abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94069795

Het verhaal speelt zich grotendeels af in Westeros, oftewel de Seven Kingdoms en verhaalt over de machtstrijd van de grote Huizen na de dood van de koning, Robert Baratheon. De belangrijkste Huizen zijn:

Stark
Huis Stark komt uit het noorden van Westeros en heeft eer hoog in het vaandel staan. Desondanks heeft Heer Eddard Stark een bastaardzoon die aan zijn hof woont. De zoon heet Jon Snow (en draagt dus niet de naam van huis Stark!) en zal later bij de Night's Watch gaan.
De overige familieleden die een rol in het verhaal spelen zijn:

• Catelyn, Eddard's vrouw
• Robb, eerste zoon
• Sansa, eerste dochter
• Arya, tweede dochter
• Brandon, tweede zoon
• Rickon, derde zoon

Lannister
Huis Lannister heeft z'n oorsprong in het westen van Westeros en beheert verscheidene goudmijnen. Een Lannister betaalt dan ook altijd z'n schulden. Cersei, de dochter van Heer Tywin, is getrouwd met Robert Baratheon.
De overige familieleden zijn:
• Jaime, de eerste zoon van Tywin, de Kingslayer (zo genoemd omdat hij de koning voor Robert gedood heeft)
• Tyrion, de tweede zoon van Tywin en een misvormde dwerg

Baratheon
Huis Baratheon is gevestigd op het eiland Dragonstone, ten oosten van Westeros. Robert heeft nog twee broers: Stannis en Renly.

Verder spelen andere, kleinere huizen ook nog een rol, zoals Tyrell en Greyjoy. Tenslotte zijn Viserys en Daenerys, de broer en zus van de voormalige koning Aegon Targaryen, bezig om terug te komen uit ballingschap en het koninkrijk van haar broer terug te veroveren. Zij hebben echter helemaal geen mogelijkheden om dit te doen.

Hoewel het verhaal in een fantasysetting is geplaatst, is het geen "high fantasy". De gevechten zijn gewoon met zwaard en schild en de weinige magie die er in voorkomt, is heel low-key. Wat ook heel atypisch voor fantasy is, is dat de karakters niet de extremen van goed en kwaad zijn. Ze zijn heel vatbaar voor de menselijke verleidingen: sex, macht, geld. Als je van Goed en Kwaad wilt spreken: Stark heeft eer heel hoog in het vaandel, maar desondanks heeft Eddard Stark een bastaard. Lannister zou je daar tegenover kunnen zetten als Kwaad, maar Tyrion Lannister heeft op sommige vlakken meer eergevoel dan Stark.

Verder is Martin niet bang om zijn "cast" uit te dunnen door wat hoofdpersonages af te laten maken. Dit voelt nergens als overbodig of sensationeel, maar is altijd in dienst van het verhaal en de overige personages. Daarnaast schuwt hij het ook niet om de seksuele exploitaties van z'n personages te beschrijven.

Tenslotte schrijft hij perfect naar de middeleeuwse tijdgeest: vrouwen zijn er om kinderen te baren en zodra ze ongesteld zijn geweest kunnen ze uitgehuwelijkt worden (natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op die regel).

Hoe dan ook, de boeken zijn zeker een aanrader voor wie van intrige en drama houdt en daarnaast niet bang is voor een fantasysetting. Enige minpuntje heeft te maken met de indeling van de boeken en de vele personages. Per hoofdstuk wordt er namelijk een personage als hoofdpersoon genomen, maar het kan dus zijn dat je pas na drie, vier hoofdstukken weer terug komt bij dat personage en dat verhaal. Dat kan soms verwarrend werken, omdat je niet meer weet wat er ook alweer speelde voor dat personage. Maar ondanks dat ga jr door de boeken als een warm mes door boter, dus de serie is zeker een aanrader.

Het nieuwste boek A Dance With Dragons zal op 12 juli 2011 in de winkels liggen!

HBO is inmiddels bezig met een tv-serie welke zal starten op 17 april 2011:

Linkje naar het vorige topic:
A Song of Ice and Fire - George R.R. Martin

[ Bericht 0% gewijzigd door _Nienna_ op 13-03-2011 22:16:57 ]
pi_94070980
17 April al?
*noteert*
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_94071828
Ziet er interessant uit...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  Moderator / Redactie FP zondag 13 maart 2011 @ 22:30:59 #4
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_94072549
OH SHIT EEN SERIE ERVAN!!!!!!!!! :D :D *O*

OH SHIT DANCE WITH DRAGONS KOMT ECHT UIT!

*klaarkomt* x oneindig :9~
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_94072633

Die strookjes zitten toch niet op de boeken tegenwoordig he? Lelijk
pi_94073953
Volgens mij krijgen de tie-in boeken hele nieuwe covers.
Die poster afbeelding komt volgens mij op de nieuwe versie van AGOT.
Wordt een leuke lente/zomer dit :).
Money won is twice as sweet as money earned.
  zondag 13 maart 2011 @ 23:11:32 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_94074796
Eindelijk deel 5
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_94078441
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:54 schreef neilpad het volgende:
Volgens mij krijgen de tie-in boeken hele nieuwe covers.
Die poster afbeelding komt volgens mij op de nieuwe versie van AGOT.
Wordt een leuke lente/zomer dit :).
Ja er komt ook een re-release met foto's van de GoT HBO serie, het eerste boek zal wss. een foto van Daenerys met een wit paard hebben dacht ik.
Beneath the gold, bitter steel
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 01:14:59 #9
Rawr
pi_94079237
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 00:46 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ja er komt ook een re-release met foto's van de GoT HBO serie, het eerste boek zal wss. een foto van Daenerys met een wit paard hebben dacht ik.
Je zou verwachten dat ze Ned Stark op de voorkant zetten...
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_94083788
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 01:14 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat ze Ned Stark op de voorkant zetten...
Daenerys is meer gebruikt voor de promo's geloof ik (en persoonlijk zie ik die liever dan Boro-Ned)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_94088563
pi_94103626
quote:
Dat ziet er veel beter uit, maar dit is dan ook de UK versie :P
  maandag 14 maart 2011 @ 19:13:12 #13
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94106241
dance komt er aan *O*
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 21:49:46 #14
Rawr
pi_94117054
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:13 schreef Frag_adder het volgende:
dance komt er aan *O*
Instant-orgasme he? :D
  maandag 14 maart 2011 @ 21:53:23 #15
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94117361
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:49 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Instant-orgasme he? :D
zeg ik wel wanneer ik het uit heb :P
  Moderator / Redactie FP maandag 14 maart 2011 @ 21:54:18 #16
Rawr
pi_94117424
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:53 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

zeg ik wel wanneer ik het uit heb :P
Ik had het over het bekendmaken dat ie idd echt uit komt :P
  maandag 14 maart 2011 @ 21:55:22 #17
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94117522
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:54 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Ik had het over het bekendmaken dat ie idd echt uit komt :P
Dat was zo een too good to be true moment :D
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:03:28 #18
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94211581
Ik weet nog steeds niet of ik op de NL versie van Dance wacht :P

Overigens heb ik a feast for crows bijna uit en ik vind hem toch wel een stuk minder dan de eerste 3 boeken.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_94211632
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Dat was zo een too good to be true moment :D
5 minuten daarna komt de aankondiging dat hij het einde van het jaar niet zal halen... let maar op :')
  Moderator / Redactie FP woensdag 16 maart 2011 @ 21:28:55 #20
Rawr
pi_94213133
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:03 schreef JimmyJames het volgende:
Ik weet nog steeds niet of ik op de NL versie van Dance wacht :P

Overigens heb ik a feast for crows bijna uit en ik vind hem toch wel een stuk minder dan de eerste 3 boeken.
Uhu, ik kan me niet meer precies herinneren waar het zoal over ging, maar wel dat de twee personen waar je persé over wilde lezen bijna niet genoemd werden (volgens mij Tyrion en Daenerys) -O-
pi_94213478
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:28 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Uhu, ik kan me niet meer precies herinneren waar het zoal over ging, maar wel dat de twee personen waar je persé over wilde lezen bijna niet genoemd werden (volgens mij Tyrion en Daenerys) -O-
Tyrion zat er wel veel in maar vooral heeeel veeeeel Brienne. Ik wil weten wat Daenerys en Jon en anderen doen.
pi_94213633
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:34 schreef Fingon het volgende:

[..]

Tyrion zat er wel veel in maar vooral heeeel veeeeel Brienne. Ik wil weten wat Daenerys en Jon en anderen doen.
Die had ie er allemaal uitgelaten voor het volgende boek... vandaar ook dat hij lang heeft geroepen dat dit deel niet zo lang zou duren omdat de helft toch al af was...

Roept ie nu ook weer over het volgende deel trouwens maar we zien het wel :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 01:18:16 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_94224329
quote:

[..]

Brienne is niet bijster boeiend, nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een POV van die huurling van Tyrion had ik ook wel gaaf gevonden.
pi_94231590
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 01:18 schreef JimmyJames het volgende:Brienne is niet bijster boeiend, nee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach kom, ben jij dan niet benieuwd naar het woord dat ze schreeuwde?
Op het Westerosforum is een ellenlang topic waar gespeculeerd wordt over het woord. ;)
pi_94247539
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ach kom, ben jij dan niet benieuwd naar het woord dat ze schreeuwde?
Op het Westerosforum is een ellenlang topic waar gespeculeerd wordt over het woord. ;)
SPOILER
  donderdag 17 maart 2011 @ 20:24:51 #26
56749 BlaZ
pi_94254792
quote:

[..]

Inderdaad, dat hele gedoe met Brienne ging nergens over. Veruit het minst interessant personage wat mij betreft. Was moeilijk doorheen te komen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 23:33:39 #27
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94269582
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 20:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Inderdaad, dat hele gedoe met Brienne ging nergens over. Veruit het minst interessant personage wat mij betreft. Was moeilijk doorheen te komen.
Ik vond haar geschiedenis en positie wel leuk, maar meer als bijpersonage. Ben benieuwder hoe het met de hound gaat dan met haar.

Tyrion waren altijd de hoofdstukken van: als ik die eentje tegen kwam en ik wilde het boek neerleggen, dan las ik hem toch nog af.... Nu maar hopen dat grrm hem niet vermoord voor de serie is afgelopen :(
pi_94285163
Ik denk dat Brienne
SPOILER
Tyrion
SPOILER
  vrijdag 18 maart 2011 @ 17:39:34 #29
56749 BlaZ
pi_94298906
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 23:33 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Tyrion waren altijd de hoofdstukken van: als ik die eentje tegen kwam en ik wilde het boek neerleggen, dan las ik hem toch nog af.... Nu maar hopen dat grrm hem niet vermoord voor de serie is afgelopen :(
Dat over Tyrion ben ik zeker met je eens.
pi_94344485
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 21:56 schreef _Nienna_ het volgende:

HBO is inmiddels bezig met een tv-serie welke zal starten op 17 april 2011:

Khal Drogo in die trailer _O- :') Niet bepaald zoals ik hem ingebeeld had.

En voor de rest ga ik niet meelezen in deze reeks omdat ik doodsbenauwd ben voor spoilers. Ben inmiddels halverwege deel 2 en heb deel 3 en 4 hier ook nog klaarliggen. Eerste keer ooit dat ik aan een fantasyreeks begonnen ben, maar i'm loving every page of it. Nog nooit zo veel en snel gelezen. Geweldig hoe de lijn tussen goed en slecht langzaam verdwijnt en hoe je elk hoofdstuk weer met een ander personage kunt meeleven en meedenken.

Prachtige serie _O_
  zondag 20 maart 2011 @ 21:39:15 #31
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_94394598
Wat ik zo geweldig aan deze boeken vind is dat GRRM tussen de regels door ook nog een spel speelt met z'n lezers. Hij stopt de boel zo vol hints en red herrings, dat het gewoon een queeste op zich is om die te vinden en je conclusies eruit te trekken voor wat nog moet komen. Ik houd wel van zo'n subtiel spel, heerlijk.
pi_94401963
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 21:39 schreef Gwywen het volgende:
Wat ik zo geweldig aan deze boeken vind is dat GRRM tussen de regels door ook nog een spel speelt met z'n lezers. Hij stopt de boel zo vol hints en red herrings, dat het gewoon een queeste op zich is om die te vinden en je conclusies eruit te trekken voor wat nog moet komen. Ik houd wel van zo'n subtiel spel, heerlijk.
Ja inderdaad, ik merk nu dat ik aan het teruglezen ben dat ik af en toe toch dingen haast niet kan lezen omdat het gewoon pijnlijk is, bv als Ned Jof en Cersei etc op wil pakken en dan verraden wordt door Janos Slynt :'( Tot dat punt kijk ik ook nu nog altijd uit naar een lekkere oorlog waar hij even iedereen vermorzelt :P

Zonder Westeros.org had ik ook nooit ook maar iets in de gaten gehad wbt R+L = J discussie :P

Wat trouwens ook erg leuk is om te lezen zijn 3 novelles van 89 jaar voordat GoT begint en geeft erg veel leuke info over Westeros. Link
Ik heb zelf de eerste 2 in comic-boek vorm, die zijn ook erg goed IMO.
  Moderator / Redactie FP maandag 21 maart 2011 @ 01:35:51 #33
Rawr
pi_94405926
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 23:41 schreef Fingon het volgende:
Zonder Westeros.org had ik ook nooit ook maar iets in de gaten gehad wbt R+L = J discussie :P
Ik nie snap nie ;(
pi_94409341
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 01:35 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Ik nie snap nie ;(
J = Jon Snow, R en L zijn volgens de discussie zijn ouders, zoek zelf maar uit wie R en L zouden kunnen zijn :P
pi_94411785
Spoiler alleen openen als je al t/m Feast bent geraakt aub
SPOILER
  maandag 21 maart 2011 @ 18:43:34 #36
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_94431313
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 10:51 schreef Gwywen het volgende:
Spoiler alleen openen als je al t/m Feast bent geraakt aub
SPOILER
ik heb allene tyrion gelezen, dat is toch wel het beste personage :D ach na al 5 jaar wachten of zo kunnen die paar maanden er ook nog wel bij
pi_94722027
Crosspost van iemand op een ander forum:

Picking up where the last one left off, GRRM has confirmed that ADWD is now past 1,600 manuscript pages in length, making it significantly longer than A Storm of Swords (1,520 MS pages or thereabouts). He still has some more work to do, but before panic erupts he can also 'hear the biplanes', a reference to the end of King Kong where the giant ape is slain atop the Empire State Building by biplanes (he's been referring to ADWD as 'Kong' for some time now).

I've heard on the wire that GRRM can deliver the book as late as early May and the book will still hit the shelves on 12 July as previously promised, so he still has more than a month to finish the book before a change of date needs to be seriously discussed.

Before these points are raised again:

1. The book is well over 95% complete. The work remaining to be done on the novel is minor, at least compared to what has come before.
2. GRRM does not appear to be writing new material from scratch, instead revising and finalising material that has previously been written in drafts of varying states of completeness.
3. The 95%+ of the material that is already complete has been not only edited, but also typeset. The new maps and appendices are also apparently complete at this time.
4. The ebook comes out on the same day as the physical book.
5. Roy Dotrice is reading the audiobook. Its release date is not yet known.
6. At the moment, the book will not be split in hardcover. However, the UK paperback will definitely be in two volumes. Given the size of the book, it is possible the US paperback will also be split.
7. The book catches up with the timeline of AFFC around the 50% mark. The rest of the book takes place after AFFC and AFFC characters and storylines will reappear.
  Moderator / Redactie FP maandag 28 maart 2011 @ 17:37:18 #38
Rawr
pi_94722236
1520-1600 pagina's? :D Dayum!
pi_94724728
Zit nog steeds in Deel 3a, maar ben nu al enthousiast
pi_94727560
Ze zullen 'm in het Nederlands wel weer in tweeën splitsen dan.
Maar ik ga daar niet op wachten. Hoewel ik niet graag lees in het Engels, ga ik in juli gewoon het boek kopen. Ik ga deze keer echt niet wachten op de vertaling.
  Moderator / Redactie FP maandag 28 maart 2011 @ 20:02:52 #41
Rawr
pi_94729545
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 19:31 schreef Gwywen het volgende:
Ze zullen 'm in het Nederlands wel weer in tweeën splitsen dan.
Maar ik ga daar niet op wachten. Hoewel ik niet graag lees in het Engels, ga ik in juli gewoon het boek kopen. Ik ga deze keer echt niet wachten op de vertaling.
Mwa, we wachten nu al zo lang dat die paar extra maanden er voor mij ook niet meer toe doen :)

Hopelijk komt ie wel in de dezelfde hardcoverstijl uit als de vorige delen (op AFFC na, die was iets groter -O-).
pi_94753462
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:02 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Mwa, we wachten nu al zo lang dat die paar extra maanden er voor mij ook niet meer toe doen :)
Voor mij wel, want ik wil hem in mijn vakantie lezen :)
pi_94754071
Begrijp sowieso niet echt goed waarom mensen de reeks in het Nederlands lezen.
Heb het ooit geprobeerd toen er weer eens heel lang gewacht moest worden maar vond de vertalingen van namen en plaatsen enzo vrij tenenkrommend. Zo'n ingewikkeld Engels gebruikt GRRM verder ook niet volgens mij.
pi_94754685
Heb een stuk in het Engels geprobeerd en vind het kinderachtig klinken en kan me totaal niet in het verhaal onderdompelen (lees de woorden wel maar het doet me niks). Voor mij past Nederlands veel beter bij de reeks
pi_94755031
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:29 schreef beeer het volgende:
Heb een stuk in het Engels geprobeerd en vind het kinderachtig klinken en kan me totaal niet in het verhaal onderdompelen (lees de woorden wel maar het doet me niks). Voor mij past Nederlands veel beter bij de reeks
Oké dat is wel apart, voor mij is het precies andersom :D.

Duurde het bij aFfC echt maar een paar maanden voordat de Nederlandse versie te koop was?
pi_94755363
Wat ik aan de Nederlandse vertaling jammer vind is ten eerste dat er námen vertaald worden. Oké, dat Jon Snow Jon Sneeuw wordt genoemd vind ik nog tot daar aan toe, maar waarom een naam als Fossoway naar Graftweg wordt vertaald begrijp ik echt niet en voegt voor mij ook niet echt iets toe.

Ook vind ik het jammer dat het taalgebruik in de originele versie met opzet wat 'ouderwets' en 'middeleeuws' aandoet, en dat je daar in de NL versie nauwelijks iets van merkt. M.i. had de vertaler met her en der een andere woordkeus hetzelfde effect wel enigszins kunnen bereiken.

Overigens niets dan lof voor de snelheid waarmee Renee Vink deze boeken vertaalt.
pi_94756849
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:29 schreef beeer het volgende:
Grappig, ik vind Nederlands wel zo'n waardeloze taal om boeken in te lezen... heb zelfs het idee dat ik een slecht vertaald boek zit te lezen als het wel een Nederlands boek is :')
pi_95211422
Hey mensen ik heb ff belangrijke vraag.. ik ben sinds ongeveer 2006 fan van deze serie en zit echt heel erg te wachten op het nieuwe boek.
Probleem is echter: ik ga 14 juli 2 weken op vakantie naar Afrika. Dat betekent dus dat ik de 12e of de 13e aDwD in handen moet zien te krijgen. Hoe zit dat met de Nederlandse boekwinkels? Komt het boek ook gewoon de 12e in de winkels te liggen? of hoe lang duurt dit gemiddeld?
Zou het heel fijn vinden als iemand me zou kunnen helpen!
pi_95212973
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 17:37 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
1520-1600 pagina's? :D Dayum!
Dat zijn manuscript pagina's, die hebben dubbele spacing. Het precieze aantal pagina's in boekvorm is nog niet bekend (omdat het boek nog steeds niet helemaal af is, laatste loodjes..) maar het komt neer op iets van 1000 pagina's in hardback. Dat is tegen de 1200-1300 in mass market paperback I guess, maar ik weet niet of dit boek uberhaupt in een MMPB wordt gedrukt, ik neem aan dat het gesplitst wordt net als bij storm of swords. Er is een limiet aan wat de binding van een paperback kan hebben, en de grootte van a dance with dragons zit daar heel dicht tegen aan :P

quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 18:37 schreef Young_David het volgende:
Zit nog steeds in Deel 3a, maar ben nu al enthousiast
Deel 3 (a storm of swords) is echt het beste boek uit de serie, IMO. En volgens mij is dat de algemene opinie ook wel. Vooral de tweede helft (3b dus) is een grote climax vol met plotwendingen waar je mond echt bij openvalt. Er is een scene ergens op 2/3e van het boek die zo geweldig is. Ik heb reacties gelezen van mensen die hun boek door de kamer smeten toen ze dat lazen, of iemand die in een volle bus keihard NEE! riep, etc. Het is echt fantastisch :) Dat hele boek is echt een emotionele achtbaanrit.

Helaas is deel 4 (a feast for crows) wat trager in de voortgang. Nog steeds supergoed, maar je merkt wel dat er wat problemen waren bij het schrijven van het boek.
De spoiler chapters voor boek 5 geven wat mij betreft wel aan dat het weer een immens goed boek gaat worden.
pi_95215573
Motiveert me om weer tijd te zoeken om door te lezen dus. Altijd goed als boeken emotie oproepen ^O^
  Moderator / Redactie FP vrijdag 8 april 2011 @ 13:37:30 #51
Rawr
pi_95215648
quote:
Er is een scene ergens op 2/3e van het boek die zo geweldig is. Ik heb reacties gelezen van mensen die hun boek door de kamer smeten toen ze dat lazen, of iemand die in een volle bus keihard NEE! riep, etc.
Welke scene was dat ookalweer? :D
pi_95216046
Die scene is (Spoiler als je dus aSoS nog niet hebt uitgelezen)
SPOILER
  Moderator / Redactie FP vrijdag 8 april 2011 @ 13:53:09 #53
Rawr
pi_95216220
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:47 schreef Daerion het volgende:
Die scene is (Spoiler als je dus aSoS nog niet hebt uitgelezen)
SPOILER
Oja! Ik had als reactie ook iets van: "ah nee!!! stelletje rotzakken!!!" _O-
pi_95217095
'k vind het al een rotzakken actie dat daar heel tempting een spoilertag hangt :P ... maar ik houd me in, boek gaat zo met een weekendje Antwerpen
pi_95218353
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 14:19 schreef Young_David het volgende:
'k vind het al een rotzakken actie dat daar heel tempting een spoilertag hangt :P ... maar ik houd me in, boek gaat zo met een weekendje Antwerpen
Maar goed ook, want dit heeft zo ongelooflijk veel meer effect als je het niet weet..
Ik ben blij dat ik alles had gelezen voordat ik de fora vond want anders was het niet half zo goed geweest.
Moet zeggen dat zelfs nu ik het maar met moeite kan lezen, probeer er zo snel mogelijk voorbij te gaan :P
  vrijdag 8 april 2011 @ 16:38:21 #56
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_95222821
Dat was er inderdaad eentje die volgens mij níemand aan zag komen (bij herlezen vond ik overigens wel een scène waarin er vaag naar gehint wordt).
SPOILER
pi_95224820
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 16:38 schreef Gwywen het volgende:
Dat was er inderdaad eentje die volgens mij níemand aan zag komen (bij herlezen vond ik overigens wel een scène waarin er vaag naar gehint wordt).
SPOILER
SPOILER
pi_95234427
Ook de boeken maar gehaald. En ik heb nog zoveel andere boeken te lezen. :')
No resentment ever evened out a weaker hand
  vrijdag 8 april 2011 @ 21:20:08 #59
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_95236148
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 17:27 schreef Fingon het volgende:

[..]

SPOILER
Ja, die bedoel ik, maar dat is geen speculatie meer intussen.
pi_95240870
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, die bedoel ik, maar dat is geen speculatie meer intussen.
Was het bevestigd door GRRM dan?
  vrijdag 8 april 2011 @ 23:09:07 #61
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_95242554
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:53 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Oja! Ik had als reactie ook iets van: "ah nee!!! stelletje rotzakken!!!" _O-
ik was juist onder de indruk. Een personage dat vanaf het eerste hoofdstuk waar ie in kwam zo veel belofte had, en dan een schrijver die zo een beslissing durft te nemen _O_
pi_95473874
De serie van HBO komt ook steeds dichterbij! Daar heb ik zo'n zin in! Ik ben nu voor de 2e keer alle boeken aan het doorlezen, dit keer in het engels. Eerste keer alles in het nederlands gelezen. Opzich maakt het voor mijn niet heel veel uit denk ik. Het verhaal blijft geweldig!
Voor de mensen die er geïnteresseerd in zijn, er zijn nu een "making of" en nog een extra preview te vinden op het internet van de serie. Welke beide ook erg leuk zijn om te kijken en waar je weer wat meer van het land ziet. Zoals de muur enzo. Erg gaaf gemaakt allemaal!

Kan ook nog steeds niet wachten op het nieuwe boek!
  Moderator / Redactie FP donderdag 14 april 2011 @ 00:11:25 #63
Rawr
pi_95474067
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 23:09 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

ik was juist onder de indruk. Een personage dat vanaf het eerste hoofdstuk waar ie in kwam zo veel belofte had, en dan een schrijver die zo een beslissing durft te nemen _O_
Daarom reageerde ik ook zo! Ik zat zo enorm in het verhaal en zijn ontwikkeling, en dan BAM! Dood!

Weinig schrijvers durven dat :P
pi_95475649
Misschien spoiler tags gebruiken voor de mensen die nog niet zover zijn :P?
Of is het hier net als de US tv-serie topics, dat alles wat al uitgebracht is, besproken mag worden..
  Moderator / Redactie FP donderdag 14 april 2011 @ 00:54:09 #65
Rawr
pi_95475753
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:50 schreef neilpad het volgende:
Misschien spoiler tags gebruiken voor de mensen die nog niet zover zijn :P?
Of is het hier net als de US tv-serie topics, dat alles wat al uitgebracht is, besproken mag worden..
We noemen geen namen :P
pi_95535356
Ik had tot een paar weken geleden nooit van deze schrijver en boekenserie gehoord maar ik moet zeggen dat ik zeker geïntrigeerd ben. Ik vraag me alleen af hoe vlot dit leest? Ik ben wel toe aan iets waarin ik de tijd kan vergeten en er helemaal in kan kruipen. Ik ben nu de Silmarillion (Tolkien) aan het lezen en hoewel dat interessant is, merk ik wel dat ik snel ben afgeleid en dat het vrij traag leest.

In hoeverre wordt er in dit boek gesproken in termen als 'in het land x, aan de monding van rivier y dat door dat volk x genoemd wordt in de oude talen, stond persoon a, zoon van b, afkomstig uit land g waarvan zijn vaders oom koning was in de tijd van de bladieblaa'?
Spoilers!
pi_95553945
Niet. Het leest als een trein. Hij schrijft heel anders dan Tolkien.

Het leuke is dat er heel veel tussen de regels door gezegd wordt wat pas bij twee, drie, vier keer herlezen opvalt. Mijn exemplaren staan vol aantekeningen ;)
pi_95554181
Thanx, ik denk dat dit mijn volgende project gaat worden. Even bol.com bonnen sparen.
Spoilers!
pi_95883731
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Thanx, ik denk dat dit mijn volgende project gaat worden. Even bol.com bonnen sparen.
Zul je geen spijt van krijgen. In de woorden van een andere aSoIaF fan: de serie is verslavend als crack.
Ik vond de Silmarillion ook vrij saai trouwens, dat is echt zo'n boek dat alleen is weggelegd voor de hardcore lord of the rings fan.
A game of thrones begint, zoals eigenlijk elke epische fantasy serie met vrij veel setup en introductie, maar al snel komt het verhaal in een stroomversnelling terecht en wordt het echt helemaal geweldig.

De tv-serie is nu dus ook officieel op tv trouwens. In amerika was de pilot "Winter is Coming" afgelopen zondag op tv. De 2e aflevering "The Kingsroad" aankomende zondag. Het hele eerste seizoen is een verfilming van het eerste boek, 10 afleveringen in totaal. Ohja, en nadat de pilot op tv was gekomen heeft HBO (het netwerk dat de serie naar tv heeft gebracht) aangekondigd dat het 2e seizoen officieel is gegreenlit. Dus we krijgen in ieder geval volgend jaar a Clash of Kings op tv te zien :) Supervet.

Wanneer de serie in NL komt heb ik geen flauw idee, ik denk dat de netwerken in NL een beetje de neiging hebben om eerst de kat uit de boom te kijken en te zien of het het goed doet in andere landen voordat ze het hier kopen. Nogal vervelend, maarja. Je kunt de aflevering natuurlijk downloaden en dan kijken. Zeker de moeite waard want de eerste aflevering was zeer goed.

De reviews die A game of thrones (de tv serie dus) krijgt, zijn ook erg goed. Als fantasy-serie heb je natuurlijk altijd te maken met bevooroordeelde mensen die vinden dat fantasy alleen maar voor kleine jongetjes en star-wars geeks is, maar de reviewers die het een eerlijke kans geven hebben eigenlijk allemaal een hoge rating gegeven. De eerste aflevering heeft op metacritic (een website die reviews van allemaal verschillende kranten/websites haalt en daar dan een gemiddelde uit haalt) een score van 82/100, oftewel "Universal Acclaim".

Nouja, zeker de moeite waard om te checken. Alhoewel de boeken nog steeds wel beter zijn :)
pi_95885511
Ik ga de Engelse versies bijna bestellen, ik heb er zin in! En tegen de tijd dat ik de boeken uit heb, zijn de afleveringen van het eerste seizoen hier ook allemaal automatisch binnengekomen dus dan kan ik het eerste seizoen in een keer kijken. Ik ben wel toe aan een nieuw project.
Spoilers!
  Moderator / Redactie FP zaterdag 23 april 2011 @ 16:37:56 #71
Rawr
pi_95890233
Mocht je de eerste episode downloaden, kies dan niet degene waar IPOLITAN in de titel staat. Geluid loopt na een minuut of 15 totaal niet meer gelijk met beeld -O-
pi_95987058
Ik heb ze alle 4 besteld hoor. De Engelse pockets zijn maar 9 euro bij Bol.com en ik had nog bonnen en hoefde nog geen 5 euro bij te betalen. Gratis lezen is het leukste lezen :+
Spoilers!
pi_95987980
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 10:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ze alle 4 besteld hoor. De Engelse pockets zijn maar 9 euro bij Bol.com en ik had nog bonnen en hoefde nog geen 5 euro bij te betalen. Gratis lezen is het leukste lezen :+
Pockets :r
Een dergelijke kwaliteitsserie moet je gewoon hardcover kopen!
  Moderator / Redactie FP dinsdag 26 april 2011 @ 11:36:05 #74
Rawr
pi_95988235
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:27 schreef Fingon het volgende:

[..]

*eensch
pi_95988710
Ik moet niet teveel geld uitgeven. En de tekst is hetzelfde maar het boek is minder zwaar en leest voor mij dus prettiger en neemt ook nog eens minder ruimte in in mijn overvolle boekenkast.
Spoilers!
pi_95999531
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 11:27 schreef Fingon het volgende:

[..]

Niet alles is nog zo makkelijk in hardcover te vinden
pi_96040487
Ik heb de boeken in m'n kast staan, maar voor op vakantie heb ik ze als epub gedownload (wel in het Engels, maar dat zal geen probleem zijn), dat scheelt weer een paar kilo in m'n koffer. Ik heb in de afgelopen maanden de eerste twee delen weer gelezen, eens kijken of ik er aan toe kom om voor juli de resterende delen te gaan lezen.
  woensdag 27 april 2011 @ 18:57:35 #78
270082 Arctura
Zoiby want go outside!
pi_96054868
http://grrm.livejournal.com/212603.html

"Kong", oftewel Dance with Dragons, lijkt nu eindelijk klaar... Ik had zo mijn twijfels bij die "release date" gezien de vorige keren, maar nu is het toch echt zo ver, na jaren gewacht te hebben. Kan niet wachten.

SPOILER
Ik heb nu (dankzij de serie) mijn zus er eindelijk van overtuigd de boeken te lezen. Om het verhaal te leren kennen zijn de boeken mijns inziens toch net iets leuker, maar ik lees dan ook graag en veel.
In the songs all knights are gallant, all maids are beautiful, and the sun is always shining.
  woensdag 27 april 2011 @ 19:49:40 #79
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_96057505
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2011 18:57 schreef Arctura het volgende:
http://grrm.livejournal.com/212603.html

"Kong", oftewel Dance with Dragons, lijkt nu eindelijk klaar... Ik had zo mijn twijfels bij die "release date" gezien de vorige keren, maar nu is het toch echt zo ver, na jaren gewacht te hebben. Kan niet wachten.

SPOILER
Ik heb nu (dankzij de serie) mijn zus er eindelijk van overtuigd de boeken te lezen. Om het verhaal te leren kennen zijn de boeken mijns inziens toch net iets leuker, maar ik lees dan ook graag en veel.
Pics van je zus!

Ik ben *al* bij hoofdstuk 2.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
pi_96071035
Had niet anders verwacht dan dat hij de deadline ging halen :).
Nog een paar maandjes wachten, ondertussen kan ik me nog wel even vermaken met de serie, die het overigens bij lange na niet haalt bij de boeken.
pi_96080298
Dat vind ik nou ook. De boeken zijn oneindig veel complexer en subtieler. Wat niet wil zeggen dat de serie tegenvalt, overigens. :)
pi_96080658
Heb de eerste aflevering gezien. Wat een hoop miscasts. Eddard Stark komt volgens mij regelrecht uit een andere film (LotR?) gelopen zonder zich om te hoeven kleden. :')
pi_96080740
Mwah, ik vind de casting best goed eigenlijk, alleen had Jon geen krullen moeten hebben. Dat klopt echt niet met het beeld dat ik van hem had.
  donderdag 28 april 2011 @ 10:39:08 #84
270082 Arctura
Zoiby want go outside!
pi_96081416

SPOILER
Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben over Jon, maar de serie in het algemeen is zo goed gedaan dat de details me weinig kunnen schelen. Sean Bean doet het goed als Ned.

Wel grappig dat ik ondanks dat de serie er nu is, tijdens het lezen nog wel mijn eigen "beeld" van de personages in mijn hoofd heb. Ze zien er dus niet uit zoals de lui in de serie.
In the songs all knights are gallant, all maids are beautiful, and the sun is always shining.
  Moderator / Redactie FP donderdag 28 april 2011 @ 10:45:52 #85
Rawr
pi_96081616
Whehe, tof plaatje :P

In mijn inleving is Cersei een echte ice-queen, dat zie ik in de serie helaas niet terug.
pi_96083275
Ik heb de meeste moeite met de casting van Khal Drogo en Daenerys, al went die laatste snel. Maar deze Khal is voor mij niet de ultieme krijger die hij in het boek wel is.

Maar casting blijft erg lastig, en over het algemeen hebben ze het goed gedaan.
pi_96083989
Heeft iemand eigenlijk al de eerder vrijgegeven ADWD hoofdstukken gelezen?
Ik heb het maar niet gedaan om het wachten niet nog ondragelijker te maken.
  donderdag 28 april 2011 @ 12:00:00 #88
270082 Arctura
Zoiby want go outside!
pi_96084161
Ik heb ze gelezen, kon het niet laten, en het maakte het wachten inderdaad nog erger :P
pi_96084880
quote:
7s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:00 schreef Arctura het volgende:
Ik heb ze gelezen, kon het niet laten, en het maakte het wachten inderdaad nog erger :P
ach nog maar 2 maanden en 2 weken :D
pi_96095285
Ik heb ze ook gelezen, maar het maakte het wachten voor mij juist draaglijker.
Ik had net boek 1-4 voor de zoveelste keer opnieuw gelezen en die spoilerhoofdstukken sloten daar mooi bij aan. :)
pi_96141075
Beste mensen, ik ben van plan deze serie na de boeken van Robin Hobb te gaan lezen, maar zijn de vertalingen goed? Of kan ik beter het origineel lezen?
pi_96152176
Ik zou altijd voor het orgineel gaan. Heb alleen boek in de vertaling gelezen en persoonlijk vind ik de Nederlandse versie redelijk tenenkrommend. Het Engels wat Martin gebruikt is over het algemeen niet zo heel moeilijk, hij beschrijft ook veel voedsel en daar moest ik soms nog wel wat opzoeken.
Maar dat is niet noodzakelijk dus.
pi_96154276
De vertalingen van deze boeken zitten prima in elkaar en hebben de juiste toon, hoewel dat 'oud Engels' wat Martin in z'n boeken gebruikt (bepaalde uitdrukkingen en zo, om het een Middeleeuws tintje te geven) niet helemaal uit de verf komen.
Maar als je deze vertaling vergelijkt met bijv. de Nederlandse vertaling van Rad des Tijds is dit honderd keer beter.

Ik zag trouwens dat je Dance al kunt reserveren, dan komt-ie meteen naar je toe als hij verschijnt. :Y
pi_96154503
Thanks, Neilpad en Gwywen, ik denk dan toch dat ik voor de originele versies ga. Scheelt ook behoorlijk in prijs zie ik :)
  vrijdag 29 april 2011 @ 22:34:05 #95
318507 Jester65
Stay frosty
pi_96160386
Ik vind de vertaling van de namen niet altijd even gelukkig: vooral met 'Pinkje' (Littlefinger) heb ik moeite. Verder is de vertaling prima, volgens mij.
pi_96160631
Namen vertalen vind ik inderdaad vaak onzin. Sommige klinken gewoon niet in het Nederlands en waarom is de helft van de namen wel en de andere helft van de namen niet vertaald?
  zaterdag 30 april 2011 @ 01:19:15 #97
56749 BlaZ
pi_96166528
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 22:34 schreef Jester65 het volgende:
Ik vind de vertaling van de namen niet altijd even gelukkig: vooral met 'Pinkje' (Littlefinger) heb ik moeite. Verder is de vertaling prima, volgens mij.
Dat is inderdaad niet echt een goede vertaling.
  woensdag 4 mei 2011 @ 19:27:54 #98
304846 Cocu
Wie anders?
pi_96354776
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 22:34 schreef Jester65 het volgende:
:D
pi_96358619
Eerste twee delen besteld, hopelijk komen die deze week nog. Ze moeten wel uit Engeland komen, dus dat duurt wat langer dan normaal. Al moet ik eerst nog twee boeken van Hobb uitlezen, dus ergens komt dat wel goed.

De TV-serie is iig super tot nu toe, ik vind het niet erg dat ik die eerst heb gezien, dan heb ik al een idee van karakters voordat ik begin te lezen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_96365254
Ik heb alle boeken in NL gelezen, denk ook dat ik a Dance with Dragons NL ga lezen. Helaas moet ik eerst Wheel of Time serie uitlezen... waarschijnlijk ga ik dan boek 1 t/m 4 ook even opnieuw lezen, om er weer even in te komen :D
  woensdag 4 mei 2011 @ 23:57:55 #101
343556 Onmisbaar
Kennelijk
pi_96370441
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 20:31 schreef Felagund het volgende:
Eerste twee delen besteld, hopelijk komen die deze week nog. Ze moeten wel uit Engeland komen, dus dat duurt wat langer dan normaal. Al moet ik eerst nog twee boeken van Hobb uitlezen, dus ergens komt dat wel goed.

De TV-serie is iig super tot nu toe, ik vind het niet erg dat ik die eerst heb gezien, dan heb ik al een idee van karakters voordat ik begin te lezen.
Mag ik vragen waar je die delen besteld hebt uit Engeland? En waarom heb je ze daar gekocht? Goedkoper dan bij bol.com, of enkel voor de grootte van de boeken?
pi_96370679
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 23:57 schreef Onmisbaar het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je die delen besteld hebt uit Engeland? En waarom heb je ze daar gekocht? Goedkoper dan bij bol.com, of enkel voor de grootte van de boeken?
Bookdepository.com, vooral vanwege de prijs. Ik betaalde er minder dan 12 euro voor.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_96371090
Dat is inderdaad een stuk goedkoper. Bedankt! ^O^
pi_96371745
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 00:11 schreef Onmisbaar het volgende:
Dat is inderdaad een stuk goedkoper. Bedankt! ^O^
Ook geen verzendkosten, duurt natuurlijk wel wat langer voordat je de boeken hebt.
Album top 100 2024
pi_96373081
De boeken die ik via amazon.com heb besteld kreeg ik gisteren al ipv de aangegeven eind mei/begin juni :D

Loop inmiddels voor op de serie en ben bang dat ik vannacht weer veel te lang blijf lezen
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:44:27 #106
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96441857
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 00:02 schreef Felagund het volgende:

[..]

Bookdepository.com, vooral vanwege de prijs. Ik betaalde er minder dan 12 euro voor.
Ik twijfel een beetje om de nieuwe daar alvast te reserveren. Erg goedkope winkel maar het kan ook aardig lang duren voordat je je bestelling binnen hebt.
  maandag 9 mei 2011 @ 11:59:06 #107
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96540393
Ik ben begonnen met herlezen... tegen al m'n beloftes in. Want ik heb afgelopen jaar de hele serie nog gelezen (voor de vijfde keer of zo). Deze serie is gewoon verslavend...
pi_96545326
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 00:27 schreef Felagund het volgende:
Ook geen verzendkosten, duurt natuurlijk wel wat langer voordat je de boeken hebt.
Juist niet, bij bol.com duurt het een week langer gemiddeld. Maar het hangt natuurlijk van de beschikbaarheid af. Het komt voor dat ik 2 dagen na bestelling in Engeland al de boeken thuis heb, langste was een week wachten. Bij bol.com is het standaard al een week bij Engelse boeken.
  maandag 9 mei 2011 @ 16:47:06 #109
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96552556
Ik wacht anders al bijna twee weken op een stel boeken van thebookdep.
  maandag 9 mei 2011 @ 18:04:19 #110
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_96556181
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:47 schreef JimmyJames het volgende:
Ik wacht anders al bijna twee weken op een stel boeken van thebookdep.
Same.
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_96559807
2 weken? Misschien is er iets gewijzigd? Vorige maand had ik het na 2 dagen (bestelling met wat kinderboeken), meestal duurt het 4 dagen en het komt bij ons altijd met Selektvracht. Maar ik koop nu online, ga ik met het nieuwe deel ook doen, dat doe ik echter niet op bookdepository, maar op amazon. Vreemd genoeg kan ik geen eboeken kopen, ze zijn allemaal uitverkocht op bookdepository (althans diegene die ik wil).
  maandag 9 mei 2011 @ 19:49:49 #112
51794 Rahl
pi_96561836
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:19 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
2 weken? Misschien is er iets gewijzigd? Vorige maand had ik het na 2 dagen (bestelling met wat kinderboeken), meestal duurt het 4 dagen en het komt bij ons altijd met Selektvracht. Maar ik koop nu online, ga ik met het nieuwe deel ook doen, dat doe ik echter niet op bookdepository, maar op amazon. Vreemd genoeg kan ik geen eboeken kopen, ze zijn allemaal uitverkocht op bookdepository (althans diegene die ik wil).
Mijn deel 10 van Wheel of Time is op 22 april gedispatched maar ik heb hem nog niet.
last.fm
  Moderator / Redactie FP maandag 9 mei 2011 @ 19:50:10 #113
Rawr
pi_96561861
Zo, dat was aflevering 4 :P
pi_96706437
In 2-3 weken alle 4 de delen gelezen. Wel in Nederlands, leest prima vond ik zelf.
pi_96707004
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:02 schreef Rumille het volgende:
In 2-3 weken alle 4 de delen gelezen. Wel in Nederlands, leest prima vond ik zelf.
hoeveel uur lees je per dag? Ik doe zo 6 maanden over die 4 boeken :X
pi_96710567
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:18 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

hoeveel uur lees je per dag? Ik doe zo 6 maanden over die 4 boeken :X
4 uur per dag op z'n best.
  donderdag 12 mei 2011 @ 22:03:25 #117
56749 BlaZ
pi_96722917
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 18:02 schreef Rumille het volgende:
Dat is snel jezus. Ik heb de 4 delen in 2,5 maand gelezen wel in het Engels.
pi_96727167
Wat is iedereen traag zeg, 2 dagen per boek max...
  vrijdag 13 mei 2011 @ 15:55:27 #119
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96753213
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:46 schreef Fingon het volgende:
Wat is iedereen traag zeg, 2 dagen per boek max...
Das wel erg snel :P Ik ga met de volgende wel mijn tijd nemen.
(overigens zijn al mijn thebookdep-boeken binnen, iets van 12 dagen na verzending).
pi_96762940
2 dagen? Dat lukt me niet, maar ik werk ook 8 uur per dag, heb 2 uur reistijd per dag , 2 kleine kids in huis en heb ook nog tv series die ik download en wil volgen... Ik kan in ongeveer 2 uur tijd 50 pagina's lezen in het Engels... dat is toch niet heel traag?
pi_96763226
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:44 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
2 dagen? Dat lukt me niet, maar ik werk ook 8 uur per dag, heb 2 uur reistijd per dag , 2 kleine kids in huis en heb ook nog tv series die ik download en wil volgen... Ik kan in ongeveer 2 uur tijd 50 pagina's lezen in het Engels... dat is toch niet heel traag?
2 1/2 minuut per pagina vind ik niet erg snel hoor...
Maar 2 dagen is natuurlijk ook het weekend, ik heb daar ook niet echt tijd voor door de week :P
  vrijdag 13 mei 2011 @ 20:03:16 #122
56749 BlaZ
pi_96763879
De eerste drie boeken gingen overigens beduidend sneller als het vierde deel.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:18:13 #123
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96767840
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 20:03 schreef BlaZ het volgende:
De eerste drie boeken gingen overigens beduidend sneller als het vierde deel.
Logisch dat is het slechtste deel.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:10:37 #124
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96775065
Er zijn geen slechte delen in deze serie, foei. }:|
In deel 4 gebeurt juist hartstikke veel. Je moet tussen de regels door lezen, dan ontdek je dat dit een van de meest onthullende boeken van de serie is.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 12:05:50 #125
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96788529
Het minste deel dan.

Er staan zeker interessante revelaties in maar ook veel hoofdstukken waar ik me werkelijk doorheen moest worstelen.
pi_96790138
quote:
11s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 12:05 schreef JimmyJames het volgende:
Het minste deel dan.

Er staan zeker interessante revelaties in maar ook veel hoofdstukken waar ik me werkelijk doorheen moest worstelen.
Brienne brienne...
pi_96798878
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 13:04 schreef Fingon het volgende:

[..]

Brienne brienne...
al vond ik die stukken met die tweelingbroer ( ben zijn naam ff kwijt 8)7 ) af en toe wel grappig.
Kwam het eigenlijk voor dat je het verhaal vanuit zijn oogpunt volgde? Als dat zo was waren het zijn stukken die ik dan wel grappig vond :P
Edit: ik bedoelde natuurlijk Jaime Lannister. :P
SPOILER
  zaterdag 14 mei 2011 @ 17:38:46 #128
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96799782
Laat ze Tygo Gernandt maar casten voor Vargo Hoat , tegen de tijd dat ze boek 4 gaan verfilmen. :)

Dat wat in die spoiler staat vond ik inderdaad een twist van jewelste, maar wat hij voor die tijd over zichzelf peinst (of vertelde hij dat aan Brienne?) vond ik veel interessanter, dat gaf zijn personage/handelingen ineens veel meer verdieping.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 19:32:08 #129
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96803853
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:38 schreef Gwywen het volgende:
Laat ze Tygo Gernandt maar casten voor Vargo Hoat , tegen de tijd dat ze boek 4 gaan verfilmen. :)

Dat wat in die spoiler staat vond ik inderdaad een twist van jewelste, maar wat hij voor die tijd over zichzelf peinst (of vertelde hij dat aan Brienne?) vond ik veel interessanter, dat gaf zijn personage/handelingen ineens veel meer verdieping.
het maakte van zijn personage eigenlijk ineens het best doordachte en uitgewerkte personage wat er was, vond ik dan :) Waarmee hij qua interessantheid bij tyrion in de buurt kwam! :D
  zaterdag 14 mei 2011 @ 19:40:38 #130
51794 Rahl
pi_96804135
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 17:16 schreef eLiNSANIUM het volgende:

[..]

al vond ik die stukken met die tweelingbroer ( ben zijn naam ff kwijt 8)7 ) af en toe wel grappig.
Kwam het eigenlijk voor dat je het verhaal vanuit zijn oogpunt volgde? Als dat zo was waren het zijn stukken die ik dan wel grappig vond :P
Edit: ik bedoelde natuurlijk Jaime Lannister. :P
SPOILER
[u]Grove boekspoiler, dit. Beter even er bij zetten ;)[/u]

nm, boektopic ;p

[ Bericht 2% gewijzigd door Rahl op 14-05-2011 19:51:33 ]
last.fm
pi_96804260
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:50 schreef Fingon het volgende:
2 1/2 minuut per pagina vind ik niet erg snel hoor...
Maar 2 dagen is natuurlijk ook het weekend, ik heb daar ook niet echt tijd voor door de week :P
Ik ga toch eens timen, 2.5 minuten per pagina lijkt me ook wel traag. Maar ik lees op een ereader, die pagina's kan ik altijd wat lastig bijhouden omdat ik inzoom/uitzoom. Ik denk dat ik toch wel 1 pagina per minuut haal in een papieren boek van GRR Martin.

Althans, als de tv niet aanstaat, als mijn vrouw ondertussen tv kijkt zit ik soms per ongeluk een tv serie en een boek tegelijk te verwerken en daar zijn wij mannen niet zo goed in :P
pi_96806738
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 19:40 schreef Rahl het volgende:

[..]

[u]Grove boekspoiler, dit. Beter even er bij zetten ;)[/u]

nm, boektopic ;p
ow sorry, ik dacht dat we het hier zowieso over de boeken hadden, maar zal het er in de toekomst wel bij zetten :P (ik weet, zoals iedereen denk ik, wat het is om spoilers te lezen die je eigenlijk niet wou lezen)

ontopic. ik vind hem inderdaad een van de betere doordachte personages in de boeken, maar hij haalt het niet bij Tyrion :)
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:40:42 #133
51794 Rahl
pi_96806865
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:38 schreef eLiNSANIUM het volgende:

[..]

ow sorry, ik dacht dat we het hier zowieso over de boeken hadden, maar zal het er in de toekomst wel bij zetten :P (ik weet, zoals iedereen denk ik, wat het is om spoilers te lezen die je eigenlijk niet wou lezen)

ontopic. ik vind hem inderdaad een van de betere doordachte personages in de boeken, maar hij haalt het niet bij Tyrion :)
hehe naja hier is het niet erg om boekspoilers in de tags te zetten, maar in het serietopic is het wat kwalijker, mijns inziens
last.fm
  zaterdag 14 mei 2011 @ 23:21:19 #134
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96817633
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 19:32 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

het maakte van zijn personage eigenlijk ineens het best doordachte en uitgewerkte personage wat er was, vond ik dan :) Waarmee hij qua interessantheid bij tyrion in de buurt kwam! :D
Absoluut, en dat vind ik dan ook het geniale van deze serie. Er zijn geen goeien en slechten, er zijn alleen grijze personages.
SPOILER
  zondag 15 mei 2011 @ 00:10:42 #135
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96820987
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 23:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Absoluut, en dat vind ik dan ook het geniale van deze serie. Er zijn geen goeien en slechten, er zijn alleen grijze personages.
SPOILER
Er zijn trouwens wel saaie personages en boeiende, en Jamie is echt zwaar interessant geworden! En om nou te zeggen dat er geen slechte zijn? :P Zo iemand als Gregor Clegane was niet heel erg grijs hoor ;)

Ik ben heel erg benieuwd hoe alles uiteindelijk gaat samenkomen :D want er is zo veel gehint maar er moet nog zo veel uitkomen in de laatste twee delen, ik kan me tot dusver nog steeds niet indenken dat hij nie besluit dat er nog 2 boeken meer bij moeten...

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door Frag_adder op 15-05-2011 00:18:54 ]
pi_96828407
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 00:10 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Er zijn trouwens wel saaie personages en boeiende, en Jamie is echt zwaar interessant geworden! En om nou te zeggen dat er geen slechte zijn? :P Zo iemand als Gregor Clegane was niet heel erg grijs hoor ;)

Ik ben heel erg benieuwd hoe alles uiteindelijk gaat samenkomen :D want er is zo veel gehint maar er moet nog zo veel uitkomen in de laatste twee delen, ik kan me tot dusver nog steeds niet indenken dat hij nie besluit dat er nog 2 boeken meer bij moeten...

SPOILER

Let op, lees dit NIET wanneer je deel 3/4 nog niet gelezen hebt!

SPOILER
  zondag 15 mei 2011 @ 10:30:36 #137
51794 Rahl
pi_96829115
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 09:45 schreef eLiNSANIUM het volgende:

[..]

Let op, lees dit NIET wanneer je deel 3/4 nog niet gelezen hebt!

SPOILER
SPOILER: lot van Jon Snow in het laatste boek
last.fm
  zondag 15 mei 2011 @ 12:00:57 #138
270082 Arctura
Zoiby want go outside!
pi_96831465
Een paar dingen die ik me echt afvraag zijn het lot van Brienne en Pod, ik vind Brienne echt helemaal geweldig. Jaime ook, trouwens. Ik denk ook dat..

SPOILER: Jaime, Cersei, Gregor
SPOILER: Jon, Melisandre
SPOILER: Jaqen, Arya
Kan niet wachten. Aargh.
pi_96831774
A die spoilers .. even een topic unfollow tot ik feast for crows uitheb
  zondag 15 mei 2011 @ 12:22:09 #140
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96832015
quote:
7s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:00 schreef Arctura het volgende:
Een paar dingen die ik me echt afvraag zijn het lot van Brienne en Pod, ik vind Brienne echt helemaal geweldig. Jaime ook, trouwens. Ik denk ook dat..

Kan niet wachten. Aargh.
SPOILER: Jaqen
  zondag 15 mei 2011 @ 12:23:27 #141
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96832057
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:12 schreef Young_David het volgende:
A die spoilers .. even een topic unfollow tot ik feast for crows uitheb
je hoeft ze niet te lezen ;)
pi_96841671
Nice, Barristan the Bold wordt een POV in aDwD :D
Superbenieuwd wat voor interessant hij allemaal over Rhaegar en Aerys en Sword of Morning etc te vertellen heeft :).
http://grrm.livejournal.com/214832.html
  zondag 15 mei 2011 @ 21:06:02 #143
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96857178
quote:
Kan niet wachten. Aargh.
SPOILER: Jon
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 15:45 schreef Fingon het volgende:
Nice, Barristan the Bold wordt een POV in aDwD :D
Superbenieuwd wat voor interessant hij allemaal over Rhaegar en Aerys en Sword of Morning etc te vertellen heeft :).
http://grrm.livejournal.com/214832.html
Ha, dat is nou eens mooi nieuws. Hij zal inderdaad met de nodige achtergrondinformatie kunnen komen. Misschien komen we eindelijk eens wat meer te weten over de tragedie van Summerhall
  zondag 15 mei 2011 @ 21:24:16 #144
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96858570
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

SPOILER: Jon
[..]

Ha, dat is nou eens mooi nieuws. Hij zal inderdaad met de nodige achtergrondinformatie kunnen komen. Misschien komen we eindelijk eens wat meer te weten over de tragedie van Summerhall
SPOILER: vraag
pi_96861945
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:24 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

SPOILER: vraag
Dat wordt wel vaker gezegd, het begint al met Aegon the Conqueror die 2 zusjes als echtgenotes had, opeenvolgend deden anderen dat ook.
Ook Egg(Aegon V the Unlikely) had 2 vrouwen als ik het goed heb, 1 Dornish en 1 zusje. 1 van zijn dochters is ook weer getrouwd met de overgrootvader van Robert Baratheon, vandaar dat hij ook koning werd.
pi_96863473
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:23 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

je hoeft ze niet te lezen ;)
Eva hoefde de appel ook niet te eten, maarja ... verleiding he
  zondag 15 mei 2011 @ 22:36:13 #147
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_96864134
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:08 schreef Fingon het volgende:

[..]
spoilers
in spoilertag aub :)
pi_96868189
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:36 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

in spoilertag aub :)
Niks spoilers aan, alleen maar achtergrond informatie..., zit alleen overal verstopt in de boeken
  maandag 16 mei 2011 @ 11:53:41 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96880275
Dat vind ik juist het geniale aan deze boeken, al die info tussen de regels door. Als je goed leest zie je een heleboel gebeurtenissen al van verre aankomen.
  donderdag 19 mei 2011 @ 17:59:50 #150
304846 Cocu
Wie anders?
pi_97039454
quote:

Kan niet wachten. Aargh.
Interessante theorie over Jaime.

SPOILER: Tyrion, Jaime
SPOILER: Brienne

[ Bericht 0% gewijzigd door Cocu op 20-05-2011 14:02:39 ]
  donderdag 19 mei 2011 @ 20:31:21 #151
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97046493
Het is Jaime, niet Jamie. }:|

SPOILER: Cersei, Jaime
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:14:23 #152
318507 Jester65
Stay frosty
pi_97067178
A Dance with Dragons is nu écht af:
http://grrm.livejournal.com/217066.html

Mooi om te lezen dat dit deel wordt gedomineerd door Tyrion, Dany en Jon Snow. :9~

De naam van het volgende deel is ook al bekend: The Winds of Winter.
pi_97069059
Ja die blog post is wel interessant om te lezen.
De titels van de volgende boeken zijn al eeuwen bekend ;) De volgende heet The Winds of Winter heten, en de voorlopige titel van de laatste is A Dream of Spring. Kan allemaal nog veranderen, natuurlijk. Wie weet komt er nog een extra boek bij.

Leukste aan de blog post is, is dat we nu eindelijk de volledige point-of-view list bij elkaar kunnen puzzelen. Het zijn er echt ziek veel, maargoed. Game of thrones had er 8, Clash of Kings had er 9, Storm of Swords had er 11, Feast for Crows had er 12, en Dance with Dragons gaat er 16 hebben . (prologue en epilogues niet meegerekend hier). De meeste hiervan zullen waarschijnlijk maar 2 of 3 hoofdstukken hebben. Vooral omdat 35 van de 73 chapters blijkbaar Jon, Tyrion en Dany als PoV hebben. Er blijven voor de overige 13 PoV's dus nog maar 38 hoofdstukken te verdelen, of te wel ongeveer 3 per PoV.

De volledige PoV list valt dus ook op te maken uit de de blog post. Ik zal m hier ff posten:

SPOILER
  vrijdag 20 mei 2011 @ 14:07:08 #154
304846 Cocu
Wie anders?
pi_97073893
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 20:31 schreef Gwywen het volgende:
Het is Jaime, niet Jamie. }:|

SPOILER: Cersei, Jaime
Je hebt helemaal gelijk, heb het al ge edit ;)

SPOILER: POV
pi_97079104
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 14:07 schreef Cocu het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, heb het al ge edit ;)

SPOILER: POV
SPOILER
pi_97087311
Wat je in je post zegt Fingon is niet helemaal waar. Volgens GRRM loopt Dance with dragons parallel aan feast for crows tot ongeveer halverwege het boek. De rest is er voorbij.

Al met al wordt het een vrij ingewikkelde tijdlijn.. maar het was sowieso al vaag in Feast for Crows omdat de Ironborn hoofdstukken bijvoorbeeld echt al gebeuren halverwege storm of swords. Dus hoe hij dit allemaal weer gelijk gaat trekken, geen idee :p
pi_97088515
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:26 schreef Daerion het volgende:
Wat je in je post zegt Fingon is niet helemaal waar. Volgens GRRM loopt Dance with dragons parallel aan feast for crows tot ongeveer halverwege het boek. De rest is er voorbij.

Al met al wordt het een vrij ingewikkelde tijdlijn.. maar het was sowieso al vaag in Feast for Crows omdat de Ironborn hoofdstukken bijvoorbeeld echt al gebeuren halverwege storm of swords. Dus hoe hij dit allemaal weer gelijk gaat trekken, geen idee :p
Ja inderdaad.
Maargoed, er zijn wel sites te vinden waar de POV's precies op chronologische volgorde staan, ik denk dat dat een nieuw projectje wordt nadat ik aDwD voor het eerst heb uitgelezen :P
  vrijdag 20 mei 2011 @ 22:30:23 #158
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97098131
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:07 schreef Daerion het volgende:
De volledige PoV list valt dus ook op te maken uit de de blog post. Ik zal m hier ff posten:

SPOILER
*O*

In zijn blog staat o.a.
quote:
Tyrion, Dany, Jon and Jon Snow (...) dominate A DANCE WITH DRAGONS. Out of 73 chapters, 35 concern their exploits; sixteen viewpoints, aye, but just three of them make up almost half of the book.

The next largest chunk o' chapters belongs to an old POV character who has been missing for a couple of books, but now returns to us... rather the worse for wear.
Wie zou hij daarmee bedoelen?
Davos?
pi_97098607
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:30 schreef Gwywen het volgende:

[..]

*O*

In zijn blog staat o.a.

[..]

Wie zou hij daarmee bedoelen?
Davos?
Couple of books lijkt mij in ieder geval 2 boeken betekenen, tenzij het aSoS die in twee delen is gesplitst ook als aparte boeken rekent.
Lijkt me duidelijk dat dat Theon wordt die zat alleen in aCoK en met ''worse for wear'' weten we wel wat dat betekent voor hem })

Al hoop ik ook wel op Davos, ben echt ontzettend benieuwd wat er aan de hand is in White Harbor.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 22:41:12 #160
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97098801
Theon zit er sowieso in, dat is wat mij betreft geen verrassing meer. Ik heb al een spoilerhoofdstuk van Theon gelezen.

SPOILER
pi_97098929
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:41 schreef Gwywen het volgende:
Theon zit er sowieso in, dat is wat mij betreft geen verrassing meer. Ik heb al een spoilerhoofdstuk van Theon gelezen.

SPOILER
Niet onwaarschijnlijk dat GRRM zelf al vergeten was dat hij dat had gezegd :P
  zondag 22 mei 2011 @ 10:05:49 #162
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97146501
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 22:41 schreef Gwywen het volgende:

SPOILER
SPOILER
pi_97146875
Hier lijstje van Westeros.org:
SPOILER
  maandag 23 mei 2011 @ 11:09:17 #164
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97191505
Is iemand trouwens opgevallen dat Doreah het over Gerion Lannister had, toen ze met Viserys in bad zat (afl. 4)?
  zondag 29 mei 2011 @ 23:25:56 #165
277821 pugehenis
keytar hero
pi_97479169
Ben na het zien van de serie van plan om het eerste of de eerste 2 boeken te kopen voor op vakantie. Ik neem aan dat dit het eerste deel is?

Wel een mooie cover dan, met die acteur erop.
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
pi_97479271
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 23:25 schreef pugehenis het volgende:
Ben na het zien van de serie van plan om het eerste of de eerste 2 boeken te kopen voor op vakantie. Ik neem aan dat dit het eerste deel is?
[ afbeelding ]

Wel een mooie cover dan, met die acteur erop.
Correct, het tweede deel heet A Clash of Kings.
  maandag 30 mei 2011 @ 11:14:02 #167
277821 pugehenis
keytar hero
pi_97489264
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 23:28 schreef Fingon het volgende:

[..]

Correct, het tweede deel heet A Clash of Kings.
Oh op die manier, ik dacht dat A game of thrones de overlappende titel was ;)
  maandag 30 mei 2011 @ 11:15:23 #168
318507 Jester65
Stay frosty
pi_97489296
A Song of Ice and Fire is de overkoepelende titel.
pi_97498126
Voor de Nederlandse lezers: de vertaling van het nieuwe boek zal helaas weer in twee delen gesplitst worden. Deel één verschijnt in november, deel twee in februari 2012. Ik moet zeggen dat ze dit keer wel redelijk rap zijn, duurde met AFFC toch iets langer.
pi_97499212
November 2011, daar kan ik mee leven.
  maandag 30 mei 2011 @ 18:22:05 #171
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_97504824
Dat wordt dus de Amerikaanse release voor mij als ze hem gaan splitsen.
pi_97506924
dat andere deel wat ze hadden gesplitst had ik ook in 1 boek gelezen, in het NL. Ik weet niet of dit dan een andere uitgever zou zijn ofzo. Ik heb ze gelezen van de bieb. (ja ik weet het, ik moet me schamen dat ik de boeken nog niet heb gekocht)
pi_97519387
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:10 schreef eLiNSANIUM het volgende:
dat andere deel wat ze hadden gesplitst had ik ook in 1 boek gelezen, in het NL. Ik weet niet of dit dan een andere uitgever zou zijn ofzo. Ik heb ze gelezen van de bieb. (ja ik weet het, ik moet me schamen dat ik de boeken nog niet heb gekocht)
Ik denk dat je je dat niet meer goed herinnert, het boek is absoluut nooit in 1 deel uitgebracht. Misschien dat je bieb een of andere knutselaar had die de boeken samen heeft gebonden? (Uitgever is iig nooit veranderd, altijd Luijtingh geweest)
pi_97522806
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 22:47 schreef Nagil het volgende:

[..]

Ik denk dat je je dat niet meer goed herinnert, het boek is absoluut nooit in 1 deel uitgebracht. Misschien dat je bieb een of andere knutselaar had die de boeken samen heeft gebonden? (Uitgever is iig nooit veranderd, altijd Luijtingh geweest)
Precies, 1 en 2...
Blij dat ik hierin nooit begonnen ben in het Nederlands, ik heb wel eens een stukje gelezen in de boekenwinkel en dat was altijd tenenkrommend :P.
pi_97524505
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 23:48 schreef Fingon het volgende:

[..]

Precies, 1 en 2...
Blij dat ik hierin nooit begonnen ben in het Nederlands, ik heb wel eens een stukje gelezen in de boekenwinkel en dat was altijd tenenkrommend :P.
ik ben begonnen met de Nederlandse versies en daarna overgeschakeld naar het Engels (als je 5 jaar op een boek moet wachten, dan zijn die 6 maanden op de vertaling toch net iets teveel!). Ik vond de boeken altijd erg goed vertaald, echt niks op aan te merken. Het leukste is nog hoe ze the Late Lord Frey hebben vertaald, heer Frey Laat! ^O^
  Moderator / Redactie FP dinsdag 31 mei 2011 @ 00:29:20 #176
Rawr
pi_97524560
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 00:28 schreef Nagil het volgende:
Het leukste is nog hoe ze the Late Lord Frey hebben vertaald, heer Frey Laat! ^O^
Ja, dat grapje vond ik ook erg mooi :D

Wordt "the late" echter niet ook gebruikt voor "de pas overledene" ? :P
pi_97524612
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 00:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]

Ja, dat grapje vond ik ook erg mooi :D

Wordt "the late" echter niet ook gebruikt voor "de pas overledene" ? :P
haha ja dat klopt, maar dat kan je van die ouwe zak nou niet bepaald zeggen, dus nog een verbetering in het Nederlands ook!
  Moderator / Redactie FP dinsdag 31 mei 2011 @ 00:48:58 #178
Rawr
pi_97525296
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 00:30 schreef Nagil het volgende:

[..]

haha ja dat klopt, maar dat kan je van die ouwe zak nou niet bepaald zeggen, dus nog een verbetering in het Nederlands ook!
Idd, die ouwe kwijlerd vindt het leven nog veel te leuk _O-
pi_97531712
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 22:47 schreef Nagil het volgende:

[..]

je hebt gelijk... ik had het ff nagezocht en het zijn inderdaad 2 boeken, 3a en 3b.

Ik ben van plan de boeken te kopen, maar weet nou niet of ik ze in het Engels wil kopen of in het NL. Ik heb ze wel al gelezen in het NL. Aangezien ik nog met een andere serie bezig ben, maakt de release datum van boek 5 niet zo veel uit, ik haal die datum(s) toch niet, aangezien ik ook eerst boek 1 t/m 4 wil herlezen, voor ik aan deel 5 begin. (ik ben niet zo'n supersnelle lezer, en kan vaak maar 1 tot 2 uur per dag lezen, dus ben ik hier nog wel even mee bezig)
  dinsdag 31 mei 2011 @ 10:45:44 #180
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97531998
Ik ga deel 5 in het Engels kopen. Normaliter kan ik wel geduld opbrengen, maar nu kan ik echt niet wachten.
Ik hecht toch al niet zo aan gelijke kaften met boekenseries dus aangezien ik van deel 1 de lelijke paperbackversie heb, delen 2-3 de mooie hardcover en deel 4 de grote hardcover, past daar best een Engelstalige deel 5 bij in het toch al onooglijke rijtje.

Ik heb de boeken al zo vaak gelezen dat ik het wel aandurf in het Engels. Scheelt bovendien in tempo, ik lees in het NL veel te snel (heb al meerdere vakanties gehad waarin ik na een week door m'n leesvoer heen was ;( ).
pi_97532380
Ik denk dat ik erachter ben wat er met 'The red wedding' bedoelt wordt ... shiiiiiiiiiit
  dinsdag 31 mei 2011 @ 11:08:01 #182
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97532629
Weet je, iedereen is daar zo vreselijk ontzet over, maar ik had dat gevoel helemaal niet zo.
Ik vond
SPOILER
pi_97534821
Ja maar
SPOILER
En nu niet verder lopen spoileren, ik lees niet zo snel :P
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:21:34 #184
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97633982
Ik zit te twijfelen welke versie van Dance ik zal bestellen.
Deze

of deze

Welke vinden jullie mooier? Prijs maakt niet uit en is allebei hardcover.
pi_97634211
Ik vind de eerste mooier, maar de tweede past beter bij de paperback boekjes die ik nu van de andere boeken heb.
Album top 100 2024
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:41:52 #186
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97634775
Ik heb allemaal verschillende, verschillende groottes ook, paperback en hardback door elkaar 8)7
Ben nooit zo secuur met series dat 't allemaal dezelfde moeten zijn.
pi_97635196
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:21 schreef Gwywen het volgende:
Deze
[ afbeelding ]

of deze
[ afbeelding ]

Ik vind het wel jammer ,eerst zou deze cover komen en die past perfect bij m'n andere 4 hardcovers
:(
pi_97635466
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:51 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik vind het wel jammer ,eerst zou deze cover komen en die past perfect bij m'n andere 4 hardcovers
[ afbeelding ]:(
Bij bookdepository verkopen ze hem wel:
http://www.bookdepository(...)Martin/9780553801477

Volgens mij zijn die andere twee van Engelse publishers?
Album top 100 2024
pi_97635705
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:56 schreef Felagund het volgende:

[..]

Bij bookdepository verkopen ze hem wel:
http://www.bookdepository(...)Martin/9780553801477

Volgens mij zijn die andere twee van Engelse publishers?
Dat dacht ik ook, maar als je op amazon kijkt bij die ISBN krijg je de eerste cover van Gwywen, en amazon vertrouw ik meer voor up-to-date zijn dan de bookdepository :(
  donderdag 2 juni 2011 @ 22:26:08 #190
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97636857
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:21 schreef Gwywen het volgende:
Deze
[ afbeelding ]

of deze
[ afbeelding ]

ik vind de 2e mooier, maar die passen niet bij mijn paperbacks :)
  vrijdag 3 juni 2011 @ 01:34:03 #191
51794 Rahl
pi_97644919
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:51 schreef Fingon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]:(
Leuk dat ze er nu al New York Times besteller op zetten :D
last.fm
pi_97647746
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 01:34 schreef Rahl het volgende:

[..]

Leuk dat ze er nu al New York Times besteller op zetten :D
Die cover is ook al 4 jaar oud ofzo :P
Nja, hij IS met pre-order al een bestseller dus gelijk hebben ze wel :P
  Moderator vrijdag 3 juni 2011 @ 08:02:07 #193
9859 crew  Karina
Woman
pi_97647775
Ik vind de serie steengoed, ik denk dat ik de boeken ook ga kopen, voor als ik vakantie heb. Duurt nog wel even, maar dan heb ik ze in ieder geval bijtijds in huis.

Bij bol.com zie ik een box-set van de 4 boeken voor 27 euro. Ik denk dat ik die gewoon neem. Geen geld.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_97737289
Amerikaanse versie:

Engelse versie:

Alle andere plaatjes die je vindt zullen niet kloppen.
pi_97743202
Dan ben ik benieuwd wat ik binnenkrijg, ik heb deze besteld:
http://www.bookdepository(...)A-Dance-with-Dragons
pi_97745346
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:05 schreef Young_David het volgende:
Dan ben ik benieuwd wat ik binnenkrijg, ik heb deze besteld:
http://www.bookdepository(...)A-Dance-with-Dragons
Dan krijg je de Engelse versie, de cover met het zwaard was namelijk de vorige versie van de Engelse hardback.
pi_97748786
Dikke prima
  zondag 5 juni 2011 @ 19:30:31 #198
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97750764
ach ik ben die week van het uitkomen op vakantie in engeland, daar zou ik de engelse versie toch wel in een boekhandel moeten kunnen vinden :D
pi_97751414
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:30 schreef Frag_adder het volgende:
ach ik ben die week van het uitkomen op vakantie in engeland, daar zou ik de engelse versie toch wel in een boekhandel moeten kunnen vinden :D
Als ie al niet uitverkocht is :P
  zondag 5 juni 2011 @ 22:54:33 #200
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97764028
Hehe, alleen daarom al ga ik hem mooi pre-orderen.
pi_97774202
I download 'm gewoon van amazon.
  maandag 6 juni 2011 @ 10:26:20 #202
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97777156
En dan ga je 'm uitprinten? :P
  maandag 6 juni 2011 @ 17:21:50 #203
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97793309
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 19:41 schreef Fingon het volgende:

[..]

Als ie al niet uitverkocht is :P
dan ga ik heel erg balen :P
pi_97793631
Ik heb hem ook besteld, maar ik betwijfel of ik hem meteen binnen heb.
Waarschijnlijk zal ik hem stiekem illegaal downloaden omdat ik niet kan wachten, zeker omdat ik wanneer hij uitkomt een lui receptionistenbaantje achter een computer heb :P.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 00:29:17 #205
25034 neilpad
Changry!
pi_97822023
Ben maar weer aan een reread begonnen, loop nu nog wat achter op de serie, maar ik kwam wel iets grappigs tegen. De TV scene waarin Tywin wordt geïntroduceerd als hij dat hert aan het villen is en Jaime komt binnen, zit volgens mij niet in het boek. Maar in een hoofdstuk van Jon vertelt Sam aan hem dat zijn vader hem voor het blok had gezet (take the black of 'accident' ) terwijl z'n pa een hert aan het villen was.

Overigens vraag ik me af of de paperback tegelijk wordt uitgebracht als de hardcover?
Hier geeft ie alleen nog aan dat het 300+ dagen duurt http://www.bookdepository(...)Martin/9780002247405
Ik heb tot nu toe alle paperbacks van Harper/Collins...
pi_97824315
Ik heb 'm net besteld bij Amazon dus. Kindle versie kost krap 14 dollar. En die staat dus op 12 juli gewoon op mijn iPad als ik Kindle start.
pi_97831046
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 00:29 schreef neilpad het volgende:
Overigens vraag ik me af of de paperback tegelijk wordt uitgebracht als de hardcover?
Paperbacks komen altijd later, als je per se een paperback wil zal je een jaar moeten wachten.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 11:40:19 #208
25034 neilpad
Changry!
pi_97832790
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 10:39 schreef Young_David het volgende:

[..]

Paperbacks komen altijd later, als je per se een paperback wil zal je een jaar moeten wachten.
Een jaar :o .
Dat gaat hem dan zeker niet worden. Misschien maar even alle hardcovers bestellen, netjes voor in de boekenkast. Mijn paperbacks zien er momenteel niet al te florissant uit na talloze vakanties ed, ze hebben alleen wel sentimentele waarde :@ .
  dinsdag 7 juni 2011 @ 11:55:26 #209
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97833253
De mijne staan vol aantekeningen in de kantlijn, die doe ik echt nooit meer weg :+
pi_97833320
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 11:55 schreef Gwywen het volgende:
De mijne staan vol aantekeningen in de kantlijn, die doe ik echt nooit meer weg :+
Lol, wat schrijf je er dan zoal in?
Album top 100 2024
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:59:01 #211
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97905454
Mwah, van alles, dingen onderstreept die later waarschijnlijk van belang worden omdat ze net iets uit de toon vallen in een reeks opmerkingen, rijtjes met mogelijke namen als er vaag naar een of ander persoon wordt gerefereerd, of kattebelletjes in de kantlijn als "Dit zei Pycelle in boek 1 ook zie pag. 273" en zo.

Je kunt Dance trouwens winnen, als je de meest onwaarschijnlijke plotwending kunt bedenken:
quote:
Just tweet your answer to the question What is the most unexpected plot development in George R.R. Martin's A Dance With Dragons? with the hashtag #adwdcontest. For example:

"Eddard Stark comes back from dead as most honorable zombie ever. #adwdcontest"

The funniest ten entries (as judged by Gene and myself) win a copy of A Dance With Dragons, and the very funniest one of all also wins a boxed set of the first four books! To qualify your entry must be tweeted no later than Friday, June 17. You may tweet as often as you want, but can't win more than once. The winning entries will be posted to our blog, and Random House will send the winning books out on or before the book's release day, July 12.

(If you haven't read all six trillion pages of the first four books, you might want to avoid looking at the entries on Twitter, as many will doubtless include spoilers)
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:03:14 #212
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97905820
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:59 schreef Gwywen het volgende:
Mwah, van alles, dingen onderstreept die later waarschijnlijk van belang worden omdat ze net iets uit de toon vallen in een reeks opmerkingen, rijtjes met mogelijke namen als er vaag naar een of ander persoon wordt gerefereerd, of kattebelletjes in de kantlijn als "Dit zei Pycelle in boek 1 ook zie pag. 273" en zo.

Je kunt Dance trouwens winnen, als je de meest onwaarschijnlijke plotwending kunt bedenken:

[..]

wow jij maakt gewoon aantekeningen terwijl je leest :D dat zou nou echt nooit in mij opkomen. Ik merk dat ik voor GRRM vaak net wat te skimmend lees. Ik lees vaak in een hoog tempo terwijl GRRM vaak veel hint in de details, die ik dus doorgaans keihard mis :)

Maar wel cool, zou je eens een foto willen maken van dat soort aantekeningen? ik ben nieuwsgierig! :D
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:11:45 #213
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97906424
Nieuwsgierig naar m'n bevindingen? :P

woensdag 8 juni 2011 @ 21:13:53 #214
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97906612
Jammer dat je niet hebt afgeleid wie de moerasbewoner is, dat moet toch Howard Reed (in het engels dan) zijn :) maar ja ik was nieuwsgierig, dankjewel voor je snelle respons! :*
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:22:03 #215
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97907373
Howland Reed werd op de vorige pagina vermeld, dus die had ik daar al opgeschreven :P
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:25:26 #216
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97907656
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:22 schreef Gwywen het volgende:
Howland Reed werd op de vorige pagina vermeld, dus die had ik daar al opgeschreven :P
Zo goed is mijn fotografisch geheugen niet toen ik je boek even jatte :P
Grappig ook die tabs die je erin duwt, doe je dit bij andere boeken series ook? :D
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:33:22 #217
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97908248
Nee, alleen bij deze serie. Ik vind het leuk om bijv. van alle boeken alleen de Tyrionhoofdstukken achter elkaar door te lezen.
Als ik er zo over nadenk heb ik de hele serie echt al zeven keer of zo gelezen :@
Ik lijk wel verslaafd.

En dan te bedenken dat ik boek 1 in een opwelling had gekocht zonder dat ik ooit van die hele serie had gehoord, en het daarna ruim een jaar ongelezen in m'n boekenkast heeft gestaan. :D
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:36:57 #218
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97908485
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:33 schreef Gwywen het volgende:
Nee, alleen bij deze serie. Ik vind het leuk om bijv. van alle boeken alleen de Tyrionhoofdstukken achter elkaar door te lezen.
Als ik er zo over nadenk heb ik de hele serie echt al zeven keer of zo gelezen :@
Ik lijk wel verslaafd.

En dan te bedenken dat ik boek 1 in een opwelling had gekocht zonder dat ik ooit van die hele serie had gehoord, en het daarna ruim een jaar ongelezen in m'n boekenkast heeft gestaan. :D
ach als ik dat zo hoor heb je dat meer dan genoeg ingehaald nu :D Ik heb het probleem met tyrion hoofdstukken dat ik een boek altijd pas na een hoofdstuk neerleg, maar als ik dan een tyrion tegenkom ik er nog altijd eentje extra lees :@

Grappig, maar ik moet zeggen dat ik maar weinig / geen series ken waar eigenlijk zo veel gehint word wat dan ook nog daadwerkelijk terug komt dus het heeft wel zin :)
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:45:05 #219
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97909091
Ik vind al dat gehint een van de sterkste punten van deze serie (en de onverwachte plotwendingen). Bij elke reread zie ik weer dingen die me eerder ontgaan zijn.
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:03:03 #220
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97910403
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:45 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind al dat gehint een van de sterkste punten van deze serie (en de onverwachte plotwendingen). Bij elke reread zie ik weer dingen die me eerder ontgaan zijn.
dat ken ik, alleen heb ik het geduld niet deze serie zo vaak te lezen :$ ik heb te weinig tijd en lees nog meer. Ik ben nu halverwege een 3e maar dat ga ik niet redden voor boek 5 :D
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:47:06 #221
318507 Jester65
Stay frosty
pi_97914293
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:03 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

wow jij maakt gewoon aantekeningen terwijl je leest :D dat zou nou echt nooit in mij opkomen. Ik merk dat ik voor GRRM vaak net wat te skimmend lees. Ik lees vaak in een hoog tempo terwijl GRRM vaak veel hint in de details, die ik dus doorgaans keihard mis :)

Ik heb hetzelfde, ik lees de boeken nu voor de derde keer denk ik, en ik lees weer te snel, merk ik. En aan aantekeningen hoef ik al helemaal niet te denken. Respect voor Gwywen hoor, dat je er zo diep induikt. Ben je ze nu weer aan het lezen?
  woensdag 8 juni 2011 @ 22:53:44 #222
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97914749
Nee, ik heb ze in het najaar nog allemaal gelezen. Ik lees boek 1 nu heel langzaam, ongeveer gelijk op met de TV serie.
Ik lees ook andere boeken hoor ;) . Ben wel altijd in meerdere boeken tegelijk bezig.
pi_97919355
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:11 schreef Gwywen het volgende:

[ afbeelding ]
Nu weet ik zeker dat ik het boek nooit in het Nederlands zou lezen :P
Jij bent het zonnetje!!!
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:28:00 #224
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97928164
Omdat? De namen?
Dat had van mij nl. ook niet gehoeven. Namen vertalen, zo iets overbodigs.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:54:27 #225
318507 Jester65
Stay frosty
pi_97929037
Dit is uit Een Storm van Zwaarden, toch?
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 juni 2011 @ 11:28:45 #226
Rawr
pi_97930249
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:28 schreef Gwywen het volgende:
Omdat? De namen?
Dat had van mij nl. ook niet gehoeven. Namen vertalen, zo iets overbodigs.
Uhu, of namen iets anders opschrijven dan het origineel (daar heeft de vertaler van de boeken van Feist nogal een handje van, even 2 letters omwisselen...) voorbeeld:
- origineel: Borat.
- vertaald: Barut.

:')
  donderdag 9 juni 2011 @ 11:47:51 #227
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97930911
Ja, en waarom heet Rand Al'Tor in het Nederlands Rhand Altor, ook zo'n onzinvertaling. (Wheel of time)
Van mij hoeft dat dus écht niet, namen vertalen. Zeker de bastaardnamen uit deze serie niet; Snow, Waters, Sand, wat een onzin, zelfs als je geen woord Engels kunt snap je die nog.
Alle namen die op "-ly" eindigen heeft de vertaler in "-ling" veranderd, vond ik ook vrij overbodig.
Hoewel die beslissing misschien met sluikreclame te maken had. ;)
pi_97931200
De namenvertalingen snap ik op zich nog wel, maar ik irriteer me nu al aan "De stormheer" en "de ridder der schedels". Het klinkt niet goed voor mij in mijn oren.

Ik ben zelf net met boek 2 begonnen, met een nieuw POV karatker ten opzichte van boek 1:
SPOILER
Album top 100 2024
  donderdag 9 juni 2011 @ 12:07:32 #229
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_97931642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 11:55 schreef Felagund het volgende:
De namenvertalingen snap ik op zich nog wel, maar ik irriteer me nu al aan "De stormheer" en "de ridder der schedels". Het klinkt niet goed voor mij in mijn oren.

"schrikwolf" :') klinkt ook niet. Maar ja namen vertalen hoeft niet echt van mij :)
  Moderator donderdag 9 juni 2011 @ 12:08:26 #230
9859 crew  Karina
Woman
pi_97931671
Boeken komen vandaag binnen *O* Misschien van het weekend al vast wat lezen.
niet zo tof doen
  Moderator / Redactie FP donderdag 9 juni 2011 @ 12:34:30 #231
Rawr
pi_97932508
quote:

Ik ben zelf net met boek 2 begonnen, met een nieuw POV karatker ten opzichte van boek 1:
SPOILER
Mwa, Stormheer heeft wel wat vind ik :)
  donderdag 9 juni 2011 @ 16:34:51 #232
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_97942531
Nog maar bijna één maand voordat ie uitkomt *O*

Volgende week maar eens mijn bestelling plaatsen.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 00:25:20 #233
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97965618
quote:

SPOILER
SPOILER
  zaterdag 11 juni 2011 @ 23:06:10 #234
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_98044852
Wat ik me vannacht :') ineens afvroeg over Littlefinger: was zijn doel wel de Lannisters op te zetten tegen de Starks? Dat liep toch alleen maar uit de hand omdat Bran uit het raam was geduwd en Cat daar de Lannisters van verdacht? Daarna werd het ineens menens tussen die twee families.
Ik denk dat dat een bijkomstigheid was waar LF geen rekening mee had gehouden maar die wel in zijn straatje paste.
Ik ben dus heel benieuwd wat LF écht van plan was.
  Moderator zaterdag 11 juni 2011 @ 23:14:41 #235
9859 crew  Karina
Woman
pi_98045335
Vanmiddag met het eerste boek begonnen, ik doe maar rustig aan, want ik ben nogal een snelle lezer, maar dan mis je misschien iets. Het leest wel lekker weg vind ik.
niet zo tof doen
pi_98046025
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 23:14 schreef Karina het volgende:
Vanmiddag met het eerste boek begonnen, ik doe maar rustig aan, want ik ben nogal een snelle lezer, maar dan mis je misschien iets. Het leest wel lekker weg vind ik.
Het eerste boek moest ik even inkomen, al weet ik niet meer hoe ik ooit op deze serie gekomen ben.
Volgens mij heb ik eerst op m'n pc de e-boeken gelezen, maar nu heb ik alles hardcover, dat is toch iets fijner.
  zondag 12 juni 2011 @ 01:37:59 #237
56749 BlaZ
pi_98051633
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 23:26 schreef Fingon het volgende:

[..]

Het eerste boek moest ik even inkomen, al weet ik niet meer hoe ik ooit op deze serie gekomen ben.
Volgens mij heb ik eerst op m'n pc de e-boeken gelezen, maar nu heb ik alles hardcover, dat is toch iets fijner.
2de en 3rde boek had ik het snelst uit. Als je er eenmaal inzit.... Eerst boek is toch wel eerst pagina of 250 waar niet veel gebeurd.
pi_98089045
Ik ben de hele serie aan het herlezen. Het is opvallend hoeveel ik vergeten was :D
pi_98093094
Eindelijk boek 3 uit. Kan nu verder met Feast for Crows ... alleen zo jammer dat een karakters daar niet in voor komt. Gelukkig is Dance with Dragons gepreordered
pi_98170758
Als je de TV serie zo ziet ben ik echt blij dat Joffrey 't loodje gaat leggen :').
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:16:30 #241
51794 Rahl
pi_98171171
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:09 schreef Rumille het volgende:
Als je de TV serie zo ziet ben ik echt blij dat Joffrey 't loodje gaat leggen :').
kan niet wachten em te zien choken met zn plofkop :(
last.fm
pi_98171429
Ik ga even dit topic niet meer volgen. Voor ik nog meer spoilers tegenkom.

SPOILER
Album top 100 2024
pi_98171581
ADWD toch maar even gepre-ordered nog een maandje *O*
pi_98173405
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:23 schreef neilpad het volgende:
ADWD toch maar even gepre-ordered nog een maandje *O*
We moeten een countdouwn hebben :D
pi_98199576
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:09 schreef Rumille het volgende:
Vorige week had ik moeite gehad met het lezen van die zin ... maar nog steeds idioot dat ik in dit topic kom terwijl ik nog maar net met Feast for Crows bezig ben :P
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:15:52 #246
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_98295169
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:11 schreef Gwywen het volgende:

[ afbeelding ]
Oef. Ik heb over het algemeen helemaal niets tegen Nederlandse vertalingen en ik ben zelfs van mening dat er af en toe prachtige en unieke vondsten tussen zitten.. Maar als je gewend bent om de Engelse paperback (op lekker bruinachtig papier) te lezen dan is dit wel even schrikken/ iets heel anders. :{

Misschien niet zozeer minder goed (wolvenmaagd, moerasman, uitrustingsstukken.. tjah waarom niet) maar wel een complete andere beleving.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Moderator / Redactie FP vrijdag 17 juni 2011 @ 16:36:41 #247
Rawr
pi_98298507
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:16 schreef Rahl het volgende:

[..]

kan niet wachten em te zien choken met zn plofkop :(
Uhu O+ :9
  zaterdag 18 juni 2011 @ 11:46:21 #248
277821 pugehenis
keytar hero
pi_98328205
Gister in een paar boekenwinkels gekeken naar het eerste boek. Wist alleen de naam maar niet de schrijver. Ik heb toen ook niks gevonden.

Ik heb m'n ouders nu naar de Bijenkorf gestuurd.

Hopelijk hebben ze hem daar.

edit: Ook daar hadden ze hem niet. Heb hem besteld bij bruna.

[ Bericht 14% gewijzigd door pugehenis op 18-06-2011 19:14:33 ]
pi_98761521
UGH ik moet even mijn frustratie delen. Amazon.de heeft z'n werk niet goed gedaan en a dance with dragons is vanmorgen bij wat mensen al binnengekomen, 2 weken te vroeg(!)
Nou moet ik mezelf ervan weerhouden om spoilers te lezen voor 2 weken lang :-(
Hoop iig dat ze misschien nu overwegen om het embargo er al maar af te halen aangezien zoveel mensen het al hebben. In australie hebben ze onderhand geloof ik ook al besloten om het boek al op 1 juli te gaan verkopen.
Dus we zien het wel. Het zou tof zijn, alhoewel niet heel erg bevorderlijk voor mn tentamencijfers denk ik.
pi_98795667
GRRRRRRRRRRRRR
pi_98798793
Khoop dat iemand t inscant ofzo, ik wil hem NU lezen nu :P
pi_98799485
Als je op 4chan ff doorzoekt staan er al major spoilers.. ik heb me niet in kunnen houden en er een paar gelezen.. Inclusief de Big Reveal helemaal aan het einde. Allejezus.
We weten nu wel trouwens wie de laatste mysterieuze PoV was en wie het epiloog is..
Dus ik ga de namen van epiloog en laatste PoV die we nog niet wisten toch even posten :P
SPOILER
Edit: ik heb trouwens ook nog een chapter breakdown met hoeveel hoofdstukken iedereen heeft voor de geinteresseerden.. een aantal hoofdstukken hebben weer specifieke namen (net zoals in aFfC "Cat of the Canals", "The Reaver" etc. Sommige van die namen waren echt heel heel heel erg spoilerish.. maar die heb ik niet neergezet, alleen maar hoeveel hoofdstukken elke PoV heeft.

[ Bericht 21% gewijzigd door Daerion op 28-06-2011 23:41:38 ]
  woensdag 29 juni 2011 @ 00:06:00 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98801076
Ik ga dus geen topics meer lezen over GOT voordat ik hem uit heb. Veels te gevaarlijk qua spoilers.
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:55:28 #254
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_98812386
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:35 schreef Daerion het volgende:
Als je op 4chan ff doorzoekt staan er al major spoilers.. ik heb me niet in kunnen houden en er een paar gelezen.. Inclusief de Big Reveal helemaal aan het einde. Allejezus.
We weten nu wel trouwens wie de laatste mysterieuze PoV was en wie het epiloog is..
Dus ik ga de namen van epiloog en laatste PoV die we nog niet wisten toch even posten :P
SPOILER
Edit: ik heb trouwens ook nog een chapter breakdown met hoeveel hoofdstukken iedereen heeft voor de geinteresseerden.. een aantal hoofdstukken hebben weer specifieke namen (net zoals in aFfC "Cat of the Canals", "The Reaver" etc. Sommige van die namen waren echt heel heel heel erg spoilerish.. maar die heb ik niet neergezet, alleen maar hoeveel hoofdstukken elke PoV heeft.
Dat belooft veel goeds! Daar wil ik best nog even dertien dagen op wachten. :)
Ik heb overigens al 11 hoofdstukken her en der op internet gevonden en gelezen, een jaar geleden al.
De proloog heeft heel lang op GRRM's site gestaan, het eerste Jonhoofdstuk staat er ook al heel lang op en er heeft ook een tijd een Tyrionhoofdstuk op gestaan.

Toch denk ik dat ik dit topic even ga overslaan tot ik het boek uit heb. Stel dat ik een spoiler aanklik... :o
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:55:44 #255
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_98812396
Misschien handig om bij de spoilers te zetten om welk boek het gaat? Zoals op de site van Tower of the Hand, daar kun je ook aangeven hoe ver je bent met lezen, zodat je nooit méér leest dan wat je al zou moeten/kunnen weten. :)
pi_98812972
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 23:35 schreef Daerion het volgende:
SPOILER: POV's

Is mijn enige reactie op die POV's
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:13:23 #257
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98815348
Het boek is dus gigantisch veel goedkoper op amazon.de

http://www.amazon.de/Song(...)id=1309345843&sr=8-2

http://www.amazon.de/Danc(...)id=1309345843&sr=8-1

En het schijnt dat ze ze vervroegd opsturen (of is dat hier al gezegd?).

[ Bericht 8% gewijzigd door JimmyJames op 29-06-2011 13:25:32 ]
  woensdag 29 juni 2011 @ 13:17:01 #258
51794 Rahl
pi_98815483
Unfollow topic.
last.fm
pi_98816143
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:13 schreef JimmyJames het volgende:
Het boek is dus gigantisch veel goedkoper op amazon.de

http://www.amazon.de/Song(...)id=1309345843&sr=8-2

http://www.amazon.de/Danc(...)id=1309345843&sr=8-1

En het schijnt dat ze ze vervroegd opsturen (of is dat hier al gezegd?).
Is gebeurd met ~180 boeken oid, maar zal nu niet meer gebeuren.
  woensdag 29 juni 2011 @ 15:34:14 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98821483
Waar heb jij hem trouwens besteld?
pi_98821726
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:34 schreef JimmyJames het volgende:
Waar heb jij hem trouwens besteld?
Hier, 18 euro inc verzendkosten, ik denk alleen niet dat ik hem de dag zelf heb.
  woensdag 29 juni 2011 @ 15:43:56 #262
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98821880
Oh die had ik over het hoofd gezien door de niet al te fraaie kaft :P Maar ik denk dat ik die ook maar neem eigk.
pi_98823742
quote:
11s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:43 schreef JimmyJames het volgende:
Oh die had ik over het hoofd gezien door de niet al te fraaie kaft :P Maar ik denk dat ik die ook maar neem eigk.
Die kaft is het ook niet, de nieuwe kaft is vrijwel hetzelfde als die van amazon, alleen met een andere kleur achtergrond.
pi_98847209
Ja, amazon.de is snel op het matje geroepen. het schijnt dat een paar uur geleden amazon.jp ook nog de fout in is gegaan, maar of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Als je wanhopig genoeg bent.. ;)
Ik ga 2 dagen na de release date op vakantie naar afrika, dus ik heb uitgezocht hoe ik t boek op de dag zelf in handen kan krijgen. Het punt is een beetje dat er in Nederland prijsafspraken zijn over boekenprijzen, dus alle normale boekhandels zullen m voor dezelfde prijs verkopen - dat is rond de 28 euro. Bol.com heeft m voor 26 geloof ik. Anyway - de meeste boekhandels zullen hem niet op de dag zelf al hebben en als je hem op laat sturen is er ook een kans dat ie later komt. Zelf ga ik hem denk ik in Amsterdam kopen, daar zijn een paar internationale boekhandels die al wel beloofd hebben om het boek in handen te hebben. Had vandaag naar ABC amsterdam gebeld (American Book Center) en ze zeiden dat ze het boek al hebben liggen, frustrerend genoeg. Maar uiteraard door het embargo mogen ze hem niet verkopen tot de 12e. Dus als je het boek echt op de dag zelf wilt hebben kun je beter naar zo'n winkel als ABC in den haag of amsterdam of Waterstones in Amsterdam gaan. Dan betaal je waarschijnlijk ook wel rond de 25 euro though :(

Wat de kaften betreft, die zijn echt 25 keer veranderd maar inderdaad gebruiken de UK en US versie nu bijna dezelfde met een iets andere achtergrond.
  donderdag 30 juni 2011 @ 01:04:55 #265
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98851595
De vaste boekenprijzen gelden alleen voor Nederlandstalige boeken.
pi_98854997
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:37 schreef Daerion het volgende:
Had vandaag naar ABC amsterdam gebeld (American Book Center) en ze zeiden dat ze het boek al hebben liggen, frustrerend genoeg.
Ik zou nu bijna gaan inbreken daar :P
pi_98894391
Bij WHSmith op het Spui verkopen ze het gewoon. Wel ¤30. Ik wacht op Kindle.
pi_98908765
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 02:51 schreef HiZ het volgende:
Bij WHSmith op het Spui verkopen ze het gewoon. Wel ¤30. Ik wacht op Kindle.
Nu? Waar is dat precies? En tot hoe laat zijn ze open?

[ Bericht 2% gewijzigd door Fingon op 01-07-2011 14:43:30 ]
pi_98911169
Kalverstraat 152 op de hoek met het Spui dus. Geen idee tot hoe laat ze open zijn. Een website kan ik ook niet vinden. Maar ik ben er gisteren binnengelopen en daar lagen ze gewoon bij de kassa. Belangrijkste reden om het niet te kopen was de prijs en het feit dat ik over een paar dagen die Kindle editie toch krijg.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:23:02 #270
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98916784
Bij de bookdep kun je trouwens ook nog 10% extra korting krijgen als je de site aanbeveelt aan een vriend. Dan kost het boek amper 16e.
  zondag 3 juli 2011 @ 13:34:17 #271
21467 franske19
Hit the deck!
pi_98978929
Spoilers t/m A Feast for Crows!
SPOILER
[i]"The wolves will come again," said Jojen solemnly.[/i] - George R.R. Martin
  zondag 3 juli 2011 @ 15:07:07 #272
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98982005
SPOILER
  zondag 3 juli 2011 @ 15:07:19 #273
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_98982014
dubbel
pi_99123001
Kan iemand trouwens vertellen waarom we 6 jaar hebben moeten wachten op dit boek? In de epiloog van Feast for Crows stond eigenlijk met zoveel woorden dat Dance with Dragons al zo n beetje kllar was.
  woensdag 6 juli 2011 @ 21:49:12 #275
318507 Jester65
Stay frosty
pi_99128569
James Hibbard heeft het boek al gelezen:
http://shelf-life.ew.com/2011/07/06/dance-with-dragons/ (mild spoilers)

quote:
Is Dance better than Book 4?

Definitely. I’d rank the Ice and Fire series: 3>1>5>2>4.
pi_99130713
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 19:51 schreef HiZ het volgende:
Kan iemand trouwens vertellen waarom we 6 jaar hebben moeten wachten op dit boek? In de epiloog van Feast for Crows stond eigenlijk met zoveel woorden dat Dance with Dragons al zo n beetje kllar was.
Hij moest een enorme plotwending doen, eerst was hij van plan ergens een gap te nemen van 3 jaar zodat alle personages(kinderen) wat opgegroeid zouden zijn maar dat bleek niet te passen in de flow van het verhaal, dus moest het direct door maar dan heb je moeite om alles op de juiste plekken op de juiste tijden te krijgen.
pi_99136678
Eh nee, dat staat er helemaal niet. Het gaat om de 'andere' personages in dezelfde tijd als FFC.
pi_99136930
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 00:11 schreef HiZ het volgende:
Eh nee, dat staat er helemaal niet. Het gaat om de 'andere' personages in dezelfde tijd als FFC.
Correctie, maar het had er wel mee te maken, namelijk dat hij nog niet uitgevogeld had hoe hij allerlei personen nu bij elkaar ging krijgen. Eerst had hij die 3 jaar en dan kon hij ieder persoon heen en terug naar Dany krijgen bij wijze van spreken, nu moest hij al dat soort dingen regelen binnen een erg kort tijdsframe (zijn eigen Gordiaanse(Mereneese) knoop zoals hij zelf zei.)
  donderdag 7 juli 2011 @ 14:44:18 #279
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_99153436
Ik heb vorige week ADWD besteld bij Amazon voor mijn iPad. Het is alweer een tijd geleden dat ik AFFC heb gelezen en ik vond dat het minst sterke boek in de serie, dus heb niet veel zin (en tijd!) om het nog een keer te lezen. Hopen dat ik ADWD dan toch wel weer kan plaatsen :P.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 22:22:01 #280
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_99223211
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 21:49 schreef Jester65 het volgende:Is Dance better than Book 4?

Definitely. I’d rank the Ice and Fire series: 3>1>5>2>4.
Beter dan 2? Dat belooft heel wat. :)
Nog vier dagen! (Oké, drie en een beetje)
pi_99227746
Heb een pdf gevonden met scans van ADWD. Alleen jammer dat het pagina 350-600 is :')
Jij bent het zonnetje!!!
pi_99315439
Eventjes besteld, kan niet wachten tot hij binnen is :)
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 11 juli 2011 @ 15:04:13 #283
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99320926
Nou hopelijk sturen ze hem vannacht om 00:01 op. Ik kan niet wachten _O_

edit emailtje van de bookdep:

quote:
I am pleased to let you know that we have just received notification that your pre-ordered book has been made available by the publisher.
Oftewel ze mogen hem nu opsturen.

[ Bericht 23% gewijzigd door JimmyJames op 11-07-2011 15:21:19 ]
pi_99325915
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:04 schreef JimmyJames het volgende:
Nou hopelijk sturen ze hem vannacht om 00:01 op. Ik kan niet wachten _O_

edit emailtje van de bookdep:

[..]

Oftewel ze mogen hem nu opsturen.
Ja bij mij staat hij al op verstuurd :)
Verder al scans gevonden t/m pag 600, niet even goed maar even snel alle Bran gelezen, die waren erg interessant :P
pi_99329792
Na de serie te zien,heb ik eindelijk het eerste boek gekocht.
Zeer leuk al die kleine details te lezen die je niet of nauwelijks in de serie zag.
pi_99331708
Krijg net mail dat ie verstuurd is *O* .
Het lange wachten is bijna voorbij.
  maandag 11 juli 2011 @ 21:12:31 #287
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_99338070
quote:
Martin has hidden so many clues and red herrings throughout his previous volumes that it is a thrill to see certain pieces fall into place.
_O_

Bron
(Artikel bevat kleine spoilers!)

Haha ik tikte per abuis Bronn
pi_99344713
Mijne is ook onderweg :D
Jij bent het zonnetje!!!
pi_99346630
Dit is trouwens ook wel een leuke bespiegeling :P
pi_99346944
LOL
" it will be done when it's done."
pi_99349740
Zucht, ik denk dat ik tot 7 uur 's ochtends moet wachten als het in de VS 12 juli wordt.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 09:05:31 #292
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_99355820
Nog iets langer, HiZ. Hij staat nu op de site niet meer als pre-order, maar als ik sync op m'n iPad, dan wordt hij nog niet toegevoegd. Maar goed ook, ik moet toch nog werken ;)

Edit: Hij staat nu op m'n iPad! ^O^

[ Bericht 21% gewijzigd door Chevalric op 12-07-2011 09:19:14 ]
pi_99357255
Bij mij ook.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:42:35 #294
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_99358116
Net voor 22 euro bij abc het boek gekocht. Een mooie hardcover versie hoewel ik paperback handiger vind. De rest van de dag lekker doorbrengen door in het zonnetje te gaan zitten lezen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 12 juli 2011 @ 11:34:52 #295
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_99359757
Ik heb 'm!
Half 11 werd hij bezorgd.
Meteen al eerste paar hoofdstukken achter m'n kiezen. :Y
pi_99362385
He, de Kindle editie was maar $11,99 inclusief belastingen? Het was leuk om weer over Tyrion te lezen.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:09:19 #297
318507 Jester65
Stay frosty
  dinsdag 12 juli 2011 @ 18:10:08 #298
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_99375714
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:51 schreef HiZ het volgende:
He, de Kindle editie was maar $11,99 inclusief belastingen? Het was leuk om weer over Tyrion te lezen.
Op amazon.com staat de kindle versie voor 19 doller inclusief. Ik zie op amazon uk dat de hardcover van adwd 12.50pond is, de kindle versie 11.90pond en de paperback 8pond.

Een digitaal bestand is dus duurder dan een gedrukte versie.. Dat is gek.
--
pi_99376983
Weet iemand een goede site met de samenvatting van de eerste 4 boeken? Heb namelijk ze wel gelezen maar al lang geleden en moet er ff inkomen voordat ik aan het nieuwe deel begin...
pi_99378312
op http://awoiaf.westeros.org/ staan wel samenvattingen
Jij bent het zonnetje!!!
pi_99378331
zal gelijk maar het nieuwe topic openen
Jij bent het zonnetje!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: