quote:Er is hoogradioactief water gesijpeld uit reactor 2 op de nucleaire site van Fukushima. Dat heeft Tepco (Tokyo Electric Power Company), de uitbater van de kerncentrales, meegedeeld.
Volgens Tepco is het niet uit te sluiten dat hoogradioactief water de grond insijpelt.
Eerder maandag bevestigde de Japanse regering dat er een "gedeeltelijke meltdown" is van de splijtstaven in reactor 2 van de nucleaire installatie. Dat werd al langer vermoed.
In het gebouw dat reactor 2 huisvest staat een laag water van anderhalve meter hoog dat radioactief besmet is. Het water belemmert de reparaties aan het koelsysteem.
Nog op maandag is op een 30-tal meter van de reactoren 5 en 6 voor de kust van Fukushima een dosis radioactief jodium gemeten die 1.150 keer hoger ligt dan de norm. Bij de reactoren 1 tot 4, die het zwaarst beschadigd zijn, werd zondag een dosis van 2.000 keer de norm vastgesteld.
Die was al 80 toch?quote:Op maandag 28 maart 2011 11:47 schreef zatoichi het volgende:
Zeg hoe zit het met die 20/30 KM zone rondom Fukushima; moeten ze die uitbreiden, of bestaat er weinig gevaar zolang er geen ontploffing plaatsvindt?
Als de situatie niet verbetert, is die kans er wel ja. Ze zijn bij het bepalen van de radius waarschijnlijk uitgegaan van een bepaalde besmetting.quote:Op maandag 28 maart 2011 11:47 schreef zatoichi het volgende:
Zeg hoe zit het met die 20/30 KM zone rondom Fukushima; moeten ze die uitbreiden, of bestaat er weinig gevaar zolang er geen ontploffing plaatsvindt?
Nou gelukkig lekt er tenminste al 1 reactorkern, dus daar kan de druk wel wegquote:Op maandag 28 maart 2011 12:01 schreef HaerdenC het volgende:
voor een ontploffing moet de druk oplopen in de reactors maar dat is voor zo ver ik zie niet direct een probleem ... dat zou wel het aller slechtste scenario zijn dat er kan gebeuren. Dan is Chernobyl peanuts.
quote:NHK, de Japanse openbare omroep, covert de ramp in Japan met 14 helikopters, 67 satelietwagens en zelfs 460 "remote controlled" camera's... én een lange lijst met woorden die reporters niet mogen gebruiken (zoals "zwaar", "erg" en "enorm") plus instructies voor een "afgemeten" verslaggeving.
Er bestaat geen twijfel over dat de ongelooflijke organisatie bij de Japanse openbare omroep levens gered heeft op 11 maart. Lang voor de megabeving sleutelde de omroep een plan in elkaar om in het geval van zo'n ramp binnen seconden te kunnen ingrijpen. Zo heeft het zijn eigen directe lijn om data te zien van het seismologisch instituut en mensen in dienst die die data ook kunnen interpreteren, gewoon om mogelijk een zware aardbeving te zien aankomen.
In het arbeidsreglement staat dat een bepaald percentage van de redacteurs niet verder dan vijf kilometer van de studio mag wonen, zodat ze zo snel mogelijk op de redactie kunnen zijn. En bijna dagelijks werden er in de studio's in Tokio en Osaka na het laatste journaal van de dag nog "rampoefeningen" gehouden, waarbij een noodscenario werd gesimuleerd.
Twee minuten
En daarom duurde het op 11 maart slechts twee minuten - de aardbeving was om 2u46, de uitzending begon om 2u48 - voor NHK op tv met een breaking news kwam én een scherm vol nuttige noodinformatie. 12 minuten later had de zender een helikopter met een cameraman aan boord boven de tsunami-golf hangen in Sendai. Op dat moment kregen de 50 miljoen huishoudens die naar de zender kijken al gedetailleerde info over ondermeer hoe hoog die golf zou zijn op welke plaats.
Emotie
De beelden vanuit de helikopters werden afgewisseld met sommige van 460 vaste camera's die NHK de voorbije jaren in heel het land installeerde alleen voor het geval van een ramp zoals deze. En die eerste minuten waren ook het enige moment dat er ruimte was voor emotie in de verslaggeving. "De NHK-man smeekte de mensen om snel hoger gelegen gebieden op te zoeken. Toen ik de emotie in zijn stem hoorde, dacht ik 'dit is een serieuze ramp'", zegt collega Steve Herman, in het gebied voor Voice of America.
Het probleem is dat sindsdien de houding van NHK naar onze maatstaven bedenkelijk is. Tamaki Imai, redactiedirecteur bij NHK, omschrijft de journalistieke rol van NHK als volgt: "We zien het als onze sociale plicht om verdere schade te voorkomen." Lees: ondermeer het ten allen koste voorkomen van paniek. Zelfs daar valt in de eerste fase na een ramp van de schaal van de megabeving en tsunami iets voor te zeggen. Probleem: wanneer stop je daarmee?
NHK is er in elk geval nog niet mee gestopt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld persbureau Kyodo, geeft de zender nog steeds quasi kritiekloos de officiële praatjes van de overheid en zelfs Tepco, de uitbater van de rampcentrale, door. Of, zoals de Washington Post opmerkte: "Van naar NHK te kijken ga je misschien niet panikeren, maar je wordt er wel een beetje blind en doof van." (mvl)
28/03/11 11u28
Alle reactorvaten hebben ventielen die opengaan bij een te grote druk... Dus wanneer de druk oploopt, komt er sowieso stof vrij... Het lastige van een lek is dat 't continu kan gebeuren en niet te controleren is...quote:Op maandag 28 maart 2011 12:35 schreef Bigs het volgende:
Nou gelukkig lekt er tenminste al 1 reactorkern, dus daar kan de druk wel weg. Ik ben wel benieuwd hoe groot het risico op bv. een thermische explosie is met al het water dat in die reactorgebouwen staat icm lekkende brandstof.
quote:Het lijkt er steeds meer op dat Tepco, de uitbater van de rampcentrale in Fukushima al van het begin van de ramp systematisch verkeerde informatie over ondermeer de hoeveelheid straling geeft. Zo is nu aan het licht gekomen dat in de eerste week na de tsunami, er in een straal van dertig kilometer rond de centrale voortdurend radioactieve waarden werden vastgesteld die dertien keer hoger lagen dan wat wettelijk als veilig wordt geacht op plaatsen waar er volgens Tepco niks aan de hand was.
"De situatie in Fukushima is veel erger dan ons is verteld de afgelopen twee weken", zegt Najmedin Meshkati van de University of Southern California. Hij is één van 's werelds topexperts aangaande nucleaire veiligheid. "Dit is volledig uit de hand aan het lopen. De VN moet tussenkomen. Dit is wel even belangrijker dan de no fly-zone in Libië volgens mij." De Japanse overheid heeft nu ook voor het eerst toegegeven dat er in ten minste één van de reactoren een meltdown is geweest. En er zijn de jongste uren nog ontwikkelingen en onthullingen geweest die de vrees bevestigen dat de kernramp in Fukushima veel, veel erger is dan tot nu werd toegegeven.
In de Japanse kerncentrale Fukushima I zijn splijtstofstaven "gedeeltelijk" gesmolten. Dat heeft de Japanse overheid nu voor het eerst daadwerkelijk toegegeven bij monde van regeringswoordvoerder Yukio Edano. De meltdown zou in reactor 2 van de geplaagde nucleaire installatie zijn geweest.
ja sorrie hoor, maar wat is dit nu toch voor dramatisch gelul over dat tepco bv die meltdown verborgen zou hebben gehouden? dat is gewoon aantoonbaar niet correct! zie voor het bewijs daaromtrent die mooie gekleurde statusoverzichtenquote:
Deels selectie bias, denk ik, de iets gematigder mensen posten meestal overdag door de weekquote:Op maandag 28 maart 2011 13:15 schreef meth1745 het volgende:
Vanwaar dat plotse pessimisme bij velen?
Het gebrek aan succesjes komt MI doordat er volgens de Japanse methode gewerkt wordt. Hierarchie is erg belangrijk, dus voor iedere beslissing moet toestemming bij de hoogste baas worden gevraagd. Uiteindelijk betekent dit dat het erg lang kan duren voordat er gereageerd kan worden op een nieuw probleem.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:
[..]
Zelf zie ik het ook wel negatiever in. Niet dat de situatie zeer is verslechterd, maar ik had eigenlijk inmiddels wel een paar succesjes verwacht.
Je beschrijft hier m.i. chinezen.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:22 schreef Lyrebird het volgende:
Het gebrek aan succesjes komt MI doordat er volgens de Japanse methode gewerkt wordt. Hierarchie is erg belangrijk, dus voor iedere beslissing moet toestemming bij de hoogste baas worden gevraagd.
de meeste systemen om kwaliteit te verbeteren mbt processen waar mensen mee te maken hebben zijn toch ook van japanse oorsprong? je weetz well; integrrale kwaliteitsmanagement en alles....quote:Op maandag 28 maart 2011 14:28 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Je beschrijft hier m.i. chinezen.
Japanners zijn juist promotie gericht, zelf denkend, en verplicht op de hoogte van 'alle' processen in het bedrijf, verantwoordelijkheid is er verstrekkend, i.t.t. politici in NL die zelf na falen kunnen opstappen En geld mee krijgen.
Is er twijfel en tijd ja dan kan men een meerdere gaan lastigvallen, iets dat ook al niet een pre is en dus vast weinig voorkomt.
Lean manufacturing, just in time FTW!quote:Op maandag 28 maart 2011 17:06 schreef simmu het volgende:
de meeste systemen om kwaliteit te verbeteren mbt processen waar mensen mee te maken hebben zijn toch ook van japanse oorsprong? je weetz well; integrrale kwaliteitsmanagement en alles....
Wil je een pooltje starten?quote:Op maandag 28 maart 2011 17:27 schreef macca728 het volgende:
hoevel mensen zouden er nu aan te komen overlijden door deze ramp ??
Nou meer op het tijdstip dat heel de pleuresbende uit elkaar klapt .quote:
gewoon serieuze vraag.quote:
Het probleem is dat alle radioactieve elementen zich in de zware elementen groep bevinden. Je kan ze wel converteren via bepaalde chemische processen naar een andere element maar ook dat zal radioactief zijn alleen een beetje minder misschien. Je hebt er echt meerdere chemische processen voor nodig, je zal heus het hele spul mee moeten nemen naar een laboratorium en maandenlang de spullen bewerken.quote:Op maandag 28 maart 2011 17:40 schreef BansheeBoy het volgende:
Hebben ze na al die jaren nog geen solutie gevonden dat radio actief materiaal neutraliseert?
En we pompen met zijn allen miljarden in de wetenschap.²
quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power
The most important waste stream from nuclear power plants is spent nuclear fuel. It is primarily composed of unconverted uranium as well as significant quantities of transuranic actinides (plutonium and curium, mostly).
oh gelukkig niet schadelijk. Wie zeggen dat, de Japanners ??? Oh die geloof ik gelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 18:08 schreef deedeetee het volgende:
TOKIO (ANP) - De exploitant van de Japanse kerncentrale Fukushima I heeft plutonium aangetroffen in bodemmonsters binnen het nucleaire complex. Dat meldde Tepco maandag.
De vervuilde monsters zijn een week geleden genomen op vijf plekken in de centrale. Volgens het bedrijf zelf is het gevonden plutonium niet schadelijk voor de gezondheid. De werkzaamheden in de centrale hoeven dan ook niet worden stilgelegd.
bron
Pas als jij 1000 euro meer betaalt voor energie (als de kerncentrales dicht zijn)quote:Op maandag 28 maart 2011 17:39 schreef macca728 het volgende:
willen de mensen die voor kerncentrales zijn vooraan gaan staan ?? Lijkt me wel eerlijk.
quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power
The most important waste stream from nuclear power plants is spent nuclear fuel. It is primarily composed of unconverted uranium as well as significant quantities of transuranic actinides (plutonium and curium, mostly).
Prima hoor.quote:Op maandag 28 maart 2011 18:30 schreef CaptainHindsight het volgende:
[..]
Pas als jij 1000 euro meer betaalt voor energie (als de kerncentrales dicht zijn)
http://hubpages.com/hub/japannucleardisasterquote:Op maandag 28 maart 2011 18:43 schreef flipsen het volgende:
Hoe zit het met de windrichting daaro? Zit ik hier in Patagonie nog steeds het veiligst? Eind volgende maand ga ik een maandje naar Holanda en omstreken
Anywayz, wat is nou écht het worst case scenario? Dat heel Japan ontoegankelijk wordt? Dat heel Azie/Noord Amerika/Europa bestraald wordt? Dat we straks niets meer kunnen eten of drinken? Serieuze vraag... Dat het onmogelijk een 2e Chernobyl kan worden geloof ik al lang niet meer...
Worst case kan niemand nog zeggen, en mijn mening is dan ook op vrij weinig gebaseerd, maar ik denk dat dit zo ongeveer inhoud dat er een enorme dead zone in japan ontstaat (groter dan die van Chernobyl), met flink gestegen radioactiviteit in Tokio waar vele doden kunnen vallen over de langere termijn.quote:Op maandag 28 maart 2011 18:43 schreef flipsen het volgende:
Hoe zit het met de windrichting daaro? Zit ik hier in Patagonie nog steeds het veiligst? Eind volgende maand ga ik een maandje naar Holanda en omstreken
Anywayz, wat is nou écht het worst case scenario? Dat heel Japan ontoegankelijk wordt? Dat heel Azie/Noord Amerika/Europa bestraald wordt? Dat we straks niets meer kunnen eten of drinken? Serieuze vraag... Dat het onmogelijk een 2e Chernobyl kan worden geloof ik al lang niet meer...
"Deze reportage is alleen in België te bekijken".quote:Op maandag 28 maart 2011 11:34 schreef J0kkebr0k het volgende:
Vannacht was op Canvas een interessante aflevering van Panorama:
Het Meltdown scenario
Voor alles hebben de Japanners een scenario maar wat zich de afgelopen dagen afspeelde in de kerncentrale van Fukushima kreeg niemand op papier. Frankrijk ligt bezaaid met nucleaire installaties. De IRSN –Institute Radioprotection de Sureté Nucléaire- zorgt er voor de rampscenario’s.
Op een ochtend in november maakt een van de reactoren een noodstop omwille van een lek. Een rampscenario ontspint zich.
De geschiedenis van kernenergie is een geschiedenis van grotere - Three Mile Island, Tsjernobil – en veel talrijkere kleinere incidenten. Zo was er in 2007 al een probleem met een Tepco centrale na een aardbeving in Japan. Toen zouden er lessen zijn getrokken in verband met het aardbevingsgevaar, maar met een tsunami werd ook toen geen rekening gehouden.
Overheden zijn doorgaans niet erg karig met informatie rond gebeurlijke incidenten, zelfs bij grote rampen lijkt het soms gemakkelijker geheimzinnig te doen. Veel van het onheil dat Tsjernobil heeft aangericht zou kunnen zijn verholpen als de mensen was duidelijk gemaakt dat ze beter binnen bleven.
Het rampscenario en de ramp nadien.
Nucléaire en Alerte – Thomas Johnson/Play Film, 2010.
http://actua.canvas.be/pa(...)t-meltdown-scenario/
Als je goed frans kan verstaan kun je het orgineel wel kijken.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
"Deze reportage is alleen in België te bekijken".
...en al wist je het ,dan zou je nog geen vergelijkingsmateriaal hebben ,om te vergelijken .quote:Op maandag 28 maart 2011 19:03 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat je helemaal geen voorpselling kunt doen over de *worst case* totdat je weet wat er precies mis is in de reactoren. En dat weet op dit moment niemand.
foutje bedankt aan de Japanners.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:27 schreef zeeeend het volgende:
[..]
...en al wist je het ,dan zou je nog geen vergelijkingsmateriaal hebben ,om te vergelijken .
In het slechtste geval sterven we allemaal uit .
Ze moeten iedereen die dat zegt gelijk transporteren naar de gevarenzone.quote:Op maandag 28 maart 2011 19:40 schreef gebrokenglas het volgende:
Kreten als niet schadelijk voor de gezondheid hoef ik ook niet meer te lezen. Het wordt tevaak gezegdom het nog geloofwaardig te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |