abonnement Unibet Coolblue
pi_94051073
http://zembla.vara.nl/Afl(...)bc06c23a1d359f6dd696

Samenvatting.
Internationaal vermoeden bijendeskundigen dat dit landbouwgif de voornaamste oorzaak is van de drastische daling van de bijenpopulatie. Een ´wetenschapper´ van Wageningen Universiteit die al jarenlang niet heeft gepubliceerd en die werkt voor een bedrijf wat grotendeels wordt gefinancierd door Bayer en nog 1 of 2 bedrijven die produkten en diensten verkopen aan tuinders heeft ook onderzoek gedaan naar deze ´bijencrisis`. Hij heeft niet eens de factor landbouwgif onderzocht maar hij blijkt ondertussen wel de belangrijkste adviseur van de politiek te zijn. Ook binnen eigen land reageren wetenschappers van Universiteit Utrecht verbaasd. Hij wijt de bijencrisis aan een parasiet, de varroamijt.
Een Franse wetenschapper legt uit hoe ook hij vriendelijk werd benaderd door Bayer totdat bleek dat zijn visie niet strookte met die van Bayer (of met die visie die in het belang van Bayer is), toen verloor Bayer snel haar interesse.
Volgens hem zouden de bijen gevoeliger zijn voor die parasiet doordat ze in aanraking komen met dat gif.
Imidacloprid zou honderden keren zo giftig zijn voor bijen als dat DDT was voor insecten. Bijen komen in aanraking met imidacloprid op het moment dat met stuifmeel en pollen in aanraking komen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_94065056
Hoe vermijdt men eigenlijk dat bijen sterven door eender welk insecticide? Seizoengebonden gebruik ervan?
pi_94070767
quote:
5s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:56 schreef meth1745 het volgende:
Hoe vermijdt men eigenlijk dat bijen sterven door eender welk insecticide? Seizoengebonden gebruik ervan?
dit spul is schijnbaar veel giftiger voor bijen dan andere pesticiden
dus ander gif
alleen is dit spul zo handig omdat de zaden ermee behandeld worden en daarna hoeft er niet meer gespoten te worden omdat de hele plant giftig is geworden inclusief stuifmeel, nectar en het dauw dat op de planten zit
  maandag 14 maart 2011 @ 16:58:04 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_94100172
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 22:08 schreef Mr.44 het volgende:

dit spul is schijnbaar veel giftiger voor bijen dan andere pesticiden
7000x giftiger.
1 gram ervan is genoeg om 150km aan oppervlakte water te besmetten.
  vrijdag 25 januari 2013 @ 13:27:11 #5
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122027557
Gister in de nieuwe uitzending over de Moord op de honingbij II
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1321345

Is het wel erg duidelijk dat Blacquière en fout persoon en wetenschappelijk ombekwaam is. Het is bespottelijk dat hij voor zijn doelbewuste pro-industrie prutsonderzoek wordt vrijgesproken. Tevens geeft het aan dat onze rechters ook niet helemaal tof zijn in hun hoofd. Deze klootzak dient net als Steur Jansen bij het vuilnis. Blacquière zit vuistdiep in Anus Bleeker (en vice versa) dat is wel duidelijk. Ook al z'n misselijke rotvent die je een knal voor z'n kop wil verkopen. Hoe kan het dat ons land bestuurd wordt door zulke lamlendige lapzwanzen.

Nee Nederland is een corrupt censurerend kloteland. Waar peuters doodrijden met sneue kortstondidge nietszeggende taakstraffen wordt beboet en de wetenschap een farce is.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122028498
Als de bijen doodgaan, gaan wij er achteraan... :{

quote:
...

Maar de inkt van zijn brief was nog niet droog of het wetenschappelijke toptijdschrift Science publiceerde twee studies waaruit blijkt dat de gewraakte pesticiden bijenvolken wél ernstige schade toebrengen.
De ene studie volgde met een chip honingbijen die een realistische dosis kregen van het door multinational Syngenta ontwikkelde gewasbeschermingsmiddel Cruiser. Ze bleken de weg naar de korf beduidend moeilijker te kunnen vinden en overleden daardoor vaker.
De andere studie diende hommels de stof Imidacloprid toe die Bayer in zijn pesticiden gebruikt. Het aantal nieuwe koninginnen nam af met maar liefst vijfentachtig procent.
....
bron
  vrijdag 25 januari 2013 @ 15:15:16 #7
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122031676
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 13:50 schreef Nemephis het volgende:
Als de bijen doodgaan, gaan wij er achteraan... :{

[..]

bron
Hoe lang zal het duren voordat ook onze kinderen vrij krijgen in navolging van China om fruit handmatig te bestuiven omdat bijen niet meer voorkomen?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122035054
Er zijn methodes die ecologisch gezien wel verantwoord zijn waarmee de groenten en vruchten goed worden gehouden, die methodes zijn alleen iets duurder. Burgers klagen over het gif maar ze kopen ondertussen wel de groenten en vruchten die minder geld kosten zolang ze geen verschil merken in de kwaliteit. De supermarkten en groentewinkels durven geen ecologische eisen te stellen uit angst klanten te verliezen. Het is dus aan de overheden om via wetgeving het een en ander af te dwingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 25 januari 2013 @ 16:50:33 #9
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122035750
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zijn methodes die ecologisch gezien wel verantwoord zijn waarmee de groenten en vruchten goed worden gehouden, die methodes zijn alleen iets duurder. Burgers klagen over het gif maar ze kopen ondertussen wel de groenten en vruchten die minder geld kosten zolang ze geen verschil merken in de kwaliteit. De supermarkten en groentewinkels durven geen ecologische eisen te stellen uit angst klanten te verliezen. Het is dus aan de overheden om via wetgeving het een en ander af te dwingen.
het zijn ook de onwetende/naieve consument die mede veroorzakend is. Een wel ingelicht persoon koopt die rommel niet (van oa Monsanto).
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122036696
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 16:50 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

het zijn ook de onwetende/naieve consument die mede veroorzakend is. Een wel ingelicht persoon koopt die rommel niet (van oa Monsanto).
De doorsnee-klant heeft geen benul waar de groenten en vruchten vandaan komen, laat staan dat hij iets weet over de werkwijze van zo'n bedrijf. Als hij het al zou weten dan nog zouden veel klanten voor het goedkoopste kiezen, dat is volgens mij reeds overtuigend aangetoond (vlees, EKO-keurmerk, wat trouwens ook wordt misbruikt door de AH (toiletpapier, hoger winstmarge)). Supermarkten en klanten nemen simpelweg niet hun verantwoordelijkheid dus zal de overheid dat moeten doen.

Ik had begrepen dat heel veel boeren gif met deze werkzame stof hebben gebruikt. Hoe dan ook, de handigste en meest doeltreffende oplossing is dat de overheid een lijst maakt met landbouwgiffen die zijn toegestaan en dat de overheid een lijst van voorwaardes opstelt waar een landbouwgif sowieso aan moet voldoen. Laat deskundige onafhankelijke (die man die de hoofdadviseur was van Bleker valt dus sowieso al af aangezien hij door BaYeR wordt betaald, dat hij dan ook verbonden is aan de landbouwuniversiteit van Wageningen doet er niet toe) wetenschappers maar die lijstjes opstellen. Indien we in Nederland onvoldoende onafhankelijke en voldoende deskundige wetenschappers hebben dan recruteren we buitenlandse onafhankelijke wetenschappers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-01-2013 17:16:10 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122036971
Dat die 'onafhankelijke' deskundige wordt betaald door Bayer, daar gaat het al fout. Dat is een slager zijn eigen vlees laten keuren.
Maar dat dat meneer Bleker niets uitmaakt verbaast me helemaal niks van die omhoog gevallen herenboer.
pi_122039555
Het onderstreepte voor mij nog eens dat we niet mensen tot staatssecretaris of minister moeten benoemen omdat hij zo'n bindende rol had binnen die partij of omdat hij een vriendje is (die Stef die als vriendje van Rutte zo'n functie kreeg). Een WO-diploma van een Nederlandse universiteit of een die hieraan equivalent (of beter) wordt gesteld lijkt mij geen verkeerd criterium voor het ministerschap en het staatssecretariaat. Dat garandeert nog niets maar de kans stijgt sterk dat zo iemand een klein beetje wetenschappelijk kan denken en dat hij dus bijv. vertrouwd zou zijn met het fenomeen bias. Maar dat is een andere discussie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122200943
Persoonlijk heb ik niet zo veel met bijen. Ik begrijp dat het enige nut van die beesten is dat ze fruitbloemetjes bevruchten. Dat moet toch ook wel handiger kunnen, met een robot ofzo?
Mu!
  dinsdag 29 januari 2013 @ 08:46:24 #14
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122201450
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 17:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De doorsnee-klant heeft geen benul waar de groenten en vruchten vandaan komen, laat staan dat hij iets weet over de werkwijze van zo'n bedrijf. Als hij het al zou weten dan nog zouden veel klanten voor het goedkoopste kiezen, dat is volgens mij reeds overtuigend aangetoond (vlees, EKO-keurmerk, wat trouwens ook wordt misbruikt door de AH (toiletpapier, hoger winstmarge)). Supermarkten en klanten nemen simpelweg niet hun verantwoordelijkheid dus zal de overheid dat moeten doen.

Ik had begrepen dat heel veel boeren gif met deze werkzame stof hebben gebruikt. Hoe dan ook, de handigste en meest doeltreffende oplossing is dat de overheid een lijst maakt met landbouwgiffen die zijn toegestaan en dat de overheid een lijst van voorwaardes opstelt waar een landbouwgif sowieso aan moet voldoen. Laat deskundige onafhankelijke (die man die de hoofdadviseur was van Bleker valt dus sowieso al af aangezien hij door BaYeR wordt betaald, dat hij dan ook verbonden is aan de landbouwuniversiteit van Wageningen doet er niet toe) wetenschappers maar die lijstjes opstellen. Indien we in Nederland onvoldoende onafhankelijke en voldoende deskundige wetenschappers hebben dan recruteren we buitenlandse onafhankelijke wetenschappers.
het maffe is ... Frankrijk heeft juist het gif uit de handel gehaald na aanleiding van onderzoeken. Nederland blijft bij het statement dat het niets er mee vandoen heeft een intencifeerd het gif juist. En laat het juist toe op meer gewassen. Hoe fout is Blacquière ...
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 08:46:49 #15
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122201461
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 07:52 schreef SingleCoil het volgende:
Persoonlijk heb ik niet zo veel met bijen. Ik begrijp dat het enige nut van die beesten is dat ze fruitbloemetjes bevruchten. Dat moet toch ook wel handiger kunnen, met een robot ofzo?
maak jij 10 duizend miljard ?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122201597
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Burgers klagen over het gif maar ze kopen ondertussen wel de groenten en vruchten die minder geld kosten zolang ze geen verschil merken in de kwaliteit.
Dat het meer geld kost voor de boeren hoeft trouwens nog niet in te houden dat het meer voor de consument kost, tussenhandel verdient veel meer dan producenten.

Als we bijvooberbeel kijken naar de documantaire over champions en het uitknijpen van poolse werknemers, dan blijkt dat in de afgelopen jaren de champion boeren per kilo veel minder krijgen maar de consument wel meer per kilo is gaan betalen.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 09:06:53 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_122201776
Apart dat het ook nog zo sterk werkt op hommels, daar zag ik er de laatste jaren juist weer meer van, misschien wel door het afnemen van de bij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_122203325
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 07:52 schreef SingleCoil het volgende:
Persoonlijk heb ik niet zo veel met bijen. Ik begrijp dat het enige nut van die beesten is dat ze fruitbloemetjes bevruchten. Dat moet toch ook wel handiger kunnen, met een robot ofzo?
Dan moet je een robot uitvinden die delicaat genoeg is om stuifmeel uit de bloesem te krijgen, in bepaalde gevallen zonder die bloesem te bevruchten met zijn eigen stuifmeel. Vervolgens moet dat stuifmeel gebracht worden naar een bloem van dezelfde soort.
en dat voor iedere bloem die er in de landbouw en de natuur te vinden is.

Terwijl de natuur al voor de perfecte, onderhoudsvrije robots heeft gezorgd waarvan we ook nog eens de honing kunnen gebruiken.
pi_122204323
Stel me toch wat vragen bij die studie van Chensheng Lu:

quote:
Over a 23-week period, they monitored bees in four different bee yards; each yard had four hives treated with different levels of imidacloprid and one control hive. After 12 weeks of imidacloprid dosing, all the bees were alive. But after 23 weeks, 15 out of 16 of the imidacloprid-treated hives—94%—had died. Those exposed to the highest levels of the pesticide died first.
[..]
Strikingly, said Lu, it took only low levels of imidacloprid to cause hive collapse—less than what is typically used in crops or in areas where bees forage.
[..]
Scientists, policymakers, farmers, and beekeepers, alarmed at the sudden losses of between 30% and 90% of honeybee colonies since 2006, have posed numerous theories as to the cause of the collapse, such as pests, disease, pesticides, migratory beekeeping, or some combination of these factors.
Sinds 1996 wordt het op grote schaal gebruikt. Pas in 2006 worden opvallende verliezen gemeld. Hij haalt 94% sterfte na vijf maand, met doses lager dan normaal gebruikt worden. Hoe verklaart hij de overleving van de laatste tien jaar? Als bij hem de bijen massaal het loodje leggen, terwijl in de rest van het land bijen blootgesteld aan hogere concentraties wel overleven, suggereert dat niet eerder dat je Lu niet als imker wil hebben?
pi_122216585
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 07:52 schreef SingleCoil het volgende:
Persoonlijk heb ik niet zo veel met bijen. Ik begrijp dat het enige nut van die beesten is dat ze fruitbloemetjes bevruchten. Dat moet toch ook wel handiger kunnen, met een robot ofzo?
1. Bijen steken vrijwel nooit zonder dat het je eigen schuld is. Steken => doodgaan. Het schijnt dat 1 op de X bijen (X is een zeer groot getal) wel steekt zonder dat die de indruk heeft dat zijn leven wordt bedreigd maar verreweg de meeste bijen steken enkel als je het er zelf naar maakt. Dat kan een gevolg zijn van het per ongeluk het nest doen bewegen door tegen iets aan te lopen, volwassenen moeten beter weten, kinderen hebben dan eens een keer pech gehad. Wel waakzaam zijn voor allergische reacties natuurlijk.
2. Of dat je ze wel of niet leuk vindt is irrelevant, ze zijn een belangrijk onderdeel van de natuur. Muggen kunnen we allicht missen (ik zal niet klagen als de mug uitsterft), bijen niet.
3. Het is niet mogelijk voor de mens om apparaten te maken die die taak overnemen of het kost zoveel middelen dat het economisch niet haalbaar is. Het oppervlakte wat bestuift moet worden is ontiegelijk groot en je moet van bloem naar bloem werken. Denk wat verder dan alleen de landbouw.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Dan moet je een robot uitvinden die delicaat genoeg is om stuifmeel uit de bloesem te krijgen, in bepaalde gevallen zonder die bloesem te bevruchten met zijn eigen stuifmeel. Vervolgens moet dat stuifmeel gebracht worden naar een bloem van dezelfde soort.
en dat voor iedere bloem die er in de landbouw en de natuur te vinden is.

Terwijl de natuur al voor de perfecte, onderhoudsvrije robots heeft gezorgd waarvan we ook nog eens de honing kunnen gebruiken.
Ze verbruiken natuurlijk wel wat voeding maar inderdaad, zie maar eens robots te maken die dit net zo efficiënt doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122216647
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:06 schreef speknek het volgende:
Apart dat het ook nog zo sterk werkt op hommels, daar zag ik er de laatste jaren juist weer meer van, misschien wel door het afnemen van de bij.
Bij mij voor de deur staat een boompje waarvan de bloemen bijen en hommels lokken, ik heb vorig jaar enkel hommels gezien bij die bloemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122216832
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 10:49 schreef meth1745 het volgende:
Stel me toch wat vragen bij die studie van Chensheng Lu:

[..]

Sinds 1996 wordt het op grote schaal gebruikt. Pas in 2006 worden opvallende verliezen gemeld. Hij haalt 94% sterfte na vijf maand, met doses lager dan normaal gebruikt worden. Hoe verklaart hij de overleving van de laatste tien jaar? Als bij hem de bijen massaal het loodje leggen, terwijl in de rest van het land bijen blootgesteld aan hogere concentraties wel overleven, suggereert dat niet eerder dat je Lu niet als imker wil hebben?
De concensus die uit die reportage naar voren kwam was dat de bijen zo massaal sterven door een combinatie van factoren. Dat gif speelt een zeer belangrijke rol maar daarnaast zou nog een of andere parasiet de bijen sterk verzwakken. Hoe dan ook, het gif is te sterk en te effectief, dat soort gif moeten we niet willen gebruiken. Sowieso zijn er betere alternatieven, bijv. natuurlijke vijanden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122235305
Quietly, globally, billions of bees are dying, threatening our crops and food. But in 48 hours the European Union could move to ban the most poisonous pesticides, and pave the way to a global ban that would save bees from extinction.

Now legal experts and European politicians are calling for an immediate ban. But, Bayer and other giant pesticide producers are lobbying hard to keep them on the market. If we build a huge swarm of public outrage now, we can push the European Commission to put our health and our environment before the profit of a few.

We know our voices count! Last year, our 1.2 million strong petition forced US authorities to open a formal consultation on pesticides -- now if we reach 2 million, we can persuade the EU to get rid of these crazy poisons and pave the way for a ban worldwide. Sign the urgent petition and share this with everyone -- Avaaz and leading MEPs will deliver our message ahead of this week's key meeting in Brussels.

teken de petitie hier

http://tinyurl.com/bdw93fo

artikel gelinkt van http://www.richarddawkins(...)killers#.UQg6LL883zg

[ Bericht 22% gewijzigd door falling_away op 29-01-2013 22:15:11 ]
Alpha kenny one
pi_122236537
Of het zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar toch getekend, die petitie.
Hopelijk luistert Europa naar het volk en niet naar het geld.

Bayer met z'n Zyklon-B voor bijen :X
  dinsdag 29 januari 2013 @ 23:06:09 #25
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_122238959
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:26 schreef Nemephis het volgende:
Of het zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar toch getekend, die petitie.
Hopelijk luistert Europa naar het volk en niet naar het geld.

Bayer met z'n Zyklon-B voor bijen :X
Ik scrollde door dit topic en was verbaasd dat het zolang duurde voor iemand hiermee kwam ^O^
En heb de petitie ook maar getekend...
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
pi_122258035
Ik verwacht niets van petities maar ik ga die dadelijk toch tekenen! Hopelijk tonen onze politici eens een keer wat ruggegraat. Als het verboden wordt dan zullen er ook zeer zware sancties moeten worden opgelegd en dan zal er streng moeten worden gecontroleerd. De enige reden dat BaYeR en concurrerende bedrijven oproepen om het niet te verbieden is omdat ze er financiëel belang bij hebben dat het niet wordt verboden. Die bedrijven geven niets om de natuur en de mensheid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122258445
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik verwacht niets van petities maar ik ga die dadelijk toch tekenen! Hopelijk tonen onze politici eens een keer wat ruggegraat. Als het verboden wordt dan zullen er ook zeer zware sancties moeten worden opgelegd en dan zal er streng moeten worden gecontroleerd. .
Sancties overheid en handhaving zijn toch wel bijtende kreten waarbij overheden vaak heel selectief te werk gaan. De handhaving van drugswetten probeert men bijvoorbeeld nog een beetje uit te voeren, maar als we zien hoe slecht men bijvoorbeeld de vangstquota voor tonijnen handhaaft dan heb je echt het idee dat het overheden niet uitmaakt.
pi_122258508
Terwijl de kosten van de handhaving gemakkelijk 'verhaald' kunnen worden op de criminelen, kwestie van de boetes aanpassen. Ik heb trouwens de indruk dat nu al meer dan voldoende wordt verdiend met het innen van boetes om de kosten vergoed te krijgen, daar waar de overheid er werk van maakt om dit soort misdrijven op te sporen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 30 januari 2013 @ 17:20:36 #29
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122261033
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sancties overheid en handhaving zijn toch wel bijtende kreten waarbij overheden vaak heel selectief te werk gaan. De handhaving van drugswetten probeert men bijvoorbeeld nog een beetje uit te voeren, maar als we zien hoe slecht men bijvoorbeeld de vangstquota voor tonijnen handhaaft dan heb je echt het idee dat het overheden niet uitmaakt.
je ziet het met Shell en de Nigerdelta
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122285907
Wat te denken van de mensensmokkel en slavendrijverij via Nederlandse uitzendbureaus.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-01-2013 04:33:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122293289
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 02:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat te denken van de mensensmokkel en slavendrijverij via Nederlandse uitzendbureaus.
Nou, daar kun je de bijen toch niet verantwoordelijk voor houden. De wespen, die wel, maar de bijen... :N
pi_124122330
Helaas, de politici hebben besloten om deze giftige stoffen niet te verbieden. De hoop is nu gevestigd op de Europese Commissie.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE92E0GV20130315

Ben ik cynisch omdat ik vermoed dat dit voorstel is verworpen omdat er stevig is gelobbyd door bedrijven zoals BaYeR?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 16 maart 2013 @ 23:45:45 #33
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_124148934
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 08:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas, de politici hebben besloten om deze giftige stoffen niet te verbieden. De hoop is nu gevestigd op de Europese Commissie.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE92E0GV20130315

Ben ik cynisch omdat ik vermoed dat dit voorstel is verworpen omdat er stevig is gelobbyd door bedrijven zoals BaYeR?
Het geld regeert.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_124149020
Of het geld van een enkeling regeert. ;)
De kans is groot dat de kosten voor de maatschappij veel groter zijn dan de opbrengsten voor die paar mensen (de bedrijven en de boeren).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124258585
De manier waarop bijen gehouden worden tegenwoordig kan er net zo goed mee te maken hebben.

• In de VS reizen imkers met hun korven het land door om in opdracht gewassen te gaan bestuiven. in bepaalde periodes zijn 80% van alle bijen in Californië.
• Variatie in voeding hebben ze niet, levensverwachting voor een werkbij is enkele weken tijdens hoogseizoen tot enkele maanden in de winter. In het eerste geval zal dit vaak op één gewas zijn, in het tweede geval krijgen ze corn syrup te eten.
• Iedereen haalt z'n koninginen bij een groep commerciële kwekers die selecteren op "goede" eigenschappen (vooral veel nageslacht produceren neem ik aan).
• Er wordt massaal antibiotica en andere middelen (tegen schimmel etc) gebruikt.

Komt zowat overeen met hoe koeien en varkens gekweekt worden, behalve het eerste punt;
Hoe snel zou mond- en klauwzeer, de varkenspest etc. zich in gelijkaardige omstandigheden verspreiden?
Niet voor niets zijn er regels als "Varkens mogen slechts 1 keer in hun leven naar een ander bedrijf worden vervoerd".

Je kan verwachten dat als je bijen kweekt zoals het met kippen, koeien en varkens gebeurd, dat de risico's op besmetting, gevoeligheid voor ziektes, epidemieën, massale sterfte etc hoog zullen zijn.
pi_124594284
quote:
Studie bevestigt: pesticiden tasten hersenen bijen aan

Twee soorten pesticiden die geregeld gebruikt worden bij de landbouw, tasten de werking van de hersenen van bijen aan. Vooral het leervermogen en het geheugen ondervinden hinder, blijkt uit een wetenschappelijke studie die woensdag werd bekendgemaakt.

Het onderzoek was gericht op de effecten van de zogenaamde neonicotinoïden op de hersenen van bijen. Die pesticiden worden vooral gebruikt voor de bescherming van landbouwgewassen. Ook de organofosfaten, soms gebruikt bij de bestrijding van de varroamijt in bijenkorven, werden bij het onderzoek betrokken.

Leerproces
'De twee soorten pesticiden samen tonen een nog grotere negatieve impact op de hersenen van bijen en lijken het leerproces van de bijen te belemmeren', zegt Christopher Connolly, onderzoeker aan de universiteit van het Schotse Dundee, en coauteur van het artikel dat in Nature Communications is verschenen.

De studie verschijnt juist nu de Europese Commissie probeert om het gebruik van een aantal voor bijen schadelijke pesticiden gedurende twee jaar op te schorten. De lidstaten kwamen onlangs niet tot overeenstemming over een tijdelijk verbod op neonicotinoïden, maar de Europese Commissie hoopt voor deze zomer de producten te kunnen uitbannen die medeverantwoordelijk zijn voor de slinkende bijenpopulatie.

Alternatief
De wetenschappers roepen op tot een grondiger onderzoek naar een alternatief voor de schadelijke pesticiden.
bron: AD
pi_124595422
quote:
15s.gif Op donderdag 28 maart 2013 00:44 schreef Nemephis het volgende:

[..]

bron: AD
Van de 48 pesticides die wikipedia vermeldt blijven er dan 16 over. Schrappen we degene die "highly toxic" zijn voor bijen, en de verboden pesticides, blijven er over:

• Pirimicarb: tegen bladluis
• Aldicarb: van de toegelaten pesticides het voor mensen meest giftige. idem voor dieren; hoge oplosbaarheid: bedreiging voor oppervlaktewater. In de VS vanaf 2017 totaal verboden.
• Dicofol: DDT analoog.
Petroleum oils niet echt nuttig, een laag petroleum op het water helpt tegen muggelarven, maar ik denk niet dat europese boeren een malaria probleem hebben.
2,4-D herbicide herbicide, geen insecticide.

Met het voorbehoud dat het effect van de drie overblijvende pesticides niet onderzocht werd. We weten dus niet of ze eveneens de werking van de hersenen van bijen aantasten. ;)
pi_124769586
Ik sprak met iemand die bij Bayer werkt en hij zegt dat een goedwerkende bijenpopulatie juist de levensader is van het bedrijf. Ze hebben zelf imkers in dienst bij sommige van hun ondernemingen voor de bestuiving binnen de kassen.
Het zou dus raar zijn dat Bayer hun eigen ruiten in zou gooien met dit spul als het echt giftig zou zijn voor bijen.

Hier had ik op zich niet direct iets tegen in te brengen.
Alpha kenny one
pi_124784257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:12 schreef meth1745 het volgende:
De manier waarop bijen gehouden worden tegenwoordig kan er net zo goed mee te maken hebben.

• In de VS reizen imkers met hun korven het land door om in opdracht gewassen te gaan bestuiven. in bepaalde periodes zijn 80% van alle bijen in Californië.
• Variatie in voeding hebben ze niet, levensverwachting voor een werkbij is enkele weken tijdens hoogseizoen tot enkele maanden in de winter. In het eerste geval zal dit vaak op één gewas zijn, in het tweede geval krijgen ze corn syrup te eten.
• Iedereen haalt z'n koninginen bij een groep commerciële kwekers die selecteren op "goede" eigenschappen (vooral veel nageslacht produceren neem ik aan).
• Er wordt massaal antibiotica en andere middelen (tegen schimmel etc) gebruikt.

Komt zowat overeen met hoe koeien en varkens gekweekt worden, behalve het eerste punt;
Hoe snel zou mond- en klauwzeer, de varkenspest etc. zich in gelijkaardige omstandigheden verspreiden?
Niet voor niets zijn er regels als "Varkens mogen slechts 1 keer in hun leven naar een ander bedrijf worden vervoerd".

Je kan verwachten dat als je bijen kweekt zoals het met kippen, koeien en varkens gebeurd, dat de risico's op besmetting, gevoeligheid voor ziektes, epidemieën, massale sterfte etc hoog zullen zijn.
(Amerikaanse) honingbijen leven idd ongezond. Dat high fructose cornsyrup is MI vergif, zelf eet/drink ik het zo min mogelijk, omdat ik er ziek van word. Maar in Europa wordt er (gelukkig) minder gebruik van gemaakt, wat gunstig is voor de bijen.

In Europa heeft men dan weer meer last van fijnstof (diesel!) en van dichte bebouwing, waardoor de honingbij ook hier wordt veroordeeld tot een karig en vervuild dieet.

Er mag wat mij betreft best wat meer onderzoek naar landbouwgif gedaan worden. Sowieso, landbouwgif... dat moet tegenwoordig toch zonder kunnen? Ik kan wel een apparaat in elkaar zetten dat automatisch honingbijen van andere insecten kan scheiden, en zap... weg ongedierte.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_124784278
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 21:11 schreef falling_away het volgende:
Ik sprak met iemand die bij Bayer werkt en hij zegt dat een goedwerkende bijenpopulatie juist de levensader is van het bedrijf. Ze hebben zelf imkers in dienst bij sommige van hun ondernemingen voor de bestuiving binnen de kassen.
Het zou dus raar zijn dat Bayer hun eigen ruiten in zou gooien met dit spul als het echt giftig zou zijn voor bijen.

Hier had ik op zich niet direct iets tegen in te brengen.
Mijn onderbuik zegt me dat het stofje van Bayer misschien de spreekwoordelijke druppel is, waardoor een heel bijenvolk uitsterft, maar dat er veel meer zaken spelen waardoor bijen het moeilijk hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_125346657
- trouw wenst geen publiciteit in de vorm van linkthroughs of het aanhalen van hun items. derhalve verwijderd. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 02-05-2013 16:11:22 ]
pi_125368698
"De Nederlandse registratieautoriteit voor bestrijdingsmiddelen, het Ctgb, besloot onlangs, na een verzoek tot openbaarmaking van de Bijenstichting, dat twee van de drie studies die in Engeland zijn gepubliceerd, in Nederland geheim moeten blijven."

Dat alleen al zegt genoeg. Niet voor niets willen die mensen dat het publiek niet achter de resultaten van dit onderzoek komt. Het is überhaupt vreemd dat zo'n organisatie kan beslissen dat die resultaten geheim moeten blijven. Het ctgb in de zak van de industrie? Het lijkt er op.
Gelukkig is de Engelse evenknie minder corrupt.

quote:
Het Ctgb weigerde de rapporten naar buiten te brengen omdat volgens de toezichthouder de twee studies geen gegevens zouden bevatten over deze zogenaamde subletale effecten van dit middel van Bayer.
Laat de mensen dat zelf maar beoordelen, als dit het werkelijke motief zou zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125502012
- trouw wenst geen publiciteit in de vorm van linkthroughs of het aanhalen van hun items. derhalve verwijderd. -

Hoe kunnen we Bayer stoppen voor het te laat is?

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 02-05-2013 16:11:50 ]
pi_125510227
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:20 schreef Nemephis het volgende:

[..]


bron - met genoemde rapporten (PDF) -- Trouw

quote:
In normale omstandigheden sterven elk jaar tussen 5 en 10 procent van de bijen. "Maar in Spanje zien we nu cijfers van 25 tot 30 procent."
Hoe moet ik dit interpreteren, als een gemiddelde werkbij slechts enkele maanden leeft?
quote:
The average lifespan of a queen is three to four years; drones usually die upon mating or are expelled from the hive before the winter; and workers may live for a few weeks in the summer and several months in areas with an extended winter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey_bee_life_cycle

Het probleem met al die studies is dat ze niet verklaren waarom neonicotinoïden sinds 2006 massale sterfte zouden veroorzaken, maar niet in de tien jaar daarvoor.
  zaterdag 20 april 2013 @ 01:28:41 #46
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_125511364
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 00:53 schreef meth1745 het volgende:

[..]

[..]

Hoe moet ik dit interpreteren, als een gemiddelde werkbij slechts enkele maanden leeft?

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Honey_bee_life_cycle

Het probleem met al die studies is dat ze niet verklaren waarom neonicotinoïden sinds 2006 massale sterfte zouden veroorzaken, maar niet in de tien jaar daarvoor.
Wellicht omdat ervoor minder nauwkeurig werd gemeten hoe de bijen ervoor stonden? Of dat in eerste jaren het middel niet zo veel gebruikt werd; dat sinds 8 jaar de populariteit toeneemt met grote sterfte jaren erna als gevolg? Onderzoeken dekken niet altijd de hele lading... en daar ik geen bioloog/chemicus ben, kan ik er vrij slecht zelf induiken. Maar je hebt wel een punt dat dit goed moet worden uitgezocht.
  maandag 29 april 2013 @ 17:41:31 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_125871785
quote:
Europe will enforce the world's first continent-wide ban on widely used insecticides linked to serious harm in bees, after a European commission vote on Monday.

The landmark suspension is a victory for millions of environment campaigners concerned about dramatic declines in bees who were backed by experts at the European Food Safety Authority (EFSA). But it is a serious defeat for the chemical companies who make billions a year from the products and also UK ministers - who voted against the ban. Both had argued the ban will harm food production.
http://m.guardian.co.uk/e(...)icides-banned-europe
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_125872112
Hehe. Het duurde wel heel erg lang maar in ieder geval is het nu voor elkaar. Na het geklungen met de Euro (ja, het is wat hypocriet dat veel mensen die er nooit moeilijk over deden er nu zo over zeuren) en het lampenfiasco eindelijk weer eens iets van de EU waar we trots op kunnen zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_125875380
Enkele reacties:
quote:
Dr Chris Hartfield, National Farmers Union's lead on bee health: The Commission’s decision to ban three widely used neonicotinoids is likely to have catastrophic impacts for food production and unintended consequences for the environment, without delivering any measurable benefits for bee health. It is right that we take steps to protect bees – they are vital pollinators, but, any action needs to be proportionate to the problem. Crucially, we have to be confident that when we make changes, these changes will actually deliver benefits. At the moment, there is no evidence to show that there are any harmful effects of neonicotinoids on bees under field conditions. If we cannot find evidence of harm in the field, then it follows that we will not be able to measure any benefits of a ban either. This issue is about science and evidence, and finding a balanced way to tackle the significant challenges to bee health. However, it looks like we are about to make populist changes that do nothing to measurably improve the situation for bees, but will make it harder and more costly for farmers and growers to control pests on a whole range of agricultural and horticultural crops.
quote:
Alison Benjamin, co-author, A World without Bees: In 2008, I called for neonics to be banned using the precautionary principle. A World without Bees - the book I co-wrote that investigated why the bees were disappearing - found that while there was no proof then that the pesticides were to blame for high bee mortality, and colony collapse disorder, not enough research had been done to prove they weren't harming bee colonies. This is a landmark moment. Let's hope that the appropriate tests can be carried out during the EC's 2-year ban.
quote:
Norman Carreck, science director of the International Bee Research Association, University of Sussex:

It is not yet clear what the implications of this moratorium will be. There has been concern about this class of insecticides ever since they were introduced twenty years ago, yet many experiments and wide-scale studies in many countries over the years have failed to demonstrate harm to bees in the field. This being the case, it will be very difficult to demonstrate any benefits to bees of a moratorium in just two years.

If the purpose of the two years is to enable scientists to gather definitive evidence of the effects in the field, it is hard to see how can this be done if fields will no longer use treated seeds. I am also concerned about what Environmental Impact Assessment has been carried out to evaluate the effects on bees of the use of alternative pest control measures that will follow this moratorium. Neonicotinoids will inevitably be replaced by older compounds. Just as we lack knowledge of the subtle sub-lethal effects of neonicotinoids in the field, we know little about these other compounds either, because historically the registration process has not focussed on these aspects.
http://m.guardian.co.uk/e(...)u-ban-neonicotinoids
pi_125882710
Grote vraag die nog open staat: handhaving. Hoe gaan de overheden controleren of dat die boeren niet illegaal dat bestrijdingsmiddel importeren uit een ander continent? Monsters nemen en chemische tests uitvoeren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')