Nee, Koerden zijn erg progressief. Heel veel veranderd in enorm korte tijd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:43 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nou en, dat het opgezet is door Amerikanen. We hebben nu twee vliegvelden in Koerdistan EN een Mango en een Zara.
Een Mango en een Zara! Wie had dat ooit verwacht????
Dragen de vrouwen daar geen burka?
Tot die vooruitgangen zijn Koerden, zonder saddam, zelf ook wel in staat. We hebben intelligente leiderschap nodig, en geen buitenlandse zakenmannen die voor wat tijdelijke 'cash' zorgen('teach a man to reason and he'll think for a lifetime').quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nou en, dat het opgezet is door Amerikanen. We hebben nu twee vliegvelden in Koerdistan EN een Mango en een Zara.
Een Mango en een Zara! Wie had dat ooit verwacht????
Op de universiteiten word er ook vooral lesgegeven door Amerikaanse en Engelse professoren.
Nee, in Noord Irak gebeurt amper wat. Iedereen is te druk met alles opbouwen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:42 schreef msnk het volgende:
[..]
Is het niet een beetje gevaarlijk daar met al die zelfmoordterroristen en zo?
Dat klopt, maar Saddam heeft daar ons in belemmerd. Wat ik iig weet van familie is dat wij de Amerikanen erg dankbaar zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:47 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Tot die vooruitgangen zijn Koerden, zonder saddam, zelf ook wel in staat. We hebben intelligente leiderschap nodig, en geen zakenmannen die voor wat tijdelijke 'cash' zorgen('teach a man to reason and he'll think for a lifetime').
Maar waar ik hier vooral op doel is dat Koerden in Irak soms het slaafje van de VS moeten spelen. Als er taliban-dreiging is, moeten Peshmerga's naar de frontlinie terwijl Amerikanen dit veroorzaakt hebben.
In de steden ja. Op het platteland heerst er helaas nog een heel traditioneel, conservatief sentiment.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nee, Koerden zijn erg progressief. Heel veel veranderd in enorm korte tijd.
Veel vrouwen dragen niet eens een hoofddoek meer.
Ja goed, maar dat is in vrijwel elk land zo (dat ze in dorpen en op het platteland minder progressief zijn). Zelfs bijvoorbeeld in Turkije nog.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
In de steden ja. Op het platteland heerst er helaas nog een heel traditioneel, conservatief sentiment.
Geen idee. Denk dat ze in die landen nog steeds teveel en te erg onderdrukt worden. Irak is zowat vrij nu.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:54 schreef Baghdaddy het volgende:
De Koerden in Irak zijn inderdaad zeer progressief. Hoe gaat dat met de koerden in Turkije, Iran en Syrie?
Tsja, wat doede deraan he?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:56 schreef Baghdaddy het volgende:
Moge tijd worden voor volle vrijheid. De verhalen die ik hoor van Koerdische vrienden uit Turkije en Iran zijn onmenselijk.
Dat verschilt per familie en de jouwe is echt niet representatief voor alle Koerden, laat staan alle Irakezen. Idd, gelukkig zijn ze van Saddam bevrijd, maar veel Koerden zien helaas niet onder ogen wat hier tegenover stond. Dat is ook wel voor te stellen, want je wilt niet weten hoe Amerika in Arabisch-Irak en Afghanistan te werk gaat. Ze behandelen de bevolking gewoon als stuk vuil. Dat ze tegen Koerden 'lief' zijn komt geheel door onze tragische geschiedenis met Saddam.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Dat klopt, maar Saddam heeft daar ons in belemmerd. Wat ik iig weet van familie is dat wij de Amerikanen erg dankbaar zijn.
Dat zal vast verschillen maar meer keuzes hadden de Koerden niet (vooral niet de oudere, die alle ellende van de oorlog met z'n eigen ogen heeft gezien) Het was, of leven onder het bewind van Saddam, of bevrijd worden door de Amerikanen en met hen opgescheept zitten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:04 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Dat verschilt per familie en de jouwe is echt niet representatief voor alle Koerden, laat staan alle Irakezen. Idd, gelukkig zijn ze van Saddam bevrijd, maar veel Koerden zien helaas niet onder ogen wat hier tegenover stond. Dat is ook wel voor te stellen, want je wilt niet weten hoe Amerika in Arabisch-Irak en Afghanistan te werk gaat. Ze behandelen de bevolking gewoon als stuk vuil. Dat ze tegen Koerden 'lief' zijn komt geheel door onze tragische geschiedenis met Saddam.
