oopsquote:Op vrijdag 1 april 2011 02:10 schreef Ausputzert het volgende:
'Leidt ik' is wel heel erg. Verder wel eens met de post.
Voor mij persoonlijk geldt dat wel denk ikquote:Op vrijdag 1 april 2011 02:20 schreef superdrufus het volgende:
Zou het hoogste doel dan niet onze cultuur zijn ?
Maar aan de andere kant is er ook een Socrates die beweert dat diegenen met een antwoord het eigenlijk niet weten.quote:Op vrijdag 1 april 2011 02:25 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk geldt dat wel denk ik
Hoe precies?quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:51 schreef superdrufus het volgende:
Ironisch dat ts in zijn OP beweert dat men aan kuddegedrag doen en vervolgens precies hetzelfde gedrag vertoont
Het is vrij makkelijk om tot de conclusie te komen dat er niks is omdat het heelal een tijdslimit heeft of omdat onze cultuur gebaseerd is op imitatie. Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:55 schreef TBNA het volgende:
[..]
Hoe precies?Maar ja, soms is kuddegedrag wel nuttig voor als je geen zin hebt om na te denken en alles wel prima vindt zoals het is. Andere keren weer niet, bijvoorbeeld met onzindingen als Facebook en Twitter, al is dat natuurlijk wel weer een ideale mogelijkheid om de boel te flessen en eens lekker te gaan trollen.
Tja, héél misschien zou dat zo kunnen zijn, maar het feit dat we hier met 7 miljard rondlopen en geen van ons weet wat dat doel dan is zegt wel genoeg lijkt me...quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:10 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Het is vrij makkelijk om tot de conclusie te komen dat er niks is omdat het heelal een tijdslimit heeft of omdat onze cultuur gebaseerd is op imitatie. Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.
Niet alle 7 miljard vragen zichzelf het ook af. Ik denk dat 70% procent gelovig is dus die kan je wegstrepen, die denken niet mee. En van da overige 30% zal het ook niet zo een groot deel zijn dat zich met deze vraag bezig houd.quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:55 schreef TBNA het volgende:
[..]
Tja, héél misschien zou dat zo kunnen zijn, maar het feit dat we hier met 7 miljard rondlopen en geen van ons weet wat dat doel dan is zegt wel genoeg lijkt me...
Nou, dat geen van ons dat weet lijkt me een boude uitspraak.quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:55 schreef TBNA het volgende:
[..]
Tja, héél misschien zou dat zo kunnen zijn, maar het feit dat we hier met 7 miljard rondlopen en geen van ons weet wat dat doel dan is zegt wel genoeg lijkt me...
http://www.riemerroukema.(...)%20en%20Gnostiek.pdfquote:Wat is het doel van mijn bestaan? Het gnostische antwoord luidt onder meer dat je diepste kern een goddelijke vonk is. Je stamt van God af, en het gaat er in dit leven om, dat je je dat bewust wordt. Het is de bedoeling, dat je uit de onwetendheid omtrent je afkomst ont-waakt en tot het inzicht komt, dat je hier op aarde niet thuis bent. Je hoort ergens anders, in het hemelse rijk van licht en eeuwigheid. Door die gnosis kun je verlost worden van de vergankelijke materiële wereld en deel krijgen aan de onvergankelijke kennis van God. Ten diepste is deze kennis ook zelfkennis, aangezien God ook in je zelf te vinden is1.
Dat weten we dus niet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:45 schreef Caxixi het volgende:
Alle organismen hebben 2 doelen: overleven en voortplanten.
"Het heelal is ontieglijk veel groter dan wij en daarom zijn wij onbelangrijk." Dat lijkt ergens het argument te zijn. Qua gevoel kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar als je er over nadenkt klopt het van geen kant, wat mij betreft. Sinds wanneer bepaalt het volume van iets de belangrijkheid? We vinden een kleine baby toch ook belangrijker dan een vrachtwagen?quote:Op vrijdag 1 april 2011 00:19 schreef TBNA het volgende:
Gegroet allen,
Ja, als je het zo bekijkt is het heelal zo onmetelijk groot en stelt de aarde, laat staan wijzelf, zo ontzettend niets voor in het grote geheel... Van de vele miljarden sterrenstelsels met elk vele miljarden zonnen zitten wij, toevallig, op deze planeet, maar wat aan te klooien met zijn allen. Zit er een doel achter? Waarschijnlijk niet - dat we met 7 miljard op deze planeet rondwandelen en geen van ons weet wat de zin van het leven is moet toch wel genoeg zeggen eigenlijk. Hoe bizar is dat?
Ja, inderdaad, sommige mensen geloven in een God, hoger doel, etc, maar dat is allemaal wishful thinking om niet de ondraaglijke realisatie door te laten dringen dat het leven helemaal nergens voor dient. Voortbestaan van de soort? Evolutie? Nah, ook niet, over pak hem beet 4 miljard jaar gaat de zon toch supernova en is alles voor niets geweest. Hoe verder ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat iedereen maar dingen doet om niet tot de conclusie te hoeven komen dat alles zinloos is. Bezigheidstherapie.
Men stelt zichzelf doelen, 'die baan wil ik hebben', 'die auto wil ik in rijden', 'ik wil de marathon lopen', om maar in beweging te blijven. De zgn. 'carrot on a stick'. De wortel zelf wordt nooit bereikt, want als die eenmaal bereikt is kom je weer tot de conclusie dat het toch allemaal zinloos is, dus men stelt zich weer een nieuw doel voor ogen en het begint weer van voor af aan. Om de rit wat gemakkelijker te maken sluiten we onszelf op in regeltjes, gewoontes en gebruiken, en proberen we onze gedachten te stoppen mbv televisie en computer. Die 'kick' die je krijgt als je een doel bereikt heb prik je ook uiteindelijk door als gewoon een evolutionair handigheidje om de soort maar in beweging te laten blijven, en de magie is er ook wel vanaf als je dat eenmaal door hebt. Hetzelfde met de zgn. 'moraal' - dingen die goed lijken zijn uiteindelijk toch allemaal nutteloos en werken meestal zelfs averechts.
Het verbaast me ook dat mensen zoveel dingen pikken, voor lief aannemen - 'het is zoals het is'. Het Koningshuis bijvoorbeeld. "Ja, het kost bakken vol met geld en levert niets op, maar het is een traditie en die moeten we respecteren." Ja, en? Als we op die manier gingen redeneren waren we nog in de tijd van de boeren en de adel gebleven. Mensen worden nog steeds massaal gemanipuleerd door zichzelf en andere mensen, die kuddementaliteit heerst nog steeds. Er is echter maar één iemand nodig die dat eerste dominosteentje om durft te gooien, wat je ook ziet nu in de Arabische landen. Waarom doen we dat hier niet? Laten we hier niet zien wat we van bepaalde zaken vinden? We worden uitgeknepen door de EU en laten dat vrolijk doorgaan, staan volgende maand vrolijk met vlaggetjes te zwaaien op de persoonsverheerlijkingsdag van mevr. van Amsberg - maar ook voorbeelden dichter bij huis, bijvoorbeeld een overval, of vandalisme waarin niemand ingrijpt.
Men is er ook, onbewust, ontzettend bang voor dat het allemaal zinloos is, vandaar dat men probeert zo belangrijk mogelijk te zijn met dingen als Hyves, Facebook, Twitter etcetera. Want als je even nadenkt stel jijzelf al helemaal niets voor - tienduizenden jaren menselijke geschiedenis voor jou, tienduizenden jaren menselijke geschiedenis na jou. Een oneindig zwart gat voor je geboorte waar je niets van meegekregen hebt, een oneindig zwart gat na je dood waar je niets van mee kunt krijgen. En iedereen die jou uiteindelijk vergeet, wat je ook doet. Nee, geen prettige gedachte. Dus wat kun je doen? Uiteindelijk komt het er alleen maar op neer dat het leven een bezigheidstherapie is, en dat we allemaal in die draaimolen meedoen. Uitzonderingen zijn mensen die de situatie werkelijk doorhebben en hebben laten zinken, en dan resteren nog drie opties - je hebt door dat het allemaal zinloos is en stapt uit het leven, je hebt door dat het geen zin hebt om je druk te maken en doet je tegoed aan hedonistisch genot, of je maakt gebruik van deze kennis en manipuleert de boel vanaf de zijkant of van bovenaf - volgens mij overkomt dat dictators vaak waardoor ze nog gekker worden dan ze al waren, omdat ze doorkrijgen dat ze alles kunnen doen wat ze willen, het volk slikt het toch wel.
Maar waarom vinden we een baby belangrijker dan een vrachtwagen? Het is allemaal gebaseerd op illusies. En volume geeft wel een indicatie van belangrijkheid - er zijn triljarden planeten in het universum, maar omdat wij op de Aarde wonen lijkt het alleen of deze planeet belangrijk is. Hetzelfde dat er miljarden mensen zijn en tienduizenden jaren menselijke geschiedenis, maar omdat wij onszelf zijn resp. in deze tijd leven lijkt het alleen maar of het belangrijk is.quote:"Het heelal is ontieglijk veel groter dan wij en daarom zijn wij onbelangrijk." Dat lijkt ergens het argument te zijn. Qua gevoel kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar als je er over nadenkt klopt het van geen kant, wat mij betreft. Sinds wanneer bepaalt het volume van iets de belangrijkheid? We vinden een kleine baby toch ook belangrijker dan een vrachtwagen?
Ik hoop het, en wil het ook geloven, maar inderdaad knagen er gewoon twijfels aan me - onderbuikgevoelens, zo jij wiltquote:Verder vergeet je dat God zichzelf heeft geopenbaard aan de mensen en daardoor mogen we weten dat we gewild zijn. Je bent niet verloren in miljarden jaren tijd en een idioot grote ruimte. Je mag weten dat God wel degelijk naar je omziet en dat hij ook blijft doen na die ongeveer 80 jaar die we aan deze kant van de dood meemaken. Je kunt dat wishful thinking noemen, maar het is wel degelijk gebaseerd op argumenten (niet bewijs) uit het heden en verleden. Vraag is allereerst of je je wilt laten overtuigen, of dat allerlei onderbuikgevoelens nog een rol spelen.
Dan vraag je je af welke andere fysische processen ook een "hoger doel" hebben. Dat hangt ook samen met de vraag wat leven nu precies is, natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:10 schreef superdrufus het volgende:
Maar dat neemt niet weg dat de mogelijkheid bestaat dat het leven een hoger doel heeft.
Geweldig inderdaad, en die lijst is nog niet eens compleet, je kunt nog 1 of twee keer verder gaan met nog grotere voetballen die de vorige grootste weer tot een knikker of erwt reduceren.quote:Op zaterdag 2 april 2011 10:20 schreef gefeli het volgende:
Het is een mysterieus gebeuren dat bestaan hè ?
Hier een leuke weergave van de verhoudingen:
http://www.rense.com/general72/size.htm
Je zegt dat volume een indicatie is voor belangrijkheid. Hoe kom je daar dan bij? En waarom zou dat geen illusie zijn?quote:Op zaterdag 2 april 2011 22:29 schreef TBNA het volgende:
[..]
Maar waarom vinden we een baby belangrijker dan een vrachtwagen? Het is allemaal gebaseerd op illusies. En volume geeft wel een indicatie van belangrijkheid - er zijn triljarden planeten in het universum, maar omdat wij op de Aarde wonen lijkt het alleen of deze planeet belangrijk is. Hetzelfde dat er miljarden mensen zijn en tienduizenden jaren menselijke geschiedenis, maar omdat wij onszelf zijn resp. in deze tijd leven lijkt het alleen maar of het belangrijk is.
Onomstotelijk bewijs? Is dat echt wat je zoekt? Voor hoeveel van de overtuigingen die je nu hebt, heb je onomstotelijk bewijs? Ik vermoed niet heel veel.quote:Ik hoop het, en wil het ook geloven, maar inderdaad knagen er gewoon twijfels aan me - onderbuikgevoelens, zo jij wiltIk ben nou eenmaal een sceptisch mens van het type 'eerst zien dan geloven', en tot nu toe ben ik geen onomstotelijk bewijs tegengekomen van het bestaan van een God. Echt, ik zou graag willen dat het zo zou zijn want dat zou betekenen dat er nog een groter 'doel' is, maar op dit moment blijft het allemaal wishful thinking...
Volume is een handig hulpmiddel om te relativeren. Iedereen denkt bijvoorbeeld dat hij heel wat voorstelt (nuja, de meesten), maar als je kijkt naar het 'volume' mensen in de wereld waarvan iedereen denkt dat hij vrij belangrijk is, kom je al snel tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal niets voorstelt.quote:Op zondag 3 april 2011 20:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je zegt dat volume een indicatie is voor belangrijkheid. Hoe kom je daar dan bij? En waarom zou dat geen illusie zijn?
100% onomstotelijk bewijs voor iets kun je natuurlijk nooit vinden, omdat er natuurlijk altijd de kans is dat je alles zit te dromen. In ieder geval, ik bedoel dat het voor mij op het moment aannemelijker is dat God niet bestaat dan dat het wel het geval zou zijn - als je kijkt naar alle ellende in de wereld, kan ik mij daar niet echt een liefdevolle God bij bedenken, nee.quote:[..]
Onomstotelijk bewijs? Is dat echt wat je zoekt? Voor hoeveel van de overtuigingen die je nu hebt, heb je onomstotelijk bewijs? Ik vermoed niet heel veel.
Gebaseerd op waarnemingen.quote:Op zondag 3 april 2011 20:03 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je zegt dat volume een indicatie is voor belangrijkheid. Hoe kom je daar dan bij? En waarom zou dat geen illusie zijn?
[..]
Onomstotelijk bewijs? Is dat echt wat je zoekt? Voor hoeveel van de overtuigingen die je nu hebt, heb je onomstotelijk bewijs? Ik vermoed niet heel veel.
Als je wilt dat mensen niets voorstellen, dan zou je inderdaad naar volume kunnen kijken. Maar ik accepteer helemaal niet dat volume daarin iets te zeggen heeft. Ik kan net zo goed zeggen dat doorzichtigheid de maat moet zijn voor belangrijkheid. De lucht is dan zo'n beetje het belangrijkste wat er bestaat. Kortom: de uitspraak 'ik ben belangrijk' is niet objectief onjuister dan de uitspraak 'ik ben niet belangrijk'.quote:Op zondag 3 april 2011 20:48 schreef TBNA het volgende:
[..]
Volume is een handig hulpmiddel om te relativeren. Iedereen denkt bijvoorbeeld dat hij heel wat voorstelt (nuja, de meesten), maar als je kijkt naar het 'volume' mensen in de wereld waarvan iedereen denkt dat hij vrij belangrijk is, kom je al snel tot de conclusie dat je eigenlijk helemaal niets voorstelt.
De Godsbewijzen (lees: argumenten voor Gods bestaan) laat ik hier maar even voor wat ze zijn. Persoonlijk denk ik dat er wel een zekere waarschijnlijkheid is voor het Godsbestaan. Het probleem van het lijden lijkt me niet noodzakelijk desastreus voor dat geloof. Bovendien geeft het geloof je een krachtig middel om met het kwaad om te gaan. Met nihilisme ontbreekt dat.quote:100% onomstotelijk bewijs voor iets kun je natuurlijk nooit vinden, omdat er natuurlijk altijd de kans is dat je alles zit te dromen. In ieder geval, ik bedoel dat het voor mij op het moment aannemelijker is dat God niet bestaat dan dat het wel het geval zou zijn - als je kijkt naar alle ellende in de wereld, kan ik mij daar niet echt een liefdevolle God bij bedenken, nee.
Of ik heb haar clou gemist, of ik vond het niet bijster interessant en sterk wat ze zei.quote:Op zaterdag 9 april 2011 09:11 schreef Dwerfion het volgende:
Ik kwam zojuist deze relevante video tegen.
Gaan we weer?quote:@Dwerfion: Maar waarom? Waarom zou God een ontieglijk groot heelal scheppen met miljarden sterrenstelsels met elk miljarden planeten, puur en alleen om daarin één kleine planeet met mensen in te maken? Waarom niet op een veel kleinere schaal?
Ik vond het vooral interessant dat in eerste instantie het heliocentrisme niet werd gezien als een degradatie van de centrale plaats van de mens. Dat wordt nu vaak gezegd en klinkt eigenlijk logischer. Moet ik nog eens wat meer over lezen.quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Of ik heb haar clou gemist, of ik vond het niet bijster interessant en sterk wat ze zei.
Als ik de berichten op Twitter lees besef ik dat men anno 400 voor Christus op een hoger niveau zat dan anno 2011, dus eigenlijk zou je dat moeten toejuichen he.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:54 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Gaan we weer?
Straks gaan we nog discussiëren waarom 1+1 2 is en geen 3...
Snap ik niet he, zijn we in 2011 aanbeland maar onze gesprekken zijn nog hetzelfde als 400 voor Christus.
Als we dus kunnen overleven op VY Canis Majoris is het overbevlokingsprobleem opgelost.quote:Op maandag 4 april 2011 12:50 schreef gefeli het volgende:
Een wat betere gevonden op wikipedia:
[ afbeelding ]
Dat is een vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar waar wel antwoorden op te bedenken zijn.quote:Op zaterdag 9 april 2011 21:02 schreef TBNA het volgende:
@Dwerfion: Maar waarom? Waarom zou God een ontieglijk groot heelal scheppen met miljarden sterrenstelsels met elk miljarden planeten, puur en alleen om daarin één kleine planeet met mensen in te maken? Waarom niet op een veel kleinere schaal?
En wat als we hier nou een natuurwetenschappelijk antwoord op vinden?quote:Op zondag 10 april 2011 08:38 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat is een vraag waar ik het antwoord niet op weet, maar waar wel antwoorden op te bedenken zijn.
Misschien wel om te voorkomen dat de mens overmoedig wordt en zich boven God gaat stellen
Misschien wel om in verwondering te komen van de Schepper
Misschien wel om de mens te stimuleren om de schepping te onderzoeken
Misschien wel omdat er nog meer bewoonde planeten zijn
quote:Als ik de berichten op Twitter lees besef ik dat men anno 400 voor Christus op een hoger niveau zat dan anno 2011, dus eigenlijk zou je dat moeten toejuichen he.
Die eerste drie lijken erop dat je denkt dat het allemaal om de mens draait. Maar goed, je kan dat ook oplossen door de sterren in de vorm van letters te zetten. Waar je dan kan lezen: God is BIG, of God is Powerfull. Daar heeft hij die miljarden planeten en sterren niet voor nodig gehad. En merk wel dat er in Genesis vrij weinig wordt vrijgegeven over planeten en sterren zoals wij die nu kennen. De Aarde is daarin het middelpunt van de belangstelling.quote:Misschien wel om te voorkomen dat de mens overmoedig wordt en zich boven God gaat stellen
Misschien wel om in verwondering te komen van de Schepper
Misschien wel om de mens te stimuleren om de schepping te onderzoeken
Misschien wel omdat er nog meer bewoonde planeten zijn
2quote:En wat als we hier nou een natuurwetenschappelijk antwoord op vinden?
Persoonlijk kan ik bar weinig met dit soort antwoorden
Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed? Dat is toch helemaal geen wetenschappelijke vraag?quote:Op zondag 10 april 2011 10:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En wat als we hier nou een natuurwetenschappelijk antwoord op vinden?
Persoonlijk kan ik bar weinig met dit soort antwoorden
Ofwel god is entiteit die iets deed met (meetbare) consequenties, en dan kan je daar zeker iets over zeggen door de wetenschappelijke methode toe te passen.quote:Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed? Dat is toch helemaal geen wetenschappelijke vraag?
Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring. Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.quote:Op zondag 10 april 2011 13:09 schreef ampburner het volgende:
[..]
Ofwel god is entiteit die iets deed met (meetbare) consequenties, en dan kan je daar zeker iets over zeggen door de wetenschappelijke methode toe te passen.
Ik bedoelde de vraag waarom het universum zo groot isquote:Op zondag 10 april 2011 12:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Hoe wil je een wetenschappelijk antwoord vinden op een vraag waarom God iets deed?
Dat is voornamelijk een spelletje met woorden.quote:Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring. Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.
het is dan ook een slechte vraag.quote:Dus uiteindelijk heb je niets aan de wetenschappelijke methode, voor wat betreft deze vraag.
Dus je wilt aan alle natuurlijke processen die we om ons heen zien een Goddelijke intentie breien? Of alleen aan die processen die te maken hebben met ons menselijke denkbeeld dat wij op de één of andere manier een voorkeursbehandeling genieten van God?quote:Op zondag 10 april 2011 13:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je kunt de consequenties inderdaad meten, alleen is de conclusie dat God het heeft gedaan per definitie niet wetenschappelijk. In de wetenschap zoek je een natuurlijke verklaring.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |