Nee, Koerden zijn erg progressief. Heel veel veranderd in enorm korte tijd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:43 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nou en, dat het opgezet is door Amerikanen. We hebben nu twee vliegvelden in Koerdistan EN een Mango en een Zara.
Een Mango en een Zara! Wie had dat ooit verwacht????
Dragen de vrouwen daar geen burka?
Tot die vooruitgangen zijn Koerden, zonder saddam, zelf ook wel in staat. We hebben intelligente leiderschap nodig, en geen buitenlandse zakenmannen die voor wat tijdelijke 'cash' zorgen('teach a man to reason and he'll think for a lifetime').quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nou en, dat het opgezet is door Amerikanen. We hebben nu twee vliegvelden in Koerdistan EN een Mango en een Zara.
Een Mango en een Zara! Wie had dat ooit verwacht????
Op de universiteiten word er ook vooral lesgegeven door Amerikaanse en Engelse professoren.
Nee, in Noord Irak gebeurt amper wat. Iedereen is te druk met alles opbouwen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:42 schreef msnk het volgende:
[..]
Is het niet een beetje gevaarlijk daar met al die zelfmoordterroristen en zo?
Dat klopt, maar Saddam heeft daar ons in belemmerd. Wat ik iig weet van familie is dat wij de Amerikanen erg dankbaar zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:47 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Tot die vooruitgangen zijn Koerden, zonder saddam, zelf ook wel in staat. We hebben intelligente leiderschap nodig, en geen zakenmannen die voor wat tijdelijke 'cash' zorgen('teach a man to reason and he'll think for a lifetime').
Maar waar ik hier vooral op doel is dat Koerden in Irak soms het slaafje van de VS moeten spelen. Als er taliban-dreiging is, moeten Peshmerga's naar de frontlinie terwijl Amerikanen dit veroorzaakt hebben.
In de steden ja. Op het platteland heerst er helaas nog een heel traditioneel, conservatief sentiment.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Nee, Koerden zijn erg progressief. Heel veel veranderd in enorm korte tijd.
Veel vrouwen dragen niet eens een hoofddoek meer.
Ja goed, maar dat is in vrijwel elk land zo (dat ze in dorpen en op het platteland minder progressief zijn). Zelfs bijvoorbeeld in Turkije nog.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
In de steden ja. Op het platteland heerst er helaas nog een heel traditioneel, conservatief sentiment.
Geen idee. Denk dat ze in die landen nog steeds teveel en te erg onderdrukt worden. Irak is zowat vrij nu.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:54 schreef Baghdaddy het volgende:
De Koerden in Irak zijn inderdaad zeer progressief. Hoe gaat dat met de koerden in Turkije, Iran en Syrie?
Tsja, wat doede deraan he?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:56 schreef Baghdaddy het volgende:
Moge tijd worden voor volle vrijheid. De verhalen die ik hoor van Koerdische vrienden uit Turkije en Iran zijn onmenselijk.
Dat verschilt per familie en de jouwe is echt niet representatief voor alle Koerden, laat staan alle Irakezen. Idd, gelukkig zijn ze van Saddam bevrijd, maar veel Koerden zien helaas niet onder ogen wat hier tegenover stond. Dat is ook wel voor te stellen, want je wilt niet weten hoe Amerika in Arabisch-Irak en Afghanistan te werk gaat. Ze behandelen de bevolking gewoon als stuk vuil. Dat ze tegen Koerden 'lief' zijn komt geheel door onze tragische geschiedenis met Saddam.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Dat klopt, maar Saddam heeft daar ons in belemmerd. Wat ik iig weet van familie is dat wij de Amerikanen erg dankbaar zijn.
Dat zal vast verschillen maar meer keuzes hadden de Koerden niet (vooral niet de oudere, die alle ellende van de oorlog met z'n eigen ogen heeft gezien) Het was, of leven onder het bewind van Saddam, of bevrijd worden door de Amerikanen en met hen opgescheept zitten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:04 schreef IntercityAPT2 het volgende:
[..]
Dat verschilt per familie en de jouwe is echt niet representatief voor alle Koerden, laat staan alle Irakezen. Idd, gelukkig zijn ze van Saddam bevrijd, maar veel Koerden zien helaas niet onder ogen wat hier tegenover stond. Dat is ook wel voor te stellen, want je wilt niet weten hoe Amerika in Arabisch-Irak en Afghanistan te werk gaat. Ze behandelen de bevolking gewoon als stuk vuil. Dat ze tegen Koerden 'lief' zijn komt geheel door onze tragische geschiedenis met Saddam.
En dat geslijm bij Israel vind ik ook een beetje eng. Waar heeft Israel ons mee geholpen? Helemaal niets. Dit komt gewoon omdat Koerdistan een Amerikaanse invloedssfeer is geworden.
Zonder meer. Hoewel Nederlanders flink kunnen overdrijven met hun vrijheid, en dan bedoel ik vooral vrijheid van meningsuitingquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:28 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
Wat hebben we het hier toch maar goed als we het zo allemaal horen
Er was geen keuze. Saddam moest weg en de Koerden werden onvermijdelijk in deze oorlog meegetrokken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:22 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Dat zal vast verschillen maar meer keuzes hadden de Koerden niet (vooral niet de oudere, die alle ellende van de oorlog met z'n eigen ogen heeft gezien) Het was, of leven onder het bewind van Saddam, of bevrijd worden door de Amerikanen en met hen opgescheept zitten.
Ik zou in ieder geval dezelfde keuze maken.
En hele frisse luchtquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef Goodluck_Charm het volgende:
Deze zomer lekker terug naar Koerdistan.
Grote families
De middagdutjes
De zonnepitten
De langwerpige watermeloenen
Thee en fruit op de warme zomeravonden in de tuin
De fruitbomen
De bergen
Avonduitjes
Lekker eten
Het land Koerdistan bestaat (nog) niet nee. Maar het Koerdische volk bestaat wel. Ze zijn het grootste volk ter wereld zonder eigen land. Miezerige landjes met een paar duizend inwoners hebben een stem in de Verenigde Naties, maar het Koerdische volk dat uit 35/40 miljoen mensen bestaat wordt niet vertegenwoordigd in de VN! Schandalig!quote:
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen. Er zijn inderdaad grenzen zoals discriminatie en intimidatie/bedreiging, maar mijn mening geven doe ik graagquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:30 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Zonder meer. Hoewel Nederlanders flink kunnen overdrijven met hun vrijheid, en dan bedoel ik vooral vrijheid van meningsuiting
Ja ja, natuurlijk. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar niet zodra je er andere mensen mee kwetst idd.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:52 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen. Er zijn inderdaad grenzen zoals discriminatie en intimidatie/bedreiging, maar mijn mening geven doe ik graag
Iedereen moet zijn mening kunnen uitspreken. Als ik jou bijv. een kreng vind, dan vind ik dat ik dat mag zeggen. (Is maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:10 schreef Goodluck_Charm het volgende:
[..]
Ja ja, natuurlijk. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar niet zodra je er andere mensen mee kwetst idd.
En ik vind dat veel Nederlanders nog veel kwetsende dingen zeggen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' (zie Geert Wilders)
Jij MAG mij een kreng noemen. Maar wat ik bedoel is dat veel Nederlanders moeten zeggen wat ze denken, ook al kwetsen ze er een ander enorm mee. Onder het mom van vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 21:12 schreef Draganta het volgende:
[..]
Iedereen moet zijn mening kunnen uitspreken. Als ik jou bijv. een kreng vind, dan vind ik dat ik dat mag zeggen. (Is maar een voorbeeldik bedoel er niks mee) In veel culturen wordt dat nog niet geaccepteerd helaas. Onderdrukking van vrijheid van meningsuiting zorgt meestal voor een achterstand qua ontwikkeling. En de onderdrukking van Koerden in Turkije valt tegenwoordig mee hoor. Ze hebben toch ook allemaal een Turkse nationaliteit? Ze worden echt niet anders behandeld. Tegenwoordig mag er ook Koerdisch gepraat (en onderwezen) worden, en er zijn Koerdische zenders.
Dat is een algemeen geaccepteerd ideaal. Maar wat ik niet begrijp is dat de westerse wereld, en met name Nederland, hier buitensporig veel waarde aan hecht. Extreme 'openbaringen', en enkel die vanuit een eurocentisch/westers perspectief(bijv. Fortuyn, van Gogh & Wilders), worden hier schaamteloos op prijs gesteld, zolang het maar door derden(vaak met dezelfde mening)wordt gelabeld als 'vrijheid van meningsuiting'. Ik keur de moorden op Fortuyn en van Gogh vanzelfsprekend af, maar wanneer de Arabische equivalent van deze twee heren eens iets met ons wil delen hoeft het niet meer slechts aan een enkele religieus-gestoorde man liggen om hem iets vreselijks aan te doen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 19:52 schreef Gilles-de-la-Zwets het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar ik vind wel dat het kan, en moet mogen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |