quote:
Op maandag 28 maart 2011 10:15 schreef simmu het volgende:tis niet zo bekend dat druiven potentieel gevaarlijk kunnen zijn hoor. ik wist er toevallig van omdat het bij kinderehbo gezegd wordt en familie kinderehbo heeft gedaan
ik kan ook niks vinden over tot welke leeftijd het gevaarlijk is. selene krijgt nu wel druifjes. misschien weet iemand in het peutertopic het

maar ff een reactie op de druiven, volgens mij gaat dat puur ivm de vorm en verslikken. Doorsnijden en klaar ben je.
Op de website die je geeft staan de volgende dingen vermeld als niet geven tot 3 jaar.
quote:
Bepaalde voedingsstoffen geven een verhoogde kans op verstikking en moeten niet worden gegeven tot de baby minstens drie jaar oud is:
noten;
hele druiven;
popcorn;
muesli;
grote hoeveelheden pindakaas op een lepel;
voedsel wat in grote stukken kan afbreken, zoals rauwe wortel en bleekselderij.
Hele noten en dan met name pinda's zijn het grootste gevaar. Pinda's kunnen in zijn geheel in de luchtpijp schieten, en dan voor de splitsing naar de longen vast blijven zitten. Daar scheiden ze olie af waarop het lichaam een reactie geeft waardoor verwijderen heel lastig word.
Over het algemeen word gesteld dan wanneer een kind over het het hoofd heen het andere oor aan kan raken, het zo groot is dat de luchtpijp breed genoeg is om de pinda door te laten.
In dat geval schiet de pinda 1 van de longen in, ipv in de hoofdbronchus te blijven hangen. Dan heb je nog altijd 1 long om adem mee te halen, wel zo prettig. De meeste kinderen kunnen dit rond een jaar of 6.
Voor hele druiven is het gevaar van verslikken en velletjes al grotendeels opgelost als je de druiven doormidden snijd. Wanneer je zeker weet dat je kind ze goed zelf kapot kan bijten (meestal dus vanaf dat het hoektanden of de eerste kiezen heeft) kun je ze heel laten.
popcorn heeft hele vervelende velletjes van de mais waarop je je makkelijk kunt verslikken, dus pas geven bij goed kauwende en goed ophoestende kinderen. En dan opletten dat er geen ongepofte korrels meer tussen zitten. Niet heel gevaarlijk, hooguit lastig.
Maar popcorn lijkt me sowieso geen voedsel voor hele jonge kinderen.
muesli zie ik het probleem niet zo van in, behalve dat het vaak hele noten bevat. Die eruit halen of muesli zonder noten kopen en voor hele jonge kinderen de muesli even laten weken in de melk/yoghurt. Vanaf een jaar of 1,5 lijkt me muesli al snel zacht genoeg worden tijdens het eten.
Even opletten als je dit vrij jong wilt geven op allergenen, sommige muesli soorten bevatten noten maar ook sesam en dergelijke.
Grote hoeveelheden pindakaas op een lepel... tsja lijkt me gelden voor alles wat plakkerig en lastig weg te krijgen is. Je kunt boterhammen met pindakaas makkelijker eetbaar maken door er wat boter of jam bij op te smeren. Maar ik zie geen reden om hiermee te wachten tot een jaar of 3.
voedsel wat in grote stukken kan afbreken... dat lijkt me maar net wat je kind gewend is. Als je altijd volgens de rapley methode je kind te eten geeft zal het sneller met een hele wortel of stengel bleekselderij overweg kunnen, dan wanneer het altijd geprakt en gemalen krijgt. Maar om dit stelselmatig tot 3 jaar te vermijden lijkt me overdreven.
Kortom gewoon blijven nadenken, en alleen bij noten en dan met name pinda's een flink aantal jaar wachten.