Mijn post uit het andere topic.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:18 schreef Daniel1976 het volgende:
En het jodendom? Is dat nog op enige wijze terug te brengen tot Achnaton?
Joden hebben ieder geval hun plek gehad in de geschiedenis van Egypte, je kunt daar op een aantal plaatsen sporen van terugvinden. Alexandrie heeft al duizenden jaren een joodse gemeenschap.
Hoe het verhaal exact zat weet ik niet meer, maar het is zelfs bekend dat bepaalde joodse woorden eerder in de Egyptische gemeenschap werden gebruikt dan in de parallelle gemeenschap in kanaän.
Maargoed, sporen voor slavernij van de joden zijn er niet, het hele verhaal uit de bijbel over Mozes is niet in te passen (of je moet heel veel fantasie hebben).
Dat moet vast Elephantine geweest zijn. Maar voor Mozes te vinden moeten we zeker tot de 18de dynastie terug gaan, lang voor de Ptolemaeuse dynastieën. Ergens een aanknoping vinden met Jozef van Egypte.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:17 schreef Daniel1976 het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Egypt
Waar we ieder geval zeker van kunnen zijn is de grote joodse gemeenschap in Alexandrië.
Aangezien Alexander de stichter van Alexandrië was, mogen we aannemen dat de joden daar na 332 B.C terecht zijn gekomen.
Echter het oude testament staat vol met verwijzingen naar Egypte en het oude testament is geschreven tussen 600 en 200 B.C.
Er is dus een veelvuldige contact geweest tussen de joden en de egyptenaren.
Ik ben vlak bij Aswan op een eiland geweest waar duidelijk een joodse tempel was, met een plaats voor de ark des verbonds. Deze tempel wordt vaak aangedragen als bewijs voor de mythe dat de ark des verbonds naar Ethiopië is verhuisd. Maar deze joodse nederzettingen zijn veel te jong om iets met het ontstaan van het joodse volk te maken te hebben.
Ola, voor we bij Achnaton belanden is er nog een weg te gaan. laten we beginnen bij de bijbelse Abraham. Die moet zo ongeveer 2100 jaar v.C. richting Kanaän vertrokken zijn ( als we wat telwerk verrichten met bijbelse data ). En daar hebben we al het eerste probleem; Abraham, Izaäk en Jakob werden allen op één been honderd jaar. Bovendien waren de latere geslachtslijnen van de nakomelingen van Jakob verwarrend, zoniet voluit tegenstrijdig. Over Mozes en Aäron werd bijvoorbeeld gezegd dat zij nakomelingen van de VIERDE generatie van Jakob's zoon Levi waren, terwijl over Jozua, een tijdgenoot van Mozes en Aäron, werd gezegd dat hij een nakomeling van de TWAALFDE generatie was van Jozef, een andere zoon van Jakob. En er is nog een ernstig probleem. De wetenschapper Albright ging met zijn collega's op zoek naar bewijzen voor de aanwezigheid van groepen nomadische herders van Mesopotamische oorsprong, die ca. 2000 voor onze jaartelling rondtrokken in Kanaän.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:36 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou dan duiken we terug naar 1352 BC, het jaar dat Achnaton farao werd.
Maar dan?
Eerst maar eens oplepelen wat we weten van de bijbelse jozef en mozes,
Jozef: onderkoning genoot veel aanzien vanwege zijn voorspellingen over komende droogte.
Onderkoning.
Mozes opgevoed door één van de dochters van een farao, iets met een rieten mandje en de nijl.
Allemaal niet heel geloofwaardig.
In de Amarna letters http://en.wikipedia.org/wiki/Amarna_letters wordt over het land kanaan gesproken en over zijn inwoners.
Alles bij elkaar veel te weinig info om tot een goede linkt te komen.
Dit is ieder geval de kaart van rond ±1300 BCquote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:30 schreef Djaser het volgende:
Vergeet jullie aub niet dat ten tijde dat de eerste stukken van de Bijbel werden geschreven (100-600 v. C.) de Levant continue oorlogsterrein was van de conflicten tussen de Egyptenaren/Nubiërs en opeenvolgend de Assyriërs, Babyloniërs en Perzen. Aangezien. Egypte nogal dichtbij lag, was koos men meestal de kant van de Egyptenaren, dat liep meestal niet goed af. Als je dus de rol van de Egyptenaren in de Bijbel wil verklaren (en je sceptisch tegenover de objectiviteit van de Bijbel staat), dan moet je je vooral in deze periode verdiepen. Het is ook in deze periode dat Joodse diaspora in Egypte ontstaan, o.a. natuurlijk door de vernietiging van Jerusalem.
Maar goed, OP haalt al het boek van Finkelstein aan dus ik neem aan dat het bij hem bekend is(?)
Die kaart is waardeloos, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dit is ieder geval de kaart van rond ±1300 BC
[ afbeelding ]
Gebaseerd op de Amarna letters.
Ik weet wanneer de bijbel is geschreven, dan neemt niet weg dat sommige verhalen veel ouder zijn dan de bijbel. Zo is de zondvloed te dateren op ongeveer 2600 BC.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:37 schreef Djaser het volgende:
[..]
Die kaart is waardeloos, maar dat terzijde.
Als je wilt kijken naar de periode waarin de eerste stukken Bijbel geschreven zijn en dus ook de boeken van Mozes begeven we ons in het eerste millennium, daar heb je een ander kaartje voor nodig.
2600 BC is een onzin datum, dan baseer je je op een totaal onbetrouwbare koningslijst en ga je er zomaar maar vanuit dat Gilgamesh bestaan heeft. Daarbij werden het zondvloed verhaal en Gilgamesh pas laat aan elkaar gekoppeld, aanvankelijk waren het twee losstaande verhalen. Zelf in het grote Gilgamesh epos heeft de zondvloed zich ver voor zijn tijd afgespeeld, Ud-napishti is immers onsterfelijk. Je kunt ook niet zomaar beweren dat omdat het zondvloed verhaal zo oud was, dat het in die tijd ook al in gebruik was door de Israëlieten. Ik hoef je niet uit te leggen dat Joden in die tijd nog niet bestonden. Ik beweer niet dat Bijbelverhalen niet ouder kunnen zijn dat 600 v. C., maar met 1000/1200 v.C. houdt de rek wel een eind op.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik weet wanneer de bijbel is geschreven, dan neemt niet weg dat sommige verhalen veel ouder zijn dan de bijbel. Zo is de zondvloed te dateren op ongeveer 2600 BC.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos).
En dus kunnen meerdere verhalen in de bijbel van pre 600 BC zijn.
Ach de exacte datum van de zondvloed is niet zo interessant. Wat interessanter is dat de Sumieren eerder waren, dat zij het hadden over een lokale riviervloed. En dat de joden het verhaal hebben overgenomen en nog een beetje mooier hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:05 schreef Djaser het volgende:
[..]
2600 BC is een onzin datum, dan baseer je je op een totaal onbetrouwbare koningslijst en ga je er zomaar maar vanuit dat Gilgamesh bestaan heeft. Daarbij werden het zondvloed verhaal en Gilgamesh pas laat aan elkaar gekoppeld, aanvankelijk waren het twee losstaande verhalen. Zelf in het grote Gilgamesh epos heeft de zondvloed zich ver voor zijn tijd afgespeeld, Ud-napishti is immers onsterfelijk. Je kunt ook niet zomaar beweren dat omdat het zondvloed verhaal zo oud was, dat het in die tijd ook al in gebruik was door de Israëlieten. Ik hoef je niet uit te leggen dat Joden in die tijd nog niet bestonden. Ik beweer niet dat Bijbelverhalen niet ouder kunnen zijn dat 600 v. C., maar met 1000/1200 v.C. houdt de rek wel een eind op.
Op dat punt ben ik het met je eens (alleen is het zondvloed verhaal van Babylonische oorsprong).quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ach de exacte datum van de zondvloed is niet zo interessant. Wat interessanter is dat de Sumieren eerder waren, dat zij het hadden over een lokale riviervloed. En dat de joden het verhaal hebben overgenomen en nog een beetje mooier hebben gemaakt.
Het is niet zo dat de joden op een eilandje zaten toen ze het jodendom hebben uitgevonden.
Sterker nog grote delen hebben ze uitgevonden in ballingschap in babylonie en laat dat nu precies het moment zijn waarop ze het zondvloedverhaal hebben overgenomen.
Zullen we het gewoon over iraakse oorsprong hebben, dan hebben we het hele gebied daar wel zon beetjequote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:16 schreef Djaser het volgende:
[..]
Op dat punt ben ik het met je eens (alleen is het zondvloed verhaal van Babylonische oorsprong).
Maar we dwalen nogal af....
Yes. :-)quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:30 schreef Djaser het volgende:
Vergeet jullie aub niet dat ten tijde dat de eerste stukken van de Bijbel werden geschreven (100-600 v. C.) de Levant continue oorlogsterrein was van de conflicten tussen de Egyptenaren/Nubiërs en opeenvolgend de Assyriërs, Babyloniërs en Perzen. Aangezien. Egypte nogal dichtbij lag, was koos men meestal de kant van de Egyptenaren, dat liep meestal niet goed af. Als je dus de rol van de Egyptenaren in de Bijbel wil verklaren (en je sceptisch tegenover de objectiviteit van de Bijbel staat), dan moet je je vooral in deze periode verdiepen. Het is ook in deze periode dat Joodse diaspora in Egypte ontstaan, o.a. natuurlijk door de vernietiging van Jerusalem.
Maar goed, OP haalt al het boek van Finkelstein aan dus ik neem aan dat het bij hem bekend is(?)
Ik dacht dat Mozes gewoon ' Zoon ' wil zeggen, zoals in Toeth-mozes = zoon van Toeth.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zat net even in het topic hiernaast iemand te pesten met Ashera. Maar toen kwam ik op paginas die de verbindingen tussen Ashera en Isis laten zien.
We kunnen ieder geval wel veilig stellen, dat het joodse volk jonger is dan de egyptische dynastieën.
Maarja, dat zegt dus alleen dat het joodse volk jonger is dan 7000 jaar, dat is ook een ruim begrip.
1 ding is ieder geval duidelijk over mozes, daar kan ik uitgebreid over meepraten, in alle kilometers grafitti (over de meest nutteloze zaken af en toe) die de egyptenaren achter lieten, is niets te vinden over een mozes.
Het klinkt veel belovend maar wel heel erg vaag.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik dacht dat Mozes gewoon ' Zoon ' wil zeggen, zoals in Toeth-mozes = zoon van Toeth.
Nadat Achnaton er van onder was en ergens in ' de woestijn ' de stad Amarna aan het bouwen was, mocht men zijn naam niet meer uitspreken op straf van execussie. Toen zou men ( zijn aanhang in Heliopolis en Luxor nog enkel gesproken hebben over ( je weet wel ) de ' zoon ' ( Moshe ). Zal ik eens opzoeken met bronvermelding.
Ho, maar nu moet ik wat op het verhaal vooruit lopen... Er nooit een Exodus geweest. Wel dat er sporadisch zich wat groepjes herders en gevluchte slaven enz. zich aanvankelijk vestigden in de hooglanden van Israël. Er zaten ook Semitische egyptenaren tussen die het verhaal van Mozes hebben meegebracht, bij manier van spreken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:58 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het klinkt veel belovend maar wel heel erg vaag.
Daarmee wil zou je dus stellen de `joden` voor zover we daar dan op dat ogenblik over kunnen spreken pas na de dood van mozes vertrokken zijn richting kanaan, of wil je impliceren dat hij mensen naar kanaan heeft gestuurd tijdens zijn regering?
Dus jij denkt dat het joodse volk zijn oorsprong kent in Egypte?
Das goed, beginnen we bij het begin, waar leefde de eerste jood (de spreekwoordelijke dan)?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho, maar nu moet ik wat op het verhaal vooruit lopen... Er nooit een Exodus geweest. Wel dat er sporadisch zich wat groepjes herders en gevluchte slaven enz. zich aanvankelijk vestigden in de hooglanden van Israël. Er zaten ook Semitische egyptenaren tussen die het verhaal van Mozes hebben meegebracht, bij manier van spreken.
In de hooglanden van Israêl. Herders die zich daar vestigden, ver van alles en beschaving. Leefden van hun kudde en wat landbouw. ( tot morgen, moet weg )quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Das goed, beginnen we bij het begin, waar leefde de eerste jood (de spreekwoordelijke dan)?
Ja hoor, we kunnen al heel wat verder. Zo kan je op Youtube de reeks bekijken met de titel: KING TUT UNWRAPPED. Ik hen hier al een link van een deel ervan geplaatst. Hier gaat het om de vraag; wie was de moeder van Tutanchamon :quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:12 schreef Daniel1976 het volgende:
Fijn. Ik heb gisteren een hele hoop gewauwel gelezen op verschillende sites.
Het is blijkbaar heel moeilijk om iets zinnigs over moses te zeggen
of jozef.
Ik heb argumenten gelezen dat josef bekend was asl Yosu bij de egyptenaren en dat hij bekend staat als hoge tempelpriester.
Maar veel verder dan speculeren komen we waarschijnlijk niet.
Dat zeg IK niet, dat zeggen deze wetenschappers.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Okee, vandaar je naam.[:quote]
Yep
Jij wil dus zeggen dat als dit jozef is:
[ afbeelding ]
Dit moet je me even verduidelijken.quote:dat alle joden / christenen / moslims eigenlijk de zone schijf aanbidden, hij wiens naam niet genoemd kan worden.
Wie bedoel je ? (En het leuke moet nog komen)quote:Dat zullen ze niet leuk vinden
Hij wiens naam niet uitgesproken kan worden is een oude egyptische god, gelinieerd aan ATON, die je zou kunnen linken aan YHWH.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat zeg IK niet, dat zeggen deze wetenschappers.
[..]
Dit moet je me even verduidelijken.
Nou vertel.quote:[..]
Wie bedoel je ? (En het leuke moet nog komen)
OK, nu snap ik wat je wil zeggen.quote:Hij wiens naam niet uitgesproken kan worden is een oude egyptische god, gelinieerd aan ATON, die je zou kunnen linken aan YHWH.
De conclusie van die wetenschappelijke stroming is voor zover ik me even ingelezen heb,
er van overtuigd dat god afkomstig is van aton, maar dat aton een manifestatie was van hij die niet genoemd kan worden, de kosmische levens energie.
Ik vrees dat je je roeping als profeet nog wat moet uitstellen. Toethmoses III regeerde van 1490 tot 1436 v.C. Dan krijgen we Amonhotep II, dan Toethmoses IV, dan Amonhotep III en dan pas Amenhotep IV ( Achnaton ) 1367 - 1361 v.C. Nu kunnen deze jaartellingen soms wat afwijken gelang de bron, maar dit doet weinig afbreuk aan het verloop.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik voel me heel profetisch nu.
Ik voorspel dat je het morgen wil gaan hebben over dat koning david eigenlijk tutmoses III was.
En dat is meer het mythische deel over de naam van mozes. Ik ben meer geinteresseerd in de vraag, als er een historische mozes, jozef isaac, jacob sarah en abraham hebben geleefd wie wat en waar dan?quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik vrees dat je je roeping als profeet nog wat moet uitstellen. Toethmoses III regeerde van 1490 tot 1436 v.C. Dan krijgen we Amonhotep II, dan Toethmoses IV, dan Amonhotep III en dan pas Amenhotep IV ( Achnaton ) 1367 - 1361 v.C. Nu kunnen deze jaartellingen soms wat afwijken gelang de bron, maar dit doet weinig afbreuk aan het verloop.
Voordat we op zoek gaan naar de ' broer ' van Mozes, wil ik nog even een ' biezenmand '- verhaal doen uit Mesopotamië wat vermoedelijk is gebruikt door de bijbelschrijvers. Volgens de legende van Sjarroe-kîn, die Sargon de Grote werd, koning van Akkad ( 2371 - 2316 v.C. gaat de Assyrische tekst als volgt:
" Mijn ondergeschoven moeder werd zwanger van mij; in het geheim baarde ze mij. Ze zette me in een rieten mand, en met pek maakte ze mijn deksel dicht. Ze wierp me in de rivier, die zich boven me sloot. De rivier droeg me, en droeg me naar Akki, de trekker van het water."
Wat hier ook moet opvallen in verband met de naam Mozes is ' de trekker van het water '.
In het Hebreeuws wordt wordt Mozes als Moshe geschreven. Hij betekent zeker niet wat de bijbelschrijver ons wil doen geloven, als hij de dochter van de farao citeert die zegt dat ze het kind dat ze heeft geadopteerd 'Mozes' heeft genoemd ' omdat ze hem uit het water heeft getrokken'. Zie je het verband al ?
Als werkwoord kan het Hebreeuwss woord - m sha - ' trekken ' betekenen of ' hij die ergens iets uittrekt '. Als de verklaring uit de bijbel zou kloppen zou zijn naam niet Moshe geweest zijn, maar Moshui, ' iemand die ergens uit getrokken wordt.'
Freud concludeerde dat de oorsprong van de naam Mozes lag in het woord Mos. Dit is het oud-Egyptische woord voor ' kind '. Dat vinden we terug in vele samenstellingen zoals Ptah-mos en Thoet-mos. In het oud-Egyptisch werd he woord voor ' kind ' geschreven met de medeklinkers m en s . ( zowel in het oud-Egyptisch als het Hebreeuws worden de korte klinkers niet geschreven, maar wél uitgesproken ) Als we de klinkers uit Moshe verwijderen, houden we M en sh over. De Hebreeuwse letter sh is het equivalent voor de oud-Egyptische s. Het is derhalve duidelijk dat het Hebreeuwse woord van het Egyptische woord mos kwam.
Eerlijk? Wel, deze sites lijken gewoon nergens op. Het is zoals je zelf zegt: hier is de kar voor het paard gespannen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 10:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Hahaha dan loop je niet helemaal in de pas met deze website.
http://www.egyptcx.netfir(...)pharaohs_egypt_2.htm
http://www.egyptcx.netfirms.com/who_was_father_isaac.htm
http://www.egyptcx.netfir(...)pharaohs_egypt_3.htm
En als laatste het stukje over moses op deze website;
http://www.egyptcx.netfir(...)ine_egypt_joseph.htm
Ik heb het idee dat je het wel interessant gaat vinden.
Wat ze op die site doen is de bijbel inpassen in de redelijk goed bekende Egyptische geschiedenis, ipv van de egyptische geschiedenis in proberen te passen in de bijbel.
De site lijkt ook nergens op, het echt zo'n site van een schreeuwatheist / gnostist maar een aantal dingen kwam ik toch wel tegen op andere sites en een aantal bronvermeldingen heb ik nagezocht, dat lijkt deels te kloppen. Maar ik heb vooral het yuya verhaal bestudeerd gisteravond.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerlijk? Wel, deze sites lijken gewoon nergens op. Het is zoals je zelf zegt: hier is de kar voor het paard gespannen.
Voor mij is alleszins duidelijk, er is een stevige grond voor Mozes en Jozef en hun Hyksos-herkomst. Duidelijk is dat de bijbelschrijver zijn best heeft gedaan om Mozes en co. los te maken van deze historische figuren. Om Jozua en Abraham hier in te plaatsen is weer een ander verhaal.
En wat conclusies heb je reeds over Yoeya ? Ik heb hier nog een op het eerste zicht een interessante site gevonden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 11:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De site lijkt ook nergens op, het echt zo'n site van een schreeuwatheist / gnostist maar een aantal dingen kwam ik toch wel tegen op andere sites en een aantal bronvermeldingen heb ik nagezocht, dat lijkt deels te kloppen. Maar ik heb vooral het yuya verhaal bestudeerd gisteravond.
Tjon-ge !! Was er niks op TV ? :-)quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:30 schreef Daniel1976 het volgende:
http://neros.lordbalto.com/ChapterTwo.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Yuya
http://www.dwij.org/forum/amarna/3_joseph.html
http://nefertiti-immortal-queen.com/was_yuya_joseph.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_Hypothesis
http://www.yourdiscovery.(...)iscovery/index.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_Archaeology_Review
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiye
http://wysinger.homestead.com/tiye.html
http://www.sacred-texts.com/egy/tut/tut07.htm
http://moses1350.wetpaint(...)+of+Dreams%5D?t=anon
Dit is ongeveer wel wat ik gisteravond allemaal door heb gelezen, vandaar dat ik niet zoveel heb gepost gisteravond
Hahaha niets nuttigs. TV is ook soort van opium voor het volk. En boer zoekt vrouw of wat jij in belgie ook wel kent, man bijt hond. Daar leer je niet zoveel van als van een stukje lezen.quote:
De eerste 3 linken gaan over de Osman-benadering met pro en contra. Dit boek heb ik en er is zelfs in Caïro openlijk verbrand. Hier nog net niet. :-)quote:Op donderdag 17 maart 2011 12:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hahaha niets nuttigs. TV is ook soort van opium voor het volk. En boer zoekt vrouw of wat jij in belgie ook wel kent, man bijt hond. Daar leer je niet zoveel van als van een stukje lezen.
Er zijn wel kwaliteitsdocumentaires of bijvoorbeeld die Yale lectures, maar zulk soort dingen worden helaas nooit uitgezonden.
En jij haalt weleens discovery aan. Ik vind dat wel leuk om bij in slaap te vallen, maar de documantaires vind ik eigenlijk wel waardeloos. Heel weinig diepgang heel veel kabaal, spannende muziek en amerikaanse saus erover. Erg jammer maarja. Hoe wij de tv gebruiken, daar word je alleen maar dommer van :S
En nu? Zit jij die sites globaal door te lezen?
Ja mee eens, maarja dat is het lastige met al die egyptische namen en oud hebreewse enzo, het ontbreken van klinkers maakt het er niet gemakkelijker op.quote:Op donderdag 17 maart 2011 13:54 schreef ATON het volgende:
[..]
De eerste 3 linken gaan over de Osman-benadering met pro en contra. Dit boek heb ik en er is zelfs in Caïro openlijk verbrand. Hier nog net niet. :-)
Op link 5 moet je eens letten op de houding van armen en handen. Naar het schijnt zou dat ongewoon zijn.
Link 6 kunnen we nog op een andere topic bekijken.
Wel lijkt het er op dat mijn postings er bij aansluiten. Wat wel lastig is zijn de schrijfwijzen van de namen, zeker omdat er hier een drietal sterk op elkaar gelijken.
Juist, dit kan gewoon niet. Ik heb dit reeds duidelijk gemaakt in mijn vorige post: 300 jaar missen we. Archeologen zijn het er nu ook over eens. Een massale Exodus en verhuis naar Kanaän heeft nooit plaats gevonden. Maar dit is voor de volgende posting.quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja mee eens, maarja dat is het lastige met al die egyptische namen en oud hebreewse enzo, het ontbreken van klinkers maakt het er niet gemakkelijker op.
En ja die handen zijn redelijk bijzonder. Ik heb al wat mummies gezien in mijn leven maar nog niet met de handen zo.Je hebt alleen je telling van links fout,
Link 6 is volgens mij die oude theorie over het oude testament en de paar bronnen die exact hetzelfde zouden moeten vertellen, die later weer in elkaar geplakt zijn tot het OT in verschillende fases.
Maargoed ik ben het daar niet mee eens en ik gok jij ook niet. Er is niet 1 sluitende bron voor de OT verhalen.
Tja, Wiki weet ook niet altijd alles he ? Misschien nog geschreven van iemand van ' de oude school '. :-)quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Wiki vindt dat aaron een vrouw was http://nl.wikipedia.org/wiki/Smenchkare
Dat kan ik me voorstellen. " Chronicle of the Pharaohs" (blz.127) P.A.Clayton.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 11:41 schreef Daniel1976 het volgende:
Over een mogelijke Smenchkare Aaron connectie is op het internet jammergenoeg niet zo veel te vinden.
Ik denk dat de logische stap nu ' De uittocht van Egypte ' zal worden. Waar moeten we Achnaton zoeken gedurende die ' 40 jaar ' ( wat je wel weet dat dit iets anders betekend dan werkelijk 40 jaar ) Dit is iets voor deze namiddag. :-)quote:Op vrijdag 18 maart 2011 12:51 schreef Daniel1976 het volgende:
Maargoed ATON, ga eens verder met je verhaal.
Jammer dat ik niet van dit soort (http://www.youtube.com/view_play_list?p=279CFA55C51E75E0) kwalitiatief goede courses weet over het OT.
En erg jammer dat die uitgebreidere zomercursus waar hij het een paar keer over heeft niet online staat. Ik vind nog steeds dat hij op bepaalde dingen niet diep genoeg in gaat.
En dat hij in een aantal gevallen gewoon niet genoeg beargumenteert waarom iets de algemene consensus onder bijbel geleerden is.
Ja, en dat had Horemheb op zijn geweten, nadat Aye was overleden.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 20:22 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik volg een aantal dingen niet helemaal.
Ik dacht dat amarna was afgebroken na de dood van Achnaton.
Ook juist, maar op dat moment verbleef Achnaton met zijn volgelingen in Achetaton in de " woestijn".quote:En ik dacht dat toetankamon degene is geweest (op jonge leeftijd en dus onder invloed van de oude orde daar) die de oude godsdienst weer heeft hersteld.
ook juist. Aye was de oom van Achnaton. Zijn twee kinderen, Smenchkare ( gehuwd met Merytaten ) en Moetnogjme ( gehuwd met Horemheb ) En nog eventjes moeilijk doen:quote:En dus, Aye kwam toch na toet want Aye was later met Ankhesenamon getrouwd, Toets vrouw.
En met deze achtergrond krijgt hij nog meer waarde niet ? Stel je voor; Vizier, priester en farao, ook gekend onder de naam Amûnphis.quote:Aye heeft best een mooie tomb trouwens. Alleen deze ligt afgelegen en je moet er apart intree voor betalen. Maar het is wel een aanrader.
Ook weer juist, terwijl papa, de ex-farao in ballingschap in de woestijn zijn stad aan het bouwen was.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 22:21 schreef Daniel1976 het volgende:
Maar wat ik verder nog niet snap, je zegt dat Aye de laatste is van de amarna dynastie.
Zal best, maar vanaf tuthankamon werd alles toch weer vanuit luxor bestuurd en niet vanuit amarna.
Hij heeft welliswaar onder druk en op de rand van een burgeroorlog afstand gedaan van de troon ten voordele van zijn zoon. Zoals ik reeds geschreven had. ( zie enkele postings terug )quote:Maar achnaton was niet verbannen naar amarna toch? Hij heeft dat vrijwillig gebouwd en is daar volgens mij vrijwillig gaan wonen.
En volgens zijn volgelingen, de latere Israëlieten hebben hem steeds als de farao blijven zien. Daarom staat er ook in Exodus dat Mozes met zijn volk 40 jaar in de woestijn hebben doorgebracht, wat eigenlijk wil zeggen: Een volle ambtstermijn ( 40 is een symbolisch getal ) in de ogen van zijn volk.quote:Zoals jij het schrijft issie eerst afgezet als farao en heeft ie daarna met zijn volgelingen amarna gesticht.
Ik had hier graag nog eventjes tussendoor op teruggekomen, Aton. Wat is volgens jou de "ondergeschoven moeder", de "rivier" en "Akki, de trekker van het water" en "de rieten mand die met deksel wordt dichtgepekt"?quote:Voordat we op zoek gaan naar de ' broer ' van Mozes, wil ik nog even een ' biezenmand '- verhaal doen uit Mesopotamië wat vermoedelijk is gebruikt door de bijbelschrijvers. Volgens de legende van Sjarroe-kîn, die Sargon de Grote werd, koning van Akkad ( 2371 - 2316 v.C. gaat de Assyrische tekst als volgt:
" Mijn ondergeschoven moeder werd zwanger van mij; in het geheim baarde ze mij. Ze zette me in een rieten mand, en met pek maakte ze mijn deksel dicht. Ze wierp me in de rivier, die zich boven me sloot. De rivier droeg me, en droeg me naar Akki, de trekker van het water."
Juist. ook dit hoort bij de ' uittocht ' die in fases heeft plaats gevonden. De duizenden volgelingen ( wat wel sterk is overdreven ) wijzen vermoedelijk naar de verhuis naar deze locatie waar ze 40 jaar ( symbolische periode ) hebben verbleven. Maar dit was nog niet de emigratie naar Palestina. De bijbel maakt daar wel één verhaal van, wat eigenlijk een proces geweest is van ongeveer 100 jaar.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:00 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik lees nu een aantal interessante dingen op het net die weer net anders zijn dan wat jij stelt.
Bijvoorbeeld dat de exodus het moment is dat achnaton met zijn aanhangers naar amarna is getrokken.
OK, maar met deze link zit je zelf in het vakje te rommelen van aliens en Atlantis. Dat dit me ook niet onbekend is en ik deze passages ook al onderzocht heb, kan dit als hint dienen:quote:40 jaar hmm doet me altijd aan dit denken.
http://www.grenswetenscha(...)e-OThIQIVMIN-deel-2/
En niet enkel of dit tabernakel in de mythe past, maar of die steles wel in dit tabernakel paste.quote:Dat is een van de mythes om de exodus heen en dus de vraag waar mythes zoals het tabernakel dan in deze historie zouden passen.
De foto van dit ' tabernakel ' uit de link is dan nog de ' moderne ' versie. Dit is helemaal niet de stijl van toen en kan enkel dienen voor een Holywood-productie met Charlton Heston. :-)quote:Dat de ark-des-verbonds verdacht veel op een egyptische kist lijkt, dat was al duidelijk.
Dus die is gewoon meegenomen en of aangepast?
- Ondergeschoven moeder: ' vervangmoeder ( nanny )quote:Op zaterdag 19 maart 2011 08:38 schreef nostradama het volgende:
Aton schreef op 17 maart
[..]
Ik had hier graag nog eventjes tussendoor op teruggekomen, Aton. Wat is volgens jou de "ondergeschoven moeder", de "rivier" en "Akki, de trekker van het water" en "de rieten mand die met deksel wordt dichtgepekt"?
Je moet je niet zo focussen op de site, ik hou www.grenswetenschap.nl bij omdat er heel soms wat interessants IBijvoorbeeld laatst dit http://www.grenswetenscha(...)erie-uit-de-oudheid/) op staat wat ik nog niet wist maar het grootste deel van de site is onzin of onzinnig.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 08:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist. ook dit hoort bij de ' uittocht ' die in fases heeft plaats gevonden. De duizenden volgelingen ( wat wel sterk is overdreven ) wijzen vermoedelijk naar de verhuis naar deze locatie waar ze 40 jaar ( symbolische periode ) hebben verbleven. Maar dit was nog niet de emigratie naar Palestina. De bijbel maakt daar wel één verhaal van, wat eigenlijk een proces geweest is van ongeveer 100 jaar.
[..]
OK, maar met deze link zit je zelf in het vakje te rommelen van aliens en Atlantis. Dat dit me ook niet onbekend is en ik deze passages ook al onderzocht heb, kan dit als hint dienen:
http://superhealth.be/
[..]
En niet enkel of dit tabernakel in de mythe past, maar of die steles wel in dit tabernakel paste.
[..]
De foto van dit ' tabernakel ' uit de link is dan nog de ' moderne ' versie. Dit is helemaal niet de stijl van toen en kan enkel dienen voor een Holywood-productie met Charlton Heston. :-)
Kan dit hierbij aansluiten ?:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 09:22 schreef nostradama het volgende:
eigenlijk verhaalt dit verhaal een diep esotherische lering over een kosmisch gegeven. Het gaat dus niet over een wereldse geboorte en wedervaren van een historische figuur. Zulke verhalen waren een manier om oude leringen over te brengen aan de bevolking.
Het is off topic , maar wilde dit toch eventjes vermelden.
Hier heb je een hele rits van deze sites:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 10:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je moet je niet zo focussen op de site, ik hou www.grenswetenschap.nl bij omdat er heel soms wat interessants IBijvoorbeeld laatst dit http://www.grenswetenscha(...)erie-uit-de-oudheid/) op staat wat ik nog niet wist maar het grootste deel van de site is onzin of onzinnig.
Ja, dit is toch wel zeer toevallig; :-)quote:Waar het mij om ging is dat er een aantal exodus mythes zijn, de ark-des-verbonds. Welke stom toevallig dezelfde maten heeft als die kist in de piramide van cheops. En hij lijkt ook nog eens op een egyptische kist zoals in het graf van toutankamon is gevonden.
Tja, duidelijk dat er in Exodus wel meer van die aanpassingen zitten.quote:Dan de manna machine of ieder geval manna, het wonderlijke voedsel en het tabernakel.
Belangrijkste daar aan was dat het een tent was met stokken. En amarna was toch van steen.
Ja hoor, de inspiratiebron kun je hier vinden:quote:Welke steles bedoel je dan? Is dat een hint op de 10 geboden?
Op welk punt komt de codex Hammurabi overeen met de tien geboden? Het verband ontgaat me nogal.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 11:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja hoor, de inspiratiebron kun je hier vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Hammurabi
Nou, dat is dan spijtig.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:04 schreef Djaser het volgende:
[..]
Op welk punt komt de codex Hammurabi overeen met de tien geboden? Het verband ontgaat me nogal.
Mij ook eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:04 schreef Djaser het volgende:
[..]
Op welk punt komt de codex Hammurabi overeen met de tien geboden? Het verband ontgaat me nogal.
quote:"Hail to thee, great God, Lord of the Two Truths. I have come unto thee, my Lord, that thou mayest bring me to see thy beauty. I know thee, I know thy name, I know the names of the 42 Gods who are with thee in this broad hall of the Two Truths . . . Behold, I am come unto thee. I have brought thee truth; I have done away with sin for thee. I have not sinned against anyone. I have not mistreated people. I have not done evil instead of righteousness . . .
I have not reviled the God.
I have not laid violent hands on an orphan.
I have not done what the God abominates . . .
I have not killed; I have not turned anyone over to a killer.
I have not caused anyone's suffering . . .
I have not copulated (illicitly); I have not been unchaste.
I have not increased nor diminished the measure, I have not diminished the palm; I have not encroached upon the fields.
I have not added to the balance weights; I have not tempered with the plumb bob of the balance.
I have not taken milk from a child's mouth; I have not driven small cattle from their herbage...
I have not stopped (the flow of) water in its seasons; I have not built a dam against flowing water.
I have not quenched a fire in its time . . .
I have not kept cattle away from the God's property.
I have not blocked the God at his processions. 5
En toen mozes zo boos was dat hij de geboden op de grond gooide, is er zoveel afgebroken dat er nog 10 overwarenquote:Book of the Dead: "I have done away sin for thee and not acted fraudulently or deceitfully. I have not belittled God. I have not inflicted pain or caused another to weep. I have not murdered or given such an order. I have not used false balances or scales. I have not purloined (held back) the offerings to the gods. I have not stolen. I have not uttered lies or curses."
bullet
Exodus 20:7-16: "Thou shalt not take the name of the Lord thy God in vain....Thou shalt not kill. Thou shalt not commit adultery...Thou shalt not bear false witness against they neighbor..." 6,7
Op het eerste gezicht klopt het wel. Maar ik weet er te weinig van af om er een oordeel over te kunnen vellen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Mij ook eerlijk gezegd.
maar de overeenkomsten met het boek van de doden lijkt me wel treffend.
Helemaal niet vijandig. Als je de inhoud wil weten kan 5 min. googlen al een inzicht geven:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:11 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ik vond het anders wel een normale vraag. Vanwaar die vijandigheid?
Welk oordeel ? Dat dit net exact dezelfde inhoud heeft, maar vier maal meer uitgebreide regels bevat ? Heb je er moeite mee dat die regels al bestonden voor JHWH ze dicteerde ?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:13 schreef Djaser het volgende:
[..]
Op het eerste gezicht klopt het wel. Maar ik weet er te weinig van af om er een oordeel over te kunnen vellen.
Beste Aton, ik vraag je niet om een vertaling, daar kan ik zelf ook wel aan komen. Je doet een bewering door de codex met de tien geboden te linken. Het is dan toch niet vreemd als iemand uitleg vraag over die bewering?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Helemaal niet vijandig. Als je de inhoud wil weten kan 5 min. googlen al een inzicht geven:
http://www.wsu.edu/~dee/MESO/CODE.HTM
Zijn voorgangers zijn codex was wel iets milder. Moet ik die ook nog voor je opzoeken ?
Logica gebied, dat het aannemelijker is dat deze regels tijdens rustig filosoferen in een tempel in een redelijk stabiele cultuur als egypte zijn ontstaan en niet dat mozes ze uit zijn mouw heeft geschud op een berg.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Welk oordeel ? Dat dit net exact dezelfde inhoud heeft, maar vier maal meer uitgebreide regels bevat ? Heb je er moeite mee dat die regels al bestonden voor JHWH ze dicteerde ?
Gaan we nu verder met de historisch of de religieuze versie ?quote:En toen mozes zo boos was dat hij de geboden op de grond gooide, is er zoveel afgebroken dat er nog 10 overwaren?
Nee hoor, ik zeg alleen dat ik hier geen uitgesproken mening over heb omdat Daniel me de overeenkomsten nog eens benadrukte.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Welk oordeel ? Dat dit net exact dezelfde inhoud heeft, maar vier maal meer uitgebreide regels bevat ? Heb je er moeite mee dat die regels al bestonden voor JHWH ze dicteerde ?
Is deze link nog steeds niet duidelijk?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:20 schreef Djaser het volgende:
[..]
Beste Aton, ik vraag je niet om een vertaling, daar kan ik zelf ook wel aan komen. Je doet een bewering door de codex met de tien geboden te linken. Het is dan toch niet vreemd als iemand uitleg vraag over die bewering?
Nou ehm nee, ik heb de codex ooit vanuit spijkers gelezen. Ik weet wel ongeveer wat er in staat.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Is deze link nog steeds niet duidelijk?
Grapje tussendoor moet eens kunnen, zennequote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:21 schreef ATON het volgende:
Daniel1976:
[..]
Gaan we nu verder met de historisch of de religieuze versie ?
Dacht ik wel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Grapje tussendoor moet eens kunnen, zenne
Goed van je. Nu nog de hiërogliefen- versie van de 10 geboden erbij halen en we zijn er uit.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:25 schreef Djaser het volgende:
[..]
Nou ehm nee, ik heb de codex ooit vanuit spijkers gelezen. Ik weet wel ongeveer wat er in staat.
Ok, niemand dwingt je een normaal antwoord te geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Goed van je. Nu nog de hiërogliefen- versie van de 10 geboden erbij halen en we zijn er uit.
Het is niet alsof dat zo makkelijk leesbaar is:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Goed van je. Nu nog de hiërogliefen- versie van de 10 geboden erbij halen en we zijn er uit.
Toch een stuk makkelijker dan spijkerschrift, dacht ik. Mijn stiefzoon schreef op 12-jarige leeftijd zijn strafwerk al in dat ' cartoon-schrift '. Moet toch voor iemand die spijkerschrift kan lezen toch geen probleem vormen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:41 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is niet alsof dat zo makkelijk leesbaar is:
[ afbeelding ]
quote:Nou ehm nee, ik heb de codex ooit vanuit spijkers gelezen
Ja maar dat kan iedereen, zoek een tabelletje op het internet en schrijf in hiërogliefen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Toch een stuk makkelijker dan spijkerschrift, dacht ik. Mijn stiefzoon schreef op 12-jarige leeftijd zijn strafwerk al in dat ' cartoon-schrift '. Moet toch voor iemand die spijkerschrift kan lezen toch geen probleem vormen.
[..]
Dat doet ie toch:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:59 schreef BrammetjeBraam het volgende:
volgens de bijbel was aäron de hogepriester, is daar nog iets zinnigs over te zeggen?
quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:20 schreef ATON het volgende:
Volgens de bijbel moet Mozes nog een broer gehad hebben; Aâron. Waar kunnen we die vinden.
Wat weet sir Laurence Gardner hierover te vertellen:
" Achnaton's broer was zelf farao - een farao van wie het lot onbekend is. Achnaton had een voedsterbroeder, van wie de eigen moeder Tey was, de semietische min van Achnaton en Nefertiti. Als farao was deze man slechts een paar weken machthebber na de troonsafstand van Achnaton; zijn naam was Smenchkare. Hij was de kleinzoon van Yoeya ( Yoesoef ) de vizier, en de zoon van Aye ( de broer van de echte moeder van Achnaton, Tije).Om het correct te zeggen, de naam van deze farao was Smench-ka-ra ( Krachtig is de ziel van Ra ). Anders gezegd, aangezien Ra de nationale 'zonnegod' was, in het Huis van Licht in Heliopolis, On genaamd, was farao Smenchkare ook Smench-ka-ra-on, en van het fonetische eind daarvan is Aâron afgeleid.
de Egyptische Koningslijst van Manetho vermeldt Smenchkare ( Aâron ) met de naam Achencheres, die later werd verbasterd ( door de christelijke kerkvader Eusebius ) tot Cencheres."
Om verder aan te sluiten met ' de zogenaamde Exodus ' wil ik nog vermelden dat Smenchkare ( Zadok en farao +/- 1361 v.C. ) zijn zus Moetnogjme gehuwd was met Horemeb ( ook gekend onder de naam Meryamoen, generaal en later als laatste farao van de 18de dynastie 1348-1335 v.C.) Om een aansluiting bij de bijbelse Saul te maken moeten we nog ruim 300 jaar overbruggen, wat onmogelijk is.
Zo kan men ook de vraag stellen of er een link is tussen de 10 geboden waar Mozes mee kwam aanzetten, en de 10 geboden die wij via de bijbel kennen. Dit is ook de vraag die Robin L.Fox , fellow aan de New College Oxford zich stelt. ( De Bijbel, waarheid en verdichting blz.55 )quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:20 schreef Djaser het volgende:
[..]
Beste Aton, ik vraag je niet om een vertaling, daar kan ik zelf ook wel aan komen. Je doet een bewering door de codex met de tien geboden te linken. Het is dan toch niet vreemd als iemand uitleg vraag over die bewering?
Ja maar ik vind nog niet dat je helemaal antwoord geeft op zijn vraag en ik vind het ook wel interessant eigenlijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:03 schreef ATON het volgende:
De 10 geboden zijn zomin van Mozes afkomstig als van Hammurabi of het Egyptisch Dodenboek. Net zoals onze huidige rechtsregels die via Napoleon terug te voeren zijn tot het oude Rome, met de nodige aanpassingen onderweg tijd en afstand.
Zoals je kunt lezen in mijn vorige uitgebreide posting zijn de 10 geboden afkomstig van twee bronnen; enerzijds de ex-Egyptische vluchtelingen die nog steeds de Aton-cultus aanhingen en dit verhaal ook meebrachten naar Israël ( later naar Juda ) en de Mesopotamische leefregels die de bannelingen meebrachten uit Babylonië via Ezra en co. Het is ook niet zo verwonderlijk dat deze twee bronnen zich konden versmelten, gezien het hier om universele leefregels van die tijd betrof. Wat meer kan ik hier nog aan toevoegen ?? Er is ook nog de culturele en religieuze uitwisseling geweest tussen deze landen, wat reeds een driehoeksverbinding geeft.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar ik vind nog niet dat je helemaal antwoord geeft op zijn vraag en ik vind het ook wel interessant eigenlijk.
Je poneert de stelling dat mozes achnaton is, zo op het eerste gezicht een goed aanneembare theorie omdat er nergens anders in de egyptische historie ook maar enige gelijkenis zien met het OT. Dus mozes komt uit egypte, dus logischerwijs heeft hij al bestaande egyptische religieuze wetten meegenomen die hij waardevol achte.
Maar wat is dan de connectie tussen het dodenboek en Hammurabi?
Als we er van kunnen uitgaan dat Achnaton Mozes was en langs moeder's zijde Semitisch kan dit ook betekenen dat er een ' mijn god - ware god ' spelletje gespeeld is, zoals nu met joden, christenen en moslims, terwijl ze het alle drie over dezelfde god hebben. Het enige verschil zat hem in de neteru van de Semieten en de Egyptenaren. Dit pantheon aan weerszijde afschaffen en enkel nog de Ene overhouden met Aton-Re als neter was volgens mij de bedoeling van Achnaton. Beide religieuze achtergronden hadden hun oorsprong in Sumerië/Mesopotamië.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:19 schreef Daniel1976 het volgende:
En de hamvraag, de kip of het ei, brachten de Semieten het monotheïsme naar de Egyptenaren of zijn de joden verantwoordelijk voor de korte monotheïstische wending?
Het is alleen vervelend dat de Hapiru er eerder waren dan Achnaton.quote:Op maandag 21 maart 2011 12:22 schreef ATON het volgende:
Daniel1976, Zoals ik reeds melding gemaakt heb van de deportatie van de Aton-aanhangers ( Die van Mozes he!) naar de noordelijk ( Nijldelta ) grensvestingen door Horemheb om deze te herstellen en uit te bouwen ( slaven-mythe ), sluit deze link mooi aan. De 300 ontbrekende jaren en de vorming van de " 12 stammen ":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Habiru
Bron G.Mendenhall kan ik citeren.
En wat is daar zo vervelend aan ? Leg eens uit.quote:Op maandag 21 maart 2011 12:36 schreef Djaser het volgende:
[..]
Het is alleen vervelend dat de Hapiru er eerder waren dan Achnaton.
Ik begrijp het toch goed dat je de Hebreeërs aan de Hapiru wilt koppelen om te verklaren waar ze gebleven zijn in de 300 jaar tussen de Amarna periode en Saul?quote:Op maandag 21 maart 2011 12:44 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat is daar zo vervelend aan ? Leg eens uit.
Je legt de link verkeerd. De Hapiru waren niet de ex-Amarna bewoners. Zij hadden zich reeds in Palestina gevestigd in kleine groepen, om zich dan nog te vermengen met andere stammen, waaronder de nazaten van de Hyksos en de Aton- vluchtelingen onder Horemheb tot Ramses II.quote:Op maandag 21 maart 2011 12:51 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ik begrijp het toch goed dat je de Hebreeërs aan de Hapiru wilt koppelen om te verklaren waar ze gebleven zijn in de 300 jaar tussen de Amarna periode en Saul?
Dan komt je bewering toch in de problemen als de Hapiru al voor de Amarna periode in de Levant rotzooi liepen te schoppen? Sterker nog, Achnaton heeft zelf het leger gestuurd om tegen de Hapiru te vechten.
Grappig. Bij mijn weten zijn er juist GEEN bewijzen voor de aanwezigheid van de Joden in Egypte gevonden. Geen taal, geen culturele verwijzingen - nada, noppes. Er zijn daarnaast bij mijn weten ook nergens verwijzingen naar een massale uittocht van arbeidskrachten. Geen verwijzingen vanuit buurlanden dat Egypte plots meer moest importeren omdat hun eigen beroepsbevolking was verdwenen.quote:
Er zijn bewijzen genoeg dat de joden nauwe banden met Egypte hebben. Misschien wil jij ze niet zien, omdat je iets groots verwacht omdat "hun eigen beroepsbevolking was verdwenen".quote:Op maandag 21 maart 2011 16:27 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Grappig. Bij mijn weten zijn er juist GEEN bewijzen voor de aanwezigheid van de Joden in Egypte gevonden. Geen taal, geen culturele verwijzingen - nada, noppes. Er zijn daarnaast bij mijn weten ook nergens verwijzingen naar een massale uittocht van arbeidskrachten. Geen verwijzingen vanuit buurlanden dat Egypte plots meer moest importeren omdat hun eigen beroepsbevolking was verdwenen.
Maar jij hebt andere informatieKan je de bronnen delen ?
Ik ruik hier een misverstand. Over welke periode hebben jullie het hier ? 18de dynastie of later ?quote:Op maandag 21 maart 2011 21:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er zijn bewijzen genoeg dat de joden nauwe banden met Egypte hebben. Misschien wil jij ze niet zien, omdat je iets groots verwacht omdat "hun eigen beroepsbevolking was verdwenen".
Stel nou dat dat voor de joden een groot iets was en voor de Egyptenaren slechts een kleinigheidje?
Het is niet alsof de Egyptenaren zo afhankelijk waren van een paar joden.
De getallen uit de bijbel zijn wel rijkelijk overdreven.
kun je dit ook onderbouwen?quote:Op maandag 21 maart 2011 22:15 schreef NorthernStar het volgende:
Mozes is een fictief figuur die een samenraapseltje is van echte historische personen als Sargon van Akkad en Akhenaten. De exodus is een fictief verhaal dat waarschijnlijk een echo van de uitdrijving van de Hyksos is.
Sargon dreef als baby al een paar duizend jaar voor onze fictieve Mozes in een rieten mandje, Akhenaten was degeen die één god boven alle andere verhief en zo min of meer monotheisme uitvond en de parallelen tussen de Hyksos en de exodus spreken redelijk voor zich.quote:
Daar bij aangevuld met het feit dat we het rietenmandje verhaal van mozes toch al niet zo serieus namen.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:56 schreef Djaser het volgende:
Hapiru lijkt me duidelijk een leenwoord vanuit de Levant/Mesopotamië. Dat de Hapiru ook maar iets met Hebreeërs te maken heeft moet ook nog maar aangetoond worden.
Het valt moeilijk aan te tonen omdat de Hebreeërs buiten de bijbel niet bestaan. Er is nergens een spoor van te bekennen.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:56 schreef Djaser het volgende:
Hapiru lijkt me duidelijk een leenwoord vanuit de Levant/Mesopotamië. Dat de Hapiru ook maar iets met Hebreeërs te maken heeft moet ook nog maar aangetoond worden.
Ik denk niet dat dit een echo was van de uitdrijving van de Hyksos, gezien dit reeds 200 jaar eerder plaats vond dan de periode waarin we de fictieve Mozes kunnen plaatsen.In 1567 v.Chr. hield Ahmose I, broer en opvolger van Kamose, onder koningin regentes Ahhotep de druk vol en belegerde Avaris zelf. Hij slaagde er in om de stad in te nemen en de Hyksos uit Egypte te verdrijven. Hij achtervolgde de verslagen Hyksos nog tot in Palestina. Daarna vestigde hij de 18e Dynastie van Egypte. Dit gebeurde na meer dan een eeuw bloeitijd voor de Semitische immigranten. Maar nog in 1468 v.Chr. toen Thoetmosis III slag bij Megiddo leverde, gebeurde dit tegen een alliantie van vorsten aldaar die voornamelijk uit afstammelingen van de verdreven Hyksos bestond. Hier vinden we de Jozef ( Yoeya )- figuur. Van de Exodus zoals we in de Bijbel vinden is geen spoor, niet op tekst, niet op archeologisch gebied. Dit Mozes-verhaal is ongetwijfeld een collage van verschillende gebeurtenissen. Daar kan ik je enkel bijtreden.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:15 schreef NorthernStar het volgende:
Mozes is een fictief figuur die een samenraapseltje is van echte historische personen als Sargon van Akkad en Akhenaten. De exodus is een fictief verhaal dat waarschijnlijk een echo van de uitdrijving van de Hyksos is.
Maar dat hij met een groep mensen 40 jaar door de woestijn trok neem je wel serieus?quote:Op maandag 21 maart 2011 23:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Daar bij aangevuld met het feit dat we het rietenmandje verhaal van mozes toch al niet zo serieus namen.
Dat kun je zelf wel opzoeken. Zo heel moeilijk is dat niet.quote:Op maandag 21 maart 2011 22:56 schreef Djaser het volgende:
Nee totaal niet, maar het zoeken naar de kern van historische waarheid, los van elke mythe is wel interessant!quote:Op maandag 21 maart 2011 23:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar dat hij met een groep mensen 40 jaar door de woestijn trok neem je wel serieus?
Of dat hij de berg opklom voor een persoonlijk onderhoudt met god en daar de tien geboden ontving?
plus dat dit eerder in het topic al is uitgelegd.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee totaal niet, maar het zoeken naar de kern van historische waarheid, los van elke mythe is wel interessant!
Over die 40 jaar in de woestijn heb ik het ook al gehad. 40 = volle ambtstermijn voor een farao. Woestijn = nieuwe stad in Tel el Amarna waar voorheen niks was dan woestenij ( woestijn ).quote:Op maandag 21 maart 2011 23:07 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar dat hij met een groep mensen 40 jaar door de woestijn trok neem je wel serieus?
Of dat hij de berg opklom voor een persoonlijk onderhoudt met god en daar de tien geboden ontving?
Maar nu probeer je het exodus verhaal chronologisch te passen. Wat als het pure fictie is, wat maakt het dan uit dat Jozef het ene moment een Hyksos koning is en het andere moment een voorvader van een paar honder jaar eerder? De exodus is imo een complete ratjetoe van halve historische gebeurtenissen, geleende mythen en een hoop fantasie van de schrijvers, onmogelijk om een op een direct aan één historische gebeurtenis te koppelen.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit een echo was van de uitdrijving van de Hyksos, gezien dit reeds 200 jaar eerder plaats vond dan de periode waarin we de fictieve Mozes kunnen plaatsen.In 1567 v.Chr. hield Ahmose I, broer en opvolger van Kamose, onder koningin regentes Ahhotep de druk vol en belegerde Avaris zelf. Hij slaagde er in om de stad in te nemen en de Hyksos uit Egypte te verdrijven. Hij achtervolgde de verslagen Hyksos nog tot in Palestina. Daarna vestigde hij de 18e Dynastie van Egypte. Dit gebeurde na meer dan een eeuw bloeitijd voor de Semitische immigranten. Maar nog in 1468 v.Chr. toen Thoetmosis III slag bij Megiddo leverde, gebeurde dit tegen een alliantie van vorsten aldaar die voornamelijk uit afstammelingen van de verdreven Hyksos bestond. Hier vinden we de Jozef ( Yoeya )- figuur. Van de Exodus zoals we in de Bijbel vinden is geen spoor, niet op tekst, niet op archeologisch gebied. Dit Mozes-verhaal is ongetwijfeld een collage van verschillende gebeurtenissen. Daar kan ik je enkel bijtreden.
Ja dat zou ook heel goed kunnen. Dat die elementen van de gebeurtenissen rondom Akhenaten afkomstig zijn.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Over die 40 jaar in de woestijn heb ik het ook al gehad. 40 = volle ambtstermijn voor een farao. Woestijn = nieuwe stad in Tel el Amarna waar voorheen niks was dan woestenij ( woestijn ).
Gedaan.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat kun je zelf wel opzoeken. Zo heel moeilijk is dat niet.
Precies, juist daarom moet je zo voorzichtig zijn met dergelijke conclusies omdat de termen in verschillend context en tijden worden gebruikt.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:03 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het valt moeilijk aan te tonen omdat de Hebreeërs buiten de bijbel niet bestaan. Er is nergens een spoor van te bekennen.
Een veronderstelling zijn we reeds voorbij. De mummie van Yoeya is reeds gelinkt aan Toetanchamon via DNA. Jozef was de vader van Tije, de 'onderkoningin " van Achnaton ( Mozes ) en was afstammeling van de Hyksos-koningen uit de Delta. Heel die 'Amarna'-dynastie en zijn geschiedenis past naadloos in het Mozes-verhaal, maar daar houdt het dan ook op.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:25 schreef NorthernStar het volgende:
Maar nu probeer je het exodus verhaal chronologisch te passen. Wat als het pure fictie is, wat maakt het dan uit dat Jozef het ene moment een Hyksos koning is en het andere moment een voorvader van een paar honder jaar eerder? De exodus is imo een complete ratjetoe van halve historische gebeurtenissen, geleende mythen en een hoop fantasie van de schrijvers, onmogelijk om een op een direct aan één historische gebeurtenis te koppelen.
Je kunt sommige elementen correleren aan bepaalde gebeurtenissen en dan een educated guess maken dat het wellicht als achtergrond heeft gediend.
De oorlog tegen deze ' Hyksos' was tijdens Achnaton reeds 200 jaar gestreden. Een uittocht zoals beschreven in Exodus is er nooit geweest, maar een geleidelijke bevolking van Palestina gedurende een periode van 300 met mythische figuren zoals Jozua , David en Salomon. Géén genocide en verwoesting van steden door Jozua, géén machtige Tempel en rijkdom van Salomon.quote:Er is maar één historische gebeurtenis die enige gelijkenis met het exodus verhaal heeft, dwz dat een groep mensen uit Egypte vertrok, en dat is de verdrijving van de Hyksos.
Hebreeërs:quote:
Dat is onwaarschijnlijk aangezien de Hettieten geografisch zo ver verwijderd waren. Het is typisch voor Nomaden om,natuurlijke kenmerken zoals bergen te vereren, en zelfs de Assyrische staatsgod was oorspronkelijk een berggod.quote:Op maandag 21 maart 2011 23:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Over die 40 jaar in de woestijn heb ik het ook al gehad. 40 = volle ambtstermijn voor een farao. Woestijn = nieuwe stad in Tel el Amarna waar voorheen niks was dan woestenij ( woestijn ).
Dat Mozes de berg op moest verwijst duidelijk naar een ' berggod '. Dit deel van het verhaal zou wel eens een Hitietten - oorsprong kunnen hebben http://nl.wikipedia.org/wiki/Hettieten .
Eigennamen voor goden, landen en bevolkingsgroepen zijn over het algemeen erg moeilijk te verklaren in Semitische talen. Je kunt van een dergelijke etymologie ook niet zeker zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Hebreeërs:
Synoniem voor de Israëlieten of de Joden, meestal in historische context. Hebreeën betekent zoiets als 'over' of 'oversteek' en dat waren de Israëlieten oorspronkelijk ook: vanuit de Sinaïwoestijn vielen ze Kanaän binnen.
Je definitie klopt niet. Hapiru zijn geen verschillende bevolkingsgroepen maar veel meer een benaming van een klasse. Aangezien ze erg laag in aanzien stonden is het ook vreemd dat de Bijbelse Hebreeërs het woord gebruikt zouden hebben om naar zichzelf te verwijzen.quote:Habiru:
Habiru, Hapiru of Apiru was een verzamelnaam voor verschillende bevolkingsgroepen in de Vruchtbare Sikkel, van Noordoost-Mesopotamië over de Kanaänitische regio, van de grenzen van Iran tot die van het Oude Egypte, die over een periode van 2000 tot 1200 v.Chr. vermeld worden in verschillende bronnen uit de oudheid van het Nabije Oosten.
Hoe je de Hyksos en Hapiru aan elkaar wilt koppelen is niet duidelijk.,quote:Hyksos:
De term is afkomstig van het Egyptische 'Hekaoe-khasoet' of 'heersers van de vreemde landen'. Volgens andere auteurs is het woord Egyptisch voor herders.Daarnaast werden ze ook aangeduid als amoe, wat Aziaten betekent. De naam kan niet als een puur etnische of culturele entiteit gelden. De Hyksos spraken waarschijnlijk Semitische talen wat het onderzoek op hun namen (vb. Joam, Jakbaal, ... ) bevestigt. Ze waren samengesteld uit verschillende bevolkingsgroepen en waren vooral van Semitische origine. Veel Hyksos praktijken komen uit de Kanaänitische beschaving. Hun aanvoerders waren afkomstig uit Hettietisch gebied in Klein-Azië en zij waren in beweging gekomen door het binnendringen van deze Indo-Europeanen. Onder hen bevonden zich ook de Hapiru, al waren die mogelijk reeds eerder in groten getale naar Egypte gekomen. De Franse archeoloog Pierre Montet identificeerde Sân el Hagar als het Raämses van de Bijbel, een van twee voorraadsteden door de Hapiru voor farao gebouwd. Sommige archeologen beschouwen Hyksos en Hurrieten als een en hetzelfde volk.
Beter je huiswerk maken he Djaser! Hieronder een deel van de link die ik reeds gegeven heb:quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:10 schreef Djaser het volgende:
[..]
Dat is onwaarschijnlijk aangezien de Hettieten geografisch zo ver verwijderd waren. Het is typisch voor Nomaden om,natuurlijke kenmerken zoals bergen te vereren, en zelfs de Assyrische staatsgod was oorspronkelijk een berggod.
Ik zie hier totaal geen onderbouw of bronvermelding. Je weet, mijn bron ( kopij teksten ) komt uit Wiki. ( en dat zit vol stomme kloten, dat is geweten )quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:22 schreef Djaser het volgende:
[..]
Eigennamen voor goden, landen en bevolkingsgroepen zijn over het algemeen erg moeilijk te verklaren in Semitische talen. Je kunt van een dergelijke etymologie ook niet zeker zijn.
[..]
Je definitie klopt niet. Hapiru zijn geen verschillende bevolkingsgroepen maar veel meer een benaming van een klasse. Aangezien ze erg laag in aanzien stonden is het ook vreemd dat de Bijbelse Hebreeërs het woord gebruikt zouden hebben om naar zichzelf te verwijzen.
[..]
Hoe je de Hyksos en Hapiru aan elkaar wilt koppelen is niet duidelijk.,
Misschien moet je zelf beter je huiswerk doen, de Hettieten kwamen politiek pas op ten tijde van Achnaton. Geloof je nu werkelijk dat men naar aanleiding van een opgang komende diplomatieke correspondentie met een land dat duizenden kilometers verwijderd was aspecten van de godsdienst overnamen?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Beter je huiswerk maken he Djaser! Hieronder een deel van de link die ik reeds gegeven heb:
In 1887 brachten opgravingen bij Tell El-Amarna in Egypte de diplomatieke correspondentie tussen farao Amenhotep III en zijn zoon Akhnaten aan het licht. Twee brieven van een "koninkrijk van Kheta" -- blijkbaar geplaatst in ongeveer dezelfde regio als de Mesopotamische referentie aan het "land van Hatti" -- waren geschreven in standaard Akkadisch spijkerschrift, maar in een onbekende taal; ook al konden wetenschappers het lezen, begrijpen konden ze het niet. De naam "Hettiet" is verbonden aan de beschaving zoals opgegraven in Boazköy.
De weduwe van Toetanchamon heeft na zijn dood nog een poging ondernomen één van de zoons van de Hittieten-koning te huwen om de vrede tussen beide naties te bewaren. Dat feest is niet doorgegaan, maar men heeft toch een ( en let nu op ) " Eeuwig durend Verbond " gesloten. ( zegt die term je iets ? )
Bronnen geven is onmogelijk aangezien ik het van jou bij internetpagina's moet laten.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zie hier totaal geen onderbouw of bronvermelding. Je weet, mijn bron ( kopij teksten ) komt uit Wiki. ( en dat zit vol stomme kloten, dat is geweten )
Heb ik dat ergens geschreven?? Ik heb enkel melding gemaakt dat het een " Berggod" was die Mozes ontmoette, zoals de Hettieten. Ik kon ook de Grieken als voorbeeld hebben genomen, maar die komen hier niet in beeld, maar wél de Hettieten. Van overnemen heb ik niet gesproken. Dat overnemen kwam van de Hyksos uit de Delta, de stam van Yoeya . Hebt ge hem ?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:38 schreef Djaser het volgende:
[..]
Misschien moet je zelf beter je huiswerk doen, de Hettieten kwamen politiek pas op ten tijde van Achnaton. Geloof je nu werkelijk dat men naar aanleiding van een opgang komende diplomatieke correspondentie met een land dat duizenden kilometers verwijderd was aspecten van de godsdienst overnamen?
Ha ja ? Waar heb ik dát nu weer geschreven ??quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:39 schreef Djaser het volgende:
[..]
Bronnen geven is onmogelijk aangezien ik het van jou bij internetpagina's moet laten.
Nu krabbel je terug, je brengt het een met het andere in verband, das is gewoon onwaarschijnlijk omdat de Hettieten niet zo ver zuid zijn gekomen en in die tijd pas politiek opkomend waren.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik dat ergens geschreven?? Ik heb enkel melding gemaakt dat het een " Berggod" was die Mozes ontmoette, zoals de Hettieten. Ik kon ook de Grieken als voorbeeld hebben genomen, maar die komen hier niet in beeld, maar wél de Hettieten. Van overnemen heb ik niet gesproken. Dat overnemen kwam van de Hyksos uit de Delta, de stam van Yoeya . Hebt ge hem ?
En wat hebt ge nog zoal in je hoed zitten ?? Nog steeds geen bronvermelding.
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha ja ? Waar heb ik dát nu weer geschreven ??
quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:13 schreef ATON het volgende:
Handiger zijn deze links dan boeken op een forum.
Ik krabbel terug ?? Kunt ge niet lezen of wat ?? Probeer nog eens te lezen en bekijk het landkaartje eens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hettieten Zie je onderaan de bronvermelding ?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:52 schreef Djaser het volgende:
[..]
Nu krabbel je terug, je brengt het een met het andere in verband, das is gewoon onwaarschijnlijk omdat de Hettieten niet zo ver zuid zijn gekomen en in die tijd pas politiek opkomend waren.
Hier is echt geen bronvermelding voor nodig, sla gewoon een introductie over de Hettieten open zoals "Kingdom of the Hittites."
Ten tijde van de Amarna periode werd dat gebied in Syrië nog beheerst door de Hurrieten (Mitanni). Naar de bronvermelding ga ik niet eens kijken maar ik durf te wedden dat het boek dat ik noemde er ook tussen staat.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik krabbel terug ?? Kunt ge niet lezen of wat ?? Probeer nog eens te lezen en bekijk het landkaartje eens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hettieten Zie je onderaan de bronvermelding ?
En hoe oud zijn die boeken van je ?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:49 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ten tijde van de Amarna periode werd dat gebied in Syrië nog beheerst door de Hurrieten (Mitanni). Naar de bronvermelding ga ik niet eens kijken maar ik durf te wedden dat het boek dat ik noemde er ook tussen staat.
Maak je maar geen zorgen over de ouderdom van mijn boeken, ik verzeker je dat ze recenter zijn dan de vertalingen uit 1905 die jij gebruikt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:04 schreef ATON het volgende:
[..]
En hoe oud zijn die boeken van je ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amarna-brieven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hurrieten
Dat dacht ik al. Einde discussie.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:08 schreef Djaser het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen over de ouderdom van mijn boeken, ik verzeker je dat ze recenter zijn dan de vertalingen uit 1905 die jij gebruikt.![]()
Je mag ook wel stoppen met het strooien van links naar wikipedia, die ga ik echt niet lezen.
Einde discussie.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:27 schreef Djaser het volgende:
Je denkt toch niet dat ik nooit een boek over het onderwerp heb opengeslagen?
Ja en dat is dan weer een beetje jammer, volgens mij idee hebben jullie beide redelijk wat achtergrondkennis. Het had zo mooi kunnen zijn, beetje jammer van de discussie dit.quote:
Maar wat moet ik dan met die Wiki links? Ik heb meer dan genoeg over het onderwerp gelezen, het is niet zo dat ik Wiki nodig heb om me vertellen wat Hurrrieten zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 14:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja en dat is dan weer een beetje jammer, volgens mij idee hebben jullie beide redelijk wat achtergrondkennis. Het had zo mooi kunnen zijn, beetje jammer van de discussie dit.
Maarja jij had ook wel ff zijn wiki bronnen door kunnen kijken natuurlijk.
Of noemen over welk boek je het hebt.
lezen en/of de bronvermeldingen daar nakijken, bekijken of dit valide bronnen zijn en dan pas klagen dat dingen niet kloppen?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 15:17 schreef Djaser het volgende:
[..]
Maar wat moet ik dan met die Wiki links? Ik heb meer dan genoeg over het onderwerp gelezen, het is niet zo dat ik Wiki nodig heb om me vertellen wat Hurrrieten zijn.
beter dan bijna helemaal geen bronnen geven en er op uit zijn iemand er uit te lullen in plaats van er op een normale manier over te discussiëren.quote:Wat literatuur aangaat noemde ik nog "Kingdom of the Hittites" en de enige reactie die daarop volgde waren nog meer Wiki-links.
Waar heb je het over? Ik hoef Wikipedia toch niet op juistheid te gaan checken om op Aton te reageren? Want meer dan linkjes zonder enig uitleg wat Aton ervan vindt zijn het nietquote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:28 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
lezen en/of de bronvermeldingen daar nakijken, bekijken of dit valide bronnen zijn en dan pas klagen dat dingen niet kloppen?
Ik ben ten allen tijde bereid bronnen te geven, maar niemand is daar kennelijk in geïnteresseerd.quote:[..]
beter dan bijna helemaal geen bronnen geven en er op uit zijn iemand er uit te lullen in plaats van er op een normale manier over te discussiëren.
Dat mag hoor, zolang je alles maar vergeet want feitelijk rammelen zijn verhalen aan alle kanten.quote:Ik hoop dat ATON hier niets van aantrekt en gewoon doorpost, ik vond het interessant en meer met mij, gezien de views.
Dat gaat te ver, ik ga geen pagina's uit boeken over typen om mijn gelijk te halen. Het is niet alsof ik niks beters te doen heb. Over onderbouwing mag je me wel aanspreken, maar doe dat dan in plaats van deze loze beschuldigingen te uitten. Spijtig dat mijn manier van posten je niet bevalt, maar ik ga niet wegquote:Jij probeert zijn stellingen onderuit te halen, kom dan met bronnen, typ desnoods stukjes over als het boeken zijn, maar ga niet zonder knappe onderbouwing iemand tegenspreken.
Dank je voor uw ondersteuning. Het zal je dan ook wel zijn opgevallen dat ik ook niet beroerd ben om enkele blz. over te tikken ( met bronvermelding ), gezien ik ook niet steeds uitgepuurde teksten kan vinden op het net en soms genoodzaakt ben dit via Wiki te onderbouwen ( waar men dan ook dezelfde auteurs in terugvindt ). En zolang er één iemand mijn postings wil blijven volgen ga ik door. Het is zeker niet mijn bedoeling iemands godsgeloof te ontnemen, maar wél de historische fouten en misverstanden aan de kaak te stellen. De bijbel lezen als een geschiedenisboek of het ' woord gods ' is wat ik als foutieve benadering wil laten zien, Mijn motivatie?: Deze religies hebben nu en in het verleden al te veel levens gekost en de mensen hun leven beknot. Er zijn er nog wel genoeg die ' een stok achter de deur ' nodig hebben, maar die zijn spijtig genoeg gewoon te laat geboren.quote:Ik hoop dat ATON hier niets van aantrekt en gewoon doorpost, ik vond het interessant en meer met mij, gezien de views.
Jij probeert zijn stellingen onderuit te halen, kom dan met bronnen, typ desnoods stukjes over als het boeken zijn, maar ga niet zonder knappe onderbouwing iemand tegenspreken.
okquote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:59 schreef Djaser het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Ik hoef Wikipedia toch niet op juistheid te gaan checken om op Aton te reageren? Want meer dan linkjes zonder enig uitleg wat Aton ervan vindt zijn het niet
[..]
Ik ben ten allen tijde bereid bronnen te geven, maar niemand is daar kennelijk in geïnteresseerd.
[..]
Dat mag hoor, zolang je alles maar vergeet want feitelijk rammelen zijn verhalen aan alle kanten.
[..]
Dat gaat te ver, ik ga geen pagina's uit boeken over typen om mijn gelijk te halen. Het is niet alsof ik niks beters te doen heb. Over onderbouwing mag je me wel aanspreken, maar doe dat dan in plaats van deze loze beschuldigingen te uitten. Spijtig dat mijn manier van posten je niet bevalt, maar ik ga niet weg
Dat kan, maar jij lijkt de neiging te hebben het ene fantastische verhaal door het andere te vervangen, met veel suggestie en maar weinig echte bewijsvoering. Dat vind ik wel merkwaardig.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:21 schreef ATON het volgende:
BrammetjeBraam:
[..]
En zolang er één iemand mijn postings wil blijven volgen ga ik door. Het is zeker niet mijn bedoeling iemands godsgeloof te ontnemen, maar wél de historische fouten en misverstanden aan de kaak te stellen. De bijbel lezen als een geschiedenisboek of het ' woord gods ' is wat ik als foutieve benadering wil laten zien, Mijn motivatie?: Deze religies hebben nu en in het verleden al te veel levens gekost en de mensen hun leven beknot. Er zijn er nog wel genoeg die ' een stok achter de deur ' nodig hebben, maar die zijn spijtig genoeg gewoon te laat geboren.
Geef eens een voorbeeld van een ' fantastische vehaal '. ( voor mij zijn die niet fantastisch, maar gewoon geschiedenis, maar voor iemand die dit voor het eerst onder ogen krijgt kan dit wel zulk effect hebben.)quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat kan, maar jij lijkt de neiging te hebben het ene fantastische verhaal door het andere te vervangen, met veel suggestie en maar weinig echte bewijsvoering. Dat vind ik wel merkwaardig.
Buiten wat algemene kennis op dit terrein heb ik over dit specifieke onderwerp niet zo heel veel verstand en dat wil ik ook niet pretenderen. Ik denk wel in deze theorie een bepaald patroon te kunnen herkennen dat het voor mij onwaarschijnlijk maakt dat ze op waarheid berust.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:47 schreef BrammetjeBraam het volgende:
maar kom dan met bewijzen daarvoor, want ik geloof best dat jullie er allemaal verstand van hebben, maar alleen ATON komt met bronnen (die staan toch altijd bij de wiki?)
Wikipedia is voor dit onderwerp erg ongeschikt, omdat het zo beperkt is en vaak vol fouten staat. Er staan inderdaad wel bronnen bij de artikelen (niet altijd!) maar die worden niet aangehaald, alleen het Wiki-artikel zelf wordt uiteindelijk gelezen. Dat is toch wel een verschil.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:47 schreef BrammetjeBraam het volgende:
maar kom dan met bewijzen daarvoor, want ik geloof best dat jullie er allemaal verstand van hebben, maar alleen ATON komt met bronnen (die staan toch altijd bij de wiki?)
Die review is zeldzaam negatief, een pareltjequote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat klinkt ongetwijfeld niet erg overtuigend, maar ik heb nu helaas ook niet zoveel tijd om er uitgebreider op in te gaan. Hier vind je wel een kritische recensie van Osmans boek.
Voor alle duidelijkheid, ik ben ook niet over de hele lijn akkoord met Osman. Hij wil nog té veel aansluiting zoeken met Genesis, maar het is hoe dan ook een waardevolle denkpiste. Een boek geeft nooit de hele geschiedenis, maar als je die dan weer gaat combineren met bv. 'De Bijbel, waarheid en verdichting ' van R.L.Fox, "Oorsprong van de Graalkoningen" van L.Gardner en ' De Bijbel als mythe" van I.Finkelstein, krijg je al een veel neutraler en helderder beeld. Overhouden waar ze het allen over eens zijn. ( ik vernoem deze boeken omdat die het gemakkelijkst te verkrijgen zijn ) ook wel leuk is dat Osman gelijk heeft gekregen i.v.m. de genealogie van de Amarna-dynastie en zijn oorsprong ( via recent DNA onderzoek ).quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Buiten wat algemene kennis op dit terrein heb ik over dit specifieke onderwerp niet zo heel veel verstand en dat wil ik ook niet pretenderen. Ik denk wel in deze theorie een bepaald patroon te kunnen herkennen dat het voor mij onwaarschijnlijk maakt dat ze op waarheid berust.
Dat klinkt ongetwijfeld niet erg overtuigend, maar ik heb nu helaas ook niet zoveel tijd om er uitgebreider op in te gaan. Hier vind je wel een kritische recensie van Osmans boek.
Kan je het er mee eens zijn dat het rieten mandje verhaal afkomstig is uit de verhalen die er over Sargon werden verteld? Of in ieder geval dat die mogelijkheid redelijk is gezien de overeenkomsten?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 08:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Een veronderstelling zijn we reeds voorbij. De mummie van Yoeya is reeds gelinkt aan Toetanchamon via DNA. Jozef was de vader van Tije, de 'onderkoningin " van Achnaton ( Mozes ) en was afstammeling van de Hyksos-koningen uit de Delta. Heel die 'Amarna'-dynastie en zijn geschiedenis past naadloos in het Mozes-verhaal, maar daar houdt het dan ook op.
[..]
De oorlog tegen deze ' Hyksos' was tijdens Achnaton reeds 200 jaar gestreden. Een uittocht zoals beschreven in Exodus is er nooit geweest, maar een geleidelijke bevolking van Palestina gedurende een periode van 300 met mythische figuren zoals Jozua , David en Salomon. Géén genocide en verwoesting van steden door Jozua, géén machtige Tempel en rijkdom van Salomon.
Jazeker, dit verhaal heb ik reeds gepost. Er zijn nog soortgelijke verhalen, maar deze was de Genesis-versie.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Kan je het er mee eens zijn dat het rieten mandje verhaal afkomstig is uit de verhalen die er over Sargon werden verteld? Of in ieder geval dat die mogelijkheid redelijk is gezien de overeenkomsten?
Ook mee eens.quote:Dit verhaal is veel ouder dan de torah. Idem met Achnaton die duizend nog wat jaar eerder leefde. De Hyksos zijn nog eerder. Overal is wat vandaan geplukt en er zijn nieuwe verhalen van gemaakt. Net als Gilgamesh later Noach werd. En Herakles werd wellicht Samson.
Ja, zoiets. Vergeet koning Arthur niet.quote:Het is vergelijkbaar met wanneer we nu een verhaal zouden schrijven waarin Willem van Oranje samen met Balthasar Gerard tegen de Koning van Spanje vecht. De strijd gaat heel slecht maar dan blaast Willem van Oranje op zijn magische hoorn en komen de witte wieven helpen en samen verslaan ze de koning bij de slag om Arnhem.
Dat is nog aanvaardbaar, maar de bijbel lezen als een geschiedenisboek.. dat is erover.quote:Dit is het soort rommeltje waar je mee te maken hebt. Nog erger want in de bijbel heb je zelfs de originele namen niet eens. En mensen maar bikkeren over in welke eeuw het nou echt heeft plaatsgevonden.
Althans toch de nazaten ervan die zich in de Delta hadden gevestigd.quote:Ik zie geen enkel probleem waarom bijvoorbeeld en de Hyksos en Achnaton niet beide in het exodus verhaal kunnen terugkomen.
Het blijft muggenziften, maar...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:02 schreef NorthernStar het volgende:
Dit verhaal is veel ouder dan de torah. Idem met Achnaton die duizend nog wat jaar eerder leefde. De Hyksos zijn nog eerder. Overal is wat vandaan geplukt en er zijn nieuwe verhalen van gemaakt. Net als het epos van Gilgamesh later het verhaal van Noach werd. En Herakles werd wellicht Samson.
Het is al jaren geleden dat ik me hiermee bezig hield dus de details ontgaan me vaak, ben sowieso meer een van de grove lijnen, maar we zitten redelijk op één lijnquote:
De geschiedenis van de Delta is ws. sowieso een grote bron voor veel verhalen uit de bijbel.quote:Althans toch de nazaten ervan die zich in de Delta hadden gevestigd.
Point taken.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 19:21 schreef Djaser het volgende:
[..]
Het blijft muggenziften, maar...
Het Zondvloedverhaal komt niet uit Gilgamesh, maar is ouder alleen staand verhaal Atrahasis. Het tijdstip dat ze samengevoegd werden is vrij laat, misschien zelf later dan de opstelling van het Genesis verhaal.
Daar moet toch op gehamerd worden, want het Gilgamesh verhaal zelf heeft weinig met de Bijbel te maken.
Natuurlijk is Gilgamesh ouder dan de Bijbel! Vergeet niet dat de Mesopotamische geschiedenis zo'n drieduizend jaar besloeg en dat een aantal vertellingen aan verandering onder hevig waren. Het verhaal van Gilgamesh heeft uiteraard zijn wortels in de Sumerische traditie, maar de overgeleverde versie waarin het zondvloed verhaal verwerkt stamt ongeveer uit de zevende eeuw voor Christus. Wanneer de twee verhalen samen zijn gevoegd is lastig te zeggen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 22:37 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik moet zeggen dat ik wel in de overtuiging ben dat Gilgamesh ouder is dan genesis.
Kan iemand het tegendeel bewijzen?
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:01 schreef Djaser het volgende:
[..]
Natuurlijk is Gilgamesh ouder dan de Bijbel! Vergeet niet dat de Mesopotamische geschiedenis zo'n drieduizend jaar besloeg en dat een aantal vertellingen aan verandering onder hevig waren. Het verhaal van Gilgamesh heeft uiteraard zijn wortels in de Sumerische traditie, maar de overgeleverde versie waarin het zondvloed verhaal is verwerkt stamt ongeveer uit de zevende eeuw voor Christus. Wanneer de twee verhalen samen zijn gevoegd is lastig te zeggen, vandaar ook de "misschien."
En verder dank!
Volkomen akkoord dat Genesis pas na de 7de eeuw is geschreven. Maar over welke twee verhalen heb je het dan ? Ik ken er maar één waar ' Het Zondvloed '- verhaal vandaan komt, en dat is het Atrahasis-epos uit de Sumerische epen. We vinden uiteraard over de hele wereld wel zulk gelijkaardige verhalen, maar slechts één bron waar men de Genesis- versie op geschreven kan hebben. ( Wel even off topic, maar nu je het toch ter sprake brengt i.v.m. Genesis )quote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:01 schreef Djaser het volgende:
[..]
Natuurlijk is Gilgamesh ouder dan de Bijbel! Vergeet niet dat de Mesopotamische geschiedenis zo'n drieduizend jaar besloeg en dat een aantal vertellingen aan verandering onder hevig waren. Het verhaal van Gilgamesh heeft uiteraard zijn wortels in de Sumerische traditie, maar de overgeleverde versie waarin het zondvloed verhaal verwerkt stamt ongeveer uit de zevende eeuw voor Christus. Wanneer de twee verhalen samen zijn gevoegd is lastig te zeggen.
En verder dank!
Met twee verhalen bedoelde ik simpelweg het Atrhasis verhaal en Giglamesh.quote:Op woensdag 23 maart 2011 11:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Volkomen akkoord dat Genesis pas na de 7de eeuw is geschreven. Maar over welke twee verhalen heb je het dan ? Ik ken er maar één waar ' Het Zondvloed '- verhaal vandaan komt, en dat is het Atrahasis-epos uit de Sumerische epen. We vinden uiteraard over de hele wereld wel zulk gelijkaardige verhalen, maar slechts één bron waar men de Genesis- versie op geschreven kan hebben. ( Wel even off topic, maar nu je het toch ter sprake brengt i.v.m. Genesis )
http://www.livius.org/as-(...)struction_of_the_Ark
quote:The text is known from several versions: two were written by Assyrian scribes (one in the Assyrian, one in the Babylonian dialect), a third one (on three tablets) was written during the reign of king Ammi-saduqa of Babylonia (1647-1626 BCE).
Kijk, als het de bedoeling is om op elke slak zout te strooien, haak ik af hoor! Beide epen zijn van Sumerische origine en vermoedelijk is de bron nog véél ouder.quote:Op woensdag 23 maart 2011 11:50 schreef Djaser het volgende:
[..]
Met twee verhalen bedoelde ik simpelweg het Atrhasis verhaal en Giglamesh.
Overigens is Atrhasis niet Sumerisch maar Babylonisch, dat staat in je eigen link:
[..]
Nogmaals, het is verstandig om de feiten even op orde te hebben. Maar we hoeven er natuurlijk niet zo diep op in te gaan. Zelf twijfel ik aan een Sumerische oorsprong van het zondvloedverhaal, maar dat gaat nog verder.quote:Op woensdag 23 maart 2011 12:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk, als het de bedoeling is om op elke slak zout te strooien, haak ik af hoor! Beide epen zijn van Sumerische origine en vermoedelijk is de bron nog véél ouder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos
OK, daar kan ik mee leven. ( Misschien iets voor een aparte topic )quote:Op woensdag 23 maart 2011 13:17 schreef Djaser het volgende:
[..]
Nogmaals, het is verstandig om de feiten even op orde te hebben. Maar we hoeven er natuurlijk niet zo diep op in te gaan. Zelf twijfel ik aan een Sumerische oorsprong van het zondvloedverhaal, maar dat gaat nog verder.
Ik heb er een topic over aangemaakt:quote:Op woensdag 23 maart 2011 13:24 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, daar kan ik mee leven. ( Misschien iets voor een aparte topic )
Jozua is volgens mij wél een Hebreeuwse naam en wil zoveel zeggen als ' helper van god '. Maar de origine van deze mythische figuur zou wel eens koning Josia kunnen zijn ( 7de eeuw v.c. ).quote:Op zaterdag 26 maart 2011 11:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik heb werkelijk geen verstand van hebreeuwse namen, maar jozua is dat een echte hebreeuwse naam of heeft die ook een andere origine?
Zou wel eens, daaruit maak ik op dat jij zelf ook geen rechtstreeks bewijs daarvoor hebt kunnen vinden?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Jozua is volgens mij wél een Hebreeuwse naam en wil zoveel zeggen als ' helper van god '. Maar de origine van deze mythische figuur zou wel eens koning Josia kunnen zijn ( 7de eeuw v.c. ).
Bedoel je een bewijs dat Jozua en Jesia één en dezelfde persoon was ? Onrechtsstreek wél, maar er is geen bewijs dat Jozua ooit bestaan heeft, en dat die heldendaden en veldslagen wél op de buik van koning Jesia kunnen worden geschreven. Idem dito met David en Salomon. ze hebben vermoedelijk wel bestaan, maar niet als koningen van een rijk Israël en bouwers van paleizen. Dat in hoofdzaak het werk van de Omridische dynastie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Omriquote:Op zaterdag 26 maart 2011 17:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zou wel eens, daaruit maak ik op dat jij zelf ook geen rechtstreeks bewijs daarvoor hebt kunnen vinden?
En hoe zit dat dan met de roemruchte Salomon's mines die ze gevonden hebben?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 17:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Bedoel je een bewijs dat Jozua en Jesia één en dezelfde persoon was ? Onrechtsstreek wél, maar er is geen bewijs dat Jozua ooit bestaan heeft, en dat die heldendaden en veldslagen wél op de buik van koning Jesia kunnen worden geschreven. Idem dito met David en Salomon. ze hebben vermoedelijk wel bestaan, maar niet als koningen van een rijk Israël en bouwers van paleizen. Dat in hoofdzaak het werk van de Omridische dynastie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Omri
Jozua is in het Hebreeuws "Jehoshua", wat "God redt" betekent. Het heeft dezelfde origine als "Hoshanah", "help ons".quote:Op zaterdag 26 maart 2011 16:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Jozua is volgens mij wél een Hebreeuwse naam en wil zoveel zeggen als ' helper van god '.
En ook ' helper '. Schieten we daar nu iets mee op ?????quote:Op zondag 27 maart 2011 15:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jozua is in het Hebreeuws "Jehoshua", wat "God redt" betekent. Het heeft dezelfde origine als "Hoshanah", "help ons".
Ho ja ? Dat is het eerste wat ik er van hoor. En wat voor mijnen waren dat en waar lagen die mijnen ?quote:Op zondag 27 maart 2011 13:27 schreef Daniel1976 het volgende:
En hoe zit dat dan met de roemruchte Salomon's mines die ze gevonden hebben?
Nu ja, mooie plaatjes op die docu. Zo uit de Wachtertoren geplukt.quote:Of is dat het verkeerd in elkaar plakken van historie?
Of dát een prestatie is ! Weer zo typisch JG! Die weten naadloos fantasie te mengen met geschiedenis of het gedrukt staat. Alleszins in hun tijdschrift. En nu heb ik echt geen zin om dit zin voor zin te weerleggen. Wat je kunt doen is hoofdstuk 5 van ' De Bijbel als mythe ' er eens naast leggen. Kan zeer verhelderend werken.quote:Ik weet dat hij christelijk is, maar hij weet toch wel op een aantal plaatsen de bijbel en Perzische historie samen te brengen.
Mijn schoonouders gaan daar vaak naar toe als reisleider, zal zo een even kijken of ik de plaatjes kan vinden. Eerst even eten uit de oven halen.quote:Op zondag 27 maart 2011 17:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho ja ? Dat is het eerste wat ik er van hoor. En wat voor mijnen waren dat en waar lagen die mijnen ?
Daar schieten we weinig mee op, maar waar je vandaan haalt dat "Jozua" iets als "helper van God" betekent is me een raadsel. Zie bv hier en hier. Je of Ja is een afkorting van God, en jashah betekent redden (en in sommige contexten inderdaad helpen), en dus betekent het "God redt".quote:Op zondag 27 maart 2011 17:28 schreef ATON het volgende:
[..]
En ook ' helper '. Schieten we daar nu iets mee op ?????
Het zou bv. nuttiger zijn iets te zeggen over de ' legende ' van Salomon's mijnen. Een poging om een verklaring te vinden voor de inkomsten die hij nodig had om paleizen en een tempel te bouwen. Geen poen, geen tempel en geen paleizen, maar tenten.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar schieten we weinig mee op, maar waar je vandaan haalt dat "Jozua" iets als "helper van God" betekent is me een raadsel. Zie bv hier en hier. Je of Ja is een afkorting van God, en jashah betekent redden (en in sommige contexten inderdaad helpen), en dus betekent het "God redt".
Wel grappig. In de bijbel heeft Salomon zelfs geen mijnen. Geen goudmijn, dan maar een kopermijn. Hij moet toch met iets rijk geworden zijn om al die bouwwerken te financiêren niet ?quote:Op zondag 27 maart 2011 18:46 schreef Daniel1976 het volgende:
http://www.depers.nl/wete(...)Salomon-ontdekt.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Timna_valley
Daar lijkt het wel ernstig op ja.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:46 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976, gezien hier omzeggens geen tegenargumenten zijn gekomen op de stelling dat het verhaal van Mozes geënt is op de Amarna-dynastie en er van de ' veroveringen door Jozua ' geen archeologisch en geschiedkundig spoor van is terug te vinden, kunnen we er van uit gaan dat de pre-bijbelse geschiedenis zeker geen historisch verslag is ?
Deels toch. Eigenlijk is de joodse geschiedenis een lappendeken.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 09:49 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel ernstig op ja.
Dus kun je feitelijk stellen dat de joodse historie begint in Egypte.
Zoals we reeds gezien hebben was Egypte even monotheïstisch als de rest van de omliggende landen. Enkel verschilden ze in aantal neteru en toekennen van aspecten van de Ene. Wel opvallend is dat Yoeya en zijn familie van semietische oorsprong was. Als men toen een poging gedaan heeft om beide etnische groepen met elkaar te laten versmelten, was een fusie van neteru zeker gewenst en heeft Achnaton ze kortweg allen de deur gewezen, met als enig symbool ( zoals de christenen het kruis ) de zon.quote:Het enige wat machtig interessant is waar we ws nooit een antwoord op krijgen is wat was er eerder, de kip of het ei. Of terwijl brachten de semieten het monotheïsme naar egypte of hebben de egyptenaren het verzonnen en brachten de semieten het mee terug.
Heb ik zo geen "historisch" vertrouwen in. Alles vóór de 7de eeuw v.C. moet men kunnen halen uit de documenten en archeologie van andere bronnen. Na deze tijd zitten we reeds met een assemblage van externe epen.quote:Dan moeten we ons binnenkort nog maar eens focussen op richteren en ezra enzo.
Een soort wederopstanding van het topic dus?quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:34 schreef Berjan1986 het volgende:
Goede avond allemaal,
heden ten dage lees ik een boek genaamd "de grote ingewijden" van Eduard Schure (met een streepje boven de e). Daarin beweert Schure dat de naam van Mozes eigenlijk Hosarsiph, of Osarsiph (Engels uitgesproken) was.
Daarover is een heel verhaal bekend, dat hij ingewijde was in de religie van Osiris, en dat hij zich op de troon wilde zetten van de farao, als die dood was en zijn zoon (die minder begaafd was als Osarsiph) eigenlijk op de troon moest komen. Het gebeurde weleens dat priesters de farao afzette en een betere en geschiktere persoon daarop plaatsten. Deze Osarsiph was de zoon van de zus van Ramses II,
Precies zoals er in de Bijbel over Mozes verteld is, maar dan met andere en verstrekkende gevolgen!
Ik zal binnenkort meer hierover vertellen, want ik ben nog maar bij het begin. Maar ik dacht: Ik zeg het effe, om het gesprek leven in te blazen![]()
Ik ga het eens doorlezen.quote:http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89douard_Schur%C3%A9
wat over de schrijver, Schure (met een streepke boven de e)
Dit ook al eens doorlezen:quote:Op zaterdag 2 april 2011 10:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een soort wederopstanding van het topic dus?
(En dat nog wel na 3 dagen)
[..]
Ik ga het eens doorlezen.
Berjan, er is nog een versie gebracht door Graham Phillips. Volgens hem is Mozes een combinatie van twee personen; Thoetmoses III ( 1500-1450 ) en een priester Kamose ( 1490- 1450 ). Wat ik wel geloof is dat de Exodus in fasen heeft plaats gehad en niet als een eenmalige gebeurtenis, maar verder zie ik geen sterke aansluiting met de overige gegevens.quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:34 schreef Berjan1986 het volgende:
Goede avond allemaal,
heden ten dage lees ik een boek genaamd "de grote ingewijden" van Eduard Schure (met een streepje boven de e). Daarin beweert Schure dat de naam van Mozes eigenlijk Hosarsiph, of Osarsiph (Engels uitgesproken) was.
Daarover is een heel verhaal bekend, dat hij ingewijde was in de religie van Osiris, en dat hij zich op de troon wilde zetten van de farao, als die dood was en zijn zoon (die minder begaafd was als Osarsiph) eigenlijk op de troon moest komen. Het gebeurde weleens dat priesters de farao afzette en een betere en geschiktere persoon daarop plaatsten. Deze Osarsiph was de zoon van de zus van Ramses II,
Precies zoals er in de Bijbel over Mozes verteld is, maar dan met andere en verstrekkende gevolgen!
Ik zal binnenkort meer hierover vertellen, want ik ben nog maar bij het begin. Maar ik dacht: Ik zeg het effe, om het gesprek leven in te blazen![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89douard_Schur%C3%A9
wat over de schrijver, Schure (met een streepke boven de e)
En wat heeft dit nu met Mozes te maken buiten deze opstoot van paranoïa ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 16:57 schreef hopppppppp het volgende:
Illuminati spelkaarten
http://eindtijdinbeeld.nl/smoking_gun_1.htm
Witte Magie occultist, David Icke (http://www.davidicke.net/(...)/illuminaticards.jpg) heeft de meest toepasselijke kaarten uit het 100 kaarten tellende spel weten te trekken. Hij selecteerde deze kaarten, omdat deze het verhaal van de Illuminati, om oorlogen, paniek en epidemieën te produceren, overduidelijk maken. Het spel werd een bestseller en won de Origins Award for Best Card Game.
- De Illuminati produceerde een plan, dat exact de Bijbelse profetie vervult.
- De laatste twee kaarten staan in de juiste volgorde, zoals David Icke ze presenteerde.
http://img35.imageshack.us/i/dededeed.jpg/ (copy/paste deze link)
Uploaded with http://imageshack.us (copy/paste deze link)
Rewriting History" (Geschiedenis herschrijven) Jezus voorzegde de ongekende misleiding in de eindtijd. Jezus waarschuwde:
+ "Ziet toe, dat niemand u verleide." Matth. 24:4
+ "Vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden." Matth. 24:11
+ "Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, waren het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden." Matth. 24:24
De Illuminati realiseerde zich, dat ze een gehele bevolking zouden moeten verleiden, om hun begeerde Nieuwe Wereld Orde te bereiken. Zij realiseerde zich dat de Openbare scholen teveel leerlingen en studenten hadden, die te goed en te breed konden lezen, en te goed communiceerden. De gemiddelde student had een wantrouwen in de regering en zijn autoriteiten. Het was duidelijk, dat de Illuminati controle moest winnen over het hele schoolsysteem, vanaf de basis, als zij enige hoop wilde hebben voor de oprichting van de NWO, die de New Age Christus en vrijmetselaar zou dienen.
In 1911, begon de Illuminati bedrijven, die schoolboeken schrijven, op te kopen, totdat zij ze na Wereldoorlog I allemaal bezat. Wanneer ze eenmaal controle had over schoolboeken, begon zij geleidelijk aan de leerplannen af te stompen en geschiedenis te herschrijven. Vandaag ontvangen leerlingen van Openbare scholen in toenemende mate inferieure opleidingen. Tot nu toe is de bevolking grotendeels academisch minder geschoold, politiek minder beslagen en onwetend over de Waarheid van Jezus Christus.
Geschiedenis herschrijven was de eerste stap tot het opstellen van de NWO
Een beetje wetenschap en geschiedenis lezen kan echt geen kwaad hoor, maar doet dit niet in volle zon.quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:16 schreef hopppppppp het volgende:
dat dat gewoon een dwaling
net als veel andere dingen uit de bijbel gewoon uitkomen
het doel van de satanisten en de duivel
mensen verleiden mensen beweren dat het Christelijk geloof nergens op slaat
net als dat nu met Mozes gebeurt
maar stiekem wel kruizen verbranden en kruizen op zen kop gebruiken en geen symbolen uit andere geloven dat is geen toeval
noch meer (duivelse) voorspelde doelen
http://eindtijdinbeeld.nl/smoking_gun_1.htm
http://eindtijdinbeeld.nl/smoking_gun_2.htm
http://eindtijdinbeeld.nl/smoking_gun_3.htm
Heb je nog iets on topic te melden of ga je door met deze onzin ?quote:Op zaterdag 23 april 2011 17:59 schreef hopppppppp het volgende:
Een beetje wetenschap en geschiedenis lezen kan echt geen kwaad hoor
maar wie zegt dat alles waar is wat je leest ?
de grooste leiders zitten in foute bewegingen
geloof me ze kunnen je makkelijk dingen laten geloven die niet waar zijn
als er een kranten artikel is over prostitue's en je doet er een willekeurige foto van een vrouw bij dan denkt iedereen dat ze een prostitue is
http://denieuwewereldorde.come2me.nl/905432/Skulls-and-Bones
http://www.eindtijdinbeeld.nl/de_nwo%20de%20koningen.htm
http://www.eindtijdinbeel(...)en%20haar%20geheimen..htm
Je moet ook niet alles geloven wat men op Wiki neerzet. Er is trouwens nooit een ' massale uittocht ' geweest. Dit is een proces wat over verschillende farao's heeft plaats gevonden en zeker niet in de aantallen die men opgeeft in Exodus. De vraag van deze topic was: wie was Mozes en niet wanneer er volkverhuizingen hebben plaats gevonden. Het Mozes-verhaal is een compilatie van verschillende historische feiten. De meest aangewezen figuur en aanzet tot dit epos was Achnaton, de stichter van het monotheïsme wat we terugvinden in de Torah. Onder Ramses II is er een tweede rel geweest en een tweede ' uittocht ' vanuit Pi-Ramesse ( Avaris ). Er zijn nog vluchten geweest, zelfs om reden van laag-conjuctuur, maar dit staat minder heroïsch.quote:Op zaterdag 23 april 2011 18:24 schreef hopppppppp het volgende:
en het schijnt dat onder Merenptah de uittocht was
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merenptah
Het was ook onder Merenptah dat de Hebreeërs massaal uit Egypte wegtrokken. De in de bijbel vernoemde uittocht (ofwel exodus). Het is dan ook dat op een van de stelés, opgericht ter meerdere glorie van Merenptah, er gesproken wordt over het land Israël. De stele heet dan ook soms Israëlstele, maar meestal Stele van Merenptah.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |