Gisteren en vandaag (af)gekeken:
Berlin AlexanderplatzFassbinder`s meer dan 15 uur durende epos over Franz Biberkopf`s poging op het rechte pad te blijven nadat hij vier jaar in de cel heeft gezeten is kortweg prachtig te noemen. Je moet je er wel aan over geven en je de tijd gunnen om er in te komen maar het resultaat is iets van een ongekende omvang en schoonheid waarin Günter Lamprecht van Biberkopf een personage maakt waar je op het zelfde moment medelijden mee en afschuw voor hebt.
Een ding vraag ik me wel af: what the hell was de bedoeling van die epiloog? die had er wat mij betreft niet in gehoeven. Dat was me toch net wat te vaag allemaal en deed afbreuk aan de kracht van de voorgaande 13 afleveringen.
IMDB Cijfer: 8,9/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
Bad Lieutenant: Port of Call - New OrleansZo, de stelling dat Nicolas Cage niet kan acteren kunnen we dan eindelijk in de prullenbak gooien. In Herzog`s 2 uur durende trip laat hij zien dat wel degelijk te kunnen en geeft hier de best performance van z`n carriere. Z`n creatie van het excentrieke personage Terence McDonagh past perfect in de geflipte wereld die Herzog hier neer zet. Dat samen maakt dit tot een hele fijne film met de nodige zwarte humor.
IMDB Cijfer: 6,9/10
Mijn Cijfer: 8,3/10
Fish TankWordt Andrea Arnold de Mike Leigh of Ken Loach van deze generatie? In haar meest recente film Fish Tank volgen we Mia (debutante Katie Jarvis), een 15 jarige opstandige meid die met haar (stief?)zusje en moeder samen leeft in een arme,grauwe,achtergestelde buurt. Wanneer haar moeder een nieuwe vriend (Michael Fassbender) krijgt verandert er langzaam maar zeker iets bij haar.
Arnold schiet het geheel op een grauw realistische manier die past bij de treurigheid van het verhaal. Jarvis blijft makkelijk overeind als de onhandelbare tiener die door `t personage van de opnieuw geweldige Fassbender steeds wat meer zelfvertrouwen krijgt.
Het is niet de meest vrolijke film maar Arnold laat wel zien dat we in de toekomst rekening moeten houden haar.
Zeker een kijkbeurt waard.
IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
[ Bericht 1% gewijzigd door Timo20 op 27-03-2011 21:23:03 ]