Hier hetzelfde. Ik wacht even af totdat ik die brief met de vordering krijg. Die zal ook niet misselijk zijn vrees ik.quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:51 schreef teveelbijverdiend2008 het volgende:
Ik heb nog geen brief ontvangen van Duo met een vordering, terwijl ik wel een brief heb ontvangen een aantal weken geleden die iedereen had: Namelijk dat ik boven de bijverdiengrens ben gegaan.
Ook als ik op IBgroep inlog zie ik niets terug met daarin de hoogte van de vordering oid.
Ik heb al bezwaar aangetekend tegen de 1e brief: Zou het daarmee te maken hebben?
Zijn er meerdere mensen die de vordering zelf nog niet hebben ontvangen?
Als ex-studentenprotest?quote:Op dinsdag 26 april 2011 22:11 schreef Oksel het volgende:
Collectief de ambtswoning van de minister gaan bezetten.
Heb je alleen nullening gehad? In dat geval kan DUO inderdaad alleen je OV terugvorderen volgens de berekening die jij hebt aangegeven. Als het meer is, kan je bezwaar maken met als toelichting dat je slechts een OV-studentenkaart heb gehad en geen studiefinanciering (in de vorm van geld). Wat is het totale bedrag dat DUO terugvordert?quote:Op dinsdag 26 april 2011 18:33 schreef Odin83 het volgende:
Kan de ib-groep eigenlijk meer terugvorderen dan je van ze gehad hebt? Als je bv alleen een ov-kaart hebt gehad, dan kunnen ze toch niet meer terugvragen dan 12*80 of zie ik dat verkeerd? kennelijk kunnen ze dat aangezien ik het teveel bijverdiende moet terugbetalen bovenop de ov-kaartschuld, maar ik begrijp niet waar ze dat recht vandaan halen?
Hmm wat heeft het met 2011 te maken dan het gaat toch over 2008?quote:Op dinsdag 26 april 2011 23:47 schreef Det84 het volgende:
ik heb een brief gekregen afgelopen zaterdag.... heel fijn zo voor de pasen ik ben echt rot het paas weekend ingegaan ..... ik heb een een schuld van 1.955,75 euro.... waar van 937,92 van de ov heb. En 1.017,83 euro te veel heb gehad.
Ik had vandaag gebeld en MOEST mijn stuffie nu opzeggen terwijl ik nu een opleiding volg!!!!!... ik kan dus in september niet mijn 3de jaar ( examen jaar ) gaan..... reden???? ik kan mijn school niet meer betalen vanaf oktober!!!!!
quote:Op woensdag 27 april 2011 09:34 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Ik kreeg vandaag weer de bevestiging van DUO dat de te veel betaalde boete voor overschrijding van de bijverdiengrens niet wordt terugbetaald als blijkt dat men later over de bijverdiengrens heen is gegaan dan aangegeven. Als je derhalve EUR 420 hebt betaald en blijkt dat je slechts EUR 280 bent verschuldigd, geven ze die EUR 140 niet terug! Als argument wordt gezegd dat de termijn voor het aangeven van de bijverdiengrens voor 2008 reeds is verstreken. Toen ik aangaf dat het onverschuldigd is betaald, is aangegeven dat de vordering is gebaseerd op mijn opgave. De IB-Groep plukt dus alleen maar ....
Waarom lijkt er geen instantie te zijn die opkomt voor de belangen van de studenten? De Ombudsman volgt de discussie op afstand en voert geen klap uit. Is er een landelijke studentenvereniging die zich hiervoor kan inzetten?
Ik denk dat hier de situatie bedoeld wordt dat er gewoon correcte aangifte is gedaan, en de IB-groep er een potje van maakt. Dan houdt hun redenatie natuurlijk geen stand en wens ik ze veel succes.quote:Op woensdag 27 april 2011 09:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je 420 betaald hebt terwijl je 280 verschuldigd was dan moet je je inkomstenbelastingaangifte 2008 wijzigen (oftewel, bezwaar indienen bij de belastingdienst).
Vetgedrukte klopt niet. Ik heb in 2007 van IB wel brief gehad waarin staat dat bij gebruik van OV je je recht op stufi behoudt. Hierdoor gaat de bijverdienstengrens wèl tellen. Dat de OV-regeling voor 2008 en 2009 zo krom is als wat is wat anders.quote:Op maandag 25 april 2011 09:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat hele OV heeft mij ook genaaid ik snap er geen zak van. Er werd mij toen verteld dat je nog 2 jaar na die 4 jaar stufi gebruik mocht maken van je OV. Ik heb m'n studiefinanciering netjes stop gezet. Maar wat ze dus niet zeggen is dat als je die OV-kaart nog hebt, dat het dan ook gewoon mee telt voor het verzamelinkomen. En dan zou ik er nog mee akkoord gaan om dan die maanden dat ik de OV had en geen stufi die ¤80 per maand te betalen, maar ik vind het zo flauw dat je dan ineens het hele jaar terug moet gaan betalen...
En al helemaal omdat m'n vader bij de NS werkt, ik kon al gratis met de treingebruikte dat ding ook nauwelijks, alleen heel soms met de bus. Was meer een luxe-probleem maar had daarom juist even ingelezen of het geen kwaad kon om dat ding te houden maar blijkbaar dus niet goed gelezen
quote:Geachte heer Van Dorth,
Zoals ik u op 17 maart jl. heb laten weten, verzamelen wij op dit moment de signalen van studenten. Mochten wij daadwerkelijk iets met die signalen kunnen doen, dan wordt iedereen hierover nog geinformeerd.
Feitelijk is dit nu juist een onderwerp waarin de Nationale ombudsman niet direct een rol heeft. Dat heeft enerzijds te maken met de mogelijkheid van rechterlijke toetsing, anderzijds met het feit dat de politiek over dit onderwerp gaat en zich hiermee nu ook al bezighoudt.
Zoals u vermoedelijk ook bekend is, is inmiddels een motie ingediend. Als deze wordt aangenomen zal meer duidelijk worden, zo vermoed ik. Wij wachten deze ontwikkelingen, net zoals u, af.
Overigens hebben wij inmiddels wel meer duidelijkheid over de wijze waarop destijds door DUO informatie is verstrekt over de bijverdienregeling. Daaruit blijkt in ieder geval dat deze informatie beschikbaar was op de website, in brochures en via de digitale nieuwsbrief. Studenten die in de loop van 2008 hebben nagekeken wat zij dat jaar mochten bijverdienen kunnen dus op de hoogte zijn geweest van de spelregels die dat jaar golden. Dat gegeven zal een rol spelen bij eventuele acties vanuit de overheid en de Nationale ombudsman.
Met vriendelijke groet,
mevrouw mr. D.M.S. Lubbersen,
onderzoeker
De Ombudsman doet inderdaad geen ene flikker. Ze wachten de beslissing van de Tweede Kamer af. Dat is wat ik heb begrepen van mevrouw Mulder van de Ombudsman. Ik had een wat meer pro-actieve houding verwacht van De Ombudsman. De Ombudsman had enigszins kunnen helpen door naar studenten voorbeeldbrieven te sturen, maar ook deze zijn niet beschikbaar.quote:
Daar moet je niet aan beginnen.quote:Op woensdag 27 april 2011 12:50 schreef Oksel het volgende:
Ik voel steeds meer voor een echte actie. Welke minister is er verantwoordelijk?
Ik heb zelf bij DUO aangegeven dat ik in oktober 2008 over de bijverdiengrens heen ben gegaan. Hierdoor moest ik een boete betalen van EUR 420. Volgens hun berekening zou ik er echter vanaf september 2008 overheen zijn gegaan, waardoor ik 9 * 80 = 720 extra moet betalen. Deze wijsheid van DUO is gebaseerd op mijn aangifte IB 2008. Ze hebben namelijk gekeken naar mijn verzamelinkomen van 2008, deelden dit door 12 en berekenden op die manier dat ik vanaf september over de bijverdiengrens heen ben gegaan in plaats van de door mij aangegeven maand oktober.quote:Op woensdag 27 april 2011 10:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat hier de situatie bedoeld wordt dat er gewoon correcte aangifte is gedaan, en de IB-groep er een potje van maakt. Dan houdt hun redenatie natuurlijk geen stand en wens ik ze veel succes.
Mocht de aanslag gebaseerd zijn op een ander inkomen omdat je geen aangifte hebt gedaan, dan doe je dat inderdaad nog en dien je tegelijkertijd bezwaar in.
Ja, ik heb een vordering van DUO voor circa EUR 720. Ik zal een bezwaarschrift indienen met een kopie van mijn herziene aangifte inkomstenbelasting 2008 (verzoek om ambtshalve aanpassing, want mijn aangifte is al definitief). Volgens DUO kunnen ze echter pas beslissen op mijn bezwaarschrift als de Belastingdienst akkoord gaat met de herziene aangifte. Hier gaat dus een flinke tijd overheen. De IB-Groep zal mij daarom vragen om een verlenging van de termijn voor beslissing op bezwaar.quote:Op woensdag 27 april 2011 13:08 schreef eriksd het volgende:
Heb je een vordering van DUO nu liggen voor die 720 euro?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |