abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122258035
Ik verwacht niets van petities maar ik ga die dadelijk toch tekenen! Hopelijk tonen onze politici eens een keer wat ruggegraat. Als het verboden wordt dan zullen er ook zeer zware sancties moeten worden opgelegd en dan zal er streng moeten worden gecontroleerd. De enige reden dat BaYeR en concurrerende bedrijven oproepen om het niet te verbieden is omdat ze er financiëel belang bij hebben dat het niet wordt verboden. Die bedrijven geven niets om de natuur en de mensheid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122258445
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik verwacht niets van petities maar ik ga die dadelijk toch tekenen! Hopelijk tonen onze politici eens een keer wat ruggegraat. Als het verboden wordt dan zullen er ook zeer zware sancties moeten worden opgelegd en dan zal er streng moeten worden gecontroleerd. .
Sancties overheid en handhaving zijn toch wel bijtende kreten waarbij overheden vaak heel selectief te werk gaan. De handhaving van drugswetten probeert men bijvoorbeeld nog een beetje uit te voeren, maar als we zien hoe slecht men bijvoorbeeld de vangstquota voor tonijnen handhaaft dan heb je echt het idee dat het overheden niet uitmaakt.
pi_122258508
Terwijl de kosten van de handhaving gemakkelijk 'verhaald' kunnen worden op de criminelen, kwestie van de boetes aanpassen. Ik heb trouwens de indruk dat nu al meer dan voldoende wordt verdiend met het innen van boetes om de kosten vergoed te krijgen, daar waar de overheid er werk van maakt om dit soort misdrijven op te sporen.
#NoDAPL
  woensdag 30 januari 2013 @ 17:20:36 #29
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_122261033
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sancties overheid en handhaving zijn toch wel bijtende kreten waarbij overheden vaak heel selectief te werk gaan. De handhaving van drugswetten probeert men bijvoorbeeld nog een beetje uit te voeren, maar als we zien hoe slecht men bijvoorbeeld de vangstquota voor tonijnen handhaaft dan heb je echt het idee dat het overheden niet uitmaakt.
je ziet het met Shell en de Nigerdelta
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_122285907
Wat te denken van de mensensmokkel en slavendrijverij via Nederlandse uitzendbureaus.

[ Bericht 36% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-01-2013 04:33:56 ]
#NoDAPL
pi_122293289
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 02:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat te denken van de mensensmokkel en slavendrijverij via Nederlandse uitzendbureaus.
Nou, daar kun je de bijen toch niet verantwoordelijk voor houden. De wespen, die wel, maar de bijen... :N
pi_124122330
Helaas, de politici hebben besloten om deze giftige stoffen niet te verbieden. De hoop is nu gevestigd op de Europese Commissie.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE92E0GV20130315

Ben ik cynisch omdat ik vermoed dat dit voorstel is verworpen omdat er stevig is gelobbyd door bedrijven zoals BaYeR?
#NoDAPL
  zaterdag 16 maart 2013 @ 23:45:45 #33
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_124148934
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 08:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Helaas, de politici hebben besloten om deze giftige stoffen niet te verbieden. De hoop is nu gevestigd op de Europese Commissie.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE92E0GV20130315

Ben ik cynisch omdat ik vermoed dat dit voorstel is verworpen omdat er stevig is gelobbyd door bedrijven zoals BaYeR?
Het geld regeert.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_124149020
Of het geld van een enkeling regeert. ;)
De kans is groot dat de kosten voor de maatschappij veel groter zijn dan de opbrengsten voor die paar mensen (de bedrijven en de boeren).
#NoDAPL
pi_124258585
De manier waarop bijen gehouden worden tegenwoordig kan er net zo goed mee te maken hebben.

• In de VS reizen imkers met hun korven het land door om in opdracht gewassen te gaan bestuiven. in bepaalde periodes zijn 80% van alle bijen in Californië.
• Variatie in voeding hebben ze niet, levensverwachting voor een werkbij is enkele weken tijdens hoogseizoen tot enkele maanden in de winter. In het eerste geval zal dit vaak op één gewas zijn, in het tweede geval krijgen ze corn syrup te eten.
• Iedereen haalt z'n koninginen bij een groep commerciële kwekers die selecteren op "goede" eigenschappen (vooral veel nageslacht produceren neem ik aan).
• Er wordt massaal antibiotica en andere middelen (tegen schimmel etc) gebruikt.

Komt zowat overeen met hoe koeien en varkens gekweekt worden, behalve het eerste punt;
Hoe snel zou mond- en klauwzeer, de varkenspest etc. zich in gelijkaardige omstandigheden verspreiden?
Niet voor niets zijn er regels als "Varkens mogen slechts 1 keer in hun leven naar een ander bedrijf worden vervoerd".

Je kan verwachten dat als je bijen kweekt zoals het met kippen, koeien en varkens gebeurd, dat de risico's op besmetting, gevoeligheid voor ziektes, epidemieën, massale sterfte etc hoog zullen zijn.
pi_124594284
quote:
Studie bevestigt: pesticiden tasten hersenen bijen aan

Twee soorten pesticiden die geregeld gebruikt worden bij de landbouw, tasten de werking van de hersenen van bijen aan. Vooral het leervermogen en het geheugen ondervinden hinder, blijkt uit een wetenschappelijke studie die woensdag werd bekendgemaakt.

Het onderzoek was gericht op de effecten van de zogenaamde neonicotinoïden op de hersenen van bijen. Die pesticiden worden vooral gebruikt voor de bescherming van landbouwgewassen. Ook de organofosfaten, soms gebruikt bij de bestrijding van de varroamijt in bijenkorven, werden bij het onderzoek betrokken.

Leerproces
'De twee soorten pesticiden samen tonen een nog grotere negatieve impact op de hersenen van bijen en lijken het leerproces van de bijen te belemmeren', zegt Christopher Connolly, onderzoeker aan de universiteit van het Schotse Dundee, en coauteur van het artikel dat in Nature Communications is verschenen.

De studie verschijnt juist nu de Europese Commissie probeert om het gebruik van een aantal voor bijen schadelijke pesticiden gedurende twee jaar op te schorten. De lidstaten kwamen onlangs niet tot overeenstemming over een tijdelijk verbod op neonicotinoïden, maar de Europese Commissie hoopt voor deze zomer de producten te kunnen uitbannen die medeverantwoordelijk zijn voor de slinkende bijenpopulatie.

Alternatief
De wetenschappers roepen op tot een grondiger onderzoek naar een alternatief voor de schadelijke pesticiden.
bron: AD
pi_124595422
quote:
15s.gif Op donderdag 28 maart 2013 00:44 schreef Nemephis het volgende:

[..]

bron: AD
Van de 48 pesticides die wikipedia vermeldt blijven er dan 16 over. Schrappen we degene die "highly toxic" zijn voor bijen, en de verboden pesticides, blijven er over:

• Pirimicarb: tegen bladluis
• Aldicarb: van de toegelaten pesticides het voor mensen meest giftige. idem voor dieren; hoge oplosbaarheid: bedreiging voor oppervlaktewater. In de VS vanaf 2017 totaal verboden.
• Dicofol: DDT analoog.
Petroleum oils niet echt nuttig, een laag petroleum op het water helpt tegen muggelarven, maar ik denk niet dat europese boeren een malaria probleem hebben.
2,4-D herbicide herbicide, geen insecticide.

Met het voorbehoud dat het effect van de drie overblijvende pesticides niet onderzocht werd. We weten dus niet of ze eveneens de werking van de hersenen van bijen aantasten. ;)
pi_124769586
Ik sprak met iemand die bij Bayer werkt en hij zegt dat een goedwerkende bijenpopulatie juist de levensader is van het bedrijf. Ze hebben zelf imkers in dienst bij sommige van hun ondernemingen voor de bestuiving binnen de kassen.
Het zou dus raar zijn dat Bayer hun eigen ruiten in zou gooien met dit spul als het echt giftig zou zijn voor bijen.

Hier had ik op zich niet direct iets tegen in te brengen.
Alpha kenny one
pi_124784257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:12 schreef meth1745 het volgende:
De manier waarop bijen gehouden worden tegenwoordig kan er net zo goed mee te maken hebben.

• In de VS reizen imkers met hun korven het land door om in opdracht gewassen te gaan bestuiven. in bepaalde periodes zijn 80% van alle bijen in Californië.
• Variatie in voeding hebben ze niet, levensverwachting voor een werkbij is enkele weken tijdens hoogseizoen tot enkele maanden in de winter. In het eerste geval zal dit vaak op één gewas zijn, in het tweede geval krijgen ze corn syrup te eten.
• Iedereen haalt z'n koninginen bij een groep commerciële kwekers die selecteren op "goede" eigenschappen (vooral veel nageslacht produceren neem ik aan).
• Er wordt massaal antibiotica en andere middelen (tegen schimmel etc) gebruikt.

Komt zowat overeen met hoe koeien en varkens gekweekt worden, behalve het eerste punt;
Hoe snel zou mond- en klauwzeer, de varkenspest etc. zich in gelijkaardige omstandigheden verspreiden?
Niet voor niets zijn er regels als "Varkens mogen slechts 1 keer in hun leven naar een ander bedrijf worden vervoerd".

Je kan verwachten dat als je bijen kweekt zoals het met kippen, koeien en varkens gebeurd, dat de risico's op besmetting, gevoeligheid voor ziektes, epidemieën, massale sterfte etc hoog zullen zijn.
(Amerikaanse) honingbijen leven idd ongezond. Dat high fructose cornsyrup is MI vergif, zelf eet/drink ik het zo min mogelijk, omdat ik er ziek van word. Maar in Europa wordt er (gelukkig) minder gebruik van gemaakt, wat gunstig is voor de bijen.

In Europa heeft men dan weer meer last van fijnstof (diesel!) en van dichte bebouwing, waardoor de honingbij ook hier wordt veroordeeld tot een karig en vervuild dieet.

Er mag wat mij betreft best wat meer onderzoek naar landbouwgif gedaan worden. Sowieso, landbouwgif... dat moet tegenwoordig toch zonder kunnen? Ik kan wel een apparaat in elkaar zetten dat automatisch honingbijen van andere insecten kan scheiden, en zap... weg ongedierte.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_124784278
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 21:11 schreef falling_away het volgende:
Ik sprak met iemand die bij Bayer werkt en hij zegt dat een goedwerkende bijenpopulatie juist de levensader is van het bedrijf. Ze hebben zelf imkers in dienst bij sommige van hun ondernemingen voor de bestuiving binnen de kassen.
Het zou dus raar zijn dat Bayer hun eigen ruiten in zou gooien met dit spul als het echt giftig zou zijn voor bijen.

Hier had ik op zich niet direct iets tegen in te brengen.
Mijn onderbuik zegt me dat het stofje van Bayer misschien de spreekwoordelijke druppel is, waardoor een heel bijenvolk uitsterft, maar dat er veel meer zaken spelen waardoor bijen het moeilijk hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_125346657
- trouw wenst geen publiciteit in de vorm van linkthroughs of het aanhalen van hun items. derhalve verwijderd. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 02-05-2013 16:11:22 ]
pi_125368698
"De Nederlandse registratieautoriteit voor bestrijdingsmiddelen, het Ctgb, besloot onlangs, na een verzoek tot openbaarmaking van de Bijenstichting, dat twee van de drie studies die in Engeland zijn gepubliceerd, in Nederland geheim moeten blijven."

Dat alleen al zegt genoeg. Niet voor niets willen die mensen dat het publiek niet achter de resultaten van dit onderzoek komt. Het is überhaupt vreemd dat zo'n organisatie kan beslissen dat die resultaten geheim moeten blijven. Het ctgb in de zak van de industrie? Het lijkt er op.
Gelukkig is de Engelse evenknie minder corrupt.

quote:
Het Ctgb weigerde de rapporten naar buiten te brengen omdat volgens de toezichthouder de twee studies geen gegevens zouden bevatten over deze zogenaamde subletale effecten van dit middel van Bayer.
Laat de mensen dat zelf maar beoordelen, als dit het werkelijke motief zou zijn.
#NoDAPL
pi_125502012
- trouw wenst geen publiciteit in de vorm van linkthroughs of het aanhalen van hun items. derhalve verwijderd. -

Hoe kunnen we Bayer stoppen voor het te laat is?

[ Bericht 94% gewijzigd door Danny op 02-05-2013 16:11:50 ]
pi_125510227
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 april 2013 11:20 schreef Nemephis het volgende:

[..]

bron - met genoemde rapporten (PDF) -- Trouw

quote:
In normale omstandigheden sterven elk jaar tussen 5 en 10 procent van de bijen. "Maar in Spanje zien we nu cijfers van 25 tot 30 procent."
Hoe moet ik dit interpreteren, als een gemiddelde werkbij slechts enkele maanden leeft?
quote:
The average lifespan of a queen is three to four years; drones usually die upon mating or are expelled from the hive before the winter; and workers may live for a few weeks in the summer and several months in areas with an extended winter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey_bee_life_cycle

Het probleem met al die studies is dat ze niet verklaren waarom neonicotinoïden sinds 2006 massale sterfte zouden veroorzaken, maar niet in de tien jaar daarvoor.
  zaterdag 20 april 2013 @ 01:28:41 #46
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_125511364
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 00:53 schreef meth1745 het volgende:

[..]

[..]

Hoe moet ik dit interpreteren, als een gemiddelde werkbij slechts enkele maanden leeft?

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Honey_bee_life_cycle

Het probleem met al die studies is dat ze niet verklaren waarom neonicotinoïden sinds 2006 massale sterfte zouden veroorzaken, maar niet in de tien jaar daarvoor.
Wellicht omdat ervoor minder nauwkeurig werd gemeten hoe de bijen ervoor stonden? Of dat in eerste jaren het middel niet zo veel gebruikt werd; dat sinds 8 jaar de populariteit toeneemt met grote sterfte jaren erna als gevolg? Onderzoeken dekken niet altijd de hele lading... en daar ik geen bioloog/chemicus ben, kan ik er vrij slecht zelf induiken. Maar je hebt wel een punt dat dit goed moet worden uitgezocht.
  maandag 29 april 2013 @ 17:41:31 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_125871785
quote:
Europe will enforce the world's first continent-wide ban on widely used insecticides linked to serious harm in bees, after a European commission vote on Monday.

The landmark suspension is a victory for millions of environment campaigners concerned about dramatic declines in bees who were backed by experts at the European Food Safety Authority (EFSA). But it is a serious defeat for the chemical companies who make billions a year from the products and also UK ministers - who voted against the ban. Both had argued the ban will harm food production.
http://m.guardian.co.uk/e(...)icides-banned-europe
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_125872112
Hehe. Het duurde wel heel erg lang maar in ieder geval is het nu voor elkaar. Na het geklungen met de Euro (ja, het is wat hypocriet dat veel mensen die er nooit moeilijk over deden er nu zo over zeuren) en het lampenfiasco eindelijk weer eens iets van de EU waar we trots op kunnen zijn.
#NoDAPL
pi_125875380
Enkele reacties:
quote:
Dr Chris Hartfield, National Farmers Union's lead on bee health: The Commission’s decision to ban three widely used neonicotinoids is likely to have catastrophic impacts for food production and unintended consequences for the environment, without delivering any measurable benefits for bee health. It is right that we take steps to protect bees – they are vital pollinators, but, any action needs to be proportionate to the problem. Crucially, we have to be confident that when we make changes, these changes will actually deliver benefits. At the moment, there is no evidence to show that there are any harmful effects of neonicotinoids on bees under field conditions. If we cannot find evidence of harm in the field, then it follows that we will not be able to measure any benefits of a ban either. This issue is about science and evidence, and finding a balanced way to tackle the significant challenges to bee health. However, it looks like we are about to make populist changes that do nothing to measurably improve the situation for bees, but will make it harder and more costly for farmers and growers to control pests on a whole range of agricultural and horticultural crops.
quote:
Alison Benjamin, co-author, A World without Bees: In 2008, I called for neonics to be banned using the precautionary principle. A World without Bees - the book I co-wrote that investigated why the bees were disappearing - found that while there was no proof then that the pesticides were to blame for high bee mortality, and colony collapse disorder, not enough research had been done to prove they weren't harming bee colonies. This is a landmark moment. Let's hope that the appropriate tests can be carried out during the EC's 2-year ban.
quote:
Norman Carreck, science director of the International Bee Research Association, University of Sussex:

It is not yet clear what the implications of this moratorium will be. There has been concern about this class of insecticides ever since they were introduced twenty years ago, yet many experiments and wide-scale studies in many countries over the years have failed to demonstrate harm to bees in the field. This being the case, it will be very difficult to demonstrate any benefits to bees of a moratorium in just two years.

If the purpose of the two years is to enable scientists to gather definitive evidence of the effects in the field, it is hard to see how can this be done if fields will no longer use treated seeds. I am also concerned about what Environmental Impact Assessment has been carried out to evaluate the effects on bees of the use of alternative pest control measures that will follow this moratorium. Neonicotinoids will inevitably be replaced by older compounds. Just as we lack knowledge of the subtle sub-lethal effects of neonicotinoids in the field, we know little about these other compounds either, because historically the registration process has not focussed on these aspects.
http://m.guardian.co.uk/e(...)u-ban-neonicotinoids
pi_125882710
Grote vraag die nog open staat: handhaving. Hoe gaan de overheden controleren of dat die boeren niet illegaal dat bestrijdingsmiddel importeren uit een ander continent? Monsters nemen en chemische tests uitvoeren?
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')