Gelukkig zal er geen asbestboompje gaan groeien danquote:Op zondag 13 maart 2011 10:41 schreef ratpack het volgende:
Lekker is dat exlurker... En bij het verwijderen dan? Zijn er wel deeltjes losgekomen en in de grond gaan zitten wellicht...
Nouja, ik zou me er geen zorgen over maken. Asbest is pas schadelijk bij langdurige blootstelling aan asbest deeltjes, die pas vrijkomen bij het breken/beschadigen van het materiaal. En bovendien mag je buurman 35m² golfplaten (met asbest erin verwerkt) zelf verwijderen.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:41 schreef ratpack het volgende:
En als hij het nu alsnog gaat verslepen mogelijk weer!
dat dus.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:10 schreef Wokkel het volgende:
Als hij erin gaat zagen en breken zou ik even de ramen en deuren sluiten
Bij het zelf verwijderen moet je ze vaak direct verpakken in plastic en op laten halen door of inleveren bij de gemeente of een speciaal bedrijf daarvoor.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:50 schreef ratpack het volgende:
Misschien zit de zembla uitzending mij nog te vers in het geheugen. Spul staat al wel lang tegen ons hek, van de zomer vaak daar gezeten met onze kleine. Hm..
Ik dacht dat zelf verwijderen wel met bepaalde voorschriften gepaard gaat? Verpakken enzo?
Waarschijnlijk ben je niet boos genoeg geweest. Mss de volgende keer tegen buurman zeggen dat je de gemeente gaat inschakelen oid. In ieder geval moet er iets gebeuren. Je geeft zelf aan dat je bezorgd bent om de gezondheid van je kind. Heb je dat ook gezegd tegen buurman?quote:Op zondag 13 maart 2011 13:01 schreef ratpack het volgende:
De platen zijn niet meer heel. We hebben buurman net gesproken, hij geeft toe dat het asbest is, maar wil geen toezegging doen het per direct te verwijderen. Het ligt dus open en bloot tegen onze tuin aan. Ik ben eerlijk gezegd behoorlijk giftig, vooral het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel: hij zegt dat hij beseft dat hij het moet verpakken, maar dat kost geld.
Wie kan mij garanderen dat er geen vezels in/op de grond liggen? Hij is daar dan lekker aan het vegen...
Eerlijk gezegd heb ik zin de gemeente er op te zetten.
We zitten hier met een baby'tje dat in de zomer nog heerlijk naast de gebroken platen heeft gelegen...
Nee. Onmiddelijk: http://www.allesoverasbes(...)verwijderingsbesluitquote:Op zondag 13 maart 2011 14:16 schreef loecje het volgende:
binnen 2 weken vanaf dat de zakken te krijgen zijn lijkt me een hele ruime maar goed haalbare deadline.
volgens de regels hadden die platen daar al helemaal niet mogen liggen. maar die platen liggen daar al een hele tijd. die 2 weken extra maakt dan ook niets meer uit, dan had TS een direct stappen moeten ondernemen. niet nu die platen er al een half jaar liggen.quote:Op zondag 13 maart 2011 14:53 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Nee. Onmiddelijk: http://www.allesoverasbes(...)verwijderingsbesluit
was het maar waar...quote:die 2 weken extra maakt dan ook niets meer uit.
die vezels liggen er nu toch al. zolang er niets met die platen gebeurd zal het echt niet erger worden.quote:
Hoe weet jij dat nu? Weet jij hoe die platen eruit zien? Ook verweerde hechtgebonden platen laten vezels los, helemaal als deze al eens gebroken zijn.quote:die vezels liggen er nu toch al. zolang er niets met die platen gebeurd zal het echt niet erger worden dan toen die platen nog op het dak zaten.
Er zijn meer regels aan verbonden en bijna bij iedere gemeente moet je de gemeente op de hoogte stellen VOORDAT je de asbest verwijderd. Bij twijfel komen ze kijken of het aan de voorschriften voldoet.quote:Bij zijn weten is dit particuliere verwijdering onder de 35m2 en hoef het pas te verpakken als je het gaat vervoeren...
als die platen verweerd zijn raakten er ook vezels los toen de platen nog op het dak lagen. en daar doet niemand moeilijk over.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nu? Weet jij hoe die platen eruit zien? Ook verweerde hechtgebonden platen laten vezels los, helemaal als deze al eens gebroken zijn.
Beetje wind erop en er komen zo zat vezels los.
TS: lees eens op internet na officiele berichten hierover. Niet die geruststellende dingen lezen, want die komen vooral van mensen die met asbest gewerkt hebben vroeger en niet ziek zijn geworden en zo denken dat alles onzin is over de gevaren van asbest.
Dit is ook inderdaad wat ik niet snap en niet begrijp. Hier speelt gezondheid geen rol maar de kosten en het is een politieke issue geworden. Niemand wil zijn vingers hieraan branden en andere mensen, die er niks aan kunnen doen, op kosten jaren van wel duizenden euro's.quote:ben het ermee eens dat je er niet voorzichtig genoeg mee kan zijn. maar kijk eens om je heen op hoeveel daken die platen nog liggen.
Lees hierboven, dit is een politiek issue.quote:als die platen verweerd zijn raakten er ook vezels los toen de platen nog op het dak lagen. en daar doet niemand moeilijk over.
Het hoeft niet meteen weg. WEL meteen inpakken. Morgen naar de praxis/karwei weet ik veel, plastic en maak er een mooi cadeau van ofzo met strik eventueel.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:35 schreef loecje het volgende:
ik zou de buurman een deadline geven. is het dan niet weg dan gemeente/milieupolitie inschakelen. je moet de buurman ook de kans geven om het zelf op te ruimen.
Als je de prijzen ziet wat het kost om het officieel weg te laten halen dan is het logisch hoor. Mensen relatieveren de gevaren ivm de kosten.quote:Dank voor al jullie reacties, ook hier is te zien dat er verschillende ideeen/meningen bestaan over asbest... Dat vind ik wel zorgelijk eigenlijk.
Je kan asbest ook probleem loos opetenquote:ik heb het zelf weleens in mijn oog gekregen (bij het boren) en 10 jaar later werkt mijn oog in iedergeval nog steeds.
Wat kom je doen dan?quote:Op zondag 13 maart 2011 23:10 schreef klipper het volgende:
Spuit11 is ook alweer aanwezig in het topic zie ik.
quote:Op zondag 13 maart 2011 23:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Je voelt je al aangesproken voordat je gereageerd hebt......
ik heb gewerkt in een fabriek waar o.a. asbest verwerkt werd en ik heb een flink aantal collega's verloren aan kanker. van mij zal je geen geruststellende dingen horen. neem van mij aan: het is troep.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
TS: lees eens op internet na officiele berichten hierover. Niet die geruststellende dingen lezen, want die komen vooral van mensen die met asbest gewerkt hebben vroeger en niet ziek zijn geworden en zo denken dat alles onzin is over de gevaren van asbest.
ik bedoel ook direct inpakken en dan nog ff de tijd geven om op te ruimen. lijkt me ook niet goed als het lang in plastic blijft liggen. ookal is het speciaal plastic als het beschadigd raakt kan de asbest weer verspreid worden.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:53 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Het hoeft niet meteen weg. WEL meteen inpakken. Morgen naar de praxis/karwei weet ik veel, plastic en maak er een mooi cadeau van ofzo met strik eventueel.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
mensen zien de gevaren niet. onwetendheid of niet willen weten...quote:Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb gewerkt in een fabriek waar o.a. asbest verwerkt werd en ik heb een flink aantal collega's verloren aan kanker. van mij zal je geen geruststellende dingen horen. neem van mij aan: het is troep.
en asbest hoort al helemaal niet in een tuin te liggen. buurman had het meteen in van die speciale zakken moeten verpakken met waarschuwinsstickers erop.
Datzelfde geld ook voor de andere kant van het verhaal. De mensen die het hardste roepen hoe schadelijk het is weten er vaak net zo weinig vanaf als de mensen die roepen dat het niet gevaarlijk is.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:51 schreef loecje het volgende:
mensen zien de gevaren niet. onwetendheid of niet willen weten...
vergelijkbare reacties met roken, " mijn opa is 98 geworden en rookte een pakje per dag. dus zo slecht kan het niet zijn..."
owja? aantonen dat het schadelijk is niet zo moeilijk. genoeg wetenschappelijk onderbouwd bewijs.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:55 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Datzelfde geld ook voor de andere kant van het verhaal. De mensen die het hardste roepen hoe schadelijk het is weten er vaak net zo weinig vanaf als de mensen die roepen dat het niet gevaarlijk is.
Een aflevering van zembla/radar of wat dan ook is net zo min bewijs. Sterker nog in dit hele topic is géén enkel bewijs langskomen. Wel zijn er termen gebruikt die in radar/... of wat voor programma dan ook langskomen, dezelfde termen zijn in dit topic zelfs al verkeerd gebruikt.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:20 schreef loecje het volgende:
[..]
owja? aantonen dat het schadelijk is niet zo moeilijk. genoeg wetenschappelijk onderbouwd bewijs.
een opa die toevallig oud is geworden is geen wetenschappelijk bewijs.
En dat is wat ik bedoelde, het relativeren van de gevaren wordt vaak niet gedaan. Het is slecht of niet, er wordt dus panisch gereageerd of niet gereageerd. Ik vraag me af waar de middenweg is gebleven, daar waar de realiteit nog in de buurt zit.quote:maar niet dat je paniek moet gaan zaaien. er zijn zoveel dingen schadelijk/dodelijk.
voor zelfde geld loop je morgen de deur uit en kom je onder een bus. zeg het maar.
wat is dat realiteit?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef ikke043 het volgende:
daar waar de realiteit nog in de buurt zit.
ik heb het over wetenschappelijk onderbouwd bewijs. geen radar uitzending.dat is hier idd niet voorbij gekomen maar ik ben nu ook te moe om het voor je op te zoeken(staat wel ergens op mn hardeschijf iets voor project over longziekten)quote:Op maandag 14 maart 2011 19:36 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Een aflevering van zembla/radar of wat dan ook is net zo min bewijs. Sterker nog in dit hele topic is géén enkel bewijs langskomen. Wel zijn er termen gebruikt die in radar/... of wat voor programma dan ook langskomen, dezelfde termen zijn in dit topic zelfs al verkeerd gebruikt.
[..]
En dat is wat ik bedoelde, het relativeren van de gevaren wordt vaak niet gedaan. Het is slecht of niet, er wordt dus panisch gereageerd of niet gereageerd. Ik vraag me af waar de middenweg is gebleven, daar waar de realiteit nog in de buurt zit.
Ik heb enkele bewijzen gelezen, maar vond de resultaten allerminst schokkend.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:40 schreef loecje het volgende:
[..]
ik heb het over wetenschappelijk onderbouwd bewijs. geen radar uitzending.dat is hier idd niet voorbij gekomen maar ik ben nu ook te moe om het voor je op te zoeken(staat wel ergens op mn hardeschijf iets voor project over longziekten)
Ik vind het ook raar dat de platen niet worden opgeruimd. Maar de slijtage van de platen is nauwelijks groters als ze gewoon ergens staan, dus om er nou een groot probleem van te maken.quote:volgens mij is de middenweg; waarschuwen voor het gevaarlijk maar je niet te druk om maken. dus niet paniekerig gaan doen (doen de meesten hier ook niet) maar ook niet die gebroken asbest platen daar laten slingeren terwijl je het ook ff op kunt ruimen.
Nou ja, er zijn politici die dat willen. En dan krijg je aardig wat mensen failliet.quote:Op zondag 13 maart 2011 15:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is ook inderdaad wat ik niet snap en niet begrijp. Hier speelt gezondheid geen rol maar de kosten en het is een politieke issue geworden. Niemand wil zijn vingers hieraan branden en andere mensen, die er niks aan kunnen doen, op kosten jaren van wel duizenden euro's.
Stel je eens voor dat er in 1x verplicht wordt om alle asbest te verwijderen? Wat denk je dan dat er gebeurd? Juist, de beunhazen worden dan rijk en het gevaar is alleen maar groter omdat je dan ineens overal asbest restanten vind, want denk je nu zelf dat iedereen duizenden euros hieraan uitgeeft? Mensen denken nog steeds dat het allemaal wel meevalt namelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |