Deze vraag laat ik even onbeantwoord. Hoewel ik wel van mening ben dat islamafobie deze discussie altijd in gang zal houden.quote:Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten:
Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij?
Onderdrukken in de zin van; velen van de mensen die nu een hoofddoek dragen zullen verstoten worden door hun ''eigen soort'' als ze dat niet zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen van boven de 40 met een gezin en kinderen die het nooit anders hebben gedaan. Ze zullen het waarschijnlijk ook niet anders willen (maar dat is een andere discussie). Maar er is ook een grote groep waar voor besloten wordt dat ze een een hoofddoek moeten gaan dragen waar onder veel 14-jarigen. Je kan het ook zien als maatschappelijke druk (groepsdruk, kuddegedrag ?) zoals bij de meiden van 14 die een minirok dragen om er bij te horen.quote:Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend?
Jazekerquote:En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Elke sociale conventie onderdrukt per definitie. Het enige wat ik daar interessant aan vind is de gevallen waarin die onderdrukking mbhv geweld wordt gedaan. Ik denk dat dat vaker voorkomt dan jij denkt maar minder vaak dan "jan met de pet" het verwacht. De vrouwen opvanghuizen zitten niet voor niks vol met moslima's.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:34 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
SpecialK je hebt gelijk dat alles wat binnen de wetten past eigenlijk ook automatisch binnen de maatschappij past. Ik denk alleen wel dat je de tegenstanders van de hoofddoek tekort doet als je ze afdoet als jan met de boerenpet. Tegenwoordig lijkt het namelijk inderdaad een beetje alsof afkeuring voor een hoofddoek enkel is voorbehouden aan mensen die de islam vreemd en dus fout vinden, maar er zijn ook wel degelijk mensen die de hoofddoek daadwerkelijk onderdrukkend vinden. Hoe terecht dit is valt over te discussiëren en dat is dan ook mijn bedoeling.
De hoofddoek heeft alles te maken met zand. Als je in de woestijn woont, ben je blij als je een hoofddoek op mag, anders schud je nog jaren het zand uit je haren. Zoals Mohammed, en zijn vrouwtjes.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:51 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben tegen hoofddoeken omdat ik die zie als een symbool van een macho samenleving. Een cultuur waar mannen blijkbaar zo weinig vertrouwen in hun eigen beschaving hebben dat ze de vrouw achter muren van steen (het huis) en stof ( kleding) moeten verstoppen om zichzelf in toom te houden.. (in moslim landen zijn vrouwen vaak letterlijk gevangen in de harem* en mogen zelden of nooit het erf verlaten)
Ook al zijn die traditionele omstandigheden nu wat minder erg, of minder erg in Nederland, elke symbolische verwijzing ernaar vind ik afkeurenswaardig.
Daarbij, een 14 jarig meisje kan er heel sexy uitzien, maar als je in de lentezon op het terrasje 5 minuten naast een clubje Beliebers van die leeftijd gaat zitten dan weet je als man weer waarom je je aandacht toch maar weer op die 21 jarige studente richt, die met haar 45 jarige moeder (die er ook mag wezen!) aan het winkelen is. Als je wilt weten waarom dat wel beschaafd is, moet je dit lezen:
[ afbeelding ]
* Ja, dit komt nu minder voor dan in het verleden in, maar het gaat erom dat dit is waar het hele idee van bedekking op gebaseerd is.
Die hoofddoek heeft geen fuck te maken met religie, maar alles met fuck.
Het past in onze maatschappij, omdat in de westerse maatschappij veel vrijheid aanwezig is voor de burgers. Dus ook vrij om wat over je hoofd te doen, als je dat wilt.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:27 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten: Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij?
Een hoofddoek zelf is niet onderdrukkend. Misschien dat mannen van hoofddoekjesdragende vrouwen onderdrukkend zijn. Dan moet je die aanpakken, en niet de hoofddoekjes zelf. Dat is symboolpolitiek. Zeg dan gewoon dat je tegen de islam bent, zoals Wilders doet.quote:Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend?
Dat durf ik niet te zeggen.quote:En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Waarom zou je dat in mijn ogen toch wat gekunstelde onderscheid willen maken? Hoeveel christelijke vrouwen zie jij met een hoofddoek lopen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:27 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
De hoofddoek wordt over het algemeen geassocieerd met de islam, maar eigenlijk wil ik in dit topic de twee zoveel mogelijk uit elkaar houden. Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken. In plaats van religieus symbool beschouw ik de hoofddoek dan ook als symbool van zedelijkheid.
Maar volgens de tegenstanders maakt het feit dat de hoofddoek een symbool is van de islam nou net wel uit, lijkt me. Dan heeft het weinig zin om die bij voorbaat van de discussie uit te sluiten, omdat je het niet over de islam wil hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Gaspedaal ik snap dat je een hoofddoek nooit volledig los van de islam kan zien, maar ik wil liever niet dat dit een discussie over de islam op zich wordt. Ik vind het namelijk juist interessant dat een kledingsstuk dat gedragen wordt om zo zedelijk mogelijk voor de dag te komen zo wordt bestreden terwijl een aantal decennia terug het juist uit den boze was om onzedelijk over straat te gaan. Daarvoor maakt het in mijn ogen niet uit in welk geloof ze hebben bedacht dat dit kledingsstuk gedragen moet worden.
Het mag ook wel ter sprake komen hoor, maar de discussies over waarom de islam nou zo anders is dan andere geloven en bestreden moet worden heb ik al wel gezien. Als het even kan wil ik dat zoveel mogelijk voorkomen, maar als iemand graag wat over de islam kwijt wil vind ik dat prima hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:22 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Maar volgens de tegenstanders maakt het feit dat de hoofddoek een symbool is van de islam nou net wel uit, lijkt me. Dan heeft het weinig zin om die bij voorbaat van de discussie uit te sluiten, omdat je het niet over de islam wil hebben.
Het is een kledingstuk met een beladen geschiedenis, en een deel van die negatieve geschiedenis is ook heden nog actueel. Daarom verbieden bij officiële dingen. Als meisjes met moslim achtergrond het hip vinden om als puberdaad toch zo'n ding te blijven dragen, van mij mogen ze, het is een vrij land. Maar NIET in het klaslokaal, want daar moet ook Wesley zijn Ajax petje af doen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vaarsuvius denk je niet dat het beter is om de hoofddoek gewoon te beschouwen als een kledingsstuk in plaats van een symbool dat ergens naar verwijst? Ik denk namelijk dat het het beste is voor vooruitgang om sommige dingen gewoon achter je te laten in plaats van te bestrijden. Voor iemand die nu in Nederland een hoofddoek draagt maakt het m.i. weinig uit hoe het met vrouwen gesteld was in de tijd dat ze erop kwamen de hoofddoek te gaan dragen.
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:03 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het is een kledingstuk met een beladen geschiedenis, en een deel van die negatieve geschiedenis is ook heden nog actueel.
Dat de reden voor die hoofddoek veranderd is, betekent niet dat die niet een praktische oorsprong heeft: De woestijnbewoners in Mohammed's tijd droegen hoofddoeken tegen het zand, en Mohammed zei dat vrouwen zich niet te sexy mochten presenteren. Latere moslims redeneerden dat de vrouwen vanwege dat laatste hoofddoeken op moesten. Of dat een denkfout was, of een opzettelijke misinterpretatie, dat laat ik in het midden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[...]
Ser_Ciappelletto ik weet dat veel islamitische gebruiken zijn ontstaan vanwege het feit dat de islam in de woestijn is ontstaan. De besnijdenis is hier ook een voorbeeld van. Ik vraag me echter af of dit bij de hoofddoek ook het geval is. De noodzaak van een hoofddoek wordt namelijk beargumenteerd met de opdracht aan de vrouw haar schoonheid te verbergen, het lijkt me niet dat dat moet omdat je anders zand in je haar krijgt. Ook kennen de joden geen hoofddoek en die komen ook uit de woestijn. Heb je trouwens ook nog een specifieke reden dat je vrouwen met hoofddoeken niet respecteert?
[...]
Sorry dat ik even voor iemand anders antwoordt. Vaarsuvius, voel je vrij om zelf ook te antwoorden!quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vind je het niet raar dat een kledingsstuk gedragen om niet-lustopwekkend te zijn (opgelegd door een machocultuur of niet) zo vaak gelijk wordt gesteld aan een ajaxpetje?
Ik doelde vooral op het punt dat nogal eens gesteld wordt dat je respect moet hebben voor andermans cultuur. Dat vind ik nonsense: zoals ik al zei, respect verdien je, dat krijg je niet.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:[...]
Ser_Ciappelletto je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben hoor. Ik weet namelijk wel dat ook vandaag de dag in de moslimwereld nog veel discussie is over de noodzaak van een hoofddoek en de motivatie erachter is niet ijzersterk. Kan ik trouwens concluderen dat je bedoelt dat je iemand met een hoofddoek niet meer respecteert dan iemand zonder hoofddoek of bedoel je echt dat je iemand met een hoofddoek minder respecteert? In het eerste geval kan ik dat alleen maar toejuichen, maar in het tweede geval vind ik het wel wat jammer. Hoewel het jou natuurlijk goed recht is om te bepalen waardoor iemand respect van jou verdient/verliest.
Waarschijnlijk omdat ze het zelf ook allemaal niet meer begrijpen..... Hoi Lavenderr trouwens, ik heb je gemist!quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:41 schreef Lavenderr het volgende:
TS, waar ik me over verbaas is dat ik vaak jonge moslima's zie met hoofddoek maar ook met naveltruitje. Het ene is toch in tegenspraak met het ander?
Dat is die typische hybris van gelovigen. God verbiedt iets, dus dan gaan ze een maas in de wet zoeken om dat toch te doen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:45 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze het zelf ook allemaal niet meer begrijpen..... Hoi Lavenderr trouwens, ik heb je gemist!
quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
TS. Jij wilt dat we de hoofdoek los zien van de islam, maar dat kán toch niet?
Sodeju. Doe mij ook zo'n moslima.quote:
Beetje arbitrair om dat allemaal maar even objectief te stellen zo. Netheid. Is dat een SI standaard?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Alfje of een hoofddoek niet-lustopwekkend is valt inderdaad over te twisten. Je hebt de gekste fetishes dus een hoofddoek zal er vast 1 van zijn. Toch kan ik me wel vinden in de theorie erachter. Haar is een belangrijk deel van het uiterlijk en ik heb al vaker meegemaakt dat iemand er o.a. door haar haar van achter goed uitzag maar als ze omdraaide behoorlijk tegenviel. Ik wil trouwens niet zeggen dat niet-lustopwekkend zijn een beter doel is dan je club supporten, maar wel dat het een netter doel is. Netheid zouden we als maatschappij eerder moeten toejuichen dan verfoeien vind ik. Vandaar dat ik het had over een afgegleden moraal.
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Ik ben persoonlijk in ieder geval niet in staat om geloof en hoofddoek los te koppelen, ook al weet ik rationeel dat die twee niet per definitie aan elkaar verbonden zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beetje arbitrair om dat allemaal maar even objectief te stellen zo. Netheid. Is dat een SI standaard?
Ik vind het netter om je gezicht/haar te kunnen zien als ik met je praat. Wie heeft er nu gelijk? Niemand dus.
Probeer je in dit topic een soort van absoluut moraal uit te stippelen waarin jij met jouw idee van wat netjes is en wat niet waardeoordelen probeert te hangen aan allemaal gedragingen.
Want dan gaat dit topic over compleet iets anders dan ik dacht.
Vrouwen die als gevangenen, bezit, 2de rangs mensen, seksobject, slavin behandeld worden?quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?
Volgens mij dus wel.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Ik ben persoonlijk in ieder geval niet in staat om geloof en hoofddoek los te koppelen, ook al weet ik rationeel dat die twee niet per definitie aan elkaar verbonden zijn.In mijn ogen is het ook eigenlijk een theologische discussie die binnen de moslimgemeenschap moeten worden uitgevochten. Ik vind dat die discussie geen plaats heeft in Nederland en vind ook niet dat de nederlandse rechtbank zich daarmee bezig moeten houden. Als een werkgever niet wil dat iemand een hoofddoek draagt, dan is dat het goed recht van die werkgever.
niet mee eens. De hoofddoek (hijab) is erger dan de rok. De rok is een gevolg van orthodoxe religieuze onzin, door interpretetatie van een oud boek. De hijab komt niet uit een boek maar direct uit de patriarchale cultuur.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vaarsuvius ben je het er niet mee eens dat de geschiedenis van de hoofddoek niet meer beladen is dan de geschiedenis van de lange rok? Het gaat me er trouwens niet om waar een hoofddoek zoal toegestaan zou moeten worden. Het gaat mij er juist om dat hierover uberhaupt discussie is. Vind je het niet raar dat een kledingsstuk gedragen om niet-lustopwekkend te zijn (opgelegd door een machocultuur of niet) zo vaak gelijk wordt gesteld aan een ajaxpetje?
Zoals special K ook al aangeeft is het punt is dat er geen objectieve manier is om dat vast te stellen. Je kunt net zo goed stellen dat het bedekken van ons natuurlijke lichaam een afgegleden moraal is en dat het netter is om naakt rond te lopen. Wat mij betreft hebben nudisten net zoveel recht om naakt op straat te lopen of te werken of in de klas te zitten als moslima's met een hoofddoek of als pastafari met een piratensteek of als ajax-fan met een ajax-petje. (veiligheid en hygiene in acht nemend uiteraard).quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Alfje of een hoofddoek niet-lustopwekkend is valt inderdaad over te twisten. Je hebt de gekste fetishes dus een hoofddoek zal er vast 1 van zijn. Toch kan ik me wel vinden in de theorie erachter. Haar is een belangrijk deel van het uiterlijk en ik heb al vaker meegemaakt dat iemand er o.a. door haar haar van achter goed uitzag maar als ze omdraaide behoorlijk tegenviel. Ik wil trouwens niet zeggen dat niet-lustopwekkend zijn een beter doel is dan je club supporten, maar wel dat het een netter doel is. Netheid zouden we als maatschappij eerder moeten toejuichen dan verfoeien vind ik. Vandaar dat ik het had over een afgegleden moraal.
...
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Vrouwen die als gevangenen, bezit, 2de rangs mensen, seksobject, slavin behandeld worden?
oh, en die problemen zijn er nog steeds, al is het wat 'minder erg' dan 100 jaar geleden.
voor mij is dus het hoofddoekje een beladen symbool van die vrouwenstatus... Duidelijk toch? (dit betekent het voor mij, iedereen mag natuurlijk iets anders denken bij die hoofddoek)quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.
Je kunt nu eenmaal de draagster van het hoofddoekje niet los daarvan zien. Er zit een vrouw onder, die wel of niet bewust gekozen heeft om het te dragen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.
Deze zin wel ja. Maar je stelt ook dat in de geschiedenis het hoofddoekje al beladen was. Ik begrijp nu dat dat niet over het hoofddoekje zelf ging, maar over vrouwenonderdrukking.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
voor mij is dus het hoofddoekje een beladen symbool van die vrouwenstatus... Duidelijk toch?
Doen orthodoxe jodinnen dat nog steeds?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:33 schreef vaarsuvius het volgende:
Ach het kan altijd nog erger, orthodoxe jodinnen scheerden hun hoofd kaal en droegen altijd een pruik. Zo kan niemand hun 'echte' haar zien..... Homo religio delirant est. (potjeslatijn voor : rare jongens, die religieuzen))
volgens mij was dat iets van voor de 2de wereldoorlog, maar ik kan me ook vaag een documentaire herinneren (Louis Theroux misschien?) waar een groep in voor kwam die het nog steeds deed.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Doen orthodoxe jodinnen dat nog steeds?
En ja inderdaad delirant van die religio
Jeroen Krabbé heeft ook een film gemaakt over chassidische Joden, Left Luggage, naar een boek van Carl Friedman, die vrouwen droegen ook een pruik.quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens mij was dat iets van voor de 2de wereldoorlog, maar ik kan me ook vaag een documentaire herinneren (Louis Theroux misschien?) waar een groep in voor kwam die het nog steeds deed.
Maar vind je dan ook dat wij als maatschappij moeten gaan roepen "doel X is minderwaardig tov doel Y omdat doel Y een religieuze lading heeft"? Hoezo is iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een ajaxpetje 2e-rang en iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een 'moslim-petje' (aka hoofddoekje) ethisch gezien superieur of op een of andere manier iets wat meer respect verdient?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:18 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
SpecialK je hebt gelijk dat netheid subjectief is en ik heb het misschien te veel als een objectief begrip gebruikt. Ik wil niet mijn eigen waardeoordeel hangen aan gedragingen van een ander en zelf vind ik iemand met een hoofddoek ook niet netter dan iemand zonder. Wel is het zo dat een ajaxpetje dragen een heel ander doel heeft dan een hoofddoek dragen en dat is waar ik op doelde.
Ik denk dat we als maatschappij sowieso zeggen dat het ene doel minderwaardig is aan het andere doel. Strict filosofisch gezien is er inderdaad geen verschil tussen het dragen van een pet en een hoofddoek, maar ook niet tussen het dragen van een hoofddoek en een broek. Het wezenlijke verschil tussen de hoofddoek en de ajaxpet vind ik trouwens niet dat de hoofddoek religieus is, maar dat de hoofddoek gedragen wordt met als doel je te bedekken, terwijl de ajaxpet gedragen wordt omdat het mooi is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar vind je dan ook dat wij als maatschappij moeten gaan roepen "doel X is minderwaardig tov doel Y omdat doel Y een religieuze lading heeft"? Hoezo is iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een ajaxpetje 2e-rang en iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een 'moslim-petje' (aka hoofddoekje) ethisch gezien superieur of op een of andere manier iets wat meer respect verdient?
De doelen zijn wat mij betreft persoonlijke 'fancies' en intersubjectief gezien zijn de doelen van persoon x evenwaardig aan de doelen van persoon y binnen onze vrije maatschappij.
Ik mag persoonlijk wel vinden dat mensen die de hele tijd ajax petjes dragen tokkies zijn en dat tokkies onwenselijk zijn maar dan is dat mijn persoonlijke mening met waarde 0,0. Strict filosofisch gezien is iedereens doen en laten gelijkwaardig tenzij diegene met zijn/haar doen en laten iemand anders schade toe doet. En met schade bedoel ik lichamelijk of materieel zoals wij dat in onze samenleving met elkaar hebben afgesproken.
Vroeger deden we ook niet moeilijk over slavernij. Niet dat ik die twee ethisch aan elkaar gelijk wil schakelen, verre van dat, maar het zegt weinig dat we ergens vroeger geen problemen mee hadden.quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:28 schreef Dwerfion het volgende:
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?
En wat is er dan zo wezenlijk aan dat verschil?quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:58 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Het wezenlijke verschil tussen de hoofddoek en de ajaxpet vind ik trouwens niet dat de hoofddoek religieus is, maar dat de hoofddoek gedragen wordt met als doel je te bedekken, terwijl de ajaxpet gedragen wordt omdat het mooi is.
Nou een hoofddoek is meer in de categorie van een broek. Je draagt het sowieso want je wil dat deel van je lichaam bedekt hebben en daarna ga je een leuke uitzoeken. Een pet is puur bedoeld als accesoire.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:15 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En wat is er dan zo wezenlijk aan dat verschil?
Het onderdrukt de vrouwelijk identiteit, zij is een symbool van seksualiteit, maar ook een symbool van zorgzaamheid, etc etc. De commotie rond de hoofddoek is legitiem.quote:Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Ik denk toch dat je hier het meisje met de hoofddoek tekort doet. Tuurlijk is ze er niet zelf opgekomen om een hoofddoek te gaan dragen. Alleen ik kan me goed voorstellen dat ze vanwege haar religie zelf tot de conclusie is gekomen dat jezelf profileren als een sekssymbool niet goed is net zoals het meisje in de minirok tot de conclusie is gekomen dat dit juist best wat voordelen kan hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:23 schreef NDAsilenced het volgende:
Een vrouw zal pas na serieuze reflectie haar seksuele identiteit willen censureren. Als een meisje van 14 jaar of jonger om deze reden een hoofddoek draagt is dat op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Het is in jouw voorbeeld waarschijnlijk dat de hoofddoek(als object van de-seksualisering) een keuze geweest was van de ouders maar de minirok van het meisje zelf.
De aantrekkingskracht om de seksuele identiteit uit te buiten voor een betere sociale status, de sterkere mannetjes aantrekken, etc, is daarvoor gewoon te sterk.
Hier maak je wel een goed punt. Een hoofddoek kan door de aard ervan inderdaad niet plaatsgebonden zijn.quote:Om te zeggen dat het meisje in minirok wordt geaccepteerd is ook alles mee gezegd als het gaat om de norm van uitbating van de seksuele identeit, het is een hele andere als het gaat om wat gewenst is, wat aangemoedigd wordt, wat we als ideaal zien. Er zit veel meer nuance in wat in onze samenleving kwa kleding geacepteerd wordt, op het strand in bikini, in de bibliotheek liever niet, met minirok over de boulevard, op kantoor liever niet, etc.
Daarentegen is een vrouw met hoofddoek, door de achterliggende ideologie, altijd gedwongen om deze overal en altijd te dragen (behalve binnenshuis bij directe familieleden), zelfs als deze in onze samenleving (traditioneel) minder gepast is (overheid, politieagent, voor de klas, etc)
In dit geval is de hoofddoek inderdaad hypocriet te noemen. De meerderheid van de meisjes met hoofddoeken zie ik echter niet zo rondlopen.quote:De zedelijkheid van een hoofddoek op zich is in de praktijk ook ver te zoeken. Niet alleen vindt je veel hoofddoeken in opvallende kleuren en stijlen (trekt de aandacht) maar vooral zijn het de bling bling oorbellen, geepileerde wenkbrauwen, makeup en de strakke jas en broek waarmee rondingen goed te zien zijn die de hoofddoek als symbool van zedelijkheid natuurlijk volledig belachelijk maken.
Het dragen van een hoofddoek is hiermee volledig hypocriet te noemen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Het is kwalijk om jezelf een zedelijkheid aan te meten die de maatschappij waarin je leeft vreemd is omdat een ander dan denkt dat je je hoger acht dan de rest. Wat nou als je jezelf wel die zedelijkheid wil aanmeten maar jezelf niet hoger acht dan anderen?quote:Wanneer een vrouw een hoofddoek draagt in een maatschappij waarin deze in de context van zedelijkheid vreemd is, kan dat opgevat worden als profilering waarin men zich moreel superieur of hoger acht dan de rest. Dat is zeer kwalijk, en bevestigd het groepsdenken(wij-zij) van moslims. Ik druk me nog zacht uit want er is nog veel meer over te zeggen, maar dat gaat dit topic misschien wat te buiten.
Ik denk dat je je sterk vergist in de mate van groepsdruk in het geval van trends. Er schuilt misschien geen specifieke ideologie achter, maar de plicht om te conformeren is net zo groot. Je loopt namelijk net zoveel risico "verstoten" te worden door de mensen om je heen.quote:Het 'het-gebeurt-beide-onder-groepsdruk' argument is slap, de vorm en mate waarin deze druk tot uiting komt is wel degelijk relevant. Bij de hoofddoek kan je spreken van bewuste en doelmatige druk, het komt voort uit de ideologie. De keuze tot dragen ligt bij de minirok veel meer bij het meisje. (welke ideologie ligt hier dan achter?)
En hoe lastig is het om te concluderen dat dit er best wel leuk uitziet?
[ afbeelding ]
Moslima's die beweren uit eigen vrije keuze de hoofddoek te dragen, zijn vaak niet alleen naief maar dragen onbewust ook bij aan de integratieproblematiek.
Dus misschien nog even kort:
[..]
Het onderdrukt de vrouwelijk identiteit, zij is een symbool van seksualiteit, maar ook een symbool van zorgzaamheid, etc etc. De commotie rond de hoofddoek is legitiem.
Wat mag Westers heten? Deze vraag is lastig beantwoordbaar, omdat er geen culturele homogeniteit is in het Westen. Het kent een christelijke traditie, welke deels een voortzetting vormt van de Griekse en Romeinse tradities (welke overigens ook enorm variabel waren), maar is ook 'verlicht', ontkerkelijkt, geliberaliseerd en egalitair; ieder mens is gelijk of tenminste gelijkwaardig. Maar als dat zo is, is (kan) alles en iedereen Westers zijn. Dus ook het hoofddoekje, maar waarom niet gelijk ook de boerka? Het Westen maakt toch immers geen onderscheid, sinds de verlichting?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:27 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten: Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Hier lijkt een tegenstrijdigheid te bestaan, met het idee van de Koran als bron van levenswijsheid is namelijk zeer discuutable, zie alle debatten over religie/islam. Als de religie/islam geen bron van inspiratie is dan durf ik te wedden dat een hoofddoek lang op zich zal wachten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 21:36 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Ik denk toch dat je hier het meisje met de hoofddoek tekort doet. Tuurlijk is ze er niet zelf opgekomen om een hoofddoek te gaan dragen. Alleen ik kan me goed voorstellen [b]dat ze vanwege haar religie zelf tot de conclusie is gekomen[b] dat jezelf profileren als een sekssymbool niet goed is net zoals het meisje in de minirok tot de conclusie is gekomen dat dit juist best wat voordelen kan hebben.
Ik loop rond op de Vrij Universiteit in Amsterdam, soms wel gekscherend de eerste zwarte Universiteit van Nederland genoemd, en daar is het toch wel aan de orde van de dag. Niet mischien in alle facetten die ik heb genoemd, maar je merkt duidelijk dat er bij het merendeel van twee walletjes gegeten wordt. Daarbuiten overigens ook, (omg. Amsterdam-Almere).quote:De meerderheid van de meisjes met hoofddoeken zie ik echter niet zo rondlopen.
Wat ik hier probeer te duiden is dat de Nederlandse (West-Europese) cultuur helemaal niet bekend is met dergelijke openbare radicale uitingen van kuisheid. Radicaal is de dagelijkse bedekking van 2/3de van het hoofd, hét aanspreekpunt van een persoon, zonder dat dat gepaard gaat met een speciale maatschappelijke of religeuze status (voordat je over nonnen begint (bruiden van god)).quote:Dit begrijp ik niet helemaal. Het is kwalijk om jezelf een zedelijkheid aan te meten die de maatschappij waarin je leeft vreemd is omdat een ander dan denkt dat je je hoger acht dan de rest. Wat nou als je jezelf wel die zedelijkheid wil aanmeten maar jezelf niet hoger acht dan anderen?
Er zijn zoveel trends om uit te kiezen, de zogenaamde 'plicht' om daarin te conformeren op risico van 'verstoting' acht ik onwaardig als probleem. De ideologie achter de hoofddoek komt daarentegen uit een eeuwenoud en onverandelijk stuk tekst die met veel pijn, moeite en acrobatiek een paar op elkaar lijkende interpretaties kan voortbrengen.quote:Er schuilt misschien geen specifieke ideologie achter, maar de plicht om te conformeren is net zo groot. Je loopt namelijk net zoveel risico "verstoten" te worden door de mensen om je heen.
Vergeet niet dat een hoofddoek niet zomaar weg/af kan, de minirok wel.quote:Waarom wordt de vrouwelijke identiteit onderdrukt als ze zich niet profileert als symbool van seksualiteit? Dat het een deel van haar identiteit is wil ik best in meegaan, maar dat betekent niet dat op het moment dat ze dit niet weergeeft haar vrouwelijke identiteit wordt onderdrukt. Anders kan je namelijk ook wel concluderen dat werken de vrouwelijke identiteit onderdrukt omdat een vrouw zich hiermee niet profileert als symbool van zorgzaamheid.
Elke moslim vrouw is wat mij betreft geheel vrij om haar hoofddoek te dragen in alle omstandigheden die vergelijkbaar zijn met een katholieke non. Het gaat er juist om dat de omstandigheden vaak niet vergelijkbaar zijn met die van een non. (bv school, universiteit, arbeidsplek)quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:03 schreef sneakypete het volgende:
Toch heb ik er ook moeite mee om nu van bijv. de hoofddoek te zeggen: dat mag niet.
Welke redelijke argumenten zijn daar voor? Nonnen dragen ook iets dergelijks, en welke maatstaf is geldig om te bepalen welke kledij gepast is? De moderne maatstaf is juist dat er géén maatstaven zijn.
Een Non bekleed een functie,En daarvoor is zij gekleed in speciale kleding. Daarmee onderscheidt een Non zich van de rest van de maatschappij.(zoals bv een politie agent) Ze bekleed een functie ten behoeve van het geloof. Het zelfde geld voor de Imaan met zijn soepjurk. Dat een Imaan in zijn soepjurk over straat loopt moet hij zelf weten,Dat een Moslima een hoofddoek draagt moet ze niet zelf weten,Die theedoeken moeten ze in de keukenkast laten liggen.quote:Op straat mogen nonnen hun kleding aan. Moslima's ook. Thuis mogen nonnen hun kleding aan. moslima's ook
Het is een hoofdbedekkking voor meisjes die uit een oogpunt van zedelijkheid in het openbaar hun haren bedekken (een sociale norm binnen een bepaalde subcultuur). Het is dus niet alleen maar iets dat je op je hoofd draagt. Een hoofdoekje werkt niet storend, tenzij je er niet tegen kunt dat anderen mensen andere normen hebben dan jijzelf, en je geroepen voelt om een waarheid over het goede af te dwingen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:01 schreef Robmeister het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Een hoofddoek is een hoofdbedekking, Net zo als bv een pet of een muts. Op je werk of op school worden mutsen ook niet getollereerd door een leerkracht omdat het storend kan werken. Op je werk moet je ook geen puntmuts op zetten. Ook dan zullen ze je vriendelijk vragen om dat ding van je hoofd te verwijderen.
De hoofddoek zelf is niet onderdrukkend, omdat het in weze een kledingstuk is. Zolang iemand het kledingstuk draag vanuit persoonlijke overtuiging is dat ook dus niet het geval.quote:Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend?
Omdat de westerse cultuur ruimte biedt aan allerlij overtuigingen past een vrij gedragen hoofddoek in de westerse cultuur.quote:Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij?
Die commotie komt voort uit het idee dat de vrouwen die de hoofddoek dragen onderdrukt worden. Het gaat dus niet specifiek om de hoofddoek, als het clownspantoffels waren was er ook een probleem.quote:En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Aan de volksopstanden in islamitische landen kun je zien hoe sterk die cultuur is. Is niet de onderdrukking in die landen de bron van radicalisering en terrorisme. Een vrije open cultuur is beter en sterker.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:03 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Als gevolg hiervan is het Westen vatbaar, bijna zwak te noemen. Dat is een realiteit, niet zomaar een mening. Speltheoretisch gezien ben je slechter af wanneer je je open stelt en er anderen opduiken die niets met jouw spelregels op hebben.
Nog maar eens lezen dan, dat zegt TS helemaal niet. Hij vraagt in welk kader je het dragen van een hoofddoek kunt plaatsen, cultureel, of anders.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:33 schreef OeJ het volgende:
Wie denkt TS dat hij is, om mij te gaan vertellen of ik wel of geen hoofddoek mag dragen?! Daar heb ik geen hele lappen stront met tekst voor nodig.
Kortom: WAT EEN GELUL?! WAT. EEN. GELUL!![]()
![]()
![]()
![]()
Ja ik vind een hoofddoek storend ja.. En buiten mij om lopen er nog meer mensen die een hoofddoek storend vinden. Vooral als er iemand op een overheidsinstantie zit die nauwelijks een woord Nederlands kan spreken, En dan tegen ons doet uitleggen hoe de Nederlandse wet in elkaar zou steken.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een hoofdbedekkking voor meisjes die uit een oogpunt van zedelijkheid in het openbaar hun haren bedekken (een sociale norm binnen een bepaalde subcultuur). Het is dus niet alleen maar iets dat je op je hoofd draagt. Een hoofdoekje werkt niet storend, tenzij je er niet tegen kunt dat anderen mensen andere normen hebben dan jijzelf, en je geroepen voelt om een waarheid over het goede af te dwingen.
Je begrijpt toch donders goed dat het niet om zomaar 'een lapje stof' gaat? Het staat ergens voor.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:40 schreef OeJ het volgende:
Een lapje stof verantwoordelijk houden voor "radicalisering" OMG, GEBRUIK TOCH EENS JE VERSTAND!
Nu knoop je onnodig dingen aan elkaar.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:39 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja ik vind een hoofddoek storend ja.. En buiten mij om lopen er nog meer mensen die een hoofddoek storend vinden. Vooral als er iemand op een overheidsinstantie zit die nauwelijks een woord Nederlands kan spreken, En dan tegen ons doet uitleggen hoe de Nederlandse wet in elkaar zou steken.
Dat vind ik buiten gewoon storend.
Waarom vind je een hoofddoek storend? Ik draag wel eens een hoedje, vind je dat ook storend?quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:39 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja ik vind een hoofddoek storend ja.. En buiten mij om lopen er nog meer mensen die een hoofddoek storend vinden. Vooral als er iemand op een overheidsinstantie zit die nauwelijks een woord Nederlands kan spreken, En dan tegen ons doet uitleggen hoe de Nederlandse wet in elkaar zou steken.
Dat vind ik buiten gewoon storend.
Die invulling geef je er zelf aan, pop.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je begrijpt toch donders goed dat het niet om zomaar 'een lapje stof' gaat? Het staat ergens voor.
Dus, kortom, een hoofddoek is vergelijkbaar met een spijkerbroek, een hoek of een pet? Of toch niet:quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:33 schreef deelnemer het volgende:
Vroeger droegen vrouwen in Nederland ook een hoofddoek. Het is een gebruik en er is natuurlijk ook sprake van groepsdruk binnen de eigen subcultuur. Maar dat geldt ook voor het dragen van spijkerbroeken onder Nederlandse jongeren. Het verbod op hoofddoekjes is ook een geval van groepsdruk en in strijdt met onze liberale samenleving. Dat er van hoofddoekjes een groot probleem wordt gemaakt, is vooral kinderachtig.
Nou ben ik benieuwd waarom dat 'oogpunt van zedelijkheid' zo belangrijk is. Waarom mag Jantje geen pet op in de klas, maar Fatima wel een hoofddoek? Omdat Fatima het uit het oogpunt van zedelijkheid doet? Wat maakt dat uit? Wie bepaalt welke 'oogpunten' legitiem zijn en welke niet?quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:18 schreef deelnemer het volgende:
Het is een hoofdbedekkking voor meisjes die uit een oogpunt van zedelijkheid in het openbaar hun haren bedekken (een sociale norm binnen een bepaalde subcultuur). Het is dus niet alleen maar iets dat je op je hoofd draagt.
Jij leeft blijkbaar in een andere wereld dan ik. De grote meerderheid van de meisjes en jonge vrouwen die ik in mijn leven van zegmaar 15 tot 30 jaar ben tegengekomen heeft gewoon normale kleding aan. Bijna niemand heeft ooit een minirok aan, dat is meestal gewoon te koud of te onhandig (als je het al wilt dragen) Tuurlijk, sommige meiden dossen zich extra sexy uit als ze gaan stappen, dat kan, maar dat is dan bewust en op bepaalde tijden.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:17 schreef summer2bird het volgende:
Ik ben het aardig met TS eens, vind ook dat het verschil tussen het vooroordeel van meisjes die hoofddoekjes dragen absurd is tegenover het geaccepteerde ideaal van een modern meisje, korte rok, make-up, een nietsverhullende blouse, hoge hakken, lang haar, alles om de seksualiteit van het meisje uit te drukken. Meisjes doen dit altijd om opgenomen te worden in de massa, om vrienden te krijgen en bovenal, om niet een buitenbeentje te zijn. Als ze dit niet zijn worden ze door de maatschappij gezien als mensen die er niet bij willen horen.
De maatschappij heeft een beeld hoe meisjes zich op een bepaalde leeftijd moeten gedragen en kleden.
Als ze dit niet doen worden ze voor raar aangekeken.
Een hoofddoek past wel in de westerse maatschappij, omdat het dragen van een hoofddoek al eeuwen lang een christelijke traditie kent. Het dragen van een hoofddoek is niet onderdrukkend. Hier is immers iemand vrij om te kiezen welk hoofddeksel zij dragen. Ik stoor mij meer aan mensen die gewoon binnen in een gebouw een zonnebril of petje dragen dan aan een vrouw met hoofddoek.quote:Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten: Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Het is zeker wel aan de maatschappij om te bepalen wat zij geschikt acht qua kledingsvoorschriften voor publieke ambten en openbare ruimte. Zie bijvoorbeeld hoe men in Turkije omgaat qua regelgeving omtrent het dragen van een hoofddoek voor vrouwen en het dragen van een Fez voor de man. Ik denk dat het ook lastig is om te spreken van een westerse samenleving als de regelgeving omtrent dergelijke zaken nog steeds per land geregeld worden.quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:15 schreef Triggershot het volgende:
Wat ik wil zeggen is, laten we stoppen te praten over hoofddoeken alsof we weten wat het is, wat het inhoudt, we weten niet wat het inhoudt. Moslima's moeten voor zichzelf (kunnen) beslissen wat het betekent. Het is niet aan mij als een moslim man, niet aan het westen, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt, alleen moslima's zelf en ook dat individueel.
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het is zeker wel aan de maatschappij om te bepalen wat zij geschikt acht qua kledingsvoorschriften voor publieke ambten en openbare ruimte. Zie bijvoorbeeld hoe men in Turkije omgaat qua regelgeving omtrent het dragen van een hoofddoek voor vrouwen en het dragen van een Fez voor de man. Ik denk dat het ook lastig is om te spreken van een westerse samenleving als de regelgeving omtrent dergelijke zaken nog steeds per land geregeld worden.
quote:, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt
Dat is inderdaad een probleem. In Nederland meet men met één maat en heeft men een goede stevige christelijke lobby die hun belang niet uit het oog verliest. Wat voor een ander beperkend kan werken kan ook voor hun beperkingen meebrengen. Het dragen van hoofddoeken heeft ook een duidelijk christelijke signatuur.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.
Daarnaast is Turkije een fout voorbeeld, in Turkije is er een maatschappelijk draagvlak voor het dragen voor hoofddoeken in overheidsinstellingen en openbare ruimtes, alleen zijn het de Kemalistische elites die onder bescherming en steun van het leger dit verboden hebben.
Ja over het Westen klopt ja, daarom zei ik ook het volgende er achteraan:
[..]
Appels en peren! De moslima mag OOK met haar hoofddoek openbare ruimtes BETREDEN net als de oma. Ik werk voor de gemeente en ontmoet veel vrouwen met hoofddoeken in het gemeentehuis, niemand heeft daar een probleem mee. (of zou dat moeten hebben) Die vrouwen zijn daar op bezoek.quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uh nee dit is zij niet, zeker niet in een pluralistisch maatschappij wat Nederland pretendeert te zijn, zeker niet wanneer op geen enkel manier valt te verdedigen dat de Nederlandse maatschappij een homogeen groep is, zeker niet wanneer de moslimgemeenschap die het wil, de autochtonen groepen die het oke vinden een deel zijn van deze maatschappij. De eventuele maatregel heeft niets met kledingsvoorschriften te maken wanneer een oud oma wel met een hoofddoek een publieke ruimte mag betreden zonder geforceerd te worden haar hoofddoek af te doen.
/trollmode aanquote:Op donderdag 31 maart 2011 23:34 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Soera 24, het Licht (An-Noer), vers 31:
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun
passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar
moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar
schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de
zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven,
of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen
die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.
Nou..Ze zouden eens in een zwempak of bikini moeten zwemmen zoals westerse vrouwen dat doen.quote:Leuk lijkt me anders, maar ja, als dat de enige manier is dat die meiden een
keertje mogen zwemmen ben ik allang blij voor ze.
Ik heb het niet over de status quo, maar over een eventuele maatregel.quote:Op vrijdag 1 april 2011 02:14 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Appels en peren! De moslima mag OOK met haar hoofddoek openbare ruimtes BETREDEN net als de oma. Ik werk voor de gemeente en ontmoet veel vrouwen met hoofddoeken in het gemeentehuis, niemand heeft daar een probleem mee. (of zou dat moeten hebben) Die vrouwen zijn daar op bezoek.
Maar de moslima mag niet gaan WERKEN achter de balie met haar hoofddoek op. Net zoals de oma dat ook niet mag. (als oma's zouden werken)
De historisch gegroeide realiteit bepaalt welke 'oogpunten' legitiem zijn. In de samenleving is dat in beweging en kun je beter op zijn beloop laten. Al te dwingend mensen de wet voorschrijven als dat niet echt nodig is, creeert alleen maar problemen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 18:21 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dus, kortom, een hoofddoek is vergelijkbaar met een spijkerbroek, een hoek of een pet? Of toch niet:
[..]
Nou ben ik benieuwd waarom dat 'oogpunt van zedelijkheid' zo belangrijk is. Waarom mag Jantje geen pet op in de klas, maar Fatima wel een hoofddoek? Omdat Fatima het uit het oogpunt van zedelijkheid doet? Wat maakt dat uit? Wie bepaalt welke 'oogpunten' legitiem zijn en welke niet?
Om even voor mijzelf te spreken...quote:Op vrijdag 1 april 2011 09:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waarom denken jullie dat de hoofddoek wordt gezien als teken van onderdrukking, waarom heeft het een negatieve lading?
Wat ik bij mezelf merk is dat een redelijk losse hoofddoek, die een deel van het haar laat zien geen of amper negatieve lading geeft bij mij.
Omdat we iets van cultuurgeschiedenis weten. Die geschiedenis geeft het een negatieve ladingquote:Op vrijdag 1 april 2011 09:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waarom denken jullie dat de hoofddoek wordt gezien als teken van onderdrukking, waarom heeft het een negatieve lading?
Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Omdat we iets van cultuurgeschiedenis weten. Die geschiedenis geeft het een negatieve lading
Uiteraard is geschiedenis een actor, hoe denk je dat mensen uberhaupt hun visie ontwikkelen?quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading.
Naar de gebruiken uit de tijd dat dit geschreven is, valt dit nog best mee. Maar ik versta hieronder geen verplichting, maar een aanbeveling. Uitdagend een man in de ogen kijken kon toen niet. Enkel vrouwen van lichte zeden zouden een man in de ogen kijken. Daar kan ik, gezien de tijdsgeest, best inkomen. En dan zie ik een aanbeveling over het dragen van een hoofddoek. We moeten dan wel even opsnorren hoe de vrouwen toen gekleed waren. Vast niet zoals nu met een strak gebonden sjaaltje rond het hoofd, maar ik denk eerder een grote hoofddoek die ze naar believen konden drapperen. Wat me wel is opgevallen in deze Soera is de aanbeveling deze hoofddoek zo te dragen dat die over haar boezem valt. Nu ja, ik kan me voorstellen dat een ver opengewerkte decolleté meer in het oog zal hebben gesprongen, en dan was dit toch een aanvaardbare aanbeveling, maar ik zie niet meer dan dát. Vast geen reden om het niet dragen van een hoofddoek te bestraffen, want er staat ook:quote:In de Koran komen twee verzen voor waar staat dat het dragen van de hoofddoek verplicht
is gesteld:
Soera 33, de Confreranten (Al-Ahzaab), vers 59:
"O Profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen
dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen.
Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.
"
Soera 24, het Licht (An-Noer), vers 31:
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun
passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar
moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar
schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de
zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven,
of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen
die van de naaktheid van een vrouw niets afweten.
En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid
bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen,
opdat gij mocht slagen."
Ik denk dat Mohammed enkel wou duidelijk maken: He mensen, hou het een beetje deftig en geef geen opzettelijke aanstoot en daag niet uit. Zou het in de 7de eeuw hier anders zijn aan toe gegaan ? Ik denk dat je nu deze Soera's moet plaatsen in de tijd en de gebruiken van het land, dan telt die boodschap nog steeds: he mensen, hou het een beetje deftig. Deze Soera's waren toen enkel bedoeld om de eer van de vrouw te beschermen en niet om te worden misbruikt tegen haar. Nu ja, zo zie ik dat als niet-moslim.quote:En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
Een actor is een (juridisch) persoon /object die zelfstandig een handeling kan verrichten. Er stond de 'geschiedenis geeft het een negatieve lading'. De geschiedenis kan geen handelingen verrichten. Het kan dus onmogelijk iets een negatieve lading geven.quote:Op vrijdag 1 april 2011 16:58 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Uiteraard is geschiedenis een actor, hoe denk je dat mensen uberhaupt hun visie ontwikkelen?
Ofwel die Soera's niet begrepen hebben of hypocrisie.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
Ik ben TS niet, maar je hebt gelijkquote:Op woensdag 30 maart 2011 13:41 schreef Lavenderr het volgende:
TS, waar ik me over verbaas is dat ik vaak jonge moslima's zie met hoofddoek maar ook met naveltruitje. Het ene is toch in tegenspraak met het ander?
Ja.quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Kan, kan, kan en kanquote:Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
Compensatie, zoiets schoot ook al door mijn hoofd. Voldoen ze toch aan de eisen van de ouders, maar zijn tevens moderne meiden.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:07 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik ben TS niet, maar je hebt gelijk
[..]
Ja.
[..]
Kan, kan, kan en kanEr is niet één reden natuurlijk.
Ik heb zelf in ieder geval vaak het idee bij dit soort meisjes dat het een soort van compensatie is. "Oh ik ben moslima, dus ik mag eigenlijk niet met een strakke broek of (mini)rok rondlopen, maar als ik er een hoofddoekje bij doe is het misschien minder erg want dan doe ik tenminste iets".
Of deze meiden het inderdaad 'goed' bedoelen, geen idee. Ze moeten het natuurlijk zelf weten, maar het wekt meer argwaan/onduidelijkheid dan begrip op bij de gemiddelde moslim volgens mij
En dat laatste is wel belangrijk vind ik. Want veel meiden/vrouwen vandaag de dag doen het steeds meer vanwege het culturele en steeds minder omdat ze het voor God overhebben, waar het volgens mij uiteindelijk omdraait
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |