abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94037225
Onze buurman heeft een half jaar geleden zijn schuurtje gesloopt en het golfplaten dak ligt tot op heden daar in de achtertuin. Ook heeft hij golfplaten tegen de erfafscheiding neer gezet.sommige platen zijn afgebroken. Vandaag eens goed gekeken, en het zijn die typisch grijze platen met zo'n structuurtje als van asbest.

Even hypothetisch: we gaan hem er vandaag op bevragen, maar wat nou als het echt asbest is? Wat kunnen we dan van hem vragen/eisen?
Voetbal?
pi_94037255
Als asbest stil staat is er niks aan de hand. :P
pi_94037277
Dan zou ik even contact met de gemeente opnemen.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_94037288
Moppie haha ja, het heeft uiteraard verre van stil gestaan ;-)
Voetbal?
pi_94037321
Maakt nu eigenlijk weinig verschil meer, of het asbest nu op het dak ligt of in de tuin staat. Het gevaar kan er alleen op treden bij het verwijderen als er deeltjes los komen
pi_94037355
Lekker is dat exlurker... En bij het verwijderen dan? Zijn er wel deeltjes losgekomen en in de grond gaan zitten wellicht...
Voetbal?
pi_94037360
En als hij het nu alsnog gaat verslepen mogelijk weer!
Voetbal?
pi_94037414
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:41 schreef ratpack het volgende:
Lekker is dat exlurker... En bij het verwijderen dan? Zijn er wel deeltjes losgekomen en in de grond gaan zitten wellicht...
Gelukkig zal er geen asbestboompje gaan groeien dan ^O^
Brutal. Fucking. Metal.
  zondag 13 maart 2011 @ 10:44:55 #9
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_94037435
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:41 schreef ratpack het volgende:
En als hij het nu alsnog gaat verslepen mogelijk weer!
Nouja, ik zou me er geen zorgen over maken. Asbest is pas schadelijk bij langdurige blootstelling aan asbest deeltjes, die pas vrijkomen bij het breken/beschadigen van het materiaal. En bovendien mag je buurman 35m² golfplaten (met asbest erin verwerkt) zelf verwijderen.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_94037530
Misschien zit de zembla uitzending mij nog te vers in het geheugen. Spul staat al wel lang tegen ons hek, van de zomer vaak daar gezeten met onze kleine. Hm..

Ik dacht dat zelf verwijderen wel met bepaalde voorschriften gepaard gaat? Verpakken enzo?
Voetbal?
pi_94038079
Als hij erin gaat zagen en breken zou ik even de ramen en deuren sluiten :)
pi_94038605
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:10 schreef Wokkel het volgende:
Als hij erin gaat zagen en breken zou ik even de ramen en deuren sluiten :)
dat dus.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als hij aan de gang gaat met een decoupeerzaag of wat anders wat veel stof maakt.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator zondag 13 maart 2011 @ 11:30:35 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94038633
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:50 schreef ratpack het volgende:
Misschien zit de zembla uitzending mij nog te vers in het geheugen. Spul staat al wel lang tegen ons hek, van de zomer vaak daar gezeten met onze kleine. Hm..

Ik dacht dat zelf verwijderen wel met bepaalde voorschriften gepaard gaat? Verpakken enzo?
Bij het zelf verwijderen moet je ze vaak direct verpakken in plastic en op laten halen door of inleveren bij de gemeente of een speciaal bedrijf daarvoor.

Het is niet heel erg handig van je buurman om ze zomaar onverpakt in de tuin te zetten -O-
  zondag 13 maart 2011 @ 11:43:52 #14
199124 Björn25
..............................
pi_94038986
Misschien eerst gewoon even naar de buurman stappen voordat er vanalles wordt gespeculeerd.
pi_94039768
Maak je niet te druk, als die platen daar gewoon staan gebeurt er niets mee, zelfs als hij ze naar zijn kar gaat verslepen is er nog niets aan de hand, je kunt t gewoon aanraken en verplaatsen, das allemaal niet gevaarlijk. Tenzij je het laat vallen, maar dan nog. Het gevaar zit hem juist in langdurige blootstelling en processen waar echt extreem veel stof van af komt zoals zagen.. Maar zelfs dan heb jij als buurman weinig te duchten, alleen degene die aan het zagen is moet goed oppassen..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_94040116
zolang de platen heel zijn kan verslepen weinig kwaad. maar TS heeft het erover dat de platen al gebroken zijn. als je die gaat verslepen komen er weer vezels vrij.
echt extreem schadelijk is het niet. maar heel veel kleine beetjes samen kunnen toch grote gevolgen hebben.

@ TS, zoek ff uit of jou gemeente gratis plastic zakken voor vervoer van asbest heeft.
Ik zou je buurman vragen of hij de asbest platen in dat plastic wil verpakken. beste brengt hij het dan ook direct weg maar zo niet is het in ieder geval luchtdicht afgesloten.
pi_94041610
De platen zijn niet meer heel. We hebben buurman net gesproken, hij geeft toe dat het asbest is, maar wil geen toezegging doen het per direct te verwijderen. Het ligt dus open en bloot tegen onze tuin aan. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk giftig, vooral het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel: hij zegt dat hij beseft dat hij het moet verpakken, maar dat kost geld.
Wie kan mij garanderen dat er geen vezels in/op de grond liggen? Hij is daar dan lekker aan het vegen...

Eerlijk gezegd heb ik zin de gemeente er op te zetten.

We zitten hier met een baby'tje dat in de zomer nog heerlijk naast de gebroken platen heeft gelegen...
Voetbal?
pi_94043526
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:01 schreef ratpack het volgende:
De platen zijn niet meer heel. We hebben buurman net gesproken, hij geeft toe dat het asbest is, maar wil geen toezegging doen het per direct te verwijderen. Het ligt dus open en bloot tegen onze tuin aan. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk giftig, vooral het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel: hij zegt dat hij beseft dat hij het moet verpakken, maar dat kost geld.
Wie kan mij garanderen dat er geen vezels in/op de grond liggen? Hij is daar dan lekker aan het vegen...

Eerlijk gezegd heb ik zin de gemeente er op te zetten.

We zitten hier met een baby'tje dat in de zomer nog heerlijk naast de gebroken platen heeft gelegen...
Waarschijnlijk ben je niet boos genoeg geweest. Mss de volgende keer tegen buurman zeggen dat je de gemeente gaat inschakelen oid. In ieder geval moet er iets gebeuren. Je geeft zelf aan dat je bezorgd bent om de gezondheid van je kind. Heb je dat ook gezegd tegen buurman?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_94043694
verpakken hoeft geen geld te kosten als de zakken gratis zijn bij de gemeente. zoek dat ff uit of dat bij jou gemeente ook zo is, dan kan je zijn argument de grond in trappen en heeft hij geen rede meer om de platen niet te verpakken. stel dan een deadline en eventueel dan de gemeente inschakelen.
dat kan nog wel voordat het mooie weer komt en dan kan je kind straks weer veilig buiten spelen.
pi_94044507
Ja, ik zag net dat het verpakken idd niks kost en dat je sowieso van tevoren een melding moet maken bij de gemeente, je krijgt dan ook een gratis veiligheidspakket. Dit maakt me dus nog bozer!!!
Voetbal?
pi_94044537
Wat is volgens jullie een reeele deadline?
Voetbal?
pi_94044639
Morgen
pi_94044753
beetje afhankelijk van hoe snel je die verpakking kan krijgen(kan je dat direct meekrijgen of duurt dat een week voordat die melding verwerkt is).
binnen 2 weken vanaf dat de zakken te krijgen zijn lijkt me een hele ruime maar goed haalbare deadline. liefst natuurlijk gister al maar je kan de buurman ook iets wat ruimte geven. het blijven immers je buren en als er ruzie ontstaat gebeurd er helemaal niets meer.
pi_94046427
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 14:16 schreef loecje het volgende:

binnen 2 weken vanaf dat de zakken te krijgen zijn lijkt me een hele ruime maar goed haalbare deadline.
Nee. Onmiddelijk: http://www.allesoverasbes(...)verwijderingsbesluit
pi_94048090
Altijd mooi zulke geruststellende berichten dat het allemaal geen kwijt kan. Helaas is er niks van waar en veel is gebaseerd op verouderde informatie. Pas is gebleken dat ook hechtgebonden OUDE asbestplaten deeltjes loslaten, ook als je er niet aan komt. Asbestplaten verweren door het weer en gaan ook zo kapot.
Theoretisch kan ELKE asbestvezel longkanker geven. Bij een breuk komen miljarden asbestvezels vrij (TNO rapport). Elke vezel die je inademt gaat NOOIT meer uit je lichaam en KAN kanker geven.

Het is net zoals met roken, iemand die 100 pakketje per dag rookt 50 jaar lang hoeft ook geen longkanker te krijgen, maar iemand die 1 jaar lang 1 sigaretje per dag rookt krijgt wel longkanker.

Nu komen steeds meer verhalen naar boven en melden steeds meer mensen zich in het ziekenhuis met asbestlongkanker die NOOIT met asbest professioneel gewerkt hebben. Gewoon een stoepje aanvegen waar daarvoor met asbest is gewerkt is al genoeg (Zembla aflevering).
Hetgeen de TS beschrijft is verboden en hij kan prima de milieu politie bellen. Dat is ook mijn advies en ik zou dat gelijk doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94048256
btw asbestvezels worden ook niet afgebroken door de natuur en vezels die op de grond liggen worden zo weer omhoog geblazen door de wind, totdat iemand die inademt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94048262
quote:
3s.gif Op zondag 13 maart 2011 14:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Nee. Onmiddelijk: http://www.allesoverasbes(...)verwijderingsbesluit
volgens de regels hadden die platen daar al helemaal niet mogen liggen. maar die platen liggen daar al een hele tijd. die 2 weken extra maakt dan ook niets meer uit, dan had TS een direct stappen moeten ondernemen. niet nu die platen er al een half jaar liggen.

maarja dat is hoe ik erover denk. ik zou de buurman een deadline geven. is het dan niet weg dan gemeente/milieupolitie inschakelen. je moet de buurman ook de kans geven om het zelf op te ruimen.
pi_94048382
quote:
die 2 weken extra maakt dan ook niets meer uit.
was het maar waar...
pi_94048429
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

was het maar waar...
die vezels liggen er nu toch al. zolang er niets met die platen gebeurd zal het echt niet erger worden.

ben het ermee eens dat je er niet voorzichtig genoeg mee kan zijn. maar kijk eens om je heen op hoeveel daken die platen nog liggen.
pi_94048478
Ik heb er net nog met mijn neus bovenop gestaan. Hem opnieuw aangesproken en gezegd wat ik er van vind. Is heel redelijk hoor, de buurman, hij zegt alleen dat hij er niets van weet dat ook voor een paar golfplaten zoveel eisen gelden. Bij zijn weten is dit particuliere verwijdering onder de 35m2 en hoef het pas te verpakken als je het gaat vervoeren...

Heb hem gezegd onafhankelijk van zijn stappen, de gemeente te gaan raadplegen.
Voetbal?
pi_94048499
quote:
die vezels liggen er nu toch al. zolang er niets met die platen gebeurd zal het echt niet erger worden dan toen die platen nog op het dak zaten.
Hoe weet jij dat nu? Weet jij hoe die platen eruit zien? Ook verweerde hechtgebonden platen laten vezels los, helemaal als deze al eens gebroken zijn.
Beetje wind erop en er komen zo zat vezels los.

TS: lees eens op internet na officiele berichten hierover. Niet die geruststellende dingen lezen, want die komen vooral van mensen die met asbest gewerkt hebben vroeger en niet ziek zijn geworden en zo denken dat alles onzin is over de gevaren van asbest.
pi_94048628
quote:
Bij zijn weten is dit particuliere verwijdering onder de 35m2 en hoef het pas te verpakken als je het gaat vervoeren...
Er zijn meer regels aan verbonden en bijna bij iedere gemeente moet je de gemeente op de hoogte stellen VOORDAT je de asbest verwijderd. Bij twijfel komen ze kijken of het aan de voorschriften voldoet.
Je mag tot 35 m2 hechtgebonden asbest platen zelf verwijderen die zijn GESCHROEFD!. Voor de rest mogen nog wat andere dingen zoals vloerbedekking, etc, maar dat is hier niet van toepassing.
pi_94048664
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat nu? Weet jij hoe die platen eruit zien? Ook verweerde hechtgebonden platen laten vezels los, helemaal als deze al eens gebroken zijn.
Beetje wind erop en er komen zo zat vezels los.

TS: lees eens op internet na officiele berichten hierover. Niet die geruststellende dingen lezen, want die komen vooral van mensen die met asbest gewerkt hebben vroeger en niet ziek zijn geworden en zo denken dat alles onzin is over de gevaren van asbest.
als die platen verweerd zijn raakten er ook vezels los toen de platen nog op het dak lagen. en daar doet niemand moeilijk over.
pi_94048796
quote:
ben het ermee eens dat je er niet voorzichtig genoeg mee kan zijn. maar kijk eens om je heen op hoeveel daken die platen nog liggen.
Dit is ook inderdaad wat ik niet snap en niet begrijp. Hier speelt gezondheid geen rol maar de kosten en het is een politieke issue geworden. Niemand wil zijn vingers hieraan branden en andere mensen, die er niks aan kunnen doen, op kosten jaren van wel duizenden euro's.

Stel je eens voor dat er in 1x verplicht wordt om alle asbest te verwijderen? Wat denk je dan dat er gebeurd? Juist, de beunhazen worden dan rijk en het gevaar is alleen maar groter omdat je dan ineens overal asbest restanten vind, want denk je nu zelf dat iedereen duizenden euros hieraan uitgeeft? Mensen denken nog steeds dat het allemaal wel meevalt namelijk.
pi_94048843
quote:
als die platen verweerd zijn raakten er ook vezels los toen de platen nog op het dak lagen. en daar doet niemand moeilijk over.
Lees hierboven, dit is een politiek issue.
pi_94049032
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:35 schreef loecje het volgende:

ik zou de buurman een deadline geven. is het dan niet weg dan gemeente/milieupolitie inschakelen. je moet de buurman ook de kans geven om het zelf op te ruimen.
Het hoeft niet meteen weg. WEL meteen inpakken. Morgen naar de praxis/karwei weet ik veel, plastic en maak er een mooi cadeau van ofzo met strik eventueel.

Hoe moeilijk kan dat zijn?
pi_94064134
Dank voor al jullie reacties, ook hier is te zien dat er verschillende ideeen/meningen bestaan over asbest... Dat vind ik wel zorgelijk eigenlijk.
Voetbal?
pi_94068964
anders help je hem met inpakken?

zo heel erg is dat spul ook weer niet, je krijgt heus geen last als je ermee in aanraking komt. Moet je natuurlijk niet dagelijks doen...

ik heb het zelf weleens in mijn oog gekregen (bij het boren) en 10 jaar later werkt mijn oog in iedergeval nog steeds.
pi_94073110
quote:
Dank voor al jullie reacties, ook hier is te zien dat er verschillende ideeen/meningen bestaan over asbest... Dat vind ik wel zorgelijk eigenlijk.
Als je de prijzen ziet wat het kost om het officieel weg te laten halen dan is het logisch hoor. Mensen relatieveren de gevaren ivm de kosten.
pi_94073171
quote:
ik heb het zelf weleens in mijn oog gekregen (bij het boren) en 10 jaar later werkt mijn oog in iedergeval nog steeds.
Je kan asbest ook probleem loos opeten :)
aanraken, in je oren stoppen, in je ogen stoppen, in je mond stoppen, doorslikken. Allemaal zonder problemen. Alleen inademen KAN dodelijk zijn.
pi_94074755
Spuit11 is ook alweer aanwezig in het topic zie ik.
pi_94074917
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:10 schreef klipper het volgende:
Spuit11 is ook alweer aanwezig in het topic zie ik.
Wat kom je doen dan?
pi_94075262
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat kom je doen dan?
Je voelt je al aangesproken voordat je gereageerd hebt......
pi_94075695
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 23:21 schreef klipper het volgende:

[..]

Je voelt je al aangesproken voordat je gereageerd hebt......
:P
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2011 @ 13:03:10 #46
37843 lady-wrb
kortaf
pi_94090051
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik heb gewerkt in een fabriek waar o.a. asbest verwerkt werd en ik heb een flink aantal collega's verloren aan kanker. van mij zal je geen geruststellende dingen horen. neem van mij aan: het is troep.
en asbest hoort al helemaal niet in een tuin te liggen. buurman had het meteen in van die speciale zakken moeten verpakken met waarschuwinsstickers erop.
pi_94104994
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:53 schreef Guus Muisarm het volgende:

[..]

Het hoeft niet meteen weg. WEL meteen inpakken. Morgen naar de praxis/karwei weet ik veel, plastic en maak er een mooi cadeau van ofzo met strik eventueel.

Hoe moeilijk kan dat zijn?
ik bedoel ook direct inpakken en dan nog ff de tijd geven om op te ruimen. lijkt me ook niet goed als het lang in plastic blijft liggen. ookal is het speciaal plastic als het beschadigd raakt kan de asbest weer verspreid worden.
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik heb gewerkt in een fabriek waar o.a. asbest verwerkt werd en ik heb een flink aantal collega's verloren aan kanker. van mij zal je geen geruststellende dingen horen. neem van mij aan: het is troep.
en asbest hoort al helemaal niet in een tuin te liggen. buurman had het meteen in van die speciale zakken moeten verpakken met waarschuwinsstickers erop.
mensen zien de gevaren niet. onwetendheid of niet willen weten...
vergelijkbare reacties met roken, " mijn opa is 98 geworden en rookte een pakje per dag. dus zo slecht kan het niet zijn..."
  maandag 14 maart 2011 @ 18:55:07 #48
247161 ikke043
pi_94105192
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:51 schreef loecje het volgende:

mensen zien de gevaren niet. onwetendheid of niet willen weten...

vergelijkbare reacties met roken, " mijn opa is 98 geworden en rookte een pakje per dag. dus zo slecht kan het niet zijn..."
Datzelfde geld ook voor de andere kant van het verhaal. De mensen die het hardste roepen hoe schadelijk het is weten er vaak net zo weinig vanaf als de mensen die roepen dat het niet gevaarlijk is.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_94106705
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:55 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Datzelfde geld ook voor de andere kant van het verhaal. De mensen die het hardste roepen hoe schadelijk het is weten er vaak net zo weinig vanaf als de mensen die roepen dat het niet gevaarlijk is.
owja? aantonen dat het schadelijk is niet zo moeilijk. genoeg wetenschappelijk onderbouwd bewijs.
een opa die toevallig oud is geworden is geen wetenschappelijk bewijs.

maar niet dat je paniek moet gaan zaaien. er zijn zoveel dingen schadelijk/dodelijk.
voor zelfde geld loop je morgen de deur uit en kom je onder een bus. zeg het maar.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:36:56 #50
247161 ikke043
pi_94107653
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:20 schreef loecje het volgende:

[..]

owja? aantonen dat het schadelijk is niet zo moeilijk. genoeg wetenschappelijk onderbouwd bewijs.
een opa die toevallig oud is geworden is geen wetenschappelijk bewijs.
Een aflevering van zembla/radar of wat dan ook is net zo min bewijs. Sterker nog in dit hele topic is géén enkel bewijs langskomen. Wel zijn er termen gebruikt die in radar/... of wat voor programma dan ook langskomen, dezelfde termen zijn in dit topic zelfs al verkeerd gebruikt.

quote:
maar niet dat je paniek moet gaan zaaien. er zijn zoveel dingen schadelijk/dodelijk.
voor zelfde geld loop je morgen de deur uit en kom je onder een bus. zeg het maar.
En dat is wat ik bedoelde, het relativeren van de gevaren wordt vaak niet gedaan. Het is slecht of niet, er wordt dus panisch gereageerd of niet gereageerd. Ik vraag me af waar de middenweg is gebleven, daar waar de realiteit nog in de buurt zit.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
  maandag 14 maart 2011 @ 19:39:41 #51
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_94107810
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef ikke043 het volgende:
daar waar de realiteit nog in de buurt zit.
wat is dat realiteit? :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_94107862
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Een aflevering van zembla/radar of wat dan ook is net zo min bewijs. Sterker nog in dit hele topic is géén enkel bewijs langskomen. Wel zijn er termen gebruikt die in radar/... of wat voor programma dan ook langskomen, dezelfde termen zijn in dit topic zelfs al verkeerd gebruikt.

[..]

En dat is wat ik bedoelde, het relativeren van de gevaren wordt vaak niet gedaan. Het is slecht of niet, er wordt dus panisch gereageerd of niet gereageerd. Ik vraag me af waar de middenweg is gebleven, daar waar de realiteit nog in de buurt zit.
ik heb het over wetenschappelijk onderbouwd bewijs. geen radar uitzending.dat is hier idd niet voorbij gekomen maar ik ben nu ook te moe om het voor je op te zoeken(staat wel ergens op mn hardeschijf iets voor project over longziekten)
volgens mij is de middenweg; waarschuwen voor het gevaarlijk maar je niet te druk om maken. dus niet paniekerig gaan doen (doen de meesten hier ook niet) maar ook niet die gebroken asbest platen daar laten slingeren terwijl je het ook ff op kunt ruimen.

[ Bericht 4% gewijzigd door loecje op 14-03-2011 19:45:41 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 20:31:55 #53
247161 ikke043
pi_94111573
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:40 schreef loecje het volgende:

[..]

ik heb het over wetenschappelijk onderbouwd bewijs. geen radar uitzending.dat is hier idd niet voorbij gekomen maar ik ben nu ook te moe om het voor je op te zoeken(staat wel ergens op mn hardeschijf iets voor project over longziekten)
Ik heb enkele bewijzen gelezen, maar vond de resultaten allerminst schokkend.

quote:
volgens mij is de middenweg; waarschuwen voor het gevaarlijk maar je niet te druk om maken. dus niet paniekerig gaan doen (doen de meesten hier ook niet) maar ook niet die gebroken asbest platen daar laten slingeren terwijl je het ook ff op kunt ruimen.
Ik vind het ook raar dat de platen niet worden opgeruimd. Maar de slijtage van de platen is nauwelijks groters als ze gewoon ergens staan, dus om er nou een groot probleem van te maken.

Om dan toch maar iets van bewijs te leveren is hier een rapport over de risico's van blootstelling aan asbest.

Bovenstaande afbeelding is op pagina 49 van het rapport terug te vinden, en geeft het aantal geschatte extra sterfgevallen aan door blootstelling aan asbest.
Bij een levenslange blootstelling (voor rokende mannen) aan een hoog gehalte asbestvezels zal 0,15% extra van de blootgestelden sterven aan longkanker. Van niet blootgestelde, maar wel rokende mannen sterft 7% aan longkanker. Door de hoge blootstelling heeft deze groep dus 2,14% meer kans op longkanker. Dat vindt ik alles behalve schokkend :{

Voor niet rokende mannen is het risico op sterfte bij longkanker 0,9%, bij blootstelling aan asbest zijn er 0,013% extra sterfgevallen. Bij blootstelling aan asbest heb je dan dus 1,5% meer kans om te sterven.
Don't know where to go
But I lock and load
Moon explode
pi_94137860
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is ook inderdaad wat ik niet snap en niet begrijp. Hier speelt gezondheid geen rol maar de kosten en het is een politieke issue geworden. Niemand wil zijn vingers hieraan branden en andere mensen, die er niks aan kunnen doen, op kosten jaren van wel duizenden euro's.

Stel je eens voor dat er in 1x verplicht wordt om alle asbest te verwijderen? Wat denk je dan dat er gebeurd? Juist, de beunhazen worden dan rijk en het gevaar is alleen maar groter omdat je dan ineens overal asbest restanten vind, want denk je nu zelf dat iedereen duizenden euros hieraan uitgeeft? Mensen denken nog steeds dat het allemaal wel meevalt namelijk.
Nou ja, er zijn politici die dat willen. En dan krijg je aardig wat mensen failliet.
En uit de tijd dat je zelf nog helemaal geen asbest mocht verwijderen, kan ik zeggen wat onze buurman deed: De platen verwijderen en met een hamer in brokjes van zo´n 10 cm groot slaan en in vuilnis zakken weggooien.
Ik was ook heel blij toen ik die zonnige dag de achterdeur uit en een grote stofwolk instapte.
Dergelijke creatieve oplossingen ga je dan ook krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')