Mmmm.quote:Op maandag 29 april 2013 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hehe. Het duurde wel heel erg lang maar in ieder geval is het nu voor elkaar. Na het geklungen met de Euro (ja, het is wat hypocriet dat veel mensen die er nooit moeilijk over deden er nu zo over zeuren) en het lampenfiasco eindelijk weer eens iets van de EU waar we trots op kunnen zijn.
Pesticides zijn per definitie giftig, in de eerste plaats voor de organismen waartegen ze gebruikt worden, maar ook voor andere. Bekijk de giftigheid voor bijen van de meest voorkomende pesticides:quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het kan best dat er onontdekte factoren zijn maar in het geval van een gif waarvan je weet dat het schadelijk is zie ik geen reden om het niet te verbieden. Beter maar voorzichtig handelen in zo´n geval. Ik ben het uiteraard met je eens dat er testen moeten plaatsvinden om allerlei andere factoren in kaart te brengen.
Er is willen en kunnen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gelukkig maar dat er regels zijn opgesteld over de concentratie gif die gebruikt mag worden, zowel voor het totaal als per gif.
Is het niet mogelijk voor de boeren om zonder gif te werken? Insecten, ultrasoon geluid, ...
Het kost misschien wat meer maar dat moeten we er dan maar voor over hebben. Als anderen delen van de wereld hier niet in mee willen gaan dan moeten we voor de landbouw maar een protectionistisch beleid overwegen.
Ik denk dat je de problemen onderschat. Zelfs pesticiden zijn soms niet rendabel. En als een plaag niet onder controle gehouden wordt is er daarna veel meer nodig. Kijk bvb naar de muizenplagen in Australie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gelukkig maar dat er regels zijn opgesteld over de concentratie gif die gebruikt mag worden, zowel voor het totaal als per gif.
Is het niet mogelijk voor de boeren om zonder gif te werken? Insecten, ultrasoon geluid, ...
Het kost misschien wat meer maar dat moeten we er dan maar voor over hebben. Als anderen delen van de wereld hier niet in mee willen gaan dan moeten we voor de landbouw maar een protectionistisch beleid overwegen.
http://www.greenpeace.nl/actiepakketbijen/quote:De bijen kunnen jouw hulp goed gebruiken. Zaai het zakje wilde bloemen in je tuin of op het balkon, knutsel een bijenhotel en waarschuw mensen voor het gebruik van bestrijdignsmiddelen met de stickers en de lijst van gifstoffen.
wees er snel bij want Op=OP!
bron: Nieuws.nlquote:Bijengif rommelt met dierlijk DNA
Britse onderzoekers hebben bewezen wat de voor alle insecten schadelijke bijengiffen met de diertjes doet. De stoffen veroorzaken veranderingen in het DNA van bijen, luidt de conclusie van het artikel in het online wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
De studie op de Universiteit van Nottingham van onder meer professor Reinhard Stöger bootste de natuurlijke omgeving zo goed mogelijk na en stelde bijen en larven bloot aan een zeer lage dosis insecticiden. Slechts twee op de een miljoen deeltjes waren schadelijk, maar toch bleek deze hoeveelheid al van invloed te zijn op de genen van de bijen, aldus Science Daily.
Harder werken, eerder dood
Cellen moesten net als gifafbrekende genen harder werken, terwijl ook stukjes DNA die de energiehuishouding regelden meer activiteit vertoonden. Door de verhoogde activiteit neemt de totale levensverwachting van de insecten af.
"Larven kunnen nog steeds groeien als ze onder invloed zijn van imidacloprid (een bijengif), maar dat proces is niet meer stabiel. Als er nog andere factoren zoals ziektes en slecht weer bij komen, dan wordt de kans op ontwikkelingsstoornissen veel groter."
Hoge inzet
Drie neonicotinoïden zijn al tijdelijk verbannen uit de schappen, maar het gevecht tussen de industrie en biologen gaat onverminderd door. Er staat veel op het spel, met geldelijk gewin voor fabrikanten aan de ene en het voortbestaan van onze voedselketen aan de andere kant. Biologen willen graag een totaalverbod op alle insectbedreigende insecticiden, maar het einde van de rel om bijengiffen lijkt voorlopig nog even niet in zicht.
Pakketje besteld. Ik heb er ook de tuin voor. (Petitie overigens ook al getekend). Misschien ook wel omdat ik een grote klimop had waar ze vorig oktober (!) lekker van de ontluikende nieuwe bloempjes zaten te snoepen (heb er nog een filmpje van). Echter is de klimop geslooptquote:Op woensdag 22 mei 2013 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is het gratis?
Sowieso, als je toch een tuin hebt, plaats dan gewoon wat bloemen waar de bijtjes zich mee voeden. Het kost niets (de een of de ander) en het levert veel plezier op! Vertel het ook aan anderen dat ze zo de bijen kunnen helpen en leg uit waarom dat belangrijk is en dat bijen niet zonder aanleiding aanvallen, behalve misschien 1 op de miljoen of iets dergelijks.
Als je toch bang bent dat een bij binnen komt, plaats die bloemen aan de achterkant van je tuintje en gebruik horren, dan heb je direct geen last meer van muggen en vliegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Pakketje besteld. Ik heb er ook de tuin voor. (Petitie overigens ook al getekend). Misschien ook wel omdat ik een grote klimop had waar ze vorig oktober (!) lekker van de ontluikende nieuwe bloempjes zaten te snoepen (heb er nog een filmpje van). Echter is de klimop geslooptIk heb er zelf als student helaas niet de tuin voor. Ik overweeg om toch zo'n pakketje te bestellen voor mijn familie, de reden dat ik twijfel is omdat ik niet weet of dat ze het aantal pakketjes aanpassen aan de vraag. Stel dat mijn familie te weinig gemotiveerd is dan wordt er niet het optimale uit het pakketje gehaald, dan kan beter dat pakketje naar een ander gaan die dolenthausiast is. Ik nijg naar wel bestellen. Ik hoop in ieder geval dat ze lang doorgaan met deze actie want dit werkt. In ieder geval zijn er dan safehavens voor de bijen. Prachtig dat er nog mensen zijn die iets goeds doen zonder enig ander motief dan een steentje bij willen dragen. Soms dreig ik dat uit het oog te verliezen wanneer ik zie hoeveel slechte kanten mensen hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop ook dat mensen in de gaten krijgen dat het veilig is om bijen in je tuin te hebben en hen onderdak te bieden. Zolang je geen krot hebt waar ze zo naar binnen vliegen, je niet per ongeluk op een bij gaat zitten of het nest doet bewegen of iets dergelijks.
Zolang ze van die bloempjes eten zijn ze niet geïnteresseerd in het steken van mensen. Voor wie bang is voor bijen, als je er een binnen hebt, gebruik dan een glas en een vaatdoet, theedoek of iets dergelijks. Glas rustig om de bij zetten (nee, die zal dan niet steken), wachten totdat die in het glas zit, vaatdoek of theedoek er op (genoeg zuurstof voor dat korte moment) en buiten zetten. Ik heb het zelf 5-10 keer gedaan, het ging altijd vlekkeloos. Het werkt voor wespen ook maar met wespen moet je natuurlijk voorzichtiger zijn. Of gewoon horren plaatsen.
[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-07-2013 18:42:29 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Welke generatie moet dat gaan doen? Er komt echt niet nog iets na ons hoor.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 15:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hoe lang zal het duren voordat ook onze kinderen vrij krijgen in navolging van China om fruit handmatig te bestuiven omdat bijen niet meer voorkomen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |