Dat is nou niet echt het continent met de meest stabiele regeringen, moeten we daar miljarden investeren, en dan nog eens miljarden om die complexen goed en efficiënt aan ons Europese stroomnet te koppelen, terwijl elke tulband met een pot verf die collectoren om zeep kan helpen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:51 schreef Jumparound het volgende:
[..]
kan je afvangen :-)
interessant artikel
[ afbeelding ]
We hebben de Sahara om de hoek, moet je eens kijken wat daar aan zonne-energie opgewekt kan worden!
(waar trouwens al aan gewerkt wordt)
Ze durven het niet, omdat overheden tijdens de operationele tijd van zo'n complex (30 a 40 jaar) nog wel eens regels etc willen veranderen. En als een overheid een garantie van 25,50 of 100 miljard eist voor eventuele calamiteiten 30+ jaar in de toekomst, tsja, dan schrik je de bedrijven wel af natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:40 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Is kernenergie eigenlijk rendabel zonder overheidssubsidie? Ik heb gehoord dat als je het aan de markt over laat private investeerders het helemaal niet aandurven. Overheid moet niet alleen geld verstrekken, maar ook leningen en verzekeringen beneden marktwaarde.
Wolken hebben daar helemaal niet zo veel invloed opquote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:06 schreef DuTank het volgende:
[..]
De zon geeft in principe overdag al genoeg energie, ook voor de nacht. Het probleem zit 'm hier dat er nogal vaak wolken voor zitten en er dus niet (optimaal) geprofiteerd wordt van de energie van de zon.
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:30 schreef Skazminko het volgende:
Kernenergie is een prima alternatief.
Ik snap alleen niet waarom die dingen een op een breuklijn gezet worden.
daarom investeren, creeer banen, inkomen en een veilige omgeving en de regio zal stabiliseren. dan investeer je gelijk in een betere wereld.quote:
ik las : lulbandquote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:16 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat is nou niet echt het continent met de meest stabiele regeringen, moeten we daar miljarden investeren, en dan nog eens miljarden om die complexen goed en efficiënt aan ons Europese stroomnet te koppelen, terwijl elke tulband met een pot verf die collectoren om zeep kan helpen?
Niet te dicht bij rivieren, in verband met eventuele dijkdoorbraken. Niet te dicht bij waterwingebieden. Wordt al lastig in Nederlandquote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Terloops het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen maar spuw gewoon mijn mening.
Ik ben voor kernenergie ............................................mits ze:
- Het bouwen op veilige plaatsen (niet te dicht bij zee, niet in een aardbeving gebied, niet op grond die kan verzakken)
Mee eens.quote:- Er per half jaar wordt gekeken naar de veiligheid (voldoe je niet, zeer hoge boetes opleggen)
Mee eens, behalve het ruimte-stukje. Een ontploffende transportraket kan vrij nare gevolgen hebben.quote:- Er een goede oplossing komt voor het afval (achterkant van de maan, who cares)
Geothermische energie dus wel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En al die bronnen zijn niet gemakkelijk bij te schakelen, zoals dat met moderne gasgestookte centrales wél kan. Maw, die voorbeelden kan je alleen gebruiken om de basis-vraag op te wekken, maar bij een grotere vraag, moet er voldoende snel bij te schakelen capaciteit zijn. Helaas werken de wind, zon en getijden daar niet aan mee.
Wat zijn de gevolgen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 23:11 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Geothermische energie dus wel.
Denk je eens in:
Oneindig veel kokend heet water
Voor iedereen
Per direct overal toegankelijk met goede infrastructuur
En kan omgezet worden naar alle vormen van energie die wij nodig hebben
Zo goed als gratis in vergelijking met andere vormen van energie
Het kan hier in Nederland op zoveel locaties, dat heel het land zelfvoorzienend kan worden alleen al van geothermische energie
Grote energiecorporaties en vervuilers zoals Nuon en Essent raken faillietquote:
wat je het al aangeeft. Ze moeten hun heil anders zoeken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 23:23 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Grote energiecorporaties en vervuilers zoals Nuon en Essent raken failliet
of moeten hun heil anders zoeken.
Maar dat is ook logisch, als je schade maakt moet je het compenseren. En bij een kernramp kan dat extreem hoog oplopen. Niet alleen schade op korte termijn, maar ook op lange termijn, want heb je een groot grondgebied waardeloos gemaakt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ze durven het niet, omdat overheden tijdens de operationele tijd van zo'n complex (30 a 40 jaar) nog wel eens regels etc willen veranderen. En als een overheid een garantie van 25,50 of 100 miljard eist voor eventuele calamiteiten 30+ jaar in de toekomst, tsja, dan schrik je de bedrijven wel af natuurlijk.
Hehe denk je dat je de eerste bent met die ideeen en dat dat niet goed overwogen isquote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Terloops het volgende:
- Het bouwen op veilige plaatsen (niet te dicht bij zee, niet in een aardbeving gebied, niet op grond die kan verzakken)
- Er per half jaar wordt gekeken naar de veiligheid (voldoe je niet, zeer hoge boetes opleggen)
- Er een goede oplossing komt voor het afval (achterkant van de maan, who cares)
- Zeer strenge veiligheidseisen met meerdere back-up systemen (met name voor calamiteiten)
- Geen bewoning binnen 15 km van de centrale / Geen natuurgebied binnen 30 km (mensen kunnen immers evacueren, dieren niet)
zo dat was mijn mening, bedankt voor het lezen
Ik heb even een snelle analyse gedaan, en met die buffer van 15 km waar geen bewoning zou mogen zijn volgens je idee, is het in Nederland onmogelijk, behaleve op 1 klein plekje in de Waddenzee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Terloops het volgende:
- Er per half jaar wordt gekeken naar de veiligheid (voldoe je niet, zeer hoge boetes opleggen)
- Er een goede oplossing komt voor het afval (achterkant van de maan, who cares)
- Zeer strenge veiligheidseisen met meerdere back-up systemen (met name voor calamiteiten)
- Geen bewoning binnen 15 km van de centrale / Geen natuurgebied binnen 30 km (mensen kunnen immers evacueren, dieren niet)
zo dat was mijn mening, bedankt voor het lezen
quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik heb even een snelle analyse gedaan, en met die buffer van 15 km waar geen bewoning zou mogen zijn volgens je idee, is het in Nederland onmogelijk, behaleve op 1 klein plekje in de Waddenzee.
[ afbeelding ]
En als ik het doe op basis van de grotere steden, blijven er een paar plekjes over in de achterhoek, midden op de veluwe, en een strook van noord-drenthe langs de fries/groningse grens naar lauwersmeer. Ook niet echt ideale plekken voor zo'n centrale, je wilt toch in de buurt zitten van veel water voor de nood-koeling etc.quote:
Volgens mij verdampt het water (stoom die je uit alle vier de reactoren ziet komen)) en zodra er te teveel verdampt is wordt er nieuw zeewater in gepompt. Zegt de leek...quote:Op donderdag 17 maart 2011 09:54 schreef Candaasje het volgende:
Ik weet eigenlijk niet of de vraag al gesteld was..maar...weet iemand waar al het zeewater dat gebruikt wordt voor de koeling in de kerncentrale in Japan weer naartoe stroomt? (Het moet immers toch telkens ververst worden lijkt me?)
Ik vroeg het me gewoon even af...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |