Precies lekker nee zeggen en anderen ja laten doen, das het "mooie" van politiek.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:20 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Moet je dan altijd maar ja en amen zeggen?
Waar zijn de Franse jets dan!?quote:Ooggetuigen Misrata: Ze bombarderen alles, de huizen, het centrum
door Ward Wijndelts
Sinds zes uur vanmorgen (Nederlandse tijd) wordt de door rebellen bezette Libische stad Misrata hevig beschoten door troepen loyaal aan Gaddafi. Ze bombarderen alles, de huizen, het centrum van de stad, aldus rebel Saadoun in een telefoongesprek met Reuters.
Saadoun meldde, terwijl op de achtergrond zwaar artilleriegeschut te horen was: Het is het zwaarste bombardement dat ik tot nu toe heb gezien.
Reuters meldt 4 doden en 70 gewonden, Al Arabiya meldt dat verschillende moskeeën, scholen en regeringsgebouwen zwaar beschadigd zijn in de aanval op de stad, die ruim 300.000 inwoners heeft en 200 kilometer ten oosten van Tripoli ligt.
De aanval op Misrata begon uren nadat de VN veiligheidsraad een resolutie aannam waar een no-flyzone werd afgekondigd en militair ingrijpen in het land werd mogelijk gemaakt om de levens van burgers te beschermen.
Een andere ooggetuige in Misrata laat via Al Jazeera weten dat tanks en troepen van Gaddafi het centrum proberen binnen te dringen. Volgens de ooggetuige probeert Gaddafi burgers in de stad als menselijk schild te gebruiken tegen een eventuele aanval van buitenlandse strijdkrachten.
Misrata is het laatste grote bolwerk van de rebellen in het westen van Libië.
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:24 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
#NRC
[..]
Waar zijn de Franse jets dan!?
quote:Update 11:19 Sarkozy is in bespreking met de legertop over de aanstaande operatie in Libië. Volgens regeringswoordvoerder Francois Baroin kan een militaire interventie snel aanvangen. (Reuters)
Ben jij voor een executie van Ghadaffi?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Print thousands and tell everyone to hand out everywhere in Tripoli, tweet these fliers, e-mail etc!! This is a campaign! #Libya #Tripoli #Benghazi #Raslanuf #Sirt RT
[ afbeelding ]
Print thousands and tell everyone to hand out everywhere in Tripoli, tweet these fliers, e-mail etc!! This is a campaign! #Libya #Tripoli #Benghazi #Raslanuf #Sirt RT
quote:Update 11:27 Frankrijk zegt klaar te zijn voor luchtaanvallen op Libië, maar onderstreept dat het geen begin is van een internationale bezetting van het land. (AP)
Net @ Al Jazeera zo'n mafkees die even wat remsporen op het voorhoofd van een politie agent zet.quote:
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:34 schreef Flepke het volgende:
[..]
Net @ Al Jazeera zo'n mafkees die even wat remsporen op het voorhoofd van een politie agent zet.
Waarom vraag je dat?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:30 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Ben jij voor een executie van Ghadaffi?
Dat was in Bahrein.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:34 schreef Flepke het volgende:
[..]
Net @ Al Jazeera zo'n mafkees die even wat remsporen op het voorhoofd van een politie agent zet.
Als die langzaam en pijnlijk is wel, niet als het snel gaat dat zou jammer zijn.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:30 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Ben jij voor een executie van Ghadaffi?
quote:By Jonathan Woods, msnbc.com: As reported on Wednesday, four journalists covering the fighting in Libya for The New York Times are missing. The Times says it's holding out hope that the team is alive and in the custody of the Libyan government.
Och, in een keer mag ook wel hoor. Ben tegen de doodstraf maar in dit geval niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als die langzaam en pijnlijk is wel, niet als het snel gaat dat zou jammer zijn.
De vraag is wat een religieuze extremist is , met zo een ruime definitie als die van jou kan jij er net zo goed onder vallen als ik jou FP reacties af en toe lees.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:39 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Oh dat verklaart het. In Bahrein zijn het religieuze extremisten.
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:38 schreef MangoTree het volgende:
Last known photo of missing New York Times photographers
ABC News:Christiane Amanpour Interviews Saif Gadhafiquote:CA: Saif, let me ask you something: The four New York Times journalists -- are they going to be freed? Where are they right now?
SG: You know, they entered country illegally and when the army, when they liberated the city of Ajdabiyah from the terrorists and they found her there and they arrest her because you know foreigners in this place. But then they were happy because they found out she is American, not European. And thanks to that she will be free tomorrow. But I told you that here the people are welcoming the American position and not the Europeans and the Arabs. We are very angry at the Europeans and the Arabs because they are happy with you if you are strong -- they have contracts, they have deals and oil. If you are weak, everybody is against you. This time, the Americans are different.
quote:@SybellaWilkes #unhcr staff on Tunisian border said they hear heavy gunfire coming from #Libya
Reactie eronder:quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:56 schreef MangoTree het volgende:
Crazy celebrations in Benghazi on March 18
Niet echt verstandig, er zitten veel burgers om Khadaffi heen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:10 schreef xenobinol het volgende:
Gewoon bombarderen die hap, die rat moord zijn eigen volk uit![]()
De VN heeft een 'go' gegeven (is vrij zeldzaam volgens mij) dus het is volkomen nice and legal
Ok, burgerslachtoffers voorkomen moet ook topprioriteit hebben... ik ben natuurlijk geen militair expert. Hoe het ook zij, dit word oorlog want ik kan niet anders voorstellen waarom dit zo snel tot een resolutie geleid heeft binnen de veiligheidsraad. Kennelijk heeft het industrieel militair complex weer wat orders nodigquote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:11 schreef Muridae het volgende:
Niet echt verstandig, er zitten veel burgers om Khadaffi heen.
Ik zie meer kansen voor Apaches die rustig de tanks en artillery kunnen uitschakelen.
Resultaat is hetzelfde.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:15 schreef no1uknow het volgende:
Voorlopig gaat het er niet om dat ze G ten val brengen maar dat ze de burgers beschermen. Denk hierbij aan luchtaanvallen op het (oprukkende) leger van G richting Benghazi.
Klopt, maar er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen de rebellen die G verdrijven/vermoorden of dat 'de coalitie' G verdrijft/vermoordt.quote:
Kan waarschijnlijk binnenkort een hoorcollege bijwonen van de beste man.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:17 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
(Reuters) The International Criminal Courts (ICC) chief prosecutor, Luis Moreno-Ocampo, has said that if Libyan leader Muammar Gaddafi went ahead with his threat to attack civilians in Benghazi, it would constitute a war crime.
quote:Update 11:34 Op Youtube is een video opgedoken van een brandstofopslag die klaarblijkelijk is gebombardeerd in Ezwetina, vlakbij Ajdabiya. Bij de video staat: This was a fuel tank that was bombed. This station is holding power grids which lights up the whole area from Sirt along to Benghazi, so if it will catch all fire and burn then we will have no light no more at all we will lose power by the end of the day tomorrow because its catching fire all over. They are trying to control it.
quote:Update 11:42 Volgens de VN zijn nu 300.000 Libiërs hun land ontvlucht. Melissa Fleming, woordvoerder van het vluchtelingenbureau van de VN, zegt dat dit cijfer blijft stijgen, met zon 1.500 tot 2.500 mensen per dag die de grens oversteken. (AP)
quote:Update 11:59 Sybella Wilkes, van het vluchtelingenbureau van de VN, twittert:
UNHCR personeel bij de grens van Tunesië zegt dat ze zware beschietingen horen vanuit Libië.
quote:Update 12:05 Eurocontrol, de Europese vluchtcoördinator, zegt dat het geen vluchtplannen door het Libische luchtruim accepteert. Volgens Eurocontrol is het Libische luchtruim nog altijd open, en trekt daarmee eerdere berichten terug. (The Guardian)
quote:Update 12:06 Het hoofd van de Arabische Liga, Amr Moussa, zegt dat de VN-resolutie bedoeld is om burgers te beschermen en dat het geen invasie of bezetting zal steunen. Hij wil niet dat een van de partijen te ver gaat. (Al Jazeera)
quote:Update 12:09 De NAVO zal België vragen om F16s in te zetten bij een militaire interventie in Libië. De regering meldt, bij monde van minister van Defensie Pieter de Crem, dat aan de voorwaarden van België is voldaan om deel te nemen aan een internationale, militaire actie, maar wil eerst instemming van het parlement. (Volkskrant)
quote:Update 12:12 De Britse premier Cameron zegt dat Britse gevechtsvliegtuigen binnen enkele uren naar luchtmachtbases worden gevlogen en daar worden ingezet in Libisch luchtruim.
quote:Update 12:14 Cameron zegt dat Britse troepen een grote rol gaan vervullen en dat Typhoons en Tornados zullen worden ingezet.
quote:Update 12:17 Cameron benadrukt dat een bezetting niet onder de VN-resolutie valt.
quote:Update 12:20 Gaddafi heeft gewaarschuwd het leven te veranderen in een hel van degenen die Libië aanvallen. (AFP)
quote:Update 12:22 Bases van waaruit Libië aangevallen kan worden:
Liveblog: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-ingrijpen-in-libie/quote:Update 12:23 Cameron: We kunnen niet toekijken en niets doen. We weten waar Gaddafi toe in staat is.
Welke maat moet hij hebben?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:34 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Voor in de OP, iemand moet het even resizen.
[ afbeelding ]
Voorlopig ja, maar dit wordt hoe dan ook oorlog. Gaddafi kan altijd nog Benghazi zuiveren, als ze hem niet weg willen hebben.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:15 schreef no1uknow het volgende:
Voorlopig gaat het er niet om dat ze G ten val brengen maar dat ze de burgers beschermen. Denk hierbij aan luchtaanvallen op het (oprukkende) leger van G richting Benghazi.
quote:As of 6 March 2008, according to USAF Lieutenant General Gary North, the Reaper has attacked 16 targets in Afghanistan using 500 lb (230 kg) bombs and Hellfire missiles.
quote:On 4 February 2008 the MQ-9 dropped a bomb on a truck carrying an insurgent mortar and team near Kandahar.[46]
Dat vermoeden had ik ook al. Is natuurlijk heel geschikt voor deze situatie + geen eigen slachtoffers.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:39 schreef Muridae het volgende:
Ik gok dat de Amerikanen hun speeltjes verder gaan uitproberen.
Het gaat dan in dit geval om de onbemande vliegtuigen, die ook bommen of raketten kunnen gebruiken.
[..]
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kunnen die drone's ook van vliegdekschepen af worden ingezet?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:39 schreef Muridae het volgende:
Ik gok dat de Amerikanen hun speeltjes verder gaan uitproberen.
Het gaat dan in dit geval om de onbemande vliegtuigen, die ook bommen of raketten kunnen gebruiken.
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Gaddafi denkt gewoon: Benghazi mag ik niet bevrijden, dan veeg ik andere steden gewoon schoon.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:49 schreef shomila het volgende:
Goede middag.
libi4ever Soliman Albrassi
Misrata is dying right now, the mad dog army destroy everything in the city even the hospital, God safe Misrata #libya #17feb
14 minutes ago
Volgens mij niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:49 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kunnen die drone's ook van vliegdekschepen af worden ingezet?
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als deze worden ingezet. Puur anti-personel wapen en heeft dus hier ws. niet zoveel te zoeken. Daarbij worden Apaches niet op schepen gestationeerd, en heeft Frankrijk Tigers ipv Apaches.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:40 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Dat vermoeden had ik ook al. Is natuurlijk heel geschikt voor deze situatie + geen eigen slachtoffers.
En dan de Kearsage als uitgangsbasis gebruiken voor Apache's van UK en Frankrijk.
)quote:Update 12:52 Denemarken is bereid zeven vliegtuigen (zes F-16′s en een transportvliegtuig) in te zetten voor militaire actie in Libië. (The Guardian)
Update 12:51 België zegt klaar te zijn voor een militaire actie in Libië, als onderdeel van de NAVO. België neemt deel met zes F-16′s en een fregat, zegt de minister voor Europese Zaken en Ontwikkelingssamenwerking, Olivier Chastel. (AFP
En om het moreel uit te schakelen van Gadaffi's troepen: slimme bommen op luchtdoelafweergeschut, gebouwen die gebruikt worden door Gadaffi?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:56 schreef Bolter het volgende:
[..]
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als deze worden ingezet. Puur anti-personel wapen en heeft dus hier ws. niet zoveel te zoeken. Daarbij worden Apaches niet op schepen gestationeerd, en heeft Frankrijk Tigers ipv Apaches.
Er gaan ws. op stationary air defences wel wat luchtaanvallen worden uitgevoerd daarnaast door combinaties van bv. EF-18 voor het jamming gebeuren en dan met anti-radiation raketten (HARMs van de VS en de UK heeft zelf ook best een fancy versie maar deze kan tot niet door de Typhoon worden gebruikt, wat de Fransen hebben weet ik niet) zogenaamde SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missies gevlogen worden. Daarbij dan continue Combat Air Patrols om eventuele vijandelijke kisten uit te schakelen.
In een later stadium eventueel? Onder het huidige mandaat verwacht ik niet een 'grootschalig' ingrijpen vanuit de lucht.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En om het moreel uit te schakelen van Gadaffi's troepen: slimme bommen op luchtdoelafweergeschut, gebouwen die gebruikt worden door Gadaffi?
Frankrijk is toch juist een van de weinige landen die zelf de E-3 Sentry in dienst heeft?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:56 schreef Bolter het volgende:
[..]
Het zou mij eerlijk gezegd verbazen als deze worden ingezet. Puur anti-personel wapen en heeft dus hier ws. niet zoveel te zoeken. Daarbij worden Apaches niet op schepen gestationeerd, en heeft Frankrijk Tigers ipv Apaches.
Er gaan ws. op stationary air defences wel wat luchtaanvallen worden uitgevoerd daarnaast door combinaties van bv. EF-18 voor het jamming gebeuren en dan met anti-radiation raketten (HARMs van de VS en de UK heeft zelf ook best een fancy versie maar deze kan tot niet door de Typhoon worden gebruikt, wat de Fransen hebben weet ik niet) zogenaamde SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses) missies gevlogen worden. Daarbij dan continue Combat Air Patrols om eventuele vijandelijke kisten uit te schakelen.
Dat hij zijn land in een hel heeft verandert wisten wel al.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
AFP: Colonel Gaddafi says "hell" awaits anyone who attacks Libya
Indeedquote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hij zijn land in een hel heeft verandert wisten wel al.
Frankrijk en het UK hebben ze dacht ik? Maar deze heeft naar mijn weten geen jamming mogelijkheden, en dan van grote afstand zeker neit genoeg om SAM sites aan te kunnen pakken.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Frankrijk is toch juist een van de weinige landen die zelf de E-3 Sentry in dienst heeft?
[ afbeelding ]
Yep, het UK heeft ze ook.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:15 schreef Bolter het volgende:
[..]
Frankrijk en het UK hebben ze dacht ik? Maar deze heeft naar mijn weten geen jamming mogelijkheden, en dan van grote afstand zeker neit genoeg om SAM sites aan te kunnen pakken.
Hebben ze het centrum van Misrata bereikt?quote:
quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hij kan Ghaddadi's handschrift niet lezen?
Want?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 13:40 schreef Confetti het volgende:
Ik hoop dat ze alsnog platgebombardeerd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |