quote:Reacties op Telegraaf-site afkomstig van bot
Een door Retecool ontwikkelde reaguurbot heeft maandenlang reacties geplaatst op Telegraaf-artikelen.
De reactiepanelen op de Telegraaf-site zijn een feest. Wie wil weten hoe de onderbuik van wakker Nederland over een onderwerp denkt, hoeft maar even een artikel aan te klikken. Ongeacht het onderwerp van het artikel verschijnen er al snel tal van boze epistels over ‘de hoge heren in Den Haag’ en de ‘criminelen, moslims en uitkeringstrekkers’ die samenspannen om de ‘hardwerkende Nederlanders’ een loer te draaien ofzo. Maar dan met spelfouten en zonder interpunctie.
De reacties zijn zo voorspelbaar dat weblog Retecool een bot ontwikkelde die reacties plaatst die niet zijn te onderscheiden van de normale reacties van Henk en Ingrid. De reacties van de reaguurbot zijn samengesteld uit eerdere comments op de site van De Telegraaf. Het pijnlijke is dat De Telegraaf de nepreacties blijkbaar nauwelijks meer van de normale lezersbijdragen kan onderscheiden.
‘In het begin glipte slechts een klein gedeelte van de reacties door de handen van de censuurpolitie, maar tegenwoordig zijn er dagen dat 10 van de 10 gegenereerde reacties geplaatst worden’, aldus Retecool. Wie wil zien om wat voor reacties het gaat, moet even via Google op de Telegraaf-site zoeken naar ‘Hubert Both’.
‘De woordenschat van de bot bestaat al uit ruim 120.000 woorden, die stuk voor stuk uit reaguurbraaksels van Henk en Ingrid op de Telegraaf zijn getrokken’, schrijft Retecool in een toelichting. ‘Op basis hiervan genereert de bot een eigen reactie die op de één of andere manier iets te maken heeft met het artikel waar op gereageerd wordt en vervolgens een hele rits samengestelde onderbuikgevoelens en dus eigenlijk bestaat uit volslagen onzin.’
Een diepe buiging voor de programmeurs van de reaguurbot
Zo te zien weet de Telegraaf niet hoe gauw ze die reacties nu weg moeten halen? Als ik die artikelen aanklik blijkt in bijna alle gevallen de betreffende reactie ineens niet meer te bestaan.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:22 schreef RM-rf het volgende:
http://www.google.de/sear(...)+site%3Atelegraaf.nl
Wel vreemd dat een poster met zo'n grote woordenschat niet opvalt tussen die reaguurders.quote:‘De woordenschat van de bot bestaat al uit ruim 120.000 woorden,
Het zijn 1000 woorden met gewoon alle mogelijke spelfoutvarianten er van.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wel vreemd dat een poster met zo'n grote woordenschat niet opvalt tussen die reaguurders.
Niet zozeer de krant, meer de reactiesquote:Op woensdag 30 maart 2011 14:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wat een kankerkrant en -site is het toch ook.
Echt.
Ze hebben de broncode van het script on-line staan, dus ik denk niet dat het een 1-aprilgrap is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Al is het ook wel bijna 1 april, natuurlijk.
Ik ben bang van wel ja...quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:18 schreef waht het volgende:
Maar al die andere reacties op de Telegraaf-website zijn dus wel van echte mensen?
Waar?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Ze hebben de broncode van het script on-line staan, dus ik denk niet dat het een 1-aprilgrap is.
nee hoor, soms zit er dus blijkbaar ook een vorm van zich verder ontwikkelende kunstmatige intelligentie achter...quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:49 schreef Terecht het volgende:
Andermaal een bewijs dat die reacties aldaar gescheld en niet meer dan gescheld zijn.
Er wordt gesofisticeerder gescheld ja, omdat er nieuwe soundbites en talking points aan de database worden toegevoegd.quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee hoor, soms zit er dus blijkbaar ook een vorm van zich verder ontwikkelende kunstmatige intelligentie achter...
Nog eventjes verder ontwikkelen die bot en binnen korte tijd kun je hem de standaard Telegraaf-lezer implanteren om zo zn IQ op te hogen
Danny Roodboth.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Overigens mag duidelijk zijn dat de Telegraaf niet het enige slachtoffer is, maar ook op FOK een aantal onderbuikbots actief zijn.
Nee hoor, astroturfing is het kunstmatig optuigen van van iets wat moet lijken op een 'grass roots' beweging, meestal gefinancierd door bedrijven en lobbygroepen. Heeft hier vrij weinig mee te maken.quote:
Woord van het jaar 2011.quote:
wie zegt ons dat Retecool niet een overheids gefinancierd iets is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:39 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Nee hoor, astroturfing is het kunstmatig optuigen van van iets wat moet lijken op een 'grass roots' beweging, meestal gefinancierd door bedrijven en lobbygroepen. Heeft hier vrij weinig mee te maken.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 07:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
wie zegt ons dat Retecool niet een overheids gefinancierd iets is.
Wie zegt dat JIJ dat niet bent? Zou een hoop verklaren.quote:Op donderdag 31 maart 2011 07:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
wie zegt ons dat Retecool niet een overheids gefinancierd iets is.
Wat is de uiterst objectieve bron?quote:De reacties zijn zo voorspelbaar dat weblog Retecool een bot ontwikkelde die reacties plaatst die niet zijn te onderscheiden van de normale reacties van Henk en Ingrid.
Of andere reacties die niet in jouw straatje passen en dus daarom per definitie niet deugen?quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Vind je het vervelend dat jouw soort reacties ook door een bot geplaatst kunnen worden ?
Idd, een hele zieke denktank ofzoquote:Op donderdag 31 maart 2011 09:51 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Wie zegt dat JIJ dat niet bent? Zou een hoop verklaren.
Simpele pavlov reacties bedoel je ? Zo, baaaaaaaaam, recht vanuit de onderbuik ?quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:34 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Of andere reacties die niet in jouw straatje passen en dus daarom per definitie niet deugen?
Ah, je probeert je troll-bot uit? Werkt goed!quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Simpele pavlov reacties bedoel je ? Zo, baaaaaaaaam, recht vanuit de onderbuik ?
Ho! Wie zegt dat ik twijfel aan het bestaan van zo'n bot?quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:40 schreef gelly het volgende:
Serieus, waarom twijfel je aan de bron ? Die reacties zijn toch zo voorspelbaar als wat... Je ziet in NWS niet anders, daarom is het zo'n succes tegenwoordig.
Veel mods zijn ook een bot, toch?quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:41 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ho! Wie zegt dat ik twijfel aan het bestaan van zo'n bot?
quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:41 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ho! Wie zegt dat ik twijfel aan het bestaan van zo'n bot?
quote:
Dat had vooral betrekking op de manier waarop het bericht wordt gebracht. Het staat simpelweg nogal aprofessioneel.quote:
De OP is dan ook afkomstig van een weblog: http://www.bright.nl/reacties-op-telegraaf-site-afkomstig-van-botquote:Op donderdag 31 maart 2011 10:44 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat had vooral betrekking op de manier waarop het bericht wordt gebracht. Het staat simpelweg nogal aprofessioneel.
Okee, dan heb ik daar ook geen problemen mee.quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:49 schreef Terecht het volgende:
[..]
De OP is dan ook afkomstig van een weblog: http://www.bright.nl/reacties-op-telegraaf-site-afkomstig-van-bot
Selectieve vrijheid van meningsuiting for the win!quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:46 schreef gelly het volgende:
Ik ben van mening dat FOK! crew geen mening zou moeten hebben over de professionaliteit van andere sites.
Het probleem dat ik een beetje heb is dat de mods van NWS en jij incluis hun eigen mening nogal prominent verkondigen en het zichtbaar opnemen voor mensen die die mening ook delen. Dat heeft NWS verziekt, de meeste users met een wat breder denkkader laten verstek gaan. Elke kritiek daaromtrent wordt de kop ingedrukt en een ban is snel geregeld. NWS is tegenwoordig niets meer dan een dependance van de Frontpage met hetzelfde geblaat en dezelfde kortzichtige reacties.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:19 schreef Ferdo het volgende:
Overigens reageer ik hier gewoon als user. Dat sommige mensen niet het vermogen hebben dat onderscheid te maken kan en mag mijn probleem niet zijn.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:36 schreef HubertBoth het volgende:
het verbaasd me niets dat hun al me berigte wegdeleten... as je een hardwerkende bot bent wordt je keihard gesensureert in dit slinkse kutland omdat je niet mag zeggen waar t op staat maar ondertussen zijn hun bij de redaktie wel lekker de zakke vulende politiek corecte elitemense die met hun propopaganda dit land kapot maken!!!
In de reacties op Retecool zelf staan er een aantal gequote.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:42 schreef idontwannastop het volgende:
wie heeft een aantal van deze reactie's? kan geen EEN vinden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |