quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 01:16 schreef maartena het volgende:[..]
Zucht. LEES dat bericht eens..... dat helpt misschien.

Maar ik zal het even uitleggen: BBC is hier de rapporterende nieuwsorganisatie, niet de BRON van het onderzoek waarnaar het refereert.
Op de 2e regel van het artikel, kun je lezen waar de informatie WEL vandaan komt:
"The research, commissioned by the
Countryside Alliance's Campaign for Shooting, has concluded that existing laws are targeting legitimate users of firearms rather than criminals."
Dat is nogal een pro-gun organisatie.
En hetzelfde artikel geeft ook nog wat cijfers van een wat meer officiële kant:
"The Metropolitan Police said its official figures showed a 20% drop in armed robberies of commercial premises between April and July this year, compared with the same period last year."
Verder wordt uit dat artikel duidelijk dat alleen dat "Countryside Alliance's Campaign for Shooting" de conclusie trekt dat het feit dat er meer schietpartijen waren, dat dit
automatisch moet komen doordat er een verbod op handvuurwapens is ingetreden.
Allen die al een legaal vuurwapen hadden, mochten deze trouwens houden. En binnen 1 jaar krijg je door een verbod echt niet een verhoogd aantal schietpartijen. Er moet dus ook naar andere factoren gekeken worden, iets wat het "Countryside Alliance's Campaign for Shooting" niet doet.
Hier dan nog een quote:
"Of the 20 police areas with the lowest number of legally held firearms, 10 had an above average level of gun crime."
Ik heb ook al eerder in het artikel uitgelegd hoe dit komt. In de VS worden, ongeacht de vrijere wapenwet, de meeste schietincidenten gepleegd met ILLEGALE wapens. Waarom? Deze zijn minder goed te traceren, en dus makkelijker te gebruiken voor een moord. Het legaliseren van wapens lost dit probleem niet op, nee, het vergroot het alleen maar. Zoals ik al eerder aangaf is de DIEFSTAL van wapens een groot probleem in de VS.
Waarom? Omdat het een stuk eenvoudiger is om wapens te
stelen van een rechtmatige eigenaar, dan om ze het land binnen te smokkelen.
Hier verder nog wat cijfers en feiten met betrekking tot wapens:
http://www.nij.gov/topics/crime/gun-violence/En diefstal is overigens maar 15% van het probleem:
http://www.pbs.org/wgbh/p(...)uns/procon/guns.htmlMaar niet overal:
http://www.necn.com/03/28(...)421b8f79b2b9ceb8380chttp://www2.tbo.com/conte(...)e-illegal-guns-come/Van wat ik weet en zie (heb zelf trouwens ook wel eens in een wapen handel gestaan met een Glock om te zien of ik het wat vond..... voor zelfverdediging. Maar ben intussen in een 10x betere wijk gaan wonen.

) geven wapens hier in de VS meer problemen dan dat ze oplossen. Het moordgehalte op 100.000 inwoners is schrikbarend hoog voor een westers land. Het lijkt me gewoon geen goed plan om wapens in een land als Nederland - en al helemaal niet met open grenzen - in te voeren.
Ik zie het nu al gebeuren: Wapens worden gestolen in Nederland, waar wapens legaal te krijgen zijn, en vervolgens worden ze in omringende landen verkocht - precies wat gebeurd in verschillende staten binnen de VS waar het het MAKKELIJKST is om een wapen te krijgen, zoals Georgia, West Virginia, Florida. In andere staten van het land duiken die wapens weer op bij misdaden.
Ik zie er niets goeds van komen. Geen probleem met sport schieten verder trouwens, maar dan blijft het wapen gewoon op de vereniging.
Volgens mij blijf je een bepaalde feit overslaan bij al je argumenten.
Niet alleen dat er bepaalde overheidsinstanties eigen onderzoek uitvoeren, en niet zich op leerinstellingen baseren - al is dit ook waar - maar het feit dat gestolen wapens (zoals jij ze noemt) niet verantwoordelijk zijn voor het gros van de vuurwapenmisdaad zoals jij beweert

Het zijn juist
legale wapens. En die gun-owners plegen de misdaad omdat zij denken met hun daad weg te kunnen komen, en dat ze niet opgespoord zullen worden.
Ik snap dat wij wonen in een technologische geavanceerde maatschappij waar de opsporing van vuurwapen gerelateerde criminaliteit grote sprongen vooruit gemaakt heeft, maar ik ben van mening dat je dit toch volledig uit zijn verband rukt en overdrijft. Er is nog steeds geen garantie dat een schietpartij gepleegd met een legale wapen met absolute zekerheid tot de eigenaar leidt. Al is er natuurlijk ten alle tijden kans daarop. Tenzij het wapen zelf wordt teruggevonden en bij de meeste gevallen is dat niet zo.
En we moeten hier ook nog iets nuanceren. Het feit dat de wapeneigenaren - en het gaat dus om
legale wapens - voor het gros van de vuurwapenmisdaad zorgen komt niet doordat die wapens toegestaan zijn maar omdat ze crimineel zijn. Al verbiedt je vuurwapens blijven ze toch nog dezelfde criminelen en zoeken ze andere manieren op om hun slachtoffers te maken. Of dat nou een mes, honkbalknuppel, bom, etc etc is, doet er niet toe, ze vinden toch een manier.
En nog een nuànce, mocht je daarin geinteresseerd zijn - wat ik wel hoop, als je echt de intentie hebt om je te verdiepen in het onderwerp

- die criminelen beslaan het merendeel van de vuurwapenmisdaad maar dat zegt niet dat het legale bezit van een wapen op zich hiervoor verantwoordelijk is. Al waren wapens verboden dan nog zouden ze hun misdrijven blijven plegen.
En nog één ding, je komt gaarne aanzetten met bronnen, ik raad je aan om eens een bron te gaan zoeken over welke percentage van de gehele misdaad vuurwapens voor hun eigen rekening nemen. Want door vuurwapens apart te beschouwen hebben we ons al beperkt tot een bepaalde soort misdaad en die misdaad komt niet door het bestaan van het wapen, maar door het bestaan van de criminele eigenaar.

Je zal zien dat de meeste misdaden blijven gepleegd worden zonder de betrokkenheid van een vuurwapen.
Denk maar aan het voorbeeld van de bom, of handgranaat. Die dingen zijn ook uiterst illegaal, maar weerhoudt dat een terrorist van het plegen van een aanslag? Want die terroristen komen toch wel aan de benodigde spullen. Zo simpel kan je niet oplossingen vormen helaas, dat is terug te zien aan de stijgende cijfers die JIJ wilt ontkennen.
En verder nog een ding: vuurwapens zijn niet verboden in Nederland.

Ze zijn verboden onder bepaalde omstandigheden. Dit moeten we ook weleens nuanceren. Je mag
legaal een vuurwapen bezitten als je lid bent van een schietvereniging, politie-agent, of een vergunning hebt (uitgereikt onder speciale voorwaarden). Dus al zou je argument kloppen dan nog kan er van die toevallig verloren gegane wapens plaatsvinden, alleen verdwijnen ze mysterieus uit het huis van een ambtenaar ipv een gewone burger

En ook moet je corruptie hierbij incalculeren want het blijft nog altijd politici
Kortom, criminelen komen er toch wel uiteindelijk aan de wapens of wat ook ze nodig hebben voor hun misdaad.
En nog een laatste ding BTW

, vergeet niet dat vuurwapens een preventieve werking zullen hebben. Door misdaad af te raden bij bepaalde mensen die overigens iets kwaads van plan zijn. Er zullen wel in sommige woonwijken bijv. geen inbrekers te werk gaan omdat die buurt bekend staat als een woonbuurt waar de bewoners allemaal wapens in hun kastje hebben liggen. En dat kan ook in een individuele gevallen gelden, als de daders bijv. een bepaalde huis en persoon hebben lopen verkennen en erachter komen dat die bewapend is, dan schrikken ze toch in de meeste gevallen wat en zien ze ervan af.
Ik snap dat jij het niet graag wilt geloven, en het klinkt ook wel onzinnig misschien om te willen constateren dat een toename van wapens juist voor de algehele vrede zorgt, maar dit is wel zo het geval. Je moet gewoon je ongelijk toegeven als je door de kwaliteit en kwantiteit van bronnen alleen al overtroffen wordt.
[ Bericht 0% gewijzigd door vergezocht op 29-03-2011 02:43:50 ]