quote:Op dinsdag 3 mei 2011 15:54 schreef j1985j het volgende:
Je kent ze wel: van die mensen die iets stellig zeggen, maar dan met enorme twijfel in hun stem. \
Bezwaartermijn van 4 weken he. Net zoals ze de laatste brief verstuurde 2 weken voor het verstrijken van de bezwaartermijn, terwijl er een dagtekening van nog eens 2 weken daarvoor op de brief stond .quote:Op dinsdag 3 mei 2011 16:05 schreef CodeCaster het volgende:
Ik neem aan dat ze de acceptgiro's (zou de bank dat wel pikken, een acceptgiro van 3600 euro?) pas versturen nadat de bezwaartermijn is verstreken.
Op de vorige brief werd inderdaad vermeld dat men werd verzocht om binnen 4 weken te reageren. Bij de brief over vaststelling van de boete wordt de reguliere bezwaartermijn van 6 weken gehanteerd.quote:[..]
Bezwaartermijn van 4 weken he. Net zoals ze de laatste brief verstuurde 2 weken voor het verstrijken van de bezwaartermijn, terwijl er een dagtekening van nog eens 2 weken daarvoor op de brief stond .
Same herequote:Op woensdag 4 mei 2011 13:39 schreef Pimsterr het volgende:
vreemd dat ik nog geen bericht met bedrag heb gehad.. meer mensen die nog nies hebben vernomen? ik kom nu elke dag thuis met een zenuwachtig gevoel op zoek naar de post
op mijn.duo.nl staat ook niets over dit onderwerp onder de tab 'post'
ja inderdaad bezwaar gemaakt. maar dat zullen de meesten hier wel gedaan hebben. en toch heb ik al een hoop bedragen langs zien komenquote:Op woensdag 4 mei 2011 13:56 schreef teveelbijverdiend2008 het volgende:
[..]
Same here
Ook bezwaar aangetekend tegen de 1e brief van Duo?
Denk dat het daarmee te maken heeft
Enorm genaaid, maar wel volgens de regels ("proper fucked?"):quote:
Gecondoleerd, join the club.quote:http://www.ib-groep.nl/Im(...)ienen_tcm7-23239.pdf
Wat is het inkomenstijdvak? Dat is de periode van de eerste tot en met de laatste maand dat u recht op studiefinanciering had in een kalenderjaar. Hebt u een tijdje geen studiefinanciering gehad in 2008, dan tellen de inkomsten tijdens die onderbreking wél mee als u ervoor en erna in hetzelfde kalenderjaar ook studiefinanciering of een (nul)lening hebt gehad.
De mensen van de Ombudsman zitten op hun luie reet de discussies bij de Tweede Kamer af te wachten en ondernemen derhalve geen actie. Ze doen geen ene f*ck! Ik heb de Ombudsman gemaild en gevraagd welke concrete acties zij hebben voor de studenten. Zij hebben de studenten wel verzocht om zich aan te melden waardoor je zou verwachten dat zij zich voor de studenten inzetten. Ik heb na 2 weken nog steeds geen respons gekregen. Het enige antwoord dat ik telefonisch heb gehad van de projectleidster is dat ze de discussies in de Tweede Kamer volgen en eventueel op verzoek vragen van de Tweede Kamer zullen beantwoorden.quote:Op maandag 9 mei 2011 15:36 schreef Oksel het volgende:
Tering, wat een naaistreek.
Ga nog even flink klagen bij de Ombudsman.
Dat staat dan dus weer los van de omzetbelasting die ook al betaald wordt?quote:Op maandag 9 mei 2011 19:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Dan begrijp je het hele principe van een VOF niet eens. Winst delen door de eigenaren is de uiteindelijk winst die je opgeeft bij je inkomstenbelasting en dat nemen ze dus mee als verzamelinkomen voor je stufi. Dat het geld uiteindelijk in je bedrijf blijft maakt verder niet uit.
Een VOF betaalt toch geen omzetbelasting omdat de winst als inkomstenbelasting wordt belast? Dat kan ik fout hebben hoor, maar geld word in principe nooit 2x voor hetzelfde gepakt..quote:Op maandag 9 mei 2011 19:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Omzetbelasting is een percentage over al je omzet (dus verkopen) die je moet betalen minus de BTW op je inkopen. De omzet - kosten uiteindelijk is je winst en daarover betaal je inkomstenbelasting.
Er is dus wel een mogelijkheid om geen IB te betalengeen winst maken
. Ik neem aan dat je een boekhouder / accountant voor je bedrijf hebt die kan je zo de winst geven
Oke voorbeeldje....
Je draait 10.000 excl. btw omzet in het jaar. Je maakt 5.000 excl. btw aan kosten.
Er van uitgaande dat je gewoon BTW plichtig bent met 19% tarief betaal je dus:
10.000 - 5.000 = 5.000 * 19% = 950 omzetbelasting
10.000 - 5.000 = 5.000 minus allemaal aftrekposten, mkb-vrijstelling etc. komt er een bedrag uit. Dit bedrag (gedeeld door het aantal eigenaren) komt dan als je verzamelinkomen.
Sowieso wel omzet..quote:Op maandag 9 mei 2011 22:04 schreef Yreal het volgende:
[..]
Een VOF betaalt toch geen omzetbelasting omdat de winst als inkomstenbelasting wordt belast? Dat kan ik fout hebben hoor, maar geld word in principe nooit 2x voor hetzelfde gepakt..
Dan zal het wel ineens weer wel bindend zijnquote:Op dinsdag 10 mei 2011 09:43 schreef CodeCaster het volgende:
Ik hoor net via-via (radio staat niet aan hier, lekker rustig) dat de Ombudsman de DUO gelijk heeft gegeven.
Fuckers!quote:Naheffing studenten terecht
door Harrie Nijen Twilhaar
DEN HAAG, dinsdag
Bijbaantjes komen (oud) studenten duur te staan. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) heeft terecht ruim 20.000 studenten in februari een naheffing van soms vele duizenden euro’s opgelegd omdat ze naast hun studiebeurs te veel hebben bijverdiend. Dat concludeert de Nationale Ombudsman naar aanleiding van een reeks klachten van studenten.
De Nationale Ombudsman vindt dat het uitvoeringsorgaan van het ministerie van Onderwijs zorgvuldig heeft gehandeld. „Bovendien was de voorlichting over de nieuwe regeling adequaat, tijdig en compleet”, aldus een woordvoerder.
In 2008 was de bijverdiengrens 12.916,17 euro bruto.
Precies!quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:23 schreef CodeCaster het volgende:
Dat krijg je ervan door te hameren op één punt. Het is niet de berichtgeving die fout was, het is de hele regeling die onzinnig is, vooral het bruto/nettoverhaal én het moeten terugbetalen van je OV bovenop het te veel verdiende.
Goed, weten we ook weer in wiens kontzak die ombudsman zit.
Een VOF kent geen fiscale winstreserve of reserveringen. Je draait een bepaalde omzet, daar gaan de kosten vanaf en dat is het inkomen uit onderneming. Wat je vervolgens met dat geld doet is een ander verhaal.quote:Op maandag 9 mei 2011 19:18 schreef Skv het volgende:
Wat is de grens nou voor inkomsten?
En wie weet er meer over hoe het zit als je mede-eigenaar bent van een vof? De eigenaars daarvan zijn namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de financiële situatie van het bedrijf. Betekent dat dan dat, wanneer ik het geld in de vof laat zitten en niet aan mezelf uitkeer, ik daar geen inkomsten uit heb?
Ik wil niet al te vervelend zijn maar dit slaat natuurlijk nergens op.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:04 schreef Yreal het volgende:
[..]
Een VOF betaalt toch geen omzetbelasting omdat de winst als inkomstenbelasting wordt belast? Dat kan ik fout hebben hoor, maar geld word in principe nooit 2x voor hetzelfde gepakt..
Sorry hoorquote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat had ik hem al duidelijk gemaakt hoor
quote:Datum 9 mei 2011 (ze leren het wel!)
Betreft bezwaarschrift
Geachte heer/mevrouw,
De Dienst Uitvoering Onderwijs heeft uw bovengenoemd bezwaarscrhift ontvangen.
U ontvangt zo spoedit mogelijk nader bericht over de afhandeling.
Hoogachtend,
Manager Bezwaar en Beroep
Zit in dezelfde situatie. Ik kan 6000 euro betalen voor 2008 en 2009. Ben best wel een beetje radeloos. Je kan het niet meer corrigeren..quote:Op donderdag 17 maart 2011 17:54 schreef TermNL het volgende:
Ik heb zelfde verhaal en ben dus ook van de partij met wat er dan ook aan gedaan wordt.
In mijn geval is het zo dat ik September over die limiet ging. ik heb toen gebeld naar de ib-groep wat de opties zijn. Mij is verteld dat "wat teveel is gekregen" terug betaald moet worden. Okt,Nov,Dec dus. Nu blijkt dus dat het niet drie maanden maar twaalf maanden is wat ineens terug moet :s.
Ik heb tevens ook nog een mooie brief uit januari 2010 waar letterlijk in staat (nadat ik afstudeerde aan mijn HBO opleiding): "Alle ontvangen geld tussen 2006-2010 is bij deze omgezet in een gift" - Beetje suf dat ze daar nu een jaar later weer op terug komen.
Losse (halve offtopic vraag):
In 2009 zit ik met exact hetzelfde probleem als 2008.
Echter is januari 2010 is de tijd verschreden die de DUO op haar website noemt van een jaar waarin ze deze controle uitvoeren.
Je hebt tot april het volgende jaar "de tijd" om met terugwerkende kracht iets over het vorige jaar recht te zetten.
Als de DUO gewoon op tijd was over 2008, dus voor januari 2010, dan had ik nog de tijd gehad "met die terugwerkende kracht" 2009 recht te zetten. Nu gaat dit verhaal voor mij dus dubbel op.
Iemand hier in een soortgelijke situatie richting 2009 die al ergens advies heeft ingewonnen?
Klinkt als voer voor gewekt vertrouwen.quote:Ik heb tevens ook nog een mooie brief uit januari 2010 waar letterlijk in staat (nadat ik afstudeerde aan mijn HBO opleiding): "Alle ontvangen geld tussen 2006-2010 is bij deze omgezet in een gift" - Beetje suf dat ze daar nu een jaar later weer op terug komen.
Je draait het wel een beetje om he? Ik zie niks vreems aan het verminderen van gesubsidieerd studeren, zodra een bepaalde inkomstengrens is bereikt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 12:20 schreef Mara12 het volgende:
Dat klopt inderdaad de regels waren bekend middels de website van DUO en middels de folders bij het postkantoor.... Voor degene die de site van DUO bijhouden en regelmatig op het postkantoor te vinden waren was dit mogelijk bekend. Maar voor mensen die niet op de site van DUO surfen als alles helder lijkt te zijn en er geen problemen zijn en die ook niet op het postkantoor komen is dit vernieuwende info. Daarnaast heb ik veeeeeeel brieven thuis liggen van IB groep en later ook DUO met daarin informatie over zeer diverse onderwerpen. Maar geen enkele brief waarin ik geïnformeerd ben over de wijziging die ze hebben aangebracht in het verdienen.
Achteraf gezien: een dag minder werken in de week (je inzetten voor de maatschappij) had ik dus mogen besteden aan vrije tijd, studie overdag i.p.v. in de avonden en de weekenden en dan zou ik dus "beloond" worden met naast mijn verdiensten (die in mijn inziens binnen de perken bleven voordat alles dus veranderd werd) een leuke stufi!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |