'Nederland kan operatie aan' door Charles Sanders
LEEUWARDEN - "Dat onze vliegers, ons grondpersoneel, ons materiaal zon operatie aankunnen, is natuurlijk evident", zegt Dick Berlijn, voormalig commandant der Strijdkrachten. Berlijn vloog zelf tijdens de oorlog op de Balkan tal van missies.
Inzet van Nederlandse F-16s en een KDC-10 tankvliegtuig boven Libië past in een lange traditie van de Koninklijke Luchtmacht. Toch is Berlijn niet helemaal overtuigd. "Ik maak me enigszins zorgen over de commandostructuur, the chain of command. Er is geen eensgezindheid binnen de NAVO. Wel over het wapenembargo tegen Libië, maar niet over de no-flyzone. Bovendien willen de Amerikanen de Arabische Liga binnenboord houden. Daarom zeggen ze waarschijnlijk niet lang meer het voortouw te nemen. Wie heeft dan straks de leiding? Een NAVO-mandaat zou het beste zijn. Als dat er niet in zit, zou het mijn persoonlijke voorkeur genieten wanneer de Amerikanen de leiding hebben.
Dick Berlijn juicht het toe dat een breed scala aan landen meedoet aan Odyssey Dawn. Naast Amerikanen, Britten en Fransen hebben ook Canada, Noorwegen, Denemarken, Spanje en België jachtvliegtuigen en tankers gestuurd. Maar met name de Scandinaviërs wachten af wie straks de definitieve leiding heeft, voor zij hun F-16s de lucht insturen richting Libië. Waartoe een niet-waterdicht mandaat kan leiden, bleek tijdens de rampzalige gebeurtenissen rondom de val van de VN-enclave Srebrenica, juli 1995.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC