abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94459783
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:18 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Uiteindelijk keert de wal het schip en zullen de prijzen rap omlaag gaan. Er is altijd sprake van overshoot in zo'n beweging, door psychologische factoren, waardoor woningen gedurende korte tijd even heel erg betaalbaar zullen zijn. Voor wie op dat moment nog durft. Dat wordt dan waarschijnlijk wel cash afrekenen, maar ik ben hard op weg om dat mogelijk te maken.

Al die 260.000 (and counting...) woningen op funda zullen toch een keer verkocht moeten worden. Of gesloopt, maar daar ga ik voorlopig maar even niet vanuit.
Je zal 1 van de weinigen zijn die in staat is nog een huis te kunnen kopen in de nabije toekomst met je spaargeld. Of denk je dat heel Nederland spaart voor een huis? Betaalbaarheid, daar draait het om. De prijs is allang niet meer de enige factor, maar dat snappen sommige mensen nog steeds niet.
pi_94459935
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:18 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Uiteindelijk keert de wal het schip en zullen de prijzen rap omlaag gaan. Er is altijd sprake van overshoot in zo'n beweging, door psychologische factoren, waardoor woningen gedurende korte tijd even heel erg betaalbaar zullen zijn. Voor wie op dat moment nog durft. Dat wordt dan waarschijnlijk wel cash afrekenen, maar ik ben hard op weg om dat mogelijk te maken.

Al die 260.000 (and counting...) woningen op funda zullen toch een keer verkocht moeten worden. Of gesloopt, maar daar ga ik voorlopig maar even niet vanuit.
staan die 260.000 huizen leeg dan? Hoe zou je de mensen willen 'dwingen' om die panden te verkopen? De meesten hebben hun woonlasten voor twintig tot dertig jaar vastgeklikt (vaak ook nog met een hypotheek die ze kunnen meenemen naar een volgend pand), werkloosheid is nog steeds historisch laag, en ik zie dat nog heel lang niet veranderen.

De crux is dat de huizenmarkt in Nederland niet vol zit van de moetjes, maar vooral van de wensjes.

Verder is cash afrekenen altijd goed. Maar niet iedereen wenst zijn ganse leven daarop in te stellen. En ook niet iedereen is in de omstandigheid dat hij alles ten dienste kan of met name wil zetten op die toekomstige onzekere mogelijke korte periode dat woningen even heel erg betaalbaar zullen zijn (en betaalbaar is ook nog relatief dan) . Verschil in prioriteiten, nietwaar?

Maar lijkt me dat je toch niet zo altruistisch bent als je doet voorkomen, en dat LXIV gelijk heeft ;)
pi_94459995
PS: hoe ga je die korte periode timen dan, hoe bepaald je wat het optimale moment is?
pi_94460237
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar lijkt me dat je toch niet zo altruistisch bent als je doet voorkomen, en dat LXIV gelijk heeft ;)
Uiteraard is het voor een substantieel deel gewoon eigenbelang. Ik heb daar volgens mij nooit een geheim van gemaakt.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 10:46:10 #180
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94460238
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

staan die 260.000 huizen leeg dan? Hoe zou je de mensen willen 'dwingen' om die panden te verkopen? De meesten hebben hun woonlasten voor twintig tot dertig jaar vastgeklikt (vaak ook nog met een hypotheek die ze kunnen meenemen naar een volgend pand), werkloosheid is nog steeds historisch laag, en ik zie dat nog heel lang niet veranderen.

De crux is dat de huizenmarkt in Nederland niet vol zit van de moetjes, maar vooral van de wensjes.

Verder is cash afrekenen altijd goed. Maar niet iedereen wenst zijn ganse leven daarop in te stellen. En ook niet iedereen is in de omstandigheid dat hij alles ten dienste kan of met name wil zetten op die toekomstige onzekere mogelijke korte periode dat woningen even heel erg betaalbaar zullen zijn (en betaalbaar is ook nog relatief dan) . Verschil in prioriteiten, nietwaar?

Er zijn altijd mensen die moeten verkopen of die simpelweg willen verkopen.

Pa en ma Hanoying zijn bv inmiddels 65+ en hebben simpelweg te veel werk aan hun huis dat inmiddels veel te groot voor ze is. Omdat paps toch graag aan het water blijft wonen hebben ze een nieuwe woonboot gebouwd en volgend jaar verhuizen ze naar de woonboot. Dan wordt het huis verkocht, onafhankelijk van de stand van de markt.

Collega X is gescheiden en wil zijn huis dolgraag verkopen, desnoods met verlies. Collega Y heeft een koophuis op 120 kilometer van kantoor en is zo onderhand ook wel ziek van al het gereis. Vriend Z is net getrouwd met zijn vriendin en ze zijn nu de trotse eigenaar van twee kleine appartementjes waar er met een kleine op komst behoefte is aan één fatsoenlijke woning.

Je kan wel zeggen dat "men rustig blijft zitten" maar niet iedereen kan of wil blijven zitten. Vergeet ook niet dat de meeste mensen gewoon overwaarde hebben, mensen die in de laatste ~4 jaar gestart zijn misschien niet maar de rest nog wel.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_94460253
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: hoe ga je die korte periode timen dan, hoe bepaald je wat het optimale moment is?
"Kort" is maar een relatief begrip. We hebben het natuurlijk wel over de huizenmarkt.
pi_94460270
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Als we een glazen bol hadden dan wisten ze het wel. Maar aangezien niemand die heeft is het totaal onrealistisch om een optimaal moment te kiezen.

De rente kan net zoals eind jaren 70 zomaar naar de 12% knallen.
pi_94460297
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:47 schreef Basp1 het volgende:
De rente kan net zoals eind jaren 70 zomaar naar de 12% knallen.
Prima hoor. Des te beter.
pi_94460580
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Er zijn altijd mensen die moeten verkopen of die simpelweg willen verkopen.

Pa en ma Hanoying zijn bv inmiddels 65+ en hebben simpelweg te veel werk aan hun huis dat inmiddels veel te groot voor ze is. Omdat paps toch graag aan het water blijft wonen hebben ze een nieuwe woonboot gebouwd en volgend jaar verhuizen ze naar de woonboot. Dan wordt het huis verkocht, onafhankelijk van de stand van de markt.

Collega X is gescheiden en wil zijn huis dolgraag verkopen, desnoods met verlies. Collega Y heeft een koophuis op 120 kilometer van kantoor en is zo onderhand ook wel ziek van al het gereis. Vriend Z is net getrouwd met zijn vriendin en ze zijn nu de trotse eigenaar van twee kleine appartementjes waar er met een kleine op komst behoefte is aan één fatsoenlijke woning.

Je kan wel zeggen dat "men rustig blijft zitten" maar niet iedereen kan of wil blijven zitten. Vergeet ook niet dat de meeste mensen gewoon overwaarde hebben, mensen die in de laatste ~4 jaar gestart zijn misschien niet maar de rest nog wel.
Het zijn en blijven natuurlijk persoonlijke verhalen, iedereen kent wel een paar mensen die op de schopstoel zitten. Maar hoeveel procent van de te koop staande huizen gaat dit om?
eten!!!
pi_94460814
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:58 schreef janatwork het volgende:

[..]

Het zijn en blijven natuurlijk persoonlijke verhalen, iedereen kent wel een paar mensen die op de schopstoel zitten. Maar hoeveel procent van de te koop staande huizen gaat dit om?
Vrijwel iedereen in m'n omgeving waarvan het huis nog steeds op funda staat, zit op de schopstoel. Het gaat dan om vergelijkbare gevallen als die Hanoying hier opsomt: ouderdom, gezinsuitbreiding, scheiding, ziekte en langdurige werkloosheid.

Al die anderen, die niet zonodig hoeven te verkopen, hebben hun huis ruim een jaar geleden al van de markt gehaald. Op één na, maar die is gestoord en denkt nog steeds dat hij de hoofdprijs van 2008 + 50k gaat vangen.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:09:02 #186
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94460887
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:06 schreef Asfyxia het volgende:
Vrijwel iedereen in m'n omgeving waarvan het huis nog steeds op funda staat, zit op de schopstoel.
Vrijwel niemand in m'n omgeving van de weinigen die al iets te koop hebben staan hebben haast om het te verkopen.

Zoooo nutteloos dit soort stellingen :')
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94460948
Bij mij is het juist anderom. Iedereen zet zijn huis te koop om groter te willen wonen, niet omdat ze het moeten. Zo zie je maar weer, het is en blijft persoonlijk. En ja, die huizen blijven gewoon te koop staan hoor, ze hoeven niet weg.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:11:48 #188
324665 meth77
to do or not to do
pi_94460974
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:46 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

"Kort" is maar een relatief begrip. We hebben het natuurlijk wel over de huizenmarkt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:46 schreef Hanoying het volgende:

[..]Je kan wel zeggen dat "men rustig blijft zitten" maar niet iedereen kan of wil blijven zitten. Vergeet ook niet dat de meeste mensen gewoon overwaarde hebben, mensen die in de laatste ~4 jaar gestart zijn misschien niet maar de rest nog wel.
Zeer vele zijn bereid om 25.000 te laten om er maar vaaf te zijn, de zenuwen moet je niet onderschatten met twee huizen of de wens om te verkassen
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:19:37 #189
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94461202
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:11 schreef meth77 het volgende:

Zeer vele zijn bereid om 25.000 te laten om er maar vaaf te zijn,
Zeer weinigen zijn bereid om 25.000 verlies te nemen om er maar vanaf te zijn.

Weer zo'n nutteloos statement. :O
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_94461275
quote:

[..]

Vrijwel iedereen in m'n omgeving waarvan het huis nog steeds op funda staat, zit op de schopstoel. Het gaat dan om vergelijkbare gevallen als die Hanoying hier opsomt: ouderdom, gezinsuitbreiding, scheiding, ziekte en langdurige werkloosheid.

Al die anderen, die niet zonodig hoeven te verkopen, hebben hun huis ruim een jaar geleden al van de markt gehaald. Op één na, maar die is gestoord en denkt nog steeds dat hij de hoofdprijs van 2008 + 50k gaat vangen.
Wat een treurigheid...dat een huis zo'n blok aan je been kan worden!
pi_94461318
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:22 schreef BeffJeck het volgende:

[..]

Wat een treurigheid...dat een huis zo'n blok aan je been kan worden!
Ik zou zeggen geniet van wat je hebt. Mgoed, ik ben dan ook een snel tevreden materialist.
Asfyxia somt idd de nare redenen op, dan hou je nog 200.000 Funda-huizen over.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_94461563
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:23 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik zou zeggen geniet van wat je hebt. Mgoed, ik ben dan ook een snel tevreden materialist.
ik zit er een beetje over na te denken. Ik ben erg gehecht aan mijn vrijheid. Daarom heb ik een aantal jaren geleden het hele zwikkie verkocht. En ben bewust gaan huren.

ik kan mij nog herinneren het plezier en lol ik had van mijn eerste eigen huis. Het gaf mij toen een gevoel van vrijheid. Jammer genoeg werd dat rap minder. Veel verplichtingen mbt verzekeringen, onderhoud etc..etc.. Gelukkig had ik een hoop afgelost. Ik vond het een bevrijding toen ik het verkocht. Zal ook wel komen omdat ik geen kinderen heb. Dus daarvoor hoef ik geen "veilige " haven te hebben.

Ik wil kunnen staan en gaan waar ik wil!
pi_94461661
Wel vind ik de rol van banken,verzekeraars, makelaars en tussenpersonen nog steeds zeer discutabel. Die zullen het leed van veel mensen niet op hun schouders nemen.
pi_94461699
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 10:46 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

maar langs welke criteria ga je dat bepalen? Wat is volgens jou een gunstig moment?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:37:33 #195
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_94461755
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:19 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Zeer weinigen zijn bereid om 25.000 verlies te nemen om er maar vanaf te zijn.

Weer zo'n nutteloos statement. :O
Het merendeel van de huizenbezitters heeft overwaarde, zelfs als de markt 30 % verder zakt heeft een zeer groot deel nog overwaarde.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:46:06 #196
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94462051
quote:

[..]

Vrijwel iedereen in m'n omgeving waarvan het huis nog steeds op funda staat wil alleen groter wonen en zitten dus niet op de schopstoel. Veel gehoorde uitspraak "Als ik het verkoop is het mooi, zo niet dan niet"

Mensen in mijn omgeving die op de schopstoel zitten ken ik eigenlijk niet.
pi_94462118
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar langs welke criteria ga je dat bepalen? Wat is volgens jou een gunstig moment?
Da's een goeie vraag inderdaad. Ik denk het te kunnen timen. Zoals ik ook de top en de huidige neergang redelijk goed zag aankomen.

Of dat gaat lukken? We zullen het zien. Ik mag niet de illusie hebben dat ik het beter zou kunnen dan een ander. Maar stiekem heb ik die illusie toch wel. ;)

Ook sluit ik absoluut niet uit dat jij (en anderen hier) gelijk gaan krijgen en dat het met de nominale daling ontzettend mee gaat vallen. Sterker nog, stiekem vind ik dat het meest waarschijnlijke scenario. Gecorrigeerd voor inflatie dalen de huizenprijzen dan wel, over een langere tijd, maar daar heb ik weinig aan. Ik wil een klapper kunnen maken, en er in relatief korte tijd wat aan over kunnen houden. Als ik dat niet mogelijk acht, dan vergeet ik het hele koopverhaal gewoon.
pi_94462168
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:46 schreef Revolution-NL het volgende:

Vrijwel iedereen in m'n omgeving waarvan het huis nog steeds op funda staat wil alleen groter wonen en zitten dus niet op de schopstoel. Veel gehoorde uitspraak "Als ik het verkoop is het mooi, zo niet dan niet"

Je hebt tenslotte maar 1 koper nodig :')
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94462174
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:48 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Ik wil een klapper kunnen maken, en er in relatief korte tijd wat aan over kunnen houden.
Jan Hommen... beetje over de rug van anderen een klapper maken. }:|
Waar blijft het idealisme, de betere wereld, het einde van de hebzucht? :P
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  dinsdag 22 maart 2011 @ 11:51:29 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94462208
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 11:48 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Da's een goeie vraag inderdaad. Ik denk het te kunnen timen. Zoals ik ook de top en de huidige neergang redelijk goed zag aankomen.

Of dat gaat lukken? We zullen het zien. Ik mag niet de illusie hebben dat ik het beter zou kunnen dan een ander. Maar stiekem heb ik die illusie toch wel. ;)

Ook sluit ik absoluut niet uit dat jij (en anderen hier) gelijk gaan krijgen en dat het met de nominale daling ontzettend mee gaat vallen. Sterker nog, stiekem vind ik dat het meest waarschijnlijke scenario. Gecorrigeerd voor inflatie dalen de huizenprijzen dan wel, over een langere tijd, maar daar heb ik weinig aan. Ik wil een klapper kunnen maken, en er in relatief korte tijd wat aan over kunnen houden. Als ik dat niet mogelijk acht, dan vergeet ik het hele koopverhaal gewoon.
Maar ongeacht hoe diep het uitbodemt, op de bodem kun je toch gewoon instappen? Dan is je voordeel relatief kleiner, maar toch nog altijd prima.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')