MaatschappijEthiopian Airlines
Trajectdeel 1: Brussel-Parijs-Addis Abeba(B767)
deel 2: Addis Abeba-Johannesburg (B757)
deel 3: Johannesburg-Addis Abeba (B757)
deel 4: Addis Abeba - Parijs - Brussel (B767)
Dit is natuurlijk een vrij ongewone route naar Johannesburg. Ik hielp mijn vriendin bij het maken van een documentaire over Soweto. Gezien zij zelf ook voor de financiering van haar project (eindwerk master film) moest zorgen kozen we voor Ethiopian omwille van de prijs (485 pp/return) én omwille van de bagage: 46 kg toegestaan, verdeeld over 2 tassen. Zeker voor het opnamemateriaal was dat geen overbodige luxe. Dat we teveel bagage meehadden (qua gewicht én aantal tassen) zorgde nergens voor opmerkingen.
Nadeel is dat je veel langer onderweg bent. Vooral de stop in Parijs (waar extra passagiers op het toestel komen) is hierbij ronduit irritant: je staat een tweetal uur stil in beide richtingen, en iedereen moet in het toestel blijven. Er wordt ook getankt in Parijs, wat ik bizar vind aangezien het toestel erna maar liefst 11u stilstaat in Brussel.
VertragingSteeds 20 minuten ofzo te laat vertrokken, maar ook steeds min of meer op tijd geland. Overigens in beide richtingen netjes om Lybië omgevlogen.
Vriendelijk personeelOp zich erg vriendelijk, maar ze verdwijnen heel snel uit beeld.
EtenHeel wisselvallig. Soms erg lekker, soms niet te vreten. De porties zijn voldoende, maar zeker niet genereus.
Qua drinken had ik graag wat meer rondes gehad. In ieder geval: er was voldoende keuze en ook alcohol (bier en wijn) was verkrijgbaar.
Waar ik me wel aan ergerde: de timing van de voedselrondes en de traagheid ervan. Vb op de laatste terugvlucht werd het eten pas uitgedeeld vanaf 2u na vertrek (en dat vertrek was om 23.55), hoewel ze de lichten al 1u na vertrek opnieuw lieten aanstaken. Gezien de traagheid van de voedselrondes was het erg laat wanner het voedsel afgeruimd werd.
Op de vlucht ervoor (tussen 14u en 20u) kregen we eten om 15u, terwijl zowat iedereen voor de vlucht gegeten had en niet zo hongerig was, en erna niks meer. (al kan je hierover discussieren natuurlijk
)
Entertainment3 van de 11 767's van Ethiopian Airlines hebben eigen schermpjes, maar die zijn niet van de kwaliteit van pakweg Emirates ofzo.
Ethiopian Airlines is volop bezig met het vernieuwen van de vloot (dat de 787's trager komen dan verwacht is niet in hun voordeel), maar je merkt wel dat hun vloot verouderd raakt. Naar wat ik lees zijn de 777's (en zullen de 787's) wel dik in orde zijn.
Algemene indrukIk weet niet goed wat ervan te denken. Naar Johannesburg zou ik niet meer met ze vliegen wegens teveel tijdverlies (ik zou graag eens vb Swiss proberen), naar Oost-Afrika/regio Ethiopië wel.
Vanuit Brussel wordt binnenkort trouwens via Milaan (ipv Parijs) gevlogen, én met een 757 ipv een 767. Dit lijkt me écht niet comfortabel.
Anderzijds zijn ze belachelijk goedkoop op een aantal bestemmingen, en mag je veel bagage meenemen.