Het is zeker wel aan de maatschappij om te bepalen wat zij geschikt acht qua kledingsvoorschriften voor publieke ambten en openbare ruimte. Zie bijvoorbeeld hoe men in Turkije omgaat qua regelgeving omtrent het dragen van een hoofddoek voor vrouwen en het dragen van een Fez voor de man. Ik denk dat het ook lastig is om te spreken van een westerse samenleving als de regelgeving omtrent dergelijke zaken nog steeds per land geregeld worden.quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:15 schreef Triggershot het volgende:
Wat ik wil zeggen is, laten we stoppen te praten over hoofddoeken alsof we weten wat het is, wat het inhoudt, we weten niet wat het inhoudt. Moslima's moeten voor zichzelf (kunnen) beslissen wat het betekent. Het is niet aan mij als een moslim man, niet aan het westen, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt, alleen moslima's zelf en ook dat individueel.
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het is zeker wel aan de maatschappij om te bepalen wat zij geschikt acht qua kledingsvoorschriften voor publieke ambten en openbare ruimte. Zie bijvoorbeeld hoe men in Turkije omgaat qua regelgeving omtrent het dragen van een hoofddoek voor vrouwen en het dragen van een Fez voor de man. Ik denk dat het ook lastig is om te spreken van een westerse samenleving als de regelgeving omtrent dergelijke zaken nog steeds per land geregeld worden.
quote:, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt
Dat is inderdaad een probleem. In Nederland meet men met één maat en heeft men een goede stevige christelijke lobby die hun belang niet uit het oog verliest. Wat voor een ander beperkend kan werken kan ook voor hun beperkingen meebrengen. Het dragen van hoofddoeken heeft ook een duidelijk christelijke signatuur.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.
Daarnaast is Turkije een fout voorbeeld, in Turkije is er een maatschappelijk draagvlak voor het dragen voor hoofddoeken in overheidsinstellingen en openbare ruimtes, alleen zijn het de Kemalistische elites die onder bescherming en steun van het leger dit verboden hebben.
Ja over het Westen klopt ja, daarom zei ik ook het volgende er achteraan:
[..]
Appels en peren! De moslima mag OOK met haar hoofddoek openbare ruimtes BETREDEN net als de oma. Ik werk voor de gemeente en ontmoet veel vrouwen met hoofddoeken in het gemeentehuis, niemand heeft daar een probleem mee. (of zou dat moeten hebben) Die vrouwen zijn daar op bezoek.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.
/trollmode aanquote:Op donderdag 31 maart 2011 23:34 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Soera 24, het Licht (An-Noer), vers 31:
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun
passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar
moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar
schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de
zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven,
of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen
die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.
Nou..Ze zouden eens in een zwempak of bikini moeten zwemmen zoals westerse vrouwen dat doen.quote:Leuk lijkt me anders, maar ja, als dat de enige manier is dat die meiden een
keertje mogen zwemmen ben ik allang blij voor ze.
Ik heb het niet over de status quo, maar over een eventuele maatregel.quote:Op vrijdag 1 april 2011 02:14 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Appels en peren! De moslima mag OOK met haar hoofddoek openbare ruimtes BETREDEN net als de oma. Ik werk voor de gemeente en ontmoet veel vrouwen met hoofddoeken in het gemeentehuis, niemand heeft daar een probleem mee. (of zou dat moeten hebben) Die vrouwen zijn daar op bezoek.
Maar de moslima mag niet gaan WERKEN achter de balie met haar hoofddoek op. Net zoals de oma dat ook niet mag. (als oma's zouden werken)
De historisch gegroeide realiteit bepaalt welke 'oogpunten' legitiem zijn. In de samenleving is dat in beweging en kun je beter op zijn beloop laten. Al te dwingend mensen de wet voorschrijven als dat niet echt nodig is, creeert alleen maar problemen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 18:21 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dus, kortom, een hoofddoek is vergelijkbaar met een spijkerbroek, een hoek of een pet? Of toch niet:
[..]
Nou ben ik benieuwd waarom dat 'oogpunt van zedelijkheid' zo belangrijk is. Waarom mag Jantje geen pet op in de klas, maar Fatima wel een hoofddoek? Omdat Fatima het uit het oogpunt van zedelijkheid doet? Wat maakt dat uit? Wie bepaalt welke 'oogpunten' legitiem zijn en welke niet?
Om even voor mijzelf te spreken...quote:Op vrijdag 1 april 2011 09:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waarom denken jullie dat de hoofddoek wordt gezien als teken van onderdrukking, waarom heeft het een negatieve lading?
Wat ik bij mezelf merk is dat een redelijk losse hoofddoek, die een deel van het haar laat zien geen of amper negatieve lading geeft bij mij.
Omdat we iets van cultuurgeschiedenis weten. Die geschiedenis geeft het een negatieve ladingquote:Op vrijdag 1 april 2011 09:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waarom denken jullie dat de hoofddoek wordt gezien als teken van onderdrukking, waarom heeft het een negatieve lading?
Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Omdat we iets van cultuurgeschiedenis weten. Die geschiedenis geeft het een negatieve lading
Uiteraard is geschiedenis een actor, hoe denk je dat mensen uberhaupt hun visie ontwikkelen?quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading.
Naar de gebruiken uit de tijd dat dit geschreven is, valt dit nog best mee. Maar ik versta hieronder geen verplichting, maar een aanbeveling. Uitdagend een man in de ogen kijken kon toen niet. Enkel vrouwen van lichte zeden zouden een man in de ogen kijken. Daar kan ik, gezien de tijdsgeest, best inkomen. En dan zie ik een aanbeveling over het dragen van een hoofddoek. We moeten dan wel even opsnorren hoe de vrouwen toen gekleed waren. Vast niet zoals nu met een strak gebonden sjaaltje rond het hoofd, maar ik denk eerder een grote hoofddoek die ze naar believen konden drapperen. Wat me wel is opgevallen in deze Soera is de aanbeveling deze hoofddoek zo te dragen dat die over haar boezem valt. Nu ja, ik kan me voorstellen dat een ver opengewerkte decolleté meer in het oog zal hebben gesprongen, en dan was dit toch een aanvaardbare aanbeveling, maar ik zie niet meer dan dát. Vast geen reden om het niet dragen van een hoofddoek te bestraffen, want er staat ook:quote:In de Koran komen twee verzen voor waar staat dat het dragen van de hoofddoek verplicht
is gesteld:
Soera 33, de Confreranten (Al-Ahzaab), vers 59:
"O Profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen
dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen.
Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.
"
Soera 24, het Licht (An-Noer), vers 31:
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun
passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar
moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar
schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de
zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven,
of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen
die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.
En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid
bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen,
opdat gij mocht slagen."
Ik denk dat Mohammed enkel wou duidelijk maken: He mensen, hou het een beetje deftig en geef geen opzettelijke aanstoot en daag niet uit. Zou het in de 7de eeuw hier anders zijn aan toe gegaan ? Ik denk dat je nu deze Soera's moet plaatsen in de tijd en de gebruiken van het land, dan telt die boodschap nog steeds: he mensen, hou het een beetje deftig. Deze Soera's waren toen enkel bedoeld om de eer van de vrouw te beschermen en niet om te worden misbruikt tegen haar. Nu ja, zo zie ik dat als niet-moslim.quote:En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Een actor is een (juridisch) persoon /object die zelfstandig een handeling kan verrichten. Er stond de 'geschiedenis geeft het een negatieve lading'. De geschiedenis kan geen handelingen verrichten. Het kan dus onmogelijk iets een negatieve lading geven.quote:Op vrijdag 1 april 2011 16:58 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Uiteraard is geschiedenis een actor, hoe denk je dat mensen uberhaupt hun visie ontwikkelen?
Ofwel die Soera's niet begrepen hebben of hypocrisie.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
Ik ben TS niet, maar je hebt gelijkquote:Op woensdag 30 maart 2011 13:41 schreef Lavenderr het volgende:
TS, waar ik me over verbaas is dat ik vaak jonge moslima's zie met hoofddoek maar ook met naveltruitje. Het ene is toch in tegenspraak met het ander?
Ja.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Kan, kan, kan en kanquote:Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
Compensatie, zoiets schoot ook al door mijn hoofd. Voldoen ze toch aan de eisen van de ouders, maar zijn tevens moderne meiden.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:07 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik ben TS niet, maar je hebt gelijk
[..]
Ja.
[..]
Kan, kan, kan en kanEr is niet één reden natuurlijk.
Ik heb zelf in ieder geval vaak het idee bij dit soort meisjes dat het een soort van compensatie is. "Oh ik ben moslima, dus ik mag eigenlijk niet met een strakke broek of (mini)rok rondlopen, maar als ik er een hoofddoekje bij doe is het misschien minder erg want dan doe ik tenminste iets".
Of deze meiden het inderdaad 'goed' bedoelen, geen idee. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar het wekt meer argwaan/onduidelijkheid dan begrip op bij de gemiddelde moslim volgens mij
En dat laatste is wel belangrijk vind ik. Want veel meiden/vrouwen vandaag de dag doen het steeds meer vanwege het culturele en steeds minder omdat ze het voor God overhebben, waar het volgens mij uiteindelijk omdraait
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |