Dat dan wel weer. Maar waarschijnlijk hebben ze een goede reden om de kerncentrales dicht bij de kust te bouwen. Kijk maar eens op het kaartje wat ik eerder heb gepost. Daarop kun je zien dat alle centrales erg dicht bij de kust staan. Waarom dat is dat weet ik niet. Daarvoor heb ik veel te weinig kennis over reactoren. Misschien iemand anders die dat weet?quote:Op zondag 13 maart 2011 16:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Behalve dan bouwen op een andere plek misschien.
Wat is er gebeurt met die dam? Doorgebroken, beschadigd door de beving?quote:Op zondag 13 maart 2011 16:30 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zag je dat net op Ned 1 journaal? Japanners in een klein stadje hadden eerder een tsunami van vele meters hoog. Dus ze dachten dat nooit meer, dus ze bouwden ze tien jaar lang een 2 kilometer lange betonnen wering van 12 meter hoog! Echt een groot bouwwerk. Het mocht niet baten, stadje alsnog weggevaagd..
Toegang tot koelwater.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:38 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Dat dan wel weer. Maar waarschijnlijk hebben ze een goede reden om de kerncentrales dicht bij de kust te bouwen. Kijk maar eens op het kaartje wat ik eerder heb gepost. Daarop kun je zien dat alle centrales erg dicht bij de kust staan. Waarom dat is dat weet ik niet. Daarvoor heb ik veel te weinig kennis over reactoren. Misschien iemand anders die dat weet?
Sterker nog, Chernobyl was een fundamenteel onstabiel reactortype dat in het Westen nooit gebouwd had mogen worden. In al 'onze' reactors doven de reacties automatisch uit. Een 'meltdown' is ook lang niet zo dramatisch als het Chernobyl-angstbeeld. Er kan radioactief materiaal lekken, maar dan heb je het over fracties.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:35 schreef Bartholomaeus het volgende:
Vind de vergelijking met deze kernreactoren en Tsjernobyl een beetje vreemd. De ramp bij Tsjernobyl kwam mede doordat de centrale slecht was onderhouden en omdat 'ie was gelegen in een oud fabriekspand. Ook had de ramp voorkomen kunnen worden. De reactoren in Japan zijn daarentegen wel goed onderhouden en deze ramp had bijna niet voorkomen kunnen worden, want tegen deze aardsekrachten kun je haast niks doen.
Aanvoer en afvoer van potentieel gevaarlijk materiaal plus toegang tot grote hoeveelheden koelwater. Rivieren werken ook wel, maar je loopt er sneller tegen capaciteitsgrenzen op. Maar je zou kunnen stellen dat tsunami-gevaar tot een heel andere kosten/baten-analyse leidt in de toekomst.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:38 schreef Bartholomaeus het volgende:
Dat dan wel weer. Maar waarschijnlijk hebben ze een goede reden om de kerncentrales dicht bij de kust te bouwen. Kijk maar eens op het kaartje wat ik eerder heb gepost. Daarop kun je zien dat alle centrales erg dicht bij de kust staan. Waarom dat is dat weet ik niet. Daarvoor heb ik veel te weinig kennis over reactoren. Misschien iemand anders die dat weet?
Weet ik niet.. Zag wel op het filmpje dat alleen de dam nog over was en er bovenuit stak, met rondom een brij van modder en rommel.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:38 schreef amsoor het volgende:
[..]
Wat is er gebeurt met die dam? Doorgebroken, beschadigd door de beving?
quote:Op zondag 13 maart 2011 16:39 schreef eleusis het volgende:
[..]
Sterker nog, Chernobyl was een fundamenteel onstabiel reactortype dat in het Westen nooit gebouwd had mogen worden. In al 'onze' reactors doven de reacties automatisch uit. Een 'meltdown' is ook lang niet zo dramatisch als het Chernobyl-angstbeeld. Er kan radioactief materiaal lekken, maar dan heb je het over fracties.
Fukushima units 1-3 waren dan nog de oudere types. Actieve koelsystemen bij een shutdown zijn tegenwoordig niet meer nodig; ze worden nu zo ontworpen dat koelwater er via een verloop doorheen kan stromen. Je kan dus koelen zonder stroom.
Ah, iemand met verstand ervan! Bedankt voor je info! Weer wat geleerd.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:41 schreef eleusis het volgende:
[..]
Aanvoer en afvoer van potentieel gevaarlijk materiaal plus toegang tot grote hoeveelheden koelwater. Rivieren werken ook wel, maar je loopt er sneller tegen capaciteitsgrenzen op. Maar je zou kunnen stellen dat tsunami-gevaar tot een heel andere kosten/baten-analyse leidt in de toekomst.
Koeling bij de hand, en vervoer van die brandstofstaven en afval via schepen over water.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:38 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Tegenwoordig kan een centrale zichzelf dagen lang passief koel en heel houdenquote:Op zondag 13 maart 2011 16:39 schreef eleusis het volgende:
Je kan dus echt wel iets doen. Nucleaire energie is veilig (te maken), zelfs in het meest seismisch actieve gebied van de wereld.
Toch vind ik het wel erg vreemd. In Japan komen vaak aardbevingen voor. Japan ligt zelfs op een van de meest actiefste platen of hoe je die ook kan noemen. En dan toch kerncentrales bij de zee bouwen terwijl je weet wanneer er een aardbeving is (en als die ook onder zee is) dat er dan kans is op een tsunami... Blijf het vreemd vinden.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:44 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Koeling bij de hand, en vervoer van die brandstofstaven en afval via schepen over water.
quote:Vulkaan in zuiden van Japan wordt aktief
Na een zware aardbeving, een verwoestende tsunami en problemen bij een kerncentrale, staat Japan nu nog een probleem te wachten. In het zuidwesten van het land is een vulkaan actief geworden.
De vulkaan hield zich de afgelopen twee weken rustig maar begon vandaag weer met het spuwen van as en stenen. Die vlogen tot wel vier kilometer hoog de lucht in.
De activiteit van de vuurspuwende berg hoeft niet in verband te staan met de zware aardbeving van vrijdag. De ruim 1.400 meter hoge Shinmoedake is de afgelopen 52 jaar al bij vlagen actief. De berg is voorlopig ontruimd, omwonenden hoeven hun boeltje nog niet te pakken. (anp/gb)
Was net rustig daarquote:Japanese volcano re-awakens after few weeks
TOKYO -- The weather agency says a volcano in southern Japan is spewing ash and rock again as the country struggles with the aftermath of a catastrophic earthquake and tsunami in the north.
The Meteorological Agency issued a warning Sunday saying that Shinmoedake volcano resumed activity after a couple of quiet weeks.
The mountain is on Kyushu island, 950 miles (1,500 kilometers) from the epicenter of Friday's magnitude 8.9 earthquake and resulting tsunami, which devastated much of the country's northeastern coast.
It was unclear if the eruptions were linked to quake. Japan lies on the "Ring of Fire" - an arc of seismically active zones where earthquake and volcanic eruptions are common.
Het probleem was ook niet die beving, maar die tsunami. En in de tijd dat het ding gebouwd is (jaren 60/70), waren tsunami's niet zo'n issue nog. Die beving heeft hij prima doorstaan.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:47 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel erg vreemd. In Japan komen vaak aardbevingen voor. Japan ligt zelfs op een van de meest actiefste platen of hoe je die ook kan noemen. En dan toch kerncentrales bij de zee bouwen terwijl je weet wanneer er een aardbeving is (en als die ook onder zee is) dat er dan kans is op een tsunami... Blijf het vreemd vinden.
Ja dan zou je toch minimaal een 15 meter hoge dam bouwen rond de centrales , en de back-up generatoren wat hoger zetten...quote:Op zondag 13 maart 2011 16:47 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Toch vind ik het wel erg vreemd. In Japan komen vaak aardbevingen voor. Japan ligt zelfs op een van de meest actiefste platen of hoe je die ook kan noemen. En dan toch kerncentrales bij de zee bouwen terwijl je weet wanneer er een aardbeving is (en als die ook onder zee is) dat er dan kans is op een tsunami... Blijf het vreemd vinden.
Nee, dat snap ik. Zelfs flats blijven gewoon staan bij zo'n zware aardbeving daar.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:49 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het probleem was ook niet die beving, maar die tsunami. En in de tijd dat het ding gebouwd is (jaren 60/70), waren tsunami's niet zo'n issue nog. Die beving heeft hij prima doorstaan.
Van iemand uit de praktijk dus. Als je dit zou moeten geloven zou het allemaal nog veel erger worden..quote:Op zondag 13 maart 2011 16:52 schreef Dance99Vv het volgende:
Van BBC site
1541: A former nuclear power plant designer has said Japan is facing an extremely grave crisis and called on the government to release more information, which he said was being suppressed. Masashi Goto told a news conference in Tokyo that one of the reactors at the Fukushima-Daiichi plant was "highly unstable", and that if there was a meltdown the "consequences would be tremendous". He said such an event might be very likely indeed. So far, the government has said a meltdown would not lead to a sizeable leak of radioactive materials.
Ah, sorry dan!quote:Op zondag 13 maart 2011 16:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja die stond al een paar dagen hier ook, maar weggehaald omdat hij achterhaald was
Whut?quote:Op zondag 13 maart 2011 16:49 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Het probleem was ook niet die beving, maar die tsunami. En in de tijd dat het ding gebouwd is (jaren 60/70), waren tsunami's niet zo'n issue nog. Die beving heeft hij prima doorstaan.
Geeft nie hoor, dacht eerst toen ik het zag dat ik iets gemist had en er een nieuwe tsunami kwamquote:
Gelukkig maar! En gelukkig is er geen nieuwe tsunami! Sorry dat ik verwarring zaaide!quote:Op zondag 13 maart 2011 16:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Geeft niet hoor, dacht eerst toen ik het zag dat ik iets gemist had en er een nieuwe tsunami kwam
En zo duiken er overal deskundigen op met een eigen verhaal. Het is lastig om die verhalen te beoordelen door alleen maar op vermeende autoriteit af te gaan. Cijfers, feiten, waarnemingen zijn wat dat betreft broodnodig.quote:Op zondag 13 maart 2011 16:54 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Van iemand uit de praktijk dus. Als je dit zou moeten geloven zou het allemaal nog veel erger worden..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |