abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 10:26:50 #1
137949 Disana
pi_94704804
quote:
Baas over eigen hoofd

Vandaag is het Nationale Hoofddoekjesdag. Het initiatief werd twee jaar geleden in het leven geroepen als signaal tegen het dreigende verbod.

"Vrouwen zijn baas over hun eigen hoofd en durven mede door dit soort initiatieven meer te experimenteren ”, zegt Fatima Bourri van Speesjaal, die vier jaar geleden het hoofddoek dragen nieuwe stijl introduceerde.

Bourri merkt dat het beeld dat een hoofddoek een verplicht nummer is, langzaam maar zeker verandert. "De nieuwe generatie is baas over het eigen hoofd. De meeste vrouwen dragen nu uit vrije wil een hoofddoek”, weet Fatima Bourri.

Moslima Khadija van der Straaten (27) vertelt: "Het was mijn eigen beslissing. In het begin is het wennen, maar je ontwikkelt al snel een eigen stijl. Ik kies er vooral voor om geen aandacht te trekken en hou het simpel. Alleen op speciale gelegenheden pak ik echt uit met verschillende lagen en mooie sjaals die versierd zijn met stenen en andere blingbling.”

De hoofddoek is nogal wat keren in opspraak geweest. Toen twee jaar geleden de Tweede Kamer zich boog over een verbod op deze religieuze uiting, lanceerde kunstenares Karin de Visser de Nationale Hoofddoekjesdag om aan te tonen dat vrouwen ook uit vrije wil een hoofddoek dragen.

Het beladen stukje textiel wordt vaak genoeg nog gezien als teken van onderdrukking. Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden.

"Door deze positieve ontwikkeling worden hoofddoeken weer gezien als stijlitem”, zegt Bourri van Speesjaal. "Zoals het in de jaren vijftig was, toen filmsterren als Audrey Hepburn en Grace Kelly de hoofddoek op een statige manier droegen en daarmee hun vrouwelijkheid benadrukten.”

http://www.spitsnieuws.nl(...)ver_eigen_hoofd.html

De hoofddoek als stijl item. (Meiden)cultuur in plaats van religieuze uitdrukking. Wat mij betreft is daar niets mis mee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Disana op 28-03-2011 11:24:54 ]
pi_94704884
Afschuwelijk
pi_94704891
WTF?? Nationale hoofddoekjesdag _O- _O-

Morgen nationale keppeltjes dag
Overmorgen jurken dag
Donderdag kruizendag
Vrijdag Kousebanddag

wat een onzin zeg.....
pi_94704927
quote:
99s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:29 schreef Ronnie_bravo het volgende:
WTF?? Nationale hoofddoekjesdag _O- _O-

Morgen nationale keppeltjes dag
Overmorgen jurken dag
Donderdag kruizendag
Vrijdag Kousebanddag

wat een onzin zeg.....
Wanneer komt er een nationale anti-islam dag?
  maandag 28 maart 2011 @ 10:31:35 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_94704959
Ik wil een nationale atheïsten dag :( met al dat reli geschreeuw
  maandag 28 maart 2011 @ 10:31:46 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94704969
Moslima Khadija van der Straaten ;(

Dat zijn vaak de ergste! :D Ik heb er moeite mee... Valse voorwendselen enzo. But then again... Het kan mij eigenlijk geen reet schelen wie zich laat onderdrukken.

Zolang het eigen keus is. ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:32:41 #7
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_94705010
Het is elke dag wel een Nationale Ietsdag.

Persoonlijk heb ik daar schijt aan. Japandag, Vrouwendag, Hamsterdag, Pizzadag. :r Rot op met die onzin.
pi_94705081
Nationale Fok dag, de dag waar wij onze donkere en stoffige zolder verlaten, en heel even van de zon genieten
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 10:35:18 #9
137949 Disana
pi_94705089
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:31 schreef SicSicSics het volgende:
Moslima Khadija van der Straaten ;(

Dat zijn vaak de ergste! :D Ik heb er moeite mee... Valse voorwendselen enzo. But then again... Het kan mij eigenlijk geen reet schelen wie zich laat onderdrukken.

Zolang het eigen keus is. ^O^
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:35:33 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_94705097
De hoofddoek als stijlitem ipv religieus symbool lijkt me prima. Dan zijn we gelijk van alle hoofddeksel-discussies af. Af met die dingen waar het niet gewenst is.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_94705102
Ik doop vandaag om naar rokjesdag :9~
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 28 maart 2011 @ 10:36:38 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94705129
quote:
Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef drvc het volgende:
Nationale Fok dag, de dag waar wij onze donkere en stoffige zolder verlaten, en heel even van de zon genieten
Ben je gek? Het is een meltdown van moslims daar buiten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 28 maart 2011 @ 10:36:39 #13
116015 SicSicSics
pi_94705130
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:
Dat is de bedoeling van deze dag: laten zien dat het een eigen keuze is. Daar lijkt mij niets mis mee.
Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt! :P
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_94705152
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik doop vandaag om naar rokjesdag :9~
En dan samen met hoofddoekjesdag en secrataressedag op dezelfde datum. :P
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 10:38:04 #15
137949 Disana
pi_94705177
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Een beetje irritant dat ze daar een speciale dag voor moeten claimen, maar tegenwoordig tel je niet mee als je geen eigen dag hebt! :P
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:40:20 #16
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94705262
quote:
"Vorig jaar kwam er een kentering, toen bekende modemerken als Prada, Marc Jacobs en Ralph Lauren de hoofddoeken in vele kleuren en in stoffen in hun collecties opnamen en topmodellen met sierlijke doeken en tulbanden over de catwalk paradeerden."
Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_94705298
Het is toch elke dag hoofddoekjesdag, stel je niet aan en klim uit die zelf opgelegde slachtofferrol :r
I am the hope of the Universe. I am the answer to all living things who cry out for peace. I am protector of the innocent. I am the light in the darkness. I am truth... ally to good, nightmare to you!
pi_94705300
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:35 schreef Disana het volgende:

[..]

Het is allemaal eigen keuze van die vrouwen.... en zo niet slaat manlief ze gewoon in elkaar.

Het argument; schoonheid verbergen voor de man gaat voor negen van de tien toch al niet op _O-
  maandag 28 maart 2011 @ 10:42:20 #19
116015 SicSicSics
pi_94705319
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:38 schreef Disana het volgende:
Het was een Nederlandse kunstenares die deze dag bedacht heeft. De dag is dus niet door moslima's 'geclaimd' of iets dergelijks.
Maakt me niet uit wie het claimt. Het is tegenwoordig elke dag internationale links uit je mondhoek kwijl dag om aandacht te vragen voor niet waterpas gebouwde mongolen mensen met een mogelijkheid opvangtehuizen.

Ik word er gek van! :D Maar goed, als ik maar nergens aan mee hoef te doen, zoeken ze het maar uit! ;)
Fine, fuck you then!
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 10:45:06 #20
137949 Disana
pi_94705392
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als je als islamiet een hoofddoekje draagt doe je dat om "je schoonheid te verbergen/voor je man te bewaren". Als je dan zo nodig een hoofddoekje wil dragen dan moet je dus ook een lelijke simpele doek om je hoofd dragen en geen sierlijke pradadoek van glanzend zijde met ingestikte edelstenen.
Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker? :)
  maandag 28 maart 2011 @ 10:48:35 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_94705484
quote:
Op maandag 28 maart 2011 10:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Net alsof die originele betekenis de gemiddelde moslima nog een hol kan schelen. :') Het is gewoon een modieuze cultuuruiting geworden.
pi_94705496
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:45 schreef Disana het volgende:

[..]

Kennelijk is dat niet voor alle moslima's de hoofdreden om een doekje te dragen. Het kan ook cultuur zijn of gewoon modieus. Wat heb je tegen modieuze hoofddoekjes, dat oogt toch alleen maar leuker? :)
Waarom zou een moslim meedoen aan mode als ze toch niet willen dat er iemand naar ze omkijkt??? Beetje vals gedrag..... uitlokken dat mannen kijken en als ze dan kijken roepen dat het eng is _O-
  maandag 28 maart 2011 @ 10:49:26 #23
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_94705501
Foutje van de Spits ook zeker? Volgens andere media is het pas morgen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_94705579
Wat een gestress weer van de fokkertjes :')
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 10:53:21 #25
137949 Disana
pi_94705614
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:49 schreef Hukkie het volgende:
Foutje van de Spits ook zeker? Volgens andere media is het pas morgen.
Gisteravond in het Oog op de radio werd al gemeld dat het vandaag is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')