quote:
Op zaterdag 23 april 2011 09:04 schreef Lyrebird het volgende:In 2005 heb ik eens 3 dozen met boeken door de PTT naar de VS laten sturen. Het duurde maar liefst 9 maanden voordat die dozen uiteindelijk in de VS aankwamen. Hartstikke onder het vuil en stof. Ik neem aan dat die verzending indertijd met de boot is gedaan.
Kans is groot dat die dozen in een zeecontainer zaten die in beslag is genomen door U.S. Customs. Dat overkwam ons BIJNA toen we de pallet met spullen die wij vanuit Nederland naar de VS stuurden in 2002.
In het kort: Als 1 eigenaar van een pallet of zelfs een pakketje in een zeecontainer de papieren niet in orde heeft, dan wordt de HELE container ingenomen.
In ons geval was er een eigenaar van een andere pallet die toevallig in dezelfde container zat die geen goede inklaringspapieren had, en de hele container heeft toen een week bij U.S. Customs gestaan. En dat doen ze niet gratis, want voor de kosten van de opslag van de container, rekenen ze een xx bedrag per dag. Voor mijn pallet alleen, kwam dat in principe neer op $300 om mijn spullen terug te kunnen krijgen, terwijl er niet met mijn pallet aan de hand was. Uiteindelijk heeft de Broker $200 betaald omdat wij flink aan het klagen gingen, en wij slechts $100. Maar dan nog.... het was onze fout niet.
In geval van zeepost kan dit ook voorkomen. Soms is zeepost niet een hele container, maar slechts een kwart van een container. Als bij aankomst blijkt dat een ander deel van de container niet de juiste papieren heeft, dan blijft zo'n container bij U.S, customs staan. En dan begint de teller te tellen, zoveel $ per dag dat die container daar staat. En als die eigenaar de papieren niet aanlevert, dan blijft de rest van de container dus ook bij U.S. customs staan, want het is niet hun taak uit te zoeken waar ergens achterin de post zit, dat is de de taak van de Broker. (Wie de container uiteindelijk in ontvangst neemt).
Het kan inderdaad MAANDEN duren voordat zoiets is rechtgetrokken, en als de eigenaar helemaal niet betaald (en de verzender ook niet wil betalen), dan worden de goederen bij opbod verkocht, en dan komen ook de andere goederen vrij. Zit daar USPS materiaal bij, dan kan het dus voorkomen dat pas vele maanden later de goederen een keer bezorgt worden.
U.S. Customs is nogal een bureaucratie, dat is echt 3 x doffe ellende. En ze kunnen nog steeds minder dan 5% van de binnenkomende containers scannen op explosieven, dus je hebt als terrorist een 19-op-20 kans dat je bommen aankomen bij zelfmoord-Mohammed-met-de-bom-op-de-kop.

Gouden regel: U.S. Customs heeft ALTIJD gelijk. Als ze zeggen dat de bal blauw is, ook al heb je een rode kubus in je hand, dan is het een blauwe bal.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin