abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96299909
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 15:54 schreef j1985j het volgende:
Je kent ze wel: van die mensen die iets stellig zeggen, maar dan met enorme twijfel in hun stem. \
:)
  dinsdag 3 mei 2011 @ 18:10:10 #227
168739 Red_85
'echt wel'
pi_96303853
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 16:05 schreef CodeCaster het volgende:
Ik neem aan dat ze de acceptgiro's (zou de bank dat wel pikken, een acceptgiro van 3600 euro? :P) pas versturen nadat de bezwaartermijn is verstreken.
Bezwaartermijn van 4 weken he. Net zoals ze de laatste brief verstuurde 2 weken voor het verstrijken van de bezwaartermijn, terwijl er een dagtekening van nog eens 2 weken daarvoor op de brief stond .
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_96307573
quote:
[..]

Bezwaartermijn van 4 weken he. Net zoals ze de laatste brief verstuurde 2 weken voor het verstrijken van de bezwaartermijn, terwijl er een dagtekening van nog eens 2 weken daarvoor op de brief stond .
Op de vorige brief werd inderdaad vermeld dat men werd verzocht om binnen 4 weken te reageren. Bij de brief over vaststelling van de boete wordt de reguliere bezwaartermijn van 6 weken gehanteerd.
pi_96307984
Overigens is het erg storend dat DUO constant brieven met verouderde dagtekeningen stuurt.

Ze versturen de brieven standaard een week na de dagtekening. De meeste instanties zouden bij een brief waarbij bezwaartermijn loopt een dagtekening hanteren die in de toekomst later ligt. maar de IB-Groep mag de regeltjes zelf
bepalen en bepaalt dan uiteraard in het nadeel van de student! Vervelend dat er niet standaard een stamp op enveloppen zit, want als student heb je een bewijsprobleem als je het bezwaar in de 6e week verstuurt (DUO heeft de brieven een week na dagtekening verstuurd waardoor je eigenlijk een bwzwaartermijn hebt van 5 weken).
pi_96308046
Uiteraard doet De Ombudsman hier ook niets aan!
pi_96312787
Misschien zouden we Radar kunnen inschakelen :) Zij weten de boodschap goed over te brengen, hebben goede juristen in dienst en vragen de politiek direct om een reactie en het liefst een concrete actie!
pi_96339707
vreemd dat ik nog geen bericht met bedrag heb gehad.. meer mensen die nog nies hebben vernomen? ik kom nu elke dag thuis met een zenuwachtig gevoel op zoek naar de post :P

op mijn.duo.nl staat ook niets over dit onderwerp onder de tab 'post'
Xbox Live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_96340517
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 13:39 schreef Pimsterr het volgende:
vreemd dat ik nog geen bericht met bedrag heb gehad.. meer mensen die nog nies hebben vernomen? ik kom nu elke dag thuis met een zenuwachtig gevoel op zoek naar de post :P

op mijn.duo.nl staat ook niets over dit onderwerp onder de tab 'post'
Same here
Ook bezwaar aangetekend tegen de 1e brief van Duo?
Denk dat het daarmee te maken heeft
pi_96343811
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 13:56 schreef teveelbijverdiend2008 het volgende:

[..]

Same here
Ook bezwaar aangetekend tegen de 1e brief van Duo?
Denk dat het daarmee te maken heeft
ja inderdaad bezwaar gemaakt. maar dat zullen de meesten hier wel gedaan hebben. en toch heb ik al een hoop bedragen langs zien komen
pi_96369150
Ik heb van de weeromstuit maar weer eens een blogje getikt. Wie weet trekt het nog meer mensen naar dit topic. :)
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_96377255
Is er een instantie die voor onze belangen opkomt in de discussies met de IB-Groep?

De Nationale Ombudsman roept studenten weliswaar op om zich aan te melden, maar doet werkelijk niets. Ze zitten daar alleen maar de discussies van de Tweede Kamer te volgen, die volgens mij ook niet veel begrijpt wat de gevolgen van een student kunnen zijn bij het overschrijden van de bijverdiengrens.

Voelt iemand er wat voor om dit aan te kaarten bij het televisieprogramma Radar?
  donderdag 5 mei 2011 @ 12:28:48 #237
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96382817
De motie is aangenomen. Wat betekent dat?

Ik heb mijn bezwaarbrief (niet aangetekend) verstuurd vorige week.
pi_96383286
Een beetje Googlen op "motie aangenomen" leert dat dat betekent dat de motie besproken / onderzocht gaat worden. Klinkt goed. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door CodeCaster op 05-05-2011 16:01:42 ]
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  donderdag 5 mei 2011 @ 14:43:11 #239
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96388275
Tof.
pi_96424214
Ik heb op 10 maart 2011 al bezwaar gemaakt tegen de eerste brief.

ik had in de brief gezet dat ze een termijn van 4 weken hadden om te reageren (zelfde termijn die ik had om bezwaar te maken).

ze moeten hem ontvangen hebben, want ik heb ook geen brief ontvangen met het bedrag erin...
oftewel doodse stilte vanuit DUO.....

Zijn er mensen die al een reactie op hun bezwaar hebben gehad?
pi_96428285
Hier ook nog geen reactie op m'n brief.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 13:48:29 #242
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96431901
Ze hebben het vast druk.
pi_96435182
Ja, met het bedenken van wat ze allemaal van dat geld van ons arme studentjes gaan doen.
pi_96479203
Vordering is binnen! Er moet voor 24 mei worden betaald :'s Als de betaling niet voor 1 juni binnen is, wordt er rente berekend!

Ben benieuwd of wij ook rente kunnen eisen van DUO als ons bezwaar wordt toegewezen. Het is toch Van de zotten dat zij als instantie allerlei regeltjes in het nadeel van de student kunnen verzinnen!
pi_96479227
Wat........ zo snel? Kan er niet in termijnen worden betaald?
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 7 mei 2011 @ 18:49:32 #246
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96479707
Lucky, heb je bezwaar aangetekend?
pi_96480408
Als er niet voor 1 juni wordt betaald wordt het een rentedragende lening. Ik neem aan dat dat in termijnen kan worden betaald.

Ik heb nog geen bezwaar aangetekend.
pi_96482133
Hier ook de acceptgiro binnen. Plus die van m'n OV. Denk toch dat ik ze maar ineens betaal, tegen die 1,5% rente heeft het amper zin om in termijnen te betalen.

Ben nu wel benieuwd naar het antwoord op m'n twee bezwaarschriften.
pi_96486060
Twee bezwaarschriften?
pi_96486422
Ja, ook een voor m'n OV uit 2010.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 22:59:06 #251
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96488908
Zucht. Dus ze sturen sowieso die acceptgiro al. Had gehoopt dat ze daarmee zouden wachten als je bezwaar aantekent.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 22:59:18 #252
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96488915
En die motie dan! :(
  maandag 9 mei 2011 @ 09:45:06 #253
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96536513
Hier is de acceptgiro ook binnen.
pi_96537916
Je moet sowieso betalen, ook bij bezwaar. Hier is de acceptgiro ook binnen :-( Toch elke keer weer *&#^$@)#, meteen een $&*#@($ weekend. Kunnen ze dit niet gewoon in 1 brief doen :P
pi_96538163
ik ga nogmaals inloggen bij duo om te kijken of daar iets staat bij 'post'
loopt gvd de site weer vast

zeer vreemd dat ik nog geen vordering heb ontvangen terwijl de acceptgiro's verstuurd zijn naar een aantal
pi_96549065
Bij mij ligt het probleem even anders. Ik heb ook een boete gekregen omdat ik teveel verdiend heb, alleen stond ik de helft van de jaar niet ingeschreven voor een studie:

Begin 2008 ben ik afgestudeerd voor mijn MBO. Deze opleiding had een looptijd van 3,5 jaar. De studie startte - zoals elke studie - in september. Dit betekent dus dat ik eind januari klaar was. Omdat ik op dat moment nog één herkansing moest doen ben ik uiteindelijk eind maart geslaagd en uitgeschreven door school. Ik stond op dat moment dus niet meer ingeschreven voor een opleiding en ging - zoals elke afgestudeerde student zou doen - werken. Na een paar maanden besloot ik toch te willen doorstuderen, en heb mij daarom ingeschreven voor mijn volgende opleiding op het HBO. Ook deze studie startte zoals alle andere studies in september.

Het komt er dus op neer dat ik in 2008 de maanden januari t/m maart en september t/m december stond ingeschreven voor een studie. Deze maanden ontving ik studiefinanciering en was in het bezit van een OV studentenkaart.
De overige vijf maanden (april t/m augustus) stond ik niet ingeschreven voor een studie en ontving ik geen studiefinanciering en was ik niet in het bezit van een OV studentenkaart.
Tijdens mijn studie heb ik nooit veel tijd gehad om te werken. Ik werkte dat jaar ook alleen in mijn schoolvakanties. Omdat ik in de periode na het afstuderen ben gaan werken heb ik de bijverdiengrens overschreden.

Toen ik te horen kreeg van de boete die ik zou krijgen heb ik meteen bezwaar gemaakt en de situatie uitgelegd. Reactie: ‘de studiefinanciering is onderbroken en telt daarom gewoon mee voor het verzamelinkomen’! Daarna heel de site van de DUO afgezocht naar informatie hierover, en raad eens: het staat er niet eens op! Ik had dit niet kunnen weten! Toen meteen gebeld met de klantenservice van de DUO: ook de medewerkster zei dat ik ondanks de maanden dat ik niet stond ingeschreven voor een studie gewoon een boete moest betalen over dat jaar omdat ik teveel verdiend had, of het nu rechtvaardig is of niet: dit zijn de regels! En op de vraag waar het op de site stond kon ze geen antwoord geven :S

Toen contact gezocht met de rechtswinkel.. maar die kon mij ook niet veel verder helpen: ja een lieve brief schrijven naar de DUO en hopen dat je daar iemand met een hart treft die nog een beetje begrip op kan brengen voor de situatie.

Ik heb dat jaar 390 euro teveel verdiend en komt met boete uit op bijna 1000 euro betalen aan DUO!

DUO beweert dat een student niet teveel mag bijverdienen naast de studie (naast mijn studie heb ik nooit teveel bijverdiend). Ze vergeten alleen de ‘maar..’ erbij te vermelden: dat er ook niet teveel bijverdiend mag worden wanneer je niet studeert!

Meer mensen die ditzelfde probleem hebben?
  maandag 9 mei 2011 @ 15:36:47 #257
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96549147
Tering, wat een naaistreek.

Ga nog even flink klagen bij de Ombudsman.
pi_96550160
quote:
8s.gif Op maandag 9 mei 2011 15:34 schreef yp88 het volgende:
[knip werken tussen twee studies]
Enorm genaaid, maar wel volgens de regels ("proper fucked?"):
quote:
http://www.ib-groep.nl/Im(...)ienen_tcm7-23239.pdf
Wat is het inkomenstijdvak? Dat is de periode van de eerste tot en met de laatste maand dat u recht op studiefinanciering had in een kalenderjaar. Hebt u een tijdje geen studiefinanciering gehad in 2008, dan tellen de inkomsten tijdens die onderbreking wél mee als u ervoor en erna in hetzelfde kalenderjaar ook studiefinanciering of een (nul)lening hebt gehad.
Gecondoleerd, join the club.

[ Bericht 0% gewijzigd door CodeCaster op 09-05-2011 16:23:42 ]
pi_96550430
Yep, klootzakken.
pi_96550930
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 15:36 schreef Oksel het volgende:
Tering, wat een naaistreek.

Ga nog even flink klagen bij de Ombudsman.
De mensen van de Ombudsman zitten op hun luie reet de discussies bij de Tweede Kamer af te wachten en ondernemen derhalve geen actie. Ze doen geen ene f*ck! Ik heb de Ombudsman gemaild en gevraagd welke concrete acties zij hebben voor de studenten. Zij hebben de studenten wel verzocht om zich aan te melden waardoor je zou verwachten dat zij zich voor de studenten inzetten. Ik heb na 2 weken nog steeds geen respons gekregen. Het enige antwoord dat ik telefonisch heb gehad van de projectleidster is dat ze de discussies in de Tweede Kamer volgen en eventueel op verzoek vragen van de Tweede Kamer zullen beantwoorden.

Volgens mij is het beter om de Tweede Kamerleden een brief te schrijven of een televisieprogramma met een pro-actieve houding -zoals Radar- in te schakelen.
pi_96552425
@ CodeCaster: Ja dat pdfje kreeg ik als bijlage bij de brief dat ik teveel verdiend had (komen ze lekker op tijd mee). Maar dat kon ik echt niet vinden op de site van de DUO hoor!

Ja.. heb een lieve moeder die me hier ook nog in steunt en die had Radar ook al gemaild, ruim een maand geleden al, maar nog geen reactie.. Kreeg laatst een tip om de studentenvakbond te contacten. Ga ik binnenkort ook maar ff doen dan.
  maandag 9 mei 2011 @ 19:18:11 #262
67670 Skv
Cynist.
pi_96559723
Wat is de grens nou voor inkomsten?

En wie weet er meer over hoe het zit als je mede-eigenaar bent van een vof? De eigenaars daarvan zijn namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de financiële situatie van het bedrijf. Betekent dat dan dat, wanneer ik het geld in de vof laat zitten en niet aan mezelf uitkeer, ik daar geen inkomsten uit heb?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_96561383
Dan begrijp je het hele principe van een VOF niet eens. Winst delen door de eigenaren is de uiteindelijk winst die je opgeeft bij je inkomstenbelasting en dat nemen ze dus mee als verzamelinkomen voor je stufi. Dat het geld uiteindelijk in je bedrijf blijft maakt verder niet uit.
  maandag 9 mei 2011 @ 19:48:53 #264
67670 Skv
Cynist.
pi_96561754
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan begrijp je het hele principe van een VOF niet eens. Winst delen door de eigenaren is de uiteindelijk winst die je opgeeft bij je inkomstenbelasting en dat nemen ze dus mee als verzamelinkomen voor je stufi. Dat het geld uiteindelijk in je bedrijf blijft maakt verder niet uit.
Dat staat dan dus weer los van de omzetbelasting die ook al betaald wordt?
Ik heb namelijk geen idee hoeveel 'winst' we hebben gehaald. Er is wel flink veel omzet gedraaid, maar er is geen winst/verliesrekening oid. Ik heb tot nu toe geen uitkeringen uit het bedrijf verkregen, dus ook niet opgegeven bij mijn eigen inkomsten (bedrijf bestaat uit 4 man)

Vraag is dus eigenlijk: als de inkomsten op de vof-bedrijfsrekening blijven staan en opnieuw worden geïnvesteerd, moet ik het dan nog wel als persoonlijk inkomen opgeven?

Ik ben niet zo van de financiën ;(
pi_96561940
Omzetbelasting is een percentage over al je omzet (dus verkopen) die je moet betalen minus de BTW op je inkopen. De omzet - kosten uiteindelijk is je winst en daarover betaal je inkomstenbelasting.

Er is dus wel een mogelijkheid om geen IB te betalen :P geen winst maken :) . Ik neem aan dat je een boekhouder / accountant voor je bedrijf hebt die kan je zo de winst geven :P

Oke voorbeeldje....

Je draait 10.000 excl. btw omzet in het jaar. Je maakt 5.000 excl. btw aan kosten.

Er van uitgaande dat je gewoon BTW plichtig bent met 19% tarief betaal je dus:

10.000 - 5.000 = 5.000 * 19% = 950 omzetbelasting

10.000 - 5.000 = 5.000 minus allemaal aftrekposten, mkb-vrijstelling etc. komt er een bedrag uit. Dit bedrag (gedeeld door het aantal eigenaren) komt dan als je verzamelinkomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door YoshiBignose op 09-05-2011 19:58:06 ]
  maandag 9 mei 2011 @ 22:04:58 #266
258802 Yreal
henk..!
pi_96571928
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Omzetbelasting is een percentage over al je omzet (dus verkopen) die je moet betalen minus de BTW op je inkopen. De omzet - kosten uiteindelijk is je winst en daarover betaal je inkomstenbelasting.

Er is dus wel een mogelijkheid om geen IB te betalen :P geen winst maken :) . Ik neem aan dat je een boekhouder / accountant voor je bedrijf hebt die kan je zo de winst geven :P

Oke voorbeeldje....

Je draait 10.000 excl. btw omzet in het jaar. Je maakt 5.000 excl. btw aan kosten.

Er van uitgaande dat je gewoon BTW plichtig bent met 19% tarief betaal je dus:

10.000 - 5.000 = 5.000 * 19% = 950 omzetbelasting

10.000 - 5.000 = 5.000 minus allemaal aftrekposten, mkb-vrijstelling etc. komt er een bedrag uit. Dit bedrag (gedeeld door het aantal eigenaren) komt dan als je verzamelinkomen.
Een VOF betaalt toch geen omzetbelasting omdat de winst als inkomstenbelasting wordt belast? Dat kan ik fout hebben hoor, maar geld word in principe nooit 2x voor hetzelfde gepakt..
pi_96572823
Dat heb je fout, maar goed dit is geen belastingtopic :P
  dinsdag 10 mei 2011 @ 03:39:37 #268
67670 Skv
Cynist.
pi_96583343
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:04 schreef Yreal het volgende:

[..]

Een VOF betaalt toch geen omzetbelasting omdat de winst als inkomstenbelasting wordt belast? Dat kan ik fout hebben hoor, maar geld word in principe nooit 2x voor hetzelfde gepakt..
Sowieso wel omzet.. ;)
pi_96586029
Ik hoor net via-via (radio staat niet aan hier, lekker rustig) dat de Ombudsman de DUO gelijk heeft gegeven.

:')
  dinsdag 10 mei 2011 @ 09:53:25 #270
258802 Yreal
henk..!
pi_96586395
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:43 schreef CodeCaster het volgende:
Ik hoor net via-via (radio staat niet aan hier, lekker rustig) dat de Ombudsman de DUO gelijk heeft gegeven.

:')
Dan zal het wel ineens weer wel bindend zijn :')
pi_96589563
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegraaf/_main_/2011/05/10/007/

quote:
Naheffing studenten terecht
door Harrie Nijen Twilhaar
DEN HAAG, dinsdag
Bijbaantjes komen (oud) studenten duur te staan. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft terecht ruim 20.000 studenten in februari een naheffing van soms vele duizenden euro’s opgelegd omdat ze naast hun studiebeurs te veel hebben bijverdiend. Dat concludeert de Nationale Ombudsman naar aanleiding van een reeks klachten van studenten.
De Nationale Ombudsman vindt dat het uitvoeringsorgaan van het ministerie van Onderwijs zorgvuldig heeft gehandeld. „Bovendien was de voorlichting over de nieuwe regeling adequaat, tijdig en compleet”, aldus een woordvoerder.
In 2008 was de bijverdiengrens 12.916,17 euro bruto.
Fuckers!
pi_96589703
Dat krijg je ervan door te hameren op één punt. Het is niet de berichtgeving die fout was, het is de hele regeling die onzinnig is, vooral het bruto/nettoverhaal én het moeten terugbetalen van je OV bovenop het te veel verdiende.

Goed, weten we ook weer in wiens kontzak die ombudsman zit.
pi_96590536
Lekker slim dat De Ombudsman niet eens het onderzoek van de Tweede Kamer heeft afgewacht ... of is het zo dat de resultaten reeds bekend zijn?
pi_96590552
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:23 schreef CodeCaster het volgende:
Dat krijg je ervan door te hameren op één punt. Het is niet de berichtgeving die fout was, het is de hele regeling die onzinnig is, vooral het bruto/nettoverhaal én het moeten terugbetalen van je OV bovenop het te veel verdiende.

Goed, weten we ook weer in wiens kontzak die ombudsman zit.
Precies!
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:45:38 #275
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96590620
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:18 schreef Skv het volgende:
Wat is de grens nou voor inkomsten?

En wie weet er meer over hoe het zit als je mede-eigenaar bent van een vof? De eigenaars daarvan zijn namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de financiële situatie van het bedrijf. Betekent dat dan dat, wanneer ik het geld in de vof laat zitten en niet aan mezelf uitkeer, ik daar geen inkomsten uit heb?
Een VOF kent geen fiscale winstreserve of reserveringen. Je draait een bepaalde omzet, daar gaan de kosten vanaf en dat is het inkomen uit onderneming. Wat je vervolgens met dat geld doet is een ander verhaal.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:46:50 #276
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96590671
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:04 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik wil niet al te vervelend zijn maar dit slaat natuurlijk nergens op.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_96590754
Dat had ik hem al duidelijk gemaakt hoor ;)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:50:42 #278
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96590820
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat had ik hem al duidelijk gemaakt hoor ;)
Sorry hoor -O-
Bis bis bis
pi_96592814
Ik zie nu wel een verwerkingsdatum bij het bericht inkomenscontrole: 10-5-2011.
Ben benieuwd.

Voor alle duidelijkheid ik heb wel bezwaar aangediend tegen de eerste brief.
pi_96654243
Ik heb in ieder geval bericht gekregen dat m'n bezwaarschrift (waarschijnlijk het eerste, dus over de 3500 euro terugbetalen) is ontvangen. Ben benieuwd. :)
pi_96655285
Ok die heb jij dus al per post ontvangen..
Interessant! Stond er verder nog iets boeiends in?
pi_96662788
Per post ja. Er staat niks boeiends in:
quote:
Datum 9 mei 2011 (ze leren het wel!)
Betreft bezwaarschrift

Geachte heer/mevrouw,

De Dienst Uitvoering Onderwijs heeft uw bovengenoemd bezwaarscrhift ontvangen.
U ontvangt zo spoedit mogelijk nader bericht over de afhandeling.

Hoogachtend,
Manager Bezwaar en Beroep
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:36:31 #283
168739 Red_85
'echt wel'
pi_96675258
Nu de ombudsman in de reet van de dienst zit, bij wie kunnen we dan terecht?

Zelf een advocaat in de arm nemen als groep?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_96700282
Ik heb gelijk gekregen.
Ze zeiden dat ik in augustus 2008 over mn grens heen was gegaan.
Terwijl dat pas in september 2008 was. In die maand had ik ook mn studiefinanciering stopgezet.
Gelukkig had ik al mijn loonstroken nog van dat jaar, dus kopietjes meegestuurd.

Vandaag bericht gehad dat er verder geen gevolgen aanzitten :)
bier
pi_96700358
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 17:54 schreef TermNL het volgende:
Ik heb zelfde verhaal en ben dus ook van de partij met wat er dan ook aan gedaan wordt.

In mijn geval is het zo dat ik September over die limiet ging. ik heb toen gebeld naar de ib-groep wat de opties zijn. Mij is verteld dat "wat teveel is gekregen" terug betaald moet worden. Okt,Nov,Dec dus. Nu blijkt dus dat het niet drie maanden maar twaalf maanden is wat ineens terug moet :s.

Ik heb tevens ook nog een mooie brief uit januari 2010 waar letterlijk in staat (nadat ik afstudeerde aan mijn HBO opleiding): "Alle ontvangen geld tussen 2006-2010 is bij deze omgezet in een gift" - Beetje suf dat ze daar nu een jaar later weer op terug komen.

Losse (halve offtopic vraag):

In 2009 zit ik met exact hetzelfde probleem als 2008.
Echter is januari 2010 is de tijd verschreden die de DUO op haar website noemt van een jaar waarin ze deze controle uitvoeren.

Je hebt tot april het volgende jaar "de tijd" om met terugwerkende kracht iets over het vorige jaar recht te zetten.

Als de DUO gewoon op tijd was over 2008, dus voor januari 2010, dan had ik nog de tijd gehad "met die terugwerkende kracht" 2009 recht te zetten. Nu gaat dit verhaal voor mij dus dubbel op.

Iemand hier in een soortgelijke situatie richting 2009 die al ergens advies heeft ingewonnen?
Zit in dezelfde situatie. Ik kan 6000 euro betalen voor 2008 en 2009. Ben best wel een beetje radeloos. Je kan het niet meer corrigeren..

Heb een bezwaarschrift geschreven en ga er hoe dan ook een zaak van maken.
Hierin heb ik overigens diverse wetsartikelen genoemd waar ze op in moeten gaan. Doen ze dat niet dan staan ze niet sterk bij de rechter is mij verteld.
  donderdag 12 mei 2011 @ 16:26:09 #286
165633 eriksd
The grand facade...
pi_96702516
quote:
Ik heb tevens ook nog een mooie brief uit januari 2010 waar letterlijk in staat (nadat ik afstudeerde aan mijn HBO opleiding): "Alle ontvangen geld tussen 2006-2010 is bij deze omgezet in een gift" - Beetje suf dat ze daar nu een jaar later weer op terug komen.
Klinkt als voer voor gewekt vertrouwen.
Bis bis bis
pi_96753958
Ook mijn bezwaarschift is de deur uit! ronuit belachelijk dat de ov kaart als boete wordt gebruikt.
Dit is nooit het doel geweest van deze kaart. Extra zuur omdat mijn eigen familielid deze kaart heeft ingevoerd bij de IB groep....
pi_96775845
Hallo allemaal,

Ook ik sluit me aan bij deze topic omdat ik net als veel in mijn omgeving en jullie, dezelfde brief heb ontvangen. Ook ik ben hierin onwetend geweest en kan me ontzettend boos maken over de gevolgen van de gehele regel. Alsof studeren alleen niet veel makkelijker is. Ik vind juist dat we beloond dienen te worden doordat we ons zo inzetten voor de maatschappij. Daarnaast gemotiveerde jongeren zijn en door de praktijk, beter onze theorie herkennen, verwerken en oppakken. Ik val binnen de norm zoals die mij bekend was maar moet nu ruim 3500 euro betalen omdat net als jullie me uit de naad gewerkt heb naast mijn studie. Dit vooral om veel van de vaste lasten te bekostigen. Ik heb een boete van ruim 900 euro daarbij in zitten wegens het in bezit hebben van een ov. Ik rijd ook een auto ook in die tijd en het enige waar ik de ov voor gebruikt heb is 3 maanden stage. O, ja en vast af en toe eens naar Utrecht met korting in het weekend. Absoluut geen 900 eurie in de maand waard!

Ik blijf graag op de hoogte of dat er ingangen zijn om hiermee aan de slag te gaan. Ik vind dit echt onrecht! Ik moet voor 24 mei betalen, wat doen jullie? En hoeveel bedraagt de rente?

Ik heb iemand hiernaar laten kijken die contact heeft gehad met het ministerie, Zij hebben laten weten dat ze het erg vervelend vinden voor de studenten maar dat dit niet aan hen (lees: ministerie) te wijten valt.....

Ik weet dat er sowieso in mijn omgeving bedragen worden gevraagd van 1000 euro en 1 moet zelfs 10.000 euro terug betalen.

Sterkte allemaal!
Ik hoop dat we samen iets kunnen doen.
Dit soort reacties komen toch niet uit het niets!
Prima om te betalen maar dan wel voor iets waar ik echt fout ben geweest.....
Het enige wat meer wordt bij delen is kennis!
pi_96776365
Maar eerlijk is eerlijk, de regels waren van te voren bekend.
bier
pi_96788898
Dat klopt inderdaad de regels waren bekend middels de website van DUO en middels de folders bij het postkantoor.... Voor degene die de site van DUO bijhouden en regelmatig op het postkantoor te vinden waren was dit mogelijk bekend. Maar voor mensen die niet op de site van DUO surfen als alles helder lijkt te zijn en er geen problemen zijn en die ook niet op het postkantoor komen is dit vernieuwende info. Daarnaast heb ik veeeeeeel brieven thuis liggen van IB groep en later ook DUO met daarin informatie over zeer diverse onderwerpen. Maar geen enkele brief waarin ik geïnformeerd ben over de wijziging die ze hebben aangebracht in het verdienen.

Achteraf gezien: een dag minder werken in de week (je inzetten voor de maatschappij) had ik dus mogen besteden aan vrije tijd, studie overdag i.p.v. in de avonden en de weekenden en dan zou ik dus "beloond" worden met naast mijn verdiensten (die in mijn inziens binnen de perken bleven voordat alles dus veranderd werd) een leuke stufi!
Het enige wat meer wordt bij delen is kennis!
pi_96789858
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:20 schreef Mara12 het volgende:
Dat klopt inderdaad de regels waren bekend middels de website van DUO en middels de folders bij het postkantoor.... Voor degene die de site van DUO bijhouden en regelmatig op het postkantoor te vinden waren was dit mogelijk bekend. Maar voor mensen die niet op de site van DUO surfen als alles helder lijkt te zijn en er geen problemen zijn en die ook niet op het postkantoor komen is dit vernieuwende info. Daarnaast heb ik veeeeeeel brieven thuis liggen van IB groep en later ook DUO met daarin informatie over zeer diverse onderwerpen. Maar geen enkele brief waarin ik geïnformeerd ben over de wijziging die ze hebben aangebracht in het verdienen.

Achteraf gezien: een dag minder werken in de week (je inzetten voor de maatschappij) had ik dus mogen besteden aan vrije tijd, studie overdag i.p.v. in de avonden en de weekenden en dan zou ik dus "beloond" worden met naast mijn verdiensten (die in mijn inziens binnen de perken bleven voordat alles dus veranderd werd) een leuke stufi!
Je draait het wel een beetje om he? Ik zie niks vreems aan het verminderen van gesubsidieerd studeren, zodra een bepaalde inkomstengrens is bereikt.
Er iedereen is ervan op de hoogte dat er grenzen zijn, dat heb ik nog niemand hier horen ontkennen. Dan is het toch normaal als dat je ook zelf in de gaten houdt hoever je t.o.v. de grens inmiddels zit?

Persoonlijk vindt ik dat er een hoop 'gemiept' wordt in dit topic, je bent student, je bent geen kleuter meer!

p.s. en JA, ook ik heb (lang geleden, ergens in 1994) e.e.a moeten terugbetalen omdat ikzelf de grens voor bijverdienen niet geheel goed in de gaten heb gehad!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_96790154
Noem het miepen, maar het is een samenspel van kromme regels en trage uitvoering daarvan.

In januari kreeg ik een brief dat al mijn stufi van 2006-2010 is omgezet in een gift, en een maand daarna (traagheid) krijg ik een brief dat ik 3500 euro moet terugbetalen omdat ik in 2008 2600 bruto te veel heb verdiend (kromheid).

Nog krommer is dat er geen glijdende schaal is zoals bij zorg- en huurtoeslag. Niet: "je verdient duizend euro meer per jaar, dus krijgt honderd euro stufi per jaar minder". Nee: "je verdient één euro te veel dus hebt een maand geen recht meer op stufi en OV, oh, en als je het zelf niet op tijd aangeeft pakken we je OV van het hele jaar terug". Ga mij maar eens uitleggen hoe ik van die éne extra euro in het jaar, een hele maand mijn studie en vervoer kan bekostigen, of zelfs het hele jaar mijn vervoer.
pi_96790416
Mijn naam is Niemand, ik hou ervan naar een tv te kijken die op stand-by staat, ik word gelukkig van een hoge energierekening, ik ben iedere dag in het postkantoor te vinden om alle foldertjes na te speuren en ik surf iedere dag de hele website van DUO af op zoek naar wijzigingen.

Aangenaam.
pi_96793262
Ik heb ook een mooie situatie.

ik heb een whooping 295 euro te veel verdiend. dus had voor 1 maand me stufi stil moeten zeten.

In 2008 moest ik stage lopen voor mijn studie en bijverdienen. 1200,- euro ongeveer
in 2009 heb ik belasting teruggekregen van de belasting dienst. 1400,- euro ongeveer

Ik vind het absurd dat ik me maar moet verdiepen in belastingteruggave en bruto rekensomen. Volgens mij hebben mensen die hier voor zijn opgeleid toch ook aantal jaren school gehad om belastingteruggave vooruit te bereken en daar verstand van te hebben.

Ik heb nog geen acceptgiro gehad omdat ik bezwaar blijf maken op alles wat binnenkomt en zal dit blijven doen totdat ze drijgen met extra boetes of rente.

Zoals eerder gezegd door andere vind ik het raar dat ik voor een heel jaar me ov moet terugbetalen.
het raarst vind ik nog dat in 2009 en 2010 de regels alweer versoepeld zijn en je in 2010 alleen het bedraag dat het limiet overschrijd hoeft terug te betalen en er geen woord word gerept over de ovkaart.

hopelijk ziet duo 1 van mijn 2 onvoorziene inkomsten als reden om me met rust te laten. maar het zal er wel weer op uitdraaien dat ik 4 keer zoveel als ik heb bijverdiend terug moet betalen.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:42:28 #295
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96819109
Je kan het wel allemaal raar vinden, maar je wordt toch genaaid. Zelfs die :r Ombudsman :r doet niets. 'Adequaat voorgelicht :r '.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:43:19 #296
58560 Oksel
Gezellig.
pi_96819166
Ik ben steeds meer voor het bezetten van de woning van de verantwoordelijke minister. Gewoon, dranghekken, kettingen etc. Alsof we een stelletje boomknuffelaars zijn die een trein met kernmateriaal tegen wil houden. Je kunt veel van ze zeggen, maar ze komen wel voor hun rechten op.
pi_96855185
Ik ben bezig met het schrijven van een bezwaarschrift naar DUO. Wat vinden jullie van het verzoek om:
1) gehoord te worden als DUO voornemens is om mijn verzoek geheel/gedeeltelijk af te wijzen (7:2 AWB)
2) te vragen om een kostenvergoeding voor zover er kosten worden gemaakt in verband met bezwaar/beroep (artikel 7:15, lid 2, AWB)
pi_96879527
mensen, sta mij toe nog een vraagje te stellen over de acceptgiro's... Ik meen dat veel mensen zo'n 9 a 10 dagen gelee al een acceptgiro hebben gekregen (de mensen die geen bezwaar hebben gemaakt) en voor 24 mei moeten betalen. Ik begin me steeds meer af te vragen waarom ik nog geen acceptgiro heb gekregen.

Zijn er nog mensen die nog géén bezwaar hebben gemaakt, en tevens nog géén acceptgiro hebben ontvangen?
pi_96885622
Heb even gebeld, wie weet hebben andere mensen er nog wat aan: als je nog studeert en nog recht hebt of stufi (OF een nullening dus) dan krijg je GEEN acceptgiro. De boete blijft dan openstaan, en er wordt GEEN rente bijgeteld zolang je recht hebt op stufi/nullening. (hopen dat deze info wel klopt).

Maar wat staat er in de brief: 'Als u nog stufi ontvangt verrekenen we de vordering in de uitbetaling. Ontvangt u geen stufi meer, dan ontvangt u een acceptgiro.' Dit klopt dus niet, en je gaat je afvragen waarom ze deze misleidende woorden gebruiken.

Mijn situatie: ik ontvang geen stufi meer, maar ik studeer nog wel (en heb een nullening). Oftewel: ze hadden in de brief moeten zetten: heeft u nog recht op stufi, dan ontvangt u geen acceptgiro.

Maar DUO koos dus voor andere woorden. Ik vermoedde al eerder dat dit de reden was dat ik nog geen acceptgiro had ontvangen. Dus hierover belde ik ongeveer twee weken gelee met DUO, en wat zei de mevrouw (stellig, met twijfel in stem...): 'je krijgt in jouw situatie sowieso een acceptgiro hoor.' Je zou denken dat ze met al dat bijverdiengeld wat bekwame mensen neer kunnen zetten achter zown telefoon, maar nee.

Anyway, de medewerker vandaag aan de telefoon wist wel waar hij het over had, en gaf nog een goede tip voor de mensen die er maar een paar euro overheen zitten. Hij liet doorschemeren dat de belastingdienst soms wel nieuwe aangiften accepteert (en als ze het soms doen, moeten ze het altijd doen lijkt me toch in vergelijkbare situaties). Dus als je er maar een paar euro overheen zit: check of je nog een aftrekpost vindt, zoals aanvullende ziektekosten premies, studiekosten of giften o.i.d..

(tip was al eerder gegeven, maar toch leuk om te horen dat ze vanuit DUO zelf ook de tip meegeven)
pi_96938366
Ik heb nog geen bezwaar gemaakt (brief bijna af), maar wel een acceptgiro gehad. Wat overigens net zo gestoord is als de rest...

Ik woon al zeker 8 jaar niet meer bij mijn ouders. Ik krijg alle DUO correspondentie al jaren op mijn eigen woonadres. Ook de brieven over het teveel verdienen in 2008. En ook de acceptgiro's voor het afbetalen van mijn studieschuld.

Een paar dagen geleden belde mijn vader. Dat er bij een brief van DUO lag. Bij hén thuis! Terwijl ik daar dus al jaren niet woon en daar al jaren geen post meer van DUO voor mij komt. Die brief lag er al ongeveer een week, omdat we niet verwachten daar post voor mij te krijgen. Mijn vader heeft op mijn verzoek de envelop opengemaakt en... dat was de acceptgiro! Voor 24 mei volledige OV-boeten betalen.

Aargh! Als ze dan per se willen dat ik die boete betaal, stuur dan in ieder geval de acceptgiro naar het goede adres!

Kortom: weer een punt in mijn bezwaarbrief erbij. Ze maken er echt een puinhoop van, wat mij betreft vooral in hun communicatie.

(Is het trouwens kinderachtig om de dagtekening van mijn bezwaarschrift een paar dagen eerder te zetten dan ik hem verstuur? Doen zij ook altijd. ;))
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')