abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94629883
De woningmarkt zal dit jaar, ondanks het flinke herstel van de woningmarkt afgelopen jaar, toch weer rake klappen krijgen. Dit komt mede door de oplopende hypotheekrente, de aanhoudende angst bij toezichthouders en banken maar met name omdat de hypotheeknormen steeds strenger worden.

http://nieuws-financieel.(...)ordt-onmogelijk.html
pi_94630085
Eigenlijk is het allemaal begonnen met de hypotheerenteaftrek. Daardoor is de waarde van de huizen veel te veel gestegen. Ik ben blij dat ik huur en dat blijf ik ook doen. Alles wat 2e hands is zakt in waarde behalve de huizen die werden meer waard, ik heb dat nooit begrepen. Huizen van 20 jaar oud zijn qua prijs voor de helft gebakken lucht. Ik begreep al wel heel vroeg dat dit nooit zo door kon gaan en toen ik voor de keus stond of ik wilde huren of kopen wist ik zeker dat het huren zou worden. En dat met LTS zwakstroom.
As je de bal nie hep kejje ook nie score, da's logisch natuurluk
pi_94630154
Wat mij opvalt, als mensen het goed hebben(daar bedoel ik mee een goed salaris)dan gaan ze in een keer lenen.
Terwijl het zo moet zijn, als je het goed hebt dan ga je juist sparen.
pi_94630370
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 08:11 schreef Oceanblue het volgende:
Wat mij opvalt, als mensen het goed hebben(daar bedoel ik mee een goed salaris)dan gaan ze in een keer lenen.
Je omschrifjt de consumptiemaatschappij.

Soms lijkt het wel een soort Koude Oorlog waarin mensen elkaar zwijgend de ogen uitsteken met hun welvaart. Aan de andere kant, wie het breed heeft laat het breed hangen.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:02:42 #5
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_94630556
Heeft iemand wel eens gedacht over de rol van makelaars in dit hele verhaal? Dat zijn mensen die prijzen bepalen met hun adviezen en taxaties... Een huis kopen met aankoopmakelaar maakt meer kans op een lager aankoopbedrag dan zonder. Waarom? Het is in het belang van beide makelaars om snel te verkopen, dat brengt namenlijk voor beiden centjes op (ik help jou, jij helpt mij)... Ondertussen zijn wij, kopers en verkopers gewoon de sjaak en zitten we als huiseigenaren (en kopers) met exorbitant hoge prijzen die niet echt kunnen zakken omdat we dan (als huiseigenaren) nog meer de sjaak zijn.
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:08:24 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94630637
Ik kan elke maatregel gericht op minder tophypotheken alleen maar toejuichen. Maar het blijft symptoombestrijding.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:09:01 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94630646
quote:
Dat is met overheden ook zo, daarom hebben "arme" landen geen schulden, zeker niet in relatie tot hun toekomstige BNP
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:10:34 #8
323876 michaelmoore
pi_94630666
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 08:43 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]

Je omschrifjt de consumptiemaatschappij.

Soms lijkt het wel een soort Koude Oorlog waarin mensen elkaar zwijgend de ogen uitsteken met hun welvaart. Aan de andere kant, wie het breed heeft laat het breed hangen.
Ja en dan gaan ze van de "overwaarde" een SUV kopen, waar hun kinderen nauwelijks in kunne klimmen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:13:32 #9
37248 BertV
Klei indiaan
pi_94630706
quote:
Er is in NL ook een soort sociale druk ontstaan om hier aan mee te doen.

Waar het 10 jaar geleden nog een prima advies was om te kopen is het nu crimineel aan het worden om starters, koste wat kost, onderin de leen-piramide te schuiven.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_94630716
Belachelijk, ik wil gewoon lekker een huisje kunnen kopen. Dit jaar nog het liefst. Ik ga echt niet huren.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:20:47 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94630811
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 07:32 schreef LuusR het volgende:
De woningmarkt zal dit jaar, ondanks het flinke herstel van de woningmarkt afgelopen jaar, toch weer rake klappen krijgen. Dit komt mede door de oplopende hypotheekrente, de aanhoudende angst bij toezichthouders en banken maar met name omdat de hypotheeknormen steeds strenger worden.

http://nieuws-financieel.(...)ordt-onmogelijk.html
Wat is jouw definitie van "herstel van de markt"? Hogere prijzen? Meer verkopen? Meer bouwen? Lagere prijzen?
Want wat mij betreft is de markt pas "hersteld" als er voldoende aanbod en daardoor fatsoenlijke prijzen zijn, die in verhouding staan tot de daadwerkelijke bouwkosten. Dus geen 3 ton voor een vervallen oud krot.

Ontopic: i.p.v. MINDER regelgeving komt de overheid met nog meer regels, in een kapotgereguleerde markt...

In plaats daarvan worden sloebers gesubsidieerd en jongeren de grens over gejaagd...
censuur :O
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:29:23 #12
37248 BertV
Klei indiaan
pi_94630921
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:14 schreef Lightning_NL het volgende:
Belachelijk, ik wil gewoon lekker een huisje kunnen kopen. Dit jaar nog het liefst. Ik ga echt niet huren.
Waarom is het belachelijk? Jij hebt geen geld, je moet dit van de bank lenen.
De bank verscherpt zijn leen eisen.

Het is geen recht om een huis te kopen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:33:42 #13
323876 michaelmoore
pi_94630994
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:29 schreef BertV het volgende:

[..]

Waarom is het belachelijk? Jij hebt geen geld, je moet dit van de bank lenen.
De bank verscherpt zijn leen eisen.

Het is geen recht om een huis te kopen.
Het is ieders recht om een deal aan te gaan, hij is een van de weinige starters die nog kunnen kopen, kennelijk tweeverdieners, vast dienstverband, met eigen geld en geen angst voor een eventueel verlies van 30.000 op de aankoopwaarde, vanwege, ach we gaan toch niet verhuizen en de rente is laag
pi_94631024
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:02 schreef Dondermeester het volgende:
Heeft iemand wel eens gedacht over de rol van makelaars in dit hele verhaal? Dat zijn mensen die prijzen bepalen met hun adviezen en taxaties... Een huis kopen met aankoopmakelaar maakt meer kans op een lager aankoopbedrag dan zonder. Waarom? Het is in het belang van beide makelaars om snel te verkopen, dat brengt namenlijk voor beiden centjes op (ik help jou, jij helpt mij)... Ondertussen zijn wij, kopers en verkopers gewoon de sjaak en zitten we als huiseigenaren (en kopers) met exorbitant hoge prijzen die niet echt kunnen zakken omdat we dan (als huiseigenaren) nog meer de sjaak zijn.
Dit ben ik volledig met je eens !!
De stijging van huizenprijzen heeft weinig te maken met de hypotheekrenteaftrek, die regeling was er al lang voordat de prijzen de hoogte inschoten.

De echte reden is inderdaad dat makelaars maar ook huiseigenaren bij verkoop van hun huis verblind werden door hoge opbrengsten door in een vlaag van (geld)hebzucht er zomaar even 50 mille bovenop te gooien. Maar dat mag natuurlijk niet bekend worden, men zal de schuld eens op zichzelf schuiven, absoluut ondenkbaar bij makelaars en huiseigenaren.

Maar deze ellende heeft er nu wel voor gezorgd dat de aanjagers van een gezonde huizenmarkt, de starters zoals ik, door deze exorbitante stijgingen nauwelijks nog een huis kunnen kopen.
pi_94631200
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:14 schreef Lightning_NL het volgende:
Nou dan doe je dat toch lekker? :? Als jij geld over de schutting wilt gooien heb je daar verder niemand anders mee behalve jezelf. Gewoon doen dus! ^O^
  zaterdag 26 maart 2011 @ 09:57:52 #16
323876 michaelmoore
pi_94631340
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:35 schreef Pluckie het volgende:

[..]

Dit ben ik volledig met je eens !!
De stijging van huizenprijzen heeft weinig te maken met de hypotheekrenteaftrek, die regeling was er al lang voordat de prijzen de hoogte inschoten.

De echte reden is inderdaad dat makelaars maar ook huiseigenaren bij verkoop van hun huis verblind werden door hoge opbrengsten door in een vlaag van (geld)hebzucht er zomaar even 50 mille bovenop te gooien. Maar dat mag natuurlijk niet bekend worden, men zal de schuld eens op zichzelf schuiven, absoluut ondenkbaar bij makelaars en huiseigenaren.

Maar deze ellende heeft er nu wel voor gezorgd dat de aanjagers van een gezonde huizenmarkt, de starters zoals ik, door deze exorbitante stijgingen nauwelijks nog een huis kunnen kopen.
Het is het gemak waarmee men geld kan lenen, in mij tijd kon alleen de man lenen en de vrouw telde met moeite voor de helft mee, en maximaal 90% van de executiewaarde
Dus eerst sparen
Als ik naga wat ik nu zou kunnen lenen, wel 300.000 zonder eigen geld op een woning die nu 260.000 euro KK moet kosten, waanzin, echt waanzin
De banken zijn de schuld en die worden nu angstig

quote:
De executiewaarde van een al langer bestaand huis wordt ongeveer geschat op 80% tot 85% van de vrije verkoopwaarde van het huis. De vr
pi_94631422
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het is ieders recht om een deal aan te gaan, hij is een van de weinige starters die nog kunnen kopen, kennelijk tweeverdieners, vast dienstverband, met eigen geld en geen angst voor een eventueel verlies van 30.000 op de aankoopwaarde, vanwege, ach we gaan toch niet verhuizen en de rente is laag
Ik ga kopen op 1 inkomen. En ben van plan 10 jaar daarna te emigreren. Dus jouw aanname klopt van geen kant.
pi_94631447
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 09:47 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Nou dan doe je dat toch lekker? :? Als jij geld over de schutting wilt gooien heb je daar verder niemand anders mee behalve jezelf. Gewoon doen dus! ^O^
Geld over de schutting gooien? Dat doe je juist met huren. En ik wil een tuin en een garage. Probeer maar eens een fatsoenlijk representatief huurhuis te vinden.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 10:05:31 #19
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94631458
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:04 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Geld over de schutting gooien? Dat doe je juist met huren. En ik wil een tuin en een garage. Probeer maar eens een fatsoenlijk representatief huurhuis te vinden.
Zijn dat de wijsheden van je vader?
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_94631745
quote:

[..]

Ik heb een reprensatief huurhuis van 460 euro pm, heb net een aanbouw laten bouwen door de woningbouw a 12.000 euro , kost mij 35 euro extra pm.
Ik woon hartstikke scheef, maar niemand die ons eruit krijgt
  zaterdag 26 maart 2011 @ 10:26:47 #21
323876 michaelmoore
pi_94631860
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 10:03 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Ik ga kopen op 1 inkomen. En ben van plan 10 jaar daarna te emigreren. Dus jouw aanname klopt van geen kant.
Tja KK is al vast 20.000 euro en dan zou ik niet kopen, dan heb je de handen vrij om na 9 jaar of 8 jaar de volgende dag weg te gaan,
Ik denk dat je niet serieus bent met emigreren

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 26-03-2011 12:46:56 ]
pi_94632881
quote:

[..]

Wonen kost sowieso veel geld, maar met kopen gooi je op dit moment (veel!) meer geld over de schutting dan met huren, zeker als je dat laatste via een wbv doet.

Zal ik het je voorrekenen, of geloof je me zo ook wel?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 11:47:13 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94633960
quote:
En ik wil een tuin en een garage.
Ik wil een pony. Waarom geven mijn ouders me nou geen pony?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94634245
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 11:47 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik wil een pony. Waarom geven mijn ouders me nou geen pony?
Ik wil een auto. Want die heb ik elke dag keihard nodig. Waarom huur ik die niet?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_94634317
hallo hier een n00b en ja ik wil graag voorgerekend worden.

Het grote verschil tussen huren en kopen lijkt mij dat bij kopen je een eigen eigendom hebt, uiteindelijk. Dat heb je nooit met huren.

Maar ik ben nogal naief maar is het niet zo dat je een hypotheek uiteindelijk 'bijna' helemaal af kunt betalen zeg na een jaar of 40 is het dan nogsteeds voordeliger om 40 jaar lang te huren en dan helemaal geen eigendom vergaard te hebben.

Het grote voordeel van kopen lijkt mij ook dat je het mee kunt nemen en dus als je iets beter in de slappe was komt zitten je de bestaande hypotheek iets op kunt hogen en dan dus een ander huis kopen (als je dat wilt) of een de hypotheek sneller afbetalen.

Mijn moeder inmiddels 67 woont in een huis dat ze ooit gekocht heeft voor fl75.000,- een verbouwde boerderij met 2 kavels aan grond dat inmiddels in het centum van Ommen ligt (vroeger lag het aan de rand) en ze heeft haar hypotheek net niet afbetaald en betaald een klein stukje hypotheek per maand. woz waarde van het huis+grond ligt inmiddels ergens op 600000 ofzo. (weet ik niet zeker de staat van het huis is niet helemaal 100%)

Als ze nou gehuurd had was de huur steeds duurder geworden en had ze waarschijnlijk in de loop van de jaren kleiner moeten gaan wonen, is dat dan voordeliger ?
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')