En dat geslijm bij Israel vind ik ook een beetje eng. Waar heeft Israel ons mee geholpen? Helemaal niets. Dit komt gewoon omdat Koerdistan een Amerikaanse invloedssfeer is geworden.
Zonder meer. Hoewel Nederlanders flink kunnen overdrijven met hun vrijheid, en dan bedoel ik vooral vrijheid van meningsuitingquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:28 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
Wat hebben we het hier toch maar goed als we het zo allemaal horen
Er was geen keuze. Saddam moest weg en de Koerden werden onvermijdelijk in deze oorlog meegetrokken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:22 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Dat zal vast verschillen maar meer keuzes hadden de Koerden niet (vooral niet de oudere, die alle ellende van de oorlog met z'n eigen ogen heeft gezien) Het was, of leven onder het bewind van Saddam, of bevrijd worden door de Amerikanen en met hen opgescheept zitten.
Ik zou in ieder geval dezelfde keuze maken.
En hele frisse luchtquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef Goodluck_Charm het volgende:
Deze zomer lekker terug naar Koerdistan.
Grote families
De middagdutjes
De zonnepitten
De langwerpige watermeloenen
Thee en fruit op de warme zomeravonden in de tuin
De fruitbomen
De bergen
Avonduitjes
Lekker eten
Het land Koerdistan bestaat (nog) niet nee. Maar het Koerdische volk bestaat wel. Ze zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Miezerige landjes met een paar duizend inwoners hebben een stem in de Verenigde Naties, maar het Koerdische volk dat uit 35/40 miljoen mensen bestaat wordt niet vertegenwoordigd in de VN! Schandalig!quote:
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen. Er zijn inderdaad grenzen zoals discriminatie en intimidatie/bedreiging, maar mijn mening geven doe ik graagquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:30 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Zonder meer. Hoewel Nederlanders flink kunnen overdrijven met hun vrijheid, en dan bedoel ik vooral vrijheid van meningsuiting
Ja ja, natuurlijk. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar niet zodra je er andere mensen mee kwetst idd.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:52 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen. Er zijn inderdaad grenzen zoals discriminatie en intimidatie/bedreiging, maar mijn mening geven doe ik graag
Iedereen moet zijn mening kunnen uitspreken. Als ik jou bijv. een kreng vind, dan vind ik dat ik dat mag zeggen. (Is maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:10 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Ja ja, natuurlijk. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar niet zodra je er andere mensen mee kwetst idd.
En ik vind dat veel Nederlanders nog veel kwetsende dingen zeggen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' (zie Geert Wilders)
Jij MAG mij een kreng noemen. Maar wat ik bedoel is dat veel Nederlanders moeten zeggen wat ze denken, ook al kwetsen ze er een ander enorm mee. Onder het mom van vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:12 schreef Draganta het volgende:
[..]
Iedereen moet zijn mening kunnen uitspreken. Als ik jou bijv. een kreng vind, dan vind ik dat ik dat mag zeggen. (Is maar een voorbeeldik bedoel er niks mee) In veel culturen wordt dat nog niet geaccepteerd helaas. Onderdrukking van vrijheid van meningsuiting zorgt meestal voor een achterstand qua ontwikkeling. En de onderdrukking van Koerden in Turkije valt tegenwoordig mee hoor. Ze hebben toch ook allemaal een Turkse nationaliteit? Ze worden echt niet anders behandeld. Tegenwoordig mag er ook Koerdisch gepraat (en onderwezen) worden, en er zijn Koerdische zenders.
Dat is een algemeen geaccepteerd ideaal. Maar wat ik niet begrijp is dat de westerse wereld, en met name Nederland, hier buitensporig veel waarde aan hecht. Extreme 'openbaringen', en enkel die vanuit een eurocentisch/westers perspectief(bijv. Fortuyn, van Gogh & Wilders), worden hier schaamteloos op prijs gesteld, zolang het maar door derden(vaak met dezelfde mening)wordt gelabeld als 'vrijheid van meningsuiting'. Ik keur de moorden op Fortuyn en van Gogh vanzelfsprekend af, maar wanneer de Arabische equivalent van deze twee heren eens iets met ons wil delen hoeft het niet meer slechts aan een enkele religieus-gestoorde man liggen om hem iets vreselijks aan te doen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:52 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen.
haha, als je daar aankomt ga je wel beseffen wat frisse lucht is. het ruikt er namelijk een en al naar uitlaatgassen. behalve in de natuur en gebergte.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:57 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
En hele frisse luchtGeen vieze uitlaatgassen zoals hier.
Dit merk ik zelfs in Limburg al
Landen waar vrijheid van meningsuiting is zijn wel vaak beter ontwikkeld. De reden is dat slimme mensen vaak de mond gesnoerd krijgen door overheden die het niet zo op vrijheid van meningsuiting hebben.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:32 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Dat is een algemeen geaccepteerd ideaal. Maar wat ik niet begrijp is dat de westerse wereld, en met name Nederland, hier buitensporig veel waarde aan hecht. Extreme 'openbaringen', en enkel die vanuit een eurocentisch/westers perspectief(bijv. Fortuyn, van Gogh & Wilders), worden hier schaamteloos op prijs gesteld, zolang het maar door derden(vaak met dezelfde mening)wordt gelabeld als 'vrijheid van meningsuiting'. Ik keur de moorden op Fortuyn en van Gogh vanzelfsprekend af, maar wanneer de Arabische equivalent van deze twee heren eens iets met ons wil delen hoeft het niet meer slechts aan een enkele religieus-gestoorde man liggen om hem iets vreselijks aan te doen.
Hier komt stukje van mijn meningsuiting: als je het forceren van je medemens tot aanschouwing van jou extreme en achterlijke gedachtes, ofwel 'vrijheid van meningsuiting', niet voor de hele samenleving kan garanderen, keur het dan maar af.
Kort door de bocht: Nederlanders kicken op 'vrijheid van meningsuiting'. En niet lichtelijk ook. Persoonlijk voel ik hier niks voor. Mijzelf zo transparant voordoen als anderen maakt mij alleen maar kwetsbaar. Ik doe mijn uitingen op basis van mijn verstand, niet mijn gevoelens of vooroordelen.
Het gaat niet om de ontwikkeling van landen. Gewoon dat er zo achterlijk veel waarde aan 'vrijheid van meningsuiting' word gehecht.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:41 schreef Draganta het volgende:
[..]
Landen waar vrijheid van meningsuiting is zijn wel vaak beter ontwikkeld. De reden is dat slimme mensen vaak de mond gesnoerd krijgen door overheden die het niet zo op vrijheid van meningsuiting hebben.
Moet je eens naar Agri gaan, enige uitlaatgas dat je ruikt is stront van de dieren.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:40 schreef TheHolyTiamat het volgende:
[..]
haha, als je daar aankomt ga je wel beseffen wat frisse lucht is. het ruikt er namelijk een en al naar uitlaatgassen. behalve in de natuur en gebergte.
heel het midden-oosten btw, maar goed dat heeft wel wat, hoort erbij kan er wel van genieten.
Ligt eraan. Bij familie in de achtertuin ruikt het heerlijk fris. In de binnenstad stik je van de rook.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:40 schreef TheHolyTiamat het volgende:
[..]
haha, als je daar aankomt ga je wel beseffen wat frisse lucht is. het ruikt er namelijk een en al naar uitlaatgassen. behalve in de natuur en gebergte.
heel het midden-oosten btw, maar goed dat heeft wel wat, hoort erbij kan er wel van genieten.
Klopt. Ben je wel een naar die heet water bronnen geweest? Familie noemden het Jalil, maar ik weet zo eigenlijk niet bij welke stad het lag. Was wel lang rijden vanaf Arbil.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 22:21 schreef TheHolyTiamat het volgende:
ja heb het inderdaad ook over de binnenstad, en vooral het aankomen en uitstappen uit het vliegtuig :p dan ruik je het wel. wel eens een uitje in de bergen/natuur gehad daar was het heerlijk.
Koerdistan heeft naar mijn mening de meest prachtige gebieden kwa natuur, zo had ik het nog nooit meegemaakt.
Zij hebben een Turkse nationaliteit, maar dat zegt helemaal niets over hun maatschappelijke positie in dat land. Koerdisch mag alleen in privé-instities aan volwassenen worden onderwezen, niet op school. Dit zou namelijk negatieve invloed hebben op de Turkse taalontwikkeling, en bovendien is het te duur(een beetje ironisch, gezien de Turkse regering pleit voor verplicht Turks op Duitse scholen). Daarnaast is het gebruik van Koerdisch voor mensen met officiële posities ten strengste verboden(slecht etiket voor het buitenland). Laatst moest de burgemeester van Diyarbakir de gevangenis in omdat hij ergens Koerdisch had gesproken. Koerdische zenders zijn op fobische wijze gecensureerd, en hebben maar heel even zendtijd, rond tijden waarbij bijna niemand kijkt/luistert. Aan de oude Koerdische radiozenders uit Sovjet-Armenië hadden we meer(!).quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:12 schreef Draganta het volgende:
En de onderdrukking van Koerden in Turkije valt tegenwoordig mee hoor. Ze hebben toch ook allemaal een Turkse nationaliteit? Ze worden echt niet anders behandeld. Tegenwoordig mag er ook Koerdisch gepraat (en onderwezen) worden, en er zijn Koerdische zenders.
Ik vermoed dat je hiermee verwijst naar streng Islamitische en voormalig communistische landen. Ik heb in mijn andere post duidelijk aangegeven welke gradaties ik acceptabel vind(omdat achterlijke uitingen in andermans ogen ook behoren tot 'meningsuitingen' word het mij alleen maar bemoeilijkt). Als er dan bij jou meteen een doorschakeling plaats vind naar 'onderontwikkelde landen' heb je mij verkeerd geïnterpreteerd. Suggesties voor dit soort opressie en ontwetendhouding had ik namelijk niet in mijn post verwerkt.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:41 schreef Draganta het volgende:
[..]
Landen waar vrijheid van meningsuiting is zijn wel vaak beter ontwikkeld. De reden is dat slimme mensen vaak de mond gesnoerd krijgen door overheden die het niet zo op vrijheid van meningsuiting hebben.
Hoi, leuk dat je hier bent.quote:Op zondag 20 maart 2011 01:20 schreef BluesRebel het volgende:
Ik meld me hierbij TS
Maar als we al die gefrustreerde nationalisten hier aandacht gaan geven hoeft het van mij niet en blijf ik wel weg.
(In het Midden-Oosten sub-forum zaten er ook een paar Koerden volgens mij. Geen idee of ze zich hier al gemeld hebben, ik ga niet langs alle berichten)
Vraag dat maar aan Jamesstewartquote:Op zondag 20 maart 2011 17:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom proberen rassen zich altijd te verenigen?
Ben je iets meer, minder, anders omdat je koerd bent?
Niks verenigenquote:Op zondag 20 maart 2011 17:57 schreef Kandijfijn het volgende:
veel zeggend je laatste zin, met dank aan de turken uiteraard, maar dat vergeet waarschijnlijk voor de gemakquote:Op zaterdag 12 maart 2011 19:38 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Ik mag Turken niet, om die reden. Mooiste is dat ik een Koerd uit Irak ben.
En dan mag iedereen tegen mij zeggen dat ik zgn Irakees ben, maar ik praat Koerdisch, ik eet Koerdisch, en tijdens feesten draag ik Koerdische kleren.
Ach wat, Koerden in Irak hebben het sowieso beter dan die achterlijke Arabieren in het Zuiden.
in islam heb je geen onderscheid tussen moslims, denk dat je dat niet helemaal door hebtquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:10 schreef Doler12 het volgende:
Wat is het trouwens met al die Pan-Arabieren die kicken op Saladin. Hebben ze het niet door dat de beste man een Koerd was?
Grappig trouwens Kingdom of Heaven was zaterdag op de buis. De twee Moslims die de meeste tijd kregen waren een Koerd en een Iraniër haha
In theorie is het allemaal zo mooi,...quote:Op zondag 20 maart 2011 18:10 schreef Slayage het volgende:
[..]
in islam heb je geen onderscheid tussen moslims, denk dat je dat niet helemaal door hebt
soort zoekt soort, is heel normaal en niets geksquote:Op zondag 20 maart 2011 17:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Hoiquote:
Soort roeit ander soort uit was ook heel lang normaal.quote:Op zondag 20 maart 2011 18:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
soort zoekt soort, is heel normaal en niets geks
En daarmee kom je bij Koerden aanzetten?quote:Op zondag 20 maart 2011 19:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Soort roeit ander soort uit was ook heel lang normaal.
En nog een keer.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:33 schreef TheHolyTiamat het volgende:
en weer word ik buitengesloten en word mijn dialect niet eens genoemd.....
quote:Op zondag 20 maart 2011 17:55 schreef JoaquinPhoenix het volgende:
[..]
Hoi, leuk dat je hier bent.
Koerden die zich hebben gemeld:
- JoaquinPhoenix
- Good luck Charm
- Bluesrebel
het is een observatie, geen stelling die ik moet beargumenterenquote:Op zondag 20 maart 2011 19:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Soort roeit ander soort uit was ook heel lang normaal.
Wat is je argument?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |