abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96004796
Kan de ib-groep eigenlijk meer terugvorderen dan je van ze gehad hebt? Als je bv alleen een ov-kaart hebt gehad, dan kunnen ze toch niet meer terugvragen dan 12*80 of zie ik dat verkeerd? kennelijk kunnen ze dat aangezien ik het teveel bijverdiende moet terugbetalen bovenop de ov-kaartschuld, maar ik begrijp niet waar ze dat recht vandaan halen?
pi_96009094
Ik heb nog geen brief ontvangen van Duo met een vordering, terwijl ik wel een brief heb ontvangen een aantal weken geleden die iedereen had: Namelijk dat ik boven de bijverdiengrens ben gegaan.

Ook als ik op IBgroep inlog zie ik niets terug met daarin de hoogte van de vordering oid.
Ik heb al bezwaar aangetekend tegen de 1e brief: Zou het daarmee te maken hebben?

Zijn er meerdere mensen die de vordering zelf nog niet hebben ontvangen?
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:02:31 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_96013870
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 19:51 schreef teveelbijverdiend2008 het volgende:
Ik heb nog geen brief ontvangen van Duo met een vordering, terwijl ik wel een brief heb ontvangen een aantal weken geleden die iedereen had: Namelijk dat ik boven de bijverdiengrens ben gegaan.

Ook als ik op IBgroep inlog zie ik niets terug met daarin de hoogte van de vordering oid.
Ik heb al bezwaar aangetekend tegen de 1e brief: Zou het daarmee te maken hebben?

Zijn er meerdere mensen die de vordering zelf nog niet hebben ontvangen?
Hier hetzelfde. Ik wacht even af totdat ik die brief met de vordering krijg. Die zal ook niet misselijk zijn vrees ik.

Iedere keer als ik hier aan denk wordt ik alleen maar kwader. Doodprocederen die tyfushonden.

Als we een collectief iets opzetten wil ik er zeker deel van zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:11:25 #154
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96018776
Collectief de ambtswoning van de minister gaan bezetten.
  dinsdag 26 april 2011 @ 22:37:43 #155
168739 Red_85
'echt wel'
pi_96020674
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:11 schreef Oksel het volgende:
Collectief de ambtswoning van de minister gaan bezetten.
Als ex-studentenprotest?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_96025029
ik heb een brief gekregen afgelopen zaterdag.... heel fijn zo voor de pasen ik ben echt rot het paas weekend ingegaan ..... ik heb een een schuld van 1.955,75 euro.... waar van 937,92 van de ov heb. En 1.017,83 euro te veel heb gehad.

Ik had vandaag gebeld en MOEST mijn stuffie nu opzeggen terwijl ik nu een opleiding volg!!!!!... ik kan dus in september niet mijn 3de jaar ( examen jaar ) gaan..... reden???? ik kan mijn school niet meer betalen vanaf oktober!!!!!

ik heb vandaag gelijk mijn stuffie en ov opgezegd heb geen zin in geouwehoer over 2011 dan ben ik dus save ;-)....
pi_96033486
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 18:33 schreef Odin83 het volgende:
Kan de ib-groep eigenlijk meer terugvorderen dan je van ze gehad hebt? Als je bv alleen een ov-kaart hebt gehad, dan kunnen ze toch niet meer terugvragen dan 12*80 of zie ik dat verkeerd? kennelijk kunnen ze dat aangezien ik het teveel bijverdiende moet terugbetalen bovenop de ov-kaartschuld, maar ik begrijp niet waar ze dat recht vandaan halen?
Heb je alleen nullening gehad? In dat geval kan DUO inderdaad alleen je OV terugvorderen volgens de berekening die jij hebt aangegeven. Als het meer is, kan je bezwaar maken met als toelichting dat je slechts een OV-studentenkaart heb gehad en geen studiefinanciering (in de vorm van geld). Wat is het totale bedrag dat DUO terugvordert?
pi_96033541
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:47 schreef Det84 het volgende:
ik heb een brief gekregen afgelopen zaterdag.... heel fijn zo voor de pasen ik ben echt rot het paas weekend ingegaan ..... ik heb een een schuld van 1.955,75 euro.... waar van 937,92 van de ov heb. En 1.017,83 euro te veel heb gehad.

Ik had vandaag gebeld en MOEST mijn stuffie nu opzeggen terwijl ik nu een opleiding volg!!!!!... ik kan dus in september niet mijn 3de jaar ( examen jaar ) gaan..... reden???? ik kan mijn school niet meer betalen vanaf oktober!!!!!

Hmm wat heeft het met 2011 te maken dan het gaat toch over 2008?
Facts don't care about your feelings
pi_96033562
Ik kreeg vandaag weer de bevestiging van DUO dat de te veel betaalde boete voor overschrijding van de bijverdiengrens niet wordt terugbetaald als blijkt dat men later over de bijverdiengrens heen is gegaan dan aangegeven. Als je derhalve EUR 420 hebt betaald en blijkt dat je slechts EUR 280 bent verschuldigd, geven ze die EUR 140 niet terug! Als argument wordt gezegd dat de termijn voor het aangeven van de bijverdiengrens voor 2008 reeds is verstreken. Toen ik aangaf dat het onverschuldigd is betaald, is aangegeven dat de vordering is gebaseerd op mijn opgave. De IB-Groep plukt dus alleen maar ....

Waarom lijkt er geen instantie te zijn die opkomt voor de belangen van de studenten? De Ombudsman volgt de discussie op afstand en voert geen klap uit. Is er een landelijke studentenvereniging die zich hiervoor kan inzetten?
pi_96033635
Als je 420 betaald hebt terwijl je 280 verschuldigd was dan moet je je inkomstenbelastingaangifte 2008 wijzigen (oftewel, bezwaar indienen bij de belastingdienst).
Facts don't care about your feelings
  woensdag 27 april 2011 @ 10:01:32 #161
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96034172
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:34 schreef Lucky_Lovely het volgende:
Ik kreeg vandaag weer de bevestiging van DUO dat de te veel betaalde boete voor overschrijding van de bijverdiengrens niet wordt terugbetaald als blijkt dat men later over de bijverdiengrens heen is gegaan dan aangegeven. Als je derhalve EUR 420 hebt betaald en blijkt dat je slechts EUR 280 bent verschuldigd, geven ze die EUR 140 niet terug! Als argument wordt gezegd dat de termijn voor het aangeven van de bijverdiengrens voor 2008 reeds is verstreken. Toen ik aangaf dat het onverschuldigd is betaald, is aangegeven dat de vordering is gebaseerd op mijn opgave. De IB-Groep plukt dus alleen maar ....

Waarom lijkt er geen instantie te zijn die opkomt voor de belangen van de studenten? De Ombudsman volgt de discussie op afstand en voert geen klap uit. Is er een landelijke studentenvereniging die zich hiervoor kan inzetten?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 09:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Als je 420 betaald hebt terwijl je 280 verschuldigd was dan moet je je inkomstenbelastingaangifte 2008 wijzigen (oftewel, bezwaar indienen bij de belastingdienst).
Ik denk dat hier de situatie bedoeld wordt dat er gewoon correcte aangifte is gedaan, en de IB-groep er een potje van maakt. Dan houdt hun redenatie natuurlijk geen stand en wens ik ze veel succes.

Mocht de aanslag gebaseerd zijn op een ander inkomen omdat je geen aangifte hebt gedaan, dan doe je dat inderdaad nog en dien je tegelijkertijd bezwaar in.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96037069
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 09:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja dat hele OV heeft mij ook genaaid ik snap er geen zak van. Er werd mij toen verteld dat je nog 2 jaar na die 4 jaar stufi gebruik mocht maken van je OV. Ik heb m'n studiefinanciering netjes stop gezet. Maar wat ze dus niet zeggen is dat als je die OV-kaart nog hebt, dat het dan ook gewoon mee telt voor het verzamelinkomen. En dan zou ik er nog mee akkoord gaan om dan die maanden dat ik de OV had en geen stufi die ¤80 per maand te betalen, maar ik vind het zo flauw dat je dan ineens het hele jaar terug moet gaan betalen...

En al helemaal omdat m'n vader bij de NS werkt, ik kon al gratis met de trein ;( gebruikte dat ding ook nauwelijks, alleen heel soms met de bus. Was meer een luxe-probleem maar had daarom juist even ingelezen of het geen kwaad kon om dat ding te houden maar blijkbaar dus niet goed gelezen ;(
Vetgedrukte klopt niet. Ik heb in 2007 van IB wel brief gehad waarin staat dat bij gebruik van OV je je recht op stufi behoudt. Hierdoor gaat de bijverdienstengrens wèl tellen. Dat de OV-regeling voor 2008 en 2009 zo krom is als wat is wat anders.

Overigens heb ik nog geen vordering ontvangen. Misschien zijn ze nog bezig met de brief die ik ze gestuurd heb.
pi_96037677
Ook ik moet 8 maanden mijn OV-kaart terug betalen.
Wanneer ik geweten had dat ze naar je verzamelinkomen kijken had ik wel maatregelen genomen.
Ook nu hebben ze het nog steeds over de bijverdienregeling.

Terwijl dat niet zo is, ze hadden het beter anders kunnen noemen.
Dan was het voor iedereen een stuk duidelijker geweest.
pi_96039598
Ik kreeg de brief een tijdje geleden ook... Schrok er wel van, zo'n 600 euro te veel bijverdiend.. Maar goed, dat is een bedrag dat ik redelijk snel kan terugbetalen. Nu blijkt er ook nog 900 ofzo aan ov-kosten bij te komen....

Hier had ik dus geen flauw benul van. Mede doordat ik eerder een brief heb gekregen waarin staat dat mijn schuld (inclusief ov) op 0 staat door het halen van de opleiding.

Vooralsnog heb ik geen bezwaar aangetekend, nu ga ik dat dus toch nog doen. In totaal zou ik 1600 moeten terugbetalen, en dit vind ik zwaar overdreven. Onder de netto grens ben ik netjes gebleven, en dat is de enige bijverdiengrens waarmee ik rekening hield.

Ben hier best flink pissig over, maar wie weet regelen ze iets in de kamer voor ons :(
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:44:27 #165
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96039740
quote:
Geachte heer Van Dorth,

Zoals ik u op 17 maart jl. heb laten weten, verzamelen wij op dit moment de signalen van studenten. Mochten wij daadwerkelijk iets met die signalen kunnen doen, dan wordt iedereen hierover nog geinformeerd.

Feitelijk is dit nu juist een onderwerp waarin de Nationale ombudsman niet direct een rol heeft. Dat heeft enerzijds te maken met de mogelijkheid van rechterlijke toetsing, anderzijds met het feit dat de politiek over dit onderwerp gaat en zich hiermee nu ook al bezighoudt.

Zoals u vermoedelijk ook bekend is, is inmiddels een motie ingediend. Als deze wordt aangenomen zal meer duidelijk worden, zo vermoed ik. Wij wachten deze ontwikkelingen, net zoals u, af.

Overigens hebben wij inmiddels wel meer duidelijkheid over de wijze waarop destijds door DUO informatie is verstrekt over de bijverdienregeling. Daaruit blijkt in ieder geval dat deze informatie beschikbaar was op de website, in brochures en via de digitale nieuwsbrief. Studenten die in de loop van 2008 hebben nagekeken wat zij dat jaar mochten bijverdienen kunnen dus op de hoogte zijn geweest van de spelregels die dat jaar golden. Dat gegeven zal een rol spelen bij eventuele acties vanuit de overheid en de Nationale ombudsman.

Met vriendelijke groet,

mevrouw mr. D.M.S. Lubbersen,
onderzoeker
  woensdag 27 april 2011 @ 12:47:24 #166
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96039828
Die gaat dus niets doen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:50:25 #167
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96039929
Ik voel steeds meer voor een echte actie. Welke minister is er verantwoordelijk?
pi_96039943
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:47 schreef eriksd het volgende:
Die gaat dus niets doen.
De Ombudsman doet inderdaad geen ene flikker. Ze wachten de beslissing van de Tweede Kamer af. Dat is wat ik heb begrepen van mevrouw Mulder van de Ombudsman. Ik had een wat meer pro-actieve houding verwacht van De Ombudsman. De Ombudsman had enigszins kunnen helpen door naar studenten voorbeeldbrieven te sturen, maar ook deze zijn niet beschikbaar.

Conclusie: als student heb je (tot op heden) helemaal niets aan De Ombudsman.
  woensdag 27 april 2011 @ 12:51:32 #169
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96039970
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 12:50 schreef Oksel het volgende:
Ik voel steeds meer voor een echte actie. Welke minister is er verantwoordelijk?
Daar moet je niet aan beginnen.
Bis bis bis
pi_96040272
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 10:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat hier de situatie bedoeld wordt dat er gewoon correcte aangifte is gedaan, en de IB-groep er een potje van maakt. Dan houdt hun redenatie natuurlijk geen stand en wens ik ze veel succes.

Mocht de aanslag gebaseerd zijn op een ander inkomen omdat je geen aangifte hebt gedaan, dan doe je dat inderdaad nog en dien je tegelijkertijd bezwaar in.
Ik heb zelf bij DUO aangegeven dat ik in oktober 2008 over de bijverdiengrens heen ben gegaan. Hierdoor moest ik een boete betalen van EUR 420. Volgens hun berekening zou ik er echter vanaf september 2008 overheen zijn gegaan, waardoor ik 9 * 80 = 720 extra moet betalen. Deze wijsheid van DUO is gebaseerd op mijn aangifte IB 2008. Ze hebben namelijk gekeken naar mijn verzamelinkomen van 2008, deelden dit door 12 en berekenden op die manier dat ik vanaf september over de bijverdiengrens heen ben gegaan in plaats van de door mij aangegeven maand oktober.

Enfin, toen ik mijn aangifte IB 2008 doorliep, zag ik dat zowel mijn fiscale partner als ik geen rekening hadden gehouden met scholingsuitgaven. Volgens mijn nieuwe verzamelinkomen ga ik pas vanaf november 2008 over de bijverdiengrens heen in plaats van de aangegeven maand oktober. Hierdoor heb ik in feite 1 maand (EUR 140) te veel betaald voor de overschrijding van de bijverdiengrens. Volgens DUO is het m'n eigen schuld dat ik te veel heb betaald en kan ik het te veel betaalde geld niet terugvorderen.
  woensdag 27 april 2011 @ 13:08:52 #171
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96040622
Heb je een vordering van DUO nu liggen voor die 720 euro?
Bis bis bis
pi_96041003
DUO (en nu Ombudsman) geeft aan dat we het hadden kunnen weten vanwege website, brochures en digi nieuwsbrief. Dat zijn alle drie dingen waar je zelf naar opzoek, op moet abonneren moet of toevallig tegenkomt.

School of uni komt er ook niet mee weg het schoolgeld te verhogen door een berichtje op de site te zetten. Scholieren en studenten zullen persoonlijk op de hoogte gesteld moeten worden hiervan.
pi_96042819
nu ik er over nadenk zit er voor 2009 en 2010 ook een vordering in voor mij.

in 2009 heb ik in het tijdsvak april-oktober laatste stufi ontvangen en het tijdvak april-december ov.
2010 geen stufi, wel ov

beide jaren boven de inkomensgrens. ik ben de criteria even kwijt, maar ik ga ook uit van boetes voor die jaren. al zullen die lager zijn dan 2008.

overigens heb ik nog geen vordering ontvangen voor 2008. en de digitale post op duo.nl is ook offline. in ieder geval net zo lang bezwaar maken.

dat dit kan in nederland :P
Xbox Live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
  woensdag 27 april 2011 @ 14:18:56 #174
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96045440
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:08 schreef eriksd het volgende:
Heb je een vordering van DUO nu liggen voor die 720 euro?
Ja, ik heb een vordering van DUO voor circa EUR 720. Ik zal een bezwaarschrift indienen met een kopie van mijn herziene aangifte inkomstenbelasting 2008 (verzoek om ambtshalve aanpassing, want mijn aangifte is al definitief). Volgens DUO kunnen ze echter pas beslissen op mijn bezwaarschrift als de Belastingdienst akkoord gaat met de herziene aangifte. Hier gaat dus een flinke tijd overheen. De IB-Groep zal mij daarom vragen om een verlenging van de termijn voor beslissing op bezwaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')