abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94670396
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:50 schreef draaijer het volgende:
Ik denk dat dit de aftrap is van de 2e dip
Wanneer was de 1ste dip dan?
pi_94677751
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:55 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Wanneer was de 1ste dip dan?
"De huizenmarkt klimt langzaam uit een dal" was de eerste. Nu komt de 2e en als ze de HRA gaan afbouwen de 3e
pi_94677981
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 17:02 schreef draaijer het volgende:

[..]

"De huizenmarkt klimt langzaam uit een dal" was de eerste. Nu komt de 2e en als ze de HRA gaan afbouwen de 3e
Volgens mij moet die 1ste echte dip nog komen. Dat verhaaltje over die huizenmarkt die langzaam uit een dal zou klimmen, was volgens mij vooral propaganda van de huizenmaffia. Er is helemaal geen sprake geweest van een herstel en de 1ste dip is nog steeds bezig om zich te vormen.
pi_94681403
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 17:09 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Volgens mij moet die 1ste echte dip nog komen. Dat verhaaltje over die huizenmarkt die langzaam uit een dal zou klimmen, was volgens mij vooral propaganda van de huizenmaffia. Er is helemaal geen sprake geweest van een herstel en de 1ste dip is nog steeds bezig om zich te vormen.
Daarom staan de huizen de afgelopen tijd zo enorm lang te koop. Zelfs jaren!
pi_94681793
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 18:46 schreef draaijer het volgende:

[..]

Daarom staan de huizen de afgelopen tijd zo enorm lang te koop. Zelfs jaren!
Ehhh... inderdaad. Sommige woningen zelfs jaren.
  zondag 27 maart 2011 @ 20:26:39 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94685411
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:03 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ik ga kopen op 1 inkomen. En ben van plan 10 jaar daarna te emigreren. Dus jouw aanname klopt van geen kant.
Als je zeker weet binnen 10 jaar te emigreren kun je denk ik toch beter huren. Alhoewel het wel een beetje break-even punt is.

Het zou jammer zijn als je over 10 jaar niet kunt emigreren (als je dat graag wil) omdat je huis niet genoeg in waarde is gestegen.

Vergis je niet, als je huurt en de discipline hebt om te sparen, dit ook lekker aantikt. Stel je huurt voor 600 euro ipv huiseigenaar voor 1200 euro (incl. verzekeringen/belastingen/onderhoud etc). Dat is toch 7000 euro per jaar opzij leggen. Is ook incl. rente 90K over 10 jaar.
Op je koophuis is die 90K helemaal niet zeker.
The End Times are wild
pi_94686616
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 17:09 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

De huizenmarkt is ook veel te illiquide om snel te dippen, itt bijv aandelenbeurzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door tjoptjop op 27-03-2011 20:59:35 ]
pi_94687391
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 17:02 schreef draaijer het volgende:

[..]

Ik denk trouwens niet dat er een 3de dip komt. Dat afbouwen van de HRA zit volgens mij al in de huidige dip(s) verwerkt. Iedereen weet toch wel dat dit vroeg of laat gaat gebeuren. Het kan eigenlijk alleen maar meevallen.
  zondag 27 maart 2011 @ 21:12:49 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94687585
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:09 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Ik denk trouwens niet dat er een 3de dip komt. Dat afbouwen van de HRA zit volgens mij al in de huidige dip(s) verwerkt. Iedereen weet toch wel dat dit vroeg of laat gaat gebeuren. Het kan eigenlijk alleen maar meevallen.
Als wanneer de HRA wordt afgebouwd de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen niet verandert (omdat dit toch al weinig is) dan zal de invloed idd beperkt zijn.
Heel misschien is er al een stiekeme afspraak tussen banken en overheid. Dat ze gekeken hebben naar de effecten als de HRA wordt afgebouwd, en dat dit alleen maar mogelijk is wanneer de mensen niet al te veel geleend hebben. Dat zijn dus de mensen van voor 2002 oid, die immers voldoende overwaarde hebben, en de mensen van na 2010, die niet veel meer mochten lenen.
Als die twee groepen 90% van de markt zijn, dan kun je de HRA afbouwen/afschaffen zonder dat de banken omvallen.
The End Times are wild
pi_94689933
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als wanneer de HRA wordt afgebouwd de hoeveelheid geld die mensen kunnen lenen niet verandert (omdat dit toch al weinig is) dan zal de invloed idd beperkt zijn.
Heel misschien is er al een stiekeme afspraak tussen banken en overheid. Dat ze gekeken hebben naar de effecten als de HRA wordt afgebouwd, en dat dit alleen maar mogelijk is wanneer de mensen niet al te veel geleend hebben. Dat zijn dus de mensen van voor 2002 oid, die immers voldoende overwaarde hebben, en de mensen van na 2010, die niet veel meer mochten lenen.
Als die twee groepen 90% van de markt zijn, dan kun je de HRA afbouwen/afschaffen zonder dat de banken omvallen.
Laten we in elk geval hopen dat er érgens aan de top in elk geval nog nagedacht wordt en dat de zaken zo slim mogelijk op elkaar afgestemd worden. Maar ik vrees het ergste. :')
  zondag 27 maart 2011 @ 21:52:37 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94690144
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:49 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Laten we in elk geval hopen dat er érgens aan de top in elk geval nog nagedacht wordt en dat de zaken zo slim mogelijk op elkaar afgestemd worden. Maar ik vrees het ergste. :')
punt is dat iedereen in de piramide zit, het gaat fout door de pensionados die uit gaan stappen, de pensioenen die klaar staan vallen vies tegen en dat gaat niet meer met inflatie omhoog en overwaarde opnemen dat is ook niet zo eenvoudig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 27 maart 2011 @ 21:59:27 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94690591
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:49 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Je kunt de markt op lange termijn toch niet sturen. Wat je als het ene effect dan nog kunt onderdrukken, komt dan als ander effect weer naar boven.
Zo heb ik een vriend die jarenlang in Amsterdam woonde en werkte en best wel een goede baan had. Kreeg hij een brief van de gemeente dat zijn 'woonvergunning'? niet meer doorging. Kon hij kiezen, óf een overpriced appartementje daar kopen (wat hij in principe betalen kon) of iets anders. Nu woont en werkt hij in Berlijn.
Wat gaan huurders doen die straks 50% van hun inkomen kunnen verwonen en geen optie hebben tot koop? Dat zijn dan de verpleegsters, politie-agenten, leraren etc. Gaan die zich krom werken voor een fuck-appartementje of kiezen ze eieren voor hun geld? Als daarvan 25% vertrekt richting Zweden, Duitsland ofzo, dan heeft Nederland een veel groter probleem. Want dit soort mensen zijn wel de ruggegraat van het land. Die woningen krijg je wel vol met import uit de 3e wereld, maar krijg je die vacatures ook daarmee vervuld?
The End Times are wild
pi_94691086
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt de markt op lange termijn toch niet sturen. Wat je als het ene effect dan nog kunt onderdrukken, komt dan als ander effect weer naar boven.
Zo heb ik een vriend die jarenlang in Amsterdam woonde en werkte en best wel een goede baan had. Kreeg hij een brief van de gemeente dat zijn 'woonvergunning'? niet meer doorging. Kon hij kiezen, óf een overpriced appartementje daar kopen (wat hij in principe betalen kon) of iets anders. Nu woont en werkt hij in Berlijn.
WTF een "woonvergunning"??? Wat is dat voor stad?
quote:
Wat gaan huurders doen die straks 50% van hun inkomen kunnen verwonen en geen optie hebben tot koop? Dat zijn dan de verpleegsters, politie-agenten, leraren etc. Gaan die zich krom werken voor een fuck-appartementje of kiezen ze eieren voor hun geld? Als daarvan 25% vertrekt richting Zweden, Duitsland ofzo, dan heeft Nederland een veel groter probleem. Want dit soort mensen zijn wel de ruggegraat van het land. Die woningen krijg je wel vol met import uit de 3e wereld, maar krijg je die vacatures ook daarmee vervuld?
Wat je hier omschrijft is m.i. ook de voornaamste reden dat de huizenprijzen wel fors omlaag moeten. De jonge generatie is mobieler dan ooit. En als men hier geen toekomst meer ziet...
pi_94691452
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:07 schreef Asfyxia het volgende:
Wat je hier omschrijft is m.i. ook de voornaamste reden dat de huizenprijzen wel fors omlaag moeten. De jonge generatie is mobieler dan ooit. En als men hier geen toekomst meer ziet...
Dus omdat de huren te hoog zijn (of worden) moeten de huizenprijzen dalen? 8)7
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_94691520
Van Amsterdam en Utrecht weet ik dat ze zo'n woonvergunningsysteem hebben :') Dat je een regiobinding moet hebben en/of een max inkomen om te mogen kopen onder een bepaalde prijsgrens :')
  zondag 27 maart 2011 @ 22:17:53 #116
323876 michaelmoore
pi_94691861
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:07 schreef Asfyxia het volgende:
De jonge generatie is mobieler dan ooit. En als men hier geen toekomst meer ziet...
Ja die studeren hier en gaan dan de grens over.
En jan de stratemaker die hier duur moet wonen heeft voor die studie betaald
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 27 maart 2011 @ 22:19:00 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94691943
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus omdat de huren te hoog zijn (of worden) moeten de huizenprijzen dalen? 8)7
Nee, maar als je jong bent, hoogopgeleid, je talen spreekt en nog geen echte verplichtingen in Nederland hebt, dus een waardevolle asset bent, dan wordt het kiezen voor wonen en werken in het buitenland steeds aantrekkelijker.

Zeg nu zelf, stel je bent hoogopgeleid, net op de arbeidsmarkt, verdient zeg 2000 netto. Dan kun je niet sociaal huren en niet kopen. Alles wat dan rest is een schamele huurwoning voor 1000 euro oid. Terwijl je wel onder het hoge belastingregime van Nederland valt.
Specifiek voor die groep mensen wordt het dan aantrekkelijker om eens over de grens te kijken, in Duitsland, Zweden, Nieuw-Zeeland, de VS, waar de verhouding tussen een hoog-opgeleid salaris en de woonprijs veel gunstiger ligt. Hetzij door de woningmarkt, hetzij door de salarissen, hetzij door de belastingtarieven.
Het is wel een beetje raar dat in een rijk land als Nederland hoogopgeleidden, die hard werken, tussen wal en schip vallen op de woningmarkt. Elders is dat juist de onderste categorie.
The End Times are wild
pi_94694594
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:19 schreef LXIV het volgende:
Zeg nu zelf, stel je bent hoogopgeleid, net op de arbeidsmarkt, verdient zeg 2000 netto. Dan kun je niet sociaal huren en niet kopen. Alles wat dan rest is een schamele huurwoning voor 1000 euro oid. Terwijl je wel onder het hoge belastingregime van Nederland valt.
Je kunt met 2000 netto niet kopen omdat je dan maar voor 500,- a 600,- netto (ik denk eerder 5 dan 6 honderd) mag verwonen. Dus moet je huren voor 1000,- Want dat mag je dan ineens wel verwonen.

Ik blijf erbij dat ze de teugels m.b.t. kopen gewoon veel te strak hebben aangetrokken.
  zondag 27 maart 2011 @ 23:24:20 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94695508
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je kunt met 2000 netto niet kopen omdat je dan maar voor 500,- a 600,- netto (ik denk eerder 5 dan 6 honderd) mag verwonen. Dus moet je huren voor 1000,- Want dat mag je dan ineens wel verwonen.

Ik blijf erbij dat ze de teugels m.b.t. kopen gewoon veel te strak hebben aangetrokken.
Misschien wel. Maar als je naar de bruto-rentelasten kijkt dan is die 4 of 5x het inkomen opeens wél reeel. Dus misschien toch een verkapte voorbereiding op het afschaffen van de HRA.
The End Times are wild
pi_94695674
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:24 schreef LXIV het volgende:
Misschien wel. Maar als je naar de bruto-rentelasten kijkt dan is die 4 of 5x het inkomen opeens wél reeel. Dus misschien toch een verkapte voorbereiding op het afschaffen van de HRA.
Niet helemaal, met 2000,- netto zit je niet in het 52% tarief natuurlijk.
  zondag 27 maart 2011 @ 23:31:12 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94695778
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet helemaal, met 2000,- netto zit je niet in het 52% tarief natuurlijk.
Nee, maar door het leenbedrag zo drastisch te verlagen maak je het mensen wel mogelijk met hun eigen inkomen straks nog de hypotheek te betalen zonder HRA. Hoeveel het dan precies scheelt maakt niet uit.
The End Times are wild
pi_94695877
In de vrije sector moet je meestal 4,5 keer de huur inbrengen als bruto maandinkomen. Met 2000 netto kun je dus echt nog geen vrije sector huurwoning van 1000 euro huren. Eigen vermogen oid maakt meestal niet uit, soms mag je dan nog wel 10% bij je jaarinkomen optellen.
  zondag 27 maart 2011 @ 23:40:14 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94696175
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:33 schreef poemojn het volgende:
In de vrije sector moet je meestal 4,5 keer de huur inbrengen als bruto maandinkomen. Met 2000 netto kun je dus echt nog geen vrije sector huurwoning van 1000 euro huren. Eigen vermogen oid maakt meestal niet uit, soms mag je dan nog wel 10% bij je jaarinkomen optellen.
Maar als je van de EU niet meer sociaal mag huren, van de bank niet meer voldoende kunt lenen en de vrije sector een inkomen van minstens 2500 euro verwacht, wat moet je dan nog als modale starter? Wat blijft er over? Een caravan?
The End Times are wild
pi_94696230
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:40 schreef LXIV het volgende:
Maar als je van de EU niet meer sociaal mag huren, van de bank niet meer voldoende kunt lenen en de vrije sector een inkomen van minstens 2500 euro verwacht, wat moet je dan nog als modale starter? Wat blijft er over? Een caravan?
Nope. Permanente bewoning niet toegestaan. :+
  zondag 27 maart 2011 @ 23:42:47 #125
323876 michaelmoore
pi_94696274
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

emigreren of inwonen bij een kennis

Ik heb ook een zolder etage verhuurt, die gebruik ik toch niet, staat nu ook een keuken en wastafel
Scheelt me ruim de helft van de huur :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')