quote:
Op maandag 30 mei 2011 21:10 schreef contagiouscotton het volgende:Bastard, moet het per se een vraag zijn of mag je ook een thema aandragen voor de legging?

Nou over de vraag heb je nagedacht, en ik ga proberen daar een uitleg in te geven.
Het lijkt ook wel alsof het moet, de kaarten sprongen er steeds uit, ben jij zo benieuwd naar het antwoord of is het verhaal nodig verteld te worden of is het gewoon omdat ik slappe handen heb.
Dat laatste zou goed kunnen hoor

Goed, je vraag houdt verband met de relatie met je moeder.
De kaart die er als eerst uitsprong, die ik meteen weggelegd heb is de kaart Balans.
We zien op de kaart 2 slangen die verstrengeld met elkaar naar boven kruipen om een boom heen. Het is een yin yang afbeelding, ik weet niet of je er bekend mee bent maar in die trant kun je denken. Deze slangen geven aan dat het evenwicht bewaard moet worden, of dat er een evenwicht gewenst is, het is geven en nemen, het is zoeken naar het evenwicht voor jou volgens mij, wanneer iets wel goed is en de andere keer niet. Het is de afbeelding van lucht en vuur tegelijk, de ene slang is rood wat staat voor vuur de ander is wit wat staat voor lucht.
Flink blazen kan het vuur aanwakkeren, haal de wind weg en het vuur gaat uit. Er is een balans nodig om beide in gelijke energie sterk te houden zonder overdadig te zijn. Wat betekent het voor jou, innerlijke balans zoeken wellicht. Balans zoeken in de relatie is 1 maar ook de balans zoeken in jezelf van wat vind jij dat je zou moeten doen, kunnen doen, zonder dat je dingen gaat doen waar je niet blij mee bent. Er moet een balans wezen in het functioneren, pas dan zul je verder kunnen kijken.
Nu de kaarten die in de legging geplaatst zijn.
Op 1 in de huidige tijd heb ik five of vessels. Een jongedame springt en danst in extase te midden van een pentagram die op de grond getekend is. Ze heeft een groene jurk aan en in iedere hand houdt ze een staf vast. Dit ritueel voert ze in de nachtelijke uren uit, hier is ze even helemaal weg in dr eigen wereld.
Ik weet niet of dit afsluiten van iets betekent nu, afsluiten voor wat er om je heen gebeurt, wegzakken in muziek, in een roes, misschien gebruik van drugs of dat het gewoon simpel betekent afsluiten en innerlijk genieten zonder zorgen wanneer je de ogen gesloten hebt.
Het kan ook zeggen dat je je helemaal richt op je innerlijk, op wat jij wil horen en daarin het juist gevoel kan vinden over wat je beslissingen zouden moeten gaan vormen, een zoektocht innerlijk houden als in de geest van bezinning. Weldra zal je dan weten wat te doen, je keuze maken en daarop doorgaan.
Wat hierop kruist is de king of stones, het paard. Daar is die prima begeleider, je maatje die je steunt op de weg die je aflegt. Trappelend staat hij klaar om je mee te nemen op zn rug, hij zal je laten zien dat het pad ook licht gelopen kan worden of minder moeilijk is als voorgesteld. Het is een nuchter persoon waarschijnlijk, iemand die zijn zaken al geregeld heeft en je van goede raad wil voorzien. Iemand die zijn nuchtere verstand wil gebruiken en daarmee succesen behaald heeft, dat zegt hij dan ook waarschijnlijk, ga dit of dat doen. Meestal een conservatieve instelling gebruiken, want dat is de weg die voor hem wel werkte. Dit kan op deze positie botsen, de positie is dan ook hulp en belemmeringen. Jij sluit je af, in trance dansend, en iemand anders wil dan aangeven ga dit doen, ga dat doen, praktisch ingesteld waarschijnlijk, dingen moeten behaald worden, je moet presteren zoals het paard ook kan presteren. Maar je hoort het niet doordat je je eigen muziek hoort, je eigen ritme en klanken.
Daar onder ligt de basis, of het verleden.
Het is het wiel, we zien een weefgetouw aan de waterkant staan, het is geklemd tussen 2 eikelbomen. De ene boom staat in het donker, het is daar nacht en er is geen blad, de andere boom heeft de zon en staat in bloei.
In het midden hangt daar een onafgemaakte trui in het weefgetouw en de spullen om te weven liggen klaar, je zal hem moeten gaan afmaken.
Dit is een kaart uit de grote arcana, wat aangeeft dat er in het verleden of in de basis hier een belangrijke les te leren is, het is er een van volg je eigen pad je eigen levenspad.
Door de draden door het weefgetouw te trekken, hier en daar een knoopje leggen, daar een opening maken of een gaatje laten vallen, een andere kleur er doorheen weven maak jij je eigen trui aan, een trui die jou het beste staat en past. De symboliek hierachter kun je wel raden, jij bepaald hoe je leven er uit gaat zien, jij wil zeggen hoe mooi die trui die gaat worden, jij maakt je los en gaat je eigen weg. Er is al een gedeelte geweven, de structuur staat er wel, je zal het er niet koud in hebben maar de trui moet verder af naar eigen smaak.
Dat ben je onlangs waarschijnlijk ook wel zo gaan inzien denk ik, het losmaken, het eigen weg gaan zou ik hier afgebeeld kunnen zien namelijk in die sun of life die weer op tafel ligt.
De transformatie en de groei die hier bewerkstelligd word is enorm, wederom een kaart uit de grote arcana, wederom een kaart die het levensdoel wil uitbeelden, de lessen die er geleerd worden wil laten zien. Nou deze zon staat zeker voor groei, groei en potentie om het beste, het sterkste en het mooiste te worden die je maar kunt of mag gaan worden.
Een boom zal uitgroeien, wildgroeien, takken krijgen, schaduw gaan bieden aan voorbijgangers, schuilplaats voor de behoefende bij een zomerse bui maar gaat er komen.
Je voelt waarschijnlijk dat zelf ook goed aan, dit is de tijd om te veranderen. Bedankt voor alle hulp hoor, nu voel ik mij sterk. De zon maakt sterk.
De mogelijke toekomst, is de king of vessels. Dat is de reiger. Weet je dat er mythen bestaan over reigers? In sommige culturen worden ze gezien als de bewakers van een heilige plaats waar esotherische waarheden opgeslagen lagen. Iedereen die dan niet voorbereid is of niet juist geinitieerd is word verjaagd door de reigers. Pas wanneer je er klaar voor bent zul je worden toegelaten om de inzichten te verwerven die je toekomen.
De reiger is een gemoedelijk persoon verder hoor. Voelt als waterteken heel goed aan wat er zich afspeelt, gaat af op zn gevoel en doet de dingen die juist aanvoelen. Meer dan dat hij acteert op wat zijn hoofd zegt wat verstandig is. Deze persoon voelt dat het goed is en dat is het dan ook, vertrouw er maar op. Gelooft in faire zaken, eerlijkheid, integriteit. Helpt de mens die hulpbehoefend is, doet zaken vanuit het hart niet om er beter van te worden.
Wat me het idee geeft dat er iemand in de buurt is die je steunt in je acties, of dat je zelf nogmaals voelt dat je de juiste beslissing hier genomen hebt, als er al een beslissing te maken is.
Veel word er nu al gesproken vanuit balans zoeken, innerlijke zoektocht, doen wat goed voelt, een plek opeisen, want dat mag, daar ben je hier voor op aarde gekomen, waarin jij je mag manifesteren en je goed voelt bij de dingen die je doet.
De nabije toekomst laat zien dat we er nog niet helemaal zijn. Of misschien wel bijna, het is five of arrows en het kernwoord hier is ' frustratie' Een jager ziet een steenbok springen, en steeds als hij een pijl afschiet, springt dat beest opzij, wat zoals je kan bedenken behoorlijk frustrerend is voor de jager. Al zn geduld ligt er in, hij legt aan, maar niks raakt zijn doel. Of de dingen die hij zegt, komen niet aan, ze hoort me niet, ze danst als extacy in de rondte.. catch my drift? Er is dan op het moment een wat gespannen sfeer waarschijnlijk, een beetje op gespannen voet dan samen leven als de raad, of is het wel raad, is het meer je moet doen, en je gaat toch andere dingen doen, frustratie.
Alle raad, gedachten want pijlen staan voor ideen en gedachten die afgevuurd worden, missen in de lucht, geen balans. Als advies kan ik aan de jager zeggen.. lach er om, lach om de situatie, word niet boos of gefrustreerd want je zal alleen maar pijlen verspillen. In plaats daarvan.. ga stevig staan, adem rustig in, focus, richt op je doel en wanneer je kalm bent.. laat je los. Onthou hem even voor me hier.
Wat vind jij van de situatie, dat zegt de volgende kaart, werkelijk zo mooi uitgebeeld (ik zou graag willen dat jullie zouden zien wat ik zag inderdaad) we zien een hooded figuur, hoe zeg je dat in een mantel en een capouchon op. In een boot varen. Een bijzonder vormgegeven boot, het is in de vorm van een zwaan, wat staat voor vrede en gelukzaligheid. Six of arrows overigens mocht je het willen opzoeken. Aan de linkerkant van de kaart zien we een zonsopkomst, aan de rechterkant zien we een volle maan, zie je ook weer op de kaart de balans opkomen zoals we zagen op de kaart van het wiel? En natuurlijk de eerste kaart al balans zelf!
Enfin, de uitbeelding hiervan is dat de man of vrouw zeer moedig het besluit heeft genomen om weg te varen van de zekerheid die er was en nu vol moed en ambitie met een vol zeil koers zet naar de onzekere tijden die voor hem liggen, op zoek om zijn geluk elders te beproeven. Wat het idee geeft dat je aan het losmaken bent van de situatie, je zou er een middenweg in willen vinden maar er word yin yang gevraagd hier, geven en nemen, ik vertel jij luistert en dan ook andersom. En anders is het tijd om drastische maatregelen te nemen.. kan dat kloppen? Overgangsperiode voel je dat zo aan?
De omgeving laat dan weer inderdaad die instructies zien. ten of arrows, de oude man, de ervaren man geeft uitleg aan de jongeling hoe hij zijn boog moet vasthouden, en er voor kan zorgen dat hij niet in zijn voet zal schieten. Geeft de lessen door die hem geholpen hebben om oud te worden, let hier op, doe dit en dat.. en waarschijnlijk geeft hij ook aan hoe jij moet schieten maar misschien ben je linkshandig en werkt het niet als je dan de boog met rechts moet bedienen, ik zeg maar wat. De uitleg bij de kaart is misschien ook wel passend, doordat de technologie zo hard toeneemt, de wereld zo snel draait, is het voor de ouderling moeilijk meer te bij te houden en te begrijpen hoe het werkt terwijl de jongeling alles kan opnemen als een spons.
De vader kan niet meer doorgeven hoe een dier gevangen word met geduld en een strik of een pijl en boog, want tegenwoordig hebben ze daar geweren voor met een visier er op. Er is een afstand gecreeerd.
Hoop en vrees. The journey. In andere decks word deze kaart ook de dood genoemd.
Wees niet bevreesd voor de dood het wil niet altijd spreken over een fysieke dood, daar staat de kaart niet voor.
De kaart wil zeggen dat de dood, het afscheid nemen, het eindigen van een cyclus gewoon hoort bij het leven. Alles wat hier is, alles wat bestaat is onderheven aan verandering en zal uiteindelijk verdwijnen. Zelfs de bergen die zo lang geleden ontstonden worden als er maar genoeg water op valt en genoeg wind waait, uit de tijd gezet. Soms heeft een onderwerp zijn doel gediend, heeft de bloem gebloeid en is het tijd om af te sterven opdat in de wintertijd, na de rust en inzichten die we dan opgedaan hebben, weer in de lente nieuw leven kunnen geven met hernieuwde energie. Dat is de gedachte er een beetje achter. We zien op de kaart een afbeelding van een kaalgevreten hertenkop, een raaf zit er bovenop terwijl hij het laatste stukje vlees er af pulkt.. Raven vliegen door de lucht. Raven worden gezien als de beschermers van de doden, opdat de doden niet werden vergeten. De dood hoort bij dit natuurlijk proces. Opeens ben je kind af, wil dat het het zeggen denk je? Opeens veranderd de rol van moederlijke rol, omdat het zijn tijd gehad heeft. Is het iets waar je bang voor moet wezen? Mag. Haalt het iets uit, waarschijnlijk niet want het is onvermijdbaar.
Wat uiteindelijk zal resulteren in de kaart eight of bows. Het hartenvuur. Wanneer de balans gevonden word, er geaccepteerd word welk nieuw mens jij geworden bent (zie de zonnekaart) is daar een prima verstandshouding mee te maken. Dan is er geen frustratie, dan is er loslaten geweest, dan is er acceptatie geweest en dan kan er inderdaad rond het vuur met zn allen worden gelachen en worden getoast op het leven. Dan kunnen de verhalen uitgewisseld worden van de eenzame tochten die ieder individu gehad heeft, dan is er begrip en uitwisseling van ervaring op gelijke voet, als eenzame krijgers onder elkaar bij elkaar elkaar onderdak gevend en inzicht delend. Dan worden relaties met vuur gesmeden.
Nou.. denk je dat je hier wat mee kan? Is dit een verhaal voor je? Wat je verwacht had .. of helemaal niet? Ben benieuwd.