quote:Baas over eigen hoofd
Vandaag is het Nationale Hoofddoekjesdag. Het initiatief werd twee jaar geleden in het leven geroepen als signaal tegen het dreigende verbod.
"Vrouwen zijn baas over hun eigen hoofd en durven mede door dit soort initiatieven meer te experimenteren ”, zegt Fatima Bourri van Speesjaal, die vier jaar geleden het hoofddoek dragen nieuwe stijl introduceerde.
Bourri merkt dat het beeld dat een hoofddoek een verplicht nummer is, langzaam maar zeker verandert. "De nieuwe generatie is baas over het eigen hoofd. De meeste vrouwen dragen nu uit vrije wil een hoofddoek”, weet Fatima Bourri.
Moslima Khadija van der Straaten (27) vertelt: "Het was mijn eigen beslissing. In het begin is het wennen, maar je ontwikkelt al snel een eigen stijl. Ik kies er vooral voor om geen aandacht te trekken en hou het simpel. Alleen op speciale gelegenheden pak ik echt uit met verschillende lagen en mooie sjaals die versierd zijn met stenen en andere blingbling.”
De hoofddoek is nogal wat keren in opspraak geweest. Toen twee jaar geleden de Tweede Kamer zich boog over een verbod op deze religieuze uiting, lanceerde kunstenares Karin de Visser de Nationale Hoofddoekjesdag om aan te tonen dat vrouwen ook uit vrije wil een hoofddoek dragen.
Het beladen stukje textiel wordt vaak genoeg nog gezien als teken van onderdrukking. Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden.
"Door deze positieve ontwikkeling worden hoofddoeken weer gezien als stijlitem”, zegt Bourri van Speesjaal. "Zoals het in de jaren vijftig was, toen filmsterren als Audrey Hepburn en Grace Kelly de hoofddoek op een statige manier droegen en daarmee hun vrouwelijkheid benadrukten.”
http://www.spitsnieuws.nl(...)ver_eigen_hoofd.html
Wanneer komt er een nationale anti-islam dag?quote:Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef Ronnie_bravo het volgende:
WTF?? Nationale hoofddoekjesdag![]()
![]()
Morgen nationale keppeltjes dag
Overmorgen jurken dag
Donderdag kruizendag
Vrijdag Kousebanddag
wat een onzin zeg.....
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:31 schreef SicSicSics het volgende:
Moslima Khadija van der Straaten![]()
Dat zijn vaak de ergste!Ik heb er moeite mee... Valse voorwendselen enzo. But then again... Het kan mij eigenlijk geen reet schelen wie zich laat onderdrukken.
Zolang het eigen keus is.
Ben je gek? Het is een meltdown van moslims daar buiten.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef drvc het volgende:
Nationale Fok dag, de dag waar wij onze donkere en stoffige zolder verlaten, en heel even van de zon genieten
Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt!quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
En dan samen met hoofddoekjesdag en secrataressedag op dezelfde datum.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik doop vandaag om naar rokjesdag
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:36 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt!
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.quote:"Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden."
Het is allemaal eigen keuze van die vrouwen.... en zo niet slaat manlief ze gewoon in elkaar.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
Maakt me niet uit wie het claimt. Het is tegenwoordig elke dag internationale links uit je mondhoek kwijl dag om aandacht te vragen voor niet waterpas gebouwde mongolen mensen met een mogelijkheid opvangtehuizen.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:38 schreef Disana het volgende:
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.
Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker?quote:Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Net alsof die originele betekenis de gemiddelde moslima nog een hol kan schelen.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Waarom zou een moslim meedoen aan mode als ze toch niet willen dat er iemand naar ze omkijkt??? Beetje vals gedrag..... uitlokken dat mannen kijken en als ze dan kijken roepen dat het eng isquote:Op maandag 28 maart 2011 10:45 schreef Disana het volgende:
[..]
Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker?
Gisteravond in het Oog op de radio werd al gemeld dat het vandaag is.quote:Op maandag 28 maart 2011 10:49 schreef Hukkie het volgende:
Foutje van de Spits ook zeker? Volgens andere media is het pas morgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |