Opvoeding, politiek, hondengedrag, maatschappij en biologie.quote:
Dat onderzoek is dan vast gehouden voor de opkomst van de Pquote:Op woensdag 23 maart 2011 18:51 schreef Casos het volgende:
Maar als dit de leukste tijd is, waarom zie we dan in zoveel statistieken juist een sterke stijging van depressies, angst, eenzaamheid, enzovoorts?
Diezelfde statistieken laten ook zien dat wij nu gelukkiger zijn dan ooit en zelfs de gelukkigste Europeanen: http://www.nu.nl/algemeen(...)-volk-van-europa.htm
Ja, maar jij bent net als again1928 een vrouw.quote:
Leuk, kleine lettertjes.quote:Op woensdag 23 maart 2011 22:54 schreef Techno het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent net als again1928 een vrouw.
Het zijn volgens mij vooral heel veel woorden, om te zeggen dat mensen zo vaak onaardig tegen elkaar doen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:45 schreef Mishu het volgende:
Dit hele topic gaat erover dat we wel of niet begrijpen wat de TS in de OP heeft gezet.
Ach, de OP springt ook van de hak op de tak.quote:Op woensdag 23 maart 2011 23:54 schreef Mishu het volgende:
En nu gaan we opeens weer een heel andere kant op
Oh ja is dat zo? Noem eens een voorbeeld van zo'n land, van zo'n dienstensector en die klantvriendelijkheid?quote:Op donderdag 24 maart 2011 00:21 schreef RobertKunath het volgende:
In communitarischte samenlevingen zie je veel meer empathie voor medemens. Niets voor niets is de dienstensector in deze landen tig keer gerichter, klantvriendelijker, en van hogere kwaliteit richting haar klanten. Men wil daadwerkelijk iets betekenen voor elkaar. Dat is hier echt VER te zoeken.
Wou je zeggen dat het de aard van de mens is om apatisch te zijn en niet meer naar een ander om te kijken? In andere landen leert men in ieder geval nog het voordeel van dit voor elkaar op te brengen (lees: economische/sociale interdependentie, boeken over vol geschrevenquote:Op donderdag 24 maart 2011 07:53 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind het ook maar zwaar de vraag. De aard van mensen verandert heus niet zodra je ze in een andere omgeving zet. Beetje kritisch naar de maatschappij kijken is niets mis mee, maar helaas dreigt zoiets vaak te verzanden in nostalgie, cultuurpessimisme en lege woorden.
Nogmaals, noem eens een voorbeeld. Dit verzand steeds in wat gemeenplaatsen van "hier is het kut en elders beter" die geen waarde hebben zonder voorbeelden.quote:Op donderdag 24 maart 2011 09:47 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wou je zeggen dat het de aard van de mens is om apatisch te zijn en niet meer naar een ander om te kijken? In andere landen leert men in ieder geval nog het voordeel van dit voor elkaar op te brengen
Veel niet-Westerse culturen zijn collectivistisch. Zuid-Afrika (en andere Afrikaanse landen) bijvoorbeeld, daar is men voornamelijk collectivistisch ingesteld i.p.v. individualistisch zoals dat in Nederland is. Binnen Europa zijn er trouwens ook verschillen te vinden. Vergelijk bijvoorbeeld mediterrane landen met Nederland.quote:Op donderdag 24 maart 2011 13:20 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Nogmaals, noem eens een voorbeeld. Dit verzand steeds in wat gemeenplaatsen van "hier is het kut en elders beter" die geen waarde hebben zonder voorbeelden.
Ik vraag me af of je ooit in Zuid-Afrika geweest bent...quote:Op donderdag 24 maart 2011 13:39 schreef Culthit. het volgende:
[..]
Veel niet-Westerse culturen zijn collectivistisch. Zuid-Afrika (en andere Afrikaanse landen) bijvoorbeeld, daar is men voornamelijk collectivistisch ingesteld i.p.v. individualistisch zoals dat in Nederland is.
Ja, jij?quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:11 schreef Avey het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je ooit in Zuid-Afrika geweest bent...
Jazeker, misschien met je nog een keertje gaan en dan beter opletten.quote:
Ik heb er gewoond dus ik weet wel waar ik over praat.quote:Op donderdag 24 maart 2011 20:47 schreef Avey het volgende:
[..]
Jazeker, misschien met je nog een keertje gaan en dan beter opletten.
Ah dat verklaart het een en ander, dan zie je het natuurlijk altijd rooskleuriger.quote:Op donderdag 24 maart 2011 20:49 schreef Culthit. het volgende:
[..]
Ik heb er gewoond dus ik weet wel waar ik over praat.
Rooskleurig? Waarover geef ik mijn oordeel?quote:Op donderdag 24 maart 2011 20:50 schreef Avey het volgende:
[..]
Ah dat verklaart het een en ander, dan zie je het natuurlijk altijd rooskleuriger.
Ben zelf in Ghana geweest en ervaarde daar inderdaad veel meer zorg, interesse en aandacht in het algemeen in het leven van anderen. Nu was die aandacht naar ons blanken wel veel groter, maar dat is natuurlijk logisch omdat we 'een vreemd volk' zijn; het is voor mij in ieder geval overduidelijk waar dat waar er minder afhankelijkheid van elkaar is, de interesse voor elkaar ook minder is...quote:Op donderdag 24 maart 2011 13:20 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Nogmaals, noem eens een voorbeeld. Dit verzand steeds in wat gemeenplaatsen van "hier is het kut en elders beter" die geen waarde hebben zonder voorbeelden.
Is relativisme niet een onderdeel van postmodernisme?quote:Op vrijdag 25 maart 2011 13:12 schreef deelnemer het volgende:
Ik dacht dat het postmodernisme inmiddels aan relativisme ten onder is gegaan.
Het postmodernisme gelooft niet in objectiviteit. Iedereen is een gezichtspunt op de wereld en ziet het op zijn manier. Niemand kan daarbuiten treden en de wereld wereld zien 'zoals zij werkelijk is'. Maar toch, niet alles is slechts een mening.quote:Op vrijdag 25 maart 2011 18:18 schreef Culthit. het volgende:
[..]
Is relativisme niet een onderdeel van postmodernisme?
Ja dat klopt.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 11:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het postmodernisme gelooft niet in objectiviteit. Iedereen is een gezichtspunt op de wereld en ziet het op zijn manier. Niemand kan daarbuiten treden en de wereld wereld zien 'zoals zij werkelijk is'. Maar toch, niet alles is slechts een mening.
Je bedoelt dus dat het postmodern relativisme niet meer bestaat?quote:Ik dacht dat het postmodernisme inmiddels aan relativisme ten onder is gegaan.
Ik beoel dat veel mensen hebben ontdekt dat het postmodernisme te relativistisch is. Er is ook behoefte aan objectiviteit en dat is niet onmogelijk (bv natuurwetenschap).quote:Op maandag 28 maart 2011 03:32 schreef Culthit. het volgende:
Je bedoelt dus dat het postmodern relativisme niet meer bestaat?
Oke, duidelijk.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik beoel dat veel mensen hebben ontdekt dat het postmodernisme te relativistisch is. Er is ook behoefte aan objectiviteit en dat is niet onmogelijk (bv natuurwetenschap).
Zeistgeistquote:
Misschien eens wat aan je geschiedkundige kennis doen.. Dan zie je dat het altijd al zo geweest is.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:54 schreef keste010 het volgende:
Volledig met TS eens! Jammer dat mensen hier de moeite niet willen nemen om zich hier eens behoorlijk in te verdiepen, ik durf het namelijk 1 van de grootste gebreken van de moderne mens te noemen... Hulde aan TS voor deze verwoording, gedachten die ik wel eens gehad maar nooit zo in woorden uitgedrukt.
Toevallig totaal geen gebrek aan; met geschiedenis als rode draad door mijn opleiding Internationale Ontwikkelingsstudies. Als jij deze kennis zou bezitten zou je weten dat er veel verschillende opvattingen bestaan en de kennis die jij schijnt te bezitten ontzettend omstreden isquote:Op woensdag 30 maart 2011 03:24 schreef TrsK het volgende:
[..]
Misschien eens wat aan je geschiedkundige kennis doen.. Dan zie je dat het altijd al zo geweest is.
Internationale Ontwikkelingsstudies. En dan maar afvragen waarom je zo voeltquote:Op woensdag 30 maart 2011 12:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
Toevallig totaal geen gebrek aan; met geschiedenis als rode draad door mijn opleiding Internationale Ontwikkelingsstudies. Als jij deze kennis zou bezitten zou je weten dat er veel verschillende opvattingen bestaan en de kennis die jij schijnt te bezitten ontzettend omstreden is
Niet deze meuk weer, flikker op met je pseudowetenschappelijke geneuzel.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:43 schreef Canillas het volgende:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het heeft in mijn ogen meer te maken met de menselijk ego's (vooral in de westerse wereld) die steeds sterker en vroeger ontwikkelt worden, dan welke andere ontwikkelingen dan ook.
Lees anders De Kracht van het Nu en Een Nieuwe Aarde van Eckhart Tolle eens, dat verklaart een hoop
Deze is pas makkelijk, moddergooien zonder er inhoud aan te geven. Daarbij; wat bedoel je met afvragen waarom je zo voelt? Ik ben niet de TS...quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:00 schreef Devion het volgende:
[..]
Internationale Ontwikkelingsstudies. En dan maar afvragen waarom je zo voelt
Dit is wel een interessant stuk: de schreeuw om eigen identiteit die tegenwoordig voortkomt uit een enorme grijze massa waar iedereen aan wil ontsnappen. Ja dan kan je inderdaad eenzaam raken en dat naar je handelen vertalen. Je zou daarover eens het boek Consuming Life van Zygmunt Bauman kunnen lezen, ontzettend interessant.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:15 schreef jogy het volgende:
En misschien zijn er aardig wat mensen die eigenlijk diep in hun hart niet tevreden zijn met de opties die er zijn in je leven, in ieder geval de meest gebruikte opties dan. Iedereen is vrij om hun eigen weg in te slaan maar als deze er eentje is waar weinig mensen gebruik van maken dan raak je snel geïsoleerd en eenzaam, ook als je door je persoonlijke trekjes buiten de boot valt maar wel mee wil doen dan kan dit gebeuren. Wat vroeger gewoon vreemde persoonlijkheidstrekjes waren is nu al sneller een psychische aandoening. Of dat nou door betere diagnose is of door een steeds minder vergevende en dunnere lijn van geaccepteerd gemiddelde weet ik niet zeker maar ik vermoed het laatste. Ah wel. Het is niet zo duister als je stelt maar het kan in ieder geval wel een stuk beter wat mij betreft.
Wat ik probeer te zeggen is: er is altijd wel iets te zeiken over de conditie van de menselijke beschaving. De kunst is om naar jezelf te kijken en daar te beginnen. En ja die studie van je zal niet helpen dat doel na te streven. Ik studeer zelf psychologie overigens, vrij ontnuchterend (paradoxaal woord is het ook).quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
Toevallig totaal geen gebrek aan; met geschiedenis als rode draad door mijn opleiding Internationale Ontwikkelingsstudies. Als jij deze kennis zou bezitten zou je weten dat er veel verschillende opvattingen bestaan en de kennis die jij schijnt te bezitten ontzettend omstreden is
Dan vind ik het knap hoe je volledig eens kan zijn met TS.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:19 schreef keste010 het volgende:
Deze is pas makkelijk, moddergooien zonder er inhoud aan te geven. Daarbij; wat bedoel je met afvragen waarom je zo voelt? Ik ben niet de TS...
Het is dat ik dit een interessant topic vind en de aandacht daar op wil houden, anders zou ik eens korte metten maken met technocratische betweters als jullie. Inhoudelijk antwoord gewenst dus
Je lult jezelf nogal tegen.quote:Op woensdag 23 maart 2011 21:54 schreef keste010 het volgende:
Volledig met TS eens! Jammer dat mensen hier de moeite niet willen nemen om zich hier eens behoorlijk in te verdiepen, ik durf het namelijk 1 van de grootste gebreken van de moderne mens te noemen... Hulde aan TS voor deze verwoording, gedachten die ik wel eens gehad maar nooit zo in woorden uitgedrukt.
Dat vind ik ook jammer.quote:
Ehm, hoe ga jij je omgeving beïnvloeden als je niet met jezelf in het reine gekomen bent? Vanuit onbegrip, ..angst? Als de focus nou lag op het ontwikkelen van een completer beeld van het zelf in plaats van op de problemen in de wereld dan zou het 'elkaar kunnen verstaan' een stuk beter gaan mijns inziens. Wat dan weer .. etcetera.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:05 schreef keste010 het volgende:
Tenslotte: TrsK, natuurlijk heb jij gelijk in dat we naar onszelf moeten kijken. Maar in dit geval is dat niet zo makkelijk, omdat ik denk dat dit probleem veroorzaakt wordt door elkaar te beïnvloeden. Men zou dus beter ipv naar zichzelf, naar zijn omgeving kunnen kijken en daar invloed op uit kunnen oefenen...
Hey deelnemer, hoe is het?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:22 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat vind ik ook jammer.
Zelf heb ik niet het idee dat mensen tegenwoordig minder volwassen zijn dan vroeger. In traditionele samenlevingen zijn mensen op volwassen leeftijd vaak nog heel kinderlijk. Wat vooral opvalt is dat acceptatie uit de mode is en men voortdurend uitgaat van individuele maakbaarheid. Alleen in de lagere klasse is men wat meer berustend en tolerant.
Met mij gaat het goed, lekker ontspannen. Verder ben ik met deze post eens, vooral het stukje in bold.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:57 schreef TrsK het volgende:
[..]
Hey deelnemer, hoe is het?
Ik denk zelf dat focus op de individuele maakbaarheid niet verkeerd is, zolang het om de spirituele maakbaarheid gaat. Volgens mij ligt de focus dus teveel op de materiële maakbaarheid en het verwerven van een alsmaar hogere sociale/economische positie en het overtroeven van anderen, in plaats van op het verwerven van emotionele- en intellectuele flexibiliteit en de acceptatie van anderen in hun anders zijn.
Mwah. Tot gister ging het eigenlijk steeds beter. Even een terugval nu, maar ik ga vrijdag naar de VS, dus even weg van alles. Hopen dat daarna de stijgende lijn voortgezet kan worden..quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met mij gaat het goed, lekker ontspannen. Verder ben ik met deze post eens, vooral het stukje in bold.
Voor dit topic is het volgende verhaal over status mogelijk relevant: Het grote F&L video topic
Hoe is het eigenlijk met jou TrsK. Kun je al leven met de nieuwe situatie?
Klinkt goed. Je gaat op vakantie? Ben je nog aan het interpreteren, fantaseren en tobben of ben je al aan het landen in het hier en nu?quote:Op maandag 11 april 2011 19:38 schreef TrsK het volgende:
[..]
Mwah. Tot gister ging het eigenlijk steeds beter. Even een terugval nu, maar ik ga vrijdag naar de VS, dus even weg van alles. Hopen dat daarna de stijgende lijn voortgezet kan worden..
Verre van het hier en nu. Voornamelijk intrusies van happy endings die er niet gaan komen. Zal allemaal nog wel heel lang duren.quote:Op maandag 11 april 2011 23:39 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klinkt goed. Je gaat op vakantie? Ben je nog aan het interpreteren, fantaseren en tobben of ben je al aan het landen in het hier en nu?
Ik ben het topic niet vergeten hoor. Ik vond het alleen zonde om er tussendoor te komen wanneer mensen net zo lekker aan het reageren waren. Anders zou ik mensen sterk gaan beïnvloeden in hun reacties en dat was niet mijn intentie met het topic.quote:
Hoe vat je hier het kinderlijke precies op? Ik vat het op als vooral een gebrek aan bewuste beheersing. Bijvoorbeeld de drang om allerlei dingen te kopen die we nergens werkelijk voor nodig hebben, maar die we vaak gebruiken (en depressieve mensen sowieso) om een tijdelijk gevoel van hedonistisch geluk te kopen. Maar het genot van de voldoening blijft zo'n strategie altijd uit.quote:Zelf heb ik niet het idee dat mensen tegenwoordig minder volwassen zijn dan vroeger. In traditionele samenlevingen zijn mensen op volwassen leeftijd vaak nog heel kinderlijk. Wat vooral opvalt is dat acceptatie uit de mode is en men voortdurend uitgaat van individuele maakbaarheid. Alleen in de lagere klasse is men wat meer berustend en tolerant.
niet-wetenschappelijk is niet bepaald hetzelfde als niet doordacht en niet overeenkomstig, aansluitend of voorafgaand aan wetenschap. Wat wij wetenschap noemen is immers ook rechtstreeks voortgekomen uit de zoektocht naar de hoogste joodse, christelijke en islamitische waarheid: de waarheid van god. En voor veel wetenschappers is dat overigens nog steeds het hoogste ideaal of het streven van de wetenschap. Kan ik een beter citaat bedenken dan Hawkings met het doel van de natuurkunde als: "to know the mind of god" ?quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:00 schreef Devion het volgende:
Niet deze meuk weer, flikker op met je pseudowetenschappelijke geneuzel.
Ik denk aan mijn studententijd en de invloed die een gemeenschappelijke ruimte heeft op het sociale leven op een studentenafdeling. Een simpel structureel element (een gemeenschappelijke ruimte) heeft een grote invloed op het gedrag van mensen. De liberale markteconomie heeft structuerele elementen die het sociale gedrag van mensen ondermijnt. Ook de bijbehorende markt logica beinvloed het denken van mensen steeds meer. Iedereen heeft inmiddels geleerd in deze termen te redeneren en steeds meer mensen maken van de marktlogica totalitaire levensbeschouwing. Het gebrek aan sociale wil is mijns inziens een gevolg en de liberale markteconomie.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:07 schreef Frith het volgende:
[..]
Ik ben het topic niet vergeten hoor. Ik vond het alleen zonde om er tussendoor te komen wanneer mensen net zo lekker aan het reageren waren. Anders zou ik mensen sterk gaan beïnvloeden in hun reacties en dat was niet mijn intentie met het topic.
Voor degenen die er om vroegen: mijn intenties waren (1) om te weten of mensen het thema (h)erkenden en (2) om te zien wat zij dan als verklaring daarvoor zouden aanbrengen. En een derde was om een beetje af te reageren.
Een (liberale) markteconomie als verklaring geven voor maatschappelijke verruwing en verharding, zoals jij en anderen die in iets andere vormen gaven, komt overigens ook voor in 'wat een hufter' (2010) van Bas van Stokkom, maar hij voegt er uiteindelijk nog wel aan toe dat die op zichzelf nog niet afdoende kan zijn. Zijn conclusie komt dan ook neer op een markteconomie als omgeving, maar met een "gebrek aan sociale wil" als onderliggende voorwaarden voor 'maatschappelijke verhuftering'. Voor mensen die willen wijzen op empirische bewijsvoering, verwijs ik maar direct naar het boek waarin meer dan genoeg empirie aan bod komt. Het voornaamste onderscheid wat de auteur moet maken is immers een stijging in onveiligheidsgevoelens en verhuftering ten opzichte van de objectieve criminaliteitscijfers (met de aanname dat die op zijn minst de meest geaccepteerde variant van deviantie in beeld brengt).
Met kinderlijk bedoel ik een simpele redeneerwijze, een hele directe en ongecompliceerde interactie, een onvermogen buiten de eigen gemeenschap te staan zonder zich verloren te voelen, en te weinig zelfbewustzijn om te kunnen spreken van veel zelfbeheersing.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:07 schreef Frith het volgende:
Hoe vat je hier het kinderlijke precies op? Ik vat het op als vooral een gebrek aan bewuste beheersing. Bijvoorbeeld de drang om allerlei dingen te kopen die we nergens werkelijk voor nodig hebben, maar die we vaak gebruiken (en depressieve mensen sowieso) om een tijdelijk gevoel van hedonistisch geluk te kopen. Maar het genot van de voldoening blijft zo'n strategie altijd uit.
(wat op zichzelf wellicht al een verklaring kan zijn voor stijging van depressie gevallen in markteconomiën die ongebreideld hedonisme aansporen, bijvoorbeeld met het idee dat je met je aankopen een identiteit zou kiezen. "helemaal jezelf" en dat soort dingen).
Al past dat dan inderdaad weer wel bij het zelf als product. De individuele en sociale maakbaarheid mag dan uit de biologie zijn gegaan, hij is linea recta de economie in gegaan via de tegencultuur van de jaren '60 en '70. (dit argument komt uit "the conquest of cool" van Thomas Frank)
Ik ken de lagere klassen alleen uit eigen ervaring. Ik ben erin opgegroeit en ben ook daarna vooral omgegaan met mensen uit deze klassen. Het is waar dat men minder snel begrip heeft voor afwijkend gedrag en weinig boodschap heeft aan de gronden daarvan. Men neigt naar simpel moralistisch denken. Maar als men het afwijkende gedrag wel kan begrijpen of als je beperkingen hebt, dan accepteert men het gemakkelijker. Ze zijn vaak aardiger, opener en eerlijker. Net zoals als mensen met minderwaardigheidsgevoelens vaker begripsvol een lief zijn.quote:Wat de berusting en tolerantie van de lagere klassen (voor zover "klasse" inhoud heeft) moet ik je wel teleur stellen. In de sociologische literatuur wordt met enige regelmaat gesproken over 'het autoritarisme van de lager opgeleiden', waarmee wordt bedoeld dat mensen uit lagere klassen vaker een neiging hebben tot het ondersteunen van autoritaire stellingen en minder acceptatie van afwijkingen. Het kan echter wel zo zijn dat de warmte naar de geaccepteerden wat meer is, daar kan ik weinig over zeggen. Maar dat is acceptatie van gelijkgestelden op een bepaalde dimensie, niet algemene acceptatie van andersdenkenden.
Maar goed, dat is voor zover het de literatuur betreft. In de praktijk zul je dat natuurlijk alleen in kwalitatieve termen ervaren, je voelt je immer geaccepteerd of juist niet.
Kunst is minder zelfoverstijgend dan wetenschap. Kunst is mijns inziens vooral de kunst van het uitdrukken van je gevoelsleven. De meeste mensen bakken daar niet veel van. Als je aan mensen vraag wat ze vonden van een roman, film of ervaring dan komt er weinig uit. Meestal zeggen ze 'leuk' of 'stom'. Wetenschap, kunst en religie hebben met elkaar gemeen dat ze niet gericht zijn op praktische resultaten. Alle drie staan ze dus tegenover de economische bedrijvigheid. Maar religie en kunst zijn vaak projectief (ze abstraheren het deelnemersperspectief maar overstijgen het niet) en wetenschap overstijgt ook dat.quote:Oh, en ik vergeet het bijna, maar bij je opmerking over "de samenhang der dingen, zoals in de wetenschap", hoort natuurlijk ook de andere kant van het bestaan: de kunst.![]()
(denk ik)
Dat is bij uitstek voelbaar in het topic "Versieren op latere leeftijd". Enerzijds is er sprake van marktlogica (ivm partner selectie) en aandacht voor tips over de selectiecriteria en hoe daaraan te voldoen. Anderzijds is er sprake van veel problematiek (sociale uitsluiting/isolement) als gevolg van deze en andere onderlinge selectie. Het topic gaat grotendeel over mensen die last hebben gehad van uitsluiting of verwaarlozing (sociaal geweld) en daarom niet overweg kunnen met de versieren, jezelf strategisch in de markt te zetten en schaamte (hun levensverhaal past niet in het ideaal plaatje).quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:07 schreef Frith het volgende:
Zo'n gedachte gaat juist geheel tegen het thema van dit topic in: de welwillendheid naar anderen toe en het gebrek aan inleving en acceptatie bij zelf en ander.
We hadden op de middelbare school oot een klassenuitje. Na een lange rit stopte de bus en iedereen ging er even uit. Een meisje rende een eindje en er was een sloot vol met eendekroos. De eendekroos zag er bruinig uit en het leek net een pad. Het meisje rende pardoes de sloot in. Iedereen lachte.quote:Op dinsdag 12 april 2011 18:07 schreef Frith het volgende:
de welwillendheid naar anderen toe en het gebrek aan inleving en acceptatie bij zelf en ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |