abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94552338
Ik, haak-noob, ging een poging doen tot een granny square :P , en dat lukt best aardig. Alleen heb ik na iedere chain van drie, als ik dan een nieuwe begin in het rondje, dan blijft er dus zo'n stuk draad zichtbaar tussen de cirkel en het uiteinde van de eerdere chain zeg maar. Als iemand mij snapt. Dat hoort toch niet?
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:40:42 #92
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_94552989
tegan, ik weet niet of ik je helemaal begrijp. maar als je dezelfde kleur blijft gebruiken is het bijv. handig om met halve vasten / slip stitches naar de nieuwe beginplek toe te haken. dus nadat je een ronde hebt gesloten, 2 of 3 slipstitches maken tot je in de volgende tussenruimte bent tussen 2 clusters stokjes uit de vorige ronde. dan kun je vanaf daar weer een nieuwe chain van 3 (of 2) maken als eerste 'nep'stokje van de volgende ronde. is dat een antwoord op je vraag?

(als je een nieuwe kleur begint kun je die natuurlijk vastmaken op de plaats waar je weer meteen verder kunt, dan hoef je die 'truc' niet uit te voeren)
in de haak.
pi_94558562
ik snap m niet Tegan :? ik weet alleen dat je losse draadjes nog moet wegwerken, maar denk niet of dat de draadjes zijn die jij bedoeld :o
haken is cool
pi_94558591
mijn koppijn is weg *O* ben begonnen met bloem #3! bijna af...
haken is cool
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:26:09 #95
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_94563616
Net weer 7 'bestellingen' af. 4 hoofdbanden en 3 beanies, morgen in een pakketje op weg naar Oostenrijk. Zal zo wel even fototjes maken.
Die wol die ik hier bij Handmade Heaven had gehaald is echt heeeeerlijk zacht O+
an urge to help mankind overcomes me
pi_94563967
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 13:40 schreef trui het volgende:
tegan, ik weet niet of ik je helemaal begrijp. maar als je dezelfde kleur blijft gebruiken is het bijv. handig om met halve vasten / slip stitches naar de nieuwe beginplek toe te haken. dus nadat je een ronde hebt gesloten, 2 of 3 slipstitches maken tot je in de volgende tussenruimte bent tussen 2 clusters stokjes uit de vorige ronde. dan kun je vanaf daar weer een nieuwe chain van 3 (of 2) maken als eerste 'nep'stokje van de volgende ronde. is dat een antwoord op je vraag?

(als je een nieuwe kleur begint kun je die natuurlijk vastmaken op de plaats waar je weer meteen verder kunt, dan hoef je die 'truc' niet uit te voeren)
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 16:06 schreef MissN het volgende:
ik snap m niet Tegan :? ik weet alleen dat je losse draadjes nog moet wegwerken, maar denk niet of dat de draadjes zijn die jij bedoeld :o
Ah, ik kan het niet uitleggen. En ik snap al die termen van trui niet. Eens even kijken of ik het beter kan uitleggen.

Ik snap niet hoe je mooi van plaatje een naar plaatje twee gaat.

Als ik na een chain van drie terug naar het midden van de cirkel ga voor een nieuwe chain, dan is er dus een gewone draad die terugloopt zeg maar, en dat is lelijk, en dat zie ik nergens in andere werken. Moet je in een soort van zigzagchain werken?
pi_94564369
Na een ketting van 3 volgt toch altijd een stokje in deze vorm? Dus 3 lossen als eerste stokje, dan twee stokjes dan lossen (voor de tussenruimte) dan 3 stokjes en weer 3 lossen enz..
pi_94564853
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:45 schreef _Ophelia_ het volgende:
Na een ketting van 3 volgt toch altijd een stokje in deze vorm? Dus 3 lossen als eerste stokje, dan twee stokjes dan lossen (voor de tussenruimte) dan 3 stokjes en weer 3 lossen enz..
Ah, ik doe het dus fout. Die tutorials zijn helemaal niet duidelijk hierin, dus ik had zelf maar iets geprobeerd ;). Lijkt alsof ze daarna meteen weer een lusje in de cirkel maken zeg maar. Maar dan ga ik me er verder in verdiepen :).
pi_94571110
Is een stokje hetzelfde als een vaste?
  donderdag 24 maart 2011 @ 20:51:05 #100
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_94571238
nee, voor een stokje sla je eerst 1x de draad om je naald, dan steek je 'm in, sla nog een keer de draad om je naald, doorhalen, weer draad omslaan. deze door 2 lusjes halen, nog een keer draad omslaan, en door de laatste twee lusjes halen. zo maak je een wat langere steek, 'stokje' genoemd.

je eerste 3 lossen / kettingsteken tellen samen als het eerste 'stokje' (wat ik dus 'nepstokje' had genoemd). vanaf daar kun je gewone stokjes gaan maken. zo'n grannysquare bestaat uit clusters van stokjes, afgewisseld met lossen. in de hoeken doe je er steeds wat meer (2 of 3), en tussen de gewone clusters aan 1 zijde van 't vierkant telkens 1 losse.
in de haak.
pi_94571331
Nee. :P

Twee video's om het verschil te laten zien. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_94573329
*O* omg omg! :D Een vriendin van mijn moeder had allerlei spul van haar moeder gekregen, bolletjes wol, breinaalden en een HELEBOEL, maar dan ook echt een HELEBOEL knoopjes! Dus al iemand nog wat zoekt :+ Wolletjes zijn niet heel bijzonder, breinaalden doe ik niet aan :+
pi_94573531
Zo kon ik een tijdje terug de knopenpot bij een oudere vriendin uitzoeken, ze wilde wel eens van die knopen af....en dat heb ik dan ook grondig gedaan :@ :')
Optimist tot in de kist
pi_94581109
Mijn Masa-tas is bijna af *O* ....om er een dichte tas van te maken maak ik er een soort binnentas in die je kan sluiten met een knoop. Ik ben alvast begonnen met de goudvistas. maar ik merk dat naald nummertje 4 echt wel het minimum is wat ik aankan met haken, wil ik tenminste niet na 5-10 minuten het haakwerk met een grote boog van me af gooien door de kramp in mijn handen en armen. :')
Optimist tot in de kist
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:37:51 #105
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_94581352
ah leuk, ik ben benieuwd naar je masa-tas, trovey!

tegan, lukt het al? :) ik wilde nog even toevoegen dat de engelse termen verwarrend kunnen zijn. in engeland en australie bedoelt men een vaste met 'double crochet', maar in amerika staat dat juist voor 'stokje'. zie het schema in de openingspost. zorg er dus altijd eerst goed voor dat je weet welke variant van 't engels je voor je hebt.
in de haak.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 00:41:59 #106
244933 trovey
Nachtoele
pi_94583932
Nog druk bezig trui. :P

Voor diegenen die wel willen quilten maar van een vierkant nog een cirkel kunnen naaien :+ , zoals ik :@ , een paar patronen om te haken maar met quiltmotieven.

http://happyyellowhouse.com/htm/quilts.html
Optimist tot in de kist
  vrijdag 25 maart 2011 @ 06:33:32 #107
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_94586406
oh die "quilt" met dat hart is gaaf zeg!!

*bijna weekend ;)*
pi_94586469
Ik zoek inspiratie. Nouja, de inspiratie heb ik al, kan alleen niet echt een patroon vinden dat goed bij mijn wensen aansluit.

Morgen wordt de urn met de as van mijn broertje geplaatst. In plaats van de standaard bos bloemen die binnen een week lelijk en verlept is wil er iets blijvenders bij zetten. Ik zit nu te denken aan een bos gehaakte witte rozen/bloemen. Ik heb er nu twee af, maar ik ben niet helemaal tevreden met hoe ze eruit zijn komen te zien. Hieronder de twee proefstukjes die ik naar aanleiding van deze tutorial heb gemaakt.

Ik heb deze ook al geprobeerd, maar die werd zo lelijk (en propperig) dat ik die ook meteen heb weggegooid.

Heeft iemand zelf al eens drie-dimensionale bloemen gehaakt die wat voller en minder rommelig worden?

Als vervolg vraag: kan iemand mij vertellen of ik voor iets dat in weer en wind buiten blijft staan beter acryl of katoen kan gebruiken?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:29:47 #109
337091 freubelz
loezfreubelz.blogspot.c
pi_94586657
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 06:51 schreef SummerBreeze het volgende:
Ik zoek inspiratie. Nouja, de inspiratie heb ik al, kan alleen niet echt een patroon vinden dat goed bij mijn wensen aansluit.

Morgen wordt de urn met de as van mijn broertje geplaatst. In plaats van de standaard bos bloemen die binnen een week lelijk en verlept is wil er iets blijvenders bij zetten. Ik zit nu te denken aan een bos gehaakte witte rozen/bloemen. Ik heb er nu twee af, maar ik ben niet helemaal tevreden met hoe ze eruit zijn komen te zien. Hieronder de twee proefstukjes die ik naar aanleiding van deze tutorial heb gemaakt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik heb deze ook al geprobeerd, maar die werd zo lelijk (en propperig) dat ik die ook meteen heb weggegooid.

Heeft iemand zelf al eens drie-dimensionale bloemen gehaakt die wat voller en minder rommelig worden?

Als vervolg vraag: kan iemand mij vertellen of ik voor iets dat in weer en wind buiten blijft staan beter acryl of katoen kan gebruiken?
Hallo SummerBreeze. Ik heb ook al regelmatig z'n bloem geprobeerd te maken maar bij mij leek het ook helemaal nergens na. Deze bloem zijjn ook diverse laagjes en deze wordt wel echt mooi. En is helemaal niet moeiljk.

Hier staat het patroon: http://www.garnstudio.com(...)r=98&d_id=50&lang=nl

En ik denk dat acryl mooier blijft dan katoen.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:48:25 #110
337091 freubelz
loezfreubelz.blogspot.c
pi_94586820
In 2009 heb ik mijn studie afgerond en daar hoorde natuurlijk ook een afstudeeropdracht bij inclusief expositie.

Ik heb toen in het kader van hergebruik van kosteloosmateriaal lampen gemaakt van wasmiddelflessen. Iedere fles was een ander typetje. Daaom heeft iedere fles een eigen gehaakt of gebreid 'pakje' aan.

vrijdag 25 maart 2011 @ 09:14:19 #111
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_94587901
wat leuk freubelz!! :D welke studie was dat?

summerbreeze dat is een mooi plan... ik heb helaas niet veel tips voor je qua bloemenpatroon. ik heb evt. wel het patroon van de bloemen van dit kussen voor je, maar ik denk niet dat dat echt is wat je zoekt. ik vind jouw roosjes wel al heel mooi geworden trouwens. en ik sluit me aan bij freubelz: ik denk ook dat acryl langer goed blijft in weer en wind dan katoen.
eventueel zou je nog kunnen kiezen voor dit soort bloemen, maar dan wordt 't wel héél anders.
en wacht, had ynske niet ooit het plan om orchideeën te haken? die waren ook heel mooi, maar wel heel fijntjes dus dan kost 't misschien relatief veel tijd per bloemetje. ik kan dat patroon zo gauw niet vinden.
wat ik laatst zag op ravelry vond ik ook heel mooi, iemand had heel veel kleine blaadjes gehaakt in allerlei kleuren, en daarmee had ze kale takken opgefleurd. zie hier en hier. is dat misschien een goed alternatief?

[ Bericht 15% gewijzigd door trui op 25-03-2011 09:59:44 ]
in de haak.
pi_94587955
freubelz wat leuk! O+
pi_94589256
@summerbreeze, wat een mooi idee zeg! ik zou ook acryl gebruiken denk ik, misschien kun je het insprayen met van die waterafstotende spray voor jassen?
haken is cool
pi_94591186
Dat inspuiten was ik inderdaad wel van plan. Dan heeft mos en vuil toch iets minder grip
pi_94591867
Wat een werk die quilts! Wel gaaf :Y Ik zit me sinds mn naaimachine te verlekkeren aan quilts :D

Hier mijn stashbustingmove

en nog mn plastictashaaksels :)

Het ritsje zit vast met nietjes, maar dat werkt eigenlijk niet echt... maar kon nog niks anders slims verzinnen :P
pi_94592517
Leuk Freubelz! :)

Ik vind de eerste tas gaaf, Inu :)
pi_94593232
mooie plastictassen-tas :D ik begin dr pas aan als ik geen pijn meer heb in mn arm/hand
haken is cool
pi_94593388
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 11:54 schreef MissN het volgende:
mooie plastictassen-tas :D ik begin dr pas aan als ik geen pijn meer heb in mn arm/hand
Goed plan :Y Deze is gehaakt met 10, omdat ik toen mn Zpagetti haak nog niet had, maar misschien is die wel fijner...

Heb hem overigens nog nooit gebruikt :D
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:12:25 #119
253400 Toverheks
ZOEFFFFFFFF
pi_94593773
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 00:41 schreef trovey het volgende:
Nog druk bezig trui. :P

Voor diegenen die wel willen quilten maar van een vierkant nog een cirkel kunnen naaien :+ , zoals ik :@ , een paar patronen om te haken maar met quiltmotieven.

http://happyyellowhouse.com/htm/quilts.html
deze bewaar ik even ^O^
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:15:09 #120
337091 freubelz
loezfreubelz.blogspot.c
pi_94593849
quote:
17s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:14 schreef trui het volgende:
wat leuk freubelz!! :D welke studie was dat?
Het was de studie docent beeldende kunst en vormgeving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')