Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.quote:
Schandalig inderdaad.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.
Bizarre maatregel weer. Maar goed wat hadden we anders verwachtquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Nee, pre-master studenten kunnen per september alleen nog maar als contract-student inschrijven, en dan verlies je het recht op studiefinanciering/lening en ov-kaart. En universiteiten kunnen gaan vragen wat ze willen. Effectief wordt de HBO -> WO master route daarmee onmogelijk gemaakt voor het gros van de mensen.
Heerlijk!quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:04 schreef betyar het volgende:
En vandaag toch zeker 2 forellen gevangen![]()
Voor zover ik begreep is dit geen maatregel van het kabinet, maar hebben enkele universiteiten dit zelf besloten.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bizarre maatregel weer. Maar goed wat hadden we anders verwacht
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23877quote:Veel hbo-studenten die verder willen studeren, moeten vanaf volgend jaar flink meer geld gaan betalen. Vanaf september 2012 willen verschillende universiteiten tot 12.000 euro collegegeld in rekening gaan brengen voor een pre-masterstudie. Maar dit is tegen de afspraken die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) met de Vereniging van Universiteiten (VSNU) heeft gemaakt. GroenLinks heeft er Kamervragen over gesteld.
Een premaster is een studie die hbo-studenten doen voor ze aan een master op een universiteit kunnen beginnen. In het verleden is tussen de VSNU en het ministerie van Onderwijs afgesproken dat er voor de premasterstudies het wettelijke collegegeld van ongeveer 1700 euro wordt gerekend.
Nu blijkt dat de VU voor premasteropleidingen per 1 september 2012 zo'n 100 tot 200 euro vraagt per studiepunt dat gehaald moet worden. Daardoor kan het bedrag flink oplopen. Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) willen ook de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht het collegegeld verhogen. De Erasmus Universiteit vraagt nu al voor sommige premasters 3000 euro.
De VU wil van de studenten 'contractstudenten' maken, waardoor ze buiten het normale systeem vallen. "Dat was niet afgesproken", zegt Guy Hendricks van het ISO.
De Vereniging van Universiteiten (VSNU) zegt dat het komt door de bezuinigingen van het kabinet op het hoger onderwijs. "Je kunt niet anders", zo reageert voorzitter Sijbolt Noorda van de VSNU in EenVandaag. "Op wie anders dan de student moet je het doorberekenen?"
Op de faculteiten waar ik heb rondgelopen, heb ik me wel afgevraagd in hoeverre die route meerwaarde biedt, maar dat kan natuurlijk per studierichting en universiteit verschillen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ik heb na het HBO nog een WO Master gedaan en voor mezelf vond ik dat zeker wel meerwaarde hebben.quote:Op woensdag 23 maart 2011 19:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Op de faculteiten waar ik heb rondgelopen, heb ik me wel afgevraagd in hoeverre die route meerwaarde biedt, maar dat kan natuurlijk per studierichting en universiteit verschillen.
Oh, primaquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:45 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat is een optie, maar schaf het dan gewoon af, en laat het niet bestaan maar met zo'n prijskaartje eraan dat het onbetaalbaar wordt.quote:
quote:
Mooi werk dat dit straks niet meer kan. Als je uni via HBO moet halen, dan ben je niet slim genoegquote:Op woensdag 23 maart 2011 19:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb na het HBO nog een WO Master gedaan en voor mezelf vond ik dat zeker wel meerwaarde hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |