abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94673026
Draagdoeken 89

Rekbare doeken, geweven doeken, ringslings, mei tai's, bondolino's, manduca's, papatum's en nog veel meer. Welkom in het draagdoekentopic!

Stel hier al je vragen, show hier je foto's, vertel hoe handig het is en hoe fijn jij en je kindje het vinden!

Handige links:
Wikipedia over de sling
Draagmethodes bij het Mamatoto project
Draagdoekinstructie filmpjes op YouTube
Ringsling zelf maken
Mei Tai met slaapkapje zelf maken - engels
Mei Tai zelf maken
Mei Tai/Poppenlifter voor je kind maken
Uitgebreide info over doeken en dragen
Uitgebreide uitleg over verschillende draagmethodes

Handleidingen knoopmethodes in pdf
Knoopmethodes tricot doek (pdf)
Duidelijke fotohandleiding met draagmanieren (pdf)
Vergelijking rekbare doek en niet rekbare doek

Als je wilt weten waar de afkortingen voor staan, klik op het plusje hieronder. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_94674755
Dank je pvoes

Ik .schreef dit:
Ik heb de zwart/zand bondolino.
Vind m erg makkelijk in gebruik,voelde ook fijn in de winkel.
Hopelijk krijg ik er wel meer plezier van/mee dan ik nu heb en van te voren had.gedacht
T voelde gister en vandaag nog wat ongemakkelijk.
pi_94675254
Vandaag voor het eerst de Zara om. Ook wat ongemakkelijk. Zal best beter gaan als ik gewend raak aan een doek die niet rekt, maar voorlopig krijg ik m alleen achter geknoopt met de FWCC, hij is nog te kort om door te trekken naar voren.
Zit volgens mij wel lekker. Veel losser/ ontspannener dan de tricot.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_94675497
Achter is ook normaal :)
Maar als je wat secuurder leert knopen heb je wel de kans dat het je wel gaat lukken
pi_94675564
quote:
Op zondag 27 maart 2011 15:40 schreef Vanyel het volgende:
Vandaag voor het eerst de Zara om. Ook wat ongemakkelijk. Zal best beter gaan als ik gewend raak aan een doek die niet rekt, maar voorlopig krijg ik m alleen achter geknoopt met de FWCC, hij is nog te kort om door te trekken naar voren.
Zit volgens mij wel lekker. Veel losser/ ontspannener dan de tricot.
Hoe soepeler hij wordt, hoe makkelijker je kunt knopen en hoe meer stof je overhoudt. Ook opnieuw aanspannen na het knopen helpt goed, dus eerst knopen, losmaken (deels) en weer aanspannen. En hupsen tussendoor :)

Heb je een foto van de doek?

Ow en ik knoop ook achter af met mijn maat 6 doek.
En vanmorgen even laten zien dat een fwcc + flinke peuter amper stof overhoudt
pi_94675744
Mrien bedankt voor je hulp vanmorgen. Ik denk dat de doek en ik toch weer vriendjes gaan worden. Ilse heeft er heerlijk in geslapen O+
*poef* nu is het weg
pi_94675798
quote:
Op zondag 27 maart 2011 15:57 schreef kaatjejannie het volgende:
Mrien bedankt voor je hulp vanmorgen. Ik denk dat de doek en ik toch weer vriendjes gaan worden. Ilse heeft er heerlijk in geslapen O+
Fijn O+
pi_94676063
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 15:51 schreef mrien het volgende:
Hoe soepeler hij wordt, hoe makkelijker je kunt knopen en hoe meer stof je overhoudt. Ook opnieuw aanspannen na het knopen helpt goed, dus eerst knopen, losmaken (deels) en weer aanspannen. En hupsen tussendoor :)
Hupsen? Weet niet wat mijn slapende baby daarvan vindt hoor!

quote:
Heb je een foto van de doek?
De doek op zich of de doek zoals ik m nu heb geknoopt?

De tricot rekt natuurlijk flink, die knoop ik met zn 10 cm meer makkelijk voor.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_94676202
Ik hups ook met slapende baby. :Y :D
Gewoon een hupsje en dan strakker trekken.
pi_94676236
quote:
Op zondag 27 maart 2011 16:07 schreef Vanyel het volgende:De doek op zich of de doek zoals ik m nu heb geknoopt?
Actiefoto natuurlijk ;)
pi_94676684
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 16:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Hupsen? Weet niet wat mijn slapende baby daarvan vindt hoor!

[..]

zolang je er geen complete gymsessie van maakt vindt kindlief het enkel lekker hoor
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94676771
ravi heeft de grootste lol als ik hem een konthop geef :P
plok!
pi_94679827
quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2011 16:12 schreef Pvoesss het volgende:
Ik hups ook met slapende baby. :Y :D
Gewoon een hupsje en dan strakker trekken.
Oh een hupsje. Ik had er een iets ernstiger plaatje bij.

quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 16:13 schreef mrien het volgende:

[..]

Actiefoto natuurlijk ;)
He'knie.
pi_94681477

[ Bericht 100% gewijzigd door het-is-mij op 27-03-2011 18:48:48 ]
pi_94684740
Zo, hij zit weer in de was. Was blijkbaar zo comfy dat ie een plasexplosie veroorzaakte :)
pi_94688729
Ok ik kom me eens verdiepen in draagdoeken. Sarah ligt graag opgerold bij me. En we hebben nu zo een baby Björn drager maar die vind zij niet leuk, hangt ze ook erg gestrekt in. Nu was ik een beetje aan het rondneuzen op internet, maar het ziet er allemaal zo ingewikkeld uit.. Nu ben ik zelf vrij stevig en daardoor bang dat ik ze niet goed kan knopen ofzo.. Wat voor doek zouden jullie adviseren?
Mama van Jaël (17-07-2009)
Mama van Sarah (05-03-2011)
pi_94691070
quote:
Op zondag 27 maart 2011 21:32 schreef MamaPurk het volgende:
Ok ik kom me eens verdiepen in draagdoeken. Sarah ligt graag opgerold bij me. En we hebben nu zo een baby Björn drager maar die vind zij niet leuk, hangt ze ook erg gestrekt in. Nu was ik een beetje aan het rondneuzen op internet, maar het ziet er allemaal zo ingewikkeld uit.. Nu ben ik zelf vrij stevig en daardoor bang dat ik ze niet goed kan knopen ofzo.. Wat voor doek zouden jullie adviseren?
Zie voorgaand topic,3e blz.had toen ook aanrommelen.vragen,heb dtus de bondolino gekocht.
Erg makkelijk,vanmiddag mee.gehad naar de speeltuin en redde me er prima mee en voelt stevig en degelijk aan.
pi_94691649
Ik ben ook maar een beginner, maar ik vond eigenlijk zowel de Bykay als de net nieuwe Zara vrij makkelijk werken na er filmpjes en plaatjes met uitleg bij te hebben gezocht. Wel nog maar op 1 manier geknoopt.

Maar ik weet niet hoe stevig vrij stevig is en hoeveel moeilijker het daarvan zou worden.
pi_94692419
Ja ik weet dus ook niet of dat invloed heeft op handigheid ofzo. Ik ben er gewoon een beetje onzeker over. De bykay vind ik ook wel erg mooi n ziet er op de plaatjes ook wel comfortabel uit. Maar ik vind ze best prijzig en als het dan niet bevalt vind ik het weer zo zonde..
Heb even wat terug zitten lezen maar ik ben een leek wat betreft dragen op deze manier en word er allemaal niet echt wijs uit...
pi_94692863
Je zou eventueel een doek kunnen lenen bij babybij. Ik heb met mijn maat 48 een maat 7 doek, en die knoopt dan makkelijk. Een Bondolino kan ook, daar heb ik een verlengstuk bij, zodat de band om de buik langer wordt.
*poef* nu is het weg
pi_94693628
Hier ook maat 48 dus het is wel mogelijk dan een doek te knopen :)
Net even op YouTube zitten kijken, maar het ziet wel ingewikkeld uit hoor. Misschien is dat lenen wel een optie.. Er zijn er ook echt zoveel, pfff..
pi_94694470
Iemand maakte pas al de vergelijking met veters strikken. Een paar keer doen en het zit helemaal in je systeem. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je voor een ssc als een bondolino gaat! Het is gewoon net een beetje wat je wensen zijn. Een doek draagt knusser, maar een ssc is weer luchtiger. Met een doek heb je meer mogelijkheden, een ssc heb je (meestal) sneller om.
pi_94694616
Wat is een ssc?
En wat is het verschil in de praktijk tussen een geweven en rekbare doek?
En wat is de bykay dan voor een?
pi_94694702
Bykay is rekbaar.
pi_94695093
Bondolino lijkt qua dragen vind ik wel war op de baby Björn. Dat is dus niet wat ik wil.. Op de plaatjes die ik nu gezien heb hangen de beentjes naar beneden en ik wil ze in de foetus houding hebben omdat Sarah zo altijd bij me ligt. Dus het wordt wel echt een doek als het al wat word ;)
pi_94695753
Dat kan met de bondolino ook.
Dan zou ik gaan voor een geweven doek.

De amazonas zijn nieuw 52euro en heel fijn tegenwoordig.
O.a te koop bij draagkrachtigshop
pi_94695836
MamaPurk, je zou mijn doek anders wel mogen lenen, die is erg werkloos momenteel...

De girasol MrX, 4.6 meter
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_94695844
Maar wat is dan het verschil tussen geweven en rekbaar?
pi_94695998
quote:
Op zondag 27 maart 2011 23:32 schreef XXXKarinXXX het volgende:
MamaPurk, je zou mijn doek anders wel mogen lenen, die is erg werkloos momenteel...

De girasol MrX, 4.6 meter
[ afbeelding ]
O+
Hij blijft zo mooi!
pi_94696084
Wat lief, maar hoe weet je welke lengte je moet hebben?
(en over je aanbod denk ik nog even na)
pi_94696262
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:36 schreef mrien het volgende:

[..]

O+
Hij blijft zo mooi!
Inderdaad! Helemaal met zo'n klein frummeltje erin O+
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_94696514
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:32 schreef MamaPurk het volgende:
Rekbaar rekt mee, dus die kun je voorknopen en je kindje er dan in laten 'glijden'.
Dat is het voordeel van rekbaar.
Het nadeel ervan is dat als je kindje zwaarder wordt de doek ook meer gaat doorzakken.

Geweven rekt een heel klein beetje, in de gewoven richting.
Die knoop je voor een deel voor en daarna om je kindje heen. Dat is dus iets moeilijker, maar het draagt doorgaans fijn omdat het goed ondersteunt en je kunt hem heel lang gebruiken.

Hier kun je zien welke lengte je nodig hebt.

Als je er niet zeker over bent, kun je best een doek lenen of een draagconsult nemen. Misschien is er wel iemand die je op weg wil helpen hier. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door oeke op 28-03-2011 00:05:06 ]
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_94696603
quote:
Op zondag 27 maart 2011 23:32 schreef MamaPurk het volgende:
Het ene rekt en het ander niet ;)
Een geweven is warmer en minder lang te gebruiken. Door de rek gaat het uitzakken als het kindje zwaarder is. Dat merk je bij het dragen en is minder prettig.
pi_94696665
Wat oeke zegt dus. :D
pi_94696837
Dank je oeke voor de antwoorden!
Ik snapte het wel een beetje hoor rekt mee en rekt minder maar nu weet ik ook wat dat in de praktijk betekent :)
Morgen ga ik me er verder in verdiepen, nu is het voedtijd en slaaptijd hier.
pi_94697056
Welke omgeving woon je? Wellicht dat iemand je hier op weg kan helpen :)
pi_94700987
quote:
Op zondag 27 maart 2011 23:50 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Het ene rekt en het ander niet ;)
Een geweven is warmer en minder lang te gebruiken. Door de rek gaat het uitzakken als het kindje zwaarder is. Dat merk je bij het dragen en is minder prettig.
Bedoel jij wat je hier schrijft of is juist de rekbare warmer en minder lang te gebruiken?
pi_94701558
quote:
Op maandag 28 maart 2011 00:02 schreef mrien het volgende:
Welke omgeving woon je? Wellicht dat iemand je hier op weg kan helpen :)
Als je ri.oosten gaat is een bezoek aan naturebabies miss.één idee?zij heeft vanalles,kun je t ook voelen.

Hier was t vandaag in de speeltuin wel handig.
Man was er wel maar eventjes en ook wel vrienden etc.maar anders sleep je of hele tijd kinderwagen rond of iemand anders moet er steeds op letten want ik laat j.ook niet zo alleen staan.
T.rende overal maar toe en ik had lekker mn handen vrij en kon achter hem aan.
pi_94702696
Kunnen jullie mij misschien helpen? Ik zie door de bomen het bos niet meer wat "zomer"doeken betreft. Ik heb op het forum van D&V de zomerdoekentopics doorgespit, maar het probleem is dat ik er over kan lezen en niet weet hoe ze in het echt aanvoelen. Nou zal dat hier ook wel zo zijn, maar ik probeer het toch maar.
Mijn budget is laag, max. 50 euro, maar liever minder, ik zoek dus een tweedehands doek (maat 5 of 6). Als ik weet waar ik op moet zoeken kan ik specifiek naar die tweedehands doek gaan speuren op MP, Ebay enzo.
Ik heb een Calin Blue gehad, deze heb ik verkocht omdat hij niet meer genoeg steun gaf. Het moet dus een wat dikkere doek zijn, geen gauze.
Mijn Girasol en de Storchenwiege Leo die ik gehad heb, zijn veel te dik en warm. Mijn Didymos Nino (rose-violett) lijkt mij wel erg fijn voor in de zomer, maar ik heb een maat 4.

Als tip heb ik al de Amazonas gekregen, maar daarover las ik dat hij "glijdt" en dat er giftige verfstoffen inzitten.

Nou biedt iemand op D&V een Chimparoo Juliet aan, ik zag dat Mrien en Kleurdoos deze doek (gehad) hebben. Vinden jullie het een doek die geschikt is als zomerdoek? Hoe dik is deze doek en hoe voelt en draagt hij in vergelijking met mijn eigen doeken?

Ik twijfel ook over een Zara die aangeboden wordt en over de aanbiedingen bij Ellevill, maar ik ben bang voor de douanekosten. Via tussendealers in Nederland worden niet alle aanbiedingsdoeken aangeboden (en bij Lovelymaternity zijn de doeken minder afgeprijst).
Op D&V wordt de Ellevill Jade aangeduid als zomerdoek, terwijl ik in een overzicht zag dat deze dikker is dan een Zara :?

Verder heb ik op Ebay veel goedkope Nino's gevonden (jeansblue), die zou ik kunnen verven. Maar ik vind deze doeken niet zo mooi (al heb ik zoiets van, liever iets dan niets ;) )

En old weave GIrasols worden soms ook goedkoop aangeboden, zou dat iets zijn?

Als een Chimparoo Juliet iets is wil ik die misschien overnemen en dan mijn Girasol ruilen voor een Zara. Mijn Girasol vind ik namelijk wel erg mooi maar wat te dik.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 28 maart 2011 @ 09:04:12 #40
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_94702899
Ik vind mijn amazonas heel erg prettig in gebruik. Ik begrijpt niet zo goed wat je bedoelt met dat ie glijdt. Hij is wat breder dan mijn didymosdoeken en daardoor vind ik soms ook net wat makkelijker in gebruik dan mijn didymosdoeken.
Ik heb hem alleen ingekort tot 4.20m. Als je hem wil lenen om uit te proberen, dan kan dat.

En ze staan onder controle van de Duitse öko-tex dus er wordt gecontroleerd op giftige substanties en die zitten er dus niet in...
  maandag 28 maart 2011 @ 09:13:12 #41
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_94703047
Mama purk, ik heb hier een tricotslen liggen die ik toch niet ga gebruiken, je mag hem wat mij betreft wel lenen hoor!
Ik heb voor beeb 2 een didymos en een Zara, hoop zo dat het me deze x wel lukt om veel te gaan dragen! Misschien wil Jorja dan ook in haar custommade mei tai!
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
pi_94703314
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:04 schreef Asyniur het volgende:
Ik vind mijn amazonas heel erg prettig in gebruik. Ik begrijpt niet zo goed wat je bedoelt met dat ie glijdt. Hij is wat breder dan mijn didymosdoeken en daardoor vind ik soms ook net wat makkelijker in gebruik dan mijn didymosdoeken.
Ik heb hem alleen ingekort tot 4.20m. Als je hem wil lenen om uit te proberen, dan kan dat.

En ze staan onder controle van de Duitse öko-tex dus er wordt gecontroleerd op giftige substanties en die zitten er dus niet in...
Dat van die kankerverwekkende stoffen is inmiddels van de website gehaald. Drie dagen geleden stond het nog hier.

Met glijden bedoelen ze dat de doek gaat zakken je weer opnieuw aan moet spannen omdat hij niet genoeg grip heeft. Maar net las ik daarover dat dat minder wordt naarmate je de doek vaker gebruikt hebt.
Misschien wil ik hem wel lenen, maar ik ga eerst even afwachten of anderen hier nog tips hebben. Lief O+
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_94703401
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:25 schreef MamaPurk het volgende:
Ja ik weet dus ook niet of dat invloed heeft op handigheid ofzo. Ik ben er gewoon een beetje onzeker over. De bykay vind ik ook wel erg mooi n ziet er op de plaatjes ook wel comfortabel uit. Maar ik vind ze best prijzig en als het dan niet bevalt vind ik het weer zo zonde..
Heb even wat terug zitten lezen maar ik ben een leek wat betreft dragen op deze manier en word er allemaal niet echt wijs uit...
ghehehe, gaan we weer ;)
je mag de mijne wel lenen hoor. die wordt nl niet meer gebruikt hier. ik heb er best lang veel plezier van gehad. dan kan je iig proberen of je het iets vind. voor de zomer is het een te dikke doek, maar je hebt ze ook in dunnere uitvoeringen en dan weet je iig of het iets voor je is ;)
pi_94703422
Over zomer en warmte gesproken, ik vind die Zara ook niet echt luchtig voelen. Niet voor mij en volgens mij ook niet voor haar. Maar dat wordt ws minder erg als ze wat groter wordt en minder lagen nodig heeft.
pi_94703453
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:31 schreef Vanyel het volgende:
Over zomer en warmte gesproken, ik vind die Zara ook niet echt luchtig voelen. Niet voor mij en volgens mij ook niet voor haar. Maar dat wordt ws minder erg als ze wat groter wordt en minder lagen nodig heeft.
Hmz. Ik gebruik met Niels juist ook meerdere lagen omdat hij nogal de neiging heeft om zich achterover te werpen. Nu hij groter en sterker is hield de Calin Blue het daarom ook niet meer.
Ik heb de Zara van Claudia gevoeld, niet uitgeprobeerd, en die was wel een stuk dunner dan mijn Girasol.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_94703531
Dan ga ik er maar gewoon vanuit dat de mijne juist heel graag bij me is en zich nooooit achterover werpt ;)
Maar ook echt 3 lagen volledig ingepakt? Dat heb ik nu met Dottir namelijk nog. Ik voelde wel dat ze in de Zara niet zo plakkerig werd als in de Bykay, dat is alvast handig.

Met een rekbare doek kun je voorknopen, das met een geweven zeker echt onmogelijk?
pi_94703571
Twinkly, ik vond Juliet zelf niet geschikt voor de zomer. Hij is wel dunner als een hoppediz of girasol.
Ik gooi er nog een optie voor je in, een hoppediz das leichte
pi_94703578
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 02:54 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bedoel jij wat je hier schrijft of is juist de rekbare warmer en minder lang te gebruiken?
uhhh ja ik bedoelde de rekbare natuurlijk :D
pi_94703628
Als je een echte zomerdoek wil zou ik ook voor een Hop das Leighte gaan. Ik heb er weleens een geprobeerd en het was een fijne doek en heel dun.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_94703658
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:26 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Dat van die kankerverwekkende stoffen is inmiddels van de website gehaald. Drie dagen geleden stond het nog hier.

Met glijden bedoelen ze dat de doek gaat zakken je weer opnieuw aan moet spannen omdat hij niet genoeg grip heeft. Maar net las ik daarover dat dat minder wordt naarmate je de doek vaker gebruikt hebt.
Misschien wil ik hem wel lenen, maar ik ga eerst even afwachten of anderen hier nog tips hebben. Lief O+
Dat is ook meer dat heel veel ervaring hebben met de oude amazonas.
De nieuwe zijn en voelen heel anders en veel fijner.
Ik vond de oude niets maar de nieuwe heb ik geprobeerd bij macka en die waren heel fijn.
Ik wil zelf ook wel graag een amazonas maar ik spaar eerst voor de enige pfau die ik nog mis :D
pi_94703709
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:38 schreef Vanyel het volgende:
Dan ga ik er maar gewoon vanuit dat de mijne juist heel graag bij me is en zich nooooit achterover werpt ;)
Maar ook echt 3 lagen volledig ingepakt? Dat heb ik nu met Dottir namelijk nog. Ik voelde wel dat ze in de Zara niet zo plakkerig werd als in de Bykay, dat is alvast handig.

Met een rekbare doek kun je voorknopen, das met een geweven zeker echt onmogelijk?
Een zara is echt veel luchtiger dan vele andere doeken. 3lagen kan ook in de zomer wel met een zara is mijn ervating. Ik deed dan gewoon niets aan in de doek en dan alleen de doek :D

Er is wel een knoop die je kan voorknopen The Cross-Carry of Kreuztrage X heet die dacht ik ook :?
pi_94703753
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:38 schreef Vanyel het volgende:
Ja, voor langere stukken dragen gebruik ik 2 of 3 lagen. Behalve bij een rucksack, maar die gebruik ik alleen als ik moet koken en Niels is moe en ondeugend (trekt steeds de la open en haalt de vuilnisbak leeg enzo :P)

Owja, das Leichte klinkt ook prettig. Die zijn ook erg zacht toch.

Chimparoo valt af dus, dat is al een optie minder :P

quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:45 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Een zara is echt veel luchtiger dan vele andere doeken. 3lagen kan ook in de zomer wel met een zara is mijn ervating. Ik deed dan gewoon niets aan in de doek en dan alleen de doek :D
Bij X neem ik aan :+ ;)
Ja, zo droeg ik Niels ook van de zomer in de CB, zo cute die blote beentjes eronder uit O+
pi_94703797
Hahah ja bij X. ik zal even een foto zoeken :D
pi_94703831
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:45 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Allebei naakt in de doek? :o
quote:
Er is wel een knoop die je kan voorknopen The Cross-Carry of Kreuztrage X heet die dacht ik ook :?
Ik ga googlen.
pi_94703856
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Allebei naakt in de doek? :o
Zo kan het wel _O-
pi_94703972
Wow en weer komen er allemaal merken voorbij... Er zijn veel bomen in het bos zeg maar, pffff...

Jeetjejom ik ga even googlen op die tricots en om me daar eens in te verdiepen.

Simmu, bedoel je dat jij een bykay hebt die ik eventueel mag lenen? Welke maat heb je? Want ik heb al wel ontdekt dat ik een large zou moeten.

Verder heb ik het zelf al snel warm en Sarah is ook best een warm meisje en met de zomer in aantocht is het dan wel lekker om een beetje een dunne doek te hebben lijkt mij.
Ben weer even op Google!
pi_94704032
MP, ik heb nog een mooie tricotslen werkeloos liggen. Een antreciete, als je hem wil lenen mag je altijd pmen.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_94704082
Hehehe beide naakt is ook een idee :D
Zoals je kan zien is het rugpand een beetje terug geslagen omdat ze haar armen er graag uit heeft.
En op de volgende foto heb ik ook de 2 schuine banden dubbel. Wel de steun maar rugje maar 1 laagje :)
pi_94704223
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:56 schreef MamaPurk het volgende:
Wow en weer komen er allemaal merken voorbij... Er zijn veel bomen in het bos zeg maar, pffff...

Jeetjejom ik ga even googlen op die tricots en om me daar eens in te verdiepen.

Simmu, bedoel je dat jij een bykay hebt die ik eventueel mag lenen? Welke maat heb je? Want ik heb al wel ontdekt dat ik een large zou moeten.

Verder heb ik het zelf al snel warm en Sarah is ook best een warm meisje en met de zomer in aantocht is het dan wel lekker om een beetje een dunne doek te hebben lijkt mij.
Ben weer even op Google!
jup, ik heb een bykay maat L. ondanks dat ik 1.60 ben ;) sangdrax is namelijk 1.96
pi_94704228
En als ik dan toch foto's aan het plaatsen ben dan ook maar 2 van V.

pi_94707803
Ohh, wat een mooie foto's Pvoesss! X lijkt zo ontzettend veel op jou. En V, dat hele kleine hummeltje O+
Staat op die eerste foto jouw Zara?
Ik vind jouw gecko's (toch) doek zo prachtig!
pi_94707980
Oh nee ik kon de zara fotos niet vinden dus ik had alleen de draagmanier gedaan.
Ja dat is de silver gecko's :) Die draagt echt zo mega mega mega mega lekker :Y
pi_94708126
Ik vind het een beetje lastig iets van iemand te lenen die ik helemaal niet ken..
Verder woon ik ongeveer 40 km boven Amsterdam, dus als er iemand met doek in de buurt woont die mij een en ander kan laten zien en eventueel voelen. Dan zou ik dat ooknwel fijn vinden denk ik..
pi_94708172

Ik knoop hem altijd zo dat de ene gecko langs het nekje loopt :+

Ik bedenk me net dat ik de doek alweer bijna 1,5 jaar heb :D
Want hier was X nog geen 1,5 en die is nu al bijna drie :o O+ O+
  maandag 28 maart 2011 @ 14:21:37 #65
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_94713079
Mamapurk, ik heb ook nog een tricotslen liggen die je mag overnemen voor ¤10,- ex verzendkosten.

Gister was een heerlijk draagdagje. We waren in de Efteling en daar heeft Bram een groot gedeelte van het sprookjesbos gezien vanaf mijn rug. Eline heeft ook veel in de doek gezeten en genoot van het zonnetje.
pi_94713302
Wat heerlijk Sugarsnap! O+ wat voor knoop gebruik jij voor Bram?

Gecko's O+ en klein X-je O+
Dus jij droeg X ook nog wel op je buik toen ze zo groot was. Ik Niels ook als het kan O+ zo heerlijk knus. Alleen lastig bij traplopen en stoepranden enzo.

Ik heb net voor het eerst Niels buiten in de SHBC gehad! Normaal neem ik altijd de Bondolino mee buiten, omdat ik geen draagjas heb en knopen over mijn jas lastig gaat. Maar nu vond ik dat ik moest oefenen voor de zomerdoek :D
SHBC gaat hier het veiligste en makkelijkste, Niels kan geen kant meer op als hij daarin zit. Maar ik vind de knoop op mijn borst niet heel prettig. En volgens mij moet ik ook wat strakker knopen, ik kreeg wat last van mijn nek.
  maandag 28 maart 2011 @ 14:41:52 #67
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_94713794
Mijn flinke bijna-peuter draag ik in een simpele ruck. Andere rugknopen lukken me niet zo goed en deze gaat makkelijk. Bram vindt het ook heerlijk. Hij had gisteren koude handjes (was nog vroeg) en stopte ze lekker in de doek tussen ons in. Af en toe kwam er een handje uit om iets aan te wijzen O+
Ik denk dat we toch op zoek moeten naar nog een doek, J. en ik waren gisteren aan het bekvechten wie er mocht dragen (en welk kindje).
pi_94713887
Ik ben gestopt met buikdragen zo rond de 26weken zwanger van V. :o
Ik draag alleen op mijn rug indien nodig zoals bij de dierentuin ofzo zodat er meer te zien valt.
pi_94715100
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2011 14:44 schreef Pvoesss het volgende:
Ik ben gestopt met buikdragen zo rond de 26weken zwanger van V. :o
Ik draag alleen op mijn rug indien nodig zoals bij de dierentuin ofzo zodat er meer te zien valt.
Wow, toen liep ik al als een bejaarde :')
pi_94715538
Twinks ik heb een Zara (tripurple) en een paar Girasols (oude nr 5, ingénu en wild orchid). Daarnaast ook een indio met linnen. Je bent nog steeds welkom voor koffie ;)
pi_94715705
Ik hoop dat hier wat ervaringsdeskundigen zijn die mij kunnen helpen, al is dit niet helemaal het juiste forum ( maar volgens mij as good as it gets).

Een tijdje geleden heb ik hier om hulp gevraagd omdat wij binnenkort een (adoptie)kindje verwachten, en ik alvast wat spulletjes wil aanschaffen. Naar aanleiding van eigen voorkeur, en jullie advies heb ik gekozen voor een SSC, de Manduca. Omdat we het kindje nog niet hebben heb ik hem ook nog niet kunnen gebruiken.

Nu had ik van de week een vriendin te logeren met een 8 weken oud kindje.Zij heeft zelf een babybjorn ( zoals heel veel mensen hier) en is daar helemaal lyrisch over. Uiteraard wilde ze mijn manduca ook zien, en we hebben ze dus even vergeleken.)
Nu gebruikt zij haar babybjorn vooral in huis als haar baby huilerig/pieperig is. Ze draagt het kindje dan op haar buik met de rug naar haar toe, zodat ze dus dezelfde kant opkijken. Volgens haar is dat ideaal, omdat het kindje rustig wordt doordat ze vanalles te zien heeft.

In de manduca kan op die manier niet gedragen worden volgens mij. Bovendien lijkt de babybjorn een stuk eenvoudiger in het gebruik, doordat alle bevestigingspunten aan de voorkant zitten bijvoorbeeld. Deze babybjorn (synergy volgens mij) heeft een extra versteviging in de rug voor de moeder en is volgens mijn vriendin ook ergonomisch verantwoord voor het kindje etc. Ik vraag me wel af of zo'n draagzak voor alleen op de buik ook nog handig is als het kindje wat groter ( en dus zwaarder wordt, maar voor de eerste maanden zag dit er eigenlijk wel erg handig uit. Mijn vraag is dus eigenlijk
A) is zo'n babybjorn nu echt zo slecht als ik dacht, of is dit eigenlijk toch wel handig voor bijvoorbeld de eerste maanden (Misschien dat deze nieuwere modellen ook beter zijn dan vroeger?)
B) Wat is de ervaring van mensen hier mbt binnen dragen van baby's die huilerig/pieperig zijn. Als dit maar voor een kwartiertje of zo is om de baby even rustig te krijgen, is een doek of ssc daarvoor ook geschikt?
c) is de manducca misschien meer bedoeld voor buiten/langere afstanden? Met name bijvoorbeeld bij buikdragen het bovenste bevestigingsriempje (in je nek) vast maken lijkt me niet eenvoudig zonder hulp?

alvast bedankt!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_94716724
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:24 schreef elvy het volgende:
A) is zo'n babybjorn nu echt zo slecht als ik dacht, of is dit eigenlijk toch wel handig voor bijvoorbeld de eerste maanden (Misschien dat deze nieuwere modellen ook beter zijn dan vroeger?)
B) Wat is de ervaring van mensen hier mbt binnen dragen van baby's die huilerig/pieperig zijn. Als dit maar voor een kwartiertje of zo is om de baby even rustig te krijgen, is een doek of ssc daarvoor ook geschikt?
c) is de manducca misschien meer bedoeld voor buiten/langere afstanden? Met name bijvoorbeeld bij buikdragen het bovenste bevestigingsriempje (in je nek) vast maken lijkt me niet eenvoudig zonder hulp?

alvast bedankt!
A Deze vraag laat ik even over aan de draagconsulenten die hier meeposten :) Volgens mij is de bb niet lang geleden in een iets ander model uitgekomen, waarbij beter is nagedacht over de ergonomie van baby. Echter, met face forward dragen (dus rug tegen buik) doe je dat sowieso weer teniet. Over het hoe en wat van bevestigen weet ik echt niks bij een bb.

B Ik vond dat altijd erg fijn met doek te doen. Een fwcc (buikknoop) kun je ook omdoen terwijl je baby tegen je aan houdt (dus zonder voor te knopen). Een ssc is toch minder knus, dus daarom pakte ik voor deze draagreden altijd een doek.

C Bedoel je dan itt tot een doek of itt een bb? De bb is, bij mijn weten, minder geschikt ivm de ergonomie voor baby en omdat hij snel drukpunten geeft bij drager. Ik zou de Manduca eerder dan een doek pakken als het erg warm is buiten (>30 graden), anders toch gewoon een doek. Maar dat is natuurlijk persoonlijk ;) En het riempje kun je zelf vast krijgen :Y
pi_94717353
Sugarsnap ik denker even over maar ga je vanavond wel even pm'en denk ik zomaar :)
pi_94717931
quote:
Mijn kindje is nu bijna 7 weken. Ik heb haar alleen nog in FWCC, dus rechtop met haar gezicht naar mij toe, in de doek gedragen. Zeker als ze pieperig is, werkt dat geweldig, ze valt heel snel in slaap. Ik heb het idee dat ze de doek zelfs nu al herkent als iets waar ze zich fijn bij voelt, ze wordt soms al rustig als ik ermee aan kom lopen (om dan weer even te piepen bij het vastknopen, maar ik ben nog niet zo snel...).
pi_94718017
Voor de twijfelaars: ik heb vandaag zowel de geweven Zara als de rekbare Bykay gebruikt (moest haar bij de huisarts natuurlijk eruit peuteren en vond het wel zo handig om dan niet opnieuw te hoeven knopen). Ik vind ze allebei fijn, maar met dit kleintje dat zich ook nog eens niet zo lekker voelt vandaag, vind ik de rekbare wel wat knusser voelen, alsof ze nog net iets dichterbij is.
pi_94718085
Dat vond ik ook Vanyel! Ik ga ook zeker weer een rekbare gebruiken als er nog eens een mini hier mocht komen.
  † In Memoriam † maandag 28 maart 2011 @ 16:19:46 #77
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_94718394
Elvy, daar gaat 'ie: waarom ik als gecertificeerd draagconsulent de Baby Björn niet aanraad voor valide ouders en kinderen.

Baby's hebben een natuurlijke houding waarbij het rugje licht gebold is en de beentjes gehoekt. Til maar eens een baby'tje op, dan zul je zien dat het vanzelf deze positie al aanneemt.
Vanuit deze positie en de behoeftes die een baby heeft gaat de baby zich ontwikkelen naar een rechtop levende en waarnemende mens.
De Baby Björn is ontworpen om kinderen met gezicht naar buiten te dragen en drukt kinderen letterlijk in een positie die ze nog niet aankunnen.

- de wervelkolom van de baby wordt overstrekt (geen respect voor het licht gebolde rugje,heeft een negatief efffect op fysieke ontwikkeling)
- de beentjes kunnen niet goed gehoekt worden (geeft kans op heupdysplasie)
- het kind kan indrukken die het continu binnenkrijgt niet filteren en kan niet slapen tegen de ouder aan (dit heeft een negatief effect op psychosociale ontwikkeling, met extra kans op veel huilen en slecht kunnen slapen)
- het gewicht van het (op z'n kruis hangende) kind is niet goed verdeeld te dragen voor de ouder en heeft het absolute zwaartepunt onderaan (het kind hangt zo alleen aan de schouders van de ouder, na 6 mnd maar ook daarvoor wel levert dat schouder-, nek- en rugpijn op voor de ouder)

Wat betreft het riempje van de Manduca, dat is er voor veiligheid en extra goede verdeling van het gewicht. Voor zowel binnen- als buitengebruik. Je kunt alvast van te voren het riempje vastmaken en dan je hoofd door de ruimte tussen riempje en pand doen voordat je de schouderbanden aandoet. (Alsof je een soort reddingsvest aandoet zeg maar). Je baby zet je daarna van boven af in de Manduca.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_94718542

Een duidelijke foto van de kikker/foetus houding
  maandag 28 maart 2011 @ 16:24:02 #79
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_94718650
Is goed Mamapurk

Ik heb gisteren mijn uitgeleende draagdoek.nl ook weer even gezien. Ik vind het fijn dat ie vaak wordt gebruikt door mijn vriendinnetje. Ze denkt er zelfs over om ook maar een geweven te gaan kopen *O*
pi_94728467
O wat fijn om hier bevestiging te krijgen van waar ik al een beetje een ' onderbuik' gevoel van had, maar absoluut niet hard kon maken.
Na de veelbetekenende blikken en opmerkingen van mijn vriendin dit weekend ging ik behoorlijk twijfelen, maar nu weet ik weer zeker dat ik met de manduca een goede keus gemaakt heb!
En wat een tip om dat riempje vooraf alvast vast te doen!! Haha, dat kan natuurlijk gewoon ook!!
Wederom heel hartelijk bedankt voor jullie fijne en snelle reacties, echt super!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_94729306
Elvy, je kan bij het buikdragen met de Manduca de banden ook kruisen op je rug, dan kan je het borstriempje achterwege laten.
Hardloper.
IG @webkim
  maandag 28 maart 2011 @ 22:50:48 #82
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_94741444
quote:
Bij mijn oudste kinderen heb ik ook wel eens (heel af en toe) een babybjörn gebruikt, meestal niet veel langer dan een half uurtje, omdat ik het dan niet meer prettig vond zitten. Bij mijn jongste gebruikte ik doeken en daarbij vond ik dragen geen enkel probleem. Als ze huilerig was, stopte ik haar in de doek en werd ze rustig. Viel ze vervolgens in slaap, dan vond ik dat vooral knus en zeker niet onprettig. Het dragen in een doek (of een goede drager, vermoed ik, heb ik zelf geen ervaring mee), is niet te vergelijken met een babybjörn (hoewel de nieuwere modellen volgens mij wel iets beter dragen (voor de ouder) dan de oudere, denk ik).
Dus kort dragen is bij de babybjörn meer een noodzaak dan een voordeel (en dat is voor de kinderen maar goed ook).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 28 maart 2011 @ 22:52:03 #83
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_94741534
Vanaf wanneer zou ik Eline op m'n rug kunnen gaan dragen? En welke knoop zal daarvoor het beste zijn?
pi_94743209
Ik heb Jelle al op m'n rug gehad in de doek, eerste keer alleen gelukt (in huis), 2e keer met hulp (buiten zonder spiegel).
Geschikt daarvoor is de rucksack en dan goed strak aanspannen
pi_94751372
ik ben begonnen met rugrdagen toen V 3weekjes oud was.
Inderdaad de ruck. Ik knoop hem zelf alleen voor iets dat reflecteert. :+
pi_94751609
Ik heb gisteren de bondolino voor het eerst buiten gebruikt, blijkbaar vond meneer het prima slapen want hij viel al vrij snel in slaap op de buik.
Tijdens het koken even op de rug gedaan (veiliger met spatten) en toen viel hij ook weer in slaap.
Lotte jaloers, die zat eerst op m"n rug tot Jelle het in de box zat was, zij wilde blijven zitten of op de buik...
Voor haar vind ik hem overigens al te klein, of Lotte te groot. Rugpand zit dan echt te laag vind ik.
pi_94751719
Ik vind het rugpand sowieso heel laag.. :?
pi_94752187
Vind ik bij de Manduca ook trouwens!
pi_94752371
Hier een voorbeeld met Lotte
(kapje zat hier nog niet goed, kwam er gisteren achter hoe dat beter kon)

pi_94752584
Nu ik toch aan het uploaden ben :)
Eerste keer buiten op de rug

:z

O+
pi_94753004
Owh Mrien! Daar ga ik wel van rammelen hoor O+!

Hoe krijg je dat spuugdoekje zo mooi netjes, symmetrisch en dat het blijft zitten enzo, als je hem op je rug doet?
pi_94753237
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 10:42 schreef Twinkly het volgende:
Owh Mrien! Daar ga ik wel van rammelen hoor O+!

Hoe krijg je dat spuugdoekje zo mooi netjes, symmetrisch en dat het blijft zitten enzo, als je hem op je rug doet?
Ik had hem eerst op de buik, toen losgemaakt en mn buurvrouw heeft hem toen met doek en doekje en al zo op mn rug gelegd volgens instructies ;)
Het is trouwens een moltondoekje, vind ik steviger zitten en blijft ook beter zitten dan een spuugdoekje.

Met de supermantoss kun je bv het doekje al goed in de nek rollen voor je gaat "zwaaien"
pi_94753545
Mrien doe es niet!!! O+ O+ omg die foto van je mannetje in Viola O+ O+
pi_94753915
Waarom zit die spuugdoektip eigenlijk niet standaard bij de instructies?
pi_94759869
Bij naturebabies in de winkel, oefenen met de bondolino en T. op mn rug
(normaal heeft ie stekkeltjes maar ik moest hem snel uit bed plukken) ;)

pi_94760284
Leuke foto! Wat vonden jullie ervan?
pi_94760614
Wat een leuke foto! En de Sand vind ik toch ook wel erg mooi!
pi_94760944
ik heb uiteindelijk de zwart/zand genomen.

Thuis dacht ik gelijk, omg waar ben ik aan begonnen.
Gekocht omdat J. zoveel huilt.
Zat.avond ff naar de speeltuin en J. erin gehad, ik voelde me er wat ongemakkelijk bij.
Zondag naar een groot speelding in de buurt geweest maar T. ging daar lekker zelf rond en om dan extra de duowagen ff mee te nemen vond ik nogal werk dus de bondolino mee gehad.
J. heeft eerst in de maxi cosi gelegen maar werd na een tijdje wakker, huilend en dus in de bondolino gedaan, dat gezichtje, dat drukte hij een beetje in mn decoletee zeg maar, is dat normaal?
Later deed ie m opzij, moet wel ff wat voor de speen verzinnen want die kun je zo makkelijk verliezen merk ik.
Qua omdoen vond ik het super makkelijker.
Ik voelde me er ook minder ongemakkelijk bij en toen de vrienden druk waren met hun eigen kinders en man al naar huis was, was ik er blij mee.
Kon ik met J. in de bondolino achter T. aanrennen ;)
Zonder een wandelwagen mee te hoeven slepen of hem alleen achter te laten, vind ik ook niks.
Ik moet er denk ik nog ff aan wennen.

Gister T.op de rug er weer in gedaan met koken, heb vlgs mij alleen een spier verrekt met achterop hijsen ofzo haha, het is wat gevoelig maar daar krijg ik vast snel meer handigheid in.
pi_94761062
Draag je voor het eerst? Want dan kan het heel goed dat je lichaam er nog een beetje aan moet wennen, het gewicht enzo :) Soms zeggen mensen hier: jemig! 9 kilo al, wordt dat niet zwaar? Maar ik draag Leia al vanaf dag 1, dus ik heb er geleidelijk aan kunnen wennen ;)

En qua speen, spenenkoord kopen ;) bij de Hema hebben ze die (betaalbaar) of ergens bestellen met naam erop :P

En Leia plante haar gezicht ook altijd in mijn decolleté :P (maar daar kun je hier ook niet echt omheen :P)
pi_94761336
haha, nou mijn decollete is niet meer wat het was zeg maar maar ja, ik heb er weinig verstand van verder, t ziet er zo opgeknoffeld uit maar hij sliep wel dus het zal wel lekker hebben gelegen haha.

Ja ik heb altijd geroepen dat ik niet met een doek ging lopen, ieder zo zn ding hoor en wie het wel doet, helemaal prima maar meer doordat J. zoveel huilt/huilde en ik ook wat met T. wil kunnen doen of in huis toch maar eens rond gekeken.

Denk idd dat het wennen is, dat zei petra ook ja, dan bouw je het langzaam op.
T. weegt een kilo of 12 hehe dus dat zal het zijn en best een kunstig iets om hem vanaf opzij op mn rug te manouvreren ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')