abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94526193
"Miami Herald: As Arab world roils, Al-Jazeera finds its 'CNN moment' http://bit.ly/hB0dRa " @SultanAlQassemi

Interessant artikel over de ontwikkeling van al-Jazeera. In het tijdperk Bush gekenmerkt als de spreekbuis voor terroristen en het hoofdkwartier van Bin Laden en in het tijdperk Obama gekenmerkt als de spreekbuis voor demonstranten. De zender wordt in veel Arabische landen gerespecteerd, misschien wel om het verleden (ze waren redelijk anti-Amerikaans). Maar nu dus niet alleen in de Arabische landen, maar ook in de Westerse wereld wordt met veel bewondering gekeken naar de reportages van deze zender. Clinton onder andere sprak met veel lof over deze zender. Sommigen spreken van een al-Jazeera revolutie, als men het heeft over de Arabische lente.

Moet al-Jazeera misschien in de standaardpakketten in Nederland worden opgenomen? Zou er misschien überhaupt meer aandacht moeten zijn voor buitenlandse zenders? Is het misschien een taak van de overheid om te zorgen dat internationale zenders worden aangeboden op misschien wel gratis digitale kanalen (à la journaal 24 en politiek 24, nu al-Jazeera 24) ?

Tevens opmerkelijk: recentelijk heeft Jemen het kantoor gesloten van al-Jazeera in hun land: http://bit.ly/e2ZoEf
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_94526650
Al-Jazeera is niet objectief. Net als BBC en CNN beschikken ze over een eigen agenda.

Ik heb vandaag nog een Arabische anti-aljazeera email ontvangen, ze hadden het over de hypocrieten van al-Jazeera die het nooit over Qatar hebben en er is nu kritiek op hen omdat ze de protesten in Bahrein nauwelijks aandacht geven.
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:38:27 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94526671
Het is een taak van de burger zelf, om zich goed te informeren. De overheid mag mij best eens met rust laten.
pi_94526708
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:38 schreef Rambolin het volgende:
Al-Jazeera is niet objectief. Net als BBC en CNN beschikken ze over een eigen agenda.

Ik heb vandaag nog een Arabische anti-aljazeera email ontvangen, ze hadden het over de hypocrieten van al-Jazeera die het nooit over Qatar hebben en er is nu kritiek op hen omdat ze de protesten in Bahrein nauwelijks aandacht geven.
Objectiviteit bestaat naar mijn mening niet.
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:39:15 #5
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94526713
quote:

Qatar moet natuurlijk buiten beeld blijven voor het WK. Waarom denk je dat al die jets de EU-landen te hulp schieten.
pi_94526903
quote:

+1000

Mocht het ooit in Qatar onrustig worden, dan vraag ik mij echt af, of ze het ook zo uitgebreid gaan behandelen..... :N
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:43:25 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94526959
quote:

Dan moet Al Jazeera overal op de kabel zodat iedereen daar een oordeel over kan vormen. :Y
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94526975
quote:
Nou en? Geen enkele nieuwszender en geen enkele journalist is objectief. Daarom moet het aanbod zo groot mogelijk zijn en moeten we Al Jazeera op de kabel krijgen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_94526993
quote:

Geen enkele media is objectief, maar des te meer media je bij elkaar verzamelt van verschillende landen, des te meer objectievere informatie je krijgt. Wellicht een idee om een programma te maken gebaseerd op internationale media.

Als ik me goed herinner is er recentelijk een programma gestart met van Nieuwkerk laat in de avond met een soort overzicht van belangrijke mediamomenten. Dit gaat dan enkel over Nederlandse media. Maak zo'n programma ergens rond half 9 over de internationale media en het wereldbeeld van mensen wordt iets meer aangescherpt.

Tegenwoordig hebben we enkel een programma als Tegenlicht die een beetje research doen en de mensen zoals Hans_van_Baalen die zichzelf verdiepen in internationale media.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 23 maart 2011 @ 21:07:51 #10
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_94528405
Het programma waar ik het over had: http://jemistmeer.vara.nl/

Zoiets dus, alleen dan gepresenteerd door de NOS (aangezien vara toch meer linksisch is) en dus over internationale media.
pi_94530465
Het zou een goede zaak zijn wanneer Al Jazeera voor iedereen beschikbaar zou zijn, al ben ik bang dat je het "Hart van Nederland"-publiek er toch niet mee bereikt. Juist die grote groep krijgt een zeer gekleurd en eenzijdig beeld van de werkelijkheid, met populistische ideëen tot gevolg.
Zelf kijk ik eigenlijk alleen in de ochtend naar het nieuws; voornamelijk op de BBC.Geen idee waarom er op Ned 1 steeds 25 minuten WNL-bullshit tussendoor moet komen.
  woensdag 23 maart 2011 @ 22:35:08 #12
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_94533548
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 21:42 schreef Axel1988 het volgende:
Het zou een goede zaak zijn wanneer Al Jazeera voor iedereen beschikbaar zou zijn, al ben ik bang dat je het "Hart van Nederland"-publiek er toch niet mee bereikt. Juist die grote groep krijgt een zeer gekleurd en eenzijdig beeld van de werkelijkheid, met populistische ideëen tot gevolg.
Zelf kijk ik eigenlijk alleen in de ochtend naar het nieuws; voornamelijk op de BBC.Geen idee waarom er op Ned 1 steeds 25 minuten WNL-bullshit tussendoor moet komen.
WNL is jammer genoeg representatief voor een deel van Nederland die kennelijk zijn doelgroep in de ochtend heeft zitten...
pi_94533730
Al Jazeera (Arabic) wordt door alle partijen bekritiseerd, juist een goed teken:

Islamisten, seculieren, liberalen, Westerlingen, joden, Arabieren, nationalisten noem maar op die allen wel issues hebben met Al Jazeera. De niet-Arabische minderheid in Arabisch land beschuldigd het kanaal ervan arabisme te promoten, de niet-Moslim dat het te Islamitisch getint is, de Moslim (islamist) dat het niet overeenkomt met Islam en "geluiden die strijdig zijn met Islam faciliteert", bepaalde Westerse hoek die meent dat ze teveel terroristen aan het woord laten, liberalen die Al Jazeera bekritiseren omdat ze te vaak Islamistische leiders uitgebreid interviewen of eigen programma geven en noem de hele zooi maar op.

Enige grote smet is dat Qatar uiteindelijk erachter zit en je dus op dat gebied als er daar ooit stront aan de knikker is geen harde kritische geluiden hoeft te verwachten. Wie betaald bepaalt, in dit geval die Emir dus. Voor de rest is het naar mijn mening een zeer goed kanaal met alleen een focus op actualiteiten.

Al Jazeera English verschilt wel van Arabic maar ook goed voor een breder aanbod en ik vind dat ze in het aanbod van BBC, CNN etc zeker wel een meerwaarde hebben wat betreft achtergronden en actualiteiten in Midden-Oosten en derdewereldlanden.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_94533894
Al-Jazeera, een prima zender!

Geen enkele zender is 100% objectief, maar ze mogen wat mij betreft wel meer aandacht besteden aan alle misstanden in KSA.
pi_95035355
Mensen in Qatar hebben straks het hoogste inkomen ter wereld, waarom zouden ze dan nog kritiek hebben op die emir? :{
  maandag 4 april 2011 @ 20:02:05 #16
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95038651
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 19:15 schreef blazik1 het volgende:
Mensen in Qatar hebben straks het hoogste inkomen ter wereld, waarom zouden ze dan nog kritiek hebben op die emir? :{
Omdat statistieken niet weerspiegelen hoe mensen zich voelen en hoe ze zijn.
pi_95049528
beleeft :|W
pi_95050843
Ik vind AJE best wel een goede zender, maar als alle zenders heeft ook AJ natuurlijk een eigen agenda. ;)
AJ, CNN, FOX, BBC en vele anderen worden betaald door een land of een politiek voorstander van een land.
Een geheel onafhankelijk nieuwszender bestaad niet. :N

Lees veel, denk zelf na, en krijg een redelijk beeld van de situatie. ;)
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_95161125
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:39 schreef FreezePop het volgende:

[..]

Objectiviteit bestaat naar mijn mening niet.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_95203088
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:02 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Omdat statistieken niet weerspiegelen hoe mensen zich voelen en hoe ze zijn.
Kul antwoord.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  dinsdag 12 april 2011 @ 11:22:26 #21
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_95383578
Al Jazeera wordt gewoon gerund door Amerikanen. Er zijn ook alleen maar Amerikanen aan het woord dus ze zijn echt niet objectief die figuren.
pi_95581325
Idd toch wel een goede zender, ik heb de laatste maanden vaak naar een live stream van al jazeera gekeken.

Iedere zender is objectief.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 16 april 2011 @ 17:09:43 #23
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_95585539
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 14:52 schreef MouzurX het volgende:
Idd toch wel een goede zender, ik heb de laatste maanden vaak naar een live stream van al jazeera gekeken.

Iedere zender is objectief.
Bedoel je niet subjectief?
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_95587830
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 17:09 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Bedoel je niet subjectief?
Sorry subjectief.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_95587971
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:29 schreef naatje_1 het volgende:

Moet al-Jazeera misschien in de standaardpakketten in Nederland worden opgenomen?
Ja, ipv een duits kanaal.

Het is al vrij schandalig dat CNN er niet meer in zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')