biodiversiteit verklaart is een hemelkraan, geen hijskraan. Het is net zo zinloos als menen dat God achter de zwaartekracht zit die appels naar beneden laat vallen.

quote:
Genesis zie ik persoonlijk niet als Poëtisch. Ik heb jou meerdere keren wel doen melden, op basis waarvan heb jij dat gecloncudeerd?
Omdat het de vorm van een liturgische recitatie heeft. In hoeverre men vroeger dit soort teksten als een primitieve vorm van wetenschap opvatten, dat is een hele intrigerende vraag.
pi_95349090
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:14 schreef Haushofer het volgende:

Dat lijkt me inderdaad ook een belangrijke vraag. En daar wordt ook zeker door christenen over nagedacht. Twee mogelijke modellen worden beschreven door Denis Alexander in dit document. Belangrijke vraag daarin is: Wat zou een eerst mens moeten zijn in het inderdaad continue proces? Een mogelijk model is dat God zich op een gegeven moment heeft geopenbaard (op wat voor manier dan ook) aan een mensachtige. Deze werd misschien geroepen zoals Abraham ook geroepen werd door God. Het zijn maar beginselen denk ik, waar veel vragen bij te stellen zijn.

Persoonlijk heb ik nog niet de behoefte gehad om me te binden aan een bepaald model.

quote:
Hoe kom je eigenlijk tot die uitspraak? Heb je een enquête gehouden? De paus (i.i.g. de vorige) gelooft ook in evolutie. Als al zijn volgelingen hem volgen in die overtuiging, dan is er al een meerderheid van christenen die wél in evolutie geloven.

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, maar dat vind ik persoonlijk belachelijk :) Je kunt niet zomaar lukraak zaken uit de wetenschap schrappen naar je gelang, ...
Er zit wel een belangrijk verschil tussen datgene wat bepaalde christenen van de evolutietheorie ontkennen en zo'n beetje de rest van de wetenschap. En dat is het historische gedeelte van de evolutietheorie. Het gedeelte van de biologie wat we nu zien gebeuren om ons heen, net als de fysica, chemie, biologie, psychologie, etc, wordt niet ontkend omdat we het gewoon zien gebeuren. Dat geldt niet voor de geschiedenis.
pi_95350320
Dwerfion:
quote:
Er zit wel een belangrijk verschil tussen datgene wat bepaalde christenen van de evolutietheorie ontkennen en zo'n beetje de rest van de wetenschap. En dat is het historische gedeelte van de evolutietheorie. Het gedeelte van de biologie wat we nu zien gebeuren om ons heen, net als de fysica, chemie, biologie, psychologie, etc, wordt niet ontkend omdat we het gewoon zien gebeuren.
quote:
Dat geldt niet voor de geschiedenis.
Kun je dat laatste even toelichten ?
  donderdag 14 april 2011 @ 14:20:03 #83
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_95490491
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, dat zie ik niet in. We gebruiken tegenwoordig meteorologie om regen te verklaren, in plaats van weergoden. Op dezelfde manier kunnen we natuurlijke selectie gebruiken als algoritme om de biodiversiteit te verklaren.

Laat de huidige stand van de wetenschap ook voldoende ruimte over om in weergoden te geloven? Natuurlijk, het kan. Maar dan veeg je in 1 keer de grote kracht van wetenschap van tafel. Dennett heeft het dan over hemelkranen en hijskranen. Jouw God die biodiversiteit verklaart is een hemelkraan, geen hijskraan. Het is net zo zinloos als menen dat God achter de zwaartekracht zit die appels naar beneden laat vallen.

Zoals Dwervion al zei, heb je te maken met een stuk historische informatie t.o.v. een stuk wetenschap wat direct te reproduceren is. De christen zal het grootste deel van de wetenschap niet ontkennen, en ook niet dat er in zekere mate evolutie optreed, alleen over waaruit alles ontstaan is zal hij vragen stellen.
pi_95493531
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:20 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Zoals Dwervion al zei, heb je te maken met een stuk historische informatie t.o.v. een stuk wetenschap wat direct te reproduceren is. De christen zal het grootste deel van de wetenschap niet ontkennen, en ook niet dat er in zekere mate evolutie optreed, alleen over waaruit alles ontstaan is zal hij vragen stellen.
En voor een wetenschapper is dat volstrekt willekeurig. Die oorsprongsvragen vallen net zo goed onder wetenschap. Anders krijg je situaties waarin een paus een kosmoloog gaat vertellen dat hij/zij de oerknal niet mag onderzoeken.
  donderdag 14 april 2011 @ 15:35:30 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95493775
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 10:09 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Een mooie gedachte: God.

Ik wou dat ik er in kon geloven maar dat lukt me niet. Vroeger wel maar toen dacht ik niet na. Nu ik nadenk kan ik niet meer geloven, in geen enkele God. (en het zijn er nog al wat he?)
  donderdag 14 april 2011 @ 15:37:25 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95493856
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 15:46 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De vraag waarom het universum zo groot is, kun je zeker ook natuurkundig benaderen. Dat is 1 aspect. Als je gelooft dat God de schepper van de hele schepping is, dan is de vraag 'waarom schiep God het zo groot' een vrij logische vraag die ook bij je op kan komen. Hoe direct God verantwoordelijk is voor het draaien van ieder elektron is binnen het christendom niet zo vastgelegd. Het idee dat God Zijn schepping onderhoudt wel.

[..]

[..]

Nee, zo werkt het niet. Juist omdat God niet bestaat zoals een appeltaart bestaat. God is niet direct observeerbaar. Hij werkt altijd bemiddeld; via middelen.

[..]

[..]

Omdat God bemiddeld werkt, heeft hij invloed, zonder dat we Hem zelf zien. En het precieze hoe weet ik uiteraard ook niet. Ik zit in hetzelfde schuitje als ieder ander.

[..]

iemand die door gebed geneest? Ik bid niet en genees ook.
pi_95493971
Gebedsgenezing... Is het ooit aangetoond?

De kans dat iemand geneest na een gebed is net zo groot als de kans dat iemand "spontaan" geneest.
  donderdag 14 april 2011 @ 15:44:10 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95494137
quote:

[..]

20.000 ineens? Was 6000 jaar niet langer vol te houden?
pi_95496265
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

20.000 ineens? Was 6000 jaar niet langer vol te houden?
Murv moet weer overdrijven. Ik denk dat het slechts 19000 jaar is. En die geschiedenis met de dino's ? ... da's maar een grapje.
  donderdag 14 april 2011 @ 17:46:01 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95499822
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 16:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Murv moet weer overdrijven. Ik denk dat het slechts 19000 jaar is. En die geschiedenis met de dino's ? ... da's maar een grapje.
van wie?
pi_95500459
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 17:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

van wie?
Hahaha, van de crea's natuurlijk.
  vrijdag 15 april 2011 @ 14:14:55 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_95541694
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 18:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Hahaha, van de crea's natuurlijk.
Een goed ontwikkeld gevoel voor humor zie ik anders niet zo vaak bij crea's. >:)
pi_95544620
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 14:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een goed ontwikkeld gevoel voor humor zie ik anders niet zo vaak bij crea's. >:)
Iemand die je komt vertellen dat de schepping maar 6000 jaar oud is, heeft een goed ontwikkeld gevoel voor humor.
pi_95553291
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:40 schreef KoningStoma het volgende:

De kans dat iemand geneest na een gebed is net zo groot als de kans dat iemand "spontaan" geneest.
Genezing van het lichaam of van de geest?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_95553356
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:40 schreef KoningStoma het volgende:

Het placebo-effect van een gebedsgenezing moet je niet onderschatten.
pi_95556583
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En voor een wetenschapper is dat volstrekt willekeurig. Die oorsprongsvragen vallen net zo goed onder wetenschap.
Je wilt toch (waarschijnlijk) niet zeggen dat alle wetenschappelijke theorieën even aannemelijk zijn? Nu lijkt het alsof je wetenschap in z'n geheel moet accepteren of helemaal niet. Dat lijkt me niet echt recht doen aan de grote diversiteit die er is binnen de wetenschap.
pi_95556812
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:35 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een mooie gedachte: God.

Ik wou dat ik er in kon geloven maar dat lukt me niet. Vroeger wel maar toen dacht ik niet na. Nu ik nadenk kan ik niet meer geloven, in geen enkele God. (en het zijn er nog al wat he?)
Jouw ongeloof heeft niet zo veel met nadenken te maken.
pi_95556912
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:25 schreef TBNA het volgende:

[..]

Het placebo-effect van een gebedsgenezing moet je niet onderschatten.
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 21:22 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het effect is inderdaad observeerbaar, alleen de bron/oorzaak niet. Je kunt bij genezingen bijvoorbeeld vaak ook stellen dat er een sterk psychosomatisch effect is opgetreden. En zie de post van Gray hierboven. Je kunt ook geloven dat als je in naam van Jezus een genezing ziet plaatsvinden, dat er eigenlijk een strontvlieg aan het werk was. Persoonlijk lijkt het me niet de meest voor de hand liggende conclusie, maar ik kan 'm niet uitsluiten.

Een tijd terug (in deze post) heb ik een link gegeven met een meta-analyse van onderzoeken naar (dubbelblinde) gebedsgenezingsonderzoeken waar een significant effect werd vastgesteld. Maar persoonlijk heb ik weinig zin om die discussie weer helemaal te herhalen.
Met placebo moet je zeker rekening houden in je onderzoek.
pi_95557237
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 20:29 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Je wilt toch (waarschijnlijk) niet zeggen dat alle wetenschappelijke theorieën even aannemelijk zijn? Nu lijkt het alsof je wetenschap in z'n geheel moet accepteren of helemaal niet. Dat lijkt me niet echt recht doen aan de grote diversiteit die er is binnen de wetenschap.
Nee natuurlijk niet, dat beweert niemand hier ook! - dan krijg je van die amerikaanse toestanden waarbij Christianity en science als twee partijen tegenover elkaar gezet worden, alsof ze beiden homogeen zouden zijn. Alsof alle wetenschappers het met elkaar eens zijn, en ze een wereldbeeld representeren, en alsof hetzelfde voor relgie het geval zou zijn. "Culture wars".
(een beetje zoals de links-rechts discussie het politieke debat in Nederland verlamt).

Dat is veel te 1-dimensionaal gedacht.

Waar het om gaat is de mindset. Dat evidence based thinking de beste manier is (die we hebben) om de wereld om ons heen te onderzoeken.
pi_95559871
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 20:29 schreef Dwerfion het volgende:
Nu lijkt het alsof je wetenschap in z'n geheel moet accepteren of helemaal niet. Dat lijkt me niet echt recht doen aan de grote diversiteit die er is binnen de wetenschap.
Nee, maar we hebben het hier niet over wetenschap waar de basis wankel is, maar een theorie zoals de evolutietheorie. Die niet aan willen nemen op basis van religieuze gevoelens is je kop in het zand steken.
pi_95575155
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 21:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, maar we hebben het hier niet over wetenschap waar de basis wankel is, maar een theorie zoals de evolutietheorie. Die niet aan willen nemen op basis van religieuze gevoelens is je kop in het zand steken.
Dat is een manier om er naar te kijken. De persoon die de evolutionaire geschiedenis ontkent, heeft twee kennisbronnen die hij met elkaar in verband brengt. En als hij denkt dat de twee met elkaar wringen kun hij er best voor kiezen om meer waarde te hechten aan de ene kennisbron dan de andere.
pi_95575318
quote:
Dat is een manier om er naar te kijken. De persoon die de evolutionaire geschiedenis ontkent, heeft twee kennisbronnen die hij met elkaar in verband brengt. En als hij denkt dat de twee met elkaar wringen kun hij er best voor kiezen om meer waarde te hechten aan de ene kennisbron dan de andere.
En als hij dan tot de conclusie komt dat overlevering en openbaring een betere kennisbron is dan (in dit geval gigantische hoeveelheden) bewijsmateriaal, dan is die beslissing intellectueel oneerlijk te noemen.

Met andere woorden, dan ben je niet oprecht geinteresseerd in waarheidsvinding. Daarmee ben je vervolgens ook niet meer serieus te nemen in discussies over dit onderwerp.

mag ik dat zeggen?
pi_95575682
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:00 schreef ampburner het volgende:

[..]

En als hij dan tot de conclusie komt dat overlevering en openbaring een betere kennisbron is dan (in dit geval gigantische hoeveelheden) bewijsmateriaal, dan is die beslissing intellectueel oneerlijk te noemen.

Met andere woorden, dan ben je niet oprecht geinteresseerd in waarheidsvinding. Daarmee ben je vervolgens ook niet meer serieus te nemen in discussies over dit onderwerp.

mag ik dat zeggen?
Hij kan dan zeggen dat die 'gigantische hoeveelheden bewijsmateriaal' verkregen zijn onder verkeerde aannames. De oneerlijkheid daarvan zie ik niet zo.
pi_95575949
je kunt het woord 'bewijsmateriaal' wel tussen aanhalingstekens zetten,
maar dat is nu precies de attitude die ik bedoel.

Je kunt wel stellen dat de evolutietheorie op verkeerde aannames gebaseerd is
Je kunt net zo goed stellen dat de ronde aarde theorie op verkeerde aannames gebaseerd is.

Maar wat betekent het wanneer je dat zegt? Niets, zolang je het daarbij laat.
It's a cop-out. It's dodging the facts.

Als je echt geinteresseerd bent in het onderwerp en de evolutietheorie echt niet waar zou zijn, dan hoef je maar één, ik herhaal, één voorbeeld aan te dragen wat de theorie onderuit haalt, en de hele wetenschap zal het met je eens zijn.

pi_95595173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 11:31 schreef ampburner het volgende:
je kunt het woord 'bewijsmateriaal' wel tussen aanhalingstekens zetten,
maar dat is nu precies de attitude die ik bedoel.
Ik zette het alleen tussen aanhalingstekens, om te laten zien dat ik je letterlijk aanhaalde. Voor de duidelijkheid: ik ben niet zo'n persoon. Ik accepteer de evolutietheorie wel.
quote:
Je kunt wel stellen dat de evolutietheorie op verkeerde aannames gebaseerd is
Je kunt net zo goed stellen dat de ronde aarde theorie op verkeerde aannames gebaseerd is.

Maar wat betekent het wanneer je dat zegt? Niets, zolang je het daarbij laat.
It's a cop-out. It's dodging the facts.
Mwah, feiten zijn altijd feiten binnen een bepaald denkkader. Als je die grenzen van zo'n kader niet in de gaten houdt krijg je juist problemen.
quote:
Als je echt geinteresseerd bent in het onderwerp en de evolutietheorie echt niet waar zou zijn, dan hoef je maar één, ik herhaal, één voorbeeld aan te dragen wat de theorie onderuit haalt, en de hele wetenschap zal het met je eens zijn.
Dat is inderdaad het romantische beeld dat je van wetenschap kunt hebben. In de praktijk denk ik niet dat het zo werkt. Een paradigma kan doorgaans behoorlijk wringen voordat men er afscheid van gaat nemen.
pi_95595682
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 10:52 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dat hangt af van wat je onder "waarde hechten aan" verstaat. Mensen kunnen weinig waarde hechten aan wetenschap. Dat maakt het niet minder waar.
pi_95597346
quote:
Mwah, feiten zijn altijd feiten binnen een bepaald denkkader. Als je die grenzen van zo'n kader niet in de gaten houdt krijg je juist problemen.
Dat vind ik wel een heel makkelijk excuus. Zo kun je alles wel goed praten. In sommige gevallen (bijvoorbeeld in de filosofie) kun je daar best zo over spreken, maar in deze discussie lijkt het me totaal niet op zijn plaats. De leeftijd van de aarde is een x aantal jaar. Of de aarde is geschapen door een hogere intelligentie, of op naturalistische wijze is ontstaan, is gewoon een feit.
Dat soort feiten is keihard, heeft helemaal niets met je denkkader te maken.

quote:
Dat is inderdaad het romantische beeld dat je van wetenschap kunt hebben. In de praktijk denk ik niet dat het zo werkt. Een paradigma kan doorgaans behoorlijk wringen voordat men er afscheid van gaat nemen.
Ik ben het met je eens dat ik het romantisch schets, en in de praktijk zou het niet zonder slag of stoot gaan, maar in principe is dit wel hoe het werkt.
pi_95597446
Ik zou juist zeggen dat wat je als "feit" definieert van je kader afhangt. Het heeft er volgens mij dus heel veel mee te maken :)
pi_95615480
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 21:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat hangt af van wat je onder "waarde hechten aan" verstaat. Mensen kunnen weinig waarde hechten aan wetenschap. Dat maakt het niet minder waar.
Met 'waarde hechten aan' bedoelde ik dat je misschien moet kiezen welke kennismethode je op een bepaald punt betrouwbaarder vind. Wat 'de waarheid' is weet je dan juist nog niet. Daar probeer je achter te komen met de middelen die je hebt.
pi_95616060
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 12:13 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Met 'waarde hechten aan' bedoelde ik dat je misschien moet kiezen welke kennismethode je op een bepaald punt betrouwbaarder vind.
In bepaalde gevallen is het eerder "welke kennismethode bevestigt mijn dogma's"? (als je de bijbel al als "kennis"methode zou kunnen opvatten, maar dat hangt af van wat je onder "kennis" verstaat)

Kijk, wat je zegt klinkt allemaal prima, maar ik denk dat wij beiden weten dat wanneer het om b.v. het creationistendebat gaat, die notie van "betrouwbaar" bijzonder suggestief is. Religieuze overtuigingen pas je niet in zoals je bij wetenschappelijke overtuigingen doet. Als mensen hun religieuze denken willen toepassen op natuurwetenschappen, moeten ze dat zelf weten natuurlijk. Maar geloofwaardig is het allerminst. :) Ik vind een Christen die gelooft in de letterlijke schepping op basis van de bijbel niet minder geloofwaardig dan iemand die nog gelooft in een platte aarde of dat alle materie uit de elementen vuur, water, modder en lucht bestaat.

-edit

Religieuze overtuigingen zijn in mijn ogen geen vrijbrief om selectief met natuurwetenschappen om te gaan. De wetenschappelijke methode blijft de meest betrouwbare methode om over de natuur uitspraken te doen. En als je dat niet vindt als Christen en andere ideeën er op na houdt, dan zul je met bijzonder goede argumenten moeten komen waarom je de wetenschappelijke methode niet wilt aanhangen.

Dat kun je accepteren en je religieuze overtuigingen daar op aanpassen, of je kunt je kop in het zand steken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Haushofer op 17-04-2011 12:40:11 (verbinding weg) ]
pi_95616114
quote:
Ik zou juist zeggen dat wat je als "feit" definieert van je kader afhangt. Het heeft er volgens mij dus heel veel mee te maken :)
ok, op dit punt ben ik het eigenlijk met je eens, ik legde het eerlijkgezegd ook erg slecht uit.

Maar dan nog... (edit: Haushofer stelt het hierboven beter dan ik zou kunnen)
pi_95616264
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 12:13 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Met 'waarde hechten aan' bedoelde ik dat je misschien moet kiezen welke kennismethode je op een bepaald punt betrouwbaarder vind. Wat 'de waarheid' is weet je dan juist nog niet. Daar probeer je achter te komen met de middelen die je hebt.
De eerste vereiste is dan ook voldoende middelen te verzamelen om achter de waarheid te komen en niet enkel over eenzijdige informatie die te beperkt is om die waarheid te achterhalen.
pi_95641689
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2011 20:48 schreef TBNA het volgende:

[..]

[..]

Waarom zou een God liefdevol moeten zijn? Misschien kan het hem allemaal wel niet schelen en heeft hij in andere dimensies nog eens miljarden universums gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')