Nee deflatie is een gepasseerd station, we gaan op weg naar hyperstagflatie, beman de geldpersenquote:Op donderdag 14 april 2011 12:07 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Die renteverhoging is er ook helemaal niet gekomen om de inflatie een halt toe te roepen, aangezien er nog steeds deflatie dreigt op de middenlange termijn aldus de ECB (en mijzelf) en de huidige inflatie veroorzaakt word door stijgende commodityprijzen.
Nogmaals, die renteverhoging staat los van de inflatie. Al maakt het het besluit wel politiek gerechtvaardigd. Ikzelf heb het idee dat de ECB dondersgoed weet waar het mee bezig is, maar dat kan soms verkeerd lijken zoals bijvoorbeeld Selang mooi heeft uitgelegd. Datzelfde gevoel heb ik ook bij de FED en BOE, maar je moet kunnen inzien dat zij andere doelen en belangen voor ogen hebben. Het verschil daaraan wil niet zeggen dat men niet weet waar men mee bezig is, al begrijp ik goed dat dat zo kan lijken.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:22 schreef Asfyxia het volgende:Mijn punt is nu juist dat de ECB dat volgens mij helemaal niet inziet. De ECB wordt geleid door nitwits die momenteel maar wat doen. En toevallig doen ze een keer iets dat de illusie wekt dat er daar daadwerkelijk wordt nagedacht. "Oplopende inflatie? Huuuuuhhhhhhhh
, snel de rente omhoog meneer de Uil! Huuuuuuhhhhh!"
Dat je daar nog in kunt geloven nu de wereld (zelfs de VS) massaal op bezuinigingsstand gaat staan en het monetaire beleid word teruggedraait en zelfs word gecoordineerd op toekomstige defaults en de daarmee komende deflatoire val (multiplier). Momentum daarvoor is toch echt voorbij als je een beetje vooruitkijkt.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:26 schreef meth77 het volgende:
Nee deflatie is een gepasseerd station, we gaan op weg naar hyperstagflatie, beman de geldpersen![]()
Vertaalt het vertrouwen in de ECB zich terug in valutakoersen? Vooral in een markt waar veel centrale banken kampen met een falend monetair beleid zou ik bovenstaand plaatje niet snel op waarde weten in te schatten.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:
Aan de positieve kant: ik denk dat deze affaire mede heeft bijgedragen aan de recente renteverhoging door de ECB omdat haar geloofwaardigheid het laatste jaar wel heel erg is aangetast en de bank nu harder moet werken om dat te herstellen.
[ afbeelding ]
Een erg groot vertrouwen heb jij dan in die bankenbende. Ik ben dat vertrouwen allang kwijt. En ik geloof ook absoluut niet dat die "toppers" bij de ECB daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:28 schreef piepeloi55 het volgende:
Nogmaals, die renteverhoging staat los van de inflatie. Al maakt het het besluit wel politiek gerechtvaardigd. Ikzelf heb het idee dat de ECB dondersgoed weet waar het mee bezig is, maar dat kan soms verkeerd lijken zoals bijvoorbeeld Selang mooi heeft uitgelegd. Datzelfde gevoel heb ik ook bij de FED en BOE, maar je moet kunnen inzien dat zij andere doelen en belangen voor ogen hebben. Het verschil daaraan wil niet zeggen dat men niet weet waar men mee bezig is, al begrijp ik goed dat dat zo kan lijken.
Dat plaatje was bedoeld als gewoon op zichzelf staand plaatje, niet als illustratie van het vertrouwen van de markt in de ECB. Die zaken zijn niet persé gekoppeld. Dingen als handelstekort en/of overschot hebben invloed op valuta maar zijn vaak niet het domein van de centrale bank. En soms zie je bijvoorbeeld bij hoge inflatie de valutakoers van een land stijgen doordat het carrytrades aantrekt door de stijgende rente. Lijkt tegenstrijdig, toch gebeurt het. Een valutakoers is een raar iets.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:07 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Vertaalt het vertrouwen in de ECB zich terug in valutakoersen? Vooral in een markt waar veel centrale banken kampen met een falend monetair beleid zou ik bovenstaand plaatje niet snel op waarde weten in te schatten.
In feite is het hele gedoe rondom de 'zwakke landen' helemaal geen euro crisis, maar een fiscale, bancaire en politieke crisis. Een euro is immers waard wat die kopen kan en daar veranderen de problemen en zelfs mogelijk defaults bij die zwakke landen niets aan (behalve natuurlijk als je zoals jij ervanuitgaat dat dat leid tot massale inflatie door QE). Het is niet voor niets dat de ECB in vrijwel elke vergadering herhaalt dat de waarde van de euro helemaal niet op het spel staat en er zelfs geen sprake is van een EURO-crisis. De media/politici en zelfs analisten en economen hebben de hele crisis dan ook verkeerd geinterpeteerd en verkeerde oorzaken en gevolgen eraan toegedicht. Die personen die dat dan ook roepen hebben er in mijn ogen niet veel kaas van gegeten.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:09 schreef GoudIsEcht het volgende:
De EUR lijkt in het plaatje een licht stijgende trend vs te dollar neer te zetten.
Daar zitten natuurlijk positieve en negatieve kanten aan, maar als we dat afzetten tegen al die lui die rond '99 riepen dat de EUR er binnen de kortste keren aan zou zijn, of dezelfde lui die dat recentelijk weer deden is het geen slechte prestatie, ofwel?
Het probleem is dat de Euro niet een munteenheid is maar gewoon 27 munten met dezelfde naam, bewijs is wel dat er nu gevraagd wordt om verschillende rentevoeten voor de euro, dat KAN helemaal NIETquote:Op donderdag 14 april 2011 21:29 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
In feite is het hele gedoe rondom de 'zwakke landen' helemaal geen euro crisis, maar een fiscale, bancaire en politieke crisis. Een euro is immers waard wat die kopen kan en daar veranderen de problemen en zelfs mogelijk defaults bij die zwakke landen niets aan (behalve natuurlijk als je zoals jij ervanuitgaat dat dat leid tot massale inflatie door QE). Het is niet voor niets dat de ECB in vrijwel elke vergadering herhaalt dat de waarde van de euro helemaal niet op het spel staat en er zelfs geen sprake is van een EURO-crisis. De media/politici en zelfs analisten en economen hebben de hele crisis dan ook verkeerd geinterpeteerd en verkeerde oorzaken en gevolgen eraan toegedicht. Die personen die dat dan ook roepen hebben er in mijn ogen niet veel kaas van gegeten.
quote:vr 15 apr 2011, 09:01
Moody's verlaagt oordeel over Ierland
LONDEN (AFN) - Moody's heeft zijn oordeel over de kredietwaardigheid van Ierland met twee stappen verlaagd. De vooruitzichten voor het land blijven negatief, aldus de kredietbeoordelaar vrijdag.
Het lagere oordeel wordt ingegeven door de verzwakte financiële positie van de Ierse overheid, de zwakkere vooruitzichten voor economische groei en de onzekerheid over de uitkomst van solvabiliteitstests onder het Europese Stabiliteits Mechanisme.
Tuurlijk kan dat wel, net zoals er in de VS economisch zwakkere en sterkere staten zijn zonder dat elke regio een eigen rentebeleid te hanteert. Korter bij huis zien we dat ook terug in Nederland. De provincies Limburg en Groningen zijn economisch zwakker dan bijvoorbeeld Noord-Holland, toch hebben ook hun geen eigen rente beleid. In beide voorbeelden vind er dan weliswaar fiscale steun plaats, maar dat hoeft niet om een muntunie te vormen. Zonder fiscale steun en toch een gezamelijk munt worden de zwakkere regio's gedwongen om concurrerend en mogelijke innovatief te worden. De 'pijn' (loonmatiging, afstempelen e.d.) die men hierdoor moet nemen heet "interne devaluatie". Op lange termijn is dat zelfs een positief iets voor de bevolking in het betreffende land, omdat men echt concurrerend en innovatief kan worden en zo welvarender. Dat is beter dan het systematisch devalueren van je munt en zodoende de economie lui en de bevolking arm laten. Al kan dat laatste op de korte termijn beter ogen.quote:Op donderdag 14 april 2011 22:31 schreef michaelmoore het volgende:
Het probleem is dat de Euro niet een munteenheid is maar gewoon 27 munten met dezelfde naam, bewijs is wel dat er nu gevraagd wordt om verschillende rentevoeten voor de euro, dat KAN helemaal NIET
Die oververhitting valt reuze mee, want ook hier is dat niet terug te zien in tal van factoren waaronder een belangrijke factor voor het monetaire beleid; de loonontwikkeling/ productiecapaciteit. Het uiteenvallen van de eurozone lijkt me persoonlijk sterk overdreven. De gehele eurozone is in vrijwel alle infrastructuren ondertussen zo met elkaar verweven dat het uit de euro stappen veel ergere consequenties met zich meebrengt voor het betreffende land. Dan heb ik het nog niet eens over de droom van de politieke elite die de eenwording van europa heel hoog hebben zitten en er alles aan zullen doen die te verwezenlijken. Als er al iemand uit de eurozone stapt zullen dat eerder de sterkere landen zijn die de zwakkere landen niet willen financieren, maar niemand die dat hun kan verplichten dus ook dat lijkt me sterk.quote:Binnen drie jaar zal de euro gaan splitsen, of de zwakke landen zullen zich gaan losmaken door de interne verkiezingen, men zal het onderdruk zetten van pensioenen en lonen niet meer willen accepteren,daarnaast dreigt oververhitting van de economie van Duitsland, Nederland en Polen
Je zal maar een bijstandsland zijn binnen de EUquote:vr 15 apr 2011, 13:36
Griekenland kondigt extra bezuinigingen aan
ATHENE (AFN) - Griekenland gaat nog dieper snijden in de uitgaven om het begrotingstekort terug te dringen en te voorkomen dat het land in gebreke blijft met het aflossen van zijn schulden. Dat heeft de Griekse premier George Papandreou vrijdag gezegd.
Of nog erger: bijstands verstrekkers land!quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:09 schreef michaelmoore het volgende:
Ach gut, ach gut, die arme Grieken, ze hebben het maar zwaar met al die interne devaluaties ( Ja ik vind dit echt het woord van 2011) , of loonsverlagingen, wanneer gaan ze in opstand komen, ofwel wanneer zijn de verkiezingen daar??
[..]
Je zal maar een bijstandsland zijn binnen de EU![]()
Ik snap die Grieken niet. Waarom doen ze dit zichzelf aan?quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:09 schreef michaelmoore het volgende:
Ach gut, ach gut, die arme Grieken, ze hebben het maar zwaar met al die interne devaluaties ( Ja ik vind dit echt het woord van 2011) , of loonsverlagingen, wanneer gaan ze in opstand komen, ofwel wanneer zijn de verkiezingen daar??
[..]
Je zal maar een bijstandsland zijn binnen de EU![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |