quote:
Op vrijdag 25 maart 2011 22:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:Abdalfawaz, jamesstewart en ChristianLebaneseFront jullie weten blijkbaar veel over Syria en hebben daar gewoond(?) Ik heb na een lange tijd lurken hier me toch maar besloten aan te melden omdat ik wel met heel wat vragen zit over vooral Syrië omdat ik er vrij weinig vanaf weet. Allereerst heb ik wel respect voor de demonstranten als je ziet wat er in Hama is gebeurd en hoe de autoriteit nu reageerd
CLF vooral volgens jou zijn er zo ontzettend veel pro-Assad mensen in Syrië en hoewel het allemaal niet zo snel gaat als in bijv Libië zie je toch wel dat de protesten zich uitbreiden is de bevolking dus enorm verdeeld? Kadaffi had toch ook heel veel pro demonstranten? Er is ook enorm veel corruptie volgens een Syriër die mijn vader ooit een keer sprak. Erger dan in bijv Egypte. Is dat waar? Dan snap ik niet hoe de bevolking 'tevreden' kan zijn. Bovendien in 1982 was er ook een enorm protest in Hama die onvrede zal toch niet opeens helemaal verdwenen zijn? Syrië behandeld zijn Koerdische bevolking blijkbaar heel slecht maar steunt/steunde wel de PKK? Ik heb nog veel meer vragen eigenlijk maar dat zijn zo'n beetje de grootste, ik had het ook op kunnen zoeken op internet maar ik hoop dat jullie me een betere uitleg kunnen geven alvast bedankt

Vervolg op jouw vragen:
Het gaat in Syrië een stuk langzamer omdat het daar dichter bevolkt is. Bij een dichtbevolkt gebied is het voor een regime een stuk makkelijker om orde te handhaven, vooral omdat de propaganda die zij de afgelopen decennia hebben gevoerd, goed is blijven hangen bij de bevolking. Niet omdat zij daarin geloofden, nee, omdat ze werden gedwongen om naar deze propaganda te kijken en te luisteren, simpelweg omdat dat het enigste was wat ze te zien kregen en nog steeds krijgen. In Syrië is er een zware censuur op buitenlandse media en vooral op het internet. Hierdoor kan de bevolking niet vrij aan informatie komen, proberen ze dit wel en lukt het ze? Dan kunnen ze zomaar de politie of zelfs troepen aan hun voordeur verwachten en nooit meer terugkeren. Vrijheid van meningsuiting hebben ze ook niet, want de partij heerst al decennia lang (sinds '63) in Syrië. Als er wel vrijheid van meningsuiting geweest was, dan zouden wij veel meer verdeelde meningen gezien hebben op de staatstelevisie van Syrië. Een staatstelevisie hoort namelijk van de STAAT te zijn en NIET VAN EEN PARTIJ. De partij heerst in Syrië, niet de bevolking.
Er is dus absoluut geen sprake van welke vorm van vrijheid dan ook in Syrië. En nogmaals, iedereen die beweert van wel, weet niet waar hij of zij over praat.
En natuurlijk zijn er mensen die voor de Ba'ath partij zijn (dus voor Assad en het regime). Dit zijn de mensen die profiteren van de corruptie. Als zij tegen de staat strijden, bestrijden zij zichzelf. En zoveel mensen zijn het niet. In al die ''pro-demonstraties'' zie je heel vaak kinderen, vrouwen etc. Die mensen die profiteren v/d staat hebben natuurlijk een familie. Wanneer 10 mensen hun hele familie meenemen lijkt het meteen alsof er een grote demonstratie is, terwijl er misschien maar een paar honderd mensen (vaak zelfs véél minder) lopen te roepen en te doen. De staatstelevisie kan dit makkelijk ''vergroten'' door steeds op deze groep in te zoomen en de rest buiten de zicht v/d camera's te houden. Meestal zie je daarnaast gewoon mensen verdergaan met hun dagelijks leven en voorbij de demonstranten lopen zonder iets te zeggen. Reden hiervoor: ze weten dat deze mensen bij het regime horen en durven ze niet tegen te spreken, anders worden ze opgesloten/gemarteld/vermoord.
En zoals je zelf al zegt: er zijn eerder protesten keihard en bruut neergeslagen door het regime. Na 1982 en zelfs daarvoor vonden die plaats. Dus het volk is zeker niet tevreden, anders zouden er niet zoveel protesten geweest zijn met DUIZENDEN DODEN als gevolg.
Syrië behandeld de Koerden zeker slecht. De Koerden hebben geen financiële toekomst in Syrië, omdat hun steden ''ge-Arabiseerd'' worden. Koerden worden daar verjaagd uit hun vaste woonplaatsen (waar ze soms honderden jaren hebben gewoond) en er worden Arabieren voor in de plaats gezet. Dit deed Saddam Hussein destijds ook met de Koerden uit Kirkuk om de olierijke stad in eigen handen te krijgen (is overigens mislukt, want nog steeds is meer dan 68% v/d bevolking van Kirkuk Koerdisch, de KRG -Koerdistan Regional Government- heeft de laatste jaren een inhaalslag gedaan en heeft recent nog een groot deel van Kirkuk met eigen militaire kracht bezet). Ook hebben meer dan 100.000 Koerden in Syrië geen nationaliteit, hierdoor kunnen ze helemaal NIET ''profiteren'' van de al zéér lage bijdrage v/d overheid aan het volk. Meestal zijn ze gedwongen om in droge gebieden in tenten te leven en krijgen ze (financiële)steun van buitenaf.
Voor zover ik weet heeft Syrië wel wat tegen de PKK, maar kan ze niet bestrijden omdat ze in Syrië bijna niet voorkomen. Dit komt omdat er hier geen goed terrein is voor een partizanen/guerilla oorlog. Wel zitten er ca. 1000 Koerden uit Syrië bij de PKK die regelmatig aanvallen plegen op Syrische eenheden. Hiervan word veel minder melding van gemaakt, vanwege de zware censuur dan b.v. de PKK aanvallen in Turkije. Overigens is de PKK geen terroristische organisatie, maar strijden zij enkel en alleen om meer rechten voor de Koerden, die in Turkije onderdrukt worden. Voorbeeld: deze zogenaamde ''terroristische organisatie'' kondigde maanden geleden tot 3x toe een staakt het vuren, Turkije, die ''vrede'' wilt, schond deze 3x. Daarnaast spreekt Turkije positief over b.v. Hamas omdat zij voor een eigen land strijden, en de PKK enkel burgers vermoord. Wat natuurlijk onzin is. ;')
Als je meer vragen hebt, of meer beeld materiaal over de oorlogen/situatie over/in het Midden-Oosten wilt, zegt u het maar